Kertokaa mulle hiukan asiasta.. Mul on mielin määrin sukulaisia, jotka on lestadiolaisia, silti en tiiä heidän uskonnosta paljoakaan!! Käsittäkseni ne ei saa ryypätä, kattoo televisioo... ja loput kertokaa te.
Oon tosi hyvis väleis lestadiolaisten sukulaisteni kanssa, mut ei oo koskaan tullut puheenaiheeksi heidän uskonto. Ja käsitys siitä et ne ei saa ryypätä, tuntuu hullulle koska oon joskus niiden kanssa viihteellä... Mitä mieltä te muut ei lestat ootte mieltä lestadiolaisista??
Mun mielestä ihan kivaa sakkia, jokseekin joskus vähän ihmettelen...
Kysymyksiä lestadiolaisuudesta....
66
3630
Vastaukset
- leso
yleensä niillä on 10 - 15 lasta
kun ne ei saa ehkäistä mitenkään
vaan lasten pitää antaa tulla heti kun entinen on tullut ulos - never
mä ainaki inhoon kaikkia lessuja kenet tunnen..niitä on paljo!mutta en yleistä koska ei kai ne voi kaikki ympäri suomen olla samanlaisia..
- Eräs asioista Hyvin perillä ol
Lestadiolaisille on kehitetty tiettyjä sääntöjä, sen vuoksi, että he pysyisivät paremmin ruodussa (lestadiolaisina). Ensinnäkin TV- yhteyttä ei ole lestadiolaisissa perheissä, koska elokuvat viekoittelevat moniin pahoihin tekoihin (asiassa on perää, julkisuudessa on nykyään paljon puhetta TV:n väkivaltaisuusvaikutuksista). He eivät käytä ehostusta, koska on väärin koristautua, pitäisi olla tyytyväinen omaan itseensä luonnollisena, tosin lestadiolaisten joukossa on Suomen parhaimman näköiset naiset ilman meikkiä, johtuukohan siitä, että aidosti hyvännäköiset parit kohtaavat toisensa paremmin, jolloin syntyy hyvännäköisiä lapsia... Dokaaminen on kiellettyä, koska dokaaminen johtaa moniin asioihin´, väkivaltaan, rattijuopppouteen... ...huumeista puhumattakaan. Lapset koetaan elämän lahjoiksi, jotka tuovat oikeanlaista sisältöä elämään, perhearvot pysyvät lujempina, yhteenkuuluvuus on parempi, joten lasten lukumäärää ei naimisiinmenon jälkeen rajoiteta. Esiaviollinen seksi ei ole täysin hyväksyttyä, koska se voi johtaa lapsen syntymään ja epäonnelliseen avioliittoon. He etsivät avioehdokkaansa keskuudestansa, koska elämän arvojen ollessa samat molemmilla aviopulisolla, on helpompi kasvattaa lapsiaan samoihin arvoihin.
Mut mä olen kans lestadiolainen, mut en noudata sääntöjä kuten osa muista nuorista. me kokeilemme elämää millaista se on ilman sääntöjä... tms. sun serkkusikin taitavat olla samalla linjalla. Tosin lestadiolaisen nuoren sääntöjenrikkomukset ovat harvoin sääntöjä noudattavien tiedossa, koska "käryn" käydessä käydään vakavaluontoinen keskustelu rikkomuksista, jolloin pitää tehdä ratkaisu haluaako olla lestadiolainen vai ei , jos haluaa täytyy pyytää anteeksi, mut jos ei, niin lestadiolaisuudesta voi luopua. Eli tälläinen henkilö ei ole sen jälkeen lestadiolainen. Moni haluaa kokeilla kannattaako elämä lestadiolaisena, Suurin osa huomaa lestadiolaisena olon paremmaksi ja noudattaa vanhempana sääntöjä ja haluaa toistenkin lestadiolaisten noudattavan. Mut se et osa porukasta ei juo ollenkaan ja et yhteisissä illanvietoissa alkoholia ei nautita koskaan, ei merkitse etteikö meillä olisi hauskaa. Minulla on ollut hauskinta elämäni aikana juuri lestadiolaisporukoissa, mut on muuallakin ollut hauskaa, mut saa nähdä minne suuntaan sitä kallistuu.. Olen nähnyt myös rankempaakin meininkiä huumeita jne.. ja maailman jossa koukkuun jääneet elävät, pelkäävät jatkuvasti väkivaltaa ... Joten osa nuorista rikkoo sääntöjä , mut elävät "nimellisesti" lestadiolaisena siksi et se rajoittaaa meininkiä sopivasti. Mut myös kiinteät sukulaisuussuhteet ja tämmöiset vaikuttavat asiaan, (yleensä suurin osa sukulaisista on lestadiolaisia) siis siihen et jatkaa elämää lestadiolaisena.- NaSu
Olen myöskin lestadiolainen...
ja tuota...
ei meillä mitään "sääntöjä" ole
kyllä omatunto sanoo mikä on
syntiä ja mikä ei.
Ehkäisyn perustelemme raamatun kohdilla
"sallikaa lasten tulla minun tyköni"
ja "lisääntykää ja täyttäkää maa"
ja alkoholin juomattomuuden kohdalla
"älkää juopuko siitä viinistä josta paha meno tulee."
Olen VARMA ettei suuri osa teistä tajua miksi kieltäydymme lihan himoista ja muusta sellaisesta.
sinulle muuten lestadiolainen että
ajattelisit hieman mitä puhut täällä...
kaikella rakkaudella
teidän NaSu - ihmettelijä
NaSu kirjoitti:
ja tuota...
syntiä ja mikä ei.
Olen VARMA ettei suuri osa teistä tajua miksi kieltäydymme lihan himoista ja muusta sellaisesta.
kaikella rakkaudella
teidän NaSu>>>Ehkäisyn perustelemme raamatun kohdilla
"älkää juopuko siitä viinistä josta paha meno
tulee."<<<<
Luepa se kertomus, missä Jeesus sanoo: sallikaa
lasten tulla minun tyköni! Ei se liity
syntyvyyden säännöstelyyn tai
säännöstelemättömyyteen yhtään ollenkaan. Ja
ihmiskunta tosiaankin ON lisääntynyt ja täyttänyt
maan.
Perustelut ovat lestadiolaisilla aika heppoiset.
Jos nuo edellämainitut riittää 2000-luvun
nuorelle perusteluksi sille, että "ehkäisy on
syntiä", niin mielestäni he ovat aika lailla
toisten ohjailtavissa. Raamattua saa lukea nuori
itsekin, ihan omin aivoin ja omin sydämin.
Älkää JUOPUKO viinistä, tarkoittaa mielestäni eri
asiaa kuin "älä juo viiniä". - Elina
Kiinnitin huomiota edellisen kirjoittajan
viestissä kohtaan: käryn käydessä TÄYTYY pyytää
anteeksi, muuten ei ole jatkossa lestadiolainen.
KAIKILLE INFOA ! Tämä ei ole alkuperäistä
lestadiolaisuutta. Alkuperäistä lestadiolaisuutta
tämänkin asian suhteen on esikoislestadiolaisuus,
jossa kenenkään ei TÄYDY pyytää anteeksi mitään,
kävi käry tai ei ! Jumala antaa katumuksen armoa
silloin kun antaa, kukaan ei voi päättää että
Jumalan tarvii nyt just sitä jaella ja varsinkin
muille paitsi itselleni. Ketään ei eroteta
esikoislestadiolais-seurakuntayhteydestä mistään
syystä. Mitään pakkotunnustuksia ja
pakkoanteeksipyyntöjä ei ole.
Tulkaa takaisin sieltä muuttuneesta
lestadiolaisuudesta alkuperäiseen ! Sopiiko tähän
Juhani Raattamaan kestoslogan: Ole vapaa, sinä
vapaaksi ostettu lauma ! - Tipu
ihmettelijä kirjoitti:
>>>Ehkäisyn perustelemme raamatun kohdilla
"älkää juopuko siitä viinistä josta paha meno
tulee."<<<<
Luepa se kertomus, missä Jeesus sanoo: sallikaa
lasten tulla minun tyköni! Ei se liity
syntyvyyden säännöstelyyn tai
säännöstelemättömyyteen yhtään ollenkaan. Ja
ihmiskunta tosiaankin ON lisääntynyt ja täyttänyt
maan.
Perustelut ovat lestadiolaisilla aika heppoiset.
Jos nuo edellämainitut riittää 2000-luvun
nuorelle perusteluksi sille, että "ehkäisy on
syntiä", niin mielestäni he ovat aika lailla
toisten ohjailtavissa. Raamattua saa lukea nuori
itsekin, ihan omin aivoin ja omin sydämin.
Älkää JUOPUKO viinistä, tarkoittaa mielestäni eri
asiaa kuin "älä juo viiniä".Syntyvyyden säännöstelyä ei ole syyn sen tähden
että kun ... Viimeisellä tuomiolla kysytään
niiden lasten perään Jotka ovat syntymättöminä..
Viinistä ..Älkää juopuko siitä viinasta josta paha
meno tulee.. Tässäkin on yksi asia jossa opetetaan
mitä osataan..
Nyt kuitenkin on kahdenlaista viinaa ,niin hyvää
kuin pahaa ..Ja neuvotaan valitsemaan niistä se
parempi..
Ne Jotka ei ole koskaan viinaa nauttinut ei tiedä
niistä mitään,, On ymmärrettävää että VLn käsitys
on sellainen kuin on ..
"Että se olisi hengellinen viini",,
------------------------------------------------
Sitä on Kaanaan häissä tapahtunut viini ihme
kuvaamassa,Kuinka uskovainen saa ensin kokea pahaa
täällä ajassa mutta sitten tuleekin sen hyvän
viinin vuoro kun näistä päästään pois,Ikikesään. - anna mun kestää
Tipu kirjoitti:
Syntyvyyden säännöstelyä ei ole syyn sen tähden
että kun ... Viimeisellä tuomiolla kysytään
niiden lasten perään Jotka ovat syntymättöminä..
Viinistä ..Älkää juopuko siitä viinasta josta paha
meno tulee.. Tässäkin on yksi asia jossa opetetaan
mitä osataan..
Nyt kuitenkin on kahdenlaista viinaa ,niin hyvää
kuin pahaa ..Ja neuvotaan valitsemaan niistä se
parempi..
Ne Jotka ei ole koskaan viinaa nauttinut ei tiedä
niistä mitään,, On ymmärrettävää että VLn käsitys
on sellainen kuin on ..
"Että se olisi hengellinen viini",,
------------------------------------------------
Sitä on Kaanaan häissä tapahtunut viini ihme
kuvaamassa,Kuinka uskovainen saa ensin kokea pahaa
täällä ajassa mutta sitten tuleekin sen hyvän
viinin vuoro kun näistä päästään pois,Ikikesään.nythän olet jo tulkinnan puolella
mistäs sinä tiedät että se jeesuksen viini oli
hengen viiniä
löpö löpö, lestadiolaisten keksimää puppua
ja ikikesä, mua oksettaa - ansku
anna mun kestää kirjoitti:
nythän olet jo tulkinnan puolella
mistäs sinä tiedät että se jeesuksen viini oli
hengen viiniä
löpö löpö, lestadiolaisten keksimää puppua
ja ikikesä, mua oksettaaTuntuu niin pahalta lukee mitä turmelus saa
uskovaisissa ihmisissäkin aikaan... :(
Mut muistakaa rakkaat matkaystävät, tuntui miltä
tuntui ja näytti miltä näytti, koitetaan jaksaa.
On se joskus niin vaikeeta olla uskomassa, ja
tulee niin paljon epäilyksiä, mutta tärkeintä,
että viimesenä päivänä minä itse olen
pelastuneitten joukossa.
Matkalla lähdin taivaaseen,
kun arpa lankes mulle.
Tein silloin liiton ikuisen,
oi Jeesus kuulun sulle,
jälkiäs tahdon noudattaa,
ja nimeäsi tunnustaa,
ja ristiäsi kantaa.
sl.78/1
Jrrt, ansku - Simplicitas
NaSu kirjoitti:
ja tuota...
syntiä ja mikä ei.
kaikella rakkaudella
teidän NaSuOle, Nasu, rehellinen, edes itsellesi, on meillä
SÄÄNNÖT, joita meidän TÄYTYY noudattaa. SÄÄNNÖT
ovat autuutemme perusta, joista on tullut oppi,
mistä poikkeminen on LANKEEMUS, eli joutuminen
MAAILMAAN. Olen itsekin es. lestadiolainen,
rehellinen sellainen.
- synti ja veri
lestadiolaisuutta on ainakin viittä eri lajia.tulen alunperin perheestä, jotka kuuluivat suuntaan "pikkuesikoiset", joita on eniten tornionjokilaaksossa.pohjanmaan lestadiolaiset ovvat usein n.s. vanhoillislestadiolaisia.
minun suunnassani televisio on sallittu.tanssi ja viina pahasta.lapsuudessani jopa iskkelmät ja teatteri oli syntiä. ajattelinkin nuorena, että kaikki mikä oli hauskaa=syntiä. lapsia rangaistaan usein fyysisesti, koska se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.sananmukaisesti lapsia piiskattiin.saimme vanhanajan kasvatuksen, jossa kuuliaisuutta ja vanhempien kunnioitusta korostettiin.mieluiten täytyy aviopuolison olla myös lestadiolainen, koska vääräoppisen tai pakanan/uskottoman kanssa avioituminen on hirveä synti ja joutuu itsekin helvettiin siinä tapauksessa.lestadiolaiset ovat hyvin tuomitsevia, erityisesti toiseen haaraan kuuluvia lestadiolaisia kohtaan. myös helluntailaiset jehovalaiset ym koetaan vääräoppisena ja tuomitaan helvettiin ilomielin.puhutaan omasta ryhmästä ikäänkuin poliittisesta puolueesta: 2MEIKÄLÄISET", JA PUHUTAAN MYÖS MEIKÄLÄISTEN KANNATTAJISTA, ihmisistä jotka eivät aktiivisesti ole uskovaisia, mutta kannattavat lestadiolaisuutta ja myöskin täälläpäin kannattavat keskustaa poliittisena puolueena. lestadiolaisuus onkin sitoutunut keskustaan tavalla joka tekee puolueesta uskonnon avulla voittajan joka vaaleissa, täällä pyuhutaankin keskusta-lestadiolaismaffiasta.itse olen ollut maailmalla enkä ole noudattanut aktiivisesti lestadiolaisuuden määräyksiä, kohtuullisesti olen kuitenkin elänyt viinan suhteen. niin seksi tietenkin on kiellettyä ennen avioliittoa ja lapsia tulee kuin turkin hihasta, koska ehkäisy tai abortti ei ole sallittua.eletään aika paljon synti-rangaistus tyylillä ja unohdetaan usein lähimmäisenrakkaus ja jumalan armo. anteeeksikaan ei riitä pyytää jumalalta, vaan anteeksi pyyntö täytyy vääristä teoista suorittaa jollekin toiselle uskovaiselle, aina ei edes sille jolle on pahaa tehnyt. vain toinen uskovainen voi saarnata synnit anteeksi ja sanon syntisi ovat anteeksi jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä.näin uskovainen yhteisö kontrolloi jäseniään, ja kovasti kontrolloikin.jos ei ole uskovainen oikealla tavalla jätetään armotta yhteisön ulkopuolelle, ilman minkäänlaista sympatiaa.en soisi tätä yhteisöä kenenkään kasvuympäristöksi.- lestadiolaisen kaksvatuksen sa
vastasin hassusti ja meni väärään paikkaan.kerroin n s liikutuksista.ne ovat hurmostiloja joita aikaansaadaan hyvin tunnepitoisilla saarnoilla seurojen yhteydessä, tavallisimmin saarnan loppuvaiheessa taitava saarnaaja johdattelee herkkämieliset syntiset extaasiin. silloin hypitään, vilkutellaan nenäliinoilla ja toistetaan rytmikkäästi:herrajeesus ole kiitetty, herrajeesus ole kiitetty.halaillaan ja heittäydytään toisten kaulaan pyydellään ja saarnataan jeesuksen nimessä ja veressä syntejä anteeksi. Eihän tämä ole kumma kun niin kaikesta maailmallisesta täytyy kieltäytyä, että toisinaan haluttaa heittäytyä hurmokseen.seuroissa on muuten pakko käydä, niitä pidetään merkkinä siitä että tunnustaa olevansa lestadiolaisuskossa, osoitus siitä että on vielä oikeassa uskossa ja noudattaa vallitsevia normeja.jos haluatte tietää vielä minulta jotain, kysykää, olen varmaan ainoa rehellinen lestadiolaisen kasvatuksen saanut tässä porukassa.
- Lissu
Muutama (entisen?) "pikkuesikoisen" kirjoituksessa mainittu asia ja VANHOILLISlestadiolaisten kanta niihin.
"Minun suunnassani televisio on sallittu.tanssi ja viina pahasta.lapsuudessani jopa iskkelmät ja teatteri oli syntiä. ajattelinkin nuorena, että kaikki mikä oli hauskaa=syntiä."
Televisiossa ei ole mitään pahaa, mutta näemme, ettei suuri osa sen ohjelmista ole ainakaan hyväksi, että mm. elokuvien katsomisesta omatunto kolkuttelee. Siksi emme televisiota tahdo hankkia. Teatterissa taas osoitetaan suosiota ihmisille ja annetaan kaikki kunnia heille, eikä muisteta, että kuka on antanut lahjat näyttelijöille. Monesti ihminen nostetaan idoliksi, häntä palvotaan kuin Jumalaa. Tämä ei ole oikein Raamatun mukaan, joten emme katso myöskään teatteria uskovaisen elämään kuuluvaksi. Iskelmistä ja muusta maailman musiikista sen verran, että se tuo rauhattoman olon, sanoitus on usein kaksimielistä ja lisäksi rytmikkyys laittaa tanssijalan vipattamaan, ja tanssi taas ei ole Raamatun mukaan oikein. Siksi emme näitä houkutuksia tahdo itsellemme.
"Lapsia rangaistaan usein fyysisesti, koska se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.sananmukaisesti lapsia piiskattiin.saimme vanhanajan kasvatuksen, jossa kuuliaisuutta ja vanhempien kunnioitusta korostettiin."
Minä en ole koskaan saanut selkääni, vaikka kenties sen olisin useinkin ansainnut. Vanhanaikainen kasvatus on mielestäni hyvä ja Raamatunmukainen asia: Neljäs käskyhän kehoittaa: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi ettäs menestyisit ja kauan eläisit maan päällä." Kun asetetaan selkeät rajat, kasvavat lapset turvallisessa ja tasapainoisessa ympäristössä.
"Mieluiten täytyy aviopuolison olla myös lestadiolainen, koska vääräoppisen tai pakanan/uskottoman kanssa avioituminen on hirveä synti ja joutuu itsekin helvettiin siinä tapauksessa."
Raamatussa kehoitetaan ottamaan uskovainen puoliso. Epäuskoiseen puolisoon kytkeytyy suuri vaara: menettää oma uskonsa. Uskovainen puoliso on Jumalan lahja. Ja kuvitelkaa nyt, mitä ristiriitoja syntyisi kodissa, jossa vaikkapa äiti on uskomassa ja isä ei! On meidän arvomaailmamme niin paljon toisenlainen kuin epäuskoisten... Helvettiin ei kuitenkaan joudu varsinaisesti siitä syystä, että puoliso on epäuskoinen. Saattaahan käydä niin, että toinen kieltää uskonsa naimisissaoloaikana, tai toisaalta toinen puolisoista saa parannuksen armon, toinen ei uskomisen asiaa ymmärrä. Toki tällaisessa tilanteessa uskovainen tarvitsee paljon voimia pysyäkseen itse uskomassa.
"Lestadiolaiset ovat hyvin tuomitsevia, erityisesti toiseen haaraan kuuluvia lestadiolaisia kohtaan. myös helluntailaiset jehovalaiset ym koetaan vääräoppisena ja tuomitaan helvettiin ilomielin."
Emme tuomitse ketään, mutta uskomme Raamatun sanoihin, että on vain yksi oikea usko ja yksi oikea lauma. Tämä joukko ei ole suuri, vaan "piskuinen lauma".
"Puhutaan omasta ryhmästä ikäänkuin poliittisesta puolueesta: "MEIKÄLÄISISTÄ" --- lestadiolaisuus onkin sitoutunut keskustaan tavalla joka tekee puolueesta uskonnon avulla voittajan joka vaaleissa, täällä pyuhutaankin keskusta-lestadiolaismaffiasta."
Mitähän tähän sanoisin? Tuo, että puhutaan "meikäläisistä" on ihmisen heikkoutta. Itsekin helposti puhun niin, ja se johtuu siitä, että oman uskonsa tunnustaminen maailman keskellä on vaikeata. Siksi mieluummin sanoo että "meikäläiset" tai "meitsit", koska se ei kiinnitä huomiota samoin kuin sanoisin että "uskovaiset" tai "lestadiolaiset" tms. Eihän tuo tapa ole kaunis, mutta se niin helposti tulee vanhan osan puolesta, koska ihmisten reaktiot ja mahdollinen pilkka pelottavat. Tuo "keskusta-lestadiolaismafia"... No, täällä päin siitä en ole kuullut, enkä ainakaan meidän vanhoillislestadiolaisten piirissä puhuttavan. Se, että useimmat lestadiolaiset kannattavat keskustaa johtuu puhtaasti siitä, että sen arvot ovat lähimpänä meidän arvomaailmaamme. On kuitenkin myös muiden puolueitten kannattajia, mm. kokoomuslaisia. SDP:n tai Vasemmistoliiton kannattajia ei juurikaan lestadiolaisista löydy, ja syykin on selvä: Kuinka voisimme olla yhtä mieltä ihmisten kanssa, joista suuri osa kieltää Jumala - lestadiolaisen kasvatuksen saa
Lissu kirjoitti:
Muutama (entisen?) "pikkuesikoisen" kirjoituksessa mainittu asia ja VANHOILLISlestadiolaisten kanta niihin.
"Minun suunnassani televisio on sallittu.tanssi ja viina pahasta.lapsuudessani jopa iskkelmät ja teatteri oli syntiä. ajattelinkin nuorena, että kaikki mikä oli hauskaa=syntiä."
Televisiossa ei ole mitään pahaa, mutta näemme, ettei suuri osa sen ohjelmista ole ainakaan hyväksi, että mm. elokuvien katsomisesta omatunto kolkuttelee. Siksi emme televisiota tahdo hankkia. Teatterissa taas osoitetaan suosiota ihmisille ja annetaan kaikki kunnia heille, eikä muisteta, että kuka on antanut lahjat näyttelijöille. Monesti ihminen nostetaan idoliksi, häntä palvotaan kuin Jumalaa. Tämä ei ole oikein Raamatun mukaan, joten emme katso myöskään teatteria uskovaisen elämään kuuluvaksi. Iskelmistä ja muusta maailman musiikista sen verran, että se tuo rauhattoman olon, sanoitus on usein kaksimielistä ja lisäksi rytmikkyys laittaa tanssijalan vipattamaan, ja tanssi taas ei ole Raamatun mukaan oikein. Siksi emme näitä houkutuksia tahdo itsellemme.
"Lapsia rangaistaan usein fyysisesti, koska se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.sananmukaisesti lapsia piiskattiin.saimme vanhanajan kasvatuksen, jossa kuuliaisuutta ja vanhempien kunnioitusta korostettiin."
Minä en ole koskaan saanut selkääni, vaikka kenties sen olisin useinkin ansainnut. Vanhanaikainen kasvatus on mielestäni hyvä ja Raamatunmukainen asia: Neljäs käskyhän kehoittaa: "Kunnioita isääsi ja äitiäsi ettäs menestyisit ja kauan eläisit maan päällä." Kun asetetaan selkeät rajat, kasvavat lapset turvallisessa ja tasapainoisessa ympäristössä.
"Mieluiten täytyy aviopuolison olla myös lestadiolainen, koska vääräoppisen tai pakanan/uskottoman kanssa avioituminen on hirveä synti ja joutuu itsekin helvettiin siinä tapauksessa."
Raamatussa kehoitetaan ottamaan uskovainen puoliso. Epäuskoiseen puolisoon kytkeytyy suuri vaara: menettää oma uskonsa. Uskovainen puoliso on Jumalan lahja. Ja kuvitelkaa nyt, mitä ristiriitoja syntyisi kodissa, jossa vaikkapa äiti on uskomassa ja isä ei! On meidän arvomaailmamme niin paljon toisenlainen kuin epäuskoisten... Helvettiin ei kuitenkaan joudu varsinaisesti siitä syystä, että puoliso on epäuskoinen. Saattaahan käydä niin, että toinen kieltää uskonsa naimisissaoloaikana, tai toisaalta toinen puolisoista saa parannuksen armon, toinen ei uskomisen asiaa ymmärrä. Toki tällaisessa tilanteessa uskovainen tarvitsee paljon voimia pysyäkseen itse uskomassa.
"Lestadiolaiset ovat hyvin tuomitsevia, erityisesti toiseen haaraan kuuluvia lestadiolaisia kohtaan. myös helluntailaiset jehovalaiset ym koetaan vääräoppisena ja tuomitaan helvettiin ilomielin."
Emme tuomitse ketään, mutta uskomme Raamatun sanoihin, että on vain yksi oikea usko ja yksi oikea lauma. Tämä joukko ei ole suuri, vaan "piskuinen lauma".
"Puhutaan omasta ryhmästä ikäänkuin poliittisesta puolueesta: "MEIKÄLÄISISTÄ" --- lestadiolaisuus onkin sitoutunut keskustaan tavalla joka tekee puolueesta uskonnon avulla voittajan joka vaaleissa, täällä pyuhutaankin keskusta-lestadiolaismaffiasta."
Mitähän tähän sanoisin? Tuo, että puhutaan "meikäläisistä" on ihmisen heikkoutta. Itsekin helposti puhun niin, ja se johtuu siitä, että oman uskonsa tunnustaminen maailman keskellä on vaikeata. Siksi mieluummin sanoo että "meikäläiset" tai "meitsit", koska se ei kiinnitä huomiota samoin kuin sanoisin että "uskovaiset" tai "lestadiolaiset" tms. Eihän tuo tapa ole kaunis, mutta se niin helposti tulee vanhan osan puolesta, koska ihmisten reaktiot ja mahdollinen pilkka pelottavat. Tuo "keskusta-lestadiolaismafia"... No, täällä päin siitä en ole kuullut, enkä ainakaan meidän vanhoillislestadiolaisten piirissä puhuttavan. Se, että useimmat lestadiolaiset kannattavat keskustaa johtuu puhtaasti siitä, että sen arvot ovat lähimpänä meidän arvomaailmaamme. On kuitenkin myös muiden puolueitten kannattajia, mm. kokoomuslaisia. SDP:n tai Vasemmistoliiton kannattajia ei juurikaan lestadiolaisista löydy, ja syykin on selvä: Kuinka voisimme olla yhtä mieltä ihmisten kanssa, joista suuri osa kieltää Jumalaon oikein hyvä että lissu jaksaa saarnata noin kovasti. ei lissun minulle kyllä tarvitse selvittää sanaa, olen kuunnellut noita selityksiä koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
ei tarvitse minun takiani puolustautua noin kiivaasti, mutta onhan hyvä että saatiinn minun kokemuksilleni vahvistus, että se mitä kerron omasta kokemuksestani, on sitten totta ja lissu selittää miksi näin on.
täten kaikki kiinnostuneet saavat laajan ja kattavan kuvan lestadiolaisuudesta.harvoinhan siihen on ulkopuolisilla näin ainutlaatuinen tilaisuus.
kaikki sitten saavat tykätä kaikesta mitä haluavat.
näin vapaa yhteiskunta toimii. - Lissu
lestadiolaisen kasvatuksen saa kirjoitti:
on oikein hyvä että lissu jaksaa saarnata noin kovasti. ei lissun minulle kyllä tarvitse selvittää sanaa, olen kuunnellut noita selityksiä koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
ei tarvitse minun takiani puolustautua noin kiivaasti, mutta onhan hyvä että saatiinn minun kokemuksilleni vahvistus, että se mitä kerron omasta kokemuksestani, on sitten totta ja lissu selittää miksi näin on.
täten kaikki kiinnostuneet saavat laajan ja kattavan kuvan lestadiolaisuudesta.harvoinhan siihen on ulkopuolisilla näin ainutlaatuinen tilaisuus.
näin vapaa yhteiskunta toimii.Se oli muille tällä palstalla käyville. Ja esim. piiskaamista ja pieksemistä en mielestäni puolustellut, se ei ole oikein lain mukaan. "Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan", sanotaan toki Raamatussa, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisi tosiaan risulla tai vyöllä läimiä oikein olan takaa, vaan sitä, että jos tekee väärin, niin lasta pitää oikaista... Rangaista vaikka viikkorahan menetyksellä tai kotiarestilla. Näin lapsi oppii ottamaan vastuun tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.
Ja tuo edellinen tekstini oli tosiaan vain toisen suunnan lestadiolaisuuden edustajan näkökulma. Kuten sinäkin varmasti tiedät, meidän herätysliikkeemme haarat poikkeavat toisistaan hyvinkin paljon. Siksi sen kirjoitin. - lestadiolaiskasvatuksen
Lissu kirjoitti:
Se oli muille tällä palstalla käyville. Ja esim. piiskaamista ja pieksemistä en mielestäni puolustellut, se ei ole oikein lain mukaan. "Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan", sanotaan toki Raamatussa, mutta se ei tarkoita sitä, että pitäisi tosiaan risulla tai vyöllä läimiä oikein olan takaa, vaan sitä, että jos tekee väärin, niin lasta pitää oikaista... Rangaista vaikka viikkorahan menetyksellä tai kotiarestilla. Näin lapsi oppii ottamaan vastuun tekemisistään ja tekemättä jättämisistään.
Ja tuo edellinen tekstini oli tosiaan vain toisen suunnan lestadiolaisuuden edustajan näkökulma. Kuten sinäkin varmasti tiedät, meidän herätysliikkeemme haarat poikkeavat toisistaan hyvinkin paljon. Siksi sen kirjoitin.ei ne suunnat niin kovin paljon toisistaan
poikkea, ihmiset niitä vain keksii kasvattaakseen
omia joukkojaan saman katon alle ja
toimittaakseen toisia helvettiin löysin
perustein.voi kyllä sanoa näistä eri suunnista,
että SAMAA PASKAA ERI PAKKAUKSISSA!kyllä jumala
antaa tällaisen sivistymättömyyteni
anteeksi.niin että jumalan terve vaan. - mamma
Lissu kirjoitti:
Mitähän tähän sanoisin? Tuo, että puhutaan "meikäläisistä" on ihmisen heikkoutta. Itsekin helposti puhun niin, ja se johtuu siitä, että oman uskonsa tunnustaminen maailman keskellä on vaikeata. Siksi mieluummin sanoo että "meikäläiset" tai "meitsit", koska se ei kiinnitä huomiota samoin kuin sanoisin että "uskovaiset" tai "lestadiolaiset" tms. Eihän tuo tapa ole kaunis, mutta se niin helposti tulee vanhan osan puolesta, koska ihmisten reaktiot ja mahdollinen pilkka pelottavat. Tuo "keskusta-lestadiolaismafia"... No, täällä päin siitä en ole kuullut, enkä ainakaan meidän vanhoillislestadiolaisten piirissä puhuttavan. Se, että useimmat lestadiolaiset kannattavat keskustaa johtuu puhtaasti siitä, että sen arvot ovat lähimpänä meidän arvomaailmaamme. On kuitenkin myös muiden puolueitten kannattajia, mm. kokoomuslaisia. SDP:n tai Vasemmistoliiton kannattajia ei juurikaan lestadiolaisista löydy, ja syykin on selvä: Kuinka voisimme olla yhtä mieltä ihmisten kanssa, joista suuri osa kieltää Jumala>>>>...rytmikkyys laittaa tanssijalan
vipattamaan, ja tanssi taas ei ole Raamatun
mukaan oikein.
Ei oo Lissu tainnut lukea Raamattunsa Psalmeja
ollenkaan. Tanssi ON Raamatun mukaan oikein,
siellä suorastaan kehotetaan siihen. Riippuu
tietysti vähän tanssista... Raamattu käyttää
tanssimisesta nimitystä karkelointi. Semmoinen
likekkäin tanssiminenkaan ei liene "syntiä", jos
tanssikavaljeerina on oma puoliso!
>>>>uskomme Raamatun sanoihin, että on vain yksi
oikea usko ja yksi oikea lauma. Tämä joukko ei
ole suuri, vaan "piskuinen lauma".
Mistäköhän lestadiolaiset ovat saaneet päähänsä,
että se "piskuinen lauma" tarkoittaisi jotain
tiettyä ihmissilmin nähtävää ja laskettavaa
laumaa? Eiköhän liene niin, että
siihen "piskuisen laumaan" kuuluu muutamia
vanhoillislestadiolaisia, muutamia
esikoislestadiolaisia, muutamia helluntailaisia,
muutamia vapaakirkollisia, muutamia tavallisia
luterilaisia, muutamia baptisteja jne. jne.
Jumala määrittelee "piskuisen laumansa", eikä
meistä joku.
Koetahan Lissukin muistaa olla USKOMASSA
JEESUKSEEN äläkä pelkästään uskomassa olemiseen.
Jotkut lestat kuulemma luulevat, että kun uskoo
syntinsä anteeksi tai että kun uskoo olevansa
ainoassa oikeassa uskossa (uskonyhteisössä), niin
pelastuupi. Raamatun ohje kuuluu hieman toisin.
Muut ei pelastu kuin ne, jotka uskoo Jeesukseen -
kuuluivat sitten lestadiolaisiin tai eivät. - Simplicitas
lestadiolaisen kaksvatuksen sa kirjoitti:
vastasin hassusti ja meni väärään paikkaan.kerroin n s liikutuksista.ne ovat hurmostiloja joita aikaansaadaan hyvin tunnepitoisilla saarnoilla seurojen yhteydessä, tavallisimmin saarnan loppuvaiheessa taitava saarnaaja johdattelee herkkämieliset syntiset extaasiin. silloin hypitään, vilkutellaan nenäliinoilla ja toistetaan rytmikkäästi:herrajeesus ole kiitetty, herrajeesus ole kiitetty.halaillaan ja heittäydytään toisten kaulaan pyydellään ja saarnataan jeesuksen nimessä ja veressä syntejä anteeksi. Eihän tämä ole kumma kun niin kaikesta maailmallisesta täytyy kieltäytyä, että toisinaan haluttaa heittäytyä hurmokseen.seuroissa on muuten pakko käydä, niitä pidetään merkkinä siitä että tunnustaa olevansa lestadiolaisuskossa, osoitus siitä että on vielä oikeassa uskossa ja noudattaa vallitsevia normeja.jos haluatte tietää vielä minulta jotain, kysykää, olen varmaan ainoa rehellinen lestadiolaisen kasvatuksen saanut tässä porukassa.
Kertomuksesi todellakin pitää paikkansa.
- Simplicitas
Lissu kirjoitti:
Mitähän tähän sanoisin? Tuo, että puhutaan "meikäläisistä" on ihmisen heikkoutta. Itsekin helposti puhun niin, ja se johtuu siitä, että oman uskonsa tunnustaminen maailman keskellä on vaikeata. Siksi mieluummin sanoo että "meikäläiset" tai "meitsit", koska se ei kiinnitä huomiota samoin kuin sanoisin että "uskovaiset" tai "lestadiolaiset" tms. Eihän tuo tapa ole kaunis, mutta se niin helposti tulee vanhan osan puolesta, koska ihmisten reaktiot ja mahdollinen pilkka pelottavat. Tuo "keskusta-lestadiolaismafia"... No, täällä päin siitä en ole kuullut, enkä ainakaan meidän vanhoillislestadiolaisten piirissä puhuttavan. Se, että useimmat lestadiolaiset kannattavat keskustaa johtuu puhtaasti siitä, että sen arvot ovat lähimpänä meidän arvomaailmaamme. On kuitenkin myös muiden puolueitten kannattajia, mm. kokoomuslaisia. SDP:n tai Vasemmistoliiton kannattajia ei juurikaan lestadiolaisista löydy, ja syykin on selvä: Kuinka voisimme olla yhtä mieltä ihmisten kanssa, joista suuri osa kieltää JumalaAnteeksi jos olen tyhmä tai tietämätön, mutta
mainitse Raamatunpaikka, missä tanssi mainitaan
synniksi? Kysyn tätä aivan vakavissani, koska en
sitä tiedä, kuten nimimerkkinikin antaa ymmärtää. - Make
lestadiolaisen kasvatuksen saa kirjoitti:
on oikein hyvä että lissu jaksaa saarnata noin kovasti. ei lissun minulle kyllä tarvitse selvittää sanaa, olen kuunnellut noita selityksiä koko lapsuuteni ja nuoruuteni.
näin vapaa yhteiskunta toimii.Joo oikein hyvä että joku jaksaa vastailla.
Itse olen vanhoillislestadiolainen
ja oikeastaan vain naurattaa miten jotkut
ei-lestadiolaiset jaksavat niin kärkkäästi
ottaa kantaa uskontoon jossa eivät itse ole mukana
ja joka ei luultavasti vaikuta heidän elämäänsä
millään lailla!!
Juttuja liikkuu,käsityksiä on monenlaisia.
Mutta onkohan tämä siltikään oikea paikka
jauhaa iäisyys-asioita?
Kun tuossa joku kysyi tanssimisesta,tahtoisin
sanoa että raamatussa se on pariinkin kertaan
mainittu epäjumalan palvomisena..
joo...sinulle joka siitä kysyit,kannattaisi
jonkun kanssa jutella henk.koht. näistä asioista
eikä tulla tänne yleisille lörpöttelemään...
täällä saattavat katsos monet mielipiteet
kärjistyä,ja asioita tulla eri henkisinä kuin
itse olisi ehkä tarkoittanutkaan....
KAIKELLA RAKKAUDELLA;makeeee - ent sisäpiiriläinen
Make kirjoitti:
Joo oikein hyvä että joku jaksaa vastailla.
Itse olen vanhoillislestadiolainen
ja oikeastaan vain naurattaa miten jotkut
ei-lestadiolaiset jaksavat niin kärkkäästi
ottaa kantaa uskontoon jossa eivät itse ole mukana
ja joka ei luultavasti vaikuta heidän elämäänsä
millään lailla!!
Juttuja liikkuu,käsityksiä on monenlaisia.
Mutta onkohan tämä siltikään oikea paikka
jauhaa iäisyys-asioita?
Kun tuossa joku kysyi tanssimisesta,tahtoisin
sanoa että raamatussa se on pariinkin kertaan
mainittu epäjumalan palvomisena..
joo...sinulle joka siitä kysyit,kannattaisi
jonkun kanssa jutella henk.koht. näistä asioista
eikä tulla tänne yleisille lörpöttelemään...
täällä saattavat katsos monet mielipiteet
kärjistyä,ja asioita tulla eri henkisinä kuin
itse olisi ehkä tarkoittanutkaan....
KAIKELLA RAKKAUDELLA;makeeeekuule poika, täällähän juuri on useampikin
keskustelija jotka tulevat lestadiolaisuudesta,
mutta ovat siitä karanneet henkensä kaupalla,
niin että on se kumma ettei meitä kunnioiteta
vaan leimataan valehtelijoiksi.
kuitenkin jokainen lestadiolainen joka lukee
tietää että totta nuo puhuvat.
ei näytä lestadiolaisten omatunto kolkuttavan
moisesta menosta.
onhan meidän kirjoitukset apuna niille joita
tuollainen sisäpiiri ahdistaa.
hevoivat nähdä etteivät he ole yksin, ja että on
muitakin jotka ovat selviytyneet irti
tuollaisesta lahkokiihkoilusta.
yritättekö tukkia uskonveljien ja sisarienkin
suut kun kehotatte heitä olemaan juttelematta
muitten kanssa näistä asioista.
sanon vaan että kyllä oli jo internetti paras
lahja lestadiolaistenkin vallan väärinkäytön
ehkäisemiseksi.
- Lissu
Lestadiolaisuuden eri haarat ovat erilaisia. Lahden suunnalla vaikuttavat isoesikoiset, muualla Suomessa ja erityisesti Oulun seudulla suurin haara on vanhoillislestadiolaisuus, johon myös minä kuulun. Koska meidän haaramme on laajin ja ilmeisesti myös tunnetuin, kerron siitä nyt hiukan. Huom: nämä asiat EIVÄT päde kaikkiin haaroihin, näkemyseroja on paljon.
Meidän keskusyhdistyksemme on SRK, eli Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys Ry, jonka "pääkallonpaikka" on Oulussa. SRK julkaisee kolmea lehteä, joista yksi on lapsille suunnattu kerran kuussa ilmestyvä lehti, toinen "Siionin Lähetyslehti" ilmestyy samoin kerran kuussa, ja viikkolehtemme "Päivämies" on eräänlainen uutislehtemme, jossa kerrotaan mm. tapahtumista ja ihmisistä. Näitä julkaisuja luetaan ahkerasti. Lisäksi SRK kustantaa kirjoja ja äänitteitä useita vuodessa. Vanhoillislestadiolaisuuden piirissä on kolme opistoa, Jämsässä, Ranualla ja Reisjärvellä, sekä useita leirikeskuksia. Lisätietoa saa osoitteesta http://www.srk-oulu.net.
Paikkakunnilla toimivat yhdistykset ovat nimeltään Rauhanyhdistyksiä. Niiden toimitilat kantavat samaa nimeä. Seuroja on 1-3 kertaa viikossa. Lisäksi on keskusteluiltoja ja joulukuussa ja keväisin myöskin juhlia "joka lähtöön". Kesäisin on maan suurin hengellinen kesätapahtuma eli Suviseurat, jonne kokoontuu sanankuuloon neljäksi päiväksi 60-80 000 ihmistä, huomattava osa lapsia ja nuoria. Lisäksi on maakunnallisia kesäseuroja, joissa osallistujia on muutamia kymmeniätuhansia. Muina vuodenaikoina on isoja seuroja, jonne kokoontuu paikkakunnan koosta riippuen myös suuri väkimäärä. Ouluun, Jyväskylään ja Helsinkiin koolle saattaa tulla useita tuhansia uskovaisia, lähinnä nuoria. Seurat ovat tärkeä kohtauspaikka, mutta tärkeintä on kuitenkin Jumalan sanan kuunteleminen.
Meillä ei ole seinällä sääntötaulua, missä lukee mitä saa tai mitä ei saa tehdä. Nasu kertoi tuolla jo miksi sellaista ei tarvita. Useimmat huhut ovat perättömiä tai vähintäänkin vahvasti liioiteltuja.
Seurustelu on meille tutustumista avioliittoa varten, eikä seksi kuulu siihen, koska näemme, että se on vasta avioliittoon kuuluva asia. Lapset ovat meille Jumalan lahja, emmekä katso oikeudeksemme ehkäistä heidän tuloaan. Otamme vastaan kaikki lapset, jotka meille annetaan. Myös puoliso tai sen puuttuminen on Jumalan tahtoa.
Ulkonäkö on Jumalan luomaa, emme katso oikeudeksemme myöskään muunnella tai parannella sitä.
Nyt on kiire, kertokaa, jos tahdotte kuulla lisää.- V.lest.
Minä tiedän, tämä on ylpeästi ja pahasti sanottu,
mutta eikö kenelläkään ole tullut ikinä mieleen,
kuinka onnellista on olla uskomassa? Itse joskus
saatan tuntea jopa vahingoniloa ei-lestadiolaisia
kohtaan, kun monilla heillä on asiat niin
huonosti. Aviopuolisot eivät petä toisiaan (ei
tarvitse epäillä vaimoa/miestä), ei ole
juoppoutta, ei väkivaltaa - ei ainakaan niissä
perheissä, jotka ovat sydämen uskossa.
Ulkokultaisuus on eri asia. Saa antaa ja pyytää
anteeksi aina. Ei tarvitse katkeroitua menneistä.
Ja minulle erityisesti on merkinnyt se asia, että
meillä on säännölliset ja terveet elämäntavat -
siitä se taloudellinen menestys lähtee. Koska
työtä ja opiskelua arvostetaan,
vanhoillislestadiolaisten (ja kuulemma
esikoisten) ei tarvitse murehtia raha-asioita.
Silti tärkeintä on olla uskomassa. Ei
ole "vapautta" olla vapaa valitsemaan kaikkea
saastaa maailmasta. Se on todellista vapautta,
joka tulee uskovan omasta sisimmästä, omasta
tunnosta. Itse olen kokenut uskon kieltämisen ja
palaamisen, jokin vuosi sitten. En ikinä
epäuskoisena ollut onnellinen. Viina ja vapaa
seksuaalisuuden toteutus toi vain masennusta ja
häpeää, inhoa ja lisää ongelmia. En voi sanoin
kuvata sitä riemua, minkä sain tehdessäni
parannuksen pari vuotta sitten. - se joka itsensä ylentää
V.lest. kirjoitti:
parannuksen pari vuotta sitten.no kiitos vaan kertomuksestasi
annoit meille näytteen lestadiolaissisäpiirin
sisäänpäinlämpiävyydestä ja omahyväisyydestä
KUULITTEKO IHMISET TÄMÄ USKOVAINEN NAUTTII KUN
NÄKEE MITEN TOISILLA RAUKOILLA MENEE TOSI-HUONOSTI
ei hänellä tule mielenkään mennä auttamaan
huonompiosaisia hädässä vaan hän istuu omassa
turvallisessa kodissaan hyvävaraisena ja nauttii
ku toisilla jotka eivät ole uskonveljiä tai
sisaria, on huonot oltavat, koska itsehän ne
tietenkin ovat sen ansainneet ku eivät ole
vanhoillislestadiolaisia.
MITÄHÄN SE JUMALA TÄLLAISESTA MIELENLAADUSTA
SANOISI.on hyvä kuitenkin että tällainen tulee
ilmi niin että tietää tuollaisen porukan kiertää
jo kaukaa. - Elina
se joka itsensä ylentää kirjoitti:
no kiitos vaan kertomuksestasi
jo kaukaa.Jumalan terve ! Olen lestadiolainen ja voin
vakuuttaa että rahat on loppu, vuokrat ym
maksamatta. Tunnen paljon lest, joilta vouti on
vienyt tuhkatkin pesästä, talot vasaran alle,
perheissä on eroja, viinaa, ongelmia. Olen itse
kokenut viinaa kodissani, kirveet, puukot,
väkivalta ja naapurissa paukkui pyssyt. Tosin
mieheni oli silloin ateisti. Kaikilla on syntiä
ja köyhyys kohtaa kenet tahansa. Kuitenkin on
turvallinen olo, kun litviikit loppuu, ajattelen
nälkävuosia jolloin selvittiin pettuleivällä.
Jumala rakastaa myös epäonnistuvia ihmisiä, armon
saa ja saa uskoa synnit anteeksi vaikka kuinka
huonosti menisi maallisesti, henkisesti tai jopa
hengellisesti. Vaikka olisi sossumuijien
hampaissa perhe ja suku, usko pysyy kun Jumala
vahvistaa uskon. Vaikka joutuisi rikoksiin, taas
Jumala vuodattaa armoa ja johtaa parannuksen
askeliin. Yksi pisarakin uskoa pelastaa, ja
Uskonpuhdistaja Martti Luther kirjoittaa, vaikka
päivittäin tekisi tuhat murhaa niin silti pitää
uskoa Jumalan armo omakseen. - vapaa-ajattelija
Elina kirjoitti:
Jumalan terve ! Olen lestadiolainen ja voin
uskoa Jumalan armo omakseen.niin no onhan elina varmaan köyhä, mutta minä nyt
vastasin eri henkilölle, joka oli sangen
omahyväinen ja nautti kun epäuskoisilla meni
huonosti, kue ensin hänen kirjoituksensa, niin
tajuat ehkä paremmin mitä tarkoitin.jos joku on
nöyrempi ja inhimillisempi, niin hyvä on. - V.lest.
Elina kirjoitti:
uskoa Jumalan armo omakseen.Voi hyvä... En minä tarkoittanut olla
omahyväinen, vaikka kirjoitinkin, että tunnen
vahingoniloa toisten surkeasta asemasta... Ei!
Kauheaa - ei kukaan tätä varmaan usko, mutta
tarkoitin heitä, jotka pilkkaavat uskovia.
Entiset ystäväni ovat juuri tällaisia, olin
itsekin sellainen. Kateus siihen johtaa.
Ja Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Ei
taloudellinen turvallisuus ole mikään siunauksen
merkki, eikä edes mikään siunaus. En minä siitä
_onnellinen_ ole, se on ainoastaan pieni
helpotus. En kehtaa kertoakaan, mitä kaikkea olen
kokeillut ollessani epäuskossa. Elin viinassa ja
lihan himossa, kokeilin kaikenlaisia uskontoja,
tein mitä halusin. En ollut onnellinen.
Pyydän kaikilta anteeksi, etenkin
uskonsisariltani ja -veljiltäni. En halunnut olla
omahyväinen! Sanavalinta oli kauhea... Ja
kirjoittamatta jäi muutama virkekin. Nyt minä
olen pilannut monen silmissä uskomme. Anteeksi
sanani! Ja uskokaa tai älkää, olen opiskelemassa
auttajaksi, diakoniapuolella. Siksi kauhistuin
näin jälkeenpäin sanavalintaani. - pepe
V.lest. kirjoitti:
parannuksen pari vuotta sitten.Se, että kerroit olevasi "vahingoniloinen"
todistaa kyllä sen puolesta, ettet sinä ole
uskomassa Jeesukseen vaan johonkin muuhun. Et kai
sinä usko vanhoillislestadiolaisuuteen? Kukaan
JEESUKSEEN uskova ei ole vahingoniloinen ei-
uskoville heidän vaikeuksiensa takia.
Lestadiolaisuuteen uskova voi olla.
Muista, että KUKAAN ei pelastu muuta kuin
uskomalla Jeesukseen. Elikkä kun oli aika,
jolloin et ollut "uskomassa", niin tarkoitatko,
että luovuit tuona aikana uskostasi Jeesukseen -
vaiko uskostasi vanhoillislestadiolaisuuteen? Ne
eivät ole sama asia, tiesithän sen? - pepe
V.lest. kirjoitti:
Voi hyvä... En minä tarkoittanut olla
omahyväinen, vaikka kirjoitinkin, että tunnen
vahingoniloa toisten surkeasta asemasta... Ei!
Kauheaa - ei kukaan tätä varmaan usko, mutta
tarkoitin heitä, jotka pilkkaavat uskovia.
Entiset ystäväni ovat juuri tällaisia, olin
itsekin sellainen. Kateus siihen johtaa.
Ja Jumala rakastaa kaikkia ihmisiä. Ei
taloudellinen turvallisuus ole mikään siunauksen
merkki, eikä edes mikään siunaus. En minä siitä
_onnellinen_ ole, se on ainoastaan pieni
helpotus. En kehtaa kertoakaan, mitä kaikkea olen
kokeillut ollessani epäuskossa. Elin viinassa ja
lihan himossa, kokeilin kaikenlaisia uskontoja,
tein mitä halusin. En ollut onnellinen.
Pyydän kaikilta anteeksi, etenkin
uskonsisariltani ja -veljiltäni. En halunnut olla
omahyväinen! Sanavalinta oli kauhea... Ja
kirjoittamatta jäi muutama virkekin. Nyt minä
olen pilannut monen silmissä uskomme. Anteeksi
sanani! Ja uskokaa tai älkää, olen opiskelemassa
auttajaksi, diakoniapuolella. Siksi kauhistuin
näin jälkeenpäin sanavalintaani.Luin anteeksipyyntösi, saat anteeksi. Mutta:
vaikka oletkin nyt vanhoillislestadiolainen, niin
tee sinä se TAIVAALLINEN poikkeus, että älä ikinä
väitä kenellekään - edes itsellesi - että
vanhoillislestadiolaisten sydämissä on "ainoa
oikea usko" Jeesukseen ja että muut Jeesukseen
uskovat ovat "väärällä tavalla uskossa". Olen
korviani myöten täynnä tätä harhaa, jota he
uskovat ja uskottelevat.
Usko sinä JEESUKSEEN, älä siihen, että vain vl-
laiset uskovaiset ovat Jumalan lapsia. HeKIN ovat
niitä, jos uskovat Jeesukseen, mutta eivät
AINOASTAAN he. Syövytä tämä sydämesi syvyyksiin
asti, älä usko vl-laisten valheisiin siitä, että
VAIN he olisivat uskovaisia. Äläkä koskaan, älä
ikimaailmassa, luovu uskostasi Jeesukseen. Älä
sittenkään, vaikka luopuisit
vanhoillislestadiolaisuudesta ja heidän
uskomuksistaan.
Kukaan ei pelastu uskomalla
vanhoillislestadiolaisittain tai muuten-
laisittain, vaan uskomalla JEESUKSEEN.
Uskonnollisuus ei pelasta, vaan usko - ts. uskon
kohde: Jeesus.
Vl-laiset ovat mukavia ihmisiä, mutta heidän
ylimielisyytensä ja omahyväisyytensä MUITA
uskovaisia kohtaan on käsittämätön. Siis täysin
järkyttävä. Älä sinä ole sellainen. Jos Jeesus
tunnustaa omakseen taivaassa kaikki jotka
tunnustautuvat hänen omakseen maan päällä, niin
miksi sinäkään et tunnustaisi!!?? Ole SINÄ
uskovaisten esikuva vl-laisten keskuudessa. Lue
Paavalin kirjeitä Timoteukselle.. - V.les. eli Eeva-Maria
pepe kirjoitti:
Se, että kerroit olevasi "vahingoniloinen"
todistaa kyllä sen puolesta, ettet sinä ole
uskomassa Jeesukseen vaan johonkin muuhun. Et kai
sinä usko vanhoillislestadiolaisuuteen? Kukaan
JEESUKSEEN uskova ei ole vahingoniloinen ei-
uskoville heidän vaikeuksiensa takia.
Lestadiolaisuuteen uskova voi olla.
Muista, että KUKAAN ei pelastu muuta kuin
uskomalla Jeesukseen. Elikkä kun oli aika,
jolloin et ollut "uskomassa", niin tarkoitatko,
että luovuit tuona aikana uskostasi Jeesukseen -
vaiko uskostasi vanhoillislestadiolaisuuteen? Ne
eivät ole sama asia, tiesithän sen?En uskonut edes Jeesukseen silloin! Seikkailin
buddhalaisuudessa ja vaikka missä töhkässä,
kuuntelin itämaisten opettajien saarnoja. Ja jos
lukisit toisen viestini - minä kadun sanojani. Ei
tarkoitukseni ollut olla vahingoniloinen - pakko
silti myöntää, että noin kaikki olisivat
onnellisia, jos uskoisivat niin kuin me.
Viittasin heihin, jotka ivaavat meitä ja ovat
kateellisia. Me uskomme, että se, mitä sanotaan
vanhoillislestadiolaisuudeksi, on sitä
alkuseurakunnan uskoa, aitoa ja (ilkeä sanoa)
oikeaa. - Eeva-Maria
pepe kirjoitti:
Luin anteeksipyyntösi, saat anteeksi. Mutta:
vaikka oletkin nyt vanhoillislestadiolainen, niin
tee sinä se TAIVAALLINEN poikkeus, että älä ikinä
väitä kenellekään - edes itsellesi - että
vanhoillislestadiolaisten sydämissä on "ainoa
oikea usko" Jeesukseen ja että muut Jeesukseen
uskovat ovat "väärällä tavalla uskossa". Olen
korviani myöten täynnä tätä harhaa, jota he
uskovat ja uskottelevat.
Usko sinä JEESUKSEEN, älä siihen, että vain vl-
laiset uskovaiset ovat Jumalan lapsia. HeKIN ovat
niitä, jos uskovat Jeesukseen, mutta eivät
AINOASTAAN he. Syövytä tämä sydämesi syvyyksiin
asti, älä usko vl-laisten valheisiin siitä, että
VAIN he olisivat uskovaisia. Äläkä koskaan, älä
ikimaailmassa, luovu uskostasi Jeesukseen. Älä
sittenkään, vaikka luopuisit
vanhoillislestadiolaisuudesta ja heidän
uskomuksistaan.
Kukaan ei pelastu uskomalla
vanhoillislestadiolaisittain tai muuten-
laisittain, vaan uskomalla JEESUKSEEN.
Uskonnollisuus ei pelasta, vaan usko - ts. uskon
kohde: Jeesus.
Vl-laiset ovat mukavia ihmisiä, mutta heidän
ylimielisyytensä ja omahyväisyytensä MUITA
uskovaisia kohtaan on käsittämätön. Siis täysin
järkyttävä. Älä sinä ole sellainen. Jos Jeesus
tunnustaa omakseen taivaassa kaikki jotka
tunnustautuvat hänen omakseen maan päällä, niin
miksi sinäkään et tunnustaisi!!?? Ole SINÄ
uskovaisten esikuva vl-laisten keskuudessa. Lue
Paavalin kirjeitä Timoteukselle..Tein sen "virheen" jo... Minulle se asia on niin
selkeä, itse olen siihen päätynyt, en kenenkään
painostuksesta. Silti sanon, että Jumala päättää,
kuka pelastuu - sanotaan nyt näin, että vähintään
vanhoillislestadiolaiset (joilla on usko
sydämellä, ei vain näytteeksi). En minä
tuomitsekaan muita! En ikinä voisi kuvitella
saarnaavani muille helvetin lieskoista ja muusta,
Jumala päättää sen asian. - voivoi sentään
V.les. eli Eeva-Maria kirjoitti:
En uskonut edes Jeesukseen silloin! Seikkailin
buddhalaisuudessa ja vaikka missä töhkässä,
kuuntelin itämaisten opettajien saarnoja. Ja jos
lukisit toisen viestini - minä kadun sanojani. Ei
tarkoitukseni ollut olla vahingoniloinen - pakko
silti myöntää, että noin kaikki olisivat
onnellisia, jos uskoisivat niin kuin me.
Viittasin heihin, jotka ivaavat meitä ja ovat
kateellisia. Me uskomme, että se, mitä sanotaan
vanhoillislestadiolaisuudeksi, on sitä
alkuseurakunnan uskoa, aitoa ja (ilkeä sanoa)
oikeaa.on kumman sekavaa tämä sinun pöpötys.mutta eihän
kaikille ole annettu lahjaa ilmaista itseään ja
jäsennellä asiat päässään ennenkuin pöläyttää ne
ilmoille - Black tear
V.lest. kirjoitti:
parannuksen pari vuotta sitten.Hyi, mitä paskaa!
Oletko itse ns. sydämen uskovainen, kun kuulostat
niin itseäsi täynnä olevalta? Jumalako on antanut
sinulle siihen oikeuden?
Olen itse eronnut 17-vuotiaana
vanhoillislestadiolaisuudesta, enkä ole IKINÄ
ollut onnellisempi! Elämäni
vanhoillislestadiolaisuudessa oli yhtä
kärsimystä, suorastaan helvettiä. Olen tosi
onnellinen, että "silmäni avautuivat" ja tajusin,
että minua on huijattu 17 vuotta.
Kun lähdin läpyttämään, minua peloteltiin
siunauksen menetyksellä yms. sonnalla... kummasti
on hyvä ja uskollinen aviopuoliso ja ihana perhe
"siunaantunut", vaikken jumalaan uskokaan. Eikä
väkivaltaa, pettämistä yms. perheessämme ole.
Väitit, ettei em. asioita tapahdu
lestaperheissä.Valitettavasti olen nähnyt omin
silmin, ettei tämä pidä paikkaansa... kyllä näitä
ongelmia, varsinkin sitä perheväkivaltaa esiintyy
aika monessa lestaperheessä! Siitä ei vaan saa
puhua ääneen.
Onko se sitten muka suuri siunaus, että
perheeseen (esimerkki mieheni suvusta) syntyy
lapsia joka vuosi äidin terveyden uhallakin
(hänellä on vakava synnynnäinen sairaus),
perheessä riidellään, tapellaan ja ollaan tosi
stressaantuneita ja väsyneitä, lapset ovat
rääsyisiä ja räkäisiä, ei ole töitä, lisää lapsia
vaan...? Hyvähän Suomessa, korkean sosiaaliturvan
maassa, on lapsia tehdä, jotka sitten elätetään
yhteiskunnan varoilla (meidän ei-uskovaisten
selkänahasta revityillä veromarkoilla). Ja kaikki
vieroksunta yms. muka johtuu pelkästä kateudesta.
Hah hah hah, mikä vitsi! Sitä minullekin lapsena
tuputettiin, kun koulukaverit kiusasivat...
Naurettavin selitys, mitä olen koskaan kuullut.
Nauretaan sitten yhdessä kuolinvuoteellasi, kun
huomaat karmean totuuden, ettei taivasta ole ja
tajuat uhranneesi koko elämäsi lestahelvettiin...
se helvetti on nimittäin maan päällä,
lestaporukoissa.
Ja rukoile nyt jumalaasi, että vaientaa minut,
totuuden torven, salamaniskulla, etten kerro
liikaa näistä pienistä "varjopuolista". - .
Elina kirjoitti:
uskoa Jumalan armo omakseen....sinä olet... esikoislestadiolainen? Näin
ainakin ymmärsin...= - Eeva-Maria
Black tear kirjoitti:
Hyi, mitä paskaa!
sinulle siihen oikeuden?
puhua ääneen.
lestaporukoissa.
liikaa näistä pienistä "varjopuolista".Eivät he ole oikeita uskovia, he, jotka käyttävät
väkivaltaa. He, joilla on aito sydämenusko ja
Pyhä Henki turvanaan, eivät harrasta kuvailemiasi
kauheuksia. Tällaiset kieltämättä pilaavat
oikeiden vanhoillislestadiolaisten, ts. uskovien
maineen. Ei heitä saisi kutsua uskovaisiksi.
Ja miksi olet noin katkera? Eikö sinulle ole
koskaan kerrottu syntien anteeksi saamisesta ja
pyytämisestä? He, joilla on oikea rauha
sydämellä, tekevät sitä päivittäin. Se on
sanomatonta armoa ja rakkautta. Minunkaan ei ole
tarvinnut miettiä menneisyyttäni ja tekemiäni
pahuuksia.
Korostan vielä sitä, että he, jotka esiintyvät
nimellisesti uskovaisina (tai niin kuin muut
sanovat, vanhoillislestadiolaisina), ovat
pahimpia ulkokultaisia. Jumalan sana ei anna
lupaa väkivaltaan, varsinkaan puolisoa kohtaan,
eikä siihen, että mies saisi käyttää vaimoaan
vain seksuaalisten halujensa tyydyttäjänä. He
eivät ole uskovia.
Siksi en rukoile mitään "salamaniskua totuuden
torvelle". Et ole sitä. Helvetti oli minulle
maailma, jossa elin - jumalaton, kylmä ja
yksinäinen. Parannuksen armon saaminen toi
taivaan minulle - ei mitään "helvettiä". Minä
sen sijaan rukoilen monen muun uskovan tavoin,
että sinäkin voisit joskus uskoa armolliseen
Jumalaan ja Hänen poikaansa Jeesukseen
Kristukseen, unohtaa menneen, antaa anteeksi
heille, jotka ovat sinua vastaan rikkoneet ja
uskoa kaikki syntisi anteeksi. Sillä on olemassa
vain yksi usko, yksi ja ainoa.
Ja tietysti olen sydämen uskovainen. Itse
yksinäisyydessäni käännyin Jumalan puoleen, että
Hän näyttäisi, mikä on totuus. Ja elämääni
ohjattiin uskovainen ihminen - nykyinen mieheni.
Enkä minä tunne ketään "rääsyistä" ja "räkäistä"
uskovaisten perheiden lasta - mikä antoi sinulle
oikeuden näin hyökätä Jumalan valtakunnan
asukkaita vastaan? Ei ainakaan Jumala. - pepe
Black tear kirjoitti:
Hyi, mitä paskaa!
sinulle siihen oikeuden?
puhua ääneen.
lestaporukoissa.
liikaa näistä pienistä "varjopuolista".Nyt kirjoitit kuitenkin aika rumasti, vaikka
tosiasioita olisit kertonutkin.
Usko Jeesukseen ei saa aikaan tuollaista mistä
kerroit. Uskonnollisuus ja kiihkomielisyys saa,
mutta aito usko Jeesukseen ei. Muista aina, että
vanhoillislestadiolaisuus ei ole USKO, vaan usko
on sydämessä oleva asia. Sydämen usko Jeesukseen!
Vanhoillislestadiolaisissa on minun käsittääkseni
myös ihan vilpittömiä uskovia. Eivät he kaikki
ratsasta sillä "olemme ainoassa oikeassa uskossa"
-hevosella, vaan uskovat ihan OIKEASTI Jeesukseen
omana vapahtajanaan ja antavat sydämensä halusta
muittenkin (myös ei-lestadiolaisten) uskoa.
Heissä on niitäkin, jotka kunnioittavat KAIKKIA
Jumalan lapsia - he vaan eivät saa sitä sanoa,
koska enemmistö vl-laisista ei sitä kuulemma
hyväksy.
On surullista, jos olet vl-laisuudesta
lähdettyäsi kääntänyt selkäsi myös Jeesukselle.
Se on pahinta mitä sulle voi tapahtua. Ehkä on
kuitenkin niin, ettet ole koskaan OLLUTKAAN
Jeesuksen oma, pelkästään lestadiolainen.
Varmasti tiedät itsekin, ettei se ole sama asia.
Rohkaisen sinua etsiytymään Jeesusta lähelle.
Sinun ei tarvitse palata
vanhoillislestadiolaisuuteen löytääksesi
Jeesuksen, sillä Jeesus on kaikkialla läsnä. Hän
on niitten tykönä, joilla on nöyrä ja särjetty
henki. Tutustu myös muihin uskovien yhteisöihin.
Kenties yllätyt iloisesti. Jeesusta rakastetaan
muuallakin kuin lestadiolaispiireissä - joissakin
kenties enemmän kuin siellä.
Siunausta sulle. - kertokaa lisää
Eeva-Maria kirjoitti:
Eivät he ole oikeita uskovia, he, jotka käyttävät
pahuuksia.
eivät ole uskovia.
asukkaita vastaan? Ei ainakaan Jumala.ei täällä tarvita vanhoillislestadiolaisten luppa
osallistua keskusteluihin.siinähän te alatte heti
yrittää pakottaa toisia hiljaisuuteen.
ei tämä ole teidän hihhulifoorumi, vaan kaikkien
ihmisten uskontokuntaan tai mielipiteeseen
kajoamatta.
opetelkaa vaan sietämän että entiset
lestadiolaiset kertovat kokemuksistaan. täällä on
vapaus teillä ei sitä keskuudessanne ole.
yllätyksiä tulee vielä taivaissa varmaan, ehkä
sieltä ei kaikkia kavereita löydykään.
kun katsos sitä ette te päätä.
ettekä päätä myöskään oletteko te se ainoa oikea
lahko.
sanon vaan, ettää apuaaaa, herravarjele minua
kaikista ainoista oikeista porukoista! - Black tear
Eeva-Maria kirjoitti:
Eivät he ole oikeita uskovia, he, jotka käyttävät
pahuuksia.
eivät ole uskovia.
asukkaita vastaan? Ei ainakaan Jumala.Tässähän se taas nähtiin, että kun yrittää kertoa
omista kokemuksistaan, joku himolepe heti rupeaa
käännyttämään, vaientamaan ja väittämään, ettei
tällaista tapahdu. Et vain kykene käyttämään
niitä aivopestyjä ajatteluvehkeitäsi ja näkemään
ongelmia silmälappujesi takaa.
En minäkään kyennyt, ennen kuin erosin koko
touhusta ja rupesin käyttämään omia aivojani ja
silmiäni.
Valitettavan monet tuntemani v. lestadiolaiset
käyttävät syntien anteeksiantamista ja -saamista
röyhkeästi hyväkseen. He tekevät päivän aikana
mitä huvittaa aivan kuin ajatellen (eivät ehkä
tietoisesti), että päivän aikana voi tehdä mielin
määrin "syntiä", kun kaikenhan voi sitten illalla
pyytää anteeksi... Tämä koskee erityisesti meihin
ei-uskoviin kohdistuvia tekoja. Ymmärrän sen,
että jokainen ihminen, myös uskova, tekee ns.
syntiä, mutta rajansa kaikella... syntiähän
pitäisi kuitenkin yrittää välttää.
Tietysti v. lestadiolaisista löytyy myös kunnon
uskovaisia, joita arvostan samoin kuin muitakin
sydämen uskovia lahkosta tms. riippumatta.
Kertomuksessasi piilee sama ristiriita, johon
olen törmännyt usein: Ensin sanotaan, että
uskovaisetkin tekevät syntiä, mutta synnit voi
pyytää ja saada anteeksi. Toisaalta kun joku
esim. pieksää vaimonsa, tuomitaan hänet heti
ulkokultaiseksi teeskentelijäksi, vaikka hän
kenties on jo sopinut asian... Mistä sinä tiedät
totuuden?
Oletko itse niin hyvä ihminen, että voit
rehellisesti väittää olevasi ns. sydämen uskossa?
Entä onko sinulla jokin etuoikeus arvostella ja
tuomita muita ihmisiä ja heidän uskoaan?
V. lestadiolaiset ovat jo aikoja sitten ottaneet
tuomiovallan omiin käsiinsä. Ei siis tarvita enää
mitään viimeistä tuomiota, kun he ovat jo
päättäneet, kuka joutuu helvettiin ja kuka pääsee
taivaaseen ( = vain he itse). Eikö tämä sodi
pahasti raamatun sanomaa vastaan?
V.lestat yrittävät vain pitää kulisseja pystyssä
väittämällä kaikkia epämiellyttäviä tosiasioita
muiden kuin uskovaisten tekemiksi...
Katkeruuteni v.lestadiolaisuutta (ei ihmisiä,
vaan itse uskoa) kohtaan johtuu siitä, että olen
nähnyt, miten paljon pahaa em. uskon varjolla
tehdään. Hyviä puolia on melko vähän.
V.lestadiolaiset ovat itse täydellinen esimerkki
siitä paljon puhutusta lähimmäisenrakkaudesta -
tai pikemminkin sen puutteesta!
Teeskentelyä kaikki tyynni.
Mutta onneksi olen pelastunut elämään! - Lissu
kertokaa lisää kirjoitti:
ei täällä tarvita vanhoillislestadiolaisten luppa
osallistua keskusteluihin.siinähän te alatte heti
yrittää pakottaa toisia hiljaisuuteen.
ei tämä ole teidän hihhulifoorumi, vaan kaikkien
ihmisten uskontokuntaan tai mielipiteeseen
kajoamatta.
opetelkaa vaan sietämän että entiset
lestadiolaiset kertovat kokemuksistaan. täällä on
vapaus teillä ei sitä keskuudessanne ole.
yllätyksiä tulee vielä taivaissa varmaan, ehkä
sieltä ei kaikkia kavereita löydykään.
kun katsos sitä ette te päätä.
ettekä päätä myöskään oletteko te se ainoa oikea
lahko.
sanon vaan, ettää apuaaaa, herravarjele minua
kaikista ainoista oikeista porukoista!Kiinnostaisiko sua vaihtaa mailia mun kanssa?
Olen myös vanhoillislestadiolainen, 16-vuotias.
Osoitteeni on [email protected] - tipu
se joka itsensä ylentää kirjoitti:
no kiitos vaan kertomuksestasi
jo kaukaa.Luulisin että hänkin auttaa niitä jotka häneltä
apua pyytävät.. - mustat lampaat
pepe kirjoitti:
Nyt kirjoitit kuitenkin aika rumasti, vaikka
tosiasioita olisit kertonutkin.
Usko Jeesukseen ei saa aikaan tuollaista mistä
kerroit. Uskonnollisuus ja kiihkomielisyys saa,
mutta aito usko Jeesukseen ei. Muista aina, että
vanhoillislestadiolaisuus ei ole USKO, vaan usko
on sydämessä oleva asia. Sydämen usko Jeesukseen!
Vanhoillislestadiolaisissa on minun käsittääkseni
myös ihan vilpittömiä uskovia. Eivät he kaikki
ratsasta sillä "olemme ainoassa oikeassa uskossa"
-hevosella, vaan uskovat ihan OIKEASTI Jeesukseen
omana vapahtajanaan ja antavat sydämensä halusta
muittenkin (myös ei-lestadiolaisten) uskoa.
Heissä on niitäkin, jotka kunnioittavat KAIKKIA
Jumalan lapsia - he vaan eivät saa sitä sanoa,
koska enemmistö vl-laisista ei sitä kuulemma
hyväksy.
On surullista, jos olet vl-laisuudesta
lähdettyäsi kääntänyt selkäsi myös Jeesukselle.
Se on pahinta mitä sulle voi tapahtua. Ehkä on
kuitenkin niin, ettet ole koskaan OLLUTKAAN
Jeesuksen oma, pelkästään lestadiolainen.
Varmasti tiedät itsekin, ettei se ole sama asia.
Rohkaisen sinua etsiytymään Jeesusta lähelle.
Sinun ei tarvitse palata
vanhoillislestadiolaisuuteen löytääksesi
Jeesuksen, sillä Jeesus on kaikkialla läsnä. Hän
on niitten tykönä, joilla on nöyrä ja särjetty
henki. Tutustu myös muihin uskovien yhteisöihin.
Kenties yllätyt iloisesti. Jeesusta rakastetaan
muuallakin kuin lestadiolaispiireissä - joissakin
kenties enemmän kuin siellä.
Siunausta sulle.mukavaa näin puolueettomuuden nimissä, että joku
muu kuin lestadiolainen itse saa puheenvuoron
tällä foorumilla, ja vielä tietää ja tuntee tämän
n s taivaanmenijöitten karitsalaumat.
tuo omahurskaus ja omahyväisyys on aivan
sietämätöntä ja kun niitä arvostelee niin ne
haukkuu kateelliseksi.
olen myös saanut läheltä kokea heidän julmuuttaan.
julmuus kohdistuu kaikkiin jotka eivät kuulu
niitten omaan porukkaan.
aivan epäkristillistä, mutta eivät he siitä
piittaa.
haluttaa sanoa heidän omin sanoin että: tehkää
parannus! - Elina
mustat lampaat kirjoitti:
mukavaa näin puolueettomuuden nimissä, että joku
haukkuu kateelliseksi.
niitten omaan porukkaan.
piittaa.
parannus!Jos meinaat julmuudella kovismaista kohtelua joka
tulee turmeltuneesta luonnosta, on oikein ettet
sitä hyväksy, ei muissa eikä itsessä. Kovuutta
tarvitaan usein peittelemään omaa epävarmuutta.
By the way, Lars Levi Laestadius kirjoittaa
kirjassaan "Hulluinhuonelainen" julmuudesta,
otsikon VIHA alla. Suosittelen kaikille tämän
kirjan lukemista, koska ei sitä voi tänne mielin
määrin latoa, tämäkin tuntuu riittämättömältä.
Kohta 960, sivulta 290:
"Kristityn julmuus on siinä, että hän pistää
totuuden puukon vanhan aatamin sydämeen, mitä
suurimmalla julmuudella haavoittaa vanhan aatamin
herkkää omaatuntoa, armotta repii auki vanhat
omantunnon haavat, jotka on peitetty
suruttomuuden salvalla, jota hengelliset
puoskarit ovat panneet sen päälle. Mitä
suurimmalla kylmäverisyydellä hän katselee vanhan
aatamin omantunnon tuskaa ja sydämen hätää.
Kristityn kostonhimo on siinä, että hän rukoilee
vihamiestensä puolesta, että hän antaa heille
heidän julmuutensa anteeksi ja että hän kokoaa
tulisia hiiliä heidän päänsä päälle.....ruoskii
heitä kristillisen rakkauden rautaruoskalla."
Ei liene vaikea tunnistaa itsessään, kumpi
julmuuden lajike luonnistuu helpoimmin. - Black tear
mustat lampaat kirjoitti:
mukavaa näin puolueettomuuden nimissä, että joku
haukkuu kateelliseksi.
niitten omaan porukkaan.
piittaa.
parannus!että tässä maailmassa on muitakin samoin
ajattelevia...
eivätkä meitä mitkään itsekeskeiset uskovaiset
tyhjänpäiväisillä, kaavoihin kangistuneilla
kliseillään ja muilla uskonhöpötyksillään kykene
vaientamaan! - HYVÄ USKOVAINEN
Elina kirjoitti:
Jos meinaat julmuudella kovismaista kohtelua joka
tulee turmeltuneesta luonnosta, on oikein ettet
sitä hyväksy, ei muissa eikä itsessä. Kovuutta
tarvitaan usein peittelemään omaa epävarmuutta.
By the way, Lars Levi Laestadius kirjoittaa
kirjassaan "Hulluinhuonelainen" julmuudesta,
otsikon VIHA alla. Suosittelen kaikille tämän
kirjan lukemista, koska ei sitä voi tänne mielin
määrin latoa, tämäkin tuntuu riittämättömältä.
Kohta 960, sivulta 290:
"Kristityn julmuus on siinä, että hän pistää
totuuden puukon vanhan aatamin sydämeen, mitä
suurimmalla julmuudella haavoittaa vanhan aatamin
herkkää omaatuntoa, armotta repii auki vanhat
omantunnon haavat, jotka on peitetty
suruttomuuden salvalla, jota hengelliset
puoskarit ovat panneet sen päälle. Mitä
suurimmalla kylmäverisyydellä hän katselee vanhan
aatamin omantunnon tuskaa ja sydämen hätää.
Kristityn kostonhimo on siinä, että hän rukoilee
vihamiestensä puolesta, että hän antaa heille
heidän julmuutensa anteeksi ja että hän kokoaa
tulisia hiiliä heidän päänsä päälle.....ruoskii
heitä kristillisen rakkauden rautaruoskalla."
Ei liene vaikea tunnistaa itsessään, kumpi
julmuuden lajike luonnistuu helpoimmin.olet ainoa miellyttävä uskovainen jonka täällä
olen tavannut
ei tuomitse ei herjaa - julia
Black tear kirjoitti:
että tässä maailmassa on muitakin samoin
ajattelevia...
eivätkä meitä mitkään itsekeskeiset uskovaiset
tyhjänpäiväisillä, kaavoihin kangistuneilla
kliseillään ja muilla uskonhöpötyksillään kykene
vaientamaan!enpä osaa muuta sanoo ku et koita pärjäillä,
jotenki musta vaan tuntuu et sun sisällä on
hirveesti vihaa..katkeruutta, tuskaa..
ootsä onnellinen?
mä oon aidosti kiinnostunu, en haluu millää
ivalla kysyy..
vastaa mulle.. - Black tear
julia kirjoitti:
enpä osaa muuta sanoo ku et koita pärjäillä,
jotenki musta vaan tuntuu et sun sisällä on
hirveesti vihaa..katkeruutta, tuskaa..
ootsä onnellinen?
mä oon aidosti kiinnostunu, en haluu millää
ivalla kysyy..
vastaa mulle..Olen elämässäni hyvin onnellinen. Enkä yleensä
tuhlaa aikaani jonninjoutavien uskonasioitten
parissa, mutta...
... joskus minua ärsyttää, kun joka paikassa
törmää tuohon lestadiolaisten itseriittoiseen
tuputukseen ja toisten tuomitsemiseen. Yritän
vain tuoda esiin omia näkemyksiäni ja
kokemuksiani, jotka valitettavasti eivät ole
kovin ruusuisia. Eikä sitä 17 vuoden piinaa voi
niin vain unohtaa... eivätkä kaikki näkemäni
vääryydet edes kohdistuneet minuun... minulla on
hyvä syy taistella myös näiden heikkojen puolesta.
Täällä vain yritetään sinnikkäästi vaientaa
kaikki soraäänet.
Ja sitäpaitsi on ihan mukavaa pistää ilmapalloa
neulalla ja katsoa mitä tapahtuu... räjähtääkö
silmille vai tyhjeneekö hitaasti... - Elina
Black tear kirjoitti:
Hyi, mitä paskaa!
sinulle siihen oikeuden?
puhua ääneen.
lestaporukoissa.
liikaa näistä pienistä "varjopuolista".Black Tear ! Oletko pohtinut sitä, olisiko 17
kielteiseksi kokemaa vuottasi olleet joissain
suhteissa kielteisempiä ja joissain suhteissa
positiivisempia, jos lestadiolaisuuden sijaan
kotonasi olisi vallinnut toisenlainen
uskonsuunta/aate/uskonnottomuus/aatteettomuus ?
Mitä tilanteissa on ollut sellaista, että
pimeät/valoisat ihmismielen puolet ovat tulleet
pinnalle ? Kun katsot lestadiolaisuutta siten
kuin se ilmenee lestadiolaisiksi tunnustautuvien
keskuudessa koko herätysliikkeen mitalta, varmaan
huomaat että on päällekkäin, rinnakkain limittäin
ja lomittain erilaista uskonkäsitystä, aatetta,
mieltä, toimintaa, ajatuksia. Vaihtelua on orjuus-
vapaus suunnassa, laki-evankeliumi, traditio-
luovuus, toisinajattelu-ryhmäkuuliaisuus
katsantokannoissa. Myös siinä onko äidin elämän
ja sen laadun terveyden kannalta ja jopa
hengenvaaran kannalta aina oltava toissijainen
lasten määrällisen lukumäärätavoitteen käydessä
kaiken yli. Tässä on paljon hajontaa. Kyse on
kuitenkin syntisten ihmisten melskeistä maan
päällä, kannattaa katsoa ylemmäksi. - julia
Black tear kirjoitti:
Olen elämässäni hyvin onnellinen. Enkä yleensä
tuhlaa aikaani jonninjoutavien uskonasioitten
parissa, mutta...
... joskus minua ärsyttää, kun joka paikassa
törmää tuohon lestadiolaisten itseriittoiseen
tuputukseen ja toisten tuomitsemiseen. Yritän
vain tuoda esiin omia näkemyksiäni ja
kokemuksiani, jotka valitettavasti eivät ole
kovin ruusuisia. Eikä sitä 17 vuoden piinaa voi
niin vain unohtaa... eivätkä kaikki näkemäni
vääryydet edes kohdistuneet minuun... minulla on
hyvä syy taistella myös näiden heikkojen puolesta.
Täällä vain yritetään sinnikkäästi vaientaa
kaikki soraäänet.
Ja sitäpaitsi on ihan mukavaa pistää ilmapalloa
neulalla ja katsoa mitä tapahtuu... räjähtääkö
silmille vai tyhjeneekö hitaasti...Sun kirjotuksista huomaa niin selvästi kuinka
katkera sä oot... mutta en mä sua syytä.en
todellakaan. Syy on niissä, jotka ei oo osannu
kasvattaa silleen, kuinka uskovaisessa kodissa
pitää. Anteeksiantamus on kaikkein tärkeintä.
Mä haluisin kuulla enemmän millasta elämää sä oot
ne 17 vuotta joutunu elään...
surullista tekstii.. :(
Tuntuu niin oudolta ku on ite saanu kasvaa
uskovaisessa perheessä. olo on ollu aina niin
turvallinen ja onnellinen..
Mutta Jumalan tahto on näköjään toinen..
me ei ymmärretä sen teitä.. - mari
Lissu kirjoitti:
Kiinnostaisiko sua vaihtaa mailia mun kanssa?
Olen myös vanhoillislestadiolainen, 16-vuotias.
Osoitteeni on [email protected]et viittis laittaa mailiosotettas tänne.. oon
kans vl, 17 vuotta..
ois mukava mailailla jollekki, joka tääl pyörii..
-mari - mari
mari kirjoitti:
et viittis laittaa mailiosotettas tänne.. oon
kans vl, 17 vuotta..
ois mukava mailailla jollekki, joka tääl pyörii..
-marijoo mä oon sekasi, tuolhan sun osote oli..
ei mut oikeesti, jos sua kiinnostaa yhtää, ni ois
siisti vaihtaa ajatuksii, ja Lissu kans.. - katkera
julia kirjoitti:
Sun kirjotuksista huomaa niin selvästi kuinka
katkera sä oot... mutta en mä sua syytä.en
todellakaan. Syy on niissä, jotka ei oo osannu
kasvattaa silleen, kuinka uskovaisessa kodissa
pitää. Anteeksiantamus on kaikkein tärkeintä.
Mä haluisin kuulla enemmän millasta elämää sä oot
ne 17 vuotta joutunu elään...
surullista tekstii.. :(
Tuntuu niin oudolta ku on ite saanu kasvaa
uskovaisessa perheessä. olo on ollu aina niin
turvallinen ja onnellinen..
Mutta Jumalan tahto on näköjään toinen..
me ei ymmärretä sen teitä..no ei kat se nyt niin kumma ole jos ihminen on
hiukan katkera jouduttuaan psyykkisen väkivallan
kohteeksi vuositolkulla tai jopa kymmeniä vuosia.
kun minä en halunnut enää olla mukana
lestadiolaisessa menossa niin minua
terrorisoitiin psyykkisesti niin että tein
hädissäni ensin jopa uuden parannuksen
murruttuani psyykkisesti siinä määrin, etten
jaksanut vastustaa vanhempieni ja ympäristön
painetta.
kun sitten muutin pois kotoa jatkui psyykkinen
terrori kirjeiden muodossa.näissä minua
uhkailttin joutumisesta helvetin ikuiseen
tulimereen ja muuta mukavaa.
kyllähän tällainen arvet jättää
hyvä että on hengissä selvinnyt - Black tear
katkera kirjoitti:
no ei kat se nyt niin kumma ole jos ihminen on
hiukan katkera jouduttuaan psyykkisen väkivallan
kohteeksi vuositolkulla tai jopa kymmeniä vuosia.
kun minä en halunnut enää olla mukana
lestadiolaisessa menossa niin minua
terrorisoitiin psyykkisesti niin että tein
hädissäni ensin jopa uuden parannuksen
murruttuani psyykkisesti siinä määrin, etten
jaksanut vastustaa vanhempieni ja ympäristön
painetta.
kun sitten muutin pois kotoa jatkui psyykkinen
terrori kirjeiden muodossa.näissä minua
uhkailttin joutumisesta helvetin ikuiseen
tulimereen ja muuta mukavaa.
kyllähän tällainen arvet jättää
hyvä että on hengissä selvinnyt... minulla on täsmälleen samanlaisia kokemuksia
kuin sinulla... kuulostaa hyvin tutulta!
Oletko ajatellut, että asiassa on muutamia
hyviäkin puolia:
1)Näiden kokemusten myötä minusta on kasvanut
vahva ihminen, joka ei lannistu pienistä
vastoinkäymisistä.
2)Osaan ajatella omilla aivoillani.
3)Osaan suhtautua asioihin realistisesti ja
kriittisesti. Kaikki ei ole kultaa, mikä kiiltää.
4)En enää koskaan erehdy liittymään mihinkään
uskonlahkoihin tms. kuppikuntiin.
Että silleen... vaikka välillä katkeruus saakin
yliotteen, olen kuitenkin enimmäkseen tyytyväinen
siihen, että olen nähnyt elämän huonojakin
puolia, enkä ole mikään sinisilmäinen ja
huijattavissa oleva lapsonen. Kokemuksista oppii
aina jotakin.
Hyvää kevättä sinulle! - Lissu
mari kirjoitti:
joo mä oon sekasi, tuolhan sun osote oli..
ei mut oikeesti, jos sua kiinnostaa yhtää, ni ois
siisti vaihtaa ajatuksii, ja Lissu kans..Mailaa mulle vaan, jos kiinnostaa, osotehan on
tossa yläpuolella... - Eeva-Maria
Lissu kirjoitti:
Mailaa mulle vaan, jos kiinnostaa, osotehan on
tossa yläpuolella...jos nimittäin osoite toimii - eli
[email protected] - ei katkera
Black tear kirjoitti:
... minulla on täsmälleen samanlaisia kokemuksia
kuin sinulla... kuulostaa hyvin tutulta!
Oletko ajatellut, että asiassa on muutamia
hyviäkin puolia:
1)Näiden kokemusten myötä minusta on kasvanut
vahva ihminen, joka ei lannistu pienistä
vastoinkäymisistä.
2)Osaan ajatella omilla aivoillani.
3)Osaan suhtautua asioihin realistisesti ja
kriittisesti. Kaikki ei ole kultaa, mikä kiiltää.
4)En enää koskaan erehdy liittymään mihinkään
uskonlahkoihin tms. kuppikuntiin.
Että silleen... vaikka välillä katkeruus saakin
yliotteen, olen kuitenkin enimmäkseen tyytyväinen
siihen, että olen nähnyt elämän huonojakin
puolia, enkä ole mikään sinisilmäinen ja
huijattavissa oleva lapsonen. Kokemuksista oppii
aina jotakin.
Hyvää kevättä sinulle!kiitos kevääntoivotuksista.
olet oikeassa, kaikki nuo asiat mitä olemme
saaneet sen ansiosta että olemme joutuneet
taistelemaan itsemme vapaiksi
lestadiolaislahkosta ovat tehneet meistä vahvoja
yksilöitä.
meitä ei niin vain huijata.näemme syvemmälle kuin
useimmat.
olemme joutuneet ajattelemaan itse ja uskomaan
omiin ajatuksiin.
toivon kaikkea hyvää sinulle ja voimia pitää
ajatuksenvapaus kunniassa elämän loppuun asti! - Simplicitas
V.lest. kirjoitti:
parannuksen pari vuotta sitten.Voi Pyhä Omavanhurskaus! Ei muuta voi sanoa.
Kuulostaa Taivaan Valtakunnan avaimien
helistelyltä. - Simplicitas
Elina kirjoitti:
uskoa Jumalan armo omakseen.Mainitsemasi armonhan lestadiolaiset (kaikki
haarat) kieltävät muilta, kuin omaan haaraan
kuuluvilta lestadiolaisilta. Pelkkä USKO ei
riitä, lisäksi pitää olla myös omaan haaraan
kuuluva lestadiolainen. - Simplicitas
Eeva-Maria kirjoitti:
Tein sen "virheen" jo... Minulle se asia on niin
selkeä, itse olen siihen päätynyt, en kenenkään
painostuksesta. Silti sanon, että Jumala päättää,
kuka pelastuu - sanotaan nyt näin, että vähintään
vanhoillislestadiolaiset (joilla on usko
sydämellä, ei vain näytteeksi). En minä
tuomitsekaan muita! En ikinä voisi kuvitella
saarnaavani muille helvetin lieskoista ja muusta,
Jumala päättää sen asian.Vähintään vanhoillislestadiolaiset?
Tarkentaisitko. - Simplicitas
Black tear kirjoitti:
Hyi, mitä paskaa!
sinulle siihen oikeuden?
puhua ääneen.
lestaporukoissa.
liikaa näistä pienistä "varjopuolista".Koskaan ei pidä nuolaista, ennenkuin tipahtaa.
Voitonvarmuus, ilman takuita, on yleensä pahasta.
Kysymys kuuluukin: Kuka tai mikä antaa takuun?
Vastaus: Jumala, Pyhän Henkensä kautta, sitomatta
sitä mihinkään ryhmittymään. Eroaminen jostain
yhdistyksestä ei välttämättä erota Jumalasta.
Kommentistasi päätellen olet hyljännyt myös
Jumalan. - Simplicitas
ei katkera kirjoitti:
kiitos kevääntoivotuksista.
olet oikeassa, kaikki nuo asiat mitä olemme
saaneet sen ansiosta että olemme joutuneet
taistelemaan itsemme vapaiksi
lestadiolaislahkosta ovat tehneet meistä vahvoja
yksilöitä.
meitä ei niin vain huijata.näemme syvemmälle kuin
useimmat.
olemme joutuneet ajattelemaan itse ja uskomaan
omiin ajatuksiin.
toivon kaikkea hyvää sinulle ja voimia pitää
ajatuksenvapaus kunniassa elämän loppuun asti!Älkäämme uskoko omiin ajatuksiimme, vaan siihen
Jumalan sanaan, minkä Raamattu todistaa. Olen
itsekin "isäinsäännökset" omaan arvoonsa jättänyt
lestadiolainen. - itse kokenut
Simplicitas kirjoitti:
Voi Pyhä Omavanhurskaus! Ei muuta voi sanoa.
Kuulostaa Taivaan Valtakunnan avaimien
helistelyltä.ihanaa, että joku sanoo, että totta on mitä sanot.
täällähän pidetään kaikkea arvostelua ja omien
kokemusten kertomista valehtelemisena.
siis nämä uskonsisaret ja veljet ovat sitä mieltä.
kiitän kommenteistasi ja niitten häpeäpilkkujen
poistamisesta joita vanh.lestadiolaiset yrittävät
toisten kirjoituksiin lisätä. - pinja
itse kokenut kirjoitti:
ihanaa, että joku sanoo, että totta on mitä sanot.
täällähän pidetään kaikkea arvostelua ja omien
kokemusten kertomista valehtelemisena.
siis nämä uskonsisaret ja veljet ovat sitä mieltä.
kiitän kommenteistasi ja niitten häpeäpilkkujen
poistamisesta joita vanh.lestadiolaiset yrittävät
toisten kirjoituksiin lisätä.onneks mä oon säilyny uskomassa.
oon niin onnellinen.
toivottavasti säilyn Jumalan lapsena viimeseen
päivään asti.
koittakaa jaksaa rakkaat matkaystävät.
"Jos maailman orjat sua pilkkaavat,
niin ethän sä siitäkään huoli.
On Herrasi pilkankin kärsinyt,
ja synteimme tähden hän kuoli." - nilkkapilkka
pinja kirjoitti:
onneks mä oon säilyny uskomassa.
oon niin onnellinen.
toivottavasti säilyn Jumalan lapsena viimeseen
päivään asti.
koittakaa jaksaa rakkaat matkaystävät.
"Jos maailman orjat sua pilkkaavat,
niin ethän sä siitäkään huoli.
On Herrasi pilkankin kärsinyt,
ja synteimme tähden hän kuoli."no pieni pilkka on kyllä ihan paikallaan
tollaisille surkeille helvettiinmenoa toisille
saarnaaville lestadiolaispörröille!
pilkka on pientä kärsimystä verrattuna niihin
kärsimyksiin mitä te hyväksytte
toisinajatteleville rangaistukseksi : helkvetin
tulijärvessä kärventymisen ja ikuisen
hampaittenkiristelyn rinnalla pieni pilkka on
juuri - pientä ja kilttiä! - ---
nilkkapilkka kirjoitti:
no pieni pilkka on kyllä ihan paikallaan
tollaisille surkeille helvettiinmenoa toisille
saarnaaville lestadiolaispörröille!
pilkka on pientä kärsimystä verrattuna niihin
kärsimyksiin mitä te hyväksytte
toisinajatteleville rangaistukseksi : helkvetin
tulijärvessä kärventymisen ja ikuisen
hampaittenkiristelyn rinnalla pieni pilkka on
juuri - pientä ja kilttiä!etten sanois hohhoijjaaa.
jos oot tosiaan noin katkera ni ei voi muuta
sanoo ku et sääliks käy.
onnee ja menestystä vaa sullekki, ja kaikille
muille uskovaisia vihaaville.
ei auta muu ku kääntää toinen poski.
jea. - .
Black tear kirjoitti:
Hyi, mitä paskaa!
sinulle siihen oikeuden?
puhua ääneen.
lestaporukoissa.
liikaa näistä pienistä "varjopuolista".yök yök. lapsellista yököttelyy. me muualle
yökötteleen jos maistuu niin pahalle!
- Anonyymi
Onko synti seurustella uskotonankanssa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663105
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262193Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681759Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251627Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161361- 281321
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61246Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281200Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101157Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631057