Hei,
VAKAVA-kokeessa on se hyvä puoli, että samalla kokeella voi pyrkiä moneen erilaiseen opettajakoulutukseen (lastentarhanope, luokanope, käsityöope, kotitalousope).
Itse olen kiinnostunut sekä luokanopettajuudesta että kotitalousopettajuudesta ja kaipaisin teidän näkökulmia, (toiv. kokemusta jommastakummasta opettajuudesta) että kumpi kannattaisi enemmän?
Itse olen ajatellut että opettajuuden näkökulmasta luokanopena olisi ehkä antoisampaa, kun voi seurata oman luokkansa kehitystä jne. ja toisaalta työ saattaisi olla helpompaa, tai ainakin joustavampaa? Toisaalta jos haluan tehdä joskus muitakin kuin opettajan töitä, mitkä ovat mahdollisuuteni?
Kotitalousopettajana taas on enemmän asiantuntijuutta (mm. ravitsemuksesta) ja voi näin ollen toimia muissakin kuin opettajan tehtävissä (esim. neuvonta/toimittajuus) tai vetää esim. työväenopistossa kokkikursseja.. toisaalta pelkään sitä, että aineenopena on hankalampaa löytää (vakituisia) töitä? Toisaalta taas palkka taitaa olla parempi..
Mitä mieltä te olette? Kumpi olisi monipuolisempi ja kannattavampi tutkinto tulevaisuuttani ajatellen? (Olen viime vuoden ylioppilas) Kaipaisin kovasti apua valinnanvaikeuteeni ja olisin kiitollinen vastauksistanne.. :)
Luokan- vai aineenopettajaksi? (kotitalous)
2
1430
Vastaukset 2
- noin???
Miksi haluat rajoittaa opiskelusi joko luokanopettajan tai kotitalousopettajan opintoihin? Miksi et opiskelisi molempia? Valitset yliopiston, jossa voit joko opiskella luokanopettajan opinnoissa sivuaineena pitkän kotsan ja saat siten pätevyyden tai sitten yliopiston, jossa voi opiskella kotitalousopeksi ja sivuaineena monialaiset opinnot/luokanopettajan pätevyyden. Sitten ei tarvi miettiä töiden kanssa mitä voi tehdä, kun voi tehdä kumpaakin haluteessaan sekä lisäksi molempien mahdollistamia muita töitä.
Yhdistelmä olisi ehdottomasti minun valintani.- vaikea valinta
Kiitos vastauksesta!
Hyvä idea.. luokanopen monialaiset opinnot ovat kuulemma kalliita yliopistoille, eikä niitä tarjota muille kuin lo-opiskelijoille. Toivottavasti pääsen sit luokanopeks ja sivuaineen kautta lukemaan kotitaloutta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741660- 231162
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134896Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189816- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48538
- 69530
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32508- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 34414
- 33413
- 16399
- 82398