Mitä eroja?

verivartija

Millä tavoin kaukasianpaimenkoira ja sarplaninac eroavat toisistaan, kun niiden suosiot erovat toisistaan aika paljon? Viime kymmenen vuoden aikana Suomessa on rekisteröity kaukkareita vuosittain 53-120 yksilöä ja sarplaninaceja 0-16. Olen käsittänyt, että nämä kaksi rotua ovat hyvin samanlaisia.

15

1447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tavallaan

      itseasiassa nämä kaksi rotua eroavat hyvinkin paljon toisistaan. Ulkonäöltään näissä on hyvinkin paljon samaa mutta luonteeltaan ne ovat täysin erilaisia. Sarplaninac on luonteeltaan aggressiivisempi ja itsenäisempi kuin kaukaasiankoira. Vaikka kumpikin ovat hyvin uskollisia omalle perheelleen, on kummallakin oma historiansa. Itse ymmärtäisin näin, että sarplaninac on vieläkin haastavampi kuin kaukaasiankoira.

      • verivartija

        Minä kun olen käsittänyt, että sarplaninac on niistä se rauhallisempi, mutta vain vähän rauhallisempi. Olen näköjään erehtynyt ja pettynyt, sillä tiedän kaukkareita pari kappaletta ja ne puolustavat reviiriään voimakkaasti. Teki mieli hankkia yhtä komea, mutta vähän hiljaisempi, koira kuin kaukkari. Valintanani oli sarplaninac. Mutta kai joudunkin luopumaan haaveestani, kun kuulin sarplaninacista nyt järisyttävää tietoa. Rotuvalintaa on siis harkittava uudestaan, mutta valitettavasti kaukkari ei ole se mieluisin, vaikka ihan kelpo rotu onkin muuten.


      • pelkopurija ja kavala
        verivartija kirjoitti:

        Minä kun olen käsittänyt, että sarplaninac on niistä se rauhallisempi, mutta vain vähän rauhallisempi. Olen näköjään erehtynyt ja pettynyt, sillä tiedän kaukkareita pari kappaletta ja ne puolustavat reviiriään voimakkaasti. Teki mieli hankkia yhtä komea, mutta vähän hiljaisempi, koira kuin kaukkari. Valintanani oli sarplaninac. Mutta kai joudunkin luopumaan haaveestani, kun kuulin sarplaninacista nyt järisyttävää tietoa. Rotuvalintaa on siis harkittava uudestaan, mutta valitettavasti kaukkari ei ole se mieluisin, vaikka ihan kelpo rotu onkin muuten.

        eikä sovi oikein mihinkään käyttöön. Kaukkari on yleensä vihainen ja arvaamaton. Kokemusta on molemmista omistajana. Kumpikin oli lopetettava no nelivuotiaina lasten kimppuun hyökkäilyn vuoksi.


      • omistanu sarppia
        pelkopurija ja kavala kirjoitti:

        eikä sovi oikein mihinkään käyttöön. Kaukkari on yleensä vihainen ja arvaamaton. Kokemusta on molemmista omistajana. Kumpikin oli lopetettava no nelivuotiaina lasten kimppuun hyökkäilyn vuoksi.

        sarpit eivät ole pelkopurijoita, joita kaukkareissa taas on suurin osa. Rotuna sarppi on erittäin rehellinen ja hyvin itseään ilmaiseva. Sarpit eivät myöskään hyökkäile lasten päälle - edes ruokakupilta. Joten älä viiti jauhaa shittiä.
        Paitsi sun asenteesta päätellen, sun koirien pilaaja löytynee peiliin katsomalla..


      • Bret-ta
        omistanu sarppia kirjoitti:

        sarpit eivät ole pelkopurijoita, joita kaukkareissa taas on suurin osa. Rotuna sarppi on erittäin rehellinen ja hyvin itseään ilmaiseva. Sarpit eivät myöskään hyökkäile lasten päälle - edes ruokakupilta. Joten älä viiti jauhaa shittiä.
        Paitsi sun asenteesta päätellen, sun koirien pilaaja löytynee peiliin katsomalla..

        "sarpit eivät ole pelkopurijoita, joita kaukkareissa taas on suurin osa. Rotuna sarppi on erittäin rehellinen ja hyvin itseään ilmaiseva. Sarpit eivät myöskään hyökkäile lasten päälle - edes ruokakupilta. "

        Koiratkin ovat yksilöitä ja varmasti joku sarppi hyökkäilee lasten päälle jopa ruokakupilta ja joku ei välttämättä ilmaise itseään hyvin ja saattaa joukosta löytyä myös pelkopurijoita.. Aika ihmeellistä, että jos sinullakin on kokemusta sarpeista, niin miten voit väittää, että sarpeissa ei ole yhtään ja kaukkareissa on suurin osa? :-D Aika kieroutunutta ja lapsellista väitettä.


      • kaukkaria
        omistanu sarppia kirjoitti:

        sarpit eivät ole pelkopurijoita, joita kaukkareissa taas on suurin osa. Rotuna sarppi on erittäin rehellinen ja hyvin itseään ilmaiseva. Sarpit eivät myöskään hyökkäile lasten päälle - edes ruokakupilta. Joten älä viiti jauhaa shittiä.
        Paitsi sun asenteesta päätellen, sun koirien pilaaja löytynee peiliin katsomalla..

        "sarpit eivät ole pelkopurijoita, joita kaukkareissa taas on suurin osa. Rotuna sarppi on erittäin rehellinen ja hyvin itseään ilmaiseva. Sarpit eivät myöskään hyökkäile lasten päälle - edes ruokakupilta. Joten älä viiti jauhaa shittiä."

        Tästä olen kyllä erimieltä. Kaukasialainen on hieno ja perusluonteeltaan erittäin rohkea koira, oikeissa käsissä. Ei takuulla mikään pelkopurija.

        Suomen tunnetuimman sarppikasvattajan kanssa keskusteltuani kys. rodusta tulin ainakin itse ymmärtäneeksi, että sarppi on herkempi reagoimaan olettamiinsa uhkiin kuin kaukkari. Lisäksi sarppi varoittaa haukkumalla vielä kaukkaria herkemmin.
        Halusin asiasta todella selvyyden, koska olin harkinnut vakavasti sarppia omaksi koirakseni. Pitäydyn siis edelleen kaukkarissa, joka on lapsirakas ja vain osaamattomissa ja tietämättömissä käsissä vaarallinen koira. (kuten kaikki muutkin koirat, rotuun katsomatta)


    • ---

      se on niin että sarplaninac on rauhallisempi ja kaukkari aggressiivisempi ja kaukkari taitaakin olla laumanvartijoista hankalin.. ei kannata lannistuu mitä ihmiset täällä kirjottelee.. ja oikealla kasvatuksella saa loistavan perhekoiran :) onnea koiran hankkimiseen mikä se sitten olikaan :)

      • esimerkiksi...

        etelävenäjänpaimenkoira ja keskiaasianpaimenkoira ovat kaukkaria hankalampia, sekä nuo monet, vielä kaukkariakin alkukantaisemmat rodut. Kyllä juu, itselläni on myös käsitys, että sarppi on rauhallisempi kuin kaukkari, mutta yksilökohtaisia erojahan on ja nimenomaan sen suhteen, mistä linjasta ovat peräisin, kaukkarillakin alkaa esiintymään näyttelylinjaisuutta.

        Jos halutaan rauhallinen ja ja vähän alkukantaisuutta omaava, mutta komea ja pihaa vartioiva koirarotu, niin eikö olisi leo ihan kelpo vaihtoehto. Paljon helpommalla pääsee ja asiansa ajaa.


      • Artemis65
        esimerkiksi... kirjoitti:

        etelävenäjänpaimenkoira ja keskiaasianpaimenkoira ovat kaukkaria hankalampia, sekä nuo monet, vielä kaukkariakin alkukantaisemmat rodut. Kyllä juu, itselläni on myös käsitys, että sarppi on rauhallisempi kuin kaukkari, mutta yksilökohtaisia erojahan on ja nimenomaan sen suhteen, mistä linjasta ovat peräisin, kaukkarillakin alkaa esiintymään näyttelylinjaisuutta.

        Jos halutaan rauhallinen ja ja vähän alkukantaisuutta omaava, mutta komea ja pihaa vartioiva koirarotu, niin eikö olisi leo ihan kelpo vaihtoehto. Paljon helpommalla pääsee ja asiansa ajaa.

        Lukisin mielelläni lisää keskari/kaukkari/sarplaninac- jutuista?
        Miksi keskari on haastavampi kuin kaukkari jne jne.


      • xx
        Artemis65 kirjoitti:

        Lukisin mielelläni lisää keskari/kaukkari/sarplaninac- jutuista?
        Miksi keskari on haastavampi kuin kaukkari jne jne.

        käy lukemassa lisää yoozhak foorumilta, suht asiallista keskustelua siellä.


      • Zuhina
        xx kirjoitti:

        käy lukemassa lisää yoozhak foorumilta, suht asiallista keskustelua siellä.

        "Suomen tunnetuimman sarppikasvattajan kanssa keskusteltuani kys. rodusta tulin ainakin itse ymmärtäneeksi, että sarppi on herkempi reagoimaan olettamiinsa uhkiin kuin kaukkari. Lisäksi sarppi varoittaa haukkumalla vielä kaukkaria herkemmin."

        Kukahan mahtaa olla Suomen tunnetuin sarppikasvattaja? Mikäli se olettamuksella löytyy Orimattilasta, niin taitaa ns. asiantuntemus olla vain suuria puheita ja markkinatouhua... ;).

        Useita sarppeja omistaneena, voin sanoa, että sarppi on aika kaukana haukkuherkästä ja aggressiivisesta koirasta. Toki onhan jokaisen koiran (rotuun katsomatta) kohdalla paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen (mm. omistaja..). Kaukkariin verrattuna sarppi todellakin ON rauhallisempi ja hyvin paljon.

        Sarpit eivät myös todellakaan hyökkäile lasten päälle, lapsirakkaita kun ovat. Ja uskon, että harvat laumanvartijarotuiset koirat yleensäkään hyökkäilevät lasten päälle syyttä suotta.


      • jeejeejerrycodoon
        Zuhina kirjoitti:

        "Suomen tunnetuimman sarppikasvattajan kanssa keskusteltuani kys. rodusta tulin ainakin itse ymmärtäneeksi, että sarppi on herkempi reagoimaan olettamiinsa uhkiin kuin kaukkari. Lisäksi sarppi varoittaa haukkumalla vielä kaukkaria herkemmin."

        Kukahan mahtaa olla Suomen tunnetuin sarppikasvattaja? Mikäli se olettamuksella löytyy Orimattilasta, niin taitaa ns. asiantuntemus olla vain suuria puheita ja markkinatouhua... ;).

        Useita sarppeja omistaneena, voin sanoa, että sarppi on aika kaukana haukkuherkästä ja aggressiivisesta koirasta. Toki onhan jokaisen koiran (rotuun katsomatta) kohdalla paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen (mm. omistaja..). Kaukkariin verrattuna sarppi todellakin ON rauhallisempi ja hyvin paljon.

        Sarpit eivät myös todellakaan hyökkäile lasten päälle, lapsirakkaita kun ovat. Ja uskon, että harvat laumanvartijarotuiset koirat yleensäkään hyökkäilevät lasten päälle syyttä suotta.

        Laumanvartijarotujen eroja:

        - sarppi sosiaalisempi kuin kaukkari

        - sarppi kokonaiskuvana rotu on tasaisempi kuin terävemmät kaukkarit

        - kaukkareissa jalostus pilannut paljon rotua, heikkohermoisia koiria liikaa

        - keskarit vähiten sosiaalisia näistä roduista

        - etskut sosiaalisempia kuin näistä roduista mikään

        - etskut äkkipikaisempia kuin kaukkarit

        - keskarit rauhallisempia kuin mikään näistä roduista (energisyys)


      • KalliovuorenDani
        jeejeejerrycodoon kirjoitti:

        Laumanvartijarotujen eroja:

        - sarppi sosiaalisempi kuin kaukkari

        - sarppi kokonaiskuvana rotu on tasaisempi kuin terävemmät kaukkarit

        - kaukkareissa jalostus pilannut paljon rotua, heikkohermoisia koiria liikaa

        - keskarit vähiten sosiaalisia näistä roduista

        - etskut sosiaalisempia kuin näistä roduista mikään

        - etskut äkkipikaisempia kuin kaukkarit

        - keskarit rauhallisempia kuin mikään näistä roduista (energisyys)

        on kyllä sosiaalinen, viisas, rauhallinen, jopa empaattinen, jos koirasta niin voi sanoa..
        nyt eron aikanankin on tullut mun luo kun itken, ja painaa poskensa poskeani vasten, hyväksyy laumaan kaikki jotka on nimellä esitelty, tulee toimeen kaikkien koirarotujen kanssa koirapuistossa... jne..
        mutta auta armias, jos joku tulee pihalle jos en ole paikalla, ei pääse sisälle, ei pure, mutta on sen verran hurjana, ettei kukaan edes yritä...


    • öfglö

      Juu-u mäki ihmettelen tossa tota että Keskari muka vähiten sosiaalinen. itelläni kohta 10v ollu toi vanhempi keskari ja nuorempi on viitisen vuotta kohta, ja molemmat todella sosiaalisia, ja primitiivisempi rotu kuin kaukkari ja todella terveitäkin nämä mun mielestäni ovat minulla ja tutuillani kenellä on keskiaasiankoiria ollut.
      Ja jos kaukkaria olet miettinyt mutta kyseisistä syistä et tahdo niin Minun mielestäni Keskari taas on paljon järkevämpi vaihtoehto jos yhtään osaa koiria kouluttaa, keskarit eivät ole niin räjähdysalttiita kuin kaukkarit eli ne miettii yleensä ennen kuin toimii. keskari ei turhasta pistä meteliä eikä kyllä koskaan uhittele vastaan tuleville koirille tms. mutta jos joku koira uhittelee niin takasin sanoo ja ei helpolla toiselle koiralle alistu ja on muuten helvetin hyviä vahtikoira !!

    • ---

      Eikö anatolianpaimenkoirakin ole vähäenerginen (ei leikkisä) ja muutenkin semmoinen vakavamielinen? Tiedän yhden, lenkillä tulee monesti vastaan, mutta ei ole kokemusta rodusta. Onko vaikeampi kuin esim. kaukkari?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe