puisto pakko?

sera^^

Juttelin tänään ystäväni kanssa puistoilusta, ja jäin pohtimaan erästä asiaa...
Ystäväni käyttää koiraansa puistossa lähes päivittäin iltapäivisin ruuhka-aikaan, jossa ei sinäänsä mitään väärää ole. Hänen koiransa on ystävällinen, joskin hieman arka.
Itse käyn puistossa harvoin, ja silloin kun käyn valitsen ajan jolloin siellä on mahdollisimman vähän koiria, jos yhtään. Oma kettuterrieri narttuni osaa olla kovapäinen, vaikka ystävällinen muille onkin. Tyttö ei provosoi tai härnää muita, mutta lähtee helposti mukaan tappeluun jos muille koirille puistossa sellainen tulee. Narttuni kyllä tykkää puistoilusta kovasti, niinkun kaikesta muustakin ulkoilusta ja touhuamisesta, mutta koirani myös stressaa, mikäli siellä on paljon koiria. Joskus parikin koiraa on jo liikaa saamaan sen käymään niin täysillä, ettei siihen saa mitään yhteyttä, ja jos tällaisessa tilanteessa tulee joku pomottamaan tyttöä alkaa rähinä.
Nyt ystäväni syyllistää minua siitä, kun en käy puistossa usein, koirani kuulema kärsii siitä. Mielestäni tämä ei pidä paikkaansa, koska koira kuitnkin saa paljon liikuntaa, ja sillä on mahdollisuus juosta irti, esim. viikonloppuisin mökkeilessämme.
Olen harkinnut puistoilun jättämämistä kokonaan, olisiko siitä mitään haittaa koiralle? Eihän puistoilu ole välttämätöntä? Ajatuksianne, kiitos.

12

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole mitään haittaa

      jos haluat puistoilun jättää. Itselläni kaksi belggari urosta joiden kanssa en pahemmin puistoile. Joskus saatan käydä jos siellä ei ole muita koiria ja tämä vaan sen takia ettei tulisi turhia eläinlääkäri käyntejä.

    • ryynis

      Ei koirasi kärsi, kun ei käy koirapuistossa.
      Parempi, ettet mene tappeluttamaan koiraasi sinne vaan tapaat muita koiria toisenlaisessa ympäristössä ja hallitummissa tilanteissa :)

    • Minun mielipiteeni on selkeästi se, että puistoilu ei sovi oikeastaan millekään koiralle. Toki puistoilu on helpompaa joidenkin rotujen/yksilöiden kanssa kuin joidenkin toisten.

      Näkemykseni ja kokemukseni mukaan puistoilu on koiralle aina jonkinlainen stressi, isompi tai pienempi: Koira JOUTUU puistossa vieraan lauman jäsenien kanssa etsimään vieraassa laumassa paikkaansa. Se stressaa tietenkin. Koirien "leikkiminen" (kuten ihmiset sanovat) on AINA, siis ihan aina, alistumista ja alistamista, siis sitä oman paikan hakemista, kumpi on pomo jne. Vaikka meistä ihmisistä onkin ehkä kiva katsella sitä "leikkiä", niin monelle koiralle siitä todellakin on leikki kaukana ja kamala paine asettua arvojärjestykseen muiden puistoilevien koirien kanssa. Ei siis yhtään kivaa ja rentouttavaa.

      Monet koirien käytöshäiriöt jäisivät vähemmälle/pois, jos niitä koiria ei vietäisi puistoon lainkaan. Näkemykseni on radikaali ja tiedän, että kaikki eivät todellakaan ajattele kanssani samalla tavalla. Jokaisella on oikeus tietenkin omaan näkemykseensä ja jokainen koiran omistaja itse päättää millaiseen kohteluun/stressiin koiransa altistaa.

      Koiralle on parasta kun se saa olla oman laumansa kanssa - ihmisten ja kenties perheen muiden koirien. Ei koira ihan oikeasti kaipaa mitään lauman ulkopuolisia "kavereita". Tämä koirakavereiden tarve on ihan ihmisten keksintöä ja höpöhöpöä. Kun omistajan ja koiran suhde on kunnossa, niin koira on iloinen, reipas ja nauttii elämästään. Parasta liikuntaa koiralle on se, kun se pääsee omistajansa kanssa liikkumaan monipuolisesti. Suosittelen lämpimästi, että et vie koiraasi puistoon (ainakaan silloin kun siellä on muita koiria), kosks se ei selvästikään nauti siellä olostaan.

      • sera^^

        Kiitos hyvistä vastauksista!
        Olen rottweiler-mamin kanssa monessa asiassa samalla kannalla, tottahan se on, että osa koirista varmasti nauttii puistossa oleilusta, mutta omakin koirani on mitä on, joidenkin koirien kanssa kaikki menee hyvin, kun taas useinpien kanssa leikkiminen on jatkuvaa paikanhakemista, kuten sen osuvasti ilmaisit. Puisto ehkä käy joillekin, mutta meillä se aiheuttaa vain turhaa stressiä, jonka voi helposti myös välttää. Puistoilut nyt meidän osalta ohi. :) Kiitos teille!


      • tulehyväkakku

        Olen joskus miettinyt tuota puistohullutusta, vaikka itse maalla asunkin ja en moista palvelua tarvitse. On aika outo ajatus, että lauma toisilleen vieraita koiria alkaisi noin vaan söpösti leikkiä..


      • oli silkkaa asiaa!

        Itsekään en koiriani puistossa ole koskaan käyttänyt, enkä käytä, koska siitä ei hyödy kukaan! Ja perustelut löytyvät juurikin tästä rottweiler-mamin tekstistä ytimekkäästi. Puistoilu vaan lisää koiran stressiä ja haavereita. Itse käyn oman koirani kanssa ihan perus lenkeillä ja silloin tällöin käyn äitini luona ja vien koirani sinne touhuamaan hänen koiriensa kanssa, jotka ovat olleet osa koirani elämää koko ajan. Tutussa laumassa säännöt on jo selvillä ja koirien ei tarvitse niiden takia stressailla.


      • mitä soopaa

        ihan kuin inhimillistäisit koiran lapseen :/ Anteeksi suora kommenttini, muttet taida paljoakaan tietää koirien elämästä. Koirapuistot ovat hyviä paikkoja koirille, jotka tulevat toimeen muiden kanssa. Ihmisillä on sosiaalista kanssakäymistä niin riehumista, ihastumista, leikkimistä yms. Samoin myös koirat käyttäytyvät tarhassa: eivät pidä kaikista, pitävät joistakin, pyytävät toisia leikkimään. Alistus, herruus? No, se nyt vaan on luonnollista eläimille, miksi sitä kieltämään? Ei se muutaman sekunnin alistus sitä koiraa sekopäiseksi tee. Hetkeä myöhemmin koira juokseekin leikkimässä jonkun toisen koiran kanssa. Näin se vain on.


    • Huh Huh

      Ën käytä ikinä.

      On aivan yhdentekevää mitä idiootit vouhkaavat. Sinä päätät mitä teet koirasi kanssa.

      • Juuri noin!

        Laiskojen ihmisten paikka, jonne koirat viedään keskenään "leikkimään". AINA stressin paikka koiralle. Voi että, rottis-mami osui hyvin asian ytimeen, se on juuri noin.


      • koirakavereita,
        Juuri noin! kirjoitti:

        Laiskojen ihmisten paikka, jonne koirat viedään keskenään "leikkimään". AINA stressin paikka koiralle. Voi että, rottis-mami osui hyvin asian ytimeen, se on juuri noin.

        kuten ihmiset monesti olettavat. Esim. luonnossa vapaathan väistävät toisiaan, eivät ahtaudu pienelle alueelle väkisin tutustumaan, josta eivät pääse pois.


      • kaikki idiootit,
        koirakavereita, kirjoitti:

        kuten ihmiset monesti olettavat. Esim. luonnossa vapaathan väistävät toisiaan, eivät ahtaudu pienelle alueelle väkisin tutustumaan, josta eivät pääse pois.

        voitte vapaasti hyökätä täällä kimppuuni. Sillä joudun nauramaan näille väitteillenne. Koirathan ei ole laumaeläimiä???


      • ne ovat....
        kaikki idiootit, kirjoitti:

        voitte vapaasti hyökätä täällä kimppuuni. Sillä joudun nauramaan näille väitteillenne. Koirathan ei ole laumaeläimiä???

        Lasipalloja, jotka särkyvät, jos vähänkin joutuvat liikkumaan muiden koirien kanssa kovempaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe