Kanarialintujen sukupuolet?

Kanarialintuihin ihastunut!

Hei! Minulla on kaksi kanarialintua. Oletan ja eläinkaupassa todettiin myös, että toinen on melko suurella varmuudella naaras. Se on hieman lyhyempi ja pyöreämpi kuin toinen, eikä ääntele ollenkaan. Se on väritykseltään keltainen, mutta siivet, pää ja muu ylävartalo "tummankirjavaa." Sitävastoin toisesta en ole varma. Ostin linnut eri liikkeistä, koska aion saada ne pesimään ensi keväänä. Asun keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa ja täällä on kolme eläinkauppaa. Oletan, että ne eivät ole sukulaisia keskenään, koska ovat eri värisiä ja muotoisia.

Nimittäin, tämä toinen on solakka ja oranssi väriltään sekä hieman kookkaampi kuin oletettu naaras. Se myytiin minulle uroksena. Se ääntelee hieman esim. "tsirp, tsirp." ja varoitusääni "Kjaa, kjaa." Se on myös vilkkaampi kuin em. "oletettu naaras", mutta ei niin rohkea. Tuo em. kirjava naaras menee aina ensin syömään. Onko niin kanarialinnuilla, että naaras ei ääntele ollenkaan? Silloinhan tämä toinen olisi uros? Olen kuullut ja lukenut, että uros voi olla hiljaisenpuoleinen, jolloin sitä on vaikea erottaa naaraasta.

Voiko kanarialintuja erottaa muutoin kumpaa sukupuolta ne ovat kuin laulamisen perusteella?

Pitääkö paikkansa se, että linnuilla naaras on useinkin "määräävämpi" osapuoli? Minulla on nimittäin myös undulaattipariskunta ja naaras on se määräävämpi. Undulaateistahan on vaivaton todeta sukupuoli nokan yläpuolella olevan vahanokan sinisyyden perusteella (=uros). Niillä myös uros laulaa enemmän, meillä lähes jatkuvasti! Joskus myös naaraskin visertelee hieman.

1

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsirp

      kanarianlintujen sukupuolet vasta sitten, kun koiras laulaa ja naaras munii!

      Koiraan laulusta ei voi erehtyä, se on paljon muuta kuin pelkkää tsirputusta. Nuori koiras ei välttämättä vielä laula, mutta aloittelee vähitellen harjoittelemaan, ehkä noin 3-4 kuukauden iässä. Talvella kun päivä on lyhyempi, eivät välttämättä laula kovin paljon, mutta hiljaisempikin kaveri saattaa intoutua laulamaan kevään koittaessa. Kaikki koiraat eivät laula koskaan.

      Naaras ei toki suinkaan ole täysin mykkä, kuvailemasi kaltainen tsirputus voi hyvinkin olla naaraan ääntelyä.

      Eli laulava lintu on koiras, ja muniva lintu on naaras. Sitten on näitä hiljaisia kavereita, jotka eivät laula eivätkä muni ja niistä on paha mennä sanomaan kumpaa sukupuolta ovat!

      Tiesithän että kanarioilla on letaaligeeni, eikä kahta kirkasta lintua saisi yhdistää? Toisen linnuista on oltava ns. home-tyyppinen, väritykseltään 'pastelli' tai himmeä. Tutustu ihmeessä erinomaiseen sivustoon:
      http://www.kolumbus.fi/andien/kanarialinnut II.htm - itse löysin täältä paljon uutta ja pätevää tietoa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe