Millainen koira on pomeranian?

haluaatietää

Haluaisin kysellä pommien omistajilta, että millaisia nämä suloiset nappisilmät ovat luonteeltaan. Olen kyllä lukenut kaikki luonnemääritelmät ynnämuut... Mutta haluaisin kuulla omistajien mielipiteitä.
Miten suhtautuu vieraisiin?
Kiintyykö uusiin ihmisiin?
Pitääkö lapsista?

:)

98

26177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Tutuillani on pomeranian, jonka kanssa olen usein paljon tekemisissä. Kyllä pommi ensinnäkin täytyy kasvattaa jo pennusta lähtien sosiaaliseksi, eli tutustuttaa vieraisiin ihmisiin, tilanteisiin, paikkoihin ja koiriin. Yksilölliset erot ovat suuria, jotkut ovat toisia huomattavasti helpompia.

      Pomeranian voi olla aluksi epäluuloinen vieraita ihmisiä kohtaan, mutta tutustuttuaan näille ystävällinen. Se on kumminkin enemmän ns. yhden perheen koira kuin useat muut rodut.

      Kovin hyvä valinta pommi ei pienten lasten seuralaiseksi ole jo pienen kokonsa vuoksi. Lasten rajut leikit saattavat aiheuttaa pomeranianille helposti vaurioita. Pommin kipukynnys ei ole kovin korkea. Muutenkin pomeranian kannattaa totuttaa lapsiin jo pentune, sillä se voi olla herkkä loukkaantumaan (henkisesti).

      Yksi ominainen piirre pomeranianissa on sen haukkuherkkyys. Se on vuoden varma vahtikoira.

      Koska pomeranian on uskollinen, eikä sillä yleensä ole metsästysviettiä, sen kanssa voi hyvin kulkea ulkona pitämällä sitä vapaana.

      Pomeranian voi olla melko hallitseva, sillä sen >>pieni suuri koira>>.

      • Entykkää123

        Kokemuksella kaikki tapaamani pomeraniat omistavat jonkinlaisen luonneongelman. Älytöntä pelkoagressiivista räksytystä, arkuutta, terveysongelmia, käytöshäiriötä ym ym.. joita on vaikea kouluttaa pois.


      • Anonyymi
        Entykkää123 kirjoitti:

        Kokemuksella kaikki tapaamani pomeraniat omistavat jonkinlaisen luonneongelman. Älytöntä pelkoagressiivista räksytystä, arkuutta, terveysongelmia, käytöshäiriötä ym ym.. joita on vaikea kouluttaa pois.

        Täytyy osata kouluta. Saatin ite 4v. Pomeraani, alussa kävi kaikille kimpu koiti höykata kaikki mitä liiku, mutta noin 2kk treenausta, ja nyt ihan viisas enkä halua purra ketä.


    • omistaja_

      Moi!

      Itselläni on nyt vuoden täyttävä pomeranian uros. Ja täytynee todeta että rotumääritelmä on suuntaa-antava ainakin mitä koiran luonteeseen tulee. Itse hiukan mietin esim. tuota haukkuherkkyyttä, mutta paljon on kiinni kasvatuksesta ja oma pommini haukkuu oikeastaan vain toisille koirille jos niillekään.. Ei esim. kun posti tulee tai ovikello soi. Joskus jos rapussa kolisee paljon tai puhutaan kovaäänisesti, niin se saattaa haukkua.

      Toinen juttu on tuo sosiaalisuus, oma koirani oli alusta asti kiltti ja avoin muita ihmisiä ja eläimiä kohtaa (ehkä vähän liiankin). Onhan tuo rotuisekseen aika riehakas, tai onko se nyt oikea sana, mutta eläväinen ainakin.

      Kyllähän pommi kiintyy ihmisiin, mutta omistaja on se kaikkein tärkein ja sen kyllä huomaa. Usein tuo on mukana joka paikassa aina ruoanlaitosta, nukkumisesta ja vaikka saunasta lähtien. Kova tarve seurata omistajaa joka paikkaan.

      Ärhäkkyyttäkin löytyy, säännöt on vaan tehtävä selviksi alusta saakka. Muuten saattaa oikeasti tulla ongelmia..

      • Anonyymi

        Tähän voin sanoa että juuri näin on meillkin.
        Vähän yli vuoden ikäinen tyti.


    • pommin omistaja

      Pommit ovat kyllä suloisia nappisilmiä, mutta urokset ovat melko ärhäköitä ja omaavat ison egon. Koirat ovat erittäin vilkkaita, eläväisiä ja ainakin meillä touhutaan koko ajan jotain. Jos on hiljaista, niin tietää, että nyt on poika pahanteossa.

      Haukkuherkkyyttä löytyy eli postin kolahdukset, ovikellon soitot ym. ilmoitetaan.

      Suhtautuu vieraisiin ihmisiin epäluuloisesti ja kestää jonkin aikaa, ennen kuin hyväksyy vieraan ihmisen. Ei ole pelkoakaan, että kiintyisi uusiin ihmisiin eli omistajat ovat ykkösiä, muut "epäilyttäviä".

      Mielestäni pommit eivät sovellu lapsiperheisiin, ei ainakaan ihan pienten lapsien kanssa elämään. Koirat ovat pieniä ja niiden kanssa on oltava varovainen, ettei esim. lapset juokse päin ym. Lisäksi pommit ovat aika kovia pomottamaan eli lapsi saatta säikähtää, jos koira alkaa ärhentelemään tai haukkumaan omaa tahtoaan läpi.

      • Pomeranian fan

        mutta meillä on narttu ei oo haukkunut ehkä kun 2 kertaa ja 8-vuotias ja 12-vuotias ja 15-vuotias ja 17-vuotias
        jtn me tehtiin sopimus ettei saa riehua nyt kun tuli noin pieni koira vielä ja ei muutkaan koirat kestä jos porukkaa riehuu siin ja voi osuun vaik päähän mut vilkas toi on pentuna liukkaat lattiat on pahat kun se kaatuilee mut tämä voi olla hyvä rotu


      • vierailija1
        Pomeranian fan kirjoitti:

        mutta meillä on narttu ei oo haukkunut ehkä kun 2 kertaa ja 8-vuotias ja 12-vuotias ja 15-vuotias ja 17-vuotias
        jtn me tehtiin sopimus ettei saa riehua nyt kun tuli noin pieni koira vielä ja ei muutkaan koirat kestä jos porukkaa riehuu siin ja voi osuun vaik päähän mut vilkas toi on pentuna liukkaat lattiat on pahat kun se kaatuilee mut tämä voi olla hyvä rotu

        onko tämä terve rotu. Jos ottaa 7v vanhan koiran, kerro onko mahdollista että se hyväksyy minut uudeksi omistajaksi ja mitä teen, että suostuu, sinä tiedät paljon kerro mielipiteesi.


      • koia10000

        NO joo jos tarkotat jtn 1-4,5v niin ymmärrän muttä kun sanoit "Mielestäni pommit eivät sovellu lapsi perheeseen" ? Mitä oikeen kuvitteöettottakai ne soveltuu perheen jäseniin. Nimittäin olis kyl aika outoo jos vaan ei yhteen perheen jäseneen soveltuis mutta muihin???? EI PIDÄ PAIKKANSA TOI SUN SOVELTUMIS JUTTU. -.-


    • takkupoikat

      Luonneviosta viis.
      Eiköhän ne lääkärikulut ole ne vittumaisimmat.
      Polvet reistaa yms.
      Jos mietit ottamista jätä ottamatta ja ota koira jota ei ole pilattu jalostamalla.

      • no`..

        Sanohan jokin rotu, joka ei ole pilalle jalostettu ja sopisi pommin terveemmäksi korvikkeeksi?


      • PomPomPom

        Ai jahas.Sielä puhuu kokemuksen syvä rintaääni,vai....onko itelläs kultsu tai sakemanni tai joku muu ns.suosikkirotu?


      • jepjep
        no`.. kirjoitti:

        Sanohan jokin rotu, joka ei ole pilalle jalostettu ja sopisi pommin terveemmäksi korvikkeeksi?

        Kleinspitz.


      • Anonyymi

        Taas joku köyhä inisee. Älä missään nimessä hanki lapsia sillä siinä vasta sitä rahaa menee...


      • Anonyymi
        no`.. kirjoitti:

        Sanohan jokin rotu, joka ei ole pilalle jalostettu ja sopisi pommin terveemmäksi korvikkeeksi?

        Esim portugalin podengo ei ole jalostettu kovinkaan pitkälle


    • Inekri

      Minulla on reilu puolitoistavuotias pommipoika, ja alusta alkaen on vahtinut ihan kaikkea ja joka paikassa. Haukku ei enää ole niin herkässä kuin pentuna, mutta ääntä löytyy kyllä. Omaa koiraani en voi pitää vapaana joka paikassa, koska on todella herkkä juoksemaan autojen eteen. Eli kuljetaan vapaana ainoastaan metsälenkeillä, missä ei ole liikaa muita lenkkeiliöitä. Meidän koiralla on myös uskomaton luottamus ihmisiin, kaikki vieraatkin ihmiset otetaan ilolla vastaan ja pyydetään rapsutusta. Pari sukulaista on semmoisia, joita haukkuu ja joiden kosketusta ei siedä. Kotona seuraa joka paikkaan, pentuna istui suihkussakin jalkojen juuressa :)

    • PomPomPom

      Tässä vastauksia sun kysymyksiin:

      1.Pommi on pystykorva,joten suhtautuu vieraisiin pienellä varauksella.Meillä ilmoittavat kyllä kaikki ohikulkijat.
      2.EI kiinny.Omat ihmiset on pommille kaikki kaikessa.
      3. Ei välttämättä.Jos pennusta asti on tekemisissä lasten kanssa,niin OK,mutta aikuinen pommi tuskin sulattaa lapsia.

      Nämä on VAIN JA AINOASTAAN minun kokemuksiani.Kotosalla 2 pommia>uors 3v ja narttu 2 kk.

      • koira10000

        kumpi on äänekkäämpi narttu vai uros?


    • Herman10

      Meille tuli 5 v pommiuros reilu vuosi sitten. Sopeutui yllättävän hyvin, ei siis valvottu yhtään yötä. Hra oli kova pomottamaan, joten turkin hoidossa aloitettiin rauhallisesti. Hän ei ollut kylläkään siihen kunnolla tottunut, joten ei ihme, että vaati harjoittelua. Nyt se jo menee. On maalla käydessämme vapaana, eikä lähde kauas, joten tottelee uutta perhettään.
      Pienten lasten kanssa olisin kyllä varovainen, pommi kun on herkkä koira, tai herkkävaistoinen ehkä paremminkin, lapset kun voivat liikkua yllättävästi. Isommat lapset ovat ok.
      Meille tämä rotu tuli vähän "vahingossa", kun olen isompiin koiriin tottunut, mutta tosi terhakka ja innokas/oppivainen koira on. Pitää vaan aina muistaa, että aikuinen koira on aikuinen, eikä lelu, vaikka onkin pieni.
      Meillä herra Kunkku, kuten välillä häntä kutsutaan on todella viriili. Naapurin koiralla on nyt juoksuaika, ja hän yrittää kaikilla tavoin tehdä tiettäväksi, että täällä olisi ystävä innokas...Yölläkin yrittää pikkuisen haukkua, vaikka sitä ei muuten tee.
      Pelkäsin vähän tuota haukkuherkkyyttä, mutta ei se ongelma ole. Kaikki tulijat kyllä haukkuu, mutta lopettaa sitten. Aluksi komenteli meitäkin haukkumalla, esim ellei saanut jääkaapista herkkuja, kun oli siihen tottunut. Nykyään ei juurikaan reagoi jääkaapin oven aukaisuun, eli vanhakin koira oppii...
      Kaiken kaikkiaan iso koira pienessä paketissa!
      ps. se turkin hoito vaatii viitseliäisyyttä ja trimmauksessa käymistä n. 3 kk välein. On helpompi pitää puhtaana, kun karvat eivät ole kauhean pitkiä.

    • Pomm

      on meillä ongelma. 3v vanha uros ja toinen jalkaleikkaus varattu. 1. kerralla polvilumpio, nyt toisen takajalan ristisiteet. taas yli 600 euroa... eikä sitä vakuutusta ole;(

      • @MinZuu@

        Hei! Olisiko kellään myynnissä Pometanian tyttö pentua? Kerron tuolasti enemmän kun lähetät s.postiini tietoa: [email protected]


      • miuki

        allergisoiko pommi ?veljeni on allerginen koirille,ja tahtoisin kovasti pommia.
        vaikka kyllä mä tiiän että kaikki koirat allergisoi,mutta jotku vähenmän.niin kompaa sorttia se on?


      • ssssanni_
        miuki kirjoitti:

        allergisoiko pommi ?veljeni on allerginen koirille,ja tahtoisin kovasti pommia.
        vaikka kyllä mä tiiän että kaikki koirat allergisoi,mutta jotku vähenmän.niin kompaa sorttia se on?

        aattelin itekkin suostutella porukat ostamaan mulle pommin.:D ja äiti on myös allerginen ja ettin sitte siihe vastausta ja luin että se ei ole täysin allergia koira mutta sen karvalla o sama pH arvo kun ihmisen hiuksilla. eli se helpottaa allergikkojen elämää. mutta kyllähän kunnon "allergia koira" olis parempi. :)


    • miuki

      minulla ei ole pomeriania,mutta sanon että kantsii kattoa wikipediasta

      • J'adore pomeranian's

        Wikipedian tiedot on vähän niitänäitä, koska kuka tahansa voi kirjoittaa sinne mitä haluaa.


    • muumi23

      Moikka!
      itsekin olen tässä varaillut pomeranian pentua, ja tahtoisin vielä varmistaa etteivät ne ole hevosten matolääkkeille niin herkkiä kuin paimenkoirat(colliet) ? Ei nyt tietenkään suoraan suuhun, mutta lannan mukana voi pieniä eriä aina tulla tai muuta.

    • juliebergdorf

      Mun 8kk pommi-poika kyllä ilmottaa jos posti tulee tai ovikello soi ym, muttei räksytä turhaan :) Ja tietty jos koira tulee vastaan lenkillä sille pitää sanoa moi, mut se on lähinnä vaa semmone "hauhau" eikä "hauhauhauhauräksytiräksyti" Pommit on vahtikoiria, haukkuminen kuuluu niiden luonteeseen.Sen voi saada kouluttamalla minimiin, muttei KOKONAAN pois.
      Tämä on tosin vain minun mielipiteeni.
      Sama jos yrittäisit opettaa labbista olemaan noutamatta tai .

      Asun poikaystäväni kanssa ja pommi on kiintynyt paljon enemmän minuun, vaikka ollaan molemmat oltu sen kanssa suunnileen saman verran. Tämäkös poikaystävääni ärsyttää:D

      Seuraa kyllä todellakin joka paikkaan, suihkusta lähtien. Pihalla(maalla, ei kaupungissa) on helppo olla vapaana, koska kulkee mun perässä koko ajan, eikä noteeraa autoja ym. Jos mamia ei näy niin aika pian tulee hätä :)

      Älä anna sen söpön ulkonäön ja pienen koon hämätä, pommille pitää opettaa rajat heti ennenkuin on liian myöhäistä. Sillä on iso ego ja se osaa olla tosi ovela, että saa tahtonsa läpi. Pommi on ihan älyttömän fiksu ja se oppii tosi nopeesti.

      Alku voi olla hankalaa kun koira tulee kotiin, sillä itkee ja vinkuu tosi paljon jos lähdet. Mutta äkkiä se siihen tottuu kun huomaa aina että tuun takasin ja eihän sitä jätettykään! kunhan aloittaa sen totuttamisen mahd pian koiran saavuttua uuteen kotiin. :)

      Alle 6kkn ikäsenä ei tarvitse paljon liikuntaa, eikä sitä saakaan viedä pitkille lenkeille. 10-15min on kuulemma max.
      Mutta nyt 8kkn vanhana jaksaa hyvin tunninkin lenkkejä, mutta jos koira väsyy, kannan sitä vähän aikaa sylissä ja taas jaksaa! :) Jos käyt töissä, kannattaa käyttää koiraa tunnin lenkillä ennen töitä, sit se tyylii nukkuu sen ajan ku oot töissä koska se on niin väsynyt, eikä jaksa ikävöidä :)

      Mulla on myös kani ja pommi tuli hienosti sen kaa toimeen alusta alkaen Se nuolee aina kanin korvia tai turkkia ja kani selvästi nauttii kun se työntyy sit lähemmäs koiraa :)

      Pommin turkki vaatii paljon hoitoa, itse harjaan pommin kerran päivässä, vaika kerta vkoon on suositus. Mutta kun se remuaa niin kamalasti nii ihan hyvä se on selvittää päivittäin, sillä takut on pain in the ass!

      Sateella käytetään sadetakkia ja talvella talvitakkia ja töppösiä.

      Mun pommi tykkää matkustaa, se on aina tosi kiltisti automatkan sen kopassa ja leikkii leluilla tai nukkuu :) 4h automatkakin sujuu kuin tanssi, kunhan välillä tietty pysähtyy hoitamaan tarpeensa.

      Jos itse olisin kasvattaja, en antaisi pommia lapsiperheeseen, sillä se on hyvin herkkä loukkaantumaan. Jos pentu tippuu sylistä, sohvalta(ei tarvitse olla iso pudotus(, pentu voi helposti satuttaa jalkansa tms tai mikä pahinta: KUOLLA.

      Älä siis ota riskiä ja anna pommia lapselle syliin, sillä vaikka se olisi kuinka rauhallinen, koira voi alkaa rimpuilla: lapsi säikähtää ja tiputtaa sen maahan!

      Itse annan tottakai tuttujen lapsien silittää koiraani, mutta syliin en sitä anna ja vahdin aina samassa huoneessa, jos haluavat koiraani paijata.

      Sanon vielä loppuun, että ota pentu aina luotettavalta kasvattajalta. Pommien hinnat pyörii siinä 1200-2000. Nartut on kalliimpia.

      Tämä on varmasti ihan maalaisjärkeä, mutta haluan silti sanoa tämän:

      Jos näät ilmoituksia missä on huonoa suomea ja pommien hinta 300-500 älä osta vaikka halpa hinta houkuttelisikin! Osta pommi aina LUOTETTAVALTA kasvattajalta.

      Oma pommini maksoi 2000e mutta on niiiiiiin sen arvoinen

      • 10+3

    • MELISSA JA IIDAaaaaa

      Moi:)olen kova pommi fani!;)olen jo pitkään haaveillut omasta koirsta mutta vanhemmat eivät suostu:((((((((!olen 12 v.ja minulla on kova koira kuume!!

    • Sirupiru

      Minulla ei ole ikinä ollut pomeraniania, mutta serkuillani on, ja ainakin heidän koiransa oli vieraita kohtaan ihan kiltti, vaikka ei ollut kuitenkaan tunkemassa syliin tai mitään. En myöskään muista, että koira olisi ikinä minun kuulteni haukkunut. Koira ei ehkä sovi pienten lasten kanssa samaan taloon, koska pikkulapset saattavat olla hieman äkkipikaisia, eivätkä välttämättä aina osaa käsitellä pientä koiraa tarpeeksi varovasti. Mutta en sitten tiedä. :)

    • happylä

      Minulla on 3 omaa pommia, Lumikki, Ruusunen, ja Tuhkimo. Niillä on vapaa ruoka mutta kuitenkin rajoitettu niin että ei ihan koko aikaa syö ja liho. Eli ruoka on niillä työpäiväni ajan ja aamulla kun herään laitan niille ruuan, tässä siis on aamu ja päivä ruuat, illalla saavat siinä 8 aikaan nappulat ja märkäruokaa päälle, sitten ennen kun menen nukkumaan ruuat taas pois, joku puoli h ennen kun menen sänkyyn. Koska asun omakotitalossa ja meillä on aidattu piha ei pommit käy kun kerran lenkillä päivässä, joskus kaksi. Aamulla kun nousen heitän pommit pihalle ja hoidan asiat kylpyhuoneessa, sitten otan ne sisään ja anna ruuat, kun olen antanut ruuan ja pommit syöneet ja minä valmis töihin lähtöön käytän ne taas ulkona eli se on noin tunti ruuan saamisesta. Sitten pallerot äidille hoitoon tai omaan huoneeseensa, denta sticksit suukkuun ja minä töihin, nyt siis on se ruoka sielä vapaasti. Kun tulen töistä otan ruuan pois, ja pommit ulos lenkille n. tunniksi. Siinä sitte illan mittaan pääsee ne ulos jos haluavat, osaavat soittaa kelloa kun haluavat ulos. Joskus 9 aikaan annan taas vapaat nappulat ja nyt vähän märkäruokaa myös. Sitten vielä ilta pisut ja kakit ennen kun menen nukkumaan. Sateella kaikilla sadetakit ja pakkasella talvi haalari ja tossut lenkeillä, omalla pihalla ei koskaan mitään vaatetusta. Kaikilla on pannat kun lenkitetään. Karvan harjaan pari kertaa viikkoon.

    • ärsyttttää

      Maailman ärsyttävin koirarotu! Tyttöystävälläni on valitettavasti tällainen. Haukkuu, räksyttää, murisee ja käy kimppuun kaikkiin ihmisiin ilman mitään syytä! Ei ole aina sisäsiisti, ja sitä kohdellaan kuin jotakin pikku prinssiä. Olen aina ollut hyvin eläinrakas, mutta tätä, jota en edes pidä varsinaisesti koirana, tekisi oikeasti mieli pahoinpidellä. Argh. Ärsyttävämpi kuin hyttynen.

      • ärsyttttää

        ps. Eli en todellakaan ymmärrä, mitä "söpöä" tällaisessa räksyttävässä oravassa on. Tiedä sitten laiminlyödäänkö näiden kouluttaminen systemaattisesti, mutta itse olen nähnyt valtavan määrän ongelmatapauksia.


      • jooojoopa
        ärsyttttää kirjoitti:

        ps. Eli en todellakaan ymmärrä, mitä "söpöä" tällaisessa räksyttävässä oravassa on. Tiedä sitten laiminlyödäänkö näiden kouluttaminen systemaattisesti, mutta itse olen nähnyt valtavan määrän ongelmatapauksia.

        Niin, tässäkin tapauksessa ongelma on kasvattajassa jos kerta kohdellaan kuin pikku prinssiä, ai että kun ottaa päähän tuollainen..Monien pikkurotujen kanssa kasvatus todellakin on iso ongelma, "eihän niintä tarvi kouluttaa ku on niin pieniii"
        Älä vihaa koiraa vaan omistajaa ;)


      • Vikahihnanpäässä

        Tuohan kuulostaa ihan tutun pommilta, jota kohdellaan kuin pikku prinssiä. Hän kyllä huolehtii koiran puhtaudesta mutta ongelmana on sitten tuo käytös. Saa murista, tulla iholle ja räksyttöä niin paljon kuin jaksaa. Koira on omistajan vastuulla, joten syytän tuttuani kun on kasvattanut tuollaisen pikku prinssin. Oma kääpiöpinserityttönikin pelkää tuota koiraa ja enemmän oon saanut pelätäkin huonosti käyttäytyviä pikku koiria. Omistajat paapoo nuita pikku koiria liikaakin, koska eihän ne aiheuta pahoja fyysisiä vahinkoja verrattuna pitbulliin. Siksi pienten koirien puremat jää uutisoimatta ja eikä ollut pitkä aika, kun mäyräkoiralauma tappoi naisen jenkeissä. Ketään ei kiinnostanut mutta jos kyseessä olisi ollut pitbull tai saku, niin heti olisi rodun syy.


      • Anonyymi

        Mene jätkä hoitoon, koirakin huomaa että olet kipee.


    • Poms lover

      Siinähän se tuli :"kohdellaan kun jotakin pikku prinssiä". Eli ei taida koran rodussa olla vikaa, vaan ihmisessä joka ei osaa kyseistä rotua kouluttaa ;).
      Ja tuo ettei pommi sovi lapsi perheeseen niin tässä kohtaa olen eri mieltä, itselläni kolme lasta ja nuorin oli 1v kun ostimme ensimmäisen pommimme. Toki olin koko ajan paikalla mutta opetin myös lapsiani miten koirien kanssa ollaan. Eikä ole ikinä mitään sattunut (onneksi). Tämä on siis vanhempien viitsimestä kiinni jaksaako koko ajan vahtia ettei mitään satu. On hyvin lapsi ystävällisiä (ainakin meidän pommit).
      Pommi on ihana rotu, mutta mikä tahans rotunen koira menee pilalle mikäli omistaja on hakusessa koulutuksen kanssa :D

      • Anonyymi

        Uusi tutkimustieto sen jo osoittaa, että luonneongelmat ovat harvoin koulutuksesta johtuvia vaan ne ovat geeneissä ja siten perinnöllisiä. Itselläni on 2 pomeraniania, ja ne ovat kuin yö ja päivä luonteeltaan. Toinen on erittäin varautunut vieraita kohtaan, ei anna edes koskea tai hammasta tulee. Toinen taas on maailman rennoin ja rakastavin olento. Sama kasvatusmetodi. Eli suosittelen todellakin ottamaan selvää pennun vanhempien luonteista ja tietysti myös terveydestä! Aivan hiljattain sain tietooni, että eräs kennelliiton kasvattaja oli tieten tahtoen teettänyt pahasti polviongelmaisella nartulla pentuja! Ikävä kyllä pommit ovat niin kalliita että joillakin kasvattajilla saattaa raha ajaa moraalin ohitse. Eli kun hankitte pomeraniania, kysykää onko vanhemmat silmä- ja polvitarkastettu ja millaiset ovat luonteet. Varsinkin jos emo on vähänkin varautunut vieraita kohtaan, se on varoitusmerkki. Pomeranianeilla esiintyy pelkoaggressiivisuutta ja se on koiran vaistoissa, joten erittäin hankalaa kouluttaa pois. Jos huomaat pennun pelkäävän jotain, tee pelottavista asioista mukavia namupalojen avulla niin vältät pelkojen eskaloitumisen ongelmakäytökseen.


    • Kunnonkoira

      Erittäin vittumainen äänekäs ja muutenkin rasittava.
      KAmala räksy jolta ei saa hetkeä rauhaa koska menee joka paikkaan
      täristen kuin duracel-pupu. Ittelle en koskaan hankkisi, vaan ottaisin kunnon KOIRAN.

      • Pomeranian.<3

        pomeranian on kaunis koira ja ei todellakaan ärsyttävä! Sä voit tunkee ne sekarotuset piskit perseesees!!


      • Anonyymi

        Koulutuksen puute, et sinä koiraa tarvitse, katso tyhmä peiliin.


    • Pommipojan mami

      Itselläni on 11vko ikäinen uros pommi. Poika on erittäin sosiaalinen ja käy tervehtimässä kaikki vieraat jotka on käynyt kylässä. Erittäin eloisa ja leikkisä tapaus. Olisinko 3-4 kertaa kuullut haukkuvan, kerta kun en antanut toista herkkupalaa, muut kerrat omissa leikeissään. Ei hauku äänille kerrostalossa(postit,naapurit,hissi), ei hauku myöskään työpäivän aikana kun pentu on omassa huoneessaan muualla asunnossa kuuluvia ääniä (oven käyminen,astianpesukoneen tyhjennys, kahvin keitin,vieraat) suurin haaste on sisäsiisteys ja ulkona käynti. Ulkona on niin kylmä että pikkuinen ei sinne tee mitään tarpeita ja sisällä ei meinata millään osua paperille. Puruherkkä on ainakin vielä pentuna. varpaiden ja housujen lahkeiden pureminen loppuu ei sanaan, mutta sormia purraan sitäkin enemmän. Mutta tuokin varmaan loppuu pentu hampaiden vaihduttua pois, nyt kun ikenia kutittaa kovasti. Ostin pommin kasvattajalta jolla itsellään on pieniä lapsia pommiperheessä. Eli lapset ei ole ongelma pommille jos yhteiset pelisäännöt perheessä ovat selkeät, itselläni vaikka ei ole lapsia aijon pikkuisen opettaa niin että ei pelkää lapsia ja ettei tule ongelmia jos joskus lapsia perheeseen tulee.

      • Hemppa2202

        Itselläni pommilapsi sekä japsi vanhus, hyvin nuo tulevat toimee. Lapset jo maailmalla, eli kahden aikuisen kanssa viihtyy hyvin. Lapsenlapset...hieman vetäytyy kun kylässä. Ihana, sosiaalinen poika muuten.


    • pomeraniantieto

      Moikka

      Itselläni on Pomeranian narttu.
      Ja olen ollut todella tyytyväinen rotuun ja enkä voisi enään harkita muuta rotua.
      Asun itse kerrostalossa pääkaupunkiseudulla, eli melua riittää 24/7, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Minun pommini ei kyllä hauku muulle kun ovikello soi ja se on ymmärrettävää, sehän ilmoittaa että joku on tulossa (joskus ei jaksa edes haukkua silloinkaan). Olen itse nuori jolloin liikettä on paljon ja teen kotona töitä. Tottunut koko pentu vaiheen että olen kotona, mutta kun lähden kotoa pois ei myöshään jää haukkumaan tai inisemään. Eli ainakin minun yksilöni sopeutuu kaikkeen mahdolliseen vaikkei kaikkea olla tehty pennusta asti.
      Junassa/bussissa/ratikassa ja autossa matkustaminen on helppoa noin pienen koiran kanssa ja jo ensimmäisestä kerrasta kantokassissa tykkäsi olla.
      Vieraisiin sopeutuu hyvin, joskus saattaa haukkua enemmän ja joskus taas säntään niin innoissaan vastaan ettei mitään rajaa.
      Koirani on selvästi kiintynyt minuun ja seuraa joka paikkaan, mutta esim kavereille kun olen viennyt hoitoon ei ole edes kaivannut minua..
      Minun pommini rakastaa ylitse muiden lapsia ja tykkää peuhata heidän kanssa, mutta lapsille on tehtävä selvät säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei. Sillä koira on kuitenkin pieni.
      Toisiin koiriin tutustuminen on helppoa ja ylensä haluaisi vain leikkiä kaikkien kanssa. Joitain isompia koiria pelkää, joka on tietenkin ymmärrettävää. Pommini painaa kuitenkin vähän reilu 1,5kg.

      Minulla on koiran myötä tullut muita pomeranian tuttavia ja kyllä muutkin ovat kehuneet rotua.

      Esim koirani serkku on vielä helpompi ollut, käytännössä ei ole tarvinnut kouluttaa ollenkaa. Ainoa ettei tykkää kylmästä eikä suostu kävelemään ilman kunnon takkia ja töppösiä.
      Pomeranian ei ylensä tarvitse mitään takkia yms tuuhean karvan takia, mutta yksilöitä löytyy.

      Vastailen mielelläni jos joku haluaa lisätietoa :)

      • tietämätön

        Miten suhtautuu muihin koirii ? Meillä on havannan koira ja olen harkinnut pommia, mutta en tiedä miten tua meiän oinen nkoira siihen suhtautuu...koiramme on 5.v


    • Mustikka2

      Nii minäkin haluaisin koska me hankitaan semmoinen

      • Siru6

        Suosittelen lämpimästi Pomeraniania on todella helppo koira.
        Meillä ei koira hauku tykkää ihmisistä ja etenkin toisista koirista
        kokoon katsomatta on vilkas ja eloisa seurakoira.


      • tietoa1

        Meidän ja tuttavieni pomeraniat on suhtautunut muihin koiriin todella hyvin! Ei haukkumista eikä ärisemistä. Omani haluisiasi leikkiä kovasti vaikka olisi isokin koira. Rohkeasti vain koiran hankintaan. Aivan ihana rotu :)


      • Anonyymi
        tietoa1 kirjoitti:

        Meidän ja tuttavieni pomeraniat on suhtautunut muihin koiriin todella hyvin! Ei haukkumista eikä ärisemistä. Omani haluisiasi leikkiä kovasti vaikka olisi isokin koira. Rohkeasti vain koiran hankintaan. Aivan ihana rotu :)

        pomeriani ei ärise, se ei siihenkään pysty vaan kimittää, aivan kauhea elukka jos vertaa koiriin tai edes kissoihin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pomeriani ei ärise, se ei siihenkään pysty vaan kimittää, aivan kauhea elukka jos vertaa koiriin tai edes kissoihin!

        Taidat olla vähän hullu, kaikki on kasvatuksesta kiinni. Älä vaan ota mitään lemmikkiä.


    • tahtoopommin

      Mäkin ole harkinnut ottavani pommin

    • Tupu100

      Minulla on ollut ilo tulla hyväksi ystäväksi ja toiseksi perheeksi 1,5 vuotiaan urospommin kanssa. On todella ihmisiä, kaikkia ihmisiä rakastava ja leikkiminen on maailman hauskinta.
      Mikään koira ei saa olla lapsen leikkikalu! Alusta lähtien koiralle on opetettu oikeat tavat ja murinaa ei ole. Haukkuminen loppuu kun sen kuuluu loppua.
      Olen nähnyt kuinka pieniä koiria saatetaan paapoa liikaa. Pientä koiraa kasvattaessa kannattaa muistaa, että normaali koira koosta riippumatta haluaa mahdollisimman korkean aseman laumassa.

      • en-välitä

        :gg


    • Pommifani

      Mulla on nyt 9kk vanha pommi uros ja se on aivan ihana! Tykkää kaikista ja kaikesta! :) Rakastaa leikkiä ja lenkkeilyä eikä hauku turhia. Riippuu toki kasvatuksesta. Maailman paras koira! ❤😊

    • Riksun
    • Humppa2202

      Ihana, sosiaalinen, vielä kauniskin, kaikki myös pieni pitää kouluttaa. Minulla ainakin tosi sähäkkä pentu .....agility varmaan hyvä juttu. On ollut koiria paljon isoja ja pieniä.......pieni tarvitsee yhtälailla koulutusta, kuin rotikka........niitäkin ollut.

    • Karseeee

      Todella ärsyttävä pikku rotta joka räksyttää koko ajan, puree ja ei anna koskee. En ikinä ottas, tuttavapiirissä on niitä ja aivan kamalia. Lähes yhtä ärsyttäviä kun chihut...

    • Anonyymi

      Kun se ei ole rouvieb...

    • Anonyymi

      Tykkääkö pomeranian olla autossa? Mietin vaan kun hankitaan pomeranian ja ajetaan 10h ajomatkoja isovanhemmille. Joten tietääkö joku mitä se tykkää olla autossa

    • Anonyymi

      Rodun ongelma on se pelkokimittäminen. En tiedä miten rotu toimii kotona, mutta kaikki kolme (ongelmaa), jotka tässä meidän pihapiirissä on, niin ne kiljuu niin samperisti ainakin oikeita koiria kohtaan. Näyttää jossain määrin sille, että ne ei kiljuisi niin vietävästi keskenään. Hirveän rasittavia äänenpitäjiä jokatapauksessa.

    • Anonyymi

      Pomerian ei ole koira vaan väline, jolla kiusataan naapureita.

    • Anonyymi

      Itsekkin haluaisin hankkia pommin. Kovin suloisilta ja kilteiltä ne vaikuttaa (se mitä olen kuullut). Mulle tutut aikuiset sanovat aina "Eikö sulle sopisi sellainen Pomeranian." koska olen niin eläinrakas ja tiedän mitä saa ja mitä ei tehdä pientein eläinten kanssa, koska omistan hamsterin. (Koiraa ei kyllä tule kun hamsteri on elossa, koska en halua aiheuttaa sille stressiä. :D )
      Kuitenkaan vanhemmat eivät ole niin innoissaan, vaan isä vähän pelkää koiria ja äiti sanoo ettei veljen kanssa jakseta hoitaa.
      Paljon sanotaan, että pommit eivät sovellu lapsiperheisiin, mutta eiköhän 13v ja 16v ole tarpeeksi vanha? :D
      Molemmat vanhempani ovat omistaneet koiria lapsena, kun asuivat vielä vanhempien kanssa ja siksi väittävät ettei me jaksettaisi hoitaa koiraa sen koko elämää, joten olen ettinyt about 5-7v pommeja. Kuitenkin nyt coronan ja karanteenin aikana on paljon niitä koiria adoptoitu, jotta saadaan tekemistä lapsille, joten kaikki koirat ovat loppu. :(

      !!JOS SINULLA ON POMMI PENTU TAI VANHEMPI POMMI ETKÄ VOI PITÄÄ SIITÄ HUOLTA HMU!!

      ja jos tiedät mistä pommeja voisi saada, olisi ihanaa jos pystyisit kertoa <3 kiitos!

    • Anonyymi

      🥵34

    • Anonyymi

      Missä yleensä myydään uros pomeranian koiria (yli 7kk)

    • Anonyymi

      19.2.

      Keltaiset kiljahtaminen, iiiiiiiiiiiik, kauhistuttava

      Sikin sokin ruoste, kosketuspinta, keliaakikko, jihadismi, hulabaloo, palstoitus, sviitti, kakofonia, vatsakas, tomerat, spartak, ekonomia, telvis, maksat, allikko, imevä, lävet, katkoja, nakki, aasia.

    • Anonyymi

      Itse olen vähän huolissani pomeranioiden terveystilanteesta, josta tuntuu että vaietaan lähes kokonaan. Hankikoira -sivustollakin mainitaan olevan ”perusterve”. Onhan ne suloisia otuksia ja luonteeltaan mitä mahtavimpia, mutta se ei poista tosiasiaa, että kyse on suhteellisen sairaasta rodusta. Tietysti on hyvä, että sairaimmista koiratoduista puhutaan paljon, mutta myös muiden rotujen terveysongelmat tulisi ottaa huomioon. Ei ole pomeranioiden kohdalla kyse englannin buldoggin asteisesta sairaudesta, jossa kaikki yksilöt on käytännössä jalostettu kehitysvammaisiksi, vaan enemmänkin ruletista, jossa yksittäiset yksilöt on supersairaita, vaikka toisilla ei mitään ongelmaa olisi. Kannattaa siis harkita haluaako ottaa riskiä mahdollisesti hyvinkin sairaasta koirasta. Minun oma pommi menehtyi viime vuonna 10 vuoden ikäisenä. Hänellä oli todettu pitkä lista eri sairauksia, joista pahimmat oli sydän vika, vaikea polvilumpio luksaatio (jalat lähti pois paikoiltaan) ja henkitorven kollapsia. Koira yski ja röhi pahan kuuloisesti viimeiset hetkensä. Näiden kaikkien oireiden eläinlääkäri kertoi olevan hyvin tyypillisiä pommeille. Tietysti kaikissa roduissa on terveysongelmia, mutta jos koiran elämää haittaavat oireet on tyypillisiä, ei ehkä kannata ottaa sitä koirarotua.

      • Anonyymi

        Ja sen terveys riippuu ihan pomeranianista, koska on niitä sairaampia pomeranianeilla mutta suurimmaksi osaksi pomeranianit ovat terveitä kunhan käyt niiden kanssa tarpeeksi ulkona ja et anna mitään sopimatonta ruokaa


    • Anonyymi

      Meillä on kaksi valkoista ja pientä pomeranian narttua jotka ei ärise, pure eikä hauku.
      Ainoa huono puoli mielestäni pomeranianeilla on se että pomeranian on niin pieni että kun kävelee pitää olla erittäin varovainen ettei astu päälle

      Pomeranian tarvitsee hirveästi hoitoa koska hampaat pitää pestä joka päivä, turkki harjata Jossa menee ainakin puoli tuntia, koirat pitää pestä kerran kolmessa viikossa...

      Pomeranian pitää vieraista mutta ei aina kuitenkaan haluaa mennä muiden ihmisten luokse.

      Meidän pomeranianit tykkää paljon lapsista, koska itsekin olen 14 vuotta ja minulla on pikku sisko.
      Meillä kävi myös paljon vieraita joilla on vauvoja joille koirat suhtautuu tosi hyvin.
      Meidän pomeranianit eivät tykkää isommista koirista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      googlaa pomeranian mild star minivahdit kokemuksia

    • Anonyymi

      Haukkuu paljon. Siis koko ajan.
      Puree lapsia.

      • Anonyymi

        Ei hauku eikä pure ketään


      • Anonyymi

        Oot vaan joku omituinen oja ihminen jolla ei ole mitään elämää. Vaan elät jossakin ojien puumajassa.


      • Anonyymi

        Oot varmaan joku kateellinen kusipää jolla ei ole pomeranianit vaan joku sekarotuinen piski.


      • Anonyymi

        Jos sulla on pomeranian niin toivon että se puree sun oja asunnosta jokainen Räsäsen homekepin pois


      • Anonyymi

        Joten älä ulise vitun pummi


      • Anonyymi

        Pomeranianit on kilttejä jos ne kouluttaa hyvin ja se tarkoittaa sitä että sää koulutat sen tosi huonosti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on pomeranian niin toivon että se puree sun oja asunnosta jokainen Räsäsen homekepin pois

        En kyllä ota itelle moista piskiä.
        On kunnon rotu itsellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten älä ulise vitun pummi

        Oot vissiin pommin omistaja, kun hermo kireel ja tili tyhjä..
        Homokin oot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on pomeranian niin toivon että se puree sun oja asunnosta jokainen Räsäsen homekepin pois

        Ei kyllä oo ojassa asunto, kun mäen päälle rakennettiin.
        Siitä ison koivun kohalta kääntyy, toinen risteys punasen talon ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on pomeranian niin toivon että se puree sun oja asunnosta jokainen Räsäsen homekepin pois

        Räsäsen talohan on järvenvtoisells puolella.sieltä siekin vissiin oot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot vissiin pommin omistaja, kun hermo kireel ja tili tyhjä..
        Homokin oot?

        Jospa se on ite pommi😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on pomeranian niin toivon että se puree sun oja asunnosta jokainen Räsäsen homekepin pois

        Ootko homo keppinen?
        Suoli 24 kuiskaaja olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten älä ulise vitun pummi

        Terve jatka. Ma taita tulla laitta sut mun lihasoppa ja suota sut mu suku.
        Ne tla kaumaa mun kotu ja ma tee ruoka ja ma suota sun kalu mun serku ja se masi mene iha taus sun pikukikkelssoni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terve jatka. Ma taita tulla laitta sut mun lihasoppa ja suota sut mu suku.
        Ne tla kaumaa mun kotu ja ma tee ruoka ja ma suota sun kalu mun serku ja se masi mene iha taus sun pikukikkelssoni.

        Ja se serku laitta ketsupi ja sinapi se lerssi paalle ja rouskis rouskis sun kikuli se mene se maha.
        Ammu se kaka se pois mun paski huone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se serku laitta ketsupi ja sinapi se lerssi paalle ja rouskis rouskis sun kikuli se mene se maha.
        Ammu se kaka se pois mun paski huone.

        Ja se rapuli haju tule sinu nenu ja sa okseta ja voitu paha olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se rapuli haju tule sinu nenu ja sa okseta ja voitu paha olo.

        Ja sit maki kaun paski. Ja ma tule istu sun nami paale ja ma pirusin sun naami.
        Ja se voi oli marka piuru.
        Suli naama iha ruske kakki ja ma iha naura mun serku kaa sul.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sit maki kaun paski. Ja ma tule istu sun nami paale ja ma pirusin sun naami.
        Ja se voi oli marka piuru.
        Suli naama iha ruske kakki ja ma iha naura mun serku kaa sul.

        Ja ehka pisusin sun naami paale ja sa juo se koko limu. Mun serkuki pisuttaa sun iha marka ja pieru haju paalle.
        Ja kakki on sitku rapuli kakku.
        Bad haju.


    • Anonyymi

      Pomeranian on hyvä koira rotu joka on suloinen ja pörröinen

    • Anonyymi

      Puree ja haukkuu.

    • Anonyymi

      Ainakin räksyttää koko ajan.
      Melko sairas rotu.

    • Anonyymi

      Vihaisia vissiin, ehkä luonne vikoja. Jotkut tykkää kun pörrönen piski.

    • Anonyymi

      Aika karmee doki. Naapuril o semmone ja kakki sen haukun kuulee eikä nuku.
      Ma ile afrika. Siela me syoda ne katudogi.
      Laita taute mun pitsa. Herkuline maku.
      Mul masu taus mun pitsa.

    • Anonyymi

      Sit ma joskus teke mun hampuri ja hyva taute mul rotta liha.
      Ma saa sen mun roskapoksi. Suon se amupala ja masu taus. Hyva maku.

    • Anonyymi

      Varmaan jeppinen. Tosin peltorit hyvä olla kun louskuttaa herkästi.

    • Anonyymi

      Melko pieni rotu, mutta sitäkin äänekkäämpi. Jotkut yksilöt ei kai ole vihaisia.
      Tai ainakin se valkoinen pikkukoira on vihainen rotu. En muista merkkiä, joku terrieri?

    • Anonyymi

      Aikoinaan Gdanskiin(Danzigiin) menevällä aluksella oli henkilökunnalla moisia koiria.

      • Anonyymi

        Puriko ne?


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe