Irtisanominen sairaslomalla

Päähän potkittu

Miten suhtaudut asiaan jos olet pitkällä sairaslomalla ja sinut irtisanotaan?
Syyksi kerrotaan rike missä toistamiseen sairaslomatodistus on saapunut myöhässä työnantajalle?
Ensimmäsisen myöhästymisen jälkeen työsuhde purettiin heti. Mutta palautettiin kuukauden päästä ja annettiin varoitus kyseisen todistuksen myöhästymisestä ja jos sama toistuu edessä työsuhteen purku. Työn antaja ilmoittaa saaneensa toisen kerran myöhästyneen poissaolotodistuksen ja purkaa vedoten jälleen kyseisen todistuksen myöhästymiseen. Kopiot on lähetetty uudestaan kumpanakin kertana ns kadonneiden tilalle.
Nyt työsuhde purettu? onko menetelty oikein?
Nielikö posti tai tynantajan silppuri kyseiset todistukset sitä en tiedä.
Kerro jos kokemuksia.

15

4077

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajaa

ottaisin kuules ammattiliitton asianajajaan ennemmin yhteyden kun kyselisin suomi24:stä

• päähänpotkittu

Oikein ..kun laitoin päähänpotkittu..juttu pitkä..sinnittelin töissä läpi prosessin alun ja otin yhteyttä useaan instanssiin ennen ja jälkeen lopullisen purun. nyt haen vain vertaisihmistä ja kokemuksia vastaavasta. olen ammattiihminen ja työni osaan. Työvuosia eri aloilta yli 30v ja kouluja takana 16vhm..no ammatillisia n.7v
        mutta asiaan ihmistä saa käsitellä nykyisin lain mukaan näin? irtisanoa ilman varoitusta palauttaa työsuhde ja antaa varoitus ja vuoden sisään tehty saman asian uusimis varoitus ja irtisanominen koko prossu samaisella saikulla..

• --------------

Tietääkseni työnantaja ei voi purkaa työsuhdetta kuin painavasta syystä. Ja kertomasi perusteella tämä ei vaikuta painavalle syylle.
      Jos, firmassasi on luottamusmies niin ota yhteyttä asiassa ensin häneen. Jos, firmassasi ei ole luottamusmiestä niin sitten suoraan ammattiliittoon yhteys.

• edelliseen

Juu luottamusmies nosti kädet pystyyn samoin kunnan vastaava tyyppi.kun en kyseisessä liitossa.
        Asianaja selvittelee nyt asiaani..epäonnekseni edellinen lopetti kyseisessä firmassa, joten juttu alussa..

• LÖKHG>YUTTY
        edelliseen kirjoitti:

Juu luottamusmies nosti kädet pystyyn samoin kunnan vastaava tyyppi.kun en kyseisessä liitossa.
        Asianaja selvittelee nyt asiaani..epäonnekseni edellinen lopetti kyseisessä firmassa, joten juttu alussa..

Omaa tyhmyyttäsi. Huomaatko nyt miksi kannattaisi kuulua liittoon? Itsepähän tappelet (ja toivottavasti omilla rahoillasi).

• Asia mies

Mistä yrityksestä on kyse, haluisimme varmaan kaikki kuulla sen. Tämä palsta voi toimia myös varoittavana esimerkkinä huonoista työpaikoista!

• edelliseenkin

Oikein, julkistan heti kun asiani käsitelty alustavasti ja etten sössi asianajajan valmisteluja.. kyseinen työpaikka on etelä suomessa ja normaali työpaikka normaalit ihmiset ja mukavat asiakkaat.. mutta henkilöstöasiat hoidetaan raa alla kädellä keinoja kaihtamatta..ainakin 3 on joutunut vastaavaan rumbaan ja kahdella aikanani oli mieliala ongelmia painostuksen vuoksi.. ei mukava työpaikka näin vanhemmalle miehelle tai naisellekkin..tulosvastuuta vain...

• Alalla...

Lukemani perusteella vedän seuraavat johtopäätökset ja ihan ensiksi sanon, että työsuhteen purkaminen on laiton.

Olet ollut ilmeisesti melko pitkään (kuukausia) sairauslomalla ja sehän maksaa työnantajlle. Kuitenkin olemassaolevien lainsäädösten mukaan työsuhdetta ei voi purkaa sairausloma tapauksissa jollei työntekijän pitäminen ole kohtuuton vaatimus työnantajalle.

Onko tiedossa milloin olet työkykyinen? Mikäli työntekijän sairausloma jatkuu ja jatkuu on työnantajalla tietyin perustein irtisanoa työsuhde kohtuuttamisperusteilla. Kyseessä pitäisi olla kuitenkin useita kuukausia jatkunut sairaus ja jonka kesto olisi lähellä vuotta tai pidempään jolloin työnantajalla voi olla irtisanomisperuste.

Työsuhteen purkaminen ei kuitenkaan ole mahdollista sillä jollei työntekijä ole toiminnallaan aiheuttanut vahinkoa, tehnyt huomattaa rikosta tms. Sairauslomalle joutuminen ei ole törkeä rikkomus jonka johdosta työsuhde voitaisiin purkaa. Poikkeuksen muodostaa mikäli olet törkeällä huolimattomuudella tai tahallisesti hankkiutunut sairauslomalle. En toki väitä sinun näin toimineen mutta toin asian esille ihan yleistiedoksi.

Mistä on kysymys siis?

Työnantaja ei halua maksaa sinulle palkkaa sairausloman ajalta sillä se maksaa. No tokihan se maksaa mutta sinulla on oikeus sairausloman palkkaan. Koska työnantaja ei voi perustaa työsuhteen päättämistä sairauslomaan he ovat kehittäneet syyn sinulle.

Se, että sairauslomatodistukset ovat olleet myöhässä ei ole syy irtisanomiseen missään tapauksissa. Kannattaa jatkossa toimittaa ko. todistukset todistettavasti työnantajalle.

Älä missöön nimessä mene allekirjoittamaan varoituspapereita alle sillä jos näin teet olet myöntänyt varoituksen ja sen peruminen on lähestulkoon mahdotonta.

Neuvoni sinulle:

Ilmoita työnantajalle ettet hyväksy irtisanomista vaan katsot sen olevan laiton. Älä allekirjoita varoituspapereita tai oikeastaan älä mitään papereita mitä työnantaja tuo eteesi.

Mikäli kuulut liittoon ota yhteys sinne. Mikäli et on työsuojelupiiri yksi kanava. Vaihtoehto on myös hankkia edustaja eli toisin sanoen asianajaja mikäli homma ei selviä.

Mikäli haluat neuvoja tai apua voit lähestyä minua sähköpostitse. En ole juristi mutta voin sanoa, että hallitsen työsuhderiidat kohtuullisesti.

Voimia sinulle sillä olet joutunut päivän selvästi laittoman irtisanomisen uhriksi.

Muistathan, että työnantaja on korvausvelvollinen mikäli työsuhteesi päätetään laittomasti joten älä jätä asiaa sikseen mikäli he kuitenkin irtisanovat sinut.

• Nimetön

Unohdin laittaa sähköpostiosoitteen.

[email protected]

Mikäli haluat käytännön neuvoja laita viestiä..

• Alalla...
        Nimetön kirjoitti:

[email protected]

Tiedän yhden vartiointiliikkeen joka voisi tehdä noin räikeän laittoman irtisanomisen/työsuhteen purkamisen.

On täysin selvää ettei työnantajalla ole tosiasiassa painavia perusteita irtisanoa. Jos jokin peruste olisi se on sairausloman kohtuuton kesto ja siinä tapauksessa vartiointiliike olisi perustanut siihen työsuhteen päättämisen.

Olen aika varma, että kyseessä on vartiointiliike joka hiljattain muutti nimensä.. En nimittäin usko, että isommat firmat (G4S,Securitas) lähtisi keksimään tuollaisia verukkeita irtisanomiseen. Sillä ne ei ole niin tyhmiä kuin tämä eräs vartiointiliike.

Toivottavasti aloittaja vie asian eteenpäin sillä on selvää, että työnantaja on menetellyt laittomasti. Korvaussummatkin ovat melko suuria joiden takia kannattaa ehdottomasti viedä asia eteenpäin.

• kiitos tuesta

Hieno kuulla, tätä tarvitsin..juttu pitkä..koko ajan jatkunut saikku syksystä -07 ja jatkuu.. työn anatajalle toimitettu a-todistuset,jokaisessta pätkästä, nyt väittää toistuvasti myöhästyneen.ja siitä tämä viimeinen irtisanominen.. ajatuksena paluu takaisin aluksi kesällä -08 ja uusin suunntelmin kesällä-09 asiasta lääkärien yhteinen alustavat neuottelut..tarkoitukseni on palata työelämään viellä, en ole työtä hylkivää tyyppiä ja se että sairas sille en voi mitään, kuin odottaa ja toivoa parasta, että kuntoutus auttaisi. Kyseinen tj on hyökännyt koko ajan hoitavan tahoni ja haukkunut minut eri tyylein liittyen kyseiseen työkyvyttömyyteeni ja itseeni tyyppinä. Kuvaisin itseäni boheemina asiasläheisenä ihmisenä. sanoudun irti nykypäivän tulos ja muista tiimi, smal talk jutuista. se kait koituikin kohtalokseni, vaikken niitä suuremmin julki tuonutkaan , hoidin vain työni. Nyt kysynkin onko vastaavia ihmisiä, joille näin on tehty. Meinaan pää joutuu aika koville. Itse kun olen aina auttanut ja halunut auttaa, opettaa ja kuunnella läheisiäni. Työ lasten ja nuorten parissa myös vanhuksien ja invalidin auttaminen ja etujen ajaminen olivat ovat lähellä sydäntäni..sillä nuokin kuuluvat ryhmään missä tapahtuu paljon vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta..no nyt itse pulassa,,lisää tämmöistä tukea..kerron tarinani auki lopussa, näette toteutuuko oikeus vaiko nahkapäätös tms...

• okhyvä
        Nimetön kirjoitti:

[email protected]

laitan ylös mailisi.. odotan lakimiehen päätöstä, miten asiaan suhtautuu, edellinen takertui sanomiseeni työterveyshuollon keskuksen kanssa..olin kuulemma ilmoittanut etten halua asioida siellä..no kaikki on mahdollista..estiväthän he minua pääsemästä hyväksyttämään sairaslomatodistuksen, koska työn antaja ei alkuperäistä hyväksynyt(oma lääkäri) epäili lääkärini etiikkaa..että sellaista..

• okhyväksi menee
        Alalla... kirjoitti:

Tiedän yhden vartiointiliikkeen joka voisi tehdä noin räikeän laittoman irtisanomisen/työsuhteen purkamisen.

On täysin selvää ettei työnantajalla ole tosiasiassa painavia perusteita irtisanoa. Jos jokin peruste olisi se on sairausloman kohtuuton kesto ja siinä tapauksessa vartiointiliike olisi perustanut siihen työsuhteen päättämisen.

Olen aika varma, että kyseessä on vartiointiliike joka hiljattain muutti nimensä.. En nimittäin usko, että isommat firmat (G4S,Securitas) lähtisi keksimään tuollaisia verukkeita irtisanomiseen. Sillä ne ei ole niin tyhmiä kuin tämä eräs vartiointiliike.

Toivottavasti aloittaja vie asian eteenpäin sillä on selvää, että työnantaja on menetellyt laittomasti. Korvaussummatkin ovat melko suuria joiden takia kannattaa ehdottomasti viedä asia eteenpäin.

Olen nyt vakuuttunut että jaksan asiaa viedä eteenpäin. Kyseessä kunnan organisaatio jolla oma tulosyksikkö, joten ovat irtautuneita kaikista työehtosopimuksista lauseella noudatetaan soveltaen ja hymyilevät perään..sori olet heikoilla on käynyt ainakin yhden vastaavan irtisanomisoikeuden jonka voitti tietääksen..heillä kallispalkkaiset juristit apuna joiden ansioista tätäkin on tehtailtu..vaikka ensin mokasivat kun irtisanoivat koska saiirasloma todistusta ei kuulunut ajoissa tai sitä ei ollut hyväksytetty työterveyshuollossa. työsuhde palutettiin n.1kk jälkeen ja muutettiin varoitukseksi ja toistuessa muutetaan irtisanomiseksi..aika läpinäkyvää.. samalla työterveyshuollossa ja lääkärieni avuin yritetään tehdä työkuntoista ja mahdollista paluuta työelämään ja sorvin ääreen paikattuna.. nyt tämä tj..kuitenkin hiukan ennen vuoden täyttymistä edellisestä pukkaa irtisanomisilmoituksen vedoten että toistunut sairaslomatodistuksen myöhästyminen.. Uskon että kyseessä tehty juttu kopio toimitettiin a-todistuksesta kun ei kuulemma ollut tullut. siihen olivat tyytyväisiä alkuun mutta kun asia kaivettiin kävi ilmi että kopiokin oli ilmaantunut 3kk perästä hm..

• Alalla...
        kiitos tuesta kirjoitti:

Hieno kuulla, tätä tarvitsin..juttu pitkä..koko ajan jatkunut saikku syksystä -07 ja jatkuu.. työn anatajalle toimitettu a-todistuset,jokaisessta pätkästä, nyt väittää toistuvasti myöhästyneen.ja siitä tämä viimeinen irtisanominen.. ajatuksena paluu takaisin aluksi kesällä -08 ja uusin suunntelmin kesällä-09 asiasta lääkärien yhteinen alustavat neuottelut..tarkoitukseni on palata työelämään viellä, en ole työtä hylkivää tyyppiä ja se että sairas sille en voi mitään, kuin odottaa ja toivoa parasta, että kuntoutus auttaisi. Kyseinen tj on hyökännyt koko ajan hoitavan tahoni ja haukkunut minut eri tyylein liittyen kyseiseen työkyvyttömyyteeni ja itseeni tyyppinä. Kuvaisin itseäni boheemina asiasläheisenä ihmisenä. sanoudun irti nykypäivän tulos ja muista tiimi, smal talk jutuista. se kait koituikin kohtalokseni, vaikken niitä suuremmin julki tuonutkaan , hoidin vain työni. Nyt kysynkin onko vastaavia ihmisiä, joille näin on tehty. Meinaan pää joutuu aika koville. Itse kun olen aina auttanut ja halunut auttaa, opettaa ja kuunnella läheisiäni. Työ lasten ja nuorten parissa myös vanhuksien ja invalidin auttaminen ja etujen ajaminen olivat ovat lähellä sydäntäni..sillä nuokin kuuluvat ryhmään missä tapahtuu paljon vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta..no nyt itse pulassa,,lisää tämmöistä tukea..kerron tarinani auki lopussa, näette toteutuuko oikeus vaiko nahkapäätös tms...

Palmia turvapalvelut? Jos on niin sitten en yhtään ihmettele tapaustasi. Olen itse ollut ko. paikassa töissä ja siellä oli aika paljon näitä varoitus/irtisanomis keissejä monilla. Juttele juristin kanssa mitä teette. Niin periaatteessa sun pitäisi kai käydä työnantajan osoittamassa lääkärissä muuten se vaikeuttaa asemaasi. Mutta vaikka työnantajan lääkäri sanoisi sinun oleva terve niin ei se kumoa toisen lääkärin lausuntoa sillä kyseessä on asiantuntijan lausunto jotka voivat olla ristiriidassa eikä se tarkoita, että olisit terve. Toivottavasti hankkimasi juristi osaa/jaksaa/viitsii hoitaa asiasi kunnolla. Edelleen olen sitä mieltä, ettei työsopimustasi voi purkaa/irtisanoa. Oletko vakituinen vai määräaikainen? Mutta sun kannattaa mennä sinne työnantajan osoittamaan lääkäriin jos mahdollista vielä..

• juupaws
        Alalla... kirjoitti:

Palmia turvapalvelut? Jos on niin sitten en yhtään ihmettele tapaustasi. Olen itse ollut ko. paikassa töissä ja siellä oli aika paljon näitä varoitus/irtisanomis keissejä monilla. Juttele juristin kanssa mitä teette. Niin periaatteessa sun pitäisi kai käydä työnantajan osoittamassa lääkärissä muuten se vaikeuttaa asemaasi. Mutta vaikka työnantajan lääkäri sanoisi sinun oleva terve niin ei se kumoa toisen lääkärin lausuntoa sillä kyseessä on asiantuntijan lausunto jotka voivat olla ristiriidassa eikä se tarkoita, että olisit terve. Toivottavasti hankkimasi juristi osaa/jaksaa/viitsii hoitaa asiasi kunnolla. Edelleen olen sitä mieltä, ettei työsopimustasi voi purkaa/irtisanoa. Oletko vakituinen vai määräaikainen? Mutta sun kannattaa mennä sinne työnantajan osoittamaan lääkäriin jos mahdollista vielä..

Pitkä prosessi ja syö hermoja. Oikeastaan nyt vain odotellaan. Ei ole turva palvelut..ilmoitan kunhan asia sta tehdään päätös..irtisanomis perusteena käytettiin alkuun ettei työn antaja saanut sairaslomatodistusta ajoissa. Nyttemmin muutettinn sitä vielä että sairasloma jatkunut yli vuoden.
        Kyseessä sama sairaus, joka jatkuu mutta kuntoutus ollut hyvä ja uskon että työkunto palailee lähes ennalleen..mikäli noita sydän puolen oireita ei lasketa ne perkeleet kun tulleet prosessin aikana mukaan..
        Helvetinmoinen stressi ollu joten ei ihmekkään.
        Ps älkää sairastuko tämä on perseestä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe