Corollaan oikeat rengaspaineet

Kokeilun tulosta

Älkää turhaan pilatko hyviä ajo-ominaisuuksia käyttämällä 2.2 Bar rengaspaineita uuden mallin Corollassa, vaikka ohjekirja niin suosittaa. 2.3-2.4 Bar:n paineilla auto toimii sivutuulella ja uraisilla maanteillä paljon paremmin.

Mahtaako suosituspaineet laskettu niin alas melun vähentämiseksi? Paineita muuttamalla huomaa selvästi miten pielessä tuo 2.2 Bar suositus on.

Itse olen käyttänyt 2.4Bar:n paineita ja huollossa laskivat ne 2.2:n. Järkyttävän suuri ero ajettavuudessa. Kyllä minäkin haukkuisin Corollan suuntavakavuutta noilla 2.2Bar:n suosituspaineilla, (talvirenkailla ero vielä korostuu.) Kun nostin paineet takaisin huollon jäljiltä 2.4Bar:n niin auto kulkee taas kuin juna kuten sen maantiellä pitääkin.

Auto josta puhuin on Corolla 1.6 HB. ja renkaat Dunlop/Nokia. Onko muut k.o auton omistajat huomanneet saman?

15

17831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toyboy

huomattu on.

• Autoilija

Se paine on tietenkin itse kokeiltava kun kaikilla renkailla on erilaiset ajo-ominaisuudet eri paineella , ja eri automerkeissä.Ruotsalainen autolehti "Teknikens Värld" kirjoitti jo syksyllä tästä asiasta yhden talvirenkaiden testin yhteydessä.
      Oikein hyvä että otit asian esille.

• Kölli

mulla on 2.0TD:ssä 2,2bar suosituspaine ja vasta 2,8:lla tuntuu ajelu Hakkapelitta Q:t kanssa muultakin kuin luikertelulta.

• rengaspaineista

Sama asia on tullut huomattua että löysärunkoiset talvirenkaat rauhoittuvat kun nostaa painetta. Mut miten käy, kuluuko renkaat keskeltä "pilalle" jos esim suosituksena 2.2 ja ajaa 2.8 bar paineilla ? Onko kellään kokemuksia, joutuuko ennenaikaisesti rengasliikkeeseen kovien paineiden vuoksi ?

• ...

TM:n mukaan järkevät ali- tai ylipaineet eivät nykyrenkailla aiheuta kulumista. Käsitys kuulemma elää ristikudosrenkaiden aikakaudelta sitkeässä.

Corollaan tosiaan etenkin talvirenkaisiin kannattaa laittaa painetta vähintään se suositeltu 2.2 tai enemmän. Muuten auto on rauhaton ja tuuliherkkä. Ikävä sivuefekti sitten on rengasmelun kasvu ja jousituksen pintakovuus.

• Kokeilun tulosta

Alipaine on vahingollisempaa renkaille ja autolle kuin ylipaine. Muutaman kymmenyksen paineen nosto ei vielä vaikuta oleellisesti renkaan kulumiseen.

Monessa Corollaa vastaavassa autossa on rengaspainesuositukset juuri tuolle samalle rengaskoolle pari kymmenystä Corollaa korkeammat.

• Kölli

Olen ajanut nyt Michelin Energy XH2 kesärenkailla tuollaiset 40tkm n. 0,5bar ylipaineilla ja pikemminkin olen havaitseminanai lähinnä vähäisempää epätasaisuuskulumista kuin aikaisemmin.

Eturenkaat nääs ovat kuluneet nyt suht tasaisesti. eturenkaat kun pyrkivät taipumaan auton alle varsinkin nopeassa mutkatieajossa.

Näillä kesärenkailla on havaittavissa pieni lisäys rengasmeluun, mutta kitkarenkailla ei melutaso nouse edes kesärenkaiden tasolle.

Ajettavuuteen molemmilla renkailla on merkittävä parannus. (Jos nyt ajettavuudella tarkoitetaan suuntavakautta, ohjauksen täsmällisyyttä ja -palauttavuutta jne.)

• Kokeiltu on

Omassani pidän kesällä 2.5 bar:n paineita, ja talvella 2.7 baria. Toimii eikä kuluta keskeltä.
      Olen myös aikaisemmissa toyotissani käyttänyt korkeampia paineita kuin valmistaja suosittaa, joten uskallan suosittaa.

• hghghfghgfh

Halvat renkaatäyttö pistoolit sitten hetkenpäästä näyttävät puutaheinää ja kyllä sitten 2,5 baaria oli jo kuin varpaillaan ajoa ja keskitystä sitten yhtään.

• Herra säätö

Digitaalinen mittari ja tupakansytkään liitettävä pikkukompura ovat hyvät apuvälineet rengaspaineiden muutteluun ja tarkkailuun. Huoltoasemilla mittarit ovat usein epäluotettavia, mutta digitaalisella mittarilla ja omalla kompuralla saat puolen kymmenyksen tarkkuudella paineet kohdalleen vaikka parkkipaikalla.

• rengas asentaja

itselläni on henkilö kohtaisia kokemuksia rengaspaineista.. (rengasasentaja) eli alumiini vanteille suositus 2.2 baaria ja peltivanteille 2.0 baaria.. nyky päivinä ei ole uskomista autojen rengaspaineisiin koska ne ovat vain suosituksia.. eli käyttäkää joko suositusta tai hieman isompaa painetta mutta ei kannata korottaa paineita hirveesti kun rengas kuluu keskeltä jos nostaa liikaa rengaspaineita. tai jos käyttää liian vähän painetta rengas alkaa murtumaan sivuilta... eli suosittelen silleen käytettävänä milloin on hyvä ajaa... mutta ei kannata ylittää yli 0.5 baaria suosituksesta. ja tietysti kannattaa lastin mukaan säädellä paineita...

• 3zz-fe

juuri kokeiltu ,vähempi painetta parempi ajaa ?

• Nykyajan renkaissa voi huoletta pitää kovia paineita ilman että rengas kärsii. 205/55/16 kitkat paineet edessä 2,9 bar takana 2,8 bar. Kesä kumeissa 225/45/17 edessä 3,3bar takana 3,1 bar. Alhaiset paineet lisää turhaan vaan kulutusta ja renkaan vierintä kitkaa.

• Corollaattori06

Kyllähän tuo polttoainetta säästää mutta se melu! 17 tuuman vanteet ja >3 bar:n painetta... korvat vuotaa verta pelkästä ajatuksesta. Tarpeeksi melua riittää jo 15 tuuman vakiovanteilla ja 2,2 bar:n paineella.

Kyllä minä olen valmis maksamaan vähän ekstraa bensakuluista jos pitää valita parin desin kulutuslisän ja tinnituksen väliltä.

• 4645645

Ainahan kannattaa laittaa se 0,2 yli suosituksen, ihan jo polttoaineenkulutuksen takia. Itse laitoin talvirenkaisiin 2,6 vaikka suositus on 2,2, huomioiden että nyt on 5 ja paine laskee kun lämpötila viilenee talven myötä.

Joku 3 bar alkaa taas olla liikaa, huoltamolla kerran laittoivat 3 bar vaikka suositus 2,2, ensimmäisessä jarrutuksessa asvaltilla vain luisti koska niin paljon ylipainetta, eli pito heikkeni jo huomattavasti. Ja meluakin riitti. Eli joku 0,2-0,4 ylis suosituksen on sopiva, ei kannata liikaa ylipainetta laittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7629
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1883
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1613
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1535
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      759
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241