Dobermannia hankkimassa

Guguguy

Olen jo pitkään haaveillut dobberista. Nyt haluaisin kuulla hieman mielipiteitä teiltä dobbereiden omistajilta. Eli ensinnäkin, kannattaisiko hommata uros vai narttu? Mulla on koirista jonkun verran kokemusta, koko lapsuuden ajan ollut koira kotona. Nyt olisi vaan aika hommata se ensimmäinen oma koira. Toiseksi, asun tällä hetkellä yksin. Onko se isokin ongelma? Koira joutuisi varmaan olemaan myös jonkun verran yksin kotona. Sitten sellaista, että onko mitenkään mahdollista hommata typistettyä dobberia? Saan nyt varmaan kaikkien eläinystävien vihat kimppuuni, mutta mielestäni se nyt vaan on niin että dobermannin kuuluu olla typistetty. Niinhän se on ollut ihan alusta alkaen. Ei minua kuitenkaan mikään näyttelytoiminta kiinnosta, joten ei todellakaan ole ongelma, jos pääsy näyttelyyn estetään koska koiralla on typistetty häntä ja korvat.

39

3326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Typistäminen ei tosiaankaan ole mikään ulkonäköseikka, vaan se saa koiran reagoimaan hermostuneesti. Ilman korvia ja häntää koiran kommunikointikyky heikkenee.

      • Guguguy

        ...vastauksia mä en kaivannut. Tiesin kyllä, että heti toho mun kommenttiin että etsin typistettyä dobberia iskettäisiin kiinni, mutta silti, jos ei ole muuta sanottavaa kun että en saisi ostaa typistettyä, niin mun puolesta ei tarvitse sanoa mitään.

        Niin ja voisin vielä lisätä tohon alotuspostiin sellasen kysymyksen, että miten dobberit käyttäytyy vieraita ihmisiä/koiria kohtaan?


      • !!!!!!

        Ei meidän pentu mitenkään hermostunut ole vaikka on typistetty! :-) Normaalisti leikkii ja puuhastelee.

        ps. Kyllä meidän koiralta ne korvat löytyy. ;-)
        Sulta taitaa puuttua aivot. :-D


      • Itselläni on ollut yli neljänkymmenen vuoden aikana jos vaikka minkämoista koiraa, mutta sydämeni valtiatar on häntätypistetty dobberi. Eikä todellakaan siinä esiintynyt minkäänmoista hermostuneisuutta. Eikä kyvyttömyyttä komminikointiin. Sama pätee nykyisen dobberini täysypistettyyn äitiin.

        Kyllä nuo käsitykset typistämisen vaikutuksista ovat tuulesta temmattuja. Tuhat kertaa enemmän vaikuttaa koiran perimä, ja miten sitä pidetään ja käsitellään.


      • marsaparsa--
        Guguguy kirjoitti:

        ...vastauksia mä en kaivannut. Tiesin kyllä, että heti toho mun kommenttiin että etsin typistettyä dobberia iskettäisiin kiinni, mutta silti, jos ei ole muuta sanottavaa kun että en saisi ostaa typistettyä, niin mun puolesta ei tarvitse sanoa mitään.

        Niin ja voisin vielä lisätä tohon alotuspostiin sellasen kysymyksen, että miten dobberit käyttäytyy vieraita ihmisiä/koiria kohtaan?

        mä olen jotenkin itsekin samaistunut tuohon että jotenkin se typistäminen kuuluu siihen dopermannin koko olemukseen. toki raukka varmasti kärsii siitä sen pienen hetken kun itse typistäminen tapahtuu mutta en ole itse ainakaan huomannut jälkeen päin kasvun myötä mitään erityisiä ongelmia johtuen typistämisestä. hirmu kilttejä dopermanneja tullut vastaan elämän aikana. ja kyllä se on ihan koirasta kiinni että miten ne käyttäytyy muitten seurassa, eikä niin siitä rodusta. ihan yhtä söpöjä ja hellyyttäviä ne on vaikka äkäisen näköisiä.


      • jambam
        Guguguy kirjoitti:

        ...vastauksia mä en kaivannut. Tiesin kyllä, että heti toho mun kommenttiin että etsin typistettyä dobberia iskettäisiin kiinni, mutta silti, jos ei ole muuta sanottavaa kun että en saisi ostaa typistettyä, niin mun puolesta ei tarvitse sanoa mitään.

        Niin ja voisin vielä lisätä tohon alotuspostiin sellasen kysymyksen, että miten dobberit käyttäytyy vieraita ihmisiä/koiria kohtaan?

        typistä iteltäs vaikka nenä tai joku muu ruumiin osa ja mieti sitte.


    • eonm

      "Saan nyt varmaan kaikkien eläinystävien vihat kimppuuni, mutta mielestäni se nyt vaan on niin että dobermannin kuuluu olla typistetty. Niinhän se on ollut ihan alusta alkaen. "

      Alusta alkaen ihmiset eivät tienneet koirien käyttäytymisestä juurikaan mitään...

      Miten koira hyötyy typistyksestä? Mitä iloa typistyksestä on koiralle? Ajatteletko itseäsi vai koiraa? Voi itku, kun löytyy ihmisiä, joita ei eläinten oikeudet kiinnosta:(

      Sitä paitsi lerppukorvainen ja pitkähäntäinen dobermanni on kaunis. Typistys rumentaa koiran.

      Jospa hankkisit seurakoiran lemmikiksi. Jätä palveluskoirat sikseen. Dobermanni ei ole ensikertalaisen koira.

      "Ei minua kuitenkaan mikään näyttelytoiminta kiinnosta, joten ei todellakaan ole ongelma, jos pääsy näyttelyyn estetään koska koiralla on typistetty häntä ja korvat. "

      Kyllä tuo typistys estää muutakin kuin vain näyttelyt.

      • Harri_89

        Ensinnäkin, hän sanoi jo ihan ensimmäisessä viestissä että KOIRIA ON OLLUT AINA KOTONA, ni eikö se jo leikkaa että se ei sillon ole ensikertailainen koirien suhteen?? Ja jos hän on koko elämänsä halunnut dobia niin pakkohan jonkun dobin on se ensimmäinen oltava.. ;) Jokainen koira on erilainen ja jokainen ihminen myös. Typistetty koira on kaunis, aivan niinkuin typistämätönkin. Periaatteessa sillä ei saisi olla väliä ottaako typätyn vaiko ei, mutta ihminenhän sen itse päättää. Itselleni hankin ensimmäisen dobin -05 ja sitä ennen minulla oli ollut vain belggari, joten pk-roduista ei kauheasti ollut kokemusta. Kuitenkin asian selitettyäni kasvattajalle ja muutamien "pennun tarkistus" kertojen jälkeen hän tiesi juuri täsmälleen minkä pennun saisin. Ja niinhän siinä kävi että Poci-poika päätyi kanssani asustamaan, ja ihan kerostaloon. Eli "ei dobermannia kerrostaloon"-ihmisten kannattaisi ensin hankkia tietoa ennenkuin esittää mielipiteen. Tähänkin asti ollaan hienosti pärjätty, hyvin kun koiran kouluttaa ja antaa sille kaiken mitä se tarvitsee ja vaatii niin siinä se paketti sitten on valmis :)


      • BZ

        "Sitä paitsi lerppukorvainen ja pitkähäntäinen dobermanni on kaunis. Typistys rumentaa koiran."

        No olen kyllä samaa mieltä tässä asiassa, mutta mua niin vituttaa kun aina väitetään ettei dobberi sovi ekaksi koiraksi, pitääkö tässä joku vitun kenneli perustaa jos haluaa yhden koiran ja ymmärtääkseni tämä kaveri vielä yrittää selvittää perus asiota kyseisestä rodusta. Hohhoijaa... Mulle dobberi oli eka koira ja kaikki on mennyt niin pirun hyvin, Mä kyllä tiedän että ei tämä koira sovi kaikille, mutta elkää nyt saatana teilatko jos joku selvittää asiota, parempi niin kuin perse eellä puuhun. Minä itse luin näitä palstoja kun hankin dobberia niin huomasin että täällä ei tehdä muuta kun puhutaan sitä sun tätä, tuntuu että tosi asiat jää välillä väliin.


