Kenellää kokemuksia vaeltamisesta Ruotsissa? Lähinnä Kungsledenistä?
Netistä kyllä löytyy jotain, mutta haluaisin kuulla suomalaisesta näkökulmasta. Siis esim. mistä kannattaisi aloittaa ja miten sinne pääsee ja mitä maksaa. Reitti on ilmeisesti niin valatatietä, ettei edes karttaa tarvitse, niin olen käsittänyt? Onko se vähiten kuljettu pätkä ihan kompassin avulla kuljettava? Entä ne venematkat? Onko ne kalliita ja onko helppo saada kyyti milloin tarvitsee? Mitä se lyhyt bussikyyti maksaa siinä yhden järven kupeessa? Miten pitkiä soutumatkoja siellä on? Jossain luin että kolmessa kohdassa pitää itse soutaa. Onko siellä hyviä supermarketteja kylillä? saako kanttiineista vain näkkileipää, eikä tuoretta leipää ollenkaan? Onko ihan mahdotonta mennä sinne ennnen heinäkuuta? Eikö Ruotsissa ole laavuja ollenkaan? millainen on Kalottireitti Kilpisjärveltä Abiskoon? Ilmeisesti huonosti merkitty niinkuin Norjassa reitit on.
Vaellus Ruotsissa
3
654
Vastaukset
- Joonas
Joo olen vaeltanut tonne Njunikselle saakka kalottireittiä Kilpisjärveltä. Aika huonosti on tuo kalottireitti niin ruotsin kuin Norjankin puolella merkitty. Ruotsissa olen sitten vaeltanut nyös Tuon kebnekaisen reitin, Nikkaluoktasta huipulle ja takas. Ensi kesänä menen taas tonne kebnekaiselle.
- verkkofan
mutta ei kungsledeniltä. Sitä tosiaan kutsutaan tuntureitten valtatieksi, mutta jos ei ole maastossa marssimisesta kokemusta, niin sopinee ihan hyvin. Siellä itse tunturialueella ei ole Marketteja, onhan se suurimmaksi osaksi tietöntä maata ja luonnonsuojelualuetta. Noista hinnoista en tiedä mitään, ovat vaihtuneet parinkymmenen vuoden aikana melkoisesti. mutta sen tiedän, että aikaisemmin kesällä tuntureille ei kannata mennä- Lumet eivät ole vielä silloin sulaneet ja puroissa on mahdottomasti vettä. Niiden ylitys käy hankalaksi. Laavuja en ole tuntureilla nähnyt, mutta yöpymismökkejä kylläkin. Joihin yleensä mahtuu, vaikka joskun onkin tungosta.
Minä olen aikoinani kerran matkannut vihijauren? järvelle lentsikalla, eikä sekään hirmuisesti maksanut.
Ja vielä se tieto, että Ruotsin tuntureista on vaelluskarttoja paljon. Niitä kannatta tutkia, ennen maastoon lähtemistä.- artsi
Maisemat ja maasto ainakin TÄYSIN "eri maata" Suomen Lapin "kumpuihin" verrattuna. STF pitää varmaan hyvää huolta reitistä ja mökeistä. Uumajasta pääsee ainakin bussilla kivasti Hemavaniin ja alku vaikka tuolihissillä vajaaseen tonniin (möh.). Katso tai kysy www.tarnaby.se.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244312Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132968Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141229Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.43955Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22950PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht117783Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport38756- 37754
- 107719
- 135677