Harkitsen pidempiaikaista muuttoa Tallinnaan. Mistä kannattaa etsiä asuntoja? Turisteille tarkoitetut palvelut viikkohintoineen eivät käy, vaan aion vuokrata pidemmäksi aikaa. On siis löydettävä tavallisia vuokralle tarjoajia.
Ainoat vaatimukset ovat kohtuullinen murtovarmuus ja internetyhteys. Kuinka nopeasti nettiyhteyden saa Tallinnassa?
Hyviä vinkkejä ja vuokratarjouksia otetaan vastaan!
[email protected]
Tietoa asumisesta Tallinnassa
11
3259
Vastaukset
- -nainen-
Viron asuntojen hintataso on laskenut parissa vuodessa noin 40%. Jos olet aikonut oleskella Virossa pidempi aikaisesti. Niin, miksi et ostaisi itsellesi omaa asuntoa sieltä nyt. Ja ottaisi tätä *lamahyötyä* itsellesi?
Asuttuasi omassa asunnossa siellä vähintään kaksi vuotta. Asuntosi myynnistä ei peritä tuolloin luovutusvoittoveroa (suomi 28%, viro 21%), kun asumisehto kerran täyttyy.
Esim. Yhtiövastike on noin 14 euroa/kk ja muut kustannukset (lämmitys, roskis, yleisten tilojen siivous yms.) noin 20€/kk. käyttövesi ja huoneistokohtainen sähkö kulutuksenmukaan (10€/kk)
Nettiyhteys/tv-kanavat/lankapuhelin 19€/kk.
Ainoa huomioitavava tärkeä seikka on se, että jos ostaisit uuden asunnon sieltä. Niin hintaan ei sisälly täällä, kuin ns. seinät. Eli asunto ei ole asumiskelpoinen, ilman peruskalustehankintoja /suihku, hanat, keittiökalusteet yms.)- tuo
Harkitsen vakavasti tuota hankintaa. Juuri tällä hetkellä ei rahkeita ole isompan hankintaan, mutta aika pikkurahalla siellä näkyy selviävän, ellei uutta halua. Riskinsä siinä on, mutta pikku pelissä on myös viehätyksensä.
- Virossa asuva
Silloin oli hintataso sinun kuvaama.
tällä hetkellä kaksion yhtiövastike n.100 Eur/kk sähkö ym. - -nainen-
Virossa asuva kirjoitti:
Silloin oli hintataso sinun kuvaama.
tällä hetkellä kaksion yhtiövastike n.100 Eur/kk sähkö ym.Asun täällä Tallinnassa. Ja ihan on hinnat tätä nykypäivää, ainakin tässä meidän taloyhtiössä. Noin 500 m päässä Vapaudenaukiosta :)
- ksksks
Vaihteelvat aika paljon nuo asumiskustannukset. Nuo kuulostavat todella edullisilta. Mutta varmaan löytyy laidasta laitaan. Vuokrahinnatkin ovat tulleet vauhdilla alas ja tarjontaa on paljon eli kannattaa niitäkikatsella.
- Jo Viroon kyllästyny
ksksks kirjoitti:
Vaihteelvat aika paljon nuo asumiskustannukset. Nuo kuulostavat todella edullisilta. Mutta varmaan löytyy laidasta laitaan. Vuokrahinnatkin ovat tulleet vauhdilla alas ja tarjontaa on paljon eli kannattaa niitäkikatsella.
Yhtiövastike Virossa Tallinnassa vuokra Virossa Tallinnassa
Kommunaalmaks eli yhtiövastike siihen tulevine lämmitys, sähkö internet kaapelitv ym maksuineen nousee Virossa tätä nykyä lähes Suomen tasolle, kylminä talvikuukausina jopa ylikin. Pelkkä omistusasunto vain yhtä kerran kuussa tapahtuvaa käyntiä varten tulee hintoihinsa. En suosittele. Vuokraamisessa voi tulla yllätyksiä kaikkine lisämaksuineen. Ja asunto voi olla tyhjennetty turvauksesta huolimatta eikä naapurit "ole nähneet" mitään. Asunnot "euroremonteista" huolimatta ovat aika mörskiä, portaikot suorastaan iljettäviä. Viroon, virolaisiin ja Tallinnaan varsinkin kyllästyy nopeasti. Luonto on Euroopan ikävin ja tylsin. Pusikkomaisia tasaisia suoperäisiä metsiä, ei yhtään kunnon jokea, mäkeä tai muutakaan. Jos haluat kokeilla kiinteistöbisnestä niin osta asunto, yritä vuokrata se SUOMALAISELLE ja odottele joska rähjämörskän arvo taas nousee kohti seuraavaa kiinteistökuplaa.
- Eestissä asuva
On pitänyt aikaisemmin kysyä asuntoni omistajalta eräästä erikoisemmasta kohdasta noissa komunaalmagseissa, en oo vaa muistanut eikä hänen englanninkielen taito ole parhaimmasta päästä.
Eli mul on siis siinä aina kohta "pangalaen ja intressid" eli suomeks pankkilaina ja korko. Eli maksanko mä vuokralaisena hänen asuntolainaakin vai onko tuo yhtiövastike vai mikä? Jotain parikybää kuussa toi on ja tulee taloyhtiöltä muiden kulujen kylkiäisenä. Suomessahan vuokralainen ei tietääkseni mitään yhtiövastikkeita maksa, en ainakaan itse ole koskaan joutunut.
Pitää kysästä, kun Tallinnaan palaan jos tohon sais jotain selkoa. Toi välityspalkkiojuttu on kans ihan käsittämätön, eihän siinä ole mitään järkeä, että vuokralainen maksaa välityspalkkion, omistajanhan se mun oikeustajun mukaan kuuluisi maksaa.
Mut joo aika eri systeemit ku Suomessa.- Tallinnankävijä
Minä asuin vuoden verran Tallinnassa ja minun´vuokramenoissa luki myös kaikenlaisia remontti ja muita kuluja.
Ei niistä voi valittaa koska olet hyväksynyt vuokran määrän.
Ja mitä sillä on väliä, mitä menoja maksat, asunto on omistajan ja hän määrää vuokran.
Jouduin minäkin maksamaan välityspalkkion, kuten kaikki muutkin.
Maassa maan tavalla!
- eestis asuva
En kyllä puhunut vuokrasta vaan komunaalikuluista mitä maksetaan vuokran lisäksi.
- tey1
Virossa ei ole asunto-osakkeita tai - yhtiöitä. Asukkaat voivat muodostaa yhdistyksen, joka huolehtii yhteisistä tiloista ja niiden tarvitsemista remonteista. Yleistä on, että kerätään koko ajan pientä maksua, jotta voidaan tehdä niitä remontteja talossa. Talolla voi siten olla lainaa, ja tuo "pangalaen" viittaa juuri sen maksamiseen. Se maksaa joka asuu.
- eestis asuva
OK, tämä selkeytti asiaa, kiitos paljon vastaamisesta!
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769