Varoitus Egyptiin matkaaville!

Sinuhe Suomalainen

Kirjoitan tämän viestin, koska olisin halunnut saada nämä tiedot ennen kuin itse matkustin joku aika sitten Egyptin Hurghadaan.

Ensinnäkin, Punainen meri ja historialliset nähtävyydet ovat upeita, mutta ne paikalliset ihmiset; he ovat aivan törkeitä ja piittaamattomia. En tiedä, mutta tuntuisi, että se johtuisi tietämättömyydestä ja uskonnollisesta fanatismista.

Koraani kieltää varastamisen, mutta vääräuskoista saa huijata. Huijausta esiintyykin joka paikassa. Kaikesta yritetään ottaa ylihintaa, rahasta annetaan väärin takaisin ja tyhjästä ilmaantuu kaikenlaisia ekstramaksuja. Kaupustelijat ovat agressiivisia. Myytävä T-paita laitetaan vaikka olkapäällesi roikkumaan, jos et suostu ottamaan sitä käteesi ja sitten kun se putoaa siitä kadulle niin väitetään, että sinun pitää ostaa se, koska pudotit sen maahan. Koko ajan pitää olla varuillaan ja se on stressaavaa, varsinkin kun koittaa olla lomalla!! Toinen vaihtoehto on linnottautua omalle hotellialueelle, mutta ei sekään kovin mukavaa ole.

No, huijauksista selviää yleensä meikäläisittäin pikkurahalla (raha on kuitenkin paikallisille suuri, koska esim. raksamies tienaa Egyptissä 1 USD /päivä ja töitä pitää tehdä 12 tuntia päivässä 6 päivänä viikossa). Vakavampia ovat terveydelliset uhat.

Paikallinen hygieniataso on huono ja he ovat siitä aika piittaamattomia turisteja kohtaan. Itse sairastuin vatsatautiin, joka nosti korkean kuumeen. Onneksi paikallinen lääkäri sentään oli asiallinen ja paranin melko hyvin tiputuksessa käymällä yksityisklinikalla (muistakaa matkavakuutus!!) ja antibiootti yms. kuurilla sen jälkeen. Paikallisista sairaaloista voi saada MSRA-taudin!

Snorkkeliretkellä yksi suomalainen meinasi hukkua, koska tuuli veneeltä poispäin ja aallokko oli suurta. Mitään turvajärjestelyjä en veneellä havainnut, kaikki vain hyppäsivät veteen ilman mitään turvallisuuskoulutusta tai valvontaa. Ennen poislähtöä asiakkaat sentään laskettiin ainakin suurin piirtein, johtui ilmeisesti siitä kun suomalainen poika aiemmin jäi koralliriutalla ja vene lähti. Vaikeuksiin joutuneen snorklaajan mukana vedessä olleet sukulaiset saivat onneksi kuljetettua hänet takaisin veneeseen. Oppaat käskivät hänen levätä reissun jälkeen pari tuntia hotellihuoneessa ja väittivät, että se riittäisi. Onneksi uimari tajusi tilata hotellihuoneeseen lääkärin, joka lähetti hänet välittömästi 1,5 vuorokaudeksi teholle hoitoon sairaalaan ja hän selvisi. Ilmeisesti merivettä keuhkoissa yms.

Näillä kokemuksilla en suosittele meille fiksuille suomalaisille tällaista kohdetta kuin Egypti. Antaa venäläisten sikailla siellä egyptiläisten kanssa ja mennään me jonnekin muualle. Sikäli harmi, sillä oikein hoidettuna Egypti voisi olla todellinen lomailijan paratiisi.

Tunsin velvollisuudekseni edes jotenkin varoittaa muita ja toivottavasti tämä estää ainakin joltain pilaamasta lomareissunsa. Tämä ei ole tarkoitettu minkäänlaiseksi rasismiksi tms. vaan ainoastaan varoitukseksi matkaa sinne suunnitteleville. Suomalaisten kausi Egyptissä on tältä keväältä ohi, mutta muistakaa tämä taas ensi syksynä!

Kuten mukava hollantilainen pariskunta lentokentällä sanoi, "It was nice to see, but NEVER BACK!"

78

11078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaisi valita paremmin.

Minun mielestäni kauppiaat oli kyllä vähän tylyjä näin suomalaisen näkökunnasta, mutta huijatuksi en tullut, ja eivät pakottaneet ostaa jos sanoi tiukan ein. Mutta snorklausretket kannattaa valita joltain kunnon sukelluskeskukselta. Sharm El Sheikissä, El Gounassa ja Hurghadassa on Colona Divers. VARMA LAATU. Siellä on ohjaajat todella asiallisia, ja ketään ei jätetä mereen. Ja autetaan jos väsähtää.

Egyptiin kun matkaa, niin asenne pitää olla vähän erillainen kun vaikkapa Kanarian Saarille matkatessa. Kaikki ei ole niin siistiä ja hinnasta VOI ja PITÄÄ keskustella lähes aina. Hyvää palvelua saa joka paikassa. Mutta tämän Aiheen kirjoittaja on todennäköisesti ollut lapsiensa kanssa reissussa ja muutenkin hermot kireällä, niin eihän matkasta voi nauttia.

Kyllä ehkä miellyttävämpää on matkata jonnekkin Kanarialle, jossa selviät oikeastaan suomen kielellä. Mutta jos haluaa kokea eri kulttuureita niin ehdottomasti Egyptiin tai jonnekkin muuhun arabi maahan, joka kuitenkin on MYÖNTEINEN turismille.

Mutta aiheen aloittajalle sanoisin vielä, että paska tuuri kun sairastuit vatsatautiin. Vei varmaan voimasi aika reilusti, ja et ehtinyt nauttimaan lomastasi. Meillä oli mahtava reissu Sharmissa, mahtavaa ruokaa, mahtava meri, mukavat ihmiset ja aurinko. Meillä oli onnistunut reissu, ja menemme vielä uudelleen. Harmi että et pitänyt maasta.

• äippä

oltiin 2 vkoa Sharmissa ja käytiin Colona Diversin järkkäämällä snorklausretkellä (koko päivän kesti). Suomalainen opas, kertoi tarkkaan mitä ja miten tehdään. Varoitti myös matkan aluksi merisairaudesta ja antoi tarvitseville pahoinvointipillerit. Meressä oli ns. taxi (sukeltaja, jolla oli pelastusrengas), johon sai tarrautua, jos otti snorklatessa voimille ja vetivät veneeseen myös köyden avulla tarvittaessa. Aallokkohan kuljettelee snorklaajia, mutta meitä käskettiin mennä ensin riutan lähelle, josta sitten aallokko kuljetteli veneelle päin. Kaikki matkustajat laskettiin. Ainut valittamisen aihe sen päivän aikana oli epäkunnossa oleva "merivessa", muutoin palvelu pelasi mainiosti. Hinta ei ollut paha.

• Ei aloittaja.

Me olemme matkanneet lasten kanssa (4 kpl.) egyptiin 2 kertaa, ja aivan ihanaa on ollut, niin lapsilla kuin aikuisilla. Ei siis matkan onnistuminen ole lapsista kiinnni, vaan ihan omasta asenteesta/asennevammasta.

• mamma3

mieltä kanssasi.Minä vietin juuri maaliskuussa viikon loman Egyptissä ensimmäistä kertaa ja olen ihan varma,että menen sinne myös uudestaan.Kaikista muista jäi positiivinen mieli paitsi venäläisistä tai ei nekään minua kohtaan käyttäytyneet huonosti vaan paikallisia.Vatsataudista ei tietoakaan ja huijatuksi en tullut,kyllä jokaisen täytyy katsoa peiliin,jos joku pääsee huijaamaan..tarkkuutta.Eli minä suosittelen kaikille avoimen mielen omaaville Egyptiä!

• äippä

egyptissä ja ei kannata aina kiirehtiä. Venäläiset ovat todella törkeitä jonossa ohittelijoita ja ne syövät paljon, niistä ei TODELLAKAAN tykätä missään!!Eivätkä ne kaikki ole edes mitään rikkaita, vaan keskituloisia, jotka siellä elvistelevät. Tiukka ei oli tosiaan monesti paikallaan kaupanteossa ja ilmaisista lahjoista kieltäydyimme (paitsi silloin, kun olimme ostaneet jotain.)
        Sanottiin kaupustelijoille monesti, että oli jo ostettu sitä ja tätä. Kekkasin myös vaatteita ostaessa, että jollei hinta ruvennut miellyttämään minua, valitsin sellaisen värin, koon ja mallin, jota heiltä ei varmasti löytytynyt!

• Tyylikkäästi

kirjoitetttu ja täysin omien kokemusteni mukainen. Voisin lisätä listaan vielä vaikka miten paljon miinuksia. Kuitenkin plussiakin on.
      Ne ovat tosin vähissä jos kulttuuripläjäykset sivuutetaan.

sanailee 29 x....

• isis85

mitä tarkoitat tuolla 29x, jolla päätät kirjoituksesi? Siis oletko käynyt Egyptissä 29 kertaa? Kuka matkustaa kymmeniä kertoja maahan, jota vihaa!!! Vai onko tarkoituksesi joku muu? Tulin uteliaaksi.

• kysymykseesi.
        isis85 kirjoitti:

mitä tarkoitat tuolla 29x, jolla päätät kirjoituksesi? Siis oletko käynyt Egyptissä 29 kertaa? Kuka matkustaa kymmeniä kertoja maahan, jota vihaa!!! Vai onko tarkoituksesi joku muu? Tulin uteliaaksi.

Kiitän mielenkiinnostasi vaatimatonta persoonaani kohtaan. Olen käynyt Egyptissä ainoastaan kahdesti nekin vain Kairossa. Nimimerkkini on vakiintunut Thai- palstoilla joilla olen usein kirjoitellut. Käyntikertoja siellä on todellakin kertynyt 29 x... Rakastan sitä maata ja ihmisiä. Ystävällisin terveisin.....

• tiettäväksenne
        kysymykseesi. kirjoitti:

Kiitän mielenkiinnostasi vaatimatonta persoonaani kohtaan. Olen käynyt Egyptissä ainoastaan kahdesti nekin vain Kairossa. Nimimerkkini on vakiintunut Thai- palstoilla joilla olen usein kirjoitellut. Käyntikertoja siellä on todellakin kertynyt 29 x... Rakastan sitä maata ja ihmisiä. Ystävällisin terveisin.....

Että toi tyyppi eli 29 x kirjoittelee thaipalstalla jatkuvasti thaihuoristaan.Sitä yritetään jatkuvasti siivota sieltä ulos.

• Voi saada jo Suomessa

Kuten näkyy selvästi, että sinä olet sellaisen saanut. Mutta se on todella hyvä, että sinunlaisesi matkustavatkin vain laivalla Viroon ja kehuskelevat sitten olleensa Thaimaassa sun muissa kauko kohteissa.

Kirjoittamasi teksti oli niin täyttä paskaa kuin vain voi olla :)

• voi saada

todella täällä Suomesta ihan kun kosket markettien kärryihin. että turhaa vaahtoamista-
      MRSA on ihmisten itsensä aiheuttama bakteeri joka on tullut liiallisista antibioottien käytöstä aikojen saatossa.
      toki se ei terveelle ihmiselle vaikuta mitenkään.
      voisin vannoa että palstan lukijoistakin osa kantaa tätä.
      ja tää on faktaa. koulutus on itsellä taustalla

• Maaliskuussa käynyt...

Minulla myös on vähän erilainen kokemus Egyptistä. Olimme maaliskuussa Hurghadassa, seitsemän hengen seurue, johon kuului viisi aikuista ja kaksi lasta.

Meistä jokainen nautti aivan valtavasti Egyptin nähtävyyksistä, jollaisten veroista ei varmasti mikään muu matkailukohde voi tarjota. Jopa lapset olivat kiinnostuneita maan historiasta ja jaksoivat kulkea pitkät päivät Luxorin nähtävyyksillä. Me osallistuimme Finnmatkojen kahden päivän Luxorin reissulle, jossa oli mukana suomenkielinen opas. Sen vuoksi myös lapset saivat retkestä kaiken irti.

Toisena retkenä teimme Colona Diversin järjestämän Delphine House -retken, jonka varasimme Finnmatkojen kautta. Tilatessamme pyysimme myös tälle retkelle mukaan suomenkielisen oppaan ja se meille järjestettiin. Myös tämä oli hirvittävän hyvä juttu varsinkin lasten kannalta, sillä näin he saivat hyvät turvallisuusohjeet omalla kielellään. Me koettiin kyllä olevamme retkellä erittäin turvassa, niin tarkkaan meitä ohjeistettiin snorklaushommissa ja muutenkin vedessä olosta. Meillä myöskin oli vedessä oppaan vetämä pelastusrengas, johon olisi saanut halutessaan turvautua. Meren virtauksista ja tuulen suunnasta myöskin meitä ohjeistettiin seikkaperäisesti ja jopa lapset kiersivät korallia meidän kanssamme. Oli muuten varmasti yksi parhaista kokemuksista lapsille varsinkin.

Me ei myöskään sairastuttu mahatautiin, vaikka yksi seurueemme jäsenistä oli vegaani, eikä syönyt muuta kuin kasvisruokaa. Käsidesiä kyllä käytimme joka välissä, sitä kului monta pulloa viikon aikana. Rahan käsittelyn jälkeen kädet pestiin välittömästi ja käsidesiä kulutettiin myös silloin. Lisäksi lapset eivät koskeneet ollenkaan rahoihin.

Meidän mielestä Egyptiläiset olivat ystävällisiä, varsinkin hotellin henkilökunta. Uskomme, että tulimme varmasti tuon tuostakin huijatuksi, mutta ei se meidän mieltä jäänyt kaihertamaan. Jos jonkin tavaran halusin, maksoin siitä mielelläni vaikka vähän ylimääräistä, ei se meidän hintatasoon verrattuna kuitenkaan kallis ollut. Minun mielestäni Egyptiläiset huijasivat rehellisesti. Kyllä minä tiesin, että ei ne " Good prize for you" ollut ainoastaan minulle lausutut sanat ;-) Hauskaa oli kuitenkin se, ettei Egyptissä tarvinnut varoa missään paikassa varkaita, lompakot ja kamerat saattoi huoletta kantaa näkösällä.

Uskon että Egypti on juuri niin kuin siitä usein sanotaan, puolet tykkää puolet ei. Me kuulumme noihin ensin mainittuihin ja uskon että vielä joku päivä palaamme Egyptiin, sillä niin paljon jäi vielä näkemättä. Kokemus voisi tietenkin olla aivan toisenlainen, jos olisimme matkalla sairastuneet tai jotain muuta olisi tullut lomaa pilaamaan. Mutta onneksi tällä kertaa saimme nauttia ihanasta auringosta ja mielettömistä maisemista ilman minkäänmoisia varjoja!

• Lionflower

palasin Sharmista kolme viikkoa sitten enkä yhdy tuohon kirjotukseen, sen myönnän että kannattaa katsoa saamansa vaihtorahat että meni oikein, ettei punnan sijasta ole pastereita kourassa, mutta muuten aivan mahtava lomapaikka. ja kyllä, käytiin veneretkelläkin eikä kukaan unohtunut kyydistä :)ja mahataudista ei ollut tietoakaan, muistaa vaan käsidesiä aina ennen ruokailua ja jos paljon käsittelee sitä egyptin rahaa.

• ne fyrkat

ole piestareita eikä pastereita?Egypti on jeees paikka jossa olen 2 kertaa käyny ja tilaisuuden tullen lähden kolmannenkin kerran.

• Sinuhe S.
        ne fyrkat kirjoitti:

ole piestareita eikä pastereita?Egypti on jeees paikka jossa olen 2 kertaa käyny ja tilaisuuden tullen lähden kolmannenkin kerran.

Kiitokset kommenteista. Hyvä kuulla, että muiden snorklausretkillä on turvallisuusasiat olleet kunnossa. Mun käsittääkseni tämä meidän retkellämme vaikeuksiin joutunut snorklaaja tulee ottamaan suomalaiseen matkanjärjestäjään (Tjäreborg) yhteyttä ja antamaan tiedon asiattomasta toiminnasta. Toivottavasti asia saadaan kuntoon ensi kaudeksi.

Itsestäni sen verta, että en ollut matkassa perheen kanssa vaan kaverin kanssa. Kävimme 2 pv. retkellä Luxorissa ja 1 pv.retkellä Kairossa. Lisäksi tutustuminen Hurghadaan ja sit tämä meriretki. Hurghadassa uskalsi liikkua keskellä yötäkin esim. El Daharissa, mikä on monelta osin aivan röttelöä ja väki hyvin paikallista. Hyvänä puolena voi sanoa tosiaan, että varsinaisia ryöstöjä tai väkivaltaa ei siellä ole.

Joka puolella oli paljon raskaasti aseistettuja vartijoita ja poliiseja (Kairon reissulla oli oma aseistettu vartija bussissa). Viimeks näin paljon rynkkyjä oon nähnyt armeijassa. Nää heput kyllä tuntui enemmän keskittyvän korruption pyörittämiseen kuin turistien turvaamiseen. Jotenkin niiden työmoraalista jäi sellainen kuva, että jos terroristi räjäyttäis pommin niin taitaisivat turvata lähinnä oman turvallisuutensa. Tämä siis vain mun oma mielipiteeni.

Paluumatkalla kuulin kokemuksen aavikkosafarista; turisti oli ennen lähtöä kurkannut telttaan, missä valmisteltiin ateriaa seuraavalle ryhmälle. Vettä ei tiskaamiseen saakka ollut, joten beduiini vain pyyhki liinalla edellisten asiakkaiden likaiset lautaset. Yhdessä lautasessa oli jotain tiukemmassa, joten tiskaaja sylkäs lautaseen ja hinkkas sit liinalla. Turisti oli kuulemma safarin jälkeen saanut kovan mahataudin. Tämä vaan esimerkkinä millaisia eroja hygieniatasoissa voi olla.

Mun mentaliteettiini ei vaan Egypti ja muslimimaailma sopinut. Taidan olla liian tiukkapiponen ja turvallisuushakuinen siihen touhuun. Jatkossa aion kiertää muslimimaat kaukaa.

• kokemuksia paljonkin
        Sinuhe S. kirjoitti:

Kiitokset kommenteista. Hyvä kuulla, että muiden snorklausretkillä on turvallisuusasiat olleet kunnossa. Mun käsittääkseni tämä meidän retkellämme vaikeuksiin joutunut snorklaaja tulee ottamaan suomalaiseen matkanjärjestäjään (Tjäreborg) yhteyttä ja antamaan tiedon asiattomasta toiminnasta. Toivottavasti asia saadaan kuntoon ensi kaudeksi.

Itsestäni sen verta, että en ollut matkassa perheen kanssa vaan kaverin kanssa. Kävimme 2 pv. retkellä Luxorissa ja 1 pv.retkellä Kairossa. Lisäksi tutustuminen Hurghadaan ja sit tämä meriretki. Hurghadassa uskalsi liikkua keskellä yötäkin esim. El Daharissa, mikä on monelta osin aivan röttelöä ja väki hyvin paikallista. Hyvänä puolena voi sanoa tosiaan, että varsinaisia ryöstöjä tai väkivaltaa ei siellä ole.

Joka puolella oli paljon raskaasti aseistettuja vartijoita ja poliiseja (Kairon reissulla oli oma aseistettu vartija bussissa). Viimeks näin paljon rynkkyjä oon nähnyt armeijassa. Nää heput kyllä tuntui enemmän keskittyvän korruption pyörittämiseen kuin turistien turvaamiseen. Jotenkin niiden työmoraalista jäi sellainen kuva, että jos terroristi räjäyttäis pommin niin taitaisivat turvata lähinnä oman turvallisuutensa. Tämä siis vain mun oma mielipiteeni.

Paluumatkalla kuulin kokemuksen aavikkosafarista; turisti oli ennen lähtöä kurkannut telttaan, missä valmisteltiin ateriaa seuraavalle ryhmälle. Vettä ei tiskaamiseen saakka ollut, joten beduiini vain pyyhki liinalla edellisten asiakkaiden likaiset lautaset. Yhdessä lautasessa oli jotain tiukemmassa, joten tiskaaja sylkäs lautaseen ja hinkkas sit liinalla. Turisti oli kuulemma safarin jälkeen saanut kovan mahataudin. Tämä vaan esimerkkinä millaisia eroja hygieniatasoissa voi olla.

Mun mentaliteettiini ei vaan Egypti ja muslimimaailma sopinut. Taidan olla liian tiukkapiponen ja turvallisuushakuinen siihen touhuun. Jatkossa aion kiertää muslimimaat kaukaa.

Tosiaan, toiset tykkäväät, toiset eivät enää palaa Egyptiin. Asia, joka siihen vaikuttaa, on tietenkin se, miten matka meni. Siihen vaikuttavat monetkin asiat. Hotelli on yksi tärkeimmistä. Itse valitsimme viiden tähden hotellin, joka oli aivan mahtava. Ystävällinen henkilökunta sai lomastamme viihtyisän. Ruoka oli hyvää. Vatsatauti tuli lievänä, mutta siihen osasimme varautuakin jo etukäteen, sillä bakteerikanta on toinen. Luxor oli aivan omaa luokaansa -retki. Kaupustelijat olivat hirveitä, mutta myös pari mukavaa löytyi, joiden kanssa oli mukava tingata, kun alkuun pääsi. 75 prossaa hinnasta aina pois! Meille jäi hyvät muistot matkasta. Aurinkoista, lähellä, vain viiden tunnin matka. Siistiä oli myös rannalla. Eipä nyt muuta tule mieleen. Ai niin, Venäläiset, niitä ei olleksi hotellissa ollut, niitä en kestä, kun ovat törkyturpia. Kukin sitten tekee oman valintansa. Jotkut uskaltavat lähteä, niin myös me, eikä olla kaduttu. Täällä oli lumimyräkkä viime marraskuussa ja me maattiin auringossa rannalla, jossa palvelu pelasi.

• on sellainen
        Sinuhe S. kirjoitti:

maa, josta joko tykkää tai ei. En viitsi kliseitä luetella mutta joka paikassa tällä telluksella on omat huonot puolensa. Jos aikoo matkustaa kuten minä olen pienen ikäni (vuodesta 1967) moalimmoa kiertänyt, täytyy myös ikävät asiat hyväksyä.
        Noin mielipiteeni Egyptistä on, että siellä ei ole varkaita, juopuneita, väkivaltaa turisteja kohtaan, taskuille tulijoita.
        Jossakin muualla päin ovat nämä kaikki hankaluudet yhtäaikaa tulleet kohdalleni. Tietysti hygieniaa voisi parantaa samoin kauppatapoja mutta kun ottaa huomioon, että Egypti on kehitysmaa, nekin on vaan hyväksyttävä.
        Snorkklauksesta en tiedä, kun en ole sitä missään harrastanut mutta esim. liitovarjo eräässäkin maassa ei herättänyt luottamusta, kun lennättäjä neuvotteli ensin rannan hengenpelastajan kanssa, mitä hätätilanteessa tehdään.

• Ken haluaa.
        Sinuhe S. kirjoitti:

Tuo astianpesuhomma huvittaa, uskoo ken haluaa jonkun kentällä kertomaa joltain kuullutta huhua. Ja heti tuli vatsatautikin:) Jos se astiat putsattiin ruoantähteistä ensin ennen pesua, ettei pesuvesi ole ruoantähteitä täys.

• tiskauksesta
        Ken haluaa. kirjoitti:

Tuo astianpesuhomma huvittaa, uskoo ken haluaa jonkun kentällä kertomaa joltain kuullutta huhua. Ja heti tuli vatsatautikin:) Jos se astiat putsattiin ruoantähteistä ensin ennen pesua, ettei pesuvesi ole ruoantähteitä täys.

... mutta ei kai se yllätyksenä tule että aavikolla ei ole tuhlattavaksi asti vettä?

• mimmaliinukka
        kokemuksia paljonkin kirjoitti:

Tosiaan, toiset tykkäväät, toiset eivät enää palaa Egyptiin. Asia, joka siihen vaikuttaa, on tietenkin se, miten matka meni. Siihen vaikuttavat monetkin asiat. Hotelli on yksi tärkeimmistä. Itse valitsimme viiden tähden hotellin, joka oli aivan mahtava. Ystävällinen henkilökunta sai lomastamme viihtyisän. Ruoka oli hyvää. Vatsatauti tuli lievänä, mutta siihen osasimme varautuakin jo etukäteen, sillä bakteerikanta on toinen. Luxor oli aivan omaa luokaansa -retki. Kaupustelijat olivat hirveitä, mutta myös pari mukavaa löytyi, joiden kanssa oli mukava tingata, kun alkuun pääsi. 75 prossaa hinnasta aina pois! Meille jäi hyvät muistot matkasta. Aurinkoista, lähellä, vain viiden tunnin matka. Siistiä oli myös rannalla. Eipä nyt muuta tule mieleen. Ai niin, Venäläiset, niitä ei olleksi hotellissa ollut, niitä en kestä, kun ovat törkyturpia. Kukin sitten tekee oman valintansa. Jotkut uskaltavat lähteä, niin myös me, eikä olla kaduttu. Täällä oli lumimyräkkä viime marraskuussa ja me maattiin auringossa rannalla, jossa palvelu pelasi.

Olen käynyt Hurghadassa 6 kertaa ja aina vaan sinne tykkään mennä takaisin, rento meininki, eikä ole kiire minnekkään.. nyt jo saa olla rauhassa, kun kauppiaatkin tuntee.. moi, moi ja terve, terve Finland huudahdukset tuntuvat niin kotoisilta.

Hurghadassa usean kerran matkailtuani en enää halua hotelleihin asumaan, vaan haluan elää ja asua paikallisten ihmisten keskellä, se vasta avartaa...
        kun huoneistossa ei juokse muutaman sentin torakoita suurempia elukoita pystyy siellä elämään ja olemaan.. Se on itsestä kiinni, miten pärjää ja miten tulee toimeen ihmisten kanssa. Toiset tykkää valmiista palvelusta ja haluaa hotelleihin asumaan, toiset taas haluaa asua niin kuin paikallisetkin - tavallisesti.

Halutessani extremeä matkaani käytän paikallisiabusseja, jotka (osat niistä) joinkuin pysyvät ehjänä matkan ajan ja vauhtikin on toista luokkaa kuin täällä. Paikallis busseissa on myös edullista matkustaa, kun muistaa olla kohtelias ja pukeutuu tavallisesti, niin saa olla rauhassa, vaikka yksin matkustaisikin.

Eipä ole mitään erityisen huonoa kerrottavaa, jopa vatsakin on ollut ok, eikä viime reissulla tullu käsidesiä käytettyä kuin 2 kertaa ja maitohappotabletitkin unohtui aina välillä. Syksyllä uudestaan ja pidemmäksi aikaa....

Lähden lomalle asenteella maassa maan tavoilla, koska niin ajattelen myös Suomeen tulevista ulkomaalaisista, kunnioitan kaikkien kansojen uskontoja ja yleensä ihmistä ykilönä ja persoonana. Kaikilla meillä on valinnan vapaus, mihin menee ja mitä tekee.

AURINKO JA RED SEA JA IHMISTEN YSTÄVÄLLISYYS on ehdottomat valttikortit Hurghadassa! Meidän kaikkien tulisi ottaa opiksi tästä ystävällisyydestä, jokaisen... meillähän on kaikkea, mitä ihminen elääkseen tarvitsee, tämän asian huomaan aina, kun tänne palaan ja silti aina valitan jostakin, mitä minulta puuttuu! toista se on heidän kulttuurissaan ja silti he ovat ystävällisiä ja iloisia muutamasta punnasta, jonka saavat... niin vähään tyytyväisiä.

• Sinuhe S.

Vielä piti laittaa kaupustelusta; alkuviikon jaksoin kätellä ja kertoa mistä maasta olen kotoisin yms. Sitten siirryin tylyyn linjaan, en vastannut mitään heidän huuteluunsa, jos lähestyivät, viittasin kädellä häipymään, katsoin totisesti ja kommunikointiin heidän kanssaan riitti eri tiukkuussävyllä lausuttu No!. Sillä pärjäs ihan hyvin. Harmitti vaan katsella kun ympärillä turisteja häiriköitiin ihan 6-0.

Tippaus on paikallinen käytäntö. Veneretkellä Niilillä oli mukana veneenajaja, otti kuvia ja oli kuvissa mukana sekä kertoili hauskoja juttuja. Mutta kun päästiin takas rantaan niin meno muuttui; kaveri vaatimalla vaati tippiä ja annoin 3,5 puntaa, sen verta mitä mulla oli pieniä seteleitä. Ei riittänyt vaan olis pitänyt antaa ainakin 10 puntaa! En tietenkään antanut lisää ja ei paljon kiitoksen sanaa kuskilta kuulunut. Myöhemmin kysyin paikallisoppaalta paljonko olisi ollut sopiva tippi, sanoi 3-5 puntaa, joten annoin ihan sopivasti kuitenkin. Jäi vähän paska maku suuhun ton takia siitäkin veneretkestä. Sama toistui monessa tilanteessa, esim. kun otti valokuvia paikallisista. Aina vaatimalla vaadittiin lisää rahaa ja kiitosta ei paljon kuulunut. Eipä tullut sitten enää paikallisiakaan kuvailtua. Olisin mielelläni välillä aina tippaillutkin, mutta kun se meni aina tuollases törkeilyksi.

Egypti on munkin mielestä edelleen kehitysmaa, vaikka sitä nykyään kutsutaankin "kehittyväksi maaksi". Sehän on öljyntuottajamaa, mut eipä paljon ne rahat tavalliselle kansalle saakka tule. Ne ihmiset tulee ihan erilaisista oloista kuin me onnekkaat suomalaiset. Käykääpä katsomassa vaikka Kairossa, mikä siellä on meno. Saastetta ja köyhyyttä. Tosin egyptiläinen museo ja pyramidit ovat hienoja. Monet paikalliset ovat tulleet töihin Hurghadaan juuri Kairosta. Alunperinhän se on ollut pieni kalastajakylä ja siitä kasvanut lomakohteeksi.

• Maaliskuussa käynyt...

Tuota tippi-asiaa olen vielä jälkikäteen monesti miettinyt. Jännä juttu sinänsä, sillä minulle on jäänyt matkasta sellainen kuva, että en varmaankaan ole tajunnut tipata ihan kaikesta mistä olisi pitänyt. Mietin, että ovatkohan olleet kovastikin loukkaantuneita, vaikka se ainakaan ei ole tarkoitukseni ollut. Meille ei kukaan yhtään kertaa koko matkan aikana tullut vaatimaan mistään enempää tippiä kuin olimme antaneet, vaikka mielestäni meidän tippisummat olivat useimminkin turhan pieniä. Ja missään emme törmänneet tilanteeseen, että joku olisi ollut tippiä vailla, ellemme sitä itse tajunneet antaa. Onko meillä ollut hyvä tuuri tämän asian suhteen vai enkö vain ole tajunnut, että ne pyytävät tippiä?

• nöyristely ei

Minusta oppaiden pitäisi kertoa, että kannattaa aina vastata samalla tyylillä kun asia esitetään. Nöyristellä ei kannata. Esim. eräälle myyjälle sanoin aina kohteliaasti "ei kiitos, ehkä myöhemmin". Erään kerran hän tuli eteeni, ja huusi täyttä kurkkua että koko katu kaikui vihaisesti, että koska se myöhemmin tulee? Huusin hänelle yhtä kovaa takaisin, ettei tämän jälkeen enää koskaan. Sen jälkeen hän väisteli minua koko loppu loman. Koko katu asennoitui tämän jälkeen ystävällisesti minuun. Tein kauppoja ja tippasin niitä jotka olivat ystävällisiä ja kohteliaita. Tylyjä niille jotka yrittivät ottaa yliotteen tai pelotella.

• muslimiiii

"Koraani kieltää varastamisen, mutta vääräuskoista saa huijata."

voitko kertoa missä kohdassa koraanissa sanotaan, että saa varastaa vääräuskoiselta?

• Egyptiin

Olen viimeisen 5 kk sisällä ollut 3 kertaa Egyptissä ja joka kerran jälkeen pidän siitä enemmän ja enemmän.
        Vatsatautia ei ole ollut kertaakaan, eikä minua ole huijattu.
        Jos menet ensimmäisenä iltana maahan tultuasi ostoksille, niin aivan taatusti menee setelit sekaisin ja tulet maksaneeksi aivan liikaa.
        Arabit ovat kauppiaskansaa joten kaupankäynti ja tinkiminen on verissä.
        Aivan samalla tavalla kauppaa käydään myös Egyptiläisten kesken, tinkiminen on ankaraa ja saattaa kestää kaupan kohteeasta riippuen jopa päiviä.
        Kauppias on hyvin pettynyt, jos asiakas ei edes yritä tinkiä.
        Jos haluat kiinteät hinnat ja karsastat kaikkea erilaista, niin pysy sitten Alepan jonossa.

• Sinuhe S.

Mähän kirjoitin juuri, että koraani kieltää varastamisen. "Maan tapa" tuntuu kuitenkin olevan, että eriuskoisia saa huijata. Käsittääkseni toisiaan ne eivät huijaa noin. Korruptio onkin sitten toinen asia, onhan korruptio aikanaan keksitty juuri Egyptissä ja näyttää voivan edelleen hyvin.

Matkalla kuulemani mukaan koraani ei myöskään määrää naisia pukeutumaan mustaan kaapuun. Tämä on koraania tulkitsevien uskonnollisten johtajien määräys.

Se näistä uskonnollisista kysymyksistä. Itse en edes kuulu kirkkoon, vaikka olen kyllä kiinnostunut maailman uskonnoista noin niinkuin ilmiöinä.

• Käynyt.

No tuota huijaamiseksi rinnastettavaa kaupantekoa siellä kyllä on, mutta siihen kun suhtautuu oikein, niin ei ongelmaa. Toki jos suostuu kaikkeen mitä yrittävät, niin paskan maku varmaan jää. Me olimme snorklausreissulla paikallisen järjestäjän puuavoveneellä. Reissu oli hyvä, veneeseen tultaessa kaikille annettiin pelastusliivit, ja suositeltiin käyttämään. Snorklaukseen lähdettäessä antoi matkanvetäjä hyvät ohjeet, painotti että kaikilla alle 18 vuotiailla on liivit päällä tai ei snorklailla, ja suositteli liivejä myös aikuisille. Muutamat eivät liivejä laittaneet, ja kovassa allokossa toinen väsähti ja meni hivenen paniikkiinkin, opas kyllä auttoi kaverin veneeseen eikä mitään ongelmaa sen kummemmin ollut. Mahatauti nyt vaan johtuu bakteerikannasta, ei suoranaisesti hygieniatason puuttumisesta, meillä suomessa vaan ollaa ylisteriilejä, ja sen myötä onkin ongelmia juuri muiden maiden bakteerikantojen kanssa jne. Sairaaloissa on suomessa ruvettu vähentämään mm. käsidesien käyttöä, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, infektio-osastot ovat sitten asia erikseen. On tehty myös tutkimus, jossa vertailtiin suomalaisia ja karjalaisia saman perimän omaavia lapsia, ja todettiin että karjalaisilla on vatsan bakteerikanta huomattavasti laajempi, tosin todettiin myös että suomalaislla on huomattavan paljon enemmän sairauksia, kuten korvatulehduksia, allergiaa, astmaa, laktoosi-intoleranssia.... myös mahatauteja. Kun katsastelee talvea 08-09 niin on suomessa ollut muutenkin ennätysmäärä matsatauteja ja muita flunssatauteja, jokainen voi miettiä johtuuko se huonosta hygieniasta?

• Luxorista

palanneena olen sitä mieltä, että tuo hygieniataso on siellä olematon. Kokeneena matkailijana jo etukäteen lääkkein varautuneena ripulista voi vielä selvitä vähällä. Mutta, jos ryhmästä melkein kaikki saavas heti aluksi ripulin, niin vikahan on tietenkin näiden matkailijoiden. Olisi varmaan hyvä päästä vilkaisemaan näitä keittöitä sisältäpäinkin joskus, jo ulkoapäinkin tavallinen ravintola usein on penkein pöydin, piintyneen lian peitossa. Nyös muut sairaudet, kuten keuhko, kurkkutorvitulehdukset mahdollisia. Tähän sitten hotelliin lääkäri penisilliinipiikittämään. Tuo tuputtaminen, ja hihassa roikkuminen on piinallista, siellä, joutuu miettimään, mihin lähtee, mitä reittiä päästäkseen vähällä tällaisesta. Tietenkin tässä moni jobbari, kauppias ym. yrittää hankkia leipäänsä, välittämättä turistien jälkimarkkinoinnista. No, tuosta asenteesta, pitää etukäteen tietää, miten käyttäytyy, heti karistaa riippujat tiehensä, jos ostaa jotain, ilmoittaa oman hintansa heti, jos ei miellytä, häipyy samantien. Takseille ja kalesheille heti viittaa kintaalla, kuin muillekin, pääsee vähemmällä. Sittenkin tätä "huvia" riittää kyllä. Toki, kun hotellissa asuu pitkään, se vähenee kyllä paljon. Minusta tämä on suurin haitta on Egyptin matkailulle, paljon on väkeä, jotka eivät mene sinne uudestaan. Kiistattomia,hyviä matkakohteita oli tosi paljon, kulttuurissa ja nähtävyyksissä paikka hakee kyllä vertaistaan.So. Luxorin temppeli, kuninkaiden laakso, Niilin risteily jne.jne..

• Sinuhe S.
        Luxorista kirjoitti:

palanneena olen sitä mieltä, että tuo hygieniataso on siellä olematon. Kokeneena matkailijana jo etukäteen lääkkein varautuneena ripulista voi vielä selvitä vähällä. Mutta, jos ryhmästä melkein kaikki saavas heti aluksi ripulin, niin vikahan on tietenkin näiden matkailijoiden. Olisi varmaan hyvä päästä vilkaisemaan näitä keittöitä sisältäpäinkin joskus, jo ulkoapäinkin tavallinen ravintola usein on penkein pöydin, piintyneen lian peitossa. Nyös muut sairaudet, kuten keuhko, kurkkutorvitulehdukset mahdollisia. Tähän sitten hotelliin lääkäri penisilliinipiikittämään. Tuo tuputtaminen, ja hihassa roikkuminen on piinallista, siellä, joutuu miettimään, mihin lähtee, mitä reittiä päästäkseen vähällä tällaisesta. Tietenkin tässä moni jobbari, kauppias ym. yrittää hankkia leipäänsä, välittämättä turistien jälkimarkkinoinnista. No, tuosta asenteesta, pitää etukäteen tietää, miten käyttäytyy, heti karistaa riippujat tiehensä, jos ostaa jotain, ilmoittaa oman hintansa heti, jos ei miellytä, häipyy samantien. Takseille ja kalesheille heti viittaa kintaalla, kuin muillekin, pääsee vähemmällä. Sittenkin tätä "huvia" riittää kyllä. Toki, kun hotellissa asuu pitkään, se vähenee kyllä paljon. Minusta tämä on suurin haitta on Egyptin matkailulle, paljon on väkeä, jotka eivät mene sinne uudestaan. Kiistattomia,hyviä matkakohteita oli tosi paljon, kulttuurissa ja nähtävyyksissä paikka hakee kyllä vertaistaan.So. Luxorin temppeli, kuninkaiden laakso, Niilin risteily jne.jne..

Lomaviikolla, jolla olin Hurghadassa, sairastuivat myös jo maassa puoli vuotta olleet matkaoppaat vatsatautiin. Ei taida noi taudit pelkästään erilaisista bakteerikannoista johtua...

• Tuota???
        Sinuhe S. kirjoitti:

Lomaviikolla, jolla olin Hurghadassa, sairastuivat myös jo maassa puoli vuotta olleet matkaoppaat vatsatautiin. Ei taida noi taudit pelkästään erilaisista bakteerikannoista johtua...

Että siellä asuvakin sai mahataudin??? Suomessahan kukaan suomalainen ei koskaan saa mahatautia. Monellako tutulla/työkaverillasi on ollut tämän talven aikana mahatauti? siis suomessa?

• ajatella
        Tuota??? kirjoitti:

Että siellä asuvakin sai mahataudin??? Suomessahan kukaan suomalainen ei koskaan saa mahatautia. Monellako tutulla/työkaverillasi on ollut tämän talven aikana mahatauti? siis suomessa?

on sulla "järkeviä" kommentteja.

• vasta järkevä
        ajatella kirjoitti:

on sulla "järkeviä" kommentteja.

kommentti.

• mamma3
        Sinuhe S. kirjoitti:

Velloo ne vatsataudit täälläkin aika ajoin...ihmeellistä ihmettelyä yhdestä vatsataudista.

• ja muita pöpöjä
        Sinuhe S. kirjoitti:

saa kaikkialta, myös Egyptistä. Ainakin itse saan joka kesä kerran tai pari kertaa ripulia savukalasta. Ihan Suomessa. Eikä kukaan voivottele kovinkaan kauan Suomen heikkoa hygieniatasoa. Puhumattakaan nykyisestä salmonella epidemiasta... sikoja ja kanoja kun ruokitaan ties millä. Ja sitten pestään, pakataan kaasuun ja lähetetään markettiin pariksi viikoksi. Missä muussa maassa myydään raakaa kanaa useita viikkoja? En nyt kiistä ettei Egyptissä olisi paskaista, vaan väitän, että meillä Suomessa lika on vain paremmin peitettyä ja pakattua.

• harussuutari
        mamma3 kirjoitti:

Velloo ne vatsataudit täälläkin aika ajoin...ihmeellistä ihmettelyä yhdestä vatsataudista.

sellaista kuppaa nähnyt, mikä oli kirnu Iitalla...

• matkailu avartaa.....

Ihastuin Egyptiin ensimmäisellä matkallani. Takuuvarma aurinko, historialliset nähtävyydet ja upea Punainen meri koralleineen ja värikkäine kaloineen. Olen käynyt vasta kolme kertaa ja jokaisella matkallani ole löytänyt aina jotain uutta.Ihmiset ovat todella ystävällisiä ja ihania. Jos en halua ostaa tai katsoa , sanon napakasti "ei kiitos" ja se riittää. Kertaakaan en ole siellä sairastanut vatsatautia, enkä muutakaan. Ensimmäisellä matkalla oli mukana maitohappobakteerit ja käsidesi, myöhemmin en ole niitä käyttänyt.Normaali huolellinen käsipesu on riittänyt.Kahvin ja teenkin olen keittänyt kraanaveteen....

• totta...

"Ihastuin Egyptiin ensimmäisellä matkallani. Takuuvarma aurinko, historialliset nähtävyydet ja upea Punainen meri koralleineen ja värikkäine kaloineen. Olen käynyt vasta kolme kertaa ja jokaisella matkallani ole löytänyt aina jotain uutta." Tyypillistä ja niin koomista ja samalla todella surullista. Tuoko on matkailun avartava vaikutus? Mitä tiedät todellisesta Egyptistä? Siitä, josta ei kerrota turistiesitteissä? Luultavasti et juuri yhtään mitään, mutta klisee "matkailu avartaa" sinulla on kuitenkin hallussa. Kukaan, siis kukaan Egyptin yhteiskuntaa tunteva ei mene Egyptiin kolmea kertaa turistilomalle. Egyptiläinen yhteiskunta on pullollaan järjestelmällistä epäoikeudenmukaisuutta, ihmisoikeusloukkauksia, kieroja lakeja ja paljon muuta. Vain turistit, joiden "matkailun avartama" perspektiivi käsittää auringon, värikkäät kalat ja historialliset nähtävyydet kiiltävillä brosyyreillä voivat olla kyllin tietämättömiä kantaakseen rahansa Egyptiin kerta toisensa jälkeen. Ihanaa! Kyllä matkailu avartaa!

• joka sana
        totta... kirjoitti:

"Ihastuin Egyptiin ensimmäisellä matkallani. Takuuvarma aurinko, historialliset nähtävyydet ja upea Punainen meri koralleineen ja värikkäine kaloineen. Olen käynyt vasta kolme kertaa ja jokaisella matkallani ole löytänyt aina jotain uutta." Tyypillistä ja niin koomista ja samalla todella surullista. Tuoko on matkailun avartava vaikutus? Mitä tiedät todellisesta Egyptistä? Siitä, josta ei kerrota turistiesitteissä? Luultavasti et juuri yhtään mitään, mutta klisee "matkailu avartaa" sinulla on kuitenkin hallussa. Kukaan, siis kukaan Egyptin yhteiskuntaa tunteva ei mene Egyptiin kolmea kertaa turistilomalle. Egyptiläinen yhteiskunta on pullollaan järjestelmällistä epäoikeudenmukaisuutta, ihmisoikeusloukkauksia, kieroja lakeja ja paljon muuta. Vain turistit, joiden "matkailun avartama" perspektiivi käsittää auringon, värikkäät kalat ja historialliset nähtävyydet kiiltävillä brosyyreillä voivat olla kyllin tietämättömiä kantaakseen rahansa Egyptiin kerta toisensa jälkeen. Ihanaa! Kyllä matkailu avartaa!

Mutta se on, mitä kukin matkaltaan etsii. Toisille riittää se aurinko. Minä sain aurinkoa, mutten koskaan unohda Luxorin reissua. Se oli aivan mieletön, eikä sitä koe missään muualla. Hotellin mahtava henkilökunta myös teki minuun lähtemättömän vaikutuksen, sillä niin ystävällisiä ja huumorintajuisia olivat. Joo-o, tiedän, palkkansa eteen sitä tekevät, mutta kertaakaan en kyllä antanut tippiä näille muutamalle ystävälliselle tyypille ja aina sain hymyn ja ystävällisen "palvelun". Joka päivä kysyttiin kuulumisia ja käytiin yhdessä porukalla ulkona, ja ei tarvinnut tarjota kuin yksi kokis siitä mukavasta illasta, jona aikana saimme kuulla mielenkiintoisia asioita Egyptistä. Minulle jäi pelkästään positiivinen käsitys Egyptistä ja sen ihmisistä, kun menin maahan varsin ennakkoluuloisena. Varmasti menen toistenkin. Ai niin, saimme vatsapöpän, tietty, kun ei vatta ole tottunut Egyptin pöpöihin. Mutta ei tarvinnut kärvistellä, lähti pian pois. Ja ruoka, siitä ajattelin, että onkohan siellä mitään tällaiselle herkuttelijalle. Joka ikinen päivä viikon aikana syötiin puolihoito hotellissa aivan älyttömän hyviä ruokia. Summa smmarum, valitkaa hyvä hotelli ja käykää muuallakin, kuin rannalla. Se viisi tuntia yhteen suuntaan Hurghadasta Luxoriin oli todellakin sen väärti!

• Kattilaa...
        totta... kirjoitti:

Jos jossain maassa on lait erilaisia kuin meillä, niin niitäkö pitää boikotoida? Ei ne lait ole suomessakaan ihan ok. Suosittelen kaikkia maailman matkaajia boikotoimaan suomea, sillä meillä on esimerkiksi vankiloissa poliittisia mielipidevankeja. Tästä amnetykin suomea aika-ajoin huomauttelee. Kansanedustajille tulee rahaa epäilyttävistä lähteistä ja paljon muuta kähmintää.

• Sinuhe S.

El Gouna on eristetty lomakeskus Punaisen Meren rannalla. Siellä ei ole epäystävällisiä paikallisia eivätkä venäläisetkään ole vielä löytäneet sinne. Hyvä paikka esim. sukeltajalle. Koko El Gounan omistaa yksi perhe. Sama perhe omistaa myös Egyptin suurimman matkapuhelinoperaattorin, joten perheen jäsenet ovat todella mittaamattoman rikkaita multi-miljönäärejä. El Gounaan viedyt turistirahat ei taida tavallista kansaa paljon lämmittää. Mutta siellä saa olla rauhassa ja nauttia Egyptin parhaista puolista. Ihmetyttää tämä arabimaiden ajatusmaailma. Omaisuus keskittyy valtaeliitille ja näille muutamille liikemiehille. Kansa elää äärimmäisessä köyhyydessä. Luulis, että ne joilla on rahaa, sijoittais rahaa edes vähän maan kehittämiseen, mutta ei. Pistäisivät edes jätehuollon jonkinlailla alulle. Kairon saasteiden näkemisen jälkeen energiasäästölampun ruuvaileminen täällä koto-Suomessa tuntuu suht' naurettavalta touhulta! :)

• mieltä tästä

energiansäästövillityksestä täällä mutta mielestäni ei kannata jumittaa el gounaan ja AI- hotelleihin. Niissä juuri rahat menee yhteen koriin eikä paikallisille jää kuin luu kouraan. Menkää reppumatkalle tai vuokratkaa huoneisto ja ostakaa ruoka sekä muu ylläpito mahdollisimman monesta paikasta. Näin levitätte rahojanne edes vähän laajemmalle alueelle. Uskonto muuten määrää muslimin antamaan almuja köyhille erityisesti ramadanin aikana. Sen vuoksi ei egyptissä ole juurikaan kadulla kerjääviä.

• korteni kekoon
        mieltä tästä kirjoitti:

energiansäästövillityksestä täällä mutta mielestäni ei kannata jumittaa el gounaan ja AI- hotelleihin. Niissä juuri rahat menee yhteen koriin eikä paikallisille jää kuin luu kouraan. Menkää reppumatkalle tai vuokratkaa huoneisto ja ostakaa ruoka sekä muu ylläpito mahdollisimman monesta paikasta. Näin levitätte rahojanne edes vähän laajemmalle alueelle. Uskonto muuten määrää muslimin antamaan almuja köyhille erityisesti ramadanin aikana. Sen vuoksi ei egyptissä ole juurikaan kadulla kerjääviä.

vain sanomalla, että kaikki muu meni kulttuurierojen piikkiin, muttei sentään sellaisen tipin vaatiminen, että ensin tehdään sinulle pyytämättä ja yllättäen joku niin sanottu muka palvelus, josta pitäisi maksaa 1-5 euroa. Eli saat jotain joutavaa, jota et edes halua, ja sitten maksat siitä.

• Egyptiä.

Se gouna vasta onkin todellista egyptiä, NOT Kaupustelijat ja muu hälinä on osa egyptiä. Miksi mennä jonnekin muurien taakse lojumaan?

• Otat sen?
        korteni kekoon kirjoitti:

vain sanomalla, että kaikki muu meni kulttuurierojen piikkiin, muttei sentään sellaisen tipin vaatiminen, että ensin tehdään sinulle pyytämättä ja yllättäen joku niin sanottu muka palvelus, josta pitäisi maksaa 1-5 euroa. Eli saat jotain joutavaa, jota et edes halua, ja sitten maksat siitä.

Älä ota vastaan sitä joutavaa. Alkaa tuntua että täällä nyt taas kirjoittelevat ihmiset, joidenka ei vaan pitäisi matkustaa. Kaikki suomen tavoista, uskonnosta ja kulttuurista poikkeava on aivan hirveää.

• Sinuhe S.
        Egyptiä. kirjoitti:

Se gouna vasta onkin todellista egyptiä, NOT Kaupustelijat ja muu hälinä on osa egyptiä. Miksi mennä jonnekin muurien taakse lojumaan?

Joo, itsellänikin on matkaillessa ollut tavoitteena tutustua maan aitoon elämään, ihmisiin ja kulttuuriin. Egypti aiheutti mulle kyllä kunnon kulttuurishokin, monessa mielessä. Hienoja kokemuksia oli paljon, mutta myös negatiivistakin oli sen verta, että piti tänne niistä oikein vuodattaa. Aito Egypti (en tarkoita 5 tähden hotellin allasbaaria tai turistibussin ikkunasta nähtyä paikallista ihmistä ;-) on voimakas kokemus, joka avaa silmät ja jossa riittää sulateltavaa pitkään. En itse lähtisi heti uudestaan, mutta Aitoa Egyptiä suosittelen kaikille vahvoja elämyksiä ja seikkailua etsiville! Sinuhe kiittää ja poistuu!

• minä vaan
        Sinuhe S. kirjoitti:

Joo, itsellänikin on matkaillessa ollut tavoitteena tutustua maan aitoon elämään, ihmisiin ja kulttuuriin. Egypti aiheutti mulle kyllä kunnon kulttuurishokin, monessa mielessä. Hienoja kokemuksia oli paljon, mutta myös negatiivistakin oli sen verta, että piti tänne niistä oikein vuodattaa. Aito Egypti (en tarkoita 5 tähden hotellin allasbaaria tai turistibussin ikkunasta nähtyä paikallista ihmistä ;-) on voimakas kokemus, joka avaa silmät ja jossa riittää sulateltavaa pitkään. En itse lähtisi heti uudestaan, mutta Aitoa Egyptiä suosittelen kaikille vahvoja elämyksiä ja seikkailua etsiville! Sinuhe kiittää ja poistuu!

Täällä kaksi viikkoa siiten palauduttu sharmista ja todella mahtava loma. Mukana lapsi 2,5v,kaksi aikuista ja siskoni 15!! Aivan mahtava loma... Kylläkin Sharmissa paljon puhtaampaa kuin Hurghadassa. Oli niin ihanaa,ei likaista(paisi old marketin aluella) ja muutenkin taksikuskit ystävällisiä,samoin kuin ihmiset. Meitä ei huijattu missään,kaikki sujui muutenkin hyvin.Ehdottomasti uudestaan mennään. Paljon puhetta venäläisistä...joo,kyllä siellä niitä oli,mutta eipä ne haitanneet ainakaan meitä yhtään,varmasti myös hotellista riippuu. Uskon,että paljon on omasta asenteesta kiinni!!!

• pantsuppa
        mieltä tästä kirjoitti:

Egyptissä ON kerjäläisiä ja paljonkin, juuri siksi että kulttuuriin kuuluu almujen antaminen. Kerjäläiset on vain häädetty turistikohteista, siksi niitä ei näy kovin paljon. Kairossa ja Aleksandriassa olen nähnyt vaikka kuinka paljon kerjäläisiä, vaikka kerjäävät lähinnä paikallisilta. Turistit kun eivät pahemmin kerjäläisistä välitä, ostelevat rauhassa tuontikarkkeja ja pullovesiä ja postikortteja ja huutavat poliisia ja opasta apuun jos nälkää näkevät häiritsevät lomatunnelmaa. Kuvan turistit voivat kyllä salaa ottaa, mutta vain salaa... ettei retaleet vaan tule ja pyydä rahaa! Tällainen se meidän maailma on.

• pantsuppa
        pantsuppa kirjoitti:

Egyptissä ON kerjäläisiä ja paljonkin, juuri siksi että kulttuuriin kuuluu almujen antaminen. Kerjäläiset on vain häädetty turistikohteista, siksi niitä ei näy kovin paljon. Kairossa ja Aleksandriassa olen nähnyt vaikka kuinka paljon kerjäläisiä, vaikka kerjäävät lähinnä paikallisilta. Turistit kun eivät pahemmin kerjäläisistä välitä, ostelevat rauhassa tuontikarkkeja ja pullovesiä ja postikortteja ja huutavat poliisia ja opasta apuun jos nälkää näkevät häiritsevät lomatunnelmaa. Kuvan turistit voivat kyllä salaa ottaa, mutta vain salaa... ettei retaleet vaan tule ja pyydä rahaa! Tällainen se meidän maailma on.

Tuttuni asuu Hurghadassa ja sen naapurissa asuu nuori Egyptiläinen perhe. Raskaana oleva tyttö on kahvilassa töissä, eikä saa muuta palkkaa kuin juomarahat. Ei kuulema ole laillista, mutta kun töitä ei ole josta valita, pienikin tulo on jotain. Egyptiläiset jättävät yleensä noin 10% laskun hinnasta juomarahoina.

• Sinuhelle
        Sinuhe S. kirjoitti:

Raikkaista mielipiteistä, jotka vastaavat aika hyvin omiani. Mielestäni kokemansa totuuden saa sanoa, ja joidenkin toisten silmälasien läpi se voi näyttää toisenlaiselta. Ei ole kovin viisasta lähteä arvioimaan toisen kokemuksia tuosta lonkalta vain, vaan hieman miettiä ja arvostaakin niitä mahdollisesti. Tuo matkustaminen toiseen kulttuuriin ,maahan altistaa kehomme usein uniikkiin tilanteeseen,jossa altistumme kokonaan ennen tuntemattomalle virus-ja bakteerimaailmalle. Rokotukset ja lääkkeet viisasta VAROVAISUUTTA. Sillä pahasti siellä sairastuminen on tosi kusinen tilanne, sairaala, tiputukset,kuinka pois, kustannukset,jne ei kannata ollenkaan vähätellä. Lisäksi olet lomalla, et esimerkiksi loputtomien kauppiaiden kohde/uhri, tätä tuntuu paikallisten olevan vaikea käsittää. Joka tästä pitää, tervemenoa vain sinne basaariin nauttimaan kaupanteosta. Toki siellä oppii näittenkin asioitten kanssa elämään, mutta en siitä nauti. Kirjoitin muutaman viestin tuonne googlaus puolellekin,mutta nämä viestiketjut näkyvät poistetun, eivät ehkä ole parasta matkailumarkkinointia. Mutta jokaisen olisi hyvä itse käydä kokemassa, ja sitten vasta näiden kaikkitietävien "asiantuntijoiden" lopulliset tuomiot miten asiat ovat ja miten väärässä muut ovat.

• Sanoit...
        Sinuhelle kirjoitti:

Raikkaista mielipiteistä, jotka vastaavat aika hyvin omiani. Mielestäni kokemansa totuuden saa sanoa, ja joidenkin toisten silmälasien läpi se voi näyttää toisenlaiselta. Ei ole kovin viisasta lähteä arvioimaan toisen kokemuksia tuosta lonkalta vain, vaan hieman miettiä ja arvostaakin niitä mahdollisesti. Tuo matkustaminen toiseen kulttuuriin ,maahan altistaa kehomme usein uniikkiin tilanteeseen,jossa altistumme kokonaan ennen tuntemattomalle virus-ja bakteerimaailmalle. Rokotukset ja lääkkeet viisasta VAROVAISUUTTA. Sillä pahasti siellä sairastuminen on tosi kusinen tilanne, sairaala, tiputukset,kuinka pois, kustannukset,jne ei kannata ollenkaan vähätellä. Lisäksi olet lomalla, et esimerkiksi loputtomien kauppiaiden kohde/uhri, tätä tuntuu paikallisten olevan vaikea käsittää. Joka tästä pitää, tervemenoa vain sinne basaariin nauttimaan kaupanteosta. Toki siellä oppii näittenkin asioitten kanssa elämään, mutta en siitä nauti. Kirjoitin muutaman viestin tuonne googlaus puolellekin,mutta nämä viestiketjut näkyvät poistetun, eivät ehkä ole parasta matkailumarkkinointia. Mutta jokaisen olisi hyvä itse käydä kokemassa, ja sitten vasta näiden kaikkitietävien "asiantuntijoiden" lopulliset tuomiot miten asiat ovat ja miten väärässä muut ovat.

Älä tuomitse toisten mielipiteitä "asiantuntijana". Mutta se on vaan totuus että maassa maan tavalla. Jokainen tietää arabien kauppatavat, hälinän jne. Jokainen on katsonut tv:tä, elokuvia...indiana jones, bond... kaikissa ollaan arabimaissa ja aika lähellä se sitä on. Ja kun täälläkin etukäteen haukutaan egypti, jonkulainen kuva on ennastaan, niin miksi edes mennä sinne. Olen kyllä nähnyt paljon pahempaakin maailmassa, ei egypti ole edes pahimmasta päästä. Me suomalaiset olemme jo niin tottuneet tähän puhtauteen, hiljaisuuteen, rauhaan...että olemme syrjäytyneet oikeasta maailmasta kuin pitkäaikaistyötön. Emme kestä näh miten maailmassa elää suurin osa ihmisistä elää köyhyydessä, yli 4 miljardia ihmistä on köyhiä, ja elää surkeissa oloissa, meidän mittapuumme mukaan. Me emme vaan kestä tätä kulttuurishokkia, on helpompaa haukkua heidät paskajaloiksi, kamelin...., jne jne, kuin että pysähtyä miettimään maailmaa ja meidän loistavaa elämää ja etuasemaa muihin ihmisiin. Jo pelkästään likaiseen veteen ja huonoon hygieniaan kuolee vuosittain vajaa 4 miljoonaa ihmistä. Luuletteko että se on näiden ihmisten oma valinta, ei vaan se on ihan muiden tahojen ja maiden valinta, ei uskonnon, vaan rahan vallan, kuten maailmanpankin. Olemmeko me sitten oikeutettuja menemään heidän maahansa kulkemaan nokka pystyssä ja sylkemään heidän päällensä ja haukkumaan heitä, se on helppoa lentää täältä sinne tuhlaamaan sikäläisen duunarin kuukausipalkkaa puolessa päivässä, köyhässä maassa siitä rahasta on kilpailijoita, ja sille on ottajia. Jos ette siis kestä oikeaa egyptiä, niin älkää menkö sinne vain aurinkoa ottamaan muurin taakse ja rahat menee jollekin kansaenväliselle hotelliketjulle ja suomalaiselle matkatoimistolle. Menkää sitten vaikka sinne kanarialle. Jos tulee huono omatunto egyptin kaduilla, koittakaa intiaa, brasiliaa, mexicoa, bangladeshiä, sierra leonea.... Ja jos ei tule yhtään huono omatunto, jos yhteiskuntavastuutajunne on noin olematon, niin säälin teitä. Empatia ei ole samaa kuin sääli tai jopa inho.

• kirjoitukseesi
        Sanoit... kirjoitti:

Älä tuomitse toisten mielipiteitä "asiantuntijana". Mutta se on vaan totuus että maassa maan tavalla. Jokainen tietää arabien kauppatavat, hälinän jne. Jokainen on katsonut tv:tä, elokuvia...indiana jones, bond... kaikissa ollaan arabimaissa ja aika lähellä se sitä on. Ja kun täälläkin etukäteen haukutaan egypti, jonkulainen kuva on ennastaan, niin miksi edes mennä sinne. Olen kyllä nähnyt paljon pahempaakin maailmassa, ei egypti ole edes pahimmasta päästä. Me suomalaiset olemme jo niin tottuneet tähän puhtauteen, hiljaisuuteen, rauhaan...että olemme syrjäytyneet oikeasta maailmasta kuin pitkäaikaistyötön. Emme kestä näh miten maailmassa elää suurin osa ihmisistä elää köyhyydessä, yli 4 miljardia ihmistä on köyhiä, ja elää surkeissa oloissa, meidän mittapuumme mukaan. Me emme vaan kestä tätä kulttuurishokkia, on helpompaa haukkua heidät paskajaloiksi, kamelin...., jne jne, kuin että pysähtyä miettimään maailmaa ja meidän loistavaa elämää ja etuasemaa muihin ihmisiin. Jo pelkästään likaiseen veteen ja huonoon hygieniaan kuolee vuosittain vajaa 4 miljoonaa ihmistä. Luuletteko että se on näiden ihmisten oma valinta, ei vaan se on ihan muiden tahojen ja maiden valinta, ei uskonnon, vaan rahan vallan, kuten maailmanpankin. Olemmeko me sitten oikeutettuja menemään heidän maahansa kulkemaan nokka pystyssä ja sylkemään heidän päällensä ja haukkumaan heitä, se on helppoa lentää täältä sinne tuhlaamaan sikäläisen duunarin kuukausipalkkaa puolessa päivässä, köyhässä maassa siitä rahasta on kilpailijoita, ja sille on ottajia. Jos ette siis kestä oikeaa egyptiä, niin älkää menkö sinne vain aurinkoa ottamaan muurin taakse ja rahat menee jollekin kansaenväliselle hotelliketjulle ja suomalaiselle matkatoimistolle. Menkää sitten vaikka sinne kanarialle. Jos tulee huono omatunto egyptin kaduilla, koittakaa intiaa, brasiliaa, mexicoa, bangladeshiä, sierra leonea.... Ja jos ei tule yhtään huono omatunto, jos yhteiskuntavastuutajunne on noin olematon, niin säälin teitä. Empatia ei ole samaa kuin sääli tai jopa inho.

jo tuossa ylemmässä viestiketjussa kertomalla omasta matkailufilosofiastani. Nyt, kun olen lueskellut tämän ketjun kirjoituksia, ymmärrän mistä kirjoituksesi kumpuaa! Hyvin saman suuntaisia tuntemuksia nämä jutut herättävät minullakin - en vaan ehkä esittäisi asioita noin syyllistävässä muodossa. Jokaisella lienee omat motiivit matkustamiseensa, joskus vaan tuntuu, että osan porukasta on mentävä lomailemaan "surkeisiin" olosuhteisiin, jotta saa sitten alleviivata kuinka hyvin (?) meillä kaikki on Suomessa. Mutta hyvinolemiselle ja etenkin hyvinvoinnille on olemassa niin monenlaisia mittareita...

• sanoit
        Sanoit... kirjoitti:

Älä sinäkään tuomitse toisen mielipidettä "asiantuntijana". Näyt jopa tuntevan asiat paremmin kuin asianomainen itse. Messiaanisella tyylillä selostat,minkälainen maa Bond kuvien ja Indiana Jonesleffojen mukaan on. Aika itseriittoista ryhtyä vielä tuomariksi, tyyliin älkää menkö sinne pitkänenäisesti arvostelemaan. Itse maata ja sen kulttuuria en ole havainnut arvosteltavan, eräitä häijysti käyttäytyviä maan kansalaisia kyllä aivan oikeutetusti. Otat myös oikeuden "sääliä" yhteiskuntatajun puutteesta, kukaan ei ole täällä sääliäsi kerjännyt eikä ansainnut. Oikeasti sääliä herättää vain kirjoittelusi,joka panee kysymään, oletko koskaan oikeasti käynyt maassa? Mene empatioinesi lompsasi kanssa kävelemään basaarikuja läpi, ehkäpä yhteiskunta tajusi, vastuusi alkaa siinä kirkastumaan.Ja ne sairaudetkin ovat aivan täyttä totta, tietää ripulin läpi käynyt, kuumessa ollut, penisillinipiikin saanut, jne...selvennyksenä pidän maan lukemattomista nähtävyyksistä, risteilyistä, tavallisista maaseudun ihmisistä, ko. maa on harvinaisen kulttuuririkas.

• että-----
        Sinuhelle kirjoitti:

samaa mieltä juuri sieltä palanneena,ei auttanut sisäinen eikä ulkoinen voitelu,tauti tuli ja jatkuu???Rannalla oli koko ajan kaikennäköistä kaupustelijaa ja hierojaa,annan tippiä hyvästä palvelusta mutta tulee vastenmielinen olo kun hierojat rupee kerjäämään jo ennen hierontaa.

• matkailu avartaa.....
        minä vaan kirjoitti:

Täällä kaksi viikkoa siiten palauduttu sharmista ja todella mahtava loma. Mukana lapsi 2,5v,kaksi aikuista ja siskoni 15!! Aivan mahtava loma... Kylläkin Sharmissa paljon puhtaampaa kuin Hurghadassa. Oli niin ihanaa,ei likaista(paisi old marketin aluella) ja muutenkin taksikuskit ystävällisiä,samoin kuin ihmiset. Meitä ei huijattu missään,kaikki sujui muutenkin hyvin.Ehdottomasti uudestaan mennään. Paljon puhetta venäläisistä...joo,kyllä siellä niitä oli,mutta eipä ne haitanneet ainakaan meitä yhtään,varmasti myös hotellista riippuu. Uskon,että paljon on omasta asenteesta kiinni!!!

Hurghadan "ns. uusi Hurghada" on kyllä todella siisti ja avaraa, samoin Sakkalassa uusi satama....Eli tuo siisteys riippuu paljon missäpäin kaupunkia liikkuu...

• Samaa mieltä!

Olen samaa mieltä kanssasi monesta asiasta. Itse sairastuin myös pahasti. En ole koskaan sairastunut missään päin maailmaa, ja olen ollut lähes kaikkialla, nähnyt ja kokenut vaikka mitä. Ei todellakaan naurattanut maata tiputuksessa edes hotellin siistissä lääkärissä. Olimme Hirghadan uudella alueella aivan uudessa hotellissa, jossa oli todella siistiä ja kaikki viimeisen päälle. Silti siellä olevista suomalaisista sairastui suurin osa. Kyllä tämä jotain kertoo hygieniatasosta. Ongelma on ilmeisesti kylpyhuoneissa. Ainakin minun pöpöni oli kuulemma vessasta tarttuvaan tyyppiä (ei syljestä). Siivoojat jynssäsivät pytyt sisältä käsin!!! ja samalla rätillä pyyhkivät muutkin wc:n pinnat. Ei siinä paljon käsidesit auta. Meitäkin huijattiin ja paljon. Nautimme kuitenkin matkastamme ja näimme paljon hienoa, kuten Luxorin! Nyt kun tauti 2 viikon jälkeen alkaa hellittä, enkä herää enää horkkaan ja kouristuksiin, totean matkan olevan kuitenkin ihan onnistunut ja uudenlainen kokemus! Säähän Egyptissä on mitä ihastuttavin.

• noin paha ole

Olen ollut Hurghadassa ja Luxorissa. Käytin koko viikon Savett -desifioivia käsipyyhkeitä AINA ennen ruokailua, MUTTA unohdin desifioida kädet Savettilla kun söin lähtöämme odotellessa lentökentällä. Ja niin oli 12 tunnín päästä mahatauti. Älkää imekö sormianne, jos ette ole desifioineet käsiänne, se on kaiken A ja O.

• pysy kotona !!

sinun olisi parempi pysyä ihanassa lintukoto Suomessa !!!

• egyptistä

siellä lähes jokaiselle turistille tulee raju vatsatauti, kun hygieniaa ei ole. niin ja mikä on varastamista ja mikä ei, siitä egyptiläisillä on "hieman" eri käsitys kuin suomalaisilla.

hassua, että olen käynyt thaimaassa 5 kertaa eikä koskaan mitään pöpöä, vaikka kaivan nenää enkä pese käsiä kuin suihkussa ja vessassa käydessä. :)

täytyy sanoa, että thaimaahan mennään nauttimaan ja lepäämään, kun taas egyptiin kokemaan hieman erilaisia asioita ja ennen kaikkea SELVIYTYMÄÄN.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1709311

• jylläsi.

Olin kahden pienen lapsen kanssa reissussa. meille iski vatsatauti kun olimme oleet reissussa 5 päivää. pari viimeistä päivää ripulissa. Minulla parani nopeasti, mutta pienin 1,5v oli vatsataudissa 2,5vk. kakkanäytteet vietiin terkkariin 2 kertaa mutta nisitä ei löytynyt mitään.

Pysyttiin aikalailla kaupoista pois, koska siellä jäi todellakin huijaamisen maku suuhun ja tuputtaminen kävi hermoille.

ETENKIN: minulla on uusi liike, tulkaa kirjoittamaan nimi vieraskirjaani- selitys alkoi jo oksettamaan parin pv jälkeen.

Mutta ilma oli ihana, hotelli hyvä ja maisemat kauniit; etenkin aavikolla.

• 4.kerta

Niinhän se on kuka tykkää mistäkin ja reissu on aina erilainen kokemus meille kaikille.Minä tapasin mukavan n.50-60 v hollantilaisen pariskunnan jotka olivat toista kertaa Hurghadassa (edellisestä kerrasta joitakin vuosia), sanoivat, että tulevat vielä joskus uudelleen.

P.s Olivat myös viime kesänä harkinneet matkaa suomeen, mutta se olisi tullut paljon kalliimmaksi, joten se jäi siksi.

• SatunNAINEN matkaaja

Olimme tammikuussa Hurghadassa ja se oli paras matka minkä olen tehnyt!
      Paikalliset oli todella mukavia toki hieman tuputtivat mutta siitä selvittiin hymyilemällä ja sanaomalla KOHTELIAASTI ei kiitos. Teimme matkan myös Luxoriin missä opas varoitteli tunkeilevista myyjistä esim. alabasteri tehtaassa mutta kukaan ei edes kaupannut meille mitään joten ostamatta jäi vaikka olisi kiinnostanutkin liekkö olin köyhän näköinen.Eräs parfyymikauppias kutsui meidät teelle eikä suuttunut kun ei tehty kauppoja.Huom. vaikka maa onkin islamistinen he kummasti arvostivat sitä että meillä suomalaisilla asioista päättää monesti nainen ja paremmin hyväksyivät ein kun se tulee naiselta. Ja mikä parasta näin ötökkäkammoisena siellä ei ollut mitään ötököitä ei edes kärpästä!!!! suosittelen Egyptiä kaikkille ja varsinkin Hurghadan Siva Grand Beach hotellia

• voi teitä hölmöjä

Tyhmät turistit menevät turistipaikkoihin huijattavaksi ottamatta mitään
      selvää ennen matkaa,aivan oikein teille kaikille!
      Kanarian persesaaret sopii juuri sinunlaiselle parhaiten,saa palvelut suomeksi
      ja muutenkin "rehtejä suomalaisia" joka nurkassa hiljaa ujostelemassa tai oksentamassa.
      Ai kun nautin tästä tietämättömyydestä ja keskinkertaisen turistin kusettamisesta,
      huvää lomaa kaikille Egyptissä, mahtava maa ja älkää vaan täältä mitään
      "tietoa" hakeko, googlettakaa ihmeessä pois tältä roskapalstalta,paitsi
      jos olet säälittävä hotellissa lusiva turisti.

• Tyttö 15v.

Oma lomani Egyptissä oli mahtava! Olimme viikon Luxorissa ja se oli ensimmäinen kertani koko maassa. Ruoka oli hyvää, eikä mitään tautia tullut. Käsidesiä ja maitohappobakteereita tuli kulutettua melkoinen määrä! :) Nähtävyydet ja lämpö olivat ihania. Myöskään kaupustelijoista ei ollut haittaa, sillä kävelin pari metriä vanhempieni edellä ilman mitään laukkuja, joten kauppiaat olivat vain vanhempieni kimpussa. :D Sain siis rauhassa katsella maisemia ja paikallisia ihmisiä. Kätevää! Välillä joku saattoi huudella tai vislailla ja tulla jopa juttelemaan mutta sitten jutellaan ja ollaan ystävällisiä ja lopuksi sanotaan heipat ja hyvää päivänjatkoa. Kun lähtee reissuun avoimella mielellä ja rennolla asenteella niin kyllä selviää. :) Kävin myös kameliretkellä paikallisessa kylässä ja se oli mahtavaa! Pääsimme käymään aidossa egyptiläisessä kodissa ja näimme muutakin kuin turistien valtaamia rantaboulevardeja.. Meitä oli siis retkellä kolme turistia, joten saimme todella hyvää palvelua ja retki oli antoisa. Siinä oppi ymmärtämään paikallista meininkiä. Suosittelen!

Ensi talvena Sharmiin ja saas nähdä mitä siellä koen. :)

• omat kuviot

olet käynyt aidossa paikallisessa kodissa, jos se on ollut järjestetty. Kotiaan näyttävät ovat osa turismia.

Kestää aikansa tutustua paikallisiin ja saada kutsu kotiin. Että seuraaavalla kerralla kauas maksetuista matkoista ja itse omat buutsit jalkaan!

• Jope30

Yhdyn täysin edelliseen kommenttiin. Totta joka sana. Egyptiin en itse mene koskaan enää.

• marella1989

..miten itse koen Egyptin joulukuussa! uskon kyllä että se on omasta asenteesta (ja pukeutumisesta) myös kiinni minkälaisen kohtelun saa, ei auta marssia minihameessa tai shortseissa moskeijaan maassa maan tavalla jne.

tottakai vaaleat ihmiset ovat eksoottinen ilmestys Egyptissä joten periaatteessa suuren huomion määrän ymmärtää. Sitä myös saa mitä tilaa, itse en ainakaan suostu juomaan kenenkään kauppiaan teetä vaikka lukitsisi kauppaan! näitäkin juttuja lukiessa huomaa että ei on kumminkin auttanut kuten myös huutaminen, pitää olla tiukka ja vastata samalla mitalla takaisin. Siellä tuskin myös ymmärretään miksi katsoa jotain tavaraa jos ei osta, mutta ei tuota aina Suomessakaan hyväksytä kokemusta on.

Saa kyllä nähdä onko Egypti ensimmäinen paikka jossa huijataan tai varastetaan niin ei ole vielä koskaan käynyt Italiassa, Ranskassa tai Kanarialla minulle.

• aulikki_0
        marella1989 kirjoitti:

..miten itse koen Egyptin joulukuussa! uskon kyllä että se on omasta asenteesta (ja pukeutumisesta) myös kiinni minkälaisen kohtelun saa, ei auta marssia minihameessa tai shortseissa moskeijaan maassa maan tavalla jne.

tottakai vaaleat ihmiset ovat eksoottinen ilmestys Egyptissä joten periaatteessa suuren huomion määrän ymmärtää. Sitä myös saa mitä tilaa, itse en ainakaan suostu juomaan kenenkään kauppiaan teetä vaikka lukitsisi kauppaan! näitäkin juttuja lukiessa huomaa että ei on kumminkin auttanut kuten myös huutaminen, pitää olla tiukka ja vastata samalla mitalla takaisin. Siellä tuskin myös ymmärretään miksi katsoa jotain tavaraa jos ei osta, mutta ei tuota aina Suomessakaan hyväksytä kokemusta on.

Saa kyllä nähdä onko Egypti ensimmäinen paikka jossa huijataan tai varastetaan niin ei ole vielä koskaan käynyt Italiassa, Ranskassa tai Kanarialla minulle.

HUrgahdassa ainakin näki minihameita ja shortseja, ovat jo tottuneet turistien pukeutumiseen.
        Eikä ole väliä oletko vaalea vai tumma, olet kuitenkin eurooppalinen ja rahojasi ne himoitsevat, joka paikassa.
        Sitä saa mitä tilaa, ei päde Egyptissä, siellä on aivan eri kultuuri ja sen tulet huomaamaan.

• LoveEgypt
        marella1989 kirjoitti:

Näin juuri kuin sanoit; asenne ratkaisee.
        Itse juuri Sharmista palanneena ja ensikertalaisena koko Egyptissä, voisin todeta, että positiivinen kokemus todella.
        Luin ahkerasti kirjoituksia näiltä sivuilta ennen matkaa ja pienoinen pelko oli rinnassa, että hulluko olen, kun sinne matkan varasin ja mihin vaaraan perheeni nyt asetan.. seksihulluja ahdistelijoita, huijari-kauppiaita ja pommiuhka...Vatsatautikin tuntuu pieneltä vaaralta kaiken muun rinnalla. HUH HUH !
        MUTTA.
        Kokemukseni paikallisista ihmisistä Sharmissa ja Kairossa ovat pelkästään hyviä; ovat erittäin puheliaita,tulevat rohkeasti juttelemaan ( joka saattaa jurompaa/kielitaidotonta suomalaista oudoksuttaa) ja osaavat TODELLA HYVIN englantia ja ainakin suomalaisista pidettiin ja huudettiin heti, NOKIA NOKIA !!
        Loppulomasta jo nauroinkin, että sanon olevani NOKIALTA, koska muuta eivät maastamme tienneet.
        Keskusteluissa paikallisten kanssa kävi myös ilmi, että ARVOSTAVAT suomalaisia juuri heidän rehellisyytensä takia, josta olenkin ylpeä. Ja mitään varkaustapauksia ei ainakaan Aurinkomatkojen oppaana yli kolmevuotta olleelle ole tullut kertaakaan, