Word ja Works

eivät sovi keskenään

Tyttäreni kaveri toi oman läppärin meille ja tekivät jotain koulutöitä sillä ja Works- ohjelmalla.
Sitten kun se siirrettiin muistitikun avulla minun koneeseen niin oman koneeni vanha luotettava Word 97 ei pystynytkään avaaman tuota Worksdokumenttia.
Tuli vain siansaksaa.
Yritimme jopa lähettää se tiedosto sähköpostissa omaan koneeseeni. Sama juttu.Ei auennut.

Itse en ole tottunut tuohon Works- ohjelmaan.
Miksi ei Works toimi Wordissa?
Kehtaavatkin tehdä uusia ohjelmia ihan tahallaan jotka eivät toimi vanhemmissa ohjelmissa.

4

1203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make.

Tallenna tiedosto Works- ohjelmassa rtf-loppuisena jos mahdollista ja koita aukeaako Word:ssä.

• "Miksi ei Works toimi Wordissa?
      Kehtaavatkin tehdä uusia ohjelmia ihan tahallaan jotka eivät toimi vanhemmissa ohjelmissa."

Kyllä se vika on nyt käyttäjässä joka tallentaa johonkin epästandardeihin tiedostoformaatteihin. Epästandardit tiedostomuodot ovat usein ohjelmakohtaisia tai jopa ohjelmaversiokohtaisia, että uuden version tiedostot avataan ostamalla uusi ohjelma.

Standardit tiedostot sitten toimivat hyvin. Vanhoilla ohjelmilla toimii RTF vaikka se ei standardi olekkaan, mutta siinä sentään on speksi julkaistu että se on toteutettu joka paikassa. Nykyisin standardi tapa tallentaa officetiedostoja on Open Document Format ja tämä on standardoitu ISO:ssa, vuonna 2005.

Tietenkään millään MS Office 97:lla se ei toimi. Tämä on tehty ennen tiedostojen standardointia ja lisäksi tämän ohjelman viimeinen käyttöpäivä on jo mennyt umpeen, että sillä ei ole tietoturvasyistä enää luotettavaa avata vieraita tiedostoja.

• mutta....

niin kauan kun olen ollut tekemisissä tietokoneiden kanssa niin olen saanut kaikki dokumentit auki ilman ongelmia.
        Myöskään s- postissa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka saan viestejä n. 100 per päivä, monet niistä ulkomailta.
        Enkä minä tuosta edellämainitusta ymmärrä yhtään mitään enkä viitsi edes syventyä siihen.
        Käytän sellaisia ohjelmia jotka toimivat minulla.

Tai pitäisikä minun nyt juosta kauppaan ja ostaa joku uusi ohjelma?
        Entäs minun kaikki entiset dokumentit jollaisia minulla on tuhansia?
        Pitääkö nyt ne muka muuttaa johonkin ' uuteen standardiin ' .

• mutta.... kirjoitti:

niin kauan kun olen ollut tekemisissä tietokoneiden kanssa niin olen saanut kaikki dokumentit auki ilman ongelmia.
        Myöskään s- postissa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka saan viestejä n. 100 per päivä, monet niistä ulkomailta.
        Enkä minä tuosta edellämainitusta ymmärrä yhtään mitään enkä viitsi edes syventyä siihen.
        Käytän sellaisia ohjelmia jotka toimivat minulla.

Tai pitäisikä minun nyt juosta kauppaan ja ostaa joku uusi ohjelma?
        Entäs minun kaikki entiset dokumentit jollaisia minulla on tuhansia?
        Pitääkö nyt ne muka muuttaa johonkin ' uuteen standardiin ' .

"Tai pitäisikä minun nyt juosta kauppaan ja ostaa joku uusi ohjelma?"

Ei ole mitenkään välttämätöntä. Officeohjelmistoja löytyy web-pohjaisena sekä ilmaiseksi maksutta jos niin haluaa. Joka tapauksessa officen pitäisi olla riittävän uusi, koska sillä avataan myös vieraita tiedostoja ja vielä sähköpostiliitteinä joten vanhentuneella ohjelman kautta voi saada ajettua haittaohjelmia koneelle. Ja tämä kun on Word -palsta niin vanhin MS Office mitä tuetaan vielä MS Office 2000. Tämän tuki katkeaa heinäkuun 14. tänä vuonna, eli vajaan 3kk kuluttua. Tämän jälkeen tällä ei ole turvallista avata vieraita tiedostoja.

"Entäs minun kaikki entiset dokumentit jollaisia minulla on tuhansia?"

Jos ne on jossain MS Officen omassa muodossa niin ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmia. Katos kun eri merkkiset officet ei näistä aina tajua mitään ja uusista MS Officeista pudotetaan välillä tukea pois vanhoista tiedostomuodoista.

Tietenkään se ei onnistu, että voisit jotain vanhaa ohjelmaa käyttää maailman tappiin saakka. Sen lisäksi, että MS Officen versioilla on 10v elinkaari, vanhoja ohjelmia ei tosiaankaan saa aina toimimaan uusissa käyttöjärjestelmissä. Ensiksikin Windows merkkisille käyttöjärjestelmille tehdyt ohjelmistot ei mitenkään varmasti toimi toisen merkkisillä käyttöjärjestelmillä, uusissa Windows versioissa välillä tulee sellaisia muutoksia, että vanhat ohjelmat lakkaa toimimasta ja kaiken huipuksi Microsoft on kehittämässä jo Windowsien tilalle uutta käyttöjärjestelmien sarjaa joka ei ole mikään Windows ja jossa ei tietenkään vanhat ohjelmat toimi kuin ajamalla jossain virtuaalikoneessa vanhaa Windowsia.

"Pitääkö nyt ne muka muuttaa johonkin ' uuteen standardiin ' ."

Tämä olisi erittäin fiksua. Ne saisi sitten tulevaisuudessa varmemmin avattua uusilla tietokoneilla, uusilla käyttöjärjestelmillä ja uusilla officeilla, mitä sitten käytetäänkään. Toivottavasti olet ymmärtänyt edes tallentaa tiedostosi RTF muotoon mahdollisuuksien mukaan, sillä se on selvästi paremmin speksattu kuin tekstinkäsittelyohjelmien omat ihmeformaatit.

"niin kauan kun olen ollut tekemisissä tietokoneiden kanssa niin olen saanut kaikki dokumentit auki ilman ongelmia."

Et ole sitten ollut tekemisissä erityisen pitkään tietokoneiden kanssa tai yrittänyt siirtää tiedostoja uusiin ohjelmiin. Olen itse siirtänyt 80-luvun lopun epästandardia dataa nykypäivään ja tämä oli hyvin monimutkaista. Melkein jouduin kirjoittamaan oman softan tähän hommaan ja tämä oli vielä paljon yksinkertaisempaa dataa kuin jonkun officeohjelman tiedostot. Standardimuotoinen data olisi avautunut vielä nykypäivänäkin ongelmitta.

Etenkin ohjelmointitaidottomalle olisi hullun hommaa säilöä tuhansia dokumentteja jossain epästandardissa muodossa ja kuvitella, että ne saisi auki ikuisesti ongelmitta.

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3035
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1699
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1564
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1307
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1216
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1170
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1021
    Aihe