McDonalds & Hesburger

opiskelijaaa

Eli kertokaas nyt kun oon hakenut mäkkiin ja heseen ja molempiin menossa työhaastatteluun, ni osaatteko kokemuksen perusteella kertoa kumpi on parempi paikka? esim. palkka ja henkilöstö?

23

10322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h.moilanen

      ...mäkkäri! Hesen sapuskatkin ovat mäkkäriin verrattuna oikea pikaruoan irvikuva. Hyi! Lisäksi kiskurihinnat. Niistä voit myös päätellä miten työntekijöitä kohdellaan ja mikä on palkkaus? Lafka joka ei arvosra asiakkaitaan tuskin arvostaa työntekijöitäkään.

      • ....

        h.moilanen. Itseasiassa Hesburgerin hinnat ovat aikassamoja kuin Mäkin, katsohan hintoja molempien sivuilta. Hesburgerin käyttämät tuotteet ovat kotimaisia, toisin kuin McDonaldsin. Mielenkiintoisia väitteitä muutenkin tekstissäsi; kannatat siis mieluummin ylikansallista jättiläisyhtiötä, kuin kotimaista vaihtoehtoa? Olet varmaankin myös sitämieltä, että sademetsien hakkaus on oikein, kun valitset McDonaldsin? Puhumattakaan siitä, miten ko. yhtiö hyväksikäyttää nuoria työntekijöitään ja pitää minipalkalla maissa, joissa ei ole niin hyvää työlainsäädäntöä kuin Suomessa on? Suomessa sekä McDonaldsin että Hesburgerin palkat ovat työehtosopimuksen mukaisia, ja ne maksavat samaa palkkaa työntekijöilleen. Tarkistuta faktasi. Itse olin seitsemän vuotta sitten töissä Hesburgerissa ja viihdyin erinomaisesti. Myös ystäväni pikkusisko oli Hesellä töissä viime kesänä, ja tykkäsi kovasti työkavereistaan ja työstään. Tuskin työ oleellisesti poikkeaa kummassakaan ketjussa, ja palkkakin on sama. Töitä opit varmasti tekemään ja asiakaspalvelukokemusta arvostetaan jatkossa.


      • h.moilanen
        .... kirjoitti:

        h.moilanen. Itseasiassa Hesburgerin hinnat ovat aikassamoja kuin Mäkin, katsohan hintoja molempien sivuilta. Hesburgerin käyttämät tuotteet ovat kotimaisia, toisin kuin McDonaldsin. Mielenkiintoisia väitteitä muutenkin tekstissäsi; kannatat siis mieluummin ylikansallista jättiläisyhtiötä, kuin kotimaista vaihtoehtoa? Olet varmaankin myös sitämieltä, että sademetsien hakkaus on oikein, kun valitset McDonaldsin? Puhumattakaan siitä, miten ko. yhtiö hyväksikäyttää nuoria työntekijöitään ja pitää minipalkalla maissa, joissa ei ole niin hyvää työlainsäädäntöä kuin Suomessa on? Suomessa sekä McDonaldsin että Hesburgerin palkat ovat työehtosopimuksen mukaisia, ja ne maksavat samaa palkkaa työntekijöilleen. Tarkistuta faktasi. Itse olin seitsemän vuotta sitten töissä Hesburgerissa ja viihdyin erinomaisesti. Myös ystäväni pikkusisko oli Hesellä töissä viime kesänä, ja tykkäsi kovasti työkavereistaan ja työstään. Tuskin työ oleellisesti poikkeaa kummassakaan ketjussa, ja palkkakin on sama. Töitä opit varmasti tekemään ja asiakaspalvelukokemusta arvostetaan jatkossa.

        ...hampurilaiset ja ranskalaiset on täyttä paskaa. McDonald'ssa on sentään aitoja HYVIÄ klassikko hampurilaisia ja ruoat pitkällä perinteellä kehitettyjä. Tuohon ylikansalliseen jättiyhtiö -jeesusteluun en ota sen enempää kantaa. Kapitalismi on perseestä. Syytä sitä, älä firmoja.


      • ex. tarjoilija
        h.moilanen kirjoitti:

        ...hampurilaiset ja ranskalaiset on täyttä paskaa. McDonald'ssa on sentään aitoja HYVIÄ klassikko hampurilaisia ja ruoat pitkällä perinteellä kehitettyjä. Tuohon ylikansalliseen jättiyhtiö -jeesusteluun en ota sen enempää kantaa. Kapitalismi on perseestä. Syytä sitä, älä firmoja.

        ..joka ei tajua mistään mitään. Yhdyn hesen kannatukseen ehdottomasti, jos on pakko jompaa kumpaa kannattaa. Ja yök, kuinka joku voi edes pitää ylipäänsä hampurilaisista pitkällä aikatähtäismellä? No, eipä mikään ihme kun ihmiset lihoavat lihoamistaan. Kyllä firmaakin saa syyttää, ei vain kapitalismia.


      • sdoi jsaoid
        ex. tarjoilija kirjoitti:

        ..joka ei tajua mistään mitään. Yhdyn hesen kannatukseen ehdottomasti, jos on pakko jompaa kumpaa kannattaa. Ja yök, kuinka joku voi edes pitää ylipäänsä hampurilaisista pitkällä aikatähtäismellä? No, eipä mikään ihme kun ihmiset lihoavat lihoamistaan. Kyllä firmaakin saa syyttää, ei vain kapitalismia.

        se on tähtäimellä - ei tähtäismellä...


      • time111
        h.moilanen kirjoitti:

        ...hampurilaiset ja ranskalaiset on täyttä paskaa. McDonald'ssa on sentään aitoja HYVIÄ klassikko hampurilaisia ja ruoat pitkällä perinteellä kehitettyjä. Tuohon ylikansalliseen jättiyhtiö -jeesusteluun en ota sen enempää kantaa. Kapitalismi on perseestä. Syytä sitä, älä firmoja.

        Hesellä on paljon maukkaammat tuotteet ja sä voit mennä syömään sinne mäkkäriin vaikka paskaa !


      • Hesellä

        Ei Hesen palkka varmasti ainakaan paskempi ole kuin mäkillä. Harjoittelijalla 7,25e/h ja harjoitteluajan jälkeen, joka itselläni oli kuukauden mittainen, 9,04e/h.


    • .....

      Itsellä kokemusta kummastakin ja hese oli ehdottomasti parempi...Palkkahan on sama kummassakin,että silleen. Hesessa sai ite valita vuoroja millon halus tulla duuniin kun taas mäkissäne määrättiin..Mäkissä muutenkin otettiin uudet aika huonosti vastaan ja kaikki hanttihommat laitettiin uusille kun taas hesessä sain olla kassalla heti ekasta päivästä alkaen ja siellä se aikakin meni nopeemmin ku pihvejä paistellessa :)

      • joo joo

        Ei mäkissä määrätä vuoroja vaan kyllä ne saa ihan itse toivoa. Tietenkin toivomukset toteutetaan mahdollisuukisen mukaan. Tuskin heselläkään saat ihan juuri niitä vuoroja mitä haluat. Ai Hesellä pelkästään kotimaisia raaka-aineita? No ei todellakaan. Suomesta ei esim. saa perunaa joka kestää uppopaistamista samalla lailla kuin ulkomaiset lajikkeet. Eikä talvella takuulla käytetä kotimaisia vihanneksia. Businesstähän se hesekin tekee eikä hyväntekeväisyyttä. Hesellä en ole ollut töissä, mutta mäkissä olin 10 vuotta eikä ollut valittamista.


      • syvällä

        rintaäänellä.Olin tuossa nuorempana vähän aikaa pelkkä työntekijä josta siirryin sitä mukaa vuoropäälliköksi.Olin Mäkissä, carrolsilla ja hesellä vuoropäällikkönä.Täytyy sanoa että kyllä Mäcissä oli toiminta ja koulutus hyvin organisoitua verrattuna näihin pariin muuhun.Keskustelun avaajalle suosittelen lämpimästi Mc`Donaldsia.Vapaat kyllä onnistui ja otettiin ne huomioon,breikkihuoneessa oli toivomuskirja mihin piti hyvissä ajoin laittaa toiveensa ennenkuin uusi työvuorolista tuli seinälle.Tiedän koska itse tein työvuorolistat.
        Voi niitä aikoja, mutta niin se vaan on että ei sielläkään jaksa kovin vanhaksi pyöriä.Nuoret jaksaa paremmin.
        Tsemppiä!


    • mäkkiläinen

      Itse olen ollut kaksi vuotta mäkkärillä töissä. olen saanut paljon kavereita sieltä joiden kanssa vietän vapaa-aikaanikin. päällikötkin mukavia suurimmaksi osaksi. aina löytyy tietty joku natsi joka luulee olevansa jotain hieman hienompaa.
      Ruoasta en aio sanoa mitään koska luulen ettei se, kummassa on parempaa ruokaa määrää sun työpaikkaas :D tai ettei se ainakaan tärkein asia oo..
      Työvuoroista sen verran että saa valita aika vapaasti ainakin meillä. tyhjä vuorolista tulee seinällä kolme viikkoa ennen niiden vuorojen alkamista ja jokainen saa täyttää siihen toiveensa haluaako esim aamu- tai iltavuoroja ja milloin vapaapäiviä. tietty on muistettava että nämä ovat toiveita ja jos kaikki haluaa esim koulujen päättäjäispäivän vapaaksi niin se ei ole mahdollista kaikille antaa vapaata. Itse olen tosin saanut aina tarvitsemani päivät vapaaksi.

      Etenemismahdollisuudet ainakin meidän raflassa on ihan hyvät. työkaveri ylennettiin juuri kouluttajasta vuoropäälliköksi. näitä kyllä tosin ehkä hiukan liikaa mainostetaan koska tämä työntekijä on ollut töissä jo 7 vuotta..
      kun taas hesellä 18-vuotias kaverini ylennettiin vuoden osa-aikaisen työntekonsa jälkeen päälliköksi...luulisi tämän jos minkä kertovan hesen "hyvästä" palvelusta ja henkilöstöstä. 18-vuotias uraansa aloittava ei ole mielestäni kykenevä kouluttamaan uusia asiakaspalvelun ammattilaisia......

      mäkissä vaikuttaa myös aika paljon se onko se yrittäjän vai McDonalds Oy:n omistama. yrittäjien ravintoloissa on yleensä rennompi meininki. Oy:n omistamat ravintolat voivat pahimmassa tapauksessa muistuttaa natsileiriä....itse yrittäjän omistamassa ja suosittelen!

      • O_ska

        Minkä takia 18-vuotias uraansa aloittava ei mielestäsi ole kykenevä kouluttamaan uusia asiakaspalvelun ammattilaisia? Eiköhän se asenne oo se mikä noissa hommissa ratkaisee, ei ikä.


    • aika paljolti

      Ei täällä kukaan voi sanoa, että jokasessa mäkissä saa itte valita työvuoronsa ja hesellä ei jne. Se riippuu ihan paikasta. Samoin henkilökunnan mukavuus.
      Ainoo tekijä joka pysyy paikoissa samana on palkka.
      Ite oon ollu hesellä töissä, se oli aivan perseestä koska pomo oli kauhee. Jos pomo olis ollu mukava, työ ois toisaalta voinu olla ihan ookoo.
      Eri heseissä on tosi erilaiset käytännöt esim siivouksen suhteen. Itse olin töissä pienessä hesessä, siellä kaikki siivoukset hoidettiin ite ja puunaukseen meniki sit tuntikausia. Hävikistä ei saanu syödä mitään.
      Kaverini oli töissä isommassa hesessä, siellä siivoojat kävi putsaamas paikat. Hävikistä sai syödä. Sehän on kiinni ravintolapäälliköstä...

      • mäkkäriläinen

        "Itseasiassa Hesburgerin hinnat ovat aikassamoja kuin Mäkin, katsohan hintoja molempien sivuilta. "
        Happy meal juustohampurilaisella mäkkärissä 3,50euroa, hesessä 5,10euroa, mielestäni aika suuri ero samankokoisesta ateriasta.

        "Hesburgerin käyttämät tuotteet ovat kotimaisia, toisin kuin McDonaldsin."
        mäkkärissäkin paljon kotimaisia tuotteita käytössä ainakin meillä tällä hetkellä. Niin ja kuluttajana hinta ratkaisee ainakin meillä, sieltä ostetaan mistä halvemmalla saadaan...

        Mäkkärissä sain sovittua paljon harjoitteluaikaan liittyvistä asioista, olen saanut vaikuttaa kivasti omiin työvuoroihini ja vuorojen vaihdot onnistuvat mukavasti tarpeen mukaan. Meillä kaikki tekee kaikkea eli vaihtelevaa työtä ja kiva porukka.


      • haistappa nyt..
        mäkkäriläinen kirjoitti:

        "Itseasiassa Hesburgerin hinnat ovat aikassamoja kuin Mäkin, katsohan hintoja molempien sivuilta. "
        Happy meal juustohampurilaisella mäkkärissä 3,50euroa, hesessä 5,10euroa, mielestäni aika suuri ero samankokoisesta ateriasta.

        "Hesburgerin käyttämät tuotteet ovat kotimaisia, toisin kuin McDonaldsin."
        mäkkärissäkin paljon kotimaisia tuotteita käytössä ainakin meillä tällä hetkellä. Niin ja kuluttajana hinta ratkaisee ainakin meillä, sieltä ostetaan mistä halvemmalla saadaan...

        Mäkkärissä sain sovittua paljon harjoitteluaikaan liittyvistä asioista, olen saanut vaikuttaa kivasti omiin työvuoroihini ja vuorojen vaihdot onnistuvat mukavasti tarpeen mukaan. Meillä kaikki tekee kaikkea eli vaihtelevaa työtä ja kiva porukka.

        "...hampurilaiset ja ranskalaiset on täyttä paskaa. McDonald'ssa on sentään aitoja HYVIÄ klassikko hampurilaisia ja ruoat pitkällä perinteellä kehitettyjä. "

        Tasan kerran olen elämäni aikana tilannut mäkistä aterian.
        hampurilainen oli lapsen nyrkin kokoinen ja täytteet oli mitä paskimmat.
        En ole mäkkiin mennyt enää sen jälkeen, täyttä paskaa.


    • Helenia

      Olen apulaisravintolapäällikkönä Hesburgerilla, sisareni on työntekijänä McDonaldsilla. Olemme molemmat viihtyneet hyvin duuneissamme. Itse opiskelen ja teen töitä ohessa, huomattavasti nuorempi pikkusisareni taas on ainakin toistaiseksi päätoiminen työntekijä.

      Molemmissa ketjuissa on yllättäin lakisääteiset palkat, Palvelualojen Ammattiliiton mukaiset, eli sentilleen samat. Ilta- yö ja sunnuntailisät, lomarahat, juhlapyhäkorvaukset yms. ihan lakisääteiset.

      Työhaastattelussa työntekijän haastattelun ohella myös työnantajaa voi ja kannattaa tentata, eli sitäkautta selvittää, onko työ semmoinen, joka itselle sopii. Itse ainakin toivon että potentiaaliset työntekijät kysyvät jo haastattelussa mahdollisimman paljon; on molempien etu ettei työntekijää palkata vain jotta tämä voi irtisanoutua 3 viikkoa myöhemmin kun homma ei sovellukaan luonteelle/ajankäytölle/mille ikinä.

      Asioita, mitä varmaan kannattaa jokaisen koululaisen selvittää, ennenkuin menee töihin. Osan muuten, osan haastattelevalta esimieheltä:

      * Miten kotoa pääsee kulkemaan töihin. Alalla jolla vuorot ovat 4-10 tuntisia on tärkeää myös ettei aikaa mene vielä päälle liikaa siihen matkustamiseen jos lähempänäkin olisi soveltuvia duunipaikkoja.
      * Ovatko työvuorot koulun oheen sopivat; mihin aikaan ne alkaa, mihin aikaan päättyy. Liian myöhään jatkuvat työt voivat vaikeuttaa käynnistymistä seuraavaan kouluaamuun.
      * Mitä kaikkea työtehtäviin kuuluu.
      * Millaisia sopimuksia tehdään tuntimääräisesti. Onko niistä mahdollista joustaa kiireisten koulujaksojen aikaan alaspäin, entäpä kesällä, riittääkö tunteja lomien aikaan enemmän?
      * Kuinka joustavaa henkilökunta yleisesti ottaen on. Jos tulee työvuoro, jonka päälle tulee muuta menoa, saako vuorot vaihdettua kuinka helposti.
      * Onko työpaikalla työterveyslääkäriä. (Meidän kunnassa Hesellä on, mäkillä ei. Hesellä on kaikkialla, mäkeilläkin voi olla jossain, en tiedä kun en ole joutunut selvittämään.)
      * Mitkä on mahdollisuudet koulun ohessa työtä tehdessä yletä, mikäli työ tuntuu omalta.

      Kaikkea tommoista kyselemällä jokainen löytää sen itselleen soveltuvan duunin, onpa se sitten jompikumpi pikaruokaketju, kaupan kassa, siivousduuni tai joku muu koulun oheen soveltuva duuni, joka voi olla huisin kivaa ja rentouttavaa tai eräänlainen helvetti; riippuen siitä millaiseen työympäristöön pääsee tai joutuu. :)

    • @!!!??kjldfkas

      Minkä ikänen täytyy olla jotta pääsee heseen töihin??

      • diipadaapa-

    • mooses

      eikö mäkkärissä ja hesessä ikäraja ole tuo 18-vuotta

      • mooses

        Paljon mäkkärissä saa kuukausi palkkaa ?


      • Anonyymi
        mooses kirjoitti:

        Paljon mäkkärissä saa kuukausi palkkaa ?

        riippuu kuinka paljon teet töitä


      • Anonyymi

        Ei ole kummassakaan.


    • Anonyymi

      Pirkkalan molemmis Hesburgereissa on töissä samaan aikaan vain 1-3 henkilöä, joten joudut tekemään erittäin paljon asioita pienessä ajassa esimerkiksi jos olet keittiön puolella sinä itse yksin paistat pihvit teet nugetit kasaat hampurilaiset jne. Kassalla otat ranskikset, juomat, teet jälkkärit, vastaanotat tilaukset ja viet tilaukset pöytiin.

      McDonaldsissa olet pidemmän ajan yhdessä paikassa esimerkiksi pihvien paistaja, limut ja jälkkärit, hampparin kokoaja tai uppopaistaja. Sinun on siis helpompi keskittyä siihen yhteen asiaan mitä teet ja kaikki paineet eivät kasaudu sinun niskaasi. Mäkkärissä on töissä samaan aikaan melkein kymmenen ihmistä, joten saat myös apua tarvittaessa toisin kuin Hesburgerissa.

      Tunti palkka on aika sama, mutta McDonaldsin pidempien aukioloaikojen takia huomasin, että saat enemmän töitä sieltä=enemmän rahaa kuukaudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2886
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2248
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      23
      1787
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1519
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1397
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe