Joo..Eli mä en oo koskaan ajanut mopolla, mutta haluaisin jonain päivänä vielä mopon ja oppia jopa ajamaan :D Tiedän olen tyhmä, mutta en ole löytänyt netistä yhtään tietoa mopolla ajamisesta. Voisiko joku ystävällinen hieman selventää minua? eli toisin sanoen kertoa kaikkea yleistä. Esim. tiedän kyllä että mopossa on vaihteita, mutta milloin mitäkin käytetään? Ja missä on kytkin? jne
Miten mopolla ajetaan?
57
22639
Vastaukset
- tuolta
Katsoppa tuo sivusto. Löytyy asiaa käynnistämisestä asti! Varmasti auttaa
http://www.motot.net/wiki/Mopolla_ajamisen_alkeet - sama ongelma
älä välitä,itellä melkeen sama ongelma:D
siis mopossa on kytkin (kahva vasemman puoleisessa sarvessa),sitä painetaan kun vaihdetta vaihdetaan(vasemman puoleisella jallalla)
huonosti selitetty mutta yritin ainakin:D
tässä on hyvä sivu josta itse olen lukenut näitä juttuja
http://www.motot.net/wiki/Mopolla_ajamisen_alkeet - dfhsghsh
Kannattaa kysyä joltakin ihan livenä, kun se on ehkä vähä vaikeaa selittää näi netisä textinä. Mutta:
1. Käynnistä mopo startista/polkimesta. Vaihe on vapaalla.
2. Vedä kytkinkahva pohjaan(ohjaustangossa vasemmanpuoleinen kahva). Kun kytkin on pohjassa, mopon renkaat rullaavat vapaasti. Voit painaa kytkintä milloin ikinä haluat ajaessa.
3. Kytke ykkösvaihde silmään vaihdepolkimesta.(1 pykälä alaspäin)
4. Vasta nyt ala PIKKUHILJAA löysäämään kytinkahvaa. Samalla hieman kaasua, ei paljoa. Näin päästään liikkeele.(vaatii ekakertalaiselta harjoittelua että pääsee sujuvasti liikkeelle) HUOM! Mopolla on vaikeaa päästä liikkeele muilla, kuin ykkösvaihteella, ainakin aluksi.(sammuu)
5. Kun kierrokset ovat hieman korkealla(kun mopo meinaa alkaa huutamaan). Vedä kytkinkahva pohjaan ja kytke 2. vaihde. Anna hieman kaasua ja löysää kytkinkahva rauhallisesti.
6. Jatka samaa vaihteenvaihtotekniikkaa niin kauan kunnes on isoin vaihde päällä.
Hiljentäessä, kun mopon kierokset laskevat, lapa vaiheita samalla tavalla, mutta alaspäin. Voit pysähtyä millä vaihteella tahansa, JOS kytkin on pohjassa. Älä kytke alempia vaihteita liian korkeilla kierroksilla päälle, ettet tee moottorijarrutusta(moottori kärsii). Joten muista käyttää sopivasti jarrujakin. :D siinä oli pari vinkkiä että saat (ehkä) vähän kuvaa millaista se on. Ku tarpeeks harjottelee ni ajaminen on kuin lasten leikkiä. Ei kukaan osannut ajaa, ennenkuin harjoitteli. Huomatkaa että nämä ovat ohjeeni ALOITTELEVALLE. Kullakin oma ajotyylinsä. Mutta tosiaan kannattaa kysyä joltakin joka tietää ihan kasvotusten.- gjeje
Jaa tuohon tulikin 2 linkkiä sillävälin kuin kirjotin:D lol kirjotin varmaa 10 min turhaa-.-
- agsdgas
gjeje kirjoitti:
Jaa tuohon tulikin 2 linkkiä sillävälin kuin kirjotin:D lol kirjotin varmaa 10 min turhaa-.-
..ja unohin kaikenlisäks kertoa sen, että kaasu löysätään ku vaihetta vaihetaan :D asdasdadsads
- Anonyymi
Miten ajetaa tasasta vauhtia mopolla
- Anonyymi
gjeje kirjoitti:
pari vuotta myöhässä mutta kiitos sulle autto enemmän kun linkit
- aloittaja
Kiitos kaikille vastanneille, ainakin noilla pääsen alkuun!
- kysymys ,mutta..
..Mites sit vaihetaa alaspäin, jos ylöspäin vaihtaessa poljetaa alapäin, nii painetaako sillon ylöspäin, vai mites?
- asdf
kysymys ,mutta.. kirjoitti:
..Mites sit vaihetaa alaspäin, jos ylöspäin vaihtaessa poljetaa alapäin, nii painetaako sillon ylöspäin, vai mites?
eli tyhmä kysymys mutta kysynpä kuiteski:D eli mites ku vaihdetta vaihetaan niin pitkääkö kytkin olla täysin pohjassa vai haittaako jos se ei kerkeä mennä täysin "pohjaan"?ja miten kun sanotaan että löysätä kaasu ku vaihtaa vaihetta, niin pitääkö kaasu olla kokonaan pois vai saako vähän "vääntää" kaasua?
- Kerko=9-
kysymys ,mutta.. kirjoitti:
sulle vastaus sun kysymykseen: sun pitää polkee vaihde poljinta YLÖSPÄIN,kuin vaihdat alas päin
- en_osaa
Kerko=9- kirjoitti:
sulle vastaus sun kysymykseen: sun pitää polkee vaihde poljinta YLÖSPÄIN,kuin vaihdat alas päin
luulin vain että polkupyörissä on polkimet? eikö mopot olekkaan automaattivaihtoehtoisia? uskoisin että olette erehtyneet koska olen kuullut että vain moottoripyörissä on vaihtoehtopoljin
- 1+5=6?
täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, älä osta mopoa niin ei tule ruumiita.
- en_osaa
1+5=6? kirjoitti:
täysin samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, älä osta mopoa niin ei tule ruumiita.
no tuskin tiädätte itsekään mitään mopoista...
- osaan
en_osaa kirjoitti:
no tuskin tiädätte itsekään mitään mopoista...
ööh, luulisin tietäväni kun oon kaks vuotta ajellu.
- 18+12=35
osaan kirjoitti:
ööh, luulisin tietäväni kun oon kaks vuotta ajellu.
luulisin että et tiedä mopoista yhtään mitään vaikka oisit ajanut vittu 50vuotta
- Pakeee
18+12=35 kirjoitti:
luulisin että et tiedä mopoista yhtään mitään vaikka oisit ajanut vittu 50vuotta
lyöt mopon käyntiin jolloin se on vapaalla. Kytkin pohjaan. Ensimmäinen vaihde saadaan päälle painamalla vasemmalla olevaaa vaihdepoljinta alas. Loput vaihteet saadaan kun nostat ylös päiv vaihdepoljinta. Eli 1 alas loput ylös.
- Valoja...
@en_osaa
"eikö mopot olekkaan automaattivaihtoehtoisia?" Bad troll is bad. - Huoh:S
Voi myös olla, että kyseisellä kaverilla jäi ensimmäisen luokan äidinkielen tunnit väliin...Köh...Köh...en_osaa...suomenkieltä.
- ilmankytkintä
ite en käytä kytkintä mun mopos. Vaihan vaa väkisin ja tavallisesti jarrutan sillee et ku on 6 vaihe ja noin 60 vauhtii nii laitan 1 päälle nii jarruttaa nopeesti.
2 kertaa on moottori vast menny rikki- hjelper
Kuin ni vast? :D
- Hjelper
Kaasu pohjaan ja päin täysillä seinää. Ei vaan sun pitää mennä inssi kokeeseen eli teoria koe plus auto koulun mopo ajo kokeet.
- fayl..
ahah kiitti ohjeist, mut mä romutin ajokokeen mopon silti ;)
- joo-o
ei voi muuta ku nauraaa edelliselle=) sori
- fayl_er
"romutin ajokokeen mopon silti" ::D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D::D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D::D:DD::DD::D:D:D:D:D:D anteeks vaa mut repesi iha *******!
- .
meni kone sekasi ku painoin tota esimerkin linkkiä..
- esimerkki2
anteeksi tuo oli viallinen linkki tuossa oikea http://bit.ly/6qipZD
- reeniä
reeniä reeniä vaa
- AASD:D
- mopotyttöööö
Joo ja sitte ku mopo on päällä ja liikut ykkösellä ni sitte annat kierroksii painat kytkimen pohjaa ja lisää kierroksii ja si päästät kytkimen nopee ni si pitäs mennä hyvi! (y)
- *-*
Olen ylioppilas ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut, mutta en ole ikinä ajanut mopolla.
Ei täällä kaikki mitään jonneja oo.
Mä vaan ajoin fillarilla ennen ajokorttia.
- mr.papi
Aika turhaa vastata tälläisiin kysymyksiin. Kukaan joka oikeasti haluaa oppia ajamaan, ei tule kysymään neuvoa täältä. Jos on mopoiässä ja ajamaan pitää oppia, niin isä tai äiti voi opettaa alkuun. Vaihtoehtoisesti joku kaverikin, mutta kyllä nykyään mopokorttia hankkiessa opetetaan ajamaan. Lisäksi kirjoitustyylistä jo huomaa milloin kirjoitetaan tosissaan ja milloin jauhetaan paskaa.
- derbbi
Samaa mieltä! (Y) Kyllä yleensä joku opettaja löytyy perheestä tai sitten viimeistään mopokoulussa. Ihan turha tulla tänne kyselemään, ei se taito muuten kartu jos ei jaksa opetella.
- tale
Vitusi kaasua ja kytkin ylös
- mietinvaa
Tiiän mite ajetaa mut mietin mite pitkiä jätkät on ketkä ajaa. Mietin et tartteisko nousta tuelle ku oon 165
- Asyeikolla_1-10
Mitä lyhyempi kuski, sen jännempää lähteä liikkeelle ja varsinkin liikennevaloihin pysähtyminen.
- Hauskoja_ajeluita
Periaatteessa mopolla ajetaan näin: Oooon nonnonnonnon oooooooononnonooononnonon...
- höhööö
Kytkinpommia
- Anonyymi
Ööm no alota siitä et polkaset mopon käyntii sillonku se on vapaala (liikuu eteen taake työntämällä) ja anna kunnnol kaasuu muuten sammuu. Sitte pidät kaasulla vaihat ykkösen eli kytkin pohjaa (se on vasemmalla tangossa) sitte vaihteista ykkönen (ne on vasemmalla jallalla ja ykkönen alas muut ylös vapaasta katotuna) ja päästät kytkimen hiljaa sit sen pitäs liikuu. sit ku haluut vaiheta isompaa ni kytkin pohjaa ja vaiheta isompaa. Sitku pysähyt kautta jarrutat ni kytkin pohjaa jarrua käytä aluks taka jaruu (alhaala oikeella) ja samalla lasket vaihteita. Ja aina liikeele lähössä ni ykkönen silmää ja käytänös ku teet jotain käytä kytkintä.
- Anonyymi
En osaa ajaa mopolla
- Anonyymi
kytkin löytyy tangon vasemmalta puolelta laitat kytkimen pohjaan ja laitat ykkösen jonka jälkeen laitat kaasun pohjaan ja päästät kytkimen nopeasti jonka jälkeen ei tarvitse enään käyttää kytkintä ajon aikana muuta kuin pysähdykseen
- Anonyymi
Ajoin näin noin 10 minuuttia harjoitellen mopolla ajoa ja jostain syystä se sammui ajosta, onko mitään vinkkiä miten saada kuntoon. En saa polkaistua kunnolla, koska käynnistys poljin tuntuu olevan jotenkin jumissa?
- Anonyymi
Siinä taitaa olla pumppu akseli tukossa sen kun korjaa niin se on sen jälkeen kunnossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä taitaa olla pumppu akseli tukossa sen kun korjaa niin se on sen jälkeen kunnossa
Miten korjata "pumppuakselin"?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten korjata "pumppuakselin"?
Aa sori sitä ei pystykkään korjaamaan sun pitää ostaa vaan uus mopo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aa sori sitä ei pystykkään korjaamaan sun pitää ostaa vaan uus mopo
Onko mahdollista viedä jollekkin luotettavalle ja hyvälle korjaus liikkeeseen, joku ei olisi yli kallis vai onko semmoisia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko mahdollista viedä jollekkin luotettavalle ja hyvälle korjaus liikkeeseen, joku ei olisi yli kallis vai onko semmoisia?
Joo tuo se vaan mulle minä olen ammattilainen ja teen sen päivässä se maksais noin 200-500€ vahingosta riippuen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tuo se vaan mulle minä olen ammattilainen ja teen sen päivässä se maksais noin 200-500€ vahingosta riippuen
Joo, kuulostaa hyvältä ja järkevältä kiitos avusta ja onnistuuko tänään tuonti ja kuntoon laitto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kuulostaa hyvältä ja järkevältä kiitos avusta ja onnistuuko tänään tuonti ja kuntoon laitto?
Joo tuo se tänään mun toimi pisteelle noin klo 19.00 kauppakeskus merkoksen parkki paikalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tuo se tänään mun toimi pisteelle noin klo 19.00 kauppakeskus merkoksen parkki paikalle
Moi, olen nytten täällä parkki paikalla oletko sinä tuon Mersun vieressä akku rälläkkä ja nostotunkki kädessä, vai onko eri ihminen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moi, olen nytten täällä parkki paikalla oletko sinä tuon Mersun vieressä akku rälläkkä ja nostotunkki kädessä, vai onko eri ihminen?
Joo tuo se vaan tänne niin laitetaan nippuun ja tulille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo tuo se vaan tänne niin laitetaan nippuun ja tulille
Et kai vain tarkoita sanalla "tulille", että polttaisit sen. Se ei olisi kivaa, mutta voi olla että ymmärsin väärin minulla on vakava autismi ja en ymmärrä vitsejä tai viittauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et kai vain tarkoita sanalla "tulille", että polttaisit sen. Se ei olisi kivaa, mutta voi olla että ymmärsin väärin minulla on vakava autismi ja en ymmärrä vitsejä tai viittauksia.
Joo ei laiteta kirjaimellisesti tulille mutta jos sinulla on oikeasti vakava autismi niin en ole varma kannattaako sinun ajaa silloin mopolla koska se ei olisi vaarallista vain sinulle mutta myös muulle liikenteelle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ei laiteta kirjaimellisesti tulille mutta jos sinulla on oikeasti vakava autismi niin en ole varma kannattaako sinun ajaa silloin mopolla koska se ei olisi vaarallista vain sinulle mutta myös muulle liikenteelle
Autismini ei ole haitallinen liikenteelle vain sosiaalisissa kyvyissä, mutta kai joku sen noin väärinkin voi tulkita, mutta hyvä että onnistuu ja palataan asiaan kun saat korjattua moponi pumppuakselin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autismini ei ole haitallinen liikenteelle vain sosiaalisissa kyvyissä, mutta kai joku sen noin väärinkin voi tulkita, mutta hyvä että onnistuu ja palataan asiaan kun saat korjattua moponi pumppuakselin
Joo laittelen sitten viestiä kun se on valmis ja jos sitä ei saa kuntoon niin voin myydä omani ja hyvin toimivan mopon (malaguti)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo laittelen sitten viestiä kun se on valmis ja jos sitä ei saa kuntoon niin voin myydä omani ja hyvin toimivan mopon (malaguti)
Joo oisko kohta valmis?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo oisko kohta valmis?
Se ois vielä semmonen parintunnin homma et saadaan nippuun ja tulille
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 951996
- 571929
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351