mikään muu sairaus ei oo niin inhottava ko astma,kun paha vaihe menossa olen jo muutaman kerran meinannut lähtee täältä *muuallekkin* kuin tiputukseen osastolle muutamaksi päiväksi, niin paha tilanne on ollut(tuli jo ihan silmien mustumisvaihe..ns.esitila) ja kelan mukaan mulla ei astmaa ole.Erikoislääkärin mukaan on ja aika pahakin vielä.Lapsuudesta saakka rasitusastma joka muuttanut muotoaan.
Oon niin kyllästynyt kelaan oikeesti.Mua ei tartte kelat kuntouttaa tms.Lisäksi mulla on muitakin sairauksia ja ihme kyllä niihin korvattavuus saatu.Vaikka ne sairaudet ei näy ja voisi olla hoitamatta mokoma verenpainetautikin..olen aika nuori vielä ja nuori kun sairastuminen alkoi.Geenit syy.
Pitää seuraavan kerran varmaan valittaa Eu.Ja Eduskuntaan..Pari asiaa pakko olla aina mukana saatavilla kohtauslääke ja kortisonia.Rahalla saa.Mutta hoitavaa lääkettä ei varaa oo ostaa.
Siihen pitää nyt keksiä keino miten saan sitä jostain muualta jotenkin..vaikka ulkomailta..koska tilanne on aika paha.Nyt puhallan 250 vähemmänkin paha flunssa menossa.
KELA... lääkekorvauksista
6
1741
Vastaukset
- astmaan
erityiskorvattavuutta? Ja jos ei ole, niin miksi, miten se on mahdollista jos se kerran on diagnosoitu ja noinkin pahasti oireilee...
- mistään
ulkomailtakaan saa ilmaiseksi lääkkeitä.
Itselläni on hoitavana Symbicort, 120 annoksen turbuhaalerille jää omavastuuta 72%:n erityiskorvattavuuden jälkeen olematon summa, reilut 20 euroa.
Ja onhan maksukatto olemassa.
Yhdellä sairaalan vuorokausimaksulla tai poliklinikkamaksulla saisi tuon mainitsemani lääkkeen, ihan vain esimerkkinä...
Hinnat laskureineen:
http://www.yliopistonapteekki.fi - kirj.. -
mistään kirjoitti:
ulkomailtakaan saa ilmaiseksi lääkkeitä.
Itselläni on hoitavana Symbicort, 120 annoksen turbuhaalerille jää omavastuuta 72%:n erityiskorvattavuuden jälkeen olematon summa, reilut 20 euroa.
Ja onhan maksukatto olemassa.
Yhdellä sairaalan vuorokausimaksulla tai poliklinikkamaksulla saisi tuon mainitsemani lääkkeen, ihan vain esimerkkinä...
Hinnat laskureineen:
http://www.yliopistonapteekki.fimulla ei ole astmaa.Empä ajattelut tota et maksukatto tulee vastaan..saisinkohan kaikki maksamani sit muka käteen mitkä maksasin itse vuodessa täys hintasista astmalääkkeistä??
totahan en ees ajatellut..mulla menee muihin lääkkeisiin vuodessa olisko 350-400e.
Juuri viime viikolla hain kolesterolilääkkeen *chestor* maksoi 94ekee ja risat..maksoin hinnan kokonaan..
(Ulkomailla lääkkeet ovat hiukan halvempia..ja kiertoteitä aina on..siksi mietin sitä vakavasti.)
Puhuin lääkärille tosta että kelan mukaan mulla ei astmaaja apteekin niin he sanoivat että ihme touhua.Mutta niiden pitää hylkyjäkin antaa muutamia jostain syystä..
Saiskohan omaiset korvauksen hoitamattomuudesta vai onko se mun vastuulla kun en kalliita lääkkeitä ole hankkinut.. jos kuolisin???oon paristi meinannut sanoa jo moido:-(.Niin pahakin tilanne ollut. - katsomassa
kirj.. - kirjoitti:
mulla ei ole astmaa.Empä ajattelut tota et maksukatto tulee vastaan..saisinkohan kaikki maksamani sit muka käteen mitkä maksasin itse vuodessa täys hintasista astmalääkkeistä??
totahan en ees ajatellut..mulla menee muihin lääkkeisiin vuodessa olisko 350-400e.
Juuri viime viikolla hain kolesterolilääkkeen *chestor* maksoi 94ekee ja risat..maksoin hinnan kokonaan..
(Ulkomailla lääkkeet ovat hiukan halvempia..ja kiertoteitä aina on..siksi mietin sitä vakavasti.)
Puhuin lääkärille tosta että kelan mukaan mulla ei astmaaja apteekin niin he sanoivat että ihme touhua.Mutta niiden pitää hylkyjäkin antaa muutamia jostain syystä..
Saiskohan omaiset korvauksen hoitamattomuudesta vai onko se mun vastuulla kun en kalliita lääkkeitä ole hankkinut.. jos kuolisin???oon paristi meinannut sanoa jo moido:-(.Niin pahakin tilanne ollut.Kelan sivuilta voit käydä omat kertymäsi katsomassa, tältä vuodelta, viimevuodelta ja edellisvuodelta näkyy ainakin minun tiedoissani.
Lääkkeiden omavastuu on tänä vuotena 672,70 €
Tähän lasketaan vain kelan korvattavat lääkkeet. Jos lääke ei ole Kelan korvauksen piirissä, sitä ei lasketa lääkekattoon.
Kun tuo lääkekatto täyttyy, sen jälkeen maksetaan 1,50 € kunkin lääkkeen ostokertaa kohti.
Silloin kannattaa ottaa aina se 3 kk:den satsi, minkä saa.
Minulla tuo omavastuuraja on täyttynyt yleensä jo helmikuussa, mutta nyt kun on hirvittävien haittavaikutusten vuoksi jouduttu purkamaan lääkitys lähes kokonaan, niin nyt on vasta 400 euron pinnassa minun lääkeostokertymäni tänä vuotena.
Matkoissa omavastuu on 157,25 €. Tuon jälkeen tulee ns. vapaakortti, jos joudut taksia käyttämään, sitä näyttämällä et tarvitse edes omavastuuosuutta maksamaan. Omalla autolla tai julkisilla kulkuvälineillä tehdyt matkat korvataan kulujen mukaan. Oman auton kulukorvaus on vaan 0,20 €/km.
Matkaomavastuu mulla on täyttynyt jo ajat sitten tänäkin vuotena.
http://www.kela.fi/
Asioi verkossa
-> Kirjaudu sisään henkilöasiakkaana
Tai sitten suoraan tästä linkistä:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170308125033HP?OpenDocument
ja sitten klikkaat: -> Kirjaudu sisään henkilöasiakkaana
Onhan Sinulla pankkitunnukset, joilla pääset kirjaantumaan Kelan omiin tietoihisi? - mielestä et
kirj.. - kirjoitti:
mulla ei ole astmaa.Empä ajattelut tota et maksukatto tulee vastaan..saisinkohan kaikki maksamani sit muka käteen mitkä maksasin itse vuodessa täys hintasista astmalääkkeistä??
Saiskohan omaiset korvauksen hoitamattomuudesta vai onko se mun vastuulla kun en kalliita lääkkeitä ole hankkinut.. jos kuolisin???oon paristi meinannut sanoa jo moido:-(.Niin pahakin tilanne ollut.olisikaan astmaatikko, niin saat sen normaalin PERUSKORVATTAVUUDEN, eli 42%!!!!
Astmalääkkeillä on MUITAKIN indikaatioita kuin astma! ET sinä maksa mitään täyttä hintaa astmalääkkeistä, sellaisista jotka kuuluvat korvauksen piiriin, saat sen normaalin peruskorvattavuuden, 42%, sen saavat kaikki!
Minkä kokoinen pakkaus CRESTORIA maksaa 94 euroa ja risat? Mikä mg-määrä sinulla on siinä tabletissa?
Vastuu hoidosta tai hoitamattomuudestasi on tietysti sinulla, aikuisella ihmisellä. Sinulle on määrätty asianmukaiset lääkkeet ja jos et niitä hae ja käytä niin ns. syy on sinun. Kenenkäs muun - Amalia
mielestä et kirjoitti:
olisikaan astmaatikko, niin saat sen normaalin PERUSKORVATTAVUUDEN, eli 42%!!!!
Astmalääkkeillä on MUITAKIN indikaatioita kuin astma! ET sinä maksa mitään täyttä hintaa astmalääkkeistä, sellaisista jotka kuuluvat korvauksen piiriin, saat sen normaalin peruskorvattavuuden, 42%, sen saavat kaikki!
Minkä kokoinen pakkaus CRESTORIA maksaa 94 euroa ja risat? Mikä mg-määrä sinulla on siinä tabletissa?
Vastuu hoidosta tai hoitamattomuudestasi on tietysti sinulla, aikuisella ihmisellä. Sinulle on määrätty asianmukaiset lääkkeet ja jos et niitä hae ja käytä niin ns. syy on sinun. Kenenkäs muunYhdyn edellisen vastaajan kommentiin.
Todellakin kaikki lääkärin määräämät, astman hoitoon tarkoitetut, lääkkeet ovat peruskorvattavia. Kela korvaa 42 prosenttia omavastuun ylittävistä lääkekustannuksista. Kelan korvauksen saa yleensä jo apteekissa esittämällä Kela-kortin.
(1.4.2009 tuli voimaan uudistus, jossa lääke korvataan halvimman lääkkeen mukaan. Lääkkeessä on sama vaikuttava aine kuin kalliimmassakin lääkkeessä).
Kun henkilön maksamat kustannukset korvattavista lääkkeistä ylittävät 672,70 € (vuonna 2009), on mahdollista saada sv-korvaukseen ns. lisäkorvaus, jolloin ylimenevältä osalta potilas maksaa 1,50 € per lääke.
Krooninen keuhkoastma ja sitä läheisesti muistuttavat krooniset obstruktiiviset keuhkosairaudet ovat alempaan erityiskorvausluokkaan kuuluvia sairauksia. Tällöin Kela korvaa 72 prosenttia lääkekustannuksista.
Erityiskorvattavuutta haetaan B-lausunnolla, jonka edellytetään yleensä perustuvan keuhkosairauksien, lastentautien tai allergisten sairauksien erikoislääkärin tai erikoissairaanhoidon yksikön tutkimuksiin, erityisesti silloin, kun kyseessä on uusi tapaus.
Ennen B-lausunnon saamista on säännöllistä hoitavaa lääkitystä käytettävä vähintään puoli vuotta. Hakijan on täytettävä astmalle määrittämät kriteerit. Erityiskorvauksen saamiseksi vaaditaan näyttöä siitä, että säännöllinen astmalääkitys parantaa keuhkojen toimintaa. Tämän osoittamiseksi, tarvitaan mittaustuloksia keuhkojen toiminnasta ennen lääkityksen aloittamista ja sen jälkeen (PEF -seuranta). Kela tarkistaa ennen lääkepäätöstä ostetut lääkkeet
-vähintään puolen vuoden ajalta ennen lääkityksen aloittamista
-lääkehoiton ja PEF-seurannan ajalta
Jos lääkeostoja ei ole , ei oikeutta myönnetä. Samoin menetellään, jos lääkkeen käyttö ei ole ollut reseptin mukaista.
Minulla on keuhkosarkoidoosi ja siihen käytetään samoja lääkkeitä kuin astmaankin. Lisäksi on mm.reuma ja verenpaine.
Katto täyttyy vuosittain kesällä, vaikka on neljä erityiskorvattavauutta. Jos ei olisi erityiskorvattavuutta, niin se olisi täynnä jo alkuvuodesta. Joudun joka vuosi maksamaan tuon katon ja minusta on sama täyttyykö heti vai vasta kesällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057