Varttikatto Peltikatoksi

Onko hommalla järkeä

Pienessä taloyhtiössämme suunnitellaan varttikaton muuttamista peltikatoksi.
Homma aiotaan toteuttaa siten, että vanha varttikate jätetään aluskatteeksi ja uudet ruoteet siihen, jonka päälle peltikatto.

Tietääkö joku onko homma sääntöjen ja hyvien rakennustapojen mukainen. Itse pidän menetelmää hölmöläisten hommana.

Eikö katon painokin lisäänny, kun vielä lumesteitä tarvitaan paljon, joten lumen paino ja entisen sekä uuden katon paino??

Olen yksin vastustamassa hommaa. Voisiko joku auttaa ja kertoa olenko oikeassa.

6

5323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiska-Jaakko

..uudet ruoteet saadaan kiinni tukevasti varttikaton läpi. Itse aikoinaan omistin varttikattoisen ok-talon ja siitä muistan, että aika korkea poimuistahan se kate on, joten pitkät naulat ainakin tarvitaan. Toinen seikka mikä paranisi jos tilalle vaihdettaisiin nykyaikainen aluskate, olisi kaikki läpiviennit, viemärin tuuletukset, savupiiput, jne. Jos ja kun varttikatteen alla ei ole mitään aluskatetta (tässä omassani ei ainakaan ollut), nuo piipun juuret ja muut läpiviennit vuotavat varmasti (ainakin vähän). Eli olen kanssasi samaa mieltä, että vanha kate pois, uusi nykyaikainen aluskate ja päälle pelti - näin saatte varmemmin laadukkaan ja kestävän peltikaton. Itse vaihdatin vanhan peltikaton just uuteen. Siinä yhteydessä vanhan aluspahvin päälle laitettiin uusi aluskate ja lopuksi uusi pelti. Uusi katto on n. 4cm korkeampi kuin vanha koska uusi rakenne vaati tuplaruoteet. Katon vaihdon yhteydessä vaihdettiin ylimmäinen räystäslauta, joten muutosta ei huomaa. Hintaa omalle remontilleni, avaimet käteen tuli n.50€/neliö sis. kaikki uudet räystäskourut, syöksytorvet, seinä-ja lapetikkaat, piipun pellitykset, lumiesteet, yms.

• Olen juuri samoja

ongelmia miettinyt. Nimenomaan ruoteen kiinnitys on vaikea niin suurilla nauloilla.
        Olen saanut tarjouksen katon tekemisestä avaimet käteen.
        Siinä varttikate pois ja uudet ruoteet ja aluskate.
        Katon hinnaksi tulee täydellisenä sadevesijärjestelmineen 58€/m2.
        Varttikate on aspestipitoinen, joten sen hävittäminen selittänee kalliimman hinnan.

Nyt pitää vain kolme muutakin asukasta käännyttää oikealle tielle.

• järkeä päähän.
        Olen juuri samoja kirjoitti:

ongelmia miettinyt. Nimenomaan ruoteen kiinnitys on vaikea niin suurilla nauloilla.
        Olen saanut tarjouksen katon tekemisestä avaimet käteen.
        Siinä varttikate pois ja uudet ruoteet ja aluskate.
        Katon hinnaksi tulee täydellisenä sadevesijärjestelmineen 58€/m2.
        Varttikate on aspestipitoinen, joten sen hävittäminen selittänee kalliimman hinnan.

Nyt pitää vain kolme muutakin asukasta käännyttää oikealle tielle.

Vaikkakin meitin taloyhtiössä on tehty täydellisiä typeryyksiä. Noh ruostuneitten rännien "sisäputkittaminen" ja päälle maalaus ruosteen päälle lateksilla...

Siis noin typerää ajatusta meilläkään kukan ei ole keksinyt ikinä ehdottaa. Noo, lautavuorauksen muuttaminen tiileksi meni jo aika lähelle, onneksi ei mennyt läpi.

Sanottavansa asiassa on paikkakunnan rakennusvirastollakin jne, Mutta tuollainen ei yksinkertaisesti voi olla hyvän rakennustavan mukaista remontoointia.

Mineriitti on periaatteessa ongelmajätettä! Toisekseen, kttoa aukoessa olisi helppo lisätä vaikka lisäeristettä vähän samalla, laitella kaikenlaisia lintuverkkoja räystäitä suojamaan jne.

Katon korkeus muuttuu jokatapauksessa, ja luultavimmin aina tarvitaan rakennuslupa. Onko räystäät tarpeeksi pitkät? Me hommattiin (ihme kyllä) luvat ja pidennettiin räystäitä. Vedet ei tuu seinille ja talotkin näyttää paremmilta.

En muista hintaa, pirun kallis oli (hesa/nousukausi). Ja yaloyhtiömme tyyliin, aina pitää kaupunkilaisten tyriä. Ite koitin selittää, ei ne kuunnelleet.

Siis kirkkaasta (galvanoidust) pellistä katot jne.
        Nojoo, pian sitten otetaan lisää lainaa ja maalautetaan. Ja taas parinkymmenen vuoden päästä maalautetaan...

Koitin vaan selittää, että jotain valmiiksi käsiteltyä peltiä. Se ois ollut siinä. Nyt vaan maksetaan enemmän ajan oloon. Se ja sama tuleeko velkaa nyt satanen vaiko sataviis.

Meet ja varaat kyläilyajan naapureilta jos ei muuten satu kohtaamaan. Ota iso pajavasara ja tuhtinippu rautalankaa mukaan.... Noh, konjakkipullo voi myös auttaa.

BTW. ette te ees saa lupaa tehdä tollasta remonttia, sehän on niin moninkertainen riski sitten hetimiten. Pysyykö pellit? Mikä ihmeen ylimääräinen tuuletusrako? Onkohan sen vanhan katon alapuoli kunnossa? Paljonko muuten maksais lausunto ammattilaiselta, ei mitään, net rupeaa nauraan teitin suunnitelmille.

• porataan niin
        järkeä päähän. kirjoitti:

Vaikkakin meitin taloyhtiössä on tehty täydellisiä typeryyksiä. Noh ruostuneitten rännien "sisäputkittaminen" ja päälle maalaus ruosteen päälle lateksilla...

Siis noin typerää ajatusta meilläkään kukan ei ole keksinyt ikinä ehdottaa. Noo, lautavuorauksen muuttaminen tiileksi meni jo aika lähelle, onneksi ei mennyt läpi.

Sanottavansa asiassa on paikkakunnan rakennusvirastollakin jne, Mutta tuollainen ei yksinkertaisesti voi olla hyvän rakennustavan mukaista remontoointia.

Mineriitti on periaatteessa ongelmajätettä! Toisekseen, kttoa aukoessa olisi helppo lisätä vaikka lisäeristettä vähän samalla, laitella kaikenlaisia lintuverkkoja räystäitä suojamaan jne.

Katon korkeus muuttuu jokatapauksessa, ja luultavimmin aina tarvitaan rakennuslupa. Onko räystäät tarpeeksi pitkät? Me hommattiin (ihme kyllä) luvat ja pidennettiin räystäitä. Vedet ei tuu seinille ja talotkin näyttää paremmilta.

En muista hintaa, pirun kallis oli (hesa/nousukausi). Ja yaloyhtiömme tyyliin, aina pitää kaupunkilaisten tyriä. Ite koitin selittää, ei ne kuunnelleet.

Siis kirkkaasta (galvanoidust) pellistä katot jne.
        Nojoo, pian sitten otetaan lisää lainaa ja maalautetaan. Ja taas parinkymmenen vuoden päästä maalautetaan...

Koitin vaan selittää, että jotain valmiiksi käsiteltyä peltiä. Se ois ollut siinä. Nyt vaan maksetaan enemmän ajan oloon. Se ja sama tuleeko velkaa nyt satanen vaiko sataviis.

Meet ja varaat kyläilyajan naapureilta jos ei muuten satu kohtaamaan. Ota iso pajavasara ja tuhtinippu rautalankaa mukaan.... Noh, konjakkipullo voi myös auttaa.

BTW. ette te ees saa lupaa tehdä tollasta remonttia, sehän on niin moninkertainen riski sitten hetimiten. Pysyykö pellit? Mikä ihmeen ylimääräinen tuuletusrako? Onkohan sen vanhan katon alapuoli kunnossa? Paljonko muuten maksais lausunto ammattilaiselta, ei mitään, net rupeaa nauraan teitin suunnitelmille.

asbestipöly leviää ympäristöön ja pakko on porata reikiä jos päälle tehdään uusi katto.

• siinä syntyy
        porataan niin kirjoitti:

asbestipöly leviää ympäristöön ja pakko on porata reikiä jos päälle tehdään uusi katto.

Nyt kuitenkin on näkyvissä valoa tunnelin päässä. Sain porukat vähän pelästymään, kun kävin rakennusvirastosta hakemassa TOIMENPIDE ILMOITUSKAAVAKKEEN ja pelottelin, että selvitys voi saattaa hallituksen vaikeuksiin. Olen hakenut tarjouksia "avaimet käteen" periaatteella ja oikeilla menetelmillä tehtynä. Paras hinta liikkuu sadevesijärjestelmineen, sekä jätteiden hävittämisineen noin 50e neliöhinnassa. Minusta se on kohtuulinen. Aspestilevy on ongelmajäte ja sen hävittäminenkin voi vähän maksaa?

• missä palaa

Paloviranomaiset eivät ole innostuneita asiasta; jos syttyy, on kaksinkertainen katto koko vaikea läpäistä, ja siten kunnan viranomainen ei taatusti anna lupaa,tsekkaa, niin homma raukeaa jo tähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16