    • Toto**

      Unohda tämä keskustelupalsta aivan kokonaan jos haluat jotain oikeasti tietää tai haluat ylipäätään asiallisia vastauksia. Täällä hyökätään asiattomilla ja turhilla kommenteilla aloittajan kimppuun kysyitpä mitä tahansa... Mene ihan oikealle "dobberi foorumille" ja uskoisin sinun saavan sieltä kunnon neuvoja ja vinkkejä. Mukavaa kevättä toivottaen: Toto

      • ösldöflsdöf

        Toton sanat pitävät paikkansa.

        Minulla on typistetty dobberi enkä ole kertaakaan katunut hankintaa. Koira on tervepäinen ja hieno koira pystyistä korvista ja töpö hännästään huolimatta.
        MUTTA pyydän harkitsemaan vielä dobermannin hankintaan tämä on rotu joka ei yksinkertaistettuna vain sovi jokaisen hyppysiin. Meidän lähipiiristä kaikki ovat pitäneet koirastani mutta sanovat etteivät koskaan ottaisi tuollaista koiraa jolla on tälläinen järisyttävän suuri energiantarve verrattuna muihin koiriin.
        Dobermanneja on hurjasti kodinvaihtajinakin jo tästä syystä että niillä on tuhottomasti energiaa, älyä ja itsevarmuutta. Ne ovat palveluskoiria, vaativat jonkin tehtävän/harrastuksen ja urheilevan omistajan ;) Omistaja on liian laiska paneutumaan koiran koulutukseen ja/tai kykenemätön olemaan hyvä laumanjohtaja mitä erittäin itsevarmana rotuna dobermanni vaatii.

        Kunnon dobermannipalsta:
        http://www.kriegerhof-dobermanns.com/forum/index.php

        Täältä löytyy myytäviä typpiäkin kohdasta TUONNIT
        http://www.tutka.net/~dobber/

        Toivottavasti oli apua. =)


      • myöntävästi

        ,kun kyselyn aloititkin.


      • gdfgsdfsd
        myöntävästi kirjoitti:

        ,kun kyselyn aloititkin.

        En ymmärrä mistä sait tuollaista päähäsi että olisin mitään aloittanut. Tämä on toinen viestini koko keskusteluun, mutta milläs sitä todistaa kun eivät nuo IP-osoitteetkaan näy kuin valvojille/ylläpidolle. ;)
        Hyvää kevättä sullekkin...


      • Hukka-Musti
        gdfgsdfsd kirjoitti:

        En ymmärrä mistä sait tuollaista päähäsi että olisin mitään aloittanut. Tämä on toinen viestini koko keskusteluun, mutta milläs sitä todistaa kun eivät nuo IP-osoitteetkaan näy kuin valvojille/ylläpidolle. ;)
        Hyvää kevättä sullekkin...

        Mikä saa täällä keskustelijat saamaan selville, tekeekö joku puolustusvoimia itselleen, kun ei tarvitse rekisteröityä? Joillakin on >>ikioma>> nimimerkki täällä, koska he ovat liittyneet jäseniksi, mutta minusta sellaisesta olisi tultava välitön ehto täällä keskusteluun. Eihän täällä muuten voi olla varma, pelataanko rehellistä peliä.


      • kkksdlöfksdö
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Mikä saa täällä keskustelijat saamaan selville, tekeekö joku puolustusvoimia itselleen, kun ei tarvitse rekisteröityä? Joillakin on >>ikioma>> nimimerkki täällä, koska he ovat liittyneet jäseniksi, mutta minusta sellaisesta olisi tultava välitön ehto täällä keskusteluun. Eihän täällä muuten voi olla varma, pelataanko rehellistä peliä.

        Eihän täällä pelatakaan "rehellistä peliä" siitähän tämä palsta on kuuluisa. ;) Jos rekisteröitymispakko olisi se todennäköisesti aiheuttaisi suuren kävijämäärän laskemisen. Eiköhän tämä palsta ole juuri tästä tunnettu, että täällä voi sanoa kuka mitä tahansa ja miten tahansa. Ei tätä foorumia pahemmin taideta valvoa.


      • Guguguy
        myöntävästi kirjoitti:

        ,kun kyselyn aloititkin.

        Eli minä tämän kyselyn aloitin. Ihan naurettavaa kun edes epäilet jotain että olisin vastaillut itselleni. Ja tosiaan, tää oli viimenen kerta kun kysyn täältä mitään neuvoa, aina nää keskustelut menee tällaseks, että saat ehkä 1-2 asiallista vastausta ja loput vaan poikkeaa täysin aiheesta, ja vetää herneet nenään siitä kun sanon haluavani typistetyn dobberin. Pitäkää vaan mummukat ja kukkahattutädit typistämistä eläinrääkkäyksenä, tosiasia on kuitenkin se että dobermannin rotumääritelmään on alusta alkaen kuulununt korvien ja hännän typistäminen. Siirryn nyt tästä muille foorumeille, jospa siellä olisi ihmisä joiden ÄÖ olisi hivenen suurempi kun oma kengännumeronsa. Sainpa taas avautua.


      • alexan
        Guguguy kirjoitti:

        Eli minä tämän kyselyn aloitin. Ihan naurettavaa kun edes epäilet jotain että olisin vastaillut itselleni. Ja tosiaan, tää oli viimenen kerta kun kysyn täältä mitään neuvoa, aina nää keskustelut menee tällaseks, että saat ehkä 1-2 asiallista vastausta ja loput vaan poikkeaa täysin aiheesta, ja vetää herneet nenään siitä kun sanon haluavani typistetyn dobberin. Pitäkää vaan mummukat ja kukkahattutädit typistämistä eläinrääkkäyksenä, tosiasia on kuitenkin se että dobermannin rotumääritelmään on alusta alkaen kuulununt korvien ja hännän typistäminen. Siirryn nyt tästä muille foorumeille, jospa siellä olisi ihmisä joiden ÄÖ olisi hivenen suurempi kun oma kengännumeronsa. Sainpa taas avautua.

        typistettynä dobberi on kaunis, ja jos et ole menossa näytelmiin ja kilpailuihin, vaan kotikoiraksi olet ottamassa, ota ilman muuta dobermanni, soveltuu erinomaisesti "vain" kotikoiraksi, energinen koira, mutta saa purettua ylimääräiset energiat kyllä, aivojumppaa, lenkkeilyä jne. muistathan ottaa selvää kun typistettyä hommailet, niin korvien teippailuista, aikaavievää hommaa, mutta ei mitenkään vaikeata, kun opettelee asian, ota kennelistä, sieltä saat opastusta tuohon korvien teippailuun, dobberi on joillekin se unelmien koira, joillekin painajainen, tutustu rotuun, käy näytelmissä, koulutuskentillä tutustumassa, tsemppiä koiran hankintaan.


      • Hukka-Musti
        alexan kirjoitti:

        typistettynä dobberi on kaunis, ja jos et ole menossa näytelmiin ja kilpailuihin, vaan kotikoiraksi olet ottamassa, ota ilman muuta dobermanni, soveltuu erinomaisesti "vain" kotikoiraksi, energinen koira, mutta saa purettua ylimääräiset energiat kyllä, aivojumppaa, lenkkeilyä jne. muistathan ottaa selvää kun typistettyä hommailet, niin korvien teippailuista, aikaavievää hommaa, mutta ei mitenkään vaikeata, kun opettelee asian, ota kennelistä, sieltä saat opastusta tuohon korvien teippailuun, dobberi on joillekin se unelmien koira, joillekin painajainen, tutustu rotuun, käy näytelmissä, koulutuskentillä tutustumassa, tsemppiä koiran hankintaan.

        Olipa huono loppuhuipennus, Guguguy.


      • sei-sei
        Guguguy kirjoitti:

        Eli minä tämän kyselyn aloitin. Ihan naurettavaa kun edes epäilet jotain että olisin vastaillut itselleni. Ja tosiaan, tää oli viimenen kerta kun kysyn täältä mitään neuvoa, aina nää keskustelut menee tällaseks, että saat ehkä 1-2 asiallista vastausta ja loput vaan poikkeaa täysin aiheesta, ja vetää herneet nenään siitä kun sanon haluavani typistetyn dobberin. Pitäkää vaan mummukat ja kukkahattutädit typistämistä eläinrääkkäyksenä, tosiasia on kuitenkin se että dobermannin rotumääritelmään on alusta alkaen kuulununt korvien ja hännän typistäminen. Siirryn nyt tästä muille foorumeille, jospa siellä olisi ihmisä joiden ÄÖ olisi hivenen suurempi kun oma kengännumeronsa. Sainpa taas avautua.

        Jaa, ne jotka oikeasti välittää koirasta eläimenä, on hymisteleviä kukkahattutätejä?? No, varaudu siihen, että koko SILVOTUN koirasi elämän ajan saat monilta paheksuvia katseita.


      • BZ

        TÄYSIN SAMAA MIELTÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • BZ
        BZ kirjoitti:

        TÄYSIN SAMAA MIELTÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        ""TÄYSIN SAMAA MIELTÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!! "
        Siis tämä oli vastaus toton sanomaan.


    • alexan

      piti vielä lisätä, narttu on helpompi ensidobberiksi, mielestäni, urokset ovat taas sellaisia kainaloisia, tulevat kainaloon ja haluavat olla kyljessä kiinni, nartut eivät niin kainaloisia, ainakaan mulla, mutta nartun uskoisin olevan helpompi ensidobberiksi.

      • furyflame

        Itselläni on ollut korvista ja hännästä typätty dobberi, eikä se siitä mitenkään kärsinyt. Hännän typistys nyt vaikuttaakin julmalta, kun se tehdään ilman nukutusta sen varjolla että "hermoradat evät ole kehittyneet", mutta kuulisitte miten ne pennut huutaa. Metodeissa on siis se parantamisen vara, ei tuloksessa. Ja korvien typpäystä vartenhan jo nukutetaankin. Dobberini tuli toimeen toisten koirien kanssa siinä missä muutkin, kunnes tuli urosuhittelu. Kastrointi hieman hillitsi tätä. Ongelman aiheutin minä, kun en jaksanut tarpeeksi aktiivisen koiran kanssa harrastaa, ja se tuli mökkihöperöksi. Siinä oli paljon muutakin, mutta lopulta jouduin sen parempaan paikkaan antamaan. Pointti oli kuitenkin se että minulla oli tervepäinen typätty dobberi 3 vuotta ennenkuin sen itse pilasin. Sitäpaitsi pitkä häntä pilaa dobberin selkälinjan täysin, sen nyt näkee kuka tahansa. Säälittää välillä ne nykyiset hännälliset tapaukset.


    • faktaavai?

      ai alusta asti olleet typistetyt korvat ja häntä? voi juma... katsos kuvia ihan pienistä pennuista, kuvia joissa ne ovat vasta syntyneet... ai on typistetty ihan alusta asti? muistathan silpoa myös omien kakaroittesi korvat, kun niistä tulee sitten kauniita?

      • tuohon ennnttä

        että pitkä häntä pilaa SELKÄLINJAN. Mikä selkälinja? Selkä on edelleen ihan siinä missä hännättömälläkin. Kun häntä kerran on niin siinähän se sitten on jatkona. Yhtä hyvin voi sanoa, että näyttelyt pilaa koiran. Kyllä se on ihminen, joka pilaa koiran. Jalostamalla päin prinkkalaa ja teettämällä pentuja agressiivisilla tai aroilla yksilöillä. Taitaa joillekin riittää se selkälinja.


    • hillevi2009

      No meillä on typistetty dobermanni pentu ja se nyt tuli meille pentueesta josta piti ensin tulla luomunarttu. Täytyy sanoa -vaikka samahan se on mitä sanoo kun joku on saanut päähänsä jonkin asian- että ei oikeasti kannata hankkia typistettyä dobermannia. Minä en vaihtaisi meidän koiraa missään nimessä, mutta jos olisin voinut vaikuttaa siihen että sitä ei olisi typistetty niin sen ja meidän elämä olisi ollut paljon helpompaa. Korvat ei itsestään pysy pystyssä, niitä pitää teippailla jopa 1-vuoden ikään asti ja siis korvan sisään pitää laittaa jokin tuki että ne pysyy pystyssä. Kun ei ole häntää niin ei voi näyttää mielialoja yhtä selkeästi jne... Ja tuon meidänkin pikkuisen häntä näyttää ikävältä ja oikeastaan pahalta. Selvä, olen tietoisesti ottanut koiran joka oli jo typistetty jonkun halusta joka ei sitten sitä ostanut, mutta en voinut kuvitella että se tuntuisi niin ikävältä ja suorastaan pahalta. Jos vaan voisin muuttaa asiaa, niin antaisin tälle koiralle ainakin hännän takaisin. Koirillahan saattaa olla kipujakin leikatun hännän takia, mutta eihän sitä tiedä ikinä. Olen ehdottomasti typistämistä vastaan.

    • ovat koiria

      ihan siinä missä muutkin. Toki vaativat paljon enemmän omistajaltaan kuin seurakoirat, eikä dobberia voi sohvannurkkaan vain ottaa. Se kanssa pitää harrastaa ja PALJON! oikeasti, vaikka kuinka hehkuttaa sitä, niin aina se tuntuu uudet omistajat yllättävän. Kasvattajat ovat paras paikka aloittaa, ota heihin yhteyttä ja kysele. Suosittelisin ekaksi dobberiksi narttua, mutta sekin riippuu kovasti ihmisestä. Typistykseen en ota muuten kantaa, kuin sen verran, että siinä on aikamoinen homma... voi tosiaan helposti yli 1v. asti teippaamaan niitä korvia, kolme päivää teipit korvissa, sitten taas yksi "tuuletuspäivä" ja sama rumba uudelleen...ja tätä voi kestää se yli vuosikin. Typistetyn kanssa ei pääse näyttelyihin, mutta ei myöskään mihinkään virallisiin kokeisiin. Myös jotkut harrastus-seurat jotka treenaavat tavoitteellisesti voivat olla nihkeitä typpäreiden suhteen, sillä niiden kanssa ei suomessa voi tehdä mitää virallisia tuloksia. Onnea hankintaan, mutta perehdy kunnolla, mihin olet nokkasi työntämässä...todella rankkaa välillä, mutta myös todella palkitsevaa, ja suuren vaivan arvoista!

      • -....-....-

        Mun mielestä typistämättömät dobberit on paljon, paljon kauniimpia kuin typistetyt. Vähän samaan tapaan kuin itsestään huolta pitävä ihminenkin on usein kauniimpi ilman mitään luonnottomia kasvojenkohotuksia ja silikoneja. Kirurgin veitsestä, kun jää aina ne arvetkin.. Ja tosi on se, että koira jonka häntä on typistetty saattaa kokea haamukipuja lopunelämäänsä! Tätä en ainakaan omalle koiralleni haluaisi.. En vaikka jostain ihmeellisestä syytä pitäisinkin typättyjä jotenkin hienomman näköisinä (mitä en siis todellakaan tee). Luomudobberit rules :)


    • Ich vaan

      Moi
      Ei dopperi ole koiraa kummempi ja sopii ekaksi koirakis siinä missä muutkin.

      Noita viestejä lukiessa huomaa että asiasta tietämättömät pitävät dopperia vielä kovana ja tempperamenttisena pk koirana, jota se -70 luvulla ja 80 alussa vielä olikin.

      Käytännössä nykypäivän dopperista on muokattu seurakoira keskittymällä jalostuksessa ulkonäköön eikä luonteeseen. Tosin rotu luokitellaan pk:si, vielä.

      Toki poikkeaa muista seurakoirista siinä että vaatii hieman enemmän liikuntaa kuten dalmatialainenkin.

      Tuosta yksin kotona olemisesta sen verran että voi olla ongelma jos asut rivarissa tai kerrostalossa, aika useat yksinjäädessään mekastavat aika paljon ns eroahdistus.
      Paikkojen tuhoamisen saa tietystikkin estettyä hankkimalla suht iso sisähäkki, maksa noin 80 euroa, halvempi kuitenkin kuin se sohva.

      Hienoa että olet hankkimassa typpäriä, muistuttaa vielä jonkin verran vanhaa kunnon sotaratsua joka dopperi aikoinaan oli. Kannattaa katsella helpdeskiä tai suoraan kasvattajilta vaikkapa venäjältä.

      • ndnd

        Ei ole dobberit samanlaisia kuin ennen oli, mutta uskallanpa silti väittää ettei ihan samalla tasolla seurakoirien kanssa kuitenkaan vielä. Kyllä se vaan on kuitenkin sen verran kookas fyysisesti, tarmokas, itseppäinen ja omaehtoinen, että tarvitsee jämäkämmän kasvatuksen kuin puudeli.

        Ja, viestissäsi on myös hieman ristiriitaisuutta; jos se on kerran sellanen pehmyt sohvaperuna koira, joka kelpaa ilman muuta ihmiselle kuin ihmiselle, niin miksikäs se paikkoja kotoa tuhoaisi? Eikö se ole osa sitä kasvatusta että se koira opetetaan olemaan nätisti kotona? oli se sitten kerrostalo, omakotitalo, rivitalo tai paritalo.

        Ja vielä f.y.i.: koiran häkittäminen yhtäjaksoisesti pitkäksi ajaksi on laitonta. Koiran sää häkittää vain väliaikaisesti, esim. kuljetukset, tapahtumat yms. tai lyhyet aikavälit.
        Jos ei viitsi koiraa kouluttaa sen vertaa että opettaa sen olemaan kotona nätisti, niin eipä sitten tarvitse sitä piskiä ottaa sinne häkin reunaan istumaan.


      • Ich vaan
        ndnd kirjoitti:

        Ei ole dobberit samanlaisia kuin ennen oli, mutta uskallanpa silti väittää ettei ihan samalla tasolla seurakoirien kanssa kuitenkaan vielä. Kyllä se vaan on kuitenkin sen verran kookas fyysisesti, tarmokas, itseppäinen ja omaehtoinen, että tarvitsee jämäkämmän kasvatuksen kuin puudeli.

        Ja, viestissäsi on myös hieman ristiriitaisuutta; jos se on kerran sellanen pehmyt sohvaperuna koira, joka kelpaa ilman muuta ihmiselle kuin ihmiselle, niin miksikäs se paikkoja kotoa tuhoaisi? Eikö se ole osa sitä kasvatusta että se koira opetetaan olemaan nätisti kotona? oli se sitten kerrostalo, omakotitalo, rivitalo tai paritalo.

        Ja vielä f.y.i.: koiran häkittäminen yhtäjaksoisesti pitkäksi ajaksi on laitonta. Koiran sää häkittää vain väliaikaisesti, esim. kuljetukset, tapahtumat yms. tai lyhyet aikavälit.
        Jos ei viitsi koiraa kouluttaa sen vertaa että opettaa sen olemaan kotona nätisti, niin eipä sitten tarvitse sitä piskiä ottaa sinne häkin reunaan istumaan.

        Yksinjätetty koira tuhoaa paikkoja oentu-iässä. Olipa sitten pk tai seurakoira.
        Gerbiilejäkö olet kasvattanut kun et tuota tiedä?

        Ja ellet olisi tuollainen emäpölvästi lukisit kyllä viestistä että pidin koiraani pahimman jyrsintäiän eristettynä huoneessa jossa oli 2x2m suuri sisähäkki SILLOIN KUN OLIN ITSE TÖISSÄ!!
        Luulitko että olisin johonkin helvetin farkkuvolvon takaosaan mahtuvaan kuljetushäkkiin sen tunkenut?
        Sinunlaiste kympin tuplajuustot ovat niitä laittomia!

        Nyt on kolmevuotisa eikä sen enää häkissä tarvitse olla, ei tuhoa enää mitään.
        Niin ja herra/rouva gerbiilinkasvattajakin varmaan tietää että on muunkinkokoisia seurakoiria kuin puudeli, on jopa yli 80kg uppiniskoja...

        Ja kyllä se ON seurakoira, ellet älyä niin voit vaikka käydä spkl:n sivuilla laskemassa montako doppea tuloksissa näkyy, jos kultainen noutaja laskettaisiin pk roduksi niin varmaankin saman verran


      • typätyistä
        Ich vaan kirjoitti:

        Yksinjätetty koira tuhoaa paikkoja oentu-iässä. Olipa sitten pk tai seurakoira.
        Gerbiilejäkö olet kasvattanut kun et tuota tiedä?

        Ja ellet olisi tuollainen emäpölvästi lukisit kyllä viestistä että pidin koiraani pahimman jyrsintäiän eristettynä huoneessa jossa oli 2x2m suuri sisähäkki SILLOIN KUN OLIN ITSE TÖISSÄ!!
        Luulitko että olisin johonkin helvetin farkkuvolvon takaosaan mahtuvaan kuljetushäkkiin sen tunkenut?
        Sinunlaiste kympin tuplajuustot ovat niitä laittomia!

        Nyt on kolmevuotisa eikä sen enää häkissä tarvitse olla, ei tuhoa enää mitään.
        Niin ja herra/rouva gerbiilinkasvattajakin varmaan tietää että on muunkinkokoisia seurakoiria kuin puudeli, on jopa yli 80kg uppiniskoja...

        Ja kyllä se ON seurakoira, ellet älyä niin voit vaikka käydä spkl:n sivuilla laskemassa montako doppea tuloksissa näkyy, jos kultainen noutaja laskettaisiin pk roduksi niin varmaankin saman verran

        Ne on paljon kovemman näkösiä ku ne on typättyjä, heti herättää kunnioitusta kun kävelee typätyn dobberin kanssa. Vielä kun laittaa kuonokopan niin saa olla varma että kaikki nynnyt väistää ja kaukaa.
        Parantaa itseluottamusta kun on julman näkönen koira joka tottelee.


      • BZ
        typätyistä kirjoitti:

        Ne on paljon kovemman näkösiä ku ne on typättyjä, heti herättää kunnioitusta kun kävelee typätyn dobberin kanssa. Vielä kun laittaa kuonokopan niin saa olla varma että kaikki nynnyt väistää ja kaukaa.
        Parantaa itseluottamusta kun on julman näkönen koira joka tottelee.

        Oot sä nyt tosissas, HERÄÄ !!!!!!


      • RAUHOITTAVIA
        Ich vaan kirjoitti:

        Yksinjätetty koira tuhoaa paikkoja oentu-iässä. Olipa sitten pk tai seurakoira.
        Gerbiilejäkö olet kasvattanut kun et tuota tiedä?

        Ja ellet olisi tuollainen emäpölvästi lukisit kyllä viestistä että pidin koiraani pahimman jyrsintäiän eristettynä huoneessa jossa oli 2x2m suuri sisähäkki SILLOIN KUN OLIN ITSE TÖISSÄ!!
        Luulitko että olisin johonkin helvetin farkkuvolvon takaosaan mahtuvaan kuljetushäkkiin sen tunkenut?
        Sinunlaiste kympin tuplajuustot ovat niitä laittomia!

        Nyt on kolmevuotisa eikä sen enää häkissä tarvitse olla, ei tuhoa enää mitään.
        Niin ja herra/rouva gerbiilinkasvattajakin varmaan tietää että on muunkinkokoisia seurakoiria kuin puudeli, on jopa yli 80kg uppiniskoja...

        Ja kyllä se ON seurakoira, ellet älyä niin voit vaikka käydä spkl:n sivuilla laskemassa montako doppea tuloksissa näkyy, jos kultainen noutaja laskettaisiin pk roduksi niin varmaankin saman verran

        KOIRALLE SEKÄ SINULLE toki sinulla ei koiraa edes ole mutta tälle sinun kaksoispersoonallesi toivon kaikkea hyvää:)


    • Hyökkäävärotu!

      Vältä ihmeessä hankaluudet, sen luonne on tappaa! Toki voit ylpeillä, että sulla on sellanen. Kanna sitten rehdisti seuraukset.

    • HupsisSakset

      Saksikäsi ihan hermona, mietipä miltä sust tuntuis jos vaikka ympärileikattais, nautitkos?

      • ;))))))))))))

        mut on jo ympärileikattu! eikä mitään valittamista, päin vastoin ;))))


    • M

      Typistys on Suomessa ja monessa muussakin EU-maassa laitonta. Korvien typistäminen kiellettiin jo 70-luvulla ja hännän poikkaisu 95 vai 96. Et saa osallistua mihinkään viralliseen kokeeseen, näyttelyyn tai testiin typistetyn koiran kanssa. Tulet saamaan monia vihaisia katseita eikä sun itsetuntosi kestä sitä, jos sä pelkäät jo palstalaisia.

      Mielestäni se nyt vaan on niin, että miehen kuuluu olla palomies, jolla on 30 senttinen kyrpä ja tummanruskeat silmät. Kotona mä sitä vaan ajattelin pitää, mut kyllä sen silti pitää olla ihan luonnoton. Onhan sen nyt aina kuulunutkin olla niin, että mies tekee kaikki kotityöt ja on leiponut pullaa, kun tulen töistä. Sori nyt vaan, jos kaikki äipän lellikit suuttuu tästä.

      • apolla

        Helpottiko?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      452
      2295
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2056
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1582
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1561
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1341
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1335
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      151
      1326
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      51
      1208
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1095
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      100
      1058
    Aihe