Luokan- vai aineenopettajaksi? (kotitalous)

vaikea valinta

Hei,

VAKAVA-kokeessa on se hyvä puoli, että samalla kokeella voi pyrkiä moneen erilaiseen opettajakoulutukseen (lastentarhanope, luokanope, käsityöope, kotitalousope).

Itse olen kiinnostunut sekä luokanopettajuudesta että kotitalousopettajuudesta ja kaipaisin teidän näkökulmia, (toiv. kokemusta jommastakummasta opettajuudesta) että kumpi kannattaisi enemmän?

Itse olen ajatellut että opettajuuden näkökulmasta luokanopena olisi ehkä antoisampaa, kun voi seurata oman luokkansa kehitystä jne. ja toisaalta työ saattaisi olla helpompaa, tai ainakin joustavampaa? Toisaalta jos haluan tehdä joskus muitakin kuin opettajan töitä, mitkä ovat mahdollisuuteni?

Kotitalousopettajana taas on enemmän asiantuntijuutta (mm. ravitsemuksesta) ja voi näin ollen toimia muissakin kuin opettajan tehtävissä (esim. neuvonta/toimittajuus) tai vetää esim. työväenopistossa kokkikursseja.. toisaalta pelkään sitä, että aineenopena on hankalampaa löytää (vakituisia) töitä? Toisaalta taas palkka taitaa olla parempi..

Mitä mieltä te olette? Kumpi olisi monipuolisempi ja kannattavampi tutkinto tulevaisuuttani ajatellen? (Olen viime vuoden ylioppilas) Kaipaisin kovasti apua valinnanvaikeuteeni ja olisin kiitollinen vastauksistanne.. :)

2

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin???

      Miksi haluat rajoittaa opiskelusi joko luokanopettajan tai kotitalousopettajan opintoihin? Miksi et opiskelisi molempia? Valitset yliopiston, jossa voit joko opiskella luokanopettajan opinnoissa sivuaineena pitkän kotsan ja saat siten pätevyyden tai sitten yliopiston, jossa voi opiskella kotitalousopeksi ja sivuaineena monialaiset opinnot/luokanopettajan pätevyyden. Sitten ei tarvi miettiä töiden kanssa mitä voi tehdä, kun voi tehdä kumpaakin haluteessaan sekä lisäksi molempien mahdollistamia muita töitä.

      Yhdistelmä olisi ehdottomasti minun valintani.

      • vaikea valinta

        Kiitos vastauksesta!

        Hyvä idea.. luokanopen monialaiset opinnot ovat kuulemma kalliita yliopistoille, eikä niitä tarjota muille kuin lo-opiskelijoille. Toivottavasti pääsen sit luokanopeks ja sivuaineen kautta lukemaan kotitaloutta. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe