Muutan kahden kuukauden päästä pois vanhempieni luota ensimmäiseen vuokra-asuntooni. Muuten kaikki on jo valmiina, ainoa, mikä huolestuttaa, on taloudellienn selviäminen.
Tukia ja rahaa saan sen verran, että vuokran ja laskujen jälkeen minulle jää rahaa 115 euroa kuukaudessa. Jos en löydä keikkatyötä, se jää ainoaksi tulokseni. Nyt mietityttää (ja pelottaa), että onko mtienkään mahdollista selvitä tuolla rahamäärällä? Mikä on minimimäärä, millä te tulette toimeen? Paljon teillä menee rahaa ruokaan ja muuhun?
Miten vähällä rahalla kuukaudessa selviää?
10
3138
Vastaukset
- metsä88
Minulle ja avopuolisolleni jää vuokran jälkeen vähän alle 300e kuussa millä maksetaan ruuat ja laskut ja kaikki muut menot. Olemme tulleet toimeen sillä summalla jo kohta vuoden niin kyllä pienelläkin summalla tulee toimeen, jos katsoo mihin rahansa tuhlaa. Ruokaan ei mene välttämättä kuin 65-90e kuussa jos ostaa halvempia merkkejä ja seuraa tarjouksia tiiviisti.
- Nimetön
Jaappa se 115e päivien määrällä kuukaudessa ja katso kuinka paljon jää rahaa vaikka ruokaan per päivä. kai laskit mukaan hygieniatarvikkeet sekä esim. mahdolliset lääkärikulut? Kuinka usein pystyisit lähtemään ulos kavereiden kanssa vaikka vain kahville? Siinä mietittävää..
- dippa dai
Mitkä laskut olet huomioinut?
Sähkölasku
Vesilasku
Nettilasku
Puhelinlasku
Kotivakuutus
Tv-lupa (niin no...)
Tuleeko kuluja autosta? Entäpä lemmikistä?
Kaikki lehdet ja uudet vaatteet yms. saat unohtaa samantien.
Itselläni menee kuukaudessa n. 400 euroa vuokran lisäksi erilaisiin laskuihin ja kuluihin. - kuluta
115€ on meillä yksi normaali kauppareissu ja niitä on kaksi tai kolme viikossa. Mutta meillä onkin 5-henkinen perhe....
Toimeentulotuki on 417€, joten vähän reilulla satasella joutuu kyllä elmään melko niukasti, riipuu tietysti vähän siitä että mitä laskit mukaan niihin "laskuihin". - toimeentulo
Meee fattaan sulle pitää jäädä jotain 400€/kk safkaan ja hygieniaan. En tiedä,kun en oo fattas ikiniä käyny. Luulen ainakin et näin on.
- menot
itellä menee n. 1000e kuussa nopeesti laskettuna vuokran ja laskujen jälkeen noin 400-500e. mutta tosin ruokaan käytän yli 200e koska tuoreet kasvikset yms. terveellinen ruoka maksaa aina vähän enemmän. tohon mulla siis kuuluu ruoka, välttämättömät menot (hygienia,vaatteet,lääkkeet) ja huvittelu (n.50-100e)
- ...menee
sellanen 100/viikko ruokakauppaan. Yhteensä kuussa laskujen ja asuinkulujen lisäksi menee ehkä joku 1200-1300e mutta siinä on joku satanen auton kuluja.
Että vähän tiukalta tuntuu tuo reilu satasesi. Niitä rahanreikiä kun tuppaa tulemaan jatkuvasti ja noilla tuloilla ne muutaman euron bussiliput tai koulutarvikkeetkin jo vaikuttaa. - ellulellu-92
itse muutin kotoa 16 v. kyllähän tolla ruokaa saa, kuhan ei mitään pihvejä ihan joka päivä :)
- -50%
siihen pitää vaan jaksaa kytätä minä päivänä lähimarketin pihvipaketit vanhenee. jos niitä yhä myymättä niin laittavat -50% niihin ja kun kerralla ostaa pakastimen täyteen niin on jonku aikaa vähemmällä rahalla, mutta syö kunnon ruokaa ainaskin.meillä laitetaan rahaa syrjään ihan siltä varalta jos joskus satumme näille apajoille niin ostamme kerralla pakastimeen lihoja.
tuo 115e kuulostaa niukalta mutta riittänee jos ei käytä bussia, tupakkaa, alkoholia,lehtiä yms. listaa ekana tärkeimmät maksut kuten vuokra netti sähkö vesi yms. ja jaa loppusumma päivillä mihinkä rahan riitettävä ja elä sitten suu säkkiä myöten, jos joskus jää päiväbudjetista niin säästä raha ja käytä just lääkkeisiin yms. ennalta arvaamattomaan menoon ja kerää kaikki pullot jotka näet niistä kertyy yllättävästi senttejä budjettiin. tölkki päivässähän on jo monta euroa kuukaudessa. joka sentin laskeminen on kylläkin raskasta, mutta eteenpäin sano mummo lumessa...
- pärjään..
mulla jää 88e käteen :S samppoot, hammastahnat yms. ostaa äiti&isi aina ku tulee tilipäivä. ruokaa ne hakee 2 kertaa kuussa, että vähän avittaa ja maksaa bensat mopoon yms. vakuutukset. mutta tiukkaa tekee. ennen käytin 50-100e vaatteisiin, nyt ostan vain tarpeelliset. tosin sukulainen laittaa 60e joka kuu et saan sillä jotaki. makaroonilla pärjää hyvin ja kun ostaa vaikka jauhelihaa, sen voin puolittaa ja toisen osan pakastaa. siitä tulee 4päivää ruokaa! ja jos joutuu ahdinkoon, älä ota mitään pikavippejä. niistä ei pääse koskaan eroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432160Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1821948- 1161362
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711160- 96972
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73919Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78869Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki44855Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931802- 54701