minkä kokoiset ....

,.,.,.,.,

millon lasketaan että vauva on keskonen ?

siis milla viikolla syntynyt tai miten se oikeen menee ...

jos vauva syntyy rv 34 ja painaa 3400g, onko sillon keskonen.

onko se vauvan paino vai rv ??

74

4974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskonen!

      Keskosen määritelmä lähtee ainoastaan lapsen painosta eikä riipu raskauden kestosta. Keskoseksi lasketaan alle 2 500 gramman painoisena syntyvät lapset. Pieni keskonen syntyy alle 1 500 gramman ja pienen pieni keskonen alle 1 000 gramman painoisena

      • synty

        meille synty lapsi suunnitellulla sektiolla kun viikkoja oli 35 ja painoa oli 2.8kg .. mutta keskoseksi laskettiin silti. Oli teho hoidossa pari viikkoa ja sairaalassa seurataan kehitystä. pointti tossa oli se et kyllä ne raskausviikotkin merkitsee keskos määrityksessä.


      • .....................

        meillä syntyi poika rv 31 2 ja painoa oli tasan 3000g. laskettiin keskoseksi kun syntynyt niin aikasin. kaksi viikkoa oltiin sairaalassa. sit poika oppi syömään pullosta ja kotiin.


      • laskuvirhe!
        ..................... kirjoitti:

        meillä syntyi poika rv 31 2 ja painoa oli tasan 3000g. laskettiin keskoseksi kun syntynyt niin aikasin. kaksi viikkoa oltiin sairaalassa. sit poika oppi syömään pullosta ja kotiin.

        kolmikiloinen keskonen! Enpä ole hassunpaa kuullut.

        Vai oletkos itsekkin jumalattoman kokoinen ihminen?

        Onko rasvankeruu jo geeneissä?


      • keskoseksi
        synty kirjoitti:

        meille synty lapsi suunnitellulla sektiolla kun viikkoja oli 35 ja painoa oli 2.8kg .. mutta keskoseksi laskettiin silti. Oli teho hoidossa pari viikkoa ja sairaalassa seurataan kehitystä. pointti tossa oli se et kyllä ne raskausviikotkin merkitsee keskos määrityksessä.

        mutta nykyisin ei kyllä enää lasketa vaikka ennen niin todellakin tehtiin.


      • ennen oli ennen
        keskoseksi kirjoitti:

        mutta nykyisin ei kyllä enää lasketa vaikka ennen niin todellakin tehtiin.

        sulla taitaa olla uusinta uutta tietoa sitten asiasta. meiän laspsi synty vuoden lopussa..painoi 2,8 ja raskausviikoilla 35


      • määritys
        keskoseksi kirjoitti:

        mutta nykyisin ei kyllä enää lasketa vaikka ennen niin todellakin tehtiin.

        Keskosuus tarkoittaa lapsen ennenaikaista syntymää.

        Keskoseksi katsotaan lapsi, joka syntyy ennen 36. raskausviikon päättymistä. Normaalisti lapsi syntyy 37.- 41. raskausviikkojen välillä.

        Keskosena syntyneet lapset ovat tavallisesti pienipainoisia (alle 2,5 kiloa). Suomessa keskosena syntyy vajaa 6 %:a lapsista.

        Pieniä keskosia ovat lapset, jotka ovat syntyneet ennen 32. raskausviikon täyttymistä ja erittäin pieniä keskosia ovat ennen 28. raskausviikon täyttymistä syntyneet lapset.
        Alle 1500 g painoisena syntyneistä keskosista käytetään myös nimitystä pienipainoinen keskonen ja alle 1000 g syntyneistä taas erittäin pienipainoinen keskonen.

        suora lainaus kevyt.net sivuilta..


      • siis heilläkin!
        määritys kirjoitti:

        Keskosuus tarkoittaa lapsen ennenaikaista syntymää.

        Keskoseksi katsotaan lapsi, joka syntyy ennen 36. raskausviikon päättymistä. Normaalisti lapsi syntyy 37.- 41. raskausviikkojen välillä.

        Keskosena syntyneet lapset ovat tavallisesti pienipainoisia (alle 2,5 kiloa). Suomessa keskosena syntyy vajaa 6 %:a lapsista.

        Pieniä keskosia ovat lapset, jotka ovat syntyneet ennen 32. raskausviikon täyttymistä ja erittäin pieniä keskosia ovat ennen 28. raskausviikon täyttymistä syntyneet lapset.
        Alle 1500 g painoisena syntyneistä keskosista käytetään myös nimitystä pienipainoinen keskonen ja alle 1000 g syntyneistä taas erittäin pienipainoinen keskonen.

        suora lainaus kevyt.net sivuilta..

        Yksiselitteisesti: alle kahden ja puolenkilon on keskonen.


      • siis näin
        siis heilläkin! kirjoitti:

        Yksiselitteisesti: alle kahden ja puolenkilon on keskonen.

        väität siis että viikolla 37 syntynyt, painoa 2,4 on keskonen, mutta viikolla 30 syntynyt, painoa 2,6 ei ole keskonen. vaikka ei ole edes kehittynyt niin paljoa, että voisi hengittää itse.


      • keskonen,
        ..................... kirjoitti:

        meillä syntyi poika rv 31 2 ja painoa oli tasan 3000g. laskettiin keskoseksi kun syntynyt niin aikasin. kaksi viikkoa oltiin sairaalassa. sit poika oppi syömään pullosta ja kotiin.

        syntyi 35 1 ja tasan 3kg! Sairaalassa sanottiin, että on keskonen ja piste!


      • asioista

        otappa selvää asioista enne kuin väität perättömiä.. Keskoseksi määritellään ennen 36. raskausviikon päättymistä syntynyt lapsi. Keskoset ovat tavallisesti syntyessään myös pienipainoisia eli painavat alle 2500 grammaa. http://www.kookas.fi/articles/read/1369 Keskonen on lapsi, joka syntyy ennen 37. raskausviikkoa tai jonka syntymäpaino on alle 2500g. http://www.vamlas.fi/kiikku/index2.php?sivu=364 Keskosuus tarkoittaa lapsen ennenaikaista syntymää. Keskoseksi katsotaan lapsi, joka syntyy ennen 36. raskausviikon päättymistä. http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/keskosuu.htm Keskonen on vastasyntyneeseen lapseen liittyvä ilmaisu, jolla viitataan raskauden ennenaikaiseen keskeytymiseen. Keskosuus määritellään yleensä raskausviikkojen ja/tai sikiön painon mukaan. Keskosuudesta on kyse, jos lapsi syntyy raskausviikkojen 22 ja 37 välillä. http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskonen Keskosuus tarkoittaa lapsen ennenaikaista syntymää.Keskoseksi katsotaan lapsi, joka syntyy ennen 36. raskausviikon päättymistä. http://www.kevyt.net/tietoa.html siinä suoria lainauksia linkeistä. eli ota selvää ennen kuin väität mitään..


      • veepeli
        siis heilläkin! kirjoitti:

        Yksiselitteisesti: alle kahden ja puolenkilon on keskonen.

        väitätkö tosiaan että tiedät asiat paremmin kuin keskosliitto. varmaan tiedät enemmän astmastakin kuin astma liitto. tai menierin taudista enemmän kuin menieri liitto. aika paksua paskaa soperrat täällä.


      • vanhentunut tieto
        siis heilläkin! kirjoitti:

        Yksiselitteisesti: alle kahden ja puolenkilon on keskonen.

        Keskosuus ei ole määriteltävissä ENÄÄ niin, että alle 2,5kg syntymäpainoinen olisi keskonen jos viikkoja on riittävästi (36).

        Keskosuus katsotaan liian vähäisistä raskausviikoista. Tuo käytäntö on ollut jo ainakin v:sta 1990 käytössä -ja on edelleen!


      • just joo!
        vanhentunut tieto kirjoitti:

        Keskosuus ei ole määriteltävissä ENÄÄ niin, että alle 2,5kg syntymäpainoinen olisi keskonen jos viikkoja on riittävästi (36).

        Keskosuus katsotaan liian vähäisistä raskausviikoista. Tuo käytäntö on ollut jo ainakin v:sta 1990 käytössä -ja on edelleen!

        Kuuleppas muka niin kaikkitietäväinen! onko sulla itselläsi keskoslasta? vai muuten vain jaat täällä hieman väärää tietoasi. Minä sain poikani rv 35 6 (sinun mielestäsi viikkoja riittävästi?) painoa oli alle 2kg ja lapsi oli KESKONEN! poika joutui olemaan keskolassa yli kolme viikkoa laskettuun päivään asti. Sitä en tiedä mistä tietosi saat ja milloin olet itse lapsen saanu mutta tietos ei lykkä oo aivan kohillaan...


      • Anonyymi

        mä olin 1470g eli oon pikkukeskonen


    • linkki-

      googlesta kun hakusanaksi laittoi keskosen määritelmä.

      http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=7411190


      Siinä ainakin suorin sanoin sanotaan ettei perustu ikään lainkaan, pelkkään painoon.

      Toki Suomessa saadaan hössöttää kuinka vaan mutta maailmalla ihmettelevät takuulla näitä kolme ja puolikiloa painavia "muka" keskosia. Nauravat meille makeasti.

      • jooooo

        joo..olit sitten ottanut tiedoksesi vuoden 2004 artikkelin..onpa viimesintä tietoutta..


      • sit -
        jooooo kirjoitti:

        joo..olit sitten ottanut tiedoksesi vuoden 2004 artikkelin..onpa viimesintä tietoutta..

        3,5 kiloisiin keskosiin. LOL. On täällä pöljää väkeä.


      • tarvii
        sit - kirjoitti:

        3,5 kiloisiin keskosiin. LOL. On täällä pöljää väkeä.

        ei tarvii uskoo 3.5kg keskosia, vaan esim. 2.7kg keskosia.. nii,i .. on täällä pöljää väkeä..se on ihan totta


      • vänkä
        tarvii kirjoitti:

        ei tarvii uskoo 3.5kg keskosia, vaan esim. 2.7kg keskosia.. nii,i .. on täällä pöljää väkeä..se on ihan totta

        vänkä vänkä. ei oo muuta tekemistä, vänkä.


      • vänkäs
        vänkä kirjoitti:

        vänkä vänkä. ei oo muuta tekemistä, vänkä.

        nii,i..ei taida jollain olla muuta tekemistä :) se on jännä miten näillä keskustelupalstoilla menee aina keskustelut ja väittelyt siihen, et ruvetaan kommentoimaan ihmisiä eikä vaan sitä asiaa. mut nää palstat onkin tarkotettu näköjään pään aukomiseen, kuin normaaliin keskusteluun.. :)


      • muulla?
        vänkäs kirjoitti:

        nii,i..ei taida jollain olla muuta tekemistä :) se on jännä miten näillä keskustelupalstoilla menee aina keskustelut ja väittelyt siihen, et ruvetaan kommentoimaan ihmisiä eikä vaan sitä asiaa. mut nää palstat onkin tarkotettu näköjään pään aukomiseen, kuin normaaliin keskusteluun.. :)

        hahhahhahah.....kato peiliin.


      • olen
        muulla? kirjoitti:

        hahhahhahah.....kato peiliin.

        niin olen kattonutkin.. ja hyvältä näyttää :) onneksi jollain muilla keskustelupalstoilla voi puhua ihan asiaakin.. :)ja siellä perustellaan jutut ihan muilla tavoin kuin täällä. etitään esim. luotettavia lähteitä.. eli mielummin uskoo keskos yhdistystä kuin jotain lehti artikkelia.


      • uskot
        olen kirjoitti:

        niin olen kattonutkin.. ja hyvältä näyttää :) onneksi jollain muilla keskustelupalstoilla voi puhua ihan asiaakin.. :)ja siellä perustellaan jutut ihan muilla tavoin kuin täällä. etitään esim. luotettavia lähteitä.. eli mielummin uskoo keskos yhdistystä kuin jotain lehti artikkelia.

        kun et omista omia aivoja ajattelemiseen, uskot sitten jotain toista. Hyvä että olet jossain palstalla onnellinen.


      • täällä monet
        uskot kirjoitti:

        kun et omista omia aivoja ajattelemiseen, uskot sitten jotain toista. Hyvä että olet jossain palstalla onnellinen.

        eiköhän täällä monet oo jo todistanut jotain muuta kuin mitä väität..että usko vaan ketä huvittaa :)


      • todistaneet?
        täällä monet kirjoitti:

        eiköhän täällä monet oo jo todistanut jotain muuta kuin mitä väität..että usko vaan ketä huvittaa :)

        hahhahahhahah......


      • tavalla
        todistaneet? kirjoitti:

        hahhahahhahah......

        milläs tavalla sinä olet todistanut olevasi oikeessa ja KAIKKI muut väärässä? mihis FAKTOIHIN sun väitteet perustuu?


      • osaa lukea?
        tavalla kirjoitti:

        milläs tavalla sinä olet todistanut olevasi oikeessa ja KAIKKI muut väärässä? mihis FAKTOIHIN sun väitteet perustuu?

        Jo aikaa sitten kirjoitin että usko ihan mihin uskot. Ei se näet ole minulta pois. Saat ihan rauhassa olla ihan kuinka tyhmä vaan. Saat vaikka tukehtua tuohon vänkäämiseesi, sekään ei minua kosketa. Hyvät jatkot.


      • aivan..
        osaa lukea? kirjoitti:

        Jo aikaa sitten kirjoitin että usko ihan mihin uskot. Ei se näet ole minulta pois. Saat ihan rauhassa olla ihan kuinka tyhmä vaan. Saat vaikka tukehtua tuohon vänkäämiseesi, sekään ei minua kosketa. Hyvät jatkot.

        et osaa siis perustella "tietojasi" FAKTOIHIN, joita siis tarvitaan jos väität jotain noin kovasti. aivan tyhmää tulla mihinkään väittämään kivenkovaan jotain asiaa, eikä osaa perustella sitä kunnolla, eikä niissä ole mitään FAKTA pohjaa, johon ne perustuu.


      • Helmiä sioille?
        aivan.. kirjoitti:

        et osaa siis perustella "tietojasi" FAKTOIHIN, joita siis tarvitaan jos väität jotain noin kovasti. aivan tyhmää tulla mihinkään väittämään kivenkovaan jotain asiaa, eikä osaa perustella sitä kunnolla, eikä niissä ole mitään FAKTA pohjaa, johon ne perustuu.

        Sinä et tunnistaisi faktaa vaikka sen nenääsi purisi. Sitäpaitsi en minä viitsi jonkun idiootin takia vaivaa ruveta näkemään, ja sinua sivistämään. Sinä saat minun puolestani pysyä yhtä tyhmänä kuin nyt olet. Se kun ei ole minulta poissa. Siitä kun kärsit vain sinä.


      • on.....
        Helmiä sioille? kirjoitti:

        Sinä et tunnistaisi faktaa vaikka sen nenääsi purisi. Sitäpaitsi en minä viitsi jonkun idiootin takia vaivaa ruveta näkemään, ja sinua sivistämään. Sinä saat minun puolestani pysyä yhtä tyhmänä kuin nyt olet. Se kun ei ole minulta poissa. Siitä kun kärsit vain sinä.

        tollanen on todella aikuismaista käytöstä. eikö..? jopa teini pissis tajuaa sen että miten aikuisena olisi sovelias käyttäytyä, mutta sitten tulee AIKUINEN joka tietää kaiken ja käyttäytyy tolla tavalla. haukutko kaikki lapsesi kaveritkin tolla tavalla?voi niitä raukkoja. ei voi muuta sanoa kuin että jatka vaan samaa malliin niin hyvin menee, ja huomaat pian ettei ympärilläsi ole ketään..


      • kerätä idiootteja
        on..... kirjoitti:

        tollanen on todella aikuismaista käytöstä. eikö..? jopa teini pissis tajuaa sen että miten aikuisena olisi sovelias käyttäytyä, mutta sitten tulee AIKUINEN joka tietää kaiken ja käyttäytyy tolla tavalla. haukutko kaikki lapsesi kaveritkin tolla tavalla?voi niitä raukkoja. ei voi muuta sanoa kuin että jatka vaan samaa malliin niin hyvin menee, ja huomaat pian ettei ympärilläsi ole ketään..

        mielistelemällä ympärilleni, se on sinun harrastuksesi.


      • hmmmm....
        kerätä idiootteja kirjoitti:

        mielistelemällä ympärilleni, se on sinun harrastuksesi.

        yleensä aikuisuuteen kuuluu tietynlainen mielenmaltti ja hillittyneisyys. mutta eipä näköjään kaikilla. itse ajattelen että olisin aikuismainen lasteni kavereille enkä haukkuis heitä. eihän edes uskalla tulla käymään kukaan, kun ruvetaan haukkumaan ilman mitään kunnon syytä. johan laspsetkin häpeää silloin omia vanhempiaan. mutta eipä ole mun murhe. kukin eläköön tyylillään. oon tässä ootellut et kuin pitkään jaksat vastailla typerän pissis teinin viesteihin.. aika kauan .. onnittelut siitä :)


      • vastausta!
        kerätä idiootteja kirjoitti:

        mielistelemällä ympärilleni, se on sinun harrastuksesi.

        Etpä sinä ole minun teinieni kavereita, heissä on ollut ihan hyvä taso, ja ovat ihan vänkäämättä osanneet keskustella kanssani. Oletko itse ajatellut, miksi olet pissisteini? Saatko siitä jonkinlaisia kiksejä? Ja ei aikuisuuteen todellakaan kuulu nuoleskella idioottimaisia mielipiteitä, varsinkaan netissä. Tuon asian olet kyllä käsittänyt aivan väärin.


      • bah....
        kerätä idiootteja kirjoitti:

        mielistelemällä ympärilleni, se on sinun harrastuksesi.

        kyllähän pissisteini aina pissisteinin tunnistaa. ja jaksaa vänkäillä sen kanssa vaikka kuin kauan.. kauan oota jaksanut :) ja noista sun muista vastauksista muille, ei mitään järkeä. taitaa vaan kaks pissisteiniä keskenään pissailla toisilleen nyt. katotaan kummassa meissä on enemmän aikuista lopettamaan tää :)


      • näppärästi unohdit

        .. mistä poliklinikka.fi:n juttu on otettu ja käännetty..

        Lähde : New England Journal of Medicine 2004;351:2179-2186


    • Tirppanen86

      Minä olen ymmärtänyt asian seuraavasti: Kaikki ennen viikkoa 37 syntyneet luokitellaan keskosiksi KOSKA: Heidän sisäelimensä eivät ole vielä kokonaan kehittyneet, että pärjäisivät omin avuin ---> esim. keuhkot. Paino ei merkitse siinä millään tavalla, vaikka 3,4 kiloinen kuulostaa valmiilta vauvalta niin saattaa tarvita kuitenkin tehohoitoa jotta keuhkot vahvistuisivat. Joten viikoissa pysytään edelleen, ei katsota painoa. Onnellinen saa olla siinä suhteessa jos noin reippaan kokoisen vauvan saa, vaikkakin vielä vähän kehittymättömänä, on oikeinkin hyvät mahdollisuudet selvitä vähemmällä esim. sen tehohoidon suhteen. Mutta keskonen mikä keskonen, ei siis vielä ihan täysin valmis tulemaan maailmaan vaikkakin painoa olisi riittämiin.

      • hyvää päivää!

        Aikamoisia aivokeskosia tälläkin palstalla pyörii. Meille syntyi rv 34 3700g vauva, joka todellakin oli KESKONEN! Tarvittiin lisähappea, ei osannut imeä, oli keltainen, tarvitsi tehohoitoa ja myöhemmin oli keskosille tyypilliseen tapaan ylijäntevä. Koko ajan meitä muistuteltiin teholla ja valvontaosastolla, että vaikka lapsi onkin iso, niin kuitenkin se on keskonen. Eli nämä vastaukset, joissa on perusteltu hyvin, että myös isot pienillä viikoilla syntyneet ovat keskosia, ovat todellakin oikeassa.


      • ennenaikaisia
        hyvää päivää! kirjoitti:

        Aikamoisia aivokeskosia tälläkin palstalla pyörii. Meille syntyi rv 34 3700g vauva, joka todellakin oli KESKONEN! Tarvittiin lisähappea, ei osannut imeä, oli keltainen, tarvitsi tehohoitoa ja myöhemmin oli keskosille tyypilliseen tapaan ylijäntevä. Koko ajan meitä muistuteltiin teholla ja valvontaosastolla, että vaikka lapsi onkin iso, niin kuitenkin se on keskonen. Eli nämä vastaukset, joissa on perusteltu hyvin, että myös isot pienillä viikoilla syntyneet ovat keskosia, ovat todellakin oikeassa.

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.


      • kaikki......
        ennenaikaisia kirjoitti:

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.

        ennenaikaisesti syntyneet ole keskosia vai miksikö sitten joka paikassa hoetaan siitä?


      • Lääkäri voisi
        ennenaikaisia kirjoitti:

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.

        tsekata oikeinkirjoituksen. Eroita ei ole sano, erota sen sijaan on.


      • en minäkään
        Lääkäri voisi kirjoitti:

        tsekata oikeinkirjoituksen. Eroita ei ole sano, erota sen sijaan on.

        kyllä osaa sen paremmin näköjään kirjoittaa mutta olen sentään ei-lääkäri-ihmisiä joka osaa mieltää nämä käsitteet täysin samaksi.


      • potentiaalinen
        en minäkään kirjoitti:

        kyllä osaa sen paremmin näköjään kirjoittaa mutta olen sentään ei-lääkäri-ihmisiä joka osaa mieltää nämä käsitteet täysin samaksi.

        asiakas sille lääkärille. Pääsi vuoksi.


      • Tirppanen86
        ennenaikaisia kirjoitti:

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.

        Ennenaikainen vauva on minulle outo termi, mutta ennenaikainen synnytys on tuttu ja näin ollen siinä tilanteessa ulos tullut keskonen. Tuo 2500g on vain ja ainoastaan yhden ihmisen (Arvo Ylpön) määritelmä keskosuudesta, ja näin ollen sitä käyttää tutkielmissaan moni hänen seuraajansa, ei siis sinänsä ollenkaan päin honkia tuokaan "fakta". Oman mielipiteeni mukaan keskosuus ei ole siltikään sidoksissa mitenkään painoon, koska kysymys koskee vauvan valmiutta selvitä ilman apulaitteita normaaleissa elintoiminnoissa (vaikkakin hengitys, imeminen). Siitä taas voidaan kinastella vaikka loputtomiin että alle 2,5 kiloinen on aliravittu joten hoitoa vaatii sellainenkin vauva, lisäravintoa, jotta vauva saadaan kunnon mittoihin, mutta yleisesti ottaen nämä tapaukset hengittävät itse ja ovat muuten terveitä. Aliravitsemus saattaa johtua vaikka istukasta joka ei toimi kunnolla, jolloin vauva ei saa kaikkea tarvitsemaansa ravintoa sen kautta. Mene ja tiedä, mutta oma mielipiteeni on sidoksissa raskausviikkoihin, ei painoon.


      • hahhhaaaaa
        ennenaikaisia kirjoitti:

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.

        lääkärithän ne pyöriikin suomi24 palstalla oikaisemassa meitä tyhmempiä, jotka ei käsitä mitä eroa on ennenaikaisuudella ja keskosuudella. Eli ei yhtään mitään eroa. no saipa ainakin päivän piristyksen kun joku teini tai asioista kaikkitietävä kuvittelee olevansa lääkäri :)


      • mukamas..
        ennenaikaisia kirjoitti:

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.

        vieläkö jaksat väittää noin..luulis et järkevä ihminen vois miettiä et jos en aina tiedäkkään kaikkea. mutta ei.. pitää vielä yrittää pönkittää egoa väittämällä olevansa lääkäri. voisit pikemmin mennä kysymään lasten lääkäriltä et mikä on se asian oikea laita.


      • Tirppanen86
        Tirppanen86 kirjoitti:

        Ennenaikainen vauva on minulle outo termi, mutta ennenaikainen synnytys on tuttu ja näin ollen siinä tilanteessa ulos tullut keskonen. Tuo 2500g on vain ja ainoastaan yhden ihmisen (Arvo Ylpön) määritelmä keskosuudesta, ja näin ollen sitä käyttää tutkielmissaan moni hänen seuraajansa, ei siis sinänsä ollenkaan päin honkia tuokaan "fakta". Oman mielipiteeni mukaan keskosuus ei ole siltikään sidoksissa mitenkään painoon, koska kysymys koskee vauvan valmiutta selvitä ilman apulaitteita normaaleissa elintoiminnoissa (vaikkakin hengitys, imeminen). Siitä taas voidaan kinastella vaikka loputtomiin että alle 2,5 kiloinen on aliravittu joten hoitoa vaatii sellainenkin vauva, lisäravintoa, jotta vauva saadaan kunnon mittoihin, mutta yleisesti ottaen nämä tapaukset hengittävät itse ja ovat muuten terveitä. Aliravitsemus saattaa johtua vaikka istukasta joka ei toimi kunnolla, jolloin vauva ei saa kaikkea tarvitsemaansa ravintoa sen kautta. Mene ja tiedä, mutta oma mielipiteeni on sidoksissa raskausviikkoihin, ei painoon.

        Ettei jää epäselväksi. Ylppö perustaa tutkimuksensa sille, että YLEISESTI OTTAEN vauva painaa viikolla 37 2,5kg, joten sen painon alle jäävät ovat keskosia, mikä on siis täysin totta, kun katsomme normaaleja kasvukäyriä. Eli siis kyseessä oleva yleistys ei poista sitä tosiasiaa että se pieni prosentuaalinen määrä alle 37 viikoilla syntyneet ovatkin vähän painavampia, esim. 2501g, ovat myöskin keskosia juurikin elintoimintojen kehittymättömyyden vuoksi. Ei noita viikkoja turhaan ole tutkittu, periaatteessa viikolla 37 syntyneet ovat valmiita tulemaan ulos mutta olisi hyvä jos pysyisivät vielä kohdussa painoaan kasvattamassa. Jos 2,5kg vauva on jonkun mielestä valmis syntymään vaikkapa viikolla 34 niin ei muuta kun järjestelmät uusiksi ja painoarvioita lääkäreiltä tivaamaan että päästään käynnistämään synnytystä! Ja sitten ihmetellään kun vauva on happikaapissa kuukauden päivät! Tämän takia tarkastellaan niitä raskausviikkoja vähän väliä että pysytään kärryillä missä mennään ja milloin vauva on valmis tulemaan ulos. Jos jollekin tämä on epäselvää niin kaikin mokomin saa jatkaa inttämistään, tätä totuutta ei poista mikään.


      • enemmän tiedät
        Tirppanen86 kirjoitti:

        Ettei jää epäselväksi. Ylppö perustaa tutkimuksensa sille, että YLEISESTI OTTAEN vauva painaa viikolla 37 2,5kg, joten sen painon alle jäävät ovat keskosia, mikä on siis täysin totta, kun katsomme normaaleja kasvukäyriä. Eli siis kyseessä oleva yleistys ei poista sitä tosiasiaa että se pieni prosentuaalinen määrä alle 37 viikoilla syntyneet ovatkin vähän painavampia, esim. 2501g, ovat myöskin keskosia juurikin elintoimintojen kehittymättömyyden vuoksi. Ei noita viikkoja turhaan ole tutkittu, periaatteessa viikolla 37 syntyneet ovat valmiita tulemaan ulos mutta olisi hyvä jos pysyisivät vielä kohdussa painoaan kasvattamassa. Jos 2,5kg vauva on jonkun mielestä valmis syntymään vaikkapa viikolla 34 niin ei muuta kun järjestelmät uusiksi ja painoarvioita lääkäreiltä tivaamaan että päästään käynnistämään synnytystä! Ja sitten ihmetellään kun vauva on happikaapissa kuukauden päivät! Tämän takia tarkastellaan niitä raskausviikkoja vähän väliä että pysytään kärryillä missä mennään ja milloin vauva on valmis tulemaan ulos. Jos jollekin tämä on epäselvää niin kaikin mokomin saa jatkaa inttämistään, tätä totuutta ei poista mikään.

        kuin joku Ylppö!


      • Tirppanen86
        enemmän tiedät kirjoitti:

        kuin joku Ylppö!

        Sentään perustan tekstini faktoihin, enkä huutele yleistyksiä jotka ovat vähän sinne päin.


      • juuuuuu
        enemmän tiedät kirjoitti:

        kuin joku Ylppö!

        nii..keksihän se ylppö senkin et lasta ruokitaan tasan 3 tunnein välein(vai oisko ollu 4 tunnin) . voi sitä itkua ja parkua mikä johtu sitten vauvan nälästä. et ei se herra ylppökään mikään täydellinen ja erehtymätön ollut. Et jos nyt vaan antaisit periksi ja myöntäisit et sinäkin voit olla erehtyväinen niin kuin herra ylppökin oli.


      • päivänä keskolat
        juuuuuu kirjoitti:

        nii..keksihän se ylppö senkin et lasta ruokitaan tasan 3 tunnein välein(vai oisko ollu 4 tunnin) . voi sitä itkua ja parkua mikä johtu sitten vauvan nälästä. et ei se herra ylppökään mikään täydellinen ja erehtymätön ollut. Et jos nyt vaan antaisit periksi ja myöntäisit et sinäkin voit olla erehtyväinen niin kuin herra ylppökin oli.

        seuraavat ylpön oppeja ja syöttävät pienimpiäkin keskosia 3 tunnin välein. 6,9,12,15 jne. Sinähän se mahdat täydellisempi Ylppöä olla? Mokoma märkäkorva pissis, joka just ja just yltää näppikselle. Mutsis kuitenkin vielä maksaa laajakaistaskin, joten suu suokeammalle. Ai, niin, paskaa osaat suoltaa, muttet osaa lopettaa...


      • tietää
        päivänä keskolat kirjoitti:

        seuraavat ylpön oppeja ja syöttävät pienimpiäkin keskosia 3 tunnin välein. 6,9,12,15 jne. Sinähän se mahdat täydellisempi Ylppöä olla? Mokoma märkäkorva pissis, joka just ja just yltää näppikselle. Mutsis kuitenkin vielä maksaa laajakaistaskin, joten suu suokeammalle. Ai, niin, paskaa osaat suoltaa, muttet osaa lopettaa...

        taidanpa tietää keskosten hoidosta enemmän kuin sinä. en todellakaan tarkoittanut et ylppö oisi keksinyt vain huonoja hoitoja. toki on saanut hirmu hyvää aikaan, varsinkin keskosten hoitoon liittyen. keskolassa syötetään kolmen tunnin välein. juu tiedän..ehkäpä myöskin sen takia et keskoset on niin pieniä ja voimattomia, eivät välttämättä jaksa ilmaista edes nälkää. Mut entäs täysi ikäiset vauvat. Ylppö sanoi et niitäkin syötetään 3h välein, ei tiheämmin. Nykyään on kumminkin lapsentahtinen ruokailu käytössä, ja se ei ole ylpön aikaan saannos. ELI ylppökin oli ehkä erehtyväinen. Niinkuin sinäkin. ja niin kuin jokainen meistä. aika lapsellista mennä väittelyssä henk.kohtasuuksiin. varsinkin kun NIISTÄKÄÄN sinulla ei ole mitään tietoa. no.. kukin tyylillään. mun väitteet perustuu tietoihin, toisin kuin sinun. Tossakaan sun viestissä ei ollut kuin yksi fakta. ja sen jälkeen täyttä vihaa ja katkeruutta


      • hahhaahhhaaaaa
        ennenaikaisia kirjoitti:

        mutta eivät keskosia. Ette nyt eroita kahta asiaa toisistaan. t. LÄÄKÄRI.

        kyllähän se sit on uskottava, jos kerran LÄÄKÄRI sanoo.. hahhahahhahahahhahhahahhaaaaa


      • voi pyyhkiä
        tietää kirjoitti:

        taidanpa tietää keskosten hoidosta enemmän kuin sinä. en todellakaan tarkoittanut et ylppö oisi keksinyt vain huonoja hoitoja. toki on saanut hirmu hyvää aikaan, varsinkin keskosten hoitoon liittyen. keskolassa syötetään kolmen tunnin välein. juu tiedän..ehkäpä myöskin sen takia et keskoset on niin pieniä ja voimattomia, eivät välttämättä jaksa ilmaista edes nälkää. Mut entäs täysi ikäiset vauvat. Ylppö sanoi et niitäkin syötetään 3h välein, ei tiheämmin. Nykyään on kumminkin lapsentahtinen ruokailu käytössä, ja se ei ole ylpön aikaan saannos. ELI ylppökin oli ehkä erehtyväinen. Niinkuin sinäkin. ja niin kuin jokainen meistä. aika lapsellista mennä väittelyssä henk.kohtasuuksiin. varsinkin kun NIISTÄKÄÄN sinulla ei ole mitään tietoa. no.. kukin tyylillään. mun väitteet perustuu tietoihin, toisin kuin sinun. Tossakaan sun viestissä ei ollut kuin yksi fakta. ja sen jälkeen täyttä vihaa ja katkeruutta

        ...persettä, muuta virkaa niillä ei ole. Pääsi voisit tutkituttaa, kinaamisesi lomassa, vaikkei järkesi siihen toki taida riittää.


      • sivusta..
        voi pyyhkiä kirjoitti:

        ...persettä, muuta virkaa niillä ei ole. Pääsi voisit tutkituttaa, kinaamisesi lomassa, vaikkei järkesi siihen toki taida riittää.

        näin sivusta seuranneena keskustelua, voin sanoa että sun väitteesi että vain painosta riippuu keskosuus on aika ristiriitanen. meinaan ensin sanoit tuolla että on vanhentunutta tietoa muilla. Mutta sitten myöhemmin perustit tietosi arvo ylppöön. se on hieman ristiriitaista, koska arvo ylppö ei todellakaan ole enää nykään tutkimassa ja hoitamassa keskosia. joten tästä voi päätellä että et oikein tiedä mistä puhut tai olet muuten todistellut itseäsi väärin. mutta totuushan on se että raskaus viikot vaikuttaa keskosuuden määritykseen. niinkuin niin moni on täällä sanonut. eiköhän suurin osa ole täällä nyt oikeassa.


      • voi.....
        voi pyyhkiä kirjoitti:

        ...persettä, muuta virkaa niillä ei ole. Pääsi voisit tutkituttaa, kinaamisesi lomassa, vaikkei järkesi siihen toki taida riittää.

        voi voi..oletko ihan totta AIKUINEN??? malli esimerkki nuoremmilles että miten käyttäytyy aikuinen..


      • idiooteille perustella
        sivusta.. kirjoitti:

        näin sivusta seuranneena keskustelua, voin sanoa että sun väitteesi että vain painosta riippuu keskosuus on aika ristiriitanen. meinaan ensin sanoit tuolla että on vanhentunutta tietoa muilla. Mutta sitten myöhemmin perustit tietosi arvo ylppöön. se on hieman ristiriitaista, koska arvo ylppö ei todellakaan ole enää nykään tutkimassa ja hoitamassa keskosia. joten tästä voi päätellä että et oikein tiedä mistä puhut tai olet muuten todistellut itseäsi väärin. mutta totuushan on se että raskaus viikot vaikuttaa keskosuuden määritykseen. niinkuin niin moni on täällä sanonut. eiköhän suurin osa ole täällä nyt oikeassa.

        Googlaa tietoa siellä sitä on kone pullollaan. Ennenaikainen on ennenaikainen. Keskonen on alle 2,5 kiloinen. Kaksi eri asiaa. Ja jos ei kerran kapasiteetti riitä tuon tiedon sisäistämiseen, niin ei sitten. Saatte olla ihan niin hölmöjä kuin vain haluatte. Kinatkaa vaikka maailman ääriin saakka. Ei se siitä muutu.


      • GOOGLAA
        idiooteille perustella kirjoitti:

        Googlaa tietoa siellä sitä on kone pullollaan. Ennenaikainen on ennenaikainen. Keskonen on alle 2,5 kiloinen. Kaksi eri asiaa. Ja jos ei kerran kapasiteetti riitä tuon tiedon sisäistämiseen, niin ei sitten. Saatte olla ihan niin hölmöjä kuin vain haluatte. Kinatkaa vaikka maailman ääriin saakka. Ei se siitä muutu.

        todellakin googlaa itse vaan. aikasemmin tuolla on aika monta linkkiä..GOOGLAAMALLA otettuja. joissa aivan yksi selitteisesti sanotaan että mikä on keskonen. että joku muu taitaa olla idiootti.


      • sille mitään
        GOOGLAA kirjoitti:

        todellakin googlaa itse vaan. aikasemmin tuolla on aika monta linkkiä..GOOGLAAMALLA otettuja. joissa aivan yksi selitteisesti sanotaan että mikä on keskonen. että joku muu taitaa olla idiootti.

        ettet sinä osaa lukea/ymmärrä lukemaasi. Oma on ongelmasi. Osanottoni.


      • itse vaikka
        sille mitään kirjoitti:

        ettet sinä osaa lukea/ymmärrä lukemaasi. Oma on ongelmasi. Osanottoni.

        jospa itse lukisit asiat vähän tarkemmin. jos perehtysisit asiaan tietäisit senkin minkä takia arvo ylppö kehitti sen keskosuuden määritelmän. siihen aikaan kuin arvo ylppö hoiti keskosia ei osattu katsoa tarkasti raskausviikkoja, koska ei ollut siihen tarpeeksi hyviä laitteita. jos oisi ollut silloin jo laitteet niin varmasti oisi raskausviikotkin meinanneet jotain. näin ollen keskosuuden määritelmäksi jäi toi 2,5kg. mutta nykyään voidaan nähä raskausviikotkin melko tarkkaan, eli nekin vaikuttaa nykyään. mutta jos on sellanen ihminen, että ei perehdy asioishin ennen kuin väittää potaskaa niin siitä vaan. sitä ei kukaan kyllä tajua että miten raskausviikkojen merkitys keskosuuteen on VANHENTUNUTTA tietoa. kuinkakohan vanhaa se tieto mahtaa olla. ihmettelee varmaan jokainen, varmaan jopa sinä?? kun et kerran osaa siihen vastata mitenkään..


      • ennen laskettiin
        itse vaikka kirjoitti:

        jospa itse lukisit asiat vähän tarkemmin. jos perehtysisit asiaan tietäisit senkin minkä takia arvo ylppö kehitti sen keskosuuden määritelmän. siihen aikaan kuin arvo ylppö hoiti keskosia ei osattu katsoa tarkasti raskausviikkoja, koska ei ollut siihen tarpeeksi hyviä laitteita. jos oisi ollut silloin jo laitteet niin varmasti oisi raskausviikotkin meinanneet jotain. näin ollen keskosuuden määritelmäksi jäi toi 2,5kg. mutta nykyään voidaan nähä raskausviikotkin melko tarkkaan, eli nekin vaikuttaa nykyään. mutta jos on sellanen ihminen, että ei perehdy asioishin ennen kuin väittää potaskaa niin siitä vaan. sitä ei kukaan kyllä tajua että miten raskausviikkojen merkitys keskosuuteen on VANHENTUNUTTA tietoa. kuinkakohan vanhaa se tieto mahtaa olla. ihmettelee varmaan jokainen, varmaan jopa sinä?? kun et kerran osaa siihen vastata mitenkään..

        niitä viikkoja, nykyisin kun jo niin pienet jäävät henkiin, vain painolla on enää merkitystä. Itsellänikin on keskosvauva, rv 31, ja hänkin oli isompi keskonen, ja pääsi kotiin jo jos leikkisästi ajatellaan niin, "rv 36" saavutettuaan tuon maagisen 2,5 kilon rajan. Mitä sinä oikeasti tiedät keskosista?


      • mitä nyt
        ennen laskettiin kirjoitti:

        niitä viikkoja, nykyisin kun jo niin pienet jäävät henkiin, vain painolla on enää merkitystä. Itsellänikin on keskosvauva, rv 31, ja hänkin oli isompi keskonen, ja pääsi kotiin jo jos leikkisästi ajatellaan niin, "rv 36" saavutettuaan tuon maagisen 2,5 kilon rajan. Mitä sinä oikeasti tiedät keskosista?

        noh.. mitä nyt keskosista tidetään sairaanhoitajana lasten osastolla. ja keskosen vanhempana. eiks se lähinnä ole vauvan kunto synnyttään mikä määrää keskosuuden loppujen lopuksi. eli sillon vaikuttaa raskaus viikot sekä/tai paino. mikä nyt onkaan vauvan kunto. on keskosia mitkä painaa sen yli 2.5kg mutta ne lasketaan keskosiksi sen takia mitä viikot sanoo sekä se että kuinka paljon vauva tarvitsee apua elämiseen.


      • sanottu keskosiksi
        mitä nyt kirjoitti:

        noh.. mitä nyt keskosista tidetään sairaanhoitajana lasten osastolla. ja keskosen vanhempana. eiks se lähinnä ole vauvan kunto synnyttään mikä määrää keskosuuden loppujen lopuksi. eli sillon vaikuttaa raskaus viikot sekä/tai paino. mikä nyt onkaan vauvan kunto. on keskosia mitkä painaa sen yli 2.5kg mutta ne lasketaan keskosiksi sen takia mitä viikot sanoo sekä se että kuinka paljon vauva tarvitsee apua elämiseen.

        ennenaikaisiksi vaan. Keskosetkin oli jaettu isoihin ja pieniin, ja ne isommat oli 1500g - 2,5kg ja pienet siitä alle.


      • jaksais
        ennen laskettiin kirjoitti:

        niitä viikkoja, nykyisin kun jo niin pienet jäävät henkiin, vain painolla on enää merkitystä. Itsellänikin on keskosvauva, rv 31, ja hänkin oli isompi keskonen, ja pääsi kotiin jo jos leikkisästi ajatellaan niin, "rv 36" saavutettuaan tuon maagisen 2,5 kilon rajan. Mitä sinä oikeasti tiedät keskosista?

        en jaksa väitellä asiasta, mutta sen tiedän että itsellä synty alkuvuonna lapsi viikolla 35 ja painoi 2,6 ja keskoseksi laskettiin, koska tarvitsi apua hengitykseen ja syömiseen . rasittui kaikesta hoidosta helposti. oli keskolassa kasvamassa pari viikkoo. ja sairaalassa olen hoitanut monia lapsia mitkä lasketaan keskosiksi raskausviikkojen ja kunnon perusteella. et eiköhän se ole kumpikin mitkä vaikuttaa määritelmään. ja suurimpana tekijänä on se et miten "vslmis" vauva on maailmaan.


      • olla kurjassa kunnossa
        jaksais kirjoitti:

        en jaksa väitellä asiasta, mutta sen tiedän että itsellä synty alkuvuonna lapsi viikolla 35 ja painoi 2,6 ja keskoseksi laskettiin, koska tarvitsi apua hengitykseen ja syömiseen . rasittui kaikesta hoidosta helposti. oli keskolassa kasvamassa pari viikkoo. ja sairaalassa olen hoitanut monia lapsia mitkä lasketaan keskosiksi raskausviikkojen ja kunnon perusteella. et eiköhän se ole kumpikin mitkä vaikuttaa määritelmään. ja suurimpana tekijänä on se et miten "vslmis" vauva on maailmaan.

        isompinakin syntyneet, vaikkeivat keskosia olisikaan. Toki niitä autetaan samalla tavalla. Aikuinenkin hukkunut saa happea, vaikkei keskoseksi siitä muutukkaan.


      • noi jutut
        mitä nyt kirjoitti:

        noh.. mitä nyt keskosista tidetään sairaanhoitajana lasten osastolla. ja keskosen vanhempana. eiks se lähinnä ole vauvan kunto synnyttään mikä määrää keskosuuden loppujen lopuksi. eli sillon vaikuttaa raskaus viikot sekä/tai paino. mikä nyt onkaan vauvan kunto. on keskosia mitkä painaa sen yli 2.5kg mutta ne lasketaan keskosiksi sen takia mitä viikot sanoo sekä se että kuinka paljon vauva tarvitsee apua elämiseen.

        ehkäpä noi jutut menee nyt asian sivuun. en voi muuta sanoo kuin oman työni kautta set miten siellä on ja mitä on oma kokemus. etkä muuta voi sinäkään, et turha on asiasta kinaamaankaan ruveta.


      • kyllä sun kanssas
        mitä nyt kirjoitti:

        noh.. mitä nyt keskosista tidetään sairaanhoitajana lasten osastolla. ja keskosen vanhempana. eiks se lähinnä ole vauvan kunto synnyttään mikä määrää keskosuuden loppujen lopuksi. eli sillon vaikuttaa raskaus viikot sekä/tai paino. mikä nyt onkaan vauvan kunto. on keskosia mitkä painaa sen yli 2.5kg mutta ne lasketaan keskosiksi sen takia mitä viikot sanoo sekä se että kuinka paljon vauva tarvitsee apua elämiseen.

        kinaamaan. LOL. Oikeesti, olet ollut sisukasta seuraa, nostan hattua sulle.


    • Kolmen mummi

      koska hän syntyisi silloin kuusi viikkoa ennen laskettua aikaa. Vauva olisi silloin ns iso keskonen. Mieheni on kuulemma syntynyt samanikäisenä, siis rv 34 ja painanut kuitenkin kolme kiloa. Hän on siis ollut ikäisekseen hyvin isokokoinen. Anoppini sanoi, että hän nukkui pikkuvauvana poikkeavan paljon. Tyttärenpoikani syntyi 7 viikkoa ennen LA:ta ja painoi 2400g ja oli 48 cm pitkä. Hänkin oli ns iso keskonen. Pikkukeskosia tas ovat alle kaksikiloiset, raskausviikoista riippumatta. Joskus aikaisemmin keskosina on pidetty kaikkia alle 2,5 kiloisina syntyneitä, vaikka he olisivat olleet täysiaikaisiakin. Nykyään pieniä täysiaikaisina syntyneitä sanotaan small for date-vauvoiksi.

      • kovasti näitä

        kirjoituksia! Jokainen joka on saanut keskosvauvan, syntymäpainosta ja raskausviikoista viis, ainoastaan toivoo että kaikki menisi hyvin ja vauvasta tulisi terve ja kotihoidossa pärjäävä lapsi. Huoli, joka vanhemmilla vauvan voinnista on, on varmasti sama kun lapsi on sairaalassa eikä häntä saa normaaliin tapaan syliin ja rinnalle (imetykseen) eikä kotiin niinkuin pitäisi. Tsemppiä kaikille keskoslasten vanhemmille!


    • on keskonen

      Mulle on ainaki sanottu noin.
      Meillä synty kaksoset, toinen reilun kilon ja toinen vajaan 2kg
      ja rv 35 synty.
      Keskosia oli, ymmärrettävää.
      Pienempi ei tarvinnut lisähappea tai sinivaloa, isompi
      tarvitsi.
      Eiköhän se keskosuus loppupeleissä ole siitä kunnosta kiinni,
      mutta painot jne vaikuttaa myös.

      • kolmen mummi

        Valitettavasti tiedän vauvan joka syntyi viikolla 42 (siis yliaikaisena), mutta painoi alle 2,5kg, oli siis ns. small for date vauva. Lapsi voi olla pienipainoinen syntyessään, jos hänellä on esim viallinen istukka.


    • Mion mamma

      Keskonen on lapsi, joka syntyy ennen 37. raskausviikkoa tai jonka syntymäpaino on alle 2500g.

      • Mion mamma

        niin ja tietolähde on Tuula Kaukola, neonatologi OYS, Lastenklinikka


    • Anonyymi

      Olen syntynyt 600g ja erittäin pienenä keskosena. Vaikuttaako se mun elinajanodotteeseen. Olkaa rehellisiä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe