Olemme nuoreja teinivanhemmiksi (35, 36)ja tutuillani vasta vaippaik lapset. Minusta olemme aika moderneja ja annamme teinimme harrastaa ja reissata turvellisessa seurassa yms.Muistamme millaista teinivuodet olivat ja koitamme olla empaattisia...mutta pikkunainen haluavaa knontrollida henkisesti. Olen neuvoton arvioimaan millainen teiniys on normaalia... Suurin ongelma on kiukkuisuus ja nagatiivinen asenne. Olen miettinyt etta miksi 14v. on AINA huonolla tuulella. Tavallaan on koko ajan huono asenne ja kommunikoi ihan minimaallisesti vanhempien kanssa.
Harrastaa tanssiharrastusta joka vaatii paljon kuljettelua, mutta koskaan ei tule kiitoksen sanaa. Jos kotiaskareisiin tarvitsee osallistua niin kaiikki toimitetaan naama mutrulla jupinan kanssa. Usein teenkin sitten yksin kaiken ettei tarvitse taistella. Jutelee kivasti VAIN kun tytto tarvitsee rahaa, kyydin tms. Muutoin ollaan JATKUVASTI = 7 PV VIIKOSSA naama mutrulla. Vihaa kuulemma minua ainakin. Arvostelee minua kasvattajana koko ajan ja kuittailee ihan joka asiaan. Minua huolestuttaa lisaksi lapsen empatiankyky, joka on minimaallinen. Pikkusisareenkaan ei mit positiivisa tunteita osoiteta. Koko ajan roikkuisi vain face bookissatai meikkaisi. Olen kokeillut erilaisia sanktioita, mutta sama peli vaan jatkuu. Vaikeahan on rangaista huono tuulisuudesta, mutta tuntuu ettei itse jaksa kiukuttelevaa ja kontrollivaa ampiaista katsella.
Ulkopuolisille on kohtelias ja koulussa ja harrastuksissaan menestynyt kaunis lapsi. Alkoholia, poikia tai huumeita ei ole kuvassa mukana, mutta aina tuo vihamielinen suhtautunminen 24/7 haluttomuus ottamaan vastuuta tai laittamaan kortta kekoon. Raivoaa jos joutuu oman huoneensa siivoamaan tms puhumattakaan auttamisesta kodin yhteistiloissa.
Minulla mon 2 vuotias ja mies on paljon poissa opiskelunsa takia, joten tuntuu ettei energiaa ole teinin kanssa tappeluun. Emme juuri teinin kanssa juttelekaan kun se on niin raskasta.
Annanko teinin vaan olla vai onko minulla oikeus vaatia ett yhteisen kodin eteen on hommiin kaikkien jotenkin osallstuttava? Sama tuo puhumattomuus ja vihamielisyys joka on tuulesta temmattua. Kavereita on ja rahaa annetaan jos tarvitaan.
Olen miettinyt onko kyse alkavasta narsismista vai onko normaalia 14v:lle?
14v Narsismia?
20
4232
Vastaukset
- vallan itselleen koko
teidän kodissa ja TE olette myötävaikuttaneet ja antaneet siihen luvan.
Mutta TE olette se joka ottaa vallan tytöltä pois.
Tietokoneen käyttö tuntiin päivässä ja vasta sen jälkeen kun läksyt ja kotityöt on tehty. Jos kiukkuaa ja riekkuu niin kone täysin käyttökieltoon viikoksi.
Rahat laita tiukoille, ei silloin kun pyytää, ei anneta kuin Manulle illallista. Vaan rahan eteen on tehtävä töitä ja osattava käyttäytyi ihmisiksi. Kuukausiraha tai viikkoraha, mutta vain silloin kun neiti on tehnyt jotain kunnon työtä sen eteen, muuten vain pyörittelette silmiänne, että voi voi, kuinkas nyt näin sattuikaan, että neiti ei saakaa nyt rahaa, mistähän tämmöinen oikein johtuu ja viette tytön pelin eteen seisomaan ja osoitatte, että tuolta se pelistä katselee se syyllinen.
Kyyditykset lopetatte heti, kävelköön tai kulkekoon bussilla, väsyypi edes sen verran, ettei jaksa kuittailla ja vittuilla teille enää kotona.
Kaikki etuudet jäihin ja älkää menkö siihen vanhaa jolla on pyörittänyt teitä eli silloin kun jotain tarvitsee on mielin kielin mutta heti kun saa alkaa vittuilu.- Hyvä että on
vihainen kotona ja uskaltaa näyttää tunteensa,mutta SE EI OIKEUTA HUONOON KÄYTÖKSEEN!!!
Eikö niin!
Eli:
ostappa ittelles jotain teini-angst-väristä kynsilakkaa...kysy myyjältä muotihuippuväri, samoin kaikkia ihania tukkatelineitä ja muuta sellasta sälää.
Läjäytä ne keittiön pöydälle ja ala tutkin´maan niitä ja kokeilemaan jnejen. Kun tyttö tulee katsomaan (on utelias!)
niin sano että haluatko kokeilla (luulee että sanot ÄLÄ KOSKE!)
Sitten siinä kun laittelet niitä juttuja, niin kysy että miksi olet niin kiukkuinen, että olet surullinen kun aina olet noin pahalla päällä...
Anna itseäsi niin saat takaisin! - äitylikkila
Hyvä että on kirjoitti:
vihainen kotona ja uskaltaa näyttää tunteensa,mutta SE EI OIKEUTA HUONOON KÄYTÖKSEEN!!!
Eikö niin!
Eli:
ostappa ittelles jotain teini-angst-väristä kynsilakkaa...kysy myyjältä muotihuippuväri, samoin kaikkia ihania tukkatelineitä ja muuta sellasta sälää.
Läjäytä ne keittiön pöydälle ja ala tutkin´maan niitä ja kokeilemaan jnejen. Kun tyttö tulee katsomaan (on utelias!)
Sitten siinä kun laittelet niitä juttuja, niin kysy että miksi olet niin kiukkuinen, että olet surullinen kun aina olet noin pahalla päällä...
Anna itseäsi niin saat takaisin!No varmaan 90% murkuista ottaa vallan kotonaan ja se nyt ei ole vanhempien vika. 95% murkuista ei varmastikaan tee kotitöitä.
Murkut haukkuvat vanhempiaan idiooteiks ja aamusin ovat kiukkusia kuin ampiaiset ja koko ajanhan ne vittuilevat ja vanhemmat ei tiiä mistään mitään. Niin se vain on...
Mutta se on normaalia ja kuuluu kehitykseen ja on aina parempi kuin se että teini olisi kiltti ja kapina vaihe jäisi kokonaan pois. Kiltteys lapsena jatkuen teiniyden ylikin puhkaisee usein mielenterveydellisiä ongelmia.. - perustuu mihin?
äitylikkila kirjoitti:
No varmaan 90% murkuista ottaa vallan kotonaan ja se nyt ei ole vanhempien vika. 95% murkuista ei varmastikaan tee kotitöitä.
Murkut haukkuvat vanhempiaan idiooteiks ja aamusin ovat kiukkusia kuin ampiaiset ja koko ajanhan ne vittuilevat ja vanhemmat ei tiiä mistään mitään. Niin se vain on...
Mutta se on normaalia ja kuuluu kehitykseen ja on aina parempi kuin se että teini olisi kiltti ja kapina vaihe jäisi kokonaan pois. Kiltteys lapsena jatkuen teiniyden ylikin puhkaisee usein mielenterveydellisiä ongelmia.."No varmaan 90% murkuista ottaa vallan kotonaan ja se nyt ei ole vanhempien vika. 95% murkuista ei varmastikaan tee kotitöitä."
-Ja tähän tutkimukseen on minkälainen otanta?
Kyllä tasan tarkkaan se vallan ottaminen johtuu siitä, että se on teinille annettu. Ehkä siksi, että vanhemmat eivät halua tapella lastensa kanssa, ehkä siksi, että kuvitellaan rauhan olevan maassa sillä tavoin, tai jopa siksi, ettei uskalleta sanoa omalle lapselle vastaan. Kaikki ovat yhtä huonoja ratkaisuja. Vanhemmat ovat niitä, jotka asioista päättävät, eivät teinit. Niin sen pitää ollakin, koska vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa, ja maksavat menot, niin kyllä siinä pitää se valtakin olla.
Mitä tuohon kiukkuisuuteen tulee, se varmasti kuuluukin teiniyteen jossain määrin, mutta mihin ulottuvuuksiin tahansa sitä ei tule sietää. Tuon ikäisen tulee jo ymmärtää käytöksensä seuraukset ja ottaa muu perhe huomioon. Se ei silti estä olemasta kapinoiva teini. Aloittajan tapauksessa minusta tyttö on mennyt liiallisuuksiin, ja pitää palauttaa ruotuun mitä pikimmin. Vuoden, kahden kuluttua on myöhäistä jo. - minäkin...
perustuu mihin? kirjoitti:
"No varmaan 90% murkuista ottaa vallan kotonaan ja se nyt ei ole vanhempien vika. 95% murkuista ei varmastikaan tee kotitöitä."
-Ja tähän tutkimukseen on minkälainen otanta?
Kyllä tasan tarkkaan se vallan ottaminen johtuu siitä, että se on teinille annettu. Ehkä siksi, että vanhemmat eivät halua tapella lastensa kanssa, ehkä siksi, että kuvitellaan rauhan olevan maassa sillä tavoin, tai jopa siksi, ettei uskalleta sanoa omalle lapselle vastaan. Kaikki ovat yhtä huonoja ratkaisuja. Vanhemmat ovat niitä, jotka asioista päättävät, eivät teinit. Niin sen pitää ollakin, koska vanhemmat ovat lapsistaan vastuussa, ja maksavat menot, niin kyllä siinä pitää se valtakin olla.
Mitä tuohon kiukkuisuuteen tulee, se varmasti kuuluukin teiniyteen jossain määrin, mutta mihin ulottuvuuksiin tahansa sitä ei tule sietää. Tuon ikäisen tulee jo ymmärtää käytöksensä seuraukset ja ottaa muu perhe huomioon. Se ei silti estä olemasta kapinoiva teini. Aloittajan tapauksessa minusta tyttö on mennyt liiallisuuksiin, ja pitää palauttaa ruotuun mitä pikimmin. Vuoden, kahden kuluttua on myöhäistä jo.Jokainen teini on narsisti, se kuuluu "taudin kuvaan".
LIIKA kiltteys teini-iässä korreloi mielenterveysongelmiin aikuisena. Kun irtiottoa ei ole tehty, tarve siihen tulee ennemmin tai myöhemmin. Mitä myöhemmin, sitä hankalampaa.
Huonotuulinen ja narsistinen murkku on normaali. Vanhemmille tilanne on ikävä, kun sulokuonosta kehkeytyy hirviö, mutta se on vain yksi kehitysvaihe ja välit nuoreen palautuvat entiselleen, kun murrosikäineen seestyy. - edelliseen...
minäkin... kirjoitti:
Jokainen teini on narsisti, se kuuluu "taudin kuvaan".
LIIKA kiltteys teini-iässä korreloi mielenterveysongelmiin aikuisena. Kun irtiottoa ei ole tehty, tarve siihen tulee ennemmin tai myöhemmin. Mitä myöhemmin, sitä hankalampaa.
Huonotuulinen ja narsistinen murkku on normaali. Vanhemmille tilanne on ikävä, kun sulokuonosta kehkeytyy hirviö, mutta se on vain yksi kehitysvaihe ja välit nuoreen palautuvat entiselleen, kun murrosikäineen seestyy.Tilanteennehan on muutenkin hyvä. Nuori käyttäyttyy ulkomaailmassa hyvin, aivan kuten olette opettaneet. Kasvatus on siis mennyt perille, sehän on upeaa.
Koti on hänelle se turvallinen paikka, jossa hän uskaltaa näyttää myllertäviä tunteitaan, näinhän sen pitääkin olla. Valitettavasti murkut ovat kiukkuisia, eivätkä osallistu mihinkään vapaaehtoisesti.
Vanhemmille vihoitellaan ja puhutaan tylysti puhelimessa, vaikka muuten lirkutellan hunajaisella äänellä. Minusta tilanteessanne ei ole mitään kummallista, murkulta ei riitä kiinnostusta muuhun kuin heihin itseensä. Jos asetat liikaa saktioita ja kieltoja, tilanne vain kärjistyy. Ei murrosiästä itsestään voi rangaista. - justnäin!
Sanot että rahaa tai kyytiä ei tule jos ei ala toi naama olemaan peruslukemilla ja käyttäytymään ihmisiks.
- ei saa käyttää
edelliseen... kirjoitti:
Tilanteennehan on muutenkin hyvä. Nuori käyttäyttyy ulkomaailmassa hyvin, aivan kuten olette opettaneet. Kasvatus on siis mennyt perille, sehän on upeaa.
Koti on hänelle se turvallinen paikka, jossa hän uskaltaa näyttää myllertäviä tunteitaan, näinhän sen pitääkin olla. Valitettavasti murkut ovat kiukkuisia, eivätkä osallistu mihinkään vapaaehtoisesti.
Vanhemmille vihoitellaan ja puhutaan tylysti puhelimessa, vaikka muuten lirkutellan hunajaisella äänellä. Minusta tilanteessanne ei ole mitään kummallista, murkulta ei riitä kiinnostusta muuhun kuin heihin itseensä. Jos asetat liikaa saktioita ja kieltoja, tilanne vain kärjistyy. Ei murrosiästä itsestään voi rangaista.syynä kaikkeen ja lupaa kaikkeen. Jossain vanhempien on laitettava rajat päälle, mitä kotona nuori voi käyttäytyä tai miten hän kohtelee vanhempia, siskojaan. Jos noita rajoja ei laiteta vaan annetaan olla sen vuoksi että on murkku ja murkku saa tehdä mitä haluaa, siinä tehdään enemmän hallaa nuorelle tulevaisuuden suhteen! Sen olen nähnyt, että murkku jolle ei laiteta mitään rajoja kotona murkku iässä, tulee kohtelemaan kaltoin myös tulevaisuudessa kumppaniaan. Samalla lailla kuittaillaan ja vittuillaan kuin vanhemmille murkku iässä.
Vanhemmat ovat niitä jotka murkkun laittaa päiväjärjestykseen, vaikka siitä alussa tuleekin riitoja, mutta jos sitä ei nyt tehdä niin kohta on liian myöhäistä.
Raja siinä ymmärtämisessäkin ihmiset! - samaa mieltä!
ei saa käyttää kirjoitti:
syynä kaikkeen ja lupaa kaikkeen. Jossain vanhempien on laitettava rajat päälle, mitä kotona nuori voi käyttäytyä tai miten hän kohtelee vanhempia, siskojaan. Jos noita rajoja ei laiteta vaan annetaan olla sen vuoksi että on murkku ja murkku saa tehdä mitä haluaa, siinä tehdään enemmän hallaa nuorelle tulevaisuuden suhteen! Sen olen nähnyt, että murkku jolle ei laiteta mitään rajoja kotona murkku iässä, tulee kohtelemaan kaltoin myös tulevaisuudessa kumppaniaan. Samalla lailla kuittaillaan ja vittuillaan kuin vanhemmille murkku iässä.
Vanhemmat ovat niitä jotka murkkun laittaa päiväjärjestykseen, vaikka siitä alussa tuleekin riitoja, mutta jos sitä ei nyt tehdä niin kohta on liian myöhäistä.
Raja siinä ymmärtämisessäkin ihmiset!Meillä myös 15 v. murkku, jonka naama on lähes aina nurinpäin, kaikki on aina muiden vika ja itse ollaan täydellisiä. Palautan nuoren herran säännöllisin väliajoin ruotuun ampumalla tylysti alas selitykset esim. siitä miksi ei ole läksyjä tehty. Paras selitys oli se, että opettaja puhui niin hiljaisella äänellä läksyt antaessaan, että niitä ei sitten kerta kaikkiaan voinut tehdä. Siinä kohtaa teini tajusi kyllä itsekin selityksen avuttomuuden, kun molemmat vanhemmat antoivat pientä palautetta.
Kaiken epäkunnioittavan suhtautumisen toisiin, toisten, ja varsinkin nuoremman sisaruksen haukkumisen ja mollaamisen, sekä törkypuheet torppaan hyvin tylysti. Omien tekojen ja käyttäytymisen seuraukset kuuluvat myös tuonikäisen oppimateriaaliin. Kyllä kiukuta saa ja olla pahalla tuulella, siitä ei ole kyse. Mutta ei aina, eikä hyväntuulisuus saa olla vain sellaisten hetkien harvinaista herkkua, kun teini haluaa jotain. Hän oppii siinä ihan väärän käyttäytymismallin toisten ihmisten kanssa. - äiti 14v. murkulle myös
Hyvä että on kirjoitti:
Eikö niin!
Eli:
Anna itseäsi niin saat takaisin!myös rakkautta, ota kiukkuileva halaukseen ja kysy mikä pännii, että olet huolissasi. kysy joka päivä miten koulu meni, halaa usein ja huomaat lapsi muuttuu(toivottavasti). anna kiukuta ja sano että se kuuluu kasvamiseen. mutta just niinkuin edelliset sanoi, mikään ei tule ilmaiseksi. etuuksia pois jos ei kiinnosta siivous ym. ole läsnä ja kuuntele, ole kiinnostunut lapsen asioista. kysy usein miten menee, mitä kuuluu??
- narsismi, siis
sairaalloinen narsismi alkaa vasta parinkympin kieppeillä, ei missään nimessä voi olla narsisti, jos oma aikuinen luonne ei ole vielä stabiloitunut. Kaikki teinit on vanhemmilleen ongelmalapsia, ja jos ei ole, niin kotona ja lapsella on jotain pahasti vialla.
Käy väestöliiton sivuilla siellä on hyvä taulukko esim. aggressiokasvun portaista. Ja ota vaan ihan hyvillä mielin yhteen murkkusi kanssa silloin kun menee sukset ristiin asiassa, jossa pitää mennä sun mielen mukaan. Rajat on turvallisuutta myös, sekä teinille itselleen, että muille perheenjäsenille.
Voimia! Ei se murkkuikä ikuisuuksia kestä.- Mom36
Hyva kuulla etta tata voi pitaa normmalina! Toivon todella etta tama on valiaikaista..Osaatko sanoa miten ja mita tiedat tuosta narsismin kehittymisesta??? Minua aihe kiinnostaa kovasti. Kavin tsekkaamassa vaestoliiton sivuja ja sielta loytyykin paljon teitoa. Kiitos vihjeesta!
- kannattaa asettaa rajat
Mom36 kirjoitti:
Hyva kuulla etta tata voi pitaa normmalina! Toivon todella etta tama on valiaikaista..Osaatko sanoa miten ja mita tiedat tuosta narsismin kehittymisesta??? Minua aihe kiinnostaa kovasti. Kavin tsekkaamassa vaestoliiton sivuja ja sielta loytyykin paljon teitoa. Kiitos vihjeesta!
Et ole yksin "ongelman" kanssa. Olen itse ollut myös neuvoton 14v poikani kanssa, joka on käyttäytynyt ihan samalla tavalla kuin teidän tytär. Hän on myös suosittu kaveripiirissä, ei alkoholi eikä tupakkaongelmaa, ja koulukin sujuu ihan ok, mutta kotona käyttää tökeröä kieltä, ja on naama mutturalla suurimman osan viikosta. Olen käyttänyt sanktiona juuri netin rajoittamista tai hän ei ole saanut käyttää ollenkaan nettiä eikä tv:tä, samoin rahoja olen joutunut leikkaamaan, jos hän on nimitellyt minua tai ei ole tehnyt sovittuja töitä. Se on tehonnut meillä. Tunteita saa toki näyttää, mutta en halua meidän kodin olevan taistelutanner 24h, jossa herra ei tee yhdessä sovittuja asioita, ja niistä vielä haistatellaan, niin en kertakaikkiaan siedä sitä. Murrosikä on todella rankkaa aikaa niin nuorelle itselleen kuin vanhemmillekin, ja pitäisi itse aikuisena ymmärtää mutta tietyt rajat (joskus tiukat) on hyvä laittaa. Me taisteltiin n.puoli vuotta viime syksynä siitä että myös hänelle kuuluu kodin yhteiset työt siinä missä meille muillekin, ja nyt voin sanoa että se kannatti:) voimia sinulle, ymmärrän sinua todella hyvin!
- Mom36
kannattaa asettaa rajat kirjoitti:
Et ole yksin "ongelman" kanssa. Olen itse ollut myös neuvoton 14v poikani kanssa, joka on käyttäytynyt ihan samalla tavalla kuin teidän tytär. Hän on myös suosittu kaveripiirissä, ei alkoholi eikä tupakkaongelmaa, ja koulukin sujuu ihan ok, mutta kotona käyttää tökeröä kieltä, ja on naama mutturalla suurimman osan viikosta. Olen käyttänyt sanktiona juuri netin rajoittamista tai hän ei ole saanut käyttää ollenkaan nettiä eikä tv:tä, samoin rahoja olen joutunut leikkaamaan, jos hän on nimitellyt minua tai ei ole tehnyt sovittuja töitä. Se on tehonnut meillä. Tunteita saa toki näyttää, mutta en halua meidän kodin olevan taistelutanner 24h, jossa herra ei tee yhdessä sovittuja asioita, ja niistä vielä haistatellaan, niin en kertakaikkiaan siedä sitä. Murrosikä on todella rankkaa aikaa niin nuorelle itselleen kuin vanhemmillekin, ja pitäisi itse aikuisena ymmärtää mutta tietyt rajat (joskus tiukat) on hyvä laittaa. Me taisteltiin n.puoli vuotta viime syksynä siitä että myös hänelle kuuluu kodin yhteiset työt siinä missä meille muillekin, ja nyt voin sanoa että se kannatti:) voimia sinulle, ymmärrän sinua todella hyvin!
Huojentavaa tosiaan. Tuo aikaisemmin sovittelevan ja mukautuvan, keskustelukykyisen lapsen muuttuminen vastarinnan kiiskiksi on tulllut minulle shokkina. Rajojen laittaminen vie voimia kun voi jo etukateen arvata etta se tulee olemaan taistelua ja tappuraa.... Kiitos kommentista!
- yhIsä vm.56
kannattaa asettaa rajat kirjoitti:
Jos kahdesta vaihtoehdosta on pakko valita? onko parempi, että se teini riehuu kotona, kuin ulkona. Voi herran Jumala, olen itse kasvattanut kaksi poikaa, ok, vaikeetakin oli. Ovet paukkui, vaikka olivatkin poikia. Luulin että olisin haudassa ennenkuin he ovat aikuisia. Toisin kävi, molemmat kävi koulunsa ja verojaan makselevat, niinkuin muutkin. Ei professoreja, mutta "tervepäisiä" kuta kuinkin.
- Pasi
Identtinen tilanne meillä. Välillä on hyvällä tuulella, mutta minuutissa tuuli muuttuu myrskyksi. Kotiintuloajoista olemme sopineet mutta huone on kuin Enola Gayn jäljiltä.
- Mom36
Tosiaan helpottavaa kuulla ettemme ole ainoita... Asumme USA:ssa joten menemiset ovat enemman kontrolloituja kuin Suomessa, joka tietysti auttaa siina mielessa, etta lapset eivat ole teilla tietymattomilla. Tietysti kouluissa liikkuu huumeita ja tapahtuu muutakin arveluttavaa..
- yhIsä vm.56
Mikään ei kai ole niin tärkeää kuin koulumenestys ja vielä pahimman murrosiän aikaan. Toinen mieltäni kiinnittävä asia oli kohtelias käytös vieraita kohtaan. Ajatteleppa että kaiken tuon murrosiän kriisien lisäksi saisitte kuulla kuinka hän riehuu vieraille, raivoaa koulussa ja haistattelee mummoille ja vaareille v...tua. Viimeisenä eikä tosiaakaan vähäisempänä, jos ei alkoholi, tupakka, huumeet kuulu joukkoon, niin kysyn vaan, mistä hitosta te oikein VALITATTE tällä saitilla! Oletteko itse olleet murrosikäisiä koskaan, vai hyppäsittekö kokonaan sen vaiheen ylitse???
- Täällä sama juttu
Murrosikäisenhän kuuluu olla juuri tuollainen!
- Anonyymi
No kaikki on tuossa iässä huonolla tuulella.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389