Vakava asia,minulle.

Elli

Taas alkoi tämä vuos kymmeniä jatkunut pelon kausi, talvi. Pelkään sairauteen asti hiiriä. Unski ei ota asiaa vakavasti, hän ei usko moiseen, kuka nyt pieniä hiiriä pelkää.

Syksyllä hiiret alkavat pyrkiä sisätiloihin. Olemme asuneet mökisämme yli 40 vuotta. Se on rakennettu 20 luvulla ja kivi jalalle. Sokkeli on täynnä rakoja mistä hiiret pääse runkoon ja seinien ja lattioiden väliin.

Yöt on lyhyitä kun herään jatkuvaan rapinaan. Ostin sellaisen äänilaitteen mikä pitäisi pelottaa hiiret,muttei siitä ole ollut apua.Loukkuja on vaikea laittaa seinien väliin. Rotan myrkkyä en voi käyttää koiran takia.

Nyt lapioidessani lumia reikien peitoksi välähti mieleen idea.Kysyn asiaa täällä ,koska ukolle on turha mitään hiiriä koskevaa enää puhua.

Jos rappaisi ensi kesänä perustuksen kivenlohkareet ja isompiin rakoihin laittaisi jotakin väliin,mitähän siihen voisi laittaa? Vai tiedätkö mitään muuta konstia millä saisi viettää loppuelämän ilman hiiri pelkoa.
Voiko niin tehdä,toivoisin jonkun asiasta tietävän ihmisen sanovan asiasta.

17

5669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorkki

      Hei Rappaminen on toivotonta. Hiiri ei tarvise kuin 10 mm:n reiästä. Sinulla lienee kaksi realistista vaihtoehtoa jäljellä. Ekaksi hanki kissa jolle järjestät pääsyn alapohjaan. Toka on rotanmyrkky joka on hyvä ja tehokas. Näillä pärjäät varmasti terveisin Jorkki

      • hiiri

        ja kolmas vaihtoehto: Käy lääkärissä valkotakkisten luona keskustelemassa pelkotiloistasi.


      • Anni

        Myrkkyä saatuaan hiiret voivat mennä kuolemaan jonnekin mukavaan paikkaan - joka voi olla vaikka jossain mökin rakenteissa. Mahtavia hajuefektejä voi olla odotettavissa.

        Onko se kissa täysin mahdoton ajatus?


      • jorkki
        Anni kirjoitti:

        Myrkkyä saatuaan hiiret voivat mennä kuolemaan jonnekin mukavaan paikkaan - joka voi olla vaikka jossain mökin rakenteissa. Mahtavia hajuefektejä voi olla odotettavissa.

        Onko se kissa täysin mahdoton ajatus?

        Yleisimmin käytetyt "myrkyt" ovat k-vitamiinia, joka ohentaa verta. Tällöin hiiret yms saavat sisäisiä verenvuotoja ja tulevat janoisiksi. Tämän jälkeen ne yleensä hakeutuvat veden äärelle juomaan. Joskus harvoin olen kuullut että hiiri olisi jäänyt sisätiloihin johonkin koloon kuolemaan. Toisaalta hiiressä on mätänevää kudosta vähän, vain muutamia kymmeniä grammoja, joten hajuriski on lähinnä hypoteettinen. terveisin Jorkki


    • jamppa

      lumi ei ainakaan paranna tilannetta. miksi ne hiiret tulevat sisälle? hakevat suojaa. peittämällä raot lumella, parannat niiden oloja.(jos mahdollista).hiirien kulkua talon sisään on hankala estää, voi vain hidastaa. kissaa ehdotettiin, ja olen samaa mieltä, toinen on se myrkky. vai pekäätkö että koirat syövät ne kuolleet hiiret?

      siitä kivijalan paikkaamisesta: voithan yrittää, mutta todennäköisesti hiiret pääsevät monesta muusta paikasta sisälle.

      myrkytä vuosi, ja sitten ota kissa.

    • viilailija

      Kummallista, ettei kukaan ole vielä ottanut huomioon tuosta tukkimisesta aiheutuvia riskejä. Vaan muutamat ovat jopa kannustaneet sinua pilaamaan taloasi.

      Eli älä missään tapauksessa mene tukkimaan tuon ikäisen talon perustuksia. Talo on kivien päällä ilmarakoineen ihan hyvästä syystä. Jos tuon alapohjan menee tukkimaan, se ei pääse tuulettumaan ja homevaurio on todennäköinen. (Riippuen tontin maaperän kosteudesta olisi talo purkukunnossa muutassa vuosikymmenessä.)

      Ei taida loppujenlopuksi olla tehokkaampaa keinoa kuin kissa, noiden hiirien vähentämiseen.

      Jos rapina seinän sisällä erityisen paljon haittaa, eikä hiiret muuten pääse sisälle, taitaa olla ainoa mahdolisuus tehdä pieni aukko seinään (rapisevaan kohtaan) ja asettaa loukku heti sen eteen. Muuten ei noita hiiriä sieltä taida pois saada...

      Muistaakseni muuten hiiret tottuvat noiden äänilaitteiden äänenkorkeuteen jo muutamassa viikossa, eli onhan laitteesi sellainen, joka itse osaa vaihtaa taajuutta tietyin väliajoin? Muutoin sellaisesta vehkeestä tuskin onkaan erityisempää apua. (=halpisvehkeet)

      • Elli

        Kiitos vastauksista, taitaa olla paras hylätä tuo rappaus, sen ilmanvaihdon takia.
        Kissa meillä kuoli vuosi sitten, eikä se saanut hiiriä aisoihin. Ihmetteli vaan niiden rapinaa seinän sisässä.

        En enää ole kissan kannalla, kun edellinenkää ei tahtonut pärjätä koiran kanssa. Naapurissa on kolme kissaa, niin meidän kissan eläessä oli jatkuvat pissan hajut talon nurkalla. Nyt eivät käy kyläilemässä kun ei ole kissaa, joten ei ole sitä hirveää hajuakaan.

        Myrkkyä en tahdo uskaltaa, kun koiramme pyydystää hiiriä, jos vaan saa kiinni ulkona.

        Vähän näyttää olevan vaihtoehtoja, valkotakkisiin en tuhlaa rahojani, on se polla viellä aika hyvässä kunnossa vaikka ikääkin on.

        Täytyy vissiin laittaa lotto sisään ja yrittää saada sieltä uuden talon rahat.
        Tuohon se mahtuis entisen viereen, jättäisin Unskin hiirineen, kun eivät häntä häiritse.
        Täytyy panna vaan toivo lauantaihin.


      • Kokenut
        Elli kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, taitaa olla paras hylätä tuo rappaus, sen ilmanvaihdon takia.
        Kissa meillä kuoli vuosi sitten, eikä se saanut hiiriä aisoihin. Ihmetteli vaan niiden rapinaa seinän sisässä.

        En enää ole kissan kannalla, kun edellinenkää ei tahtonut pärjätä koiran kanssa. Naapurissa on kolme kissaa, niin meidän kissan eläessä oli jatkuvat pissan hajut talon nurkalla. Nyt eivät käy kyläilemässä kun ei ole kissaa, joten ei ole sitä hirveää hajuakaan.

        Myrkkyä en tahdo uskaltaa, kun koiramme pyydystää hiiriä, jos vaan saa kiinni ulkona.

        Vähän näyttää olevan vaihtoehtoja, valkotakkisiin en tuhlaa rahojani, on se polla viellä aika hyvässä kunnossa vaikka ikääkin on.

        Täytyy vissiin laittaa lotto sisään ja yrittää saada sieltä uuden talon rahat.
        Tuohon se mahtuis entisen viereen, jättäisin Unskin hiirineen, kun eivät häntä häiritse.
        Täytyy panna vaan toivo lauantaihin.

        Itse pääsin aikoinaan omasta kiusallisesta pelkotilastani hypnoosin avulla.
        Pätevä hypnotisoija pystyy antamaan avun usko tai et. P:S En itsekään uskonut ennen käyntiäni siellä....nyt uskon : ))


    • _oi

      pystymme käymään kuussa, mutta pari hiirtä aiheuttaa meille ongelman johon ei löydy muuta ratkaisua kuin kunnon kissa?!

    • HäHä

      Itselläni on ollut hiirien kanssa samanlaisia ongelmia, mutta ilman pelkotiloja. Se on totta ettei sokkelia kannata rappaamaan ryhtyä, pilaat vain alapohjan hengittävyyden... joka on aika kova hinta hiirettömyydestä. Itse olen jostakin lukenut ja vanhemmilta ihmisiltä kuullut, että hiiret eivät pitäisi lasivillasta. Joten jos löydät "koloja" tai reikiä esim. talonpohjasta (siis lattiasta), viemärien/vesiputkien läpivienneistä (ei siis sokkelista) laita tuppo lasivillaa reikään. Ei kuitenkaan paalikaupalla, vaan siisti 5 - 15mm kerros. Lasivillassa todennäköisesti "lasi" tekee villan koskettamisen epämiellyttäväksi myös hiirille.

      Hyvää joulua...
      kaipa sitten niin ihmisille kuin hiirillekin.

      • viilailija

        Itse tulin myös eilen ajatelleeksi tota villan tunkemista seiniin, niille kohdille joissa "rapisee". Mutta lasivilla/kivivilla tuskin toimii, ehkä jopa päinvastoin. Olen ainakin itse nähnyt useita hiiren pesiä, jotka ovat tehty pelkästä lasivillasta.

        Sen sijaan selluvillasta hiiret eivät kuulemma tykkää. Selluvilla kun on homehtumisen/palamisen estämiseksi käsitelty boorihapolla, josta hiiret eivät pidä.
        Melko ison säkin tuota villaa saa rautakaupasta noin 10-15€ hintaan. Mietin vain, toimisiko jopa pelkän boorihapon ruiskuttaminen seinärakenteisiin vai millaista myrkkyä se yleensäkin on?

        Myös uretaanipaikkaus saattaisi toimia hiirien suhteen, mutta rottiin se ei tehoa. Rotat kun kaivavat reiän styroxlevyynkin alta aikayksikön.


      • Anonyymi
        viilailija kirjoitti:

        Itse tulin myös eilen ajatelleeksi tota villan tunkemista seiniin, niille kohdille joissa "rapisee". Mutta lasivilla/kivivilla tuskin toimii, ehkä jopa päinvastoin. Olen ainakin itse nähnyt useita hiiren pesiä, jotka ovat tehty pelkästä lasivillasta.

        Sen sijaan selluvillasta hiiret eivät kuulemma tykkää. Selluvilla kun on homehtumisen/palamisen estämiseksi käsitelty boorihapolla, josta hiiret eivät pidä.
        Melko ison säkin tuota villaa saa rautakaupasta noin 10-15€ hintaan. Mietin vain, toimisiko jopa pelkän boorihapon ruiskuttaminen seinärakenteisiin vai millaista myrkkyä se yleensäkin on?

        Myös uretaanipaikkaus saattaisi toimia hiirien suhteen, mutta rottiin se ei tehoa. Rotat kun kaivavat reiän styroxlevyynkin alta aikayksikön.

        Hei! Meillä on Rölli-kissa, lisäksi loukutetaan. Nykyisin on kivoja hiidenpyydyksiä, joista hiirulaista pois otettaessa ei elukkaan tarvitse koskea. Hiiren elinympäristö on aika pieni. Syksyllä ajoissa kannattaa aloittaa pyynti, kyllä noita hiiriä muutama tulee, sitten tyrehtyy. Kissa on onnessaan, kun sille ostoruoan lisäksi antaa tuoreen lisäherkun. Maalaisjärki opettaa, ett hiirulaisetkin on luojan luomia, jotka nyt ei meille sovi, joskin nakertelevat tuuletusaukkoja, jos ei muuten ole. Hauskoja pyydystystapahtumia. Ulla


    • Sepi

      Jos myrkky ei käy, niin sitten armoton loukkurumba käyntiin. Hae vaikka kymmenen hiirenloukkua ja sijoittele niitä sopiviin paikkoihin rakennukseen ja sen alle, tarkasta ne päivittäin. Aika nopeasti ne hiiret on hävitetty.

    • okkrok

      syksyllä ennen talven tuloa kaiva sokkelin viereen ampäri joka sivulle taloa ja vettä sinne 10 cm. ne hiiret juoksee sokkelin laitoja pitkin kun ulkona ovat, ei jää kovin montaa talveksi rapistelemaan, oli kotitalossa nimittäin ämpärit täynnä hukkuneita. aikoinaan kun hiiriä oli pirtin seinissä ja katossa rapistelemassa haitaksi asti, niitä näkyi ulkona syyshämärissä sokkelin laidalla tämän tästä ja siitä juoksivat talon alle sopivan paikan tullen, tämän havaittuamme eiku ämpärit uppoon seinän laidalle ja hiiret loppu siihen.

    • HäHä

      Morjens sano rikkaat toisilleen...

      Oli pakko palata asian tiimoille, kun se jäi vaivaamaan. Otimpa tuossa, kirjahyllystä perinne/antiikkirakentamisen mega-opuksen käteen ja tutkin tuota hiiri aihetta. Niin kuin eräs keskustelija mainitsi aiemmin, että on nähnyt hiirellä jopa pesiä lasivillassa pitää paikkansa, kirjankin mukaan. Myönnän virheeni,anteeksi.

      Perinnerakentamisen "mestarit" mainitsevat kirjassaan, että sammutettua kalkkia käytetään ehkäisemään hiirien liikehdintää rakennuksissa. Sitä voidaan ripotella ullakolle, seinien väliin,"rossipohjan" alle ja jopa sokkelin viereen ulos. Kalkkia saa kuulemma ostaa "Maatalous liikkeistä" jopa 25kg säkeissä...

      HUOM!!!!! Kalkin PITÄÄ olla EHDOTTOMASTI SAMMUTETTUA KALKKIA !!! Tavallinen kalkki voi kirjan mukaan syttyä palamaan myöhemmin hapen vaikutuksesta.

      Tiedä tätä sitten toimiiko, mutta ainakin minä pidän "vanhan kansan" taitoja paremassa arvossa kuin nykyajan patterivehkeitä.

    • Peloton Jussi

      Akat pelkää vaikka mitä, hiiriä,käärmeitä ja ampiaisia. Paras kikka on ilmoittautua pelkokertoimiin,siellä kun pistelet pari hiiren häntää poskeen, eiköhän hiiripelko häivy, kiäh kiäh.

    • Hiiretön

      Meillä oli sama ongelma. Pari vuotta sitten otimme kissan, joka hävitti ongelman tyysti. Suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe