Mikä mäyräkoira

meille?

Hei kaikki. Meillä on 2 vuotias pienikokoinen seropi. Etsimme nyt toista karvaista kaveria ja mäyräkoirat ovat aina kiinnostaneet.
Olen kovasti yrittänyt kalastella tietoja mäyräkoirista mutta muutama kysymys kuitenkin jäänyt vielä mieleen painamaan.

Onko mäyräkoirien eri roduissa paljon eroja? Vaiko vain koossa? (paljonko painaa keskimääräisesti kaniini ja kääpiö kokoinen mäyräkoira uros?

Mikä on ns. mäyräköirien "perusluonne"?

Tulevatko helposti toimeen toisien koirien kanssa?

Onnistuuko rappusten kävely?

Haukkuvatko paljon?

Mikä olisi meille se oikea mäykky?
(asumme Helsingissä kerrostalossa, mahtavien ulkoilumaastojen lähettyvillä, emme ole kinnostuneet metsästyksestä.)
Kiitos paljon jo etukäteen vastanneille.

40

6168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omasta pkkmäykystäni

      eli meillä on pitkäkarvainen kääpiömäykky-tyttö, kohta 4 vee. omaa mäykkyämme luonnehtisin; iloinen, seurallinen, ei kovin itsepäinen,rohkea, perso ruualle, rakastaa lämpöä ja läheisyyttä (tykkää TODELLA paljon saunomisesta ja nukkuu yöt sängyn jalkopäässä peiton alla), ei kovin hanakka haukkumaan (paitsi ilmoittaa kyllä sisääntulijoista parilla haukulla ja säestää mielellään pystistämme haukunnassa). luulisin, että kääpiö- ja kaniinimäykyt ovat yleensä pehmeämpi luonteisia ja seurallisempia, kuin normaalikokoiset mäykyt, tietysti yksilöllisiä erojakin on. ei pidä unohtaa, että mäykyt ovat alunperin metsästyskoiria...

    • Minnah68

      Kyselit mäyräkoirista. Karkeakarvainen versio on ehkä metsästysviettisin rotu ja myös lyhytkarvaisella se on aika vahvana. Pitkäkarvainen on ajan myötä eniten seurakoiramaistunut ja metsästysvietit laimentuneet.
      Perusluonteeltaan reipas, iloinen je erittäin rakastava. Kaikkea pystyy harrastamaan koiran kanssa, eikä raputkaan normaalikokoisella tuota ongelmia.
      Kaniinimäyrikset ovat noin neljä kiloisia. Kääpiömäyrikset ovat n. seitsemän kiloisia ja normaalikokoiset mielellään alle yhdeksän kiloisia. Hintaluokka pienikokoisilla roduilla 1000-1200 euroa suunnilleen. Normaalikokoiset siinä 800-950 euroa.
      Rotu tulee toimeen muiden rotujen kanssa hyvin, kun muistaa pentuna sosiaalistaa.
      Itselläni on ollut normaalikokoisia pitkäkarvaisia mäyräkoiria jo yhdeksänkymmentä luvulta asti. Tällä hetkellä myös pentuja myynnissä. Vappuna luovutus. Jos olet kiinnostunut laita viestiä, niin soitellaan myöhemmin.

      • konna2

        "eikä raputkaan normaalikokoisella tuota ongelmia. "
        En kyllä suosittelisi mäyriksen juoksuttamista rapuissa ,ei tee pitemmänpäälle hyvää selälle.


      • olen eri mieltä
        konna2 kirjoitti:

        "eikä raputkaan normaalikokoisella tuota ongelmia. "
        En kyllä suosittelisi mäyriksen juoksuttamista rapuissa ,ei tee pitemmänpäälle hyvää selälle.

        tästä ollaan montaa mieltä. jokunen tutkimus on jopa osoittanut, että rappusissa kulku vähentää kalkkeumaa. meitin mäykky ainakin niitä menee ja entinen meni 18 vuotta eikä se siitä kärsinyt.

        Ja meillä on siis pk. mäyräkoira.


      • ...

        Eikös kääpiöt ole neljästä kuuteen kiloon?

        Oma urokseni painaa hieman yli viisi kiloa.

        Vaikea kuvitella seitsenkiloista oikeasti kääpiömittaista (rinnanympärys alle 35 senttiä), kun oma hoikkeliinikin on siinä rajoilla.


      • pkk-tyttö, 4.750 g
        ... kirjoitti:

        Eikös kääpiöt ole neljästä kuuteen kiloon?

        Oma urokseni painaa hieman yli viisi kiloa.

        Vaikea kuvitella seitsenkiloista oikeasti kääpiömittaista (rinnanympärys alle 35 senttiä), kun oma hoikkeliinikin on siinä rajoilla.

        meitin tyttö painaa 4 kg 750 g. koira on rakenteeltaan vieläpä hieman roteva, takajalat ovat aika "pitkät", mikä takaa ell mukaan hyvän liikkuvuuden ja vähentää selkävaivoja.


      • meillä.....

        Metsästysvietti on täysin koirakohtainen ei karvanlaadusta riippuen :) Omasta kokemuksestani voin painoista sanoa että kaniinit painaa n.3-4 kg ja kääpiöt n.4-5kg .
        Seitsenkiloinen kääpiö kuulostaa todella hurjalta kun normimäykyn ihanne paino on n.8 kg !!!!!


      • KoppavaHoro
        meillä..... kirjoitti:

        Metsästysvietti on täysin koirakohtainen ei karvanlaadusta riippuen :) Omasta kokemuksestani voin painoista sanoa että kaniinit painaa n.3-4 kg ja kääpiöt n.4-5kg .
        Seitsenkiloinen kääpiö kuulostaa todella hurjalta kun normimäykyn ihanne paino on n.8 kg !!!!!

        sanoi, että pkk-tytöt painavat normaalisti 4-5 kiloa ja pojat 5-6. Olipa kuulemma jonkun näyttelyn paras omassa luokassaan ollut lyhytkarvainen seitsenkiloinen kääpiö! ...mikä kuulostaa uskomattomalta, ei sellaisen rinnanympärys VOI olla alle 35 senttiä.


      • huh,huh...
        KoppavaHoro kirjoitti:

        sanoi, että pkk-tytöt painavat normaalisti 4-5 kiloa ja pojat 5-6. Olipa kuulemma jonkun näyttelyn paras omassa luokassaan ollut lyhytkarvainen seitsenkiloinen kääpiö! ...mikä kuulostaa uskomattomalta, ei sellaisen rinnanympärys VOI olla alle 35 senttiä.

        Miten kasvattaja voi puhua noin isoista ylipainoista kääpiöiden kohdalla ?? Lähentelee jo normaalikokoista mäyräkoiraa minunkin tietojeni mukaan !!?? Liekö kasvattajalla nyt väärät KÄÄPIÖN rotumääritelmät tiedossa ? Kääpiön rinnanympäryys on KORKEINTAAN tuo 35 cm !


      • minnah68
        huh,huh... kirjoitti:

        Miten kasvattaja voi puhua noin isoista ylipainoista kääpiöiden kohdalla ?? Lähentelee jo normaalikokoista mäyräkoiraa minunkin tietojeni mukaan !!?? Liekö kasvattajalla nyt väärät KÄÄPIÖN rotumääritelmät tiedossa ? Kääpiön rinnanympäryys on KORKEINTAAN tuo 35 cm !

        Mulla ei ole sen kummempaa kokemusta kääpiömäyräkoirista. Mutta näin niitä etenkin pitkäkarvaisina usein koiranäyttelyissä 90-luvulla. Silloin olivat aika kookkaita. Itselläni on normaalikokoisia pitkäkarvaisia mäyräkoiria ja narttujen painot ovat siinä 8 kilon luokkaa. Oli mulla myös uros, joka hoikkana ollessaankin painoi yli 10 kiloa. Iso kokoinen oli mäyräkoiraksi, mutta kyllä oli KOMEA ja hyväluontoinen. Vielä veteraanikehissäkin vei pokaalit kotiin. Tuomarit nimittivät koiraa "Vauhti-Vaariksi" ja ikää oli melkein 12-vuotta.


      • KoppavaHoro
        huh,huh... kirjoitti:

        Miten kasvattaja voi puhua noin isoista ylipainoista kääpiöiden kohdalla ?? Lähentelee jo normaalikokoista mäyräkoiraa minunkin tietojeni mukaan !!?? Liekö kasvattajalla nyt väärät KÄÄPIÖN rotumääritelmät tiedossa ? Kääpiön rinnanympäryys on KORKEINTAAN tuo 35 cm !

        Mä olen tähän asti kuvitellut, että nimenomaan rinnanympärys ratkaisee. Ja kasvattajan sanomat kilot kyllä vastaavat oikeaa todellisuutta... Kasvattajallani on narttu (oman koirani sisko), joka näyttelyissä joka kerta mitataan, koska on kaniinin ja kääpiön rajoilla ja painaa nelisen kiloa. Miten tämä muka lähentelee normaalikokoista? Ja oma kääpiöurokseni painaa sen viitisen kiloa, rinnanympäryksen suhteen on siinä rajoilla, mutta muita kääpiöuroksia nähneenä en todellakaan puhuisi ylipainoisesta tai ylisuuresta tapauksesta. Ne normaalikokoiset, joita olen nähnyt, ovat yleensä vähintäänkin 50 prosenttia omaa koiraani isompia (joka suuntaan), nartut mukaan lukien. Minulle on ihan sama mihin kokoluokkaan koirani kuuluu, itse asiassa ärsyttää koko luokittelu. Minusta luonne on tärkein ja koirani on oikeasti maailman ihanin mäykky ja maailman paras ja rakkain koira!


      • luppakorva
        huh,huh... kirjoitti:

        Miten kasvattaja voi puhua noin isoista ylipainoista kääpiöiden kohdalla ?? Lähentelee jo normaalikokoista mäyräkoiraa minunkin tietojeni mukaan !!?? Liekö kasvattajalla nyt väärät KÄÄPIÖN rotumääritelmät tiedossa ? Kääpiön rinnanympäryys on KORKEINTAAN tuo 35 cm !

        mäyräkoirat mitataan aina rinnanympäryksen mukaan, ei painon. itellä pk. uros ja viime punnitus näytti puol vuotta sitten 9,5, kun ihannehan on 7-9 kg. Nykyään varsinkin urokset on isompia. paino ei ratkaise.


      • nlyssä
        KoppavaHoro kirjoitti:

        Mä olen tähän asti kuvitellut, että nimenomaan rinnanympärys ratkaisee. Ja kasvattajan sanomat kilot kyllä vastaavat oikeaa todellisuutta... Kasvattajallani on narttu (oman koirani sisko), joka näyttelyissä joka kerta mitataan, koska on kaniinin ja kääpiön rajoilla ja painaa nelisen kiloa. Miten tämä muka lähentelee normaalikokoista? Ja oma kääpiöurokseni painaa sen viitisen kiloa, rinnanympäryksen suhteen on siinä rajoilla, mutta muita kääpiöuroksia nähneenä en todellakaan puhuisi ylipainoisesta tai ylisuuresta tapauksesta. Ne normaalikokoiset, joita olen nähnyt, ovat yleensä vähintäänkin 50 prosenttia omaa koiraani isompia (joka suuntaan), nartut mukaan lukien. Minulle on ihan sama mihin kokoluokkaan koirani kuuluu, itse asiassa ärsyttää koko luokittelu. Minusta luonne on tärkein ja koirani on oikeasti maailman ihanin mäykky ja maailman paras ja rakkain koira!

        On "normaalinkokoinen" mäykky silloin kun rintakehä oikein mitattuna ylittää tuon 35 cm ! Näyttelyissä ei koiraa punnita :)


      • KoppavaHoro
        nlyssä kirjoitti:

        On "normaalinkokoinen" mäykky silloin kun rintakehä oikein mitattuna ylittää tuon 35 cm ! Näyttelyissä ei koiraa punnita :)

        Onko tässä joku muuta väittänyt?


      • lauraöä
        meillä..... kirjoitti:

        Metsästysvietti on täysin koirakohtainen ei karvanlaadusta riippuen :) Omasta kokemuksestani voin painoista sanoa että kaniinit painaa n.3-4 kg ja kääpiöt n.4-5kg .
        Seitsenkiloinen kääpiö kuulostaa todella hurjalta kun normimäykyn ihanne paino on n.8 kg !!!!!

        Meidän kaksivuotias mäyräkoira painaa 6.9kg :s


      • tax ska du ha
        nlyssä kirjoitti:

        On "normaalinkokoinen" mäykky silloin kun rintakehä oikein mitattuna ylittää tuon 35 cm ! Näyttelyissä ei koiraa punnita :)

        Valitettavasti niitä ei punnita näytteöyssä Mäyräkoiran max.koko uroksella ROTUMÄÄRITELMÄN MUKAAN ON n. 9 kg! EI 10 kg tai yli. Mäykyilä on SELVÄ SUKUPUOLILEIMA = uroksen ja nartun erottaa selvästi myös KOKONSA PUOLESTA! Mäyräkoira on ENSISIJAISESTI METSÄSTYSKOIRA. Käyttöominaisuuksia tulisi vaalia ponnnekkaammin. Luonteet heikkenevät(jossain vaiheessa mm.pitkäkarvaisissa ilmeni), jos jalostuksesta ei saa karsittua (= käyttökokeet) heikommat. Pelkkä ULKONÄKÖ ei saa riittää.
        Kultsuille tapahtui luonteiden romahdusta juuri sen takia, kun niistä tuli vain sohvakoiria(ei käyttökokeita, mm. paukkuarkuustesti) .
        Itse olen asunut Hesassa 4 mäykyn kanssa kerrostalossa(tosin ekassa kerroksessa), että soveltuvat hyvin kerrostaloon, kun pienestä pitäen tottuvat ja olivat hiljaisia töissä ollessani(nykyisin asun koirineni maaseudulla). Mäyräkoira tarvitsee VIRIKKEITÄ.
        Harrastaa voi mm. agilityä, jäljestämistä jopa tokoakin. Vaikka mäykky on lyhytjalkainen on se uskomattoman nopea liikkumaan. Liikuntaa se siis tarvitsee. Mäykky osaa olla itsepäinen, mutta on valloittava pieni suuri koira.


      • gygge
        tax ska du ha kirjoitti:

        Valitettavasti niitä ei punnita näytteöyssä Mäyräkoiran max.koko uroksella ROTUMÄÄRITELMÄN MUKAAN ON n. 9 kg! EI 10 kg tai yli. Mäykyilä on SELVÄ SUKUPUOLILEIMA = uroksen ja nartun erottaa selvästi myös KOKONSA PUOLESTA! Mäyräkoira on ENSISIJAISESTI METSÄSTYSKOIRA. Käyttöominaisuuksia tulisi vaalia ponnnekkaammin. Luonteet heikkenevät(jossain vaiheessa mm.pitkäkarvaisissa ilmeni), jos jalostuksesta ei saa karsittua (= käyttökokeet) heikommat. Pelkkä ULKONÄKÖ ei saa riittää.
        Kultsuille tapahtui luonteiden romahdusta juuri sen takia, kun niistä tuli vain sohvakoiria(ei käyttökokeita, mm. paukkuarkuustesti) .
        Itse olen asunut Hesassa 4 mäykyn kanssa kerrostalossa(tosin ekassa kerroksessa), että soveltuvat hyvin kerrostaloon, kun pienestä pitäen tottuvat ja olivat hiljaisia töissä ollessani(nykyisin asun koirineni maaseudulla). Mäyräkoira tarvitsee VIRIKKEITÄ.
        Harrastaa voi mm. agilityä, jäljestämistä jopa tokoakin. Vaikka mäykky on lyhytjalkainen on se uskomattoman nopea liikkumaan. Liikuntaa se siis tarvitsee. Mäykky osaa olla itsepäinen, mutta on valloittava pieni suuri koira.

        Tähän voisin sanoa sen verran, että NOIN 9kg tarkoittaa myös siitä ylimenevän. Mikäli rotumääritelmässä olisi 9KG. Olisi asia erikseen !
        Ja voisit kertoa, miten alle 9kg mäykky hakee luolasta ketun, supikoiran tai mäyrän.? Niistä kuitenkin jokainen painaa sen 10kg ! Ei noilla kääpiöillä tai kaniineilla haeta luolasta yhtää mitää!!


      • luolakoiran omistaja
        gygge kirjoitti:

        Tähän voisin sanoa sen verran, että NOIN 9kg tarkoittaa myös siitä ylimenevän. Mikäli rotumääritelmässä olisi 9KG. Olisi asia erikseen !
        Ja voisit kertoa, miten alle 9kg mäykky hakee luolasta ketun, supikoiran tai mäyrän.? Niistä kuitenkin jokainen painaa sen 10kg ! Ei noilla kääpiöillä tai kaniineilla haeta luolasta yhtää mitää!!

        LOUOLAKOIRAN IHANTEELLINEN koko on 7-8 kg! Tuolloin koira pystyy nopeasti liikkumaan ja väistelemään luolassa/ladon alla. 10 -kiloinen, suuremmasta puhumattakaan, on selvästi hitaampi liikkeissään ja saa helpommin riistalta köniinsä eikä pääse ahtaimpiin paikkoihin. Kettu EI paina kymmentä kiloa, eikä supikaan(turkit hämäävät). Mäyrä saattaa painaa jopa 24 kg
        (kokohaarukka: 7,5-24 kg).


      • luolakoiran omistaja
        luolakoiran omistaja kirjoitti:

        LOUOLAKOIRAN IHANTEELLINEN koko on 7-8 kg! Tuolloin koira pystyy nopeasti liikkumaan ja väistelemään luolassa/ladon alla. 10 -kiloinen, suuremmasta puhumattakaan, on selvästi hitaampi liikkeissään ja saa helpommin riistalta köniinsä eikä pääse ahtaimpiin paikkoihin. Kettu EI paina kymmentä kiloa, eikä supikaan(turkit hämäävät). Mäyrä saattaa painaa jopa 24 kg
        (kokohaarukka: 7,5-24 kg).

        Piti vielä lisätä, että kyllä jo 7-kiloinen luolakoira voi vetää ketun kuin ketun ulos luolastaan kuin myös supikoiran. Yleensä se painostaa riistan luolastaan. Mäyränkin se painostaa tai houkuttelee ulos perääntymällä asteittain. Itse että naapurini harrastamme luolametsästystä ja meillä koirat 7-9-kiloisia ja yksi omistani on reilu 10-kiloinen, jolla oli selvästi hankalampaa tyäösknnellä ahtaimmissa paikoissa.
        Saksan metsästysterierien ihanne paino on 8 kg ja pistää luolassa riistaan LIIKETTÄ.


    • Hukka-Musti

      Tämän hetken Koiramme-lehtinumerossa on rotuesittelyssä juuri mäyris. Vilkaiskaa ihmeessä sitä lehteä vaikka kirjastossa.

    • omastani

      Pitkäkarvainen kääpiömäyräkoirauros, ikää reilu vuosi. Ei lainkaan perso ruoalle, syö vähän ja nirsoilee herkkujenkin kanssa, on hoikassa kunnossa. Painaa n. 5,1 kiloa.
      En tiedä metsästysvietistä, kun emme ole kokeilleet, mutta seuraa tarkasti nuuskuttaen jälkiä.
      Ei ole karannut koskaan, on todella kiinni minussa. Alkoi haukkua vasta muutamia kuukausia sitten eikä harrasta sitä kovinkaan aktiivisesti. Ei omaa mitään itsesuojeluvaistoa, rakastaa kaikkia koiria ja ihmisiä ylitsevuotavasti. Ei puolusta reviiriään eikä mitään omaansa. Rakastaa vetoleikkejä ja piilottelua. Kaivaa paljon ja jaksaa tehdä pitkiäkin lenkkejä.
      Hihnassa ei ole oppinut nätisti kävelemään, vaan sompailee ja siksakkaa hajujen perässä jatkuvasti.
      On ovela ja terävä, mutta tottelevainen ja oppii helposti asioita ja sanoja.
      Rappusten kävely onnistuu, mutta en ole siihen aktiivisesti kannustanut. Ei suostu kävelemään rapuissa, joista näkyy taakse tai alas.
      Pojallani on todella hieno turkki, jonka hoidon helppous oli kuitenkin positiivinen yllätys. Turkki ei takkuunnu helposti.
      Kurapukua ei suostu käyttämään, joten lenkin jälkeen tällaisina märkinä päivinä pitää suihkutella mahanalus ja tassut. Pesen koiran parin kuukauden välein ja harjaan/kampaan kerran, pari viikossa sekä tarvittaessa.

      On kyllä itsepäinen tapaus, jos jotain saa päähänsä niin sitä sitten yrittää viimeiseen saakka.

      Minä tein hyvän valinnan, tämä on täydellinen koira minulle.

    • Yks vaan

      Mäyrikset ovat lauman pomoja, eli kannattaa varautua siihen, että koiralla tulee luonnetta piisaamaan. Tämä kannattaa pitää mielessä jo heti alkuvaiheessa, ja ottaa koiralta luulot pois heti, jos ja kun se rupeaa pomottamaan. Muutoin saattaa jatkossa ilmetä ongelmia. Leppoisia otuksia mäyrikset kyllä ovat ja sopivat seurakoiriksi mainiosti

      • Maarita

        Olen aivan samaa mieltä. Alusta asti tietyt jutut hallintaan. Ottaa paikkansa hyvin äkkiä johtajana jos saa luvan. Iso koira pienessä paketissa. Itsellä 2 vuotias kk-narttu jolla luonnetta piisaa vaikka muille jakaa. Osaa murjottaa, loukkaantua ja näyttäisi varmaan välillä sormea jos osaisi. Viisas ja oppivainen kunhan motivoi oikein. Ihana sylikaveri joka vaatii aimo annoksen huumorintajua. Söi esim. aamulla Mynthonit laukusta. Raikas hengitys paljasti tekosen mutta ei onneksi saanut karkeista mitään oireita. Rakastaa kaivamista, repimistä, tavaroiden piilottelua ja nuuskuttelua sekä oman peiton nylkyttämistä, siis kyseessä narttukoira. Ei karkaa jäljelle sillä olen opettanut olemaan lähipiirissä. Kaiken kaikkiaan mainio paketti mutta vaatii mielestäni pientä paneutumista asiaan.


    • mauritar

      Meillä lyhytkarvainen norm.kokoinen mäykky. Älykäs ja uskollinen, mutta myös itsepäinen. Jos muutaman kerran saanut nukkua kanssasi, ei helposti luovu tästä ylellisyydestä. Minun mielipide on se, että ulkoiluttaa pitää, ei tarvitse välttämättä metsälle mennä. Koiran luonteeseen kuuluu jäljentäminen - eli vaikka miten hyvin koulutat, pidä silti kiinni ettei ampaise jäniksen perään. Tulee toimeen KAIKKIEN kanssa, kun tottuu pienestä saakka. Meillä nukkuu samassa korissa kissan ja jalkapallon kanssa.

    • mmmina

      Mäyris on vallan mainio valinta ! :) Suosittelen. 1. Roduissa on se ero: Turkin laatu , koko mutta hinnasta en sanoisi niinkään että on paljon eroja. 2. Luonne on yleensä kiltti jne. Ja kiintyy omistajaansa 3. Tulee toimeen muidenkin koirien kanssa. 4. Kyllä onnistuu vaikka missä kävely :) 5. Ei yleensä hauku, riippuu miten opettaa. Jos haluatte säästyä turin hoidosta niin ei ainakaan pk mäyris :)

      • Sampsa vaan..

        Onko todellakin totta että pitkäkarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein hoidettava näistä kolmesta karvalaadusta...? Itselläni ei ole kokemusta kuin hieman karkeakarvaisista koiraroduista ja olenkin miettinyt lähteekö pikäkarvaisilta mäyräkoirilta paljon karvaa? Sillä ei ole oikeasti mitään väliä koiran hankinnan kannalta, joskus vaan ärsyttää kun kaiken maailman koiran ja kissan karvat ovat takertuneet juuri niihin parhaisiin kamppeisiin...:) Toivon mukaan mekin joskus saisimme oman mäykkymme, kunhan saisin oman mörököllin suostuteltua ensin;)


      • KoppavaHoro
        Sampsa vaan.. kirjoitti:

        Onko todellakin totta että pitkäkarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein hoidettava näistä kolmesta karvalaadusta...? Itselläni ei ole kokemusta kuin hieman karkeakarvaisista koiraroduista ja olenkin miettinyt lähteekö pikäkarvaisilta mäyräkoirilta paljon karvaa? Sillä ei ole oikeasti mitään väliä koiran hankinnan kannalta, joskus vaan ärsyttää kun kaiken maailman koiran ja kissan karvat ovat takertuneet juuri niihin parhaisiin kamppeisiin...:) Toivon mukaan mekin joskus saisimme oman mäykkymme, kunhan saisin oman mörököllin suostuteltua ensin;)

        karkkari on pitkäkarvaista työläämpi, varsinkin jos pitää näyttelykunnossa. Minusta nyppiminen kuulostaa hankalammalta kuin harjaaminen.

        Pitkäkarvaisesta lähtee kyllä karvaa, mutta ei minulla kaikki paikat karvassa ole eikä imuroida tarvitse kuin kerran viikkoon viikkosiivouksen yhteydessä.

        Teippiharja on hyvä kaveri :)


      • Tahveli1
        Sampsa vaan.. kirjoitti:

        Onko todellakin totta että pitkäkarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein hoidettava näistä kolmesta karvalaadusta...? Itselläni ei ole kokemusta kuin hieman karkeakarvaisista koiraroduista ja olenkin miettinyt lähteekö pikäkarvaisilta mäyräkoirilta paljon karvaa? Sillä ei ole oikeasti mitään väliä koiran hankinnan kannalta, joskus vaan ärsyttää kun kaiken maailman koiran ja kissan karvat ovat takertuneet juuri niihin parhaisiin kamppeisiin...:) Toivon mukaan mekin joskus saisimme oman mäykkymme, kunhan saisin oman mörököllin suostuteltua ensin;)

        on pk. uros eikä siitä ainakaan hirveesti lähde karvaa. Olen myös kuullut, että Furminator vähentäisi vielä karvan irtoamista? Mielestäni pk. on kaikkein helpoin kun vertaa kareakarvaiseen. Olen kuullut, että lyhkäsestäkin lähtee karvaa aika lailla, mutta en tosiaan tiedä totuutta...


      • turilas
        Sampsa vaan.. kirjoitti:

        Onko todellakin totta että pitkäkarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein hoidettava näistä kolmesta karvalaadusta...? Itselläni ei ole kokemusta kuin hieman karkeakarvaisista koiraroduista ja olenkin miettinyt lähteekö pikäkarvaisilta mäyräkoirilta paljon karvaa? Sillä ei ole oikeasti mitään väliä koiran hankinnan kannalta, joskus vaan ärsyttää kun kaiken maailman koiran ja kissan karvat ovat takertuneet juuri niihin parhaisiin kamppeisiin...:) Toivon mukaan mekin joskus saisimme oman mäykkymme, kunhan saisin oman mörököllin suostuteltua ensin;)

        Kaikista lähtee karvaa .Karkeakarvainen on työläin kun turkin pitää näyttelykunnossa/ siistinä . Koirakaan ei nauti trimmauksesta tassukarvat ovat todella piukassa . Niin sanottua "kypsää" karvaa on useinmiten vain selässä.
        Hurjaa touhua :(


      • tax ska du ha

        Turkinhoidosta puheenollen, kyllä karkkari tarvitsee enemmän huoltoa (trimmaaminen min 2 x/vuosi) kuin pitkäkarvainen. Trimmaamaton karkkari on aika kauhean näköinen karvapösilö. Itselläni parasta aikaa 3 kpl(2 edellistä jo edesmenneitä) pitkäkarvaista ja ovat TODELLA HELPPOHOITOISET TURKIN OSALTA. Kaikki koirani ovat näyttelyissä korkeasti palkittuja, eli turkin kuntoon kiinnitetty aina huomiota. Pitkäkarvaista ei kuulu trimmata, jota on joissakin piireissä harrastettu (mm. venäläiset). Arvostelutuomarin tulisi hylätä "trimmaten" ehostettu pk:t. Siitä on ehkä tullut mielikuva kovasti työstettävästä turkista.
        Toki kurakelillä pitkä karva kerää enemmän hiekkaa ja metsässä ajaessaan peuraa ym. keräävät puoli metsää mukaansa tai takiaispöheikön läpi mentyään ovat melko piikkikasoja. Silloin on kieltämättä turkin siistimisessä nähtävä vaivaa. Ihan kotikoiralla(ei käyttökoira) ei tällaiseen puhdistusoperaatioihin ole luonnollisesti tarvetta.


    • oma löytyy

      Roduissa ei ole eroja.

      Mäyräkoiria on kokoa normi,kääpiö ja kaniini
      Karvanlaatuja karkea,lyhyt ja pitkä
      Ja värejä rutkasti.

      Kääpiökoira painaa 4-5kg
      Kaniinit 3-4kg.
      Normikokoisten ei tulisipainaa yli 9kg!

      • MÄYKKYFAN

        karkeakarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein pitää näyttely kunnossa, mutta esim. meidän tuttavalla karkkis ja ne ei tee sille turkille mitään muuta kun nyppii sen pari kertaa vuodessa(ei käy näyttelyissä).Pitkäkarvainen mäyräkoira on varmaan työläisin esim. metsä lenkin jälkeen(pitää harjata JOKA metsälenkin jälkeen).Lyhytkarvaisen mäyräkoiran turkki on helpoin joten kannattaa ottaa sellanen jos ei oikein oo turkki ihmisiä.Meillä on lk mäykky tyttö joka on 7kk.Aivan ihana persoona eikä edes tunnu et ois mäyräkoira ku toi meidän oppii niin helposti ja mielellään.Se paino viikko sitten 6.30kg ja sillä on ihan norm. paino ton ikäiseksi ja ei kyllä enää paljon kasva mutta vähän rotevoituu joten siitä tulee vrmaan joku 7-8 kiloinen norm. mäykky aikuisena.


      • MÄYKKYFAN
        MÄYKKYFAN kirjoitti:

        karkeakarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein pitää näyttely kunnossa, mutta esim. meidän tuttavalla karkkis ja ne ei tee sille turkille mitään muuta kun nyppii sen pari kertaa vuodessa(ei käy näyttelyissä).Pitkäkarvainen mäyräkoira on varmaan työläisin esim. metsä lenkin jälkeen(pitää harjata JOKA metsälenkin jälkeen).Lyhytkarvaisen mäyräkoiran turkki on helpoin joten kannattaa ottaa sellanen jos ei oikein oo turkki ihmisiä.Meillä on lk mäykky tyttö joka on 7kk.Aivan ihana persoona eikä edes tunnu et ois mäyräkoira ku toi meidän oppii niin helposti ja mielellään.Se paino viikko sitten 6.30kg ja sillä on ihan norm. paino ton ikäiseksi ja ei kyllä enää paljon kasva mutta vähän rotevoituu joten siitä tulee vrmaan joku 7-8 kiloinen norm. mäykky aikuisena.

        kääpiö ja kaniini mäykyt haukkuu eniten joten jos asuu kerrostalos niin ei ehkä paras mahdollinen valinta ottaa kääpiö tai kaniini mäykkyä(tietenkin yksilöitä on jotka ei hauku yhtään esim. meidän naapuris on kääpiö joka ei hauku ikinä).


      • m
        MÄYKKYFAN kirjoitti:

        kääpiö ja kaniini mäykyt haukkuu eniten joten jos asuu kerrostalos niin ei ehkä paras mahdollinen valinta ottaa kääpiö tai kaniini mäykkyä(tietenkin yksilöitä on jotka ei hauku yhtään esim. meidän naapuris on kääpiö joka ei hauku ikinä).

        Me asuttiin alkuun kerrostalossa mäyrikseni kanssa,sitten pari muuttoa rivitaloissa kun laumaan liittyi mies ja viimeisen muuton jälkeen vielä toinen koira. Viimeiseksi muutettiin maalle jossa sitten lauma lisääntyi vielä vauvalla.

        Tuo mun kkk-mäykky ei kerrostalo-ja rivariaikaan haukkunu koskaan kellekään eikä millekään,korkeintaan saattoi sellasen varoitusvusahduksen päästää jos esim.parkkipaikalla joku paiskasi auton oven kiinni.

        Haukkuminen alkoi vasta maalla,lapsen synnyttyä. Ei väliä kuka kulki ovesta,oliko tuttu vai vieras vai oman perheen jäsen,kaikki piti haukkua. Mistä lie sitten moinen,oliko mahdollisesti joku vartiointivietti noussut sitten pintaan kun "lauma" vähitellen kasvanut ja vielä se pikkuihminen vartioitavana. Vai onko maalla sitten sillä tavalla niin hiljaista että ehtii tavallaan reagoimaan kaikkeen eri tavalla kuin kaupungissa...

        Saa nähdä mitä uuden tulevan mäyriksen kanssa,haukkuuko yhtä paljon kun lauma alusta asti sama ja pennusta asti täällä landella majailee...

        Tuo oli siis kääpiömalli,uros ja hirmusen lempeä,hiukan varautunut tai sillä tavalla että vieraiden ei antanu koskea,väisti alkuun mutta kun sai itse omaan tahtiin sitä kontaktia ottaa ja tutustua niin oli kaveri ja pussasi sitten ihan ruttuun. Se kai näissä mäykyissä on että eivät heti suuna päänä ole rapsutettavana. Ei oo pakko miellyttää ketään jos ei huvita.

        Sen huomasi kyllä kenen koira se oli,isännän kanssa kuulo oli valikoiva,ei välttämättä toteltu jos ei sillä hetkellä huvittanut tai jos oli jotain mielenkiintoista ajettavana.Isäntää otti suunnattomasti päähän että koira ei muita oikein totellut kun minua. Kovin kiintynyt se kuitenkin oli kumpaankin meihin,sohvalla asettui aina siten että oli meidän välissä ja vaihteli kuonoa aina toisen polvelta toiselle.

        Liikuntaa se harrasti kovin,hevosten mukana juoksenteli,pitkät metsälenkit ja peltomyyrien jahtailua,raput mentiin ylös ja alas,selkälihakset ja jalat oli hyvässä kunnossa. Siitä huolimatta se sai seitsemän vuotiaana mäyrishalvauksen josta toipui häkkilevolla ja lääkkeillä mutta joka sitten kaksi viikkoa häkkilevosta pääsyn jälkeen uusi. On nyt tähtenä taivaalla pikkuystävä.

        Rotuna ja luonteena ite oon kyllä ihastunut näihin ihan satasella,keväällä tulee normaalikokoinen kk-mäykky ja haluaisinkin että niitä olis jatkossa ainakin kaksi koko ajan. Ihania ilmeikkäitä partasuita.


      • hörhöö vaan
        MÄYKKYFAN kirjoitti:

        karkeakarvaisen mäyräkoiran turkki on vaikein pitää näyttely kunnossa, mutta esim. meidän tuttavalla karkkis ja ne ei tee sille turkille mitään muuta kun nyppii sen pari kertaa vuodessa(ei käy näyttelyissä).Pitkäkarvainen mäyräkoira on varmaan työläisin esim. metsä lenkin jälkeen(pitää harjata JOKA metsälenkin jälkeen).Lyhytkarvaisen mäyräkoiran turkki on helpoin joten kannattaa ottaa sellanen jos ei oikein oo turkki ihmisiä.Meillä on lk mäykky tyttö joka on 7kk.Aivan ihana persoona eikä edes tunnu et ois mäyräkoira ku toi meidän oppii niin helposti ja mielellään.Se paino viikko sitten 6.30kg ja sillä on ihan norm. paino ton ikäiseksi ja ei kyllä enää paljon kasva mutta vähän rotevoituu joten siitä tulee vrmaan joku 7-8 kiloinen norm. mäykky aikuisena.

        Eipä ole meikäläisen tarvinnu kammata JOKA metsälenkin jälkeen!


      • Anonyymi
        MÄYKKYFAN kirjoitti:

        kääpiö ja kaniini mäykyt haukkuu eniten joten jos asuu kerrostalos niin ei ehkä paras mahdollinen valinta ottaa kääpiö tai kaniini mäykkyä(tietenkin yksilöitä on jotka ei hauku yhtään esim. meidän naapuris on kääpiö joka ei hauku ikinä).

        Minulla kääpiökoira lyhytkarvainen. Kaunis musta turkki.....ihmiset huomioivat usein sen turkin. Paino on 6 kg. Vaikka ei minusta paljon syö. Ehkä liian vähän liikuntaa. Kerrostalossa ollaan , haukkuu jos ovikello soi. Kasvatus virhe uskon. Ei ole remmiräyhäri. Ihana , rakastettava koira. Ei mikään lenkkikaveri ole. Kerrostalossa tuntee kaikki ja aina haluaa tavata ihmiset ja saada rapsutuksia. Mainio koira.


    • Hiluz

      Olisko kellään vinkkiä miten saan mun kkk mäyräkoiran tassut nypittyä helposti, tuntuu että muualta lähtee karva hyvin, mutta jalkojen karvat ei meinaa lähtee.
      Kiitos jo etukäteen! :)

    • Kaikki karvanlaadut

      Tähän turkki-asiaan, mulla on pk ja lk. Pk:n turkkia joutuu kampailemaan muutaman kerran viikossa, metsälenkit ei tuota kyllä ongelmaa (niitä tehdään joka päivä) muutoin kun ehkä korvien hötö-karvojen osalta johon saattaa jokunen pikkurisu tarttua. Lyhytkarvaista voisi kuvitella helpoksi turkiksi, ja sitä se tavallaan onkin koska sille ei tarvitse tehdä mitään MUTTA meillä ainakin lk:lta ei esim. karvanlähtöaikaan saa millään irti irtokarvaa kun taas pk:ta voi aina harjailla. Lopputuloksena siis se että sänky ja sohvat täynnä pientä tikku-karvaa jota et saa millään irti. Karkkarikin meillä on joskus ollut ja sen turkin vaikeutena tosiaan nyppiminen. Omasta mielestäni pk:n turkki on ollut lopulta se kaikkein helpoin.

      • PolCu

        Tuohon lk:n karvanlähtöön..tai siihen ettei niitä irtokarvoja saa pois.. Kyllä muuten saa! Pitää vain omistaa kumisuka, jonka voi noutaa eläinkaupasta sopuisaan hintaa. Ja voin luvata, että lyhytkarvaisen karvoja et enää löydä talostasi. =)


      • Anonyymi
        PolCu kirjoitti:

        Tuohon lk:n karvanlähtöön..tai siihen ettei niitä irtokarvoja saa pois.. Kyllä muuten saa! Pitää vain omistaa kumisuka, jonka voi noutaa eläinkaupasta sopuisaan hintaa. Ja voin luvata, että lyhytkarvaisen karvoja et enää löydä talostasi. =)

        On ollut pari sileäkarvaista mäyräkoira. Biaglen parina,terrorisoi Biaglea melkoisesti. Toinen Australian karjakoiran kanssa, koitti saamaa, muttei pärjännyt.Mäyriksellä on melkoiset piellysmies lahjat, se täytyisi aina ottaa huomioon.😡😡😡


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe