Voisiko joku muistaa sanoja loruun
-harakka huttua keittää hännällänsä hämentää...
- körö körö kirkkoon.....
ja muita vanhoja loruja . Olisi niin kiva omalle lapsenlapselle niitä lausua ja leikkiä hänelle.Kiitos kaikille jotka muistavat loruja.
lastenlorut
8
2717
Vastaukset
- äiti ja poika
Körö körö kirkkoon
papin muorin penkkiin
ruskealla ruunalla
valkealla varsalla
kolipäällä koiralla
pikipäällä pässillä
laukkipäällä lampaalla
peltojen ylitse
aitojen alitse
kilikello kaulassa
punaisessa nauhassa
- tosta tosin vissiin on erilaisia versioita, koska muistan kuulleeni myös "kirjavalla kissalla", mutta tuollaisenaan loru on meidän äippäpakkauksessa saadussa kirjassa.
Harakkakin osaa keittää sitä huttua ties kuinka monella tavalla! Oma äitini opetti näin:
Harakka huttua keittää, hännällänsä hämmentää
Antaa tuolle (ja neljä sormea käydään läpi, viimeisen kohdalla sanotaan:) Tuollepa ei annakaan vaan vie loput pesään piiloon! (ja kutitus kainalosta)
Olen kyllä kuullut, että toisten äitien harakat ovat antaneet sille viimeisellekin ja vieneet sitten ylimääräiset pesään :) Meillä kuitenkin pikkurilli jäi aina ilman. - auttaisi myös
"Lasten loruaapinen" sisältää useimmat tavalliset lorut. Muistaakseni Suomalaisesta Kirjakaupasta ja Kirjatorilta saa sitä (se oli hyvin edullinen) ja ehkä kirjastoissa?
- mummo/mamma
Kiitos teille molemmille. Tarttee käydä kirjakaupassa viellä. Eikun loruilemaan.
- patemamma
mummo/mamma kirjoitti:
Kiitos teille molemmille. Tarttee käydä kirjakaupassa viellä. Eikun loruilemaan.
Tuntuu hullulta, kun nyt yli 50-v palaa mieleen nuo omien lapsuusaikojen lorut.Kyllä ihmisen muisti on hurja!
- patemamma
harakka huttua keittää, hännällänsä hämmentää,käyttää sulkakämmentä ja suolat sekaan heittää
körö körö kirkkoon, papin muorin penkkiin...no, tuohon se tökkäs - patemamma
...ruskealla ruunalla, valkoisella varsalla...taas
- patemamma
osaan niitä aika paljon, koska isoäitini pohjoiskarjalaisena puhui pääasiassa sananparsilla ja loruilla. Jos muistat pätkän, nii ehkä mieki sanan sielt ja täält.
- lorusta
vaan oli sellainen ekaluokkalaisten runo, joka porukalla kevätjuhlassa esitettiin.
Se alkoi näin:
"Pieniks meitä mainitaan
joskus hiukan nauretaan"
sitten seurasi säepari, jota en muista.
Mutta jatkuu:
"Vellikupit kumotaan
mustepullot kaadetaan
kaksi ynnä kaks on viis
etkä saanut haraviis
paljonko on kello ei
tuuli läksyt päästä vei."
Tämän jälkeen seurasi soolo-osuuksia, jossa kukin esitteli omaa osaamistaan. Niitä en kunnolla muista paitsi omani:
"Uskottekos että jo
oikein käy myös laskento?
Paikallaan on meidän päässä
aivan joka numero."
Ajattelin, että muistaako joku paremmin tai olisiko peräti kirjoitettuna tallessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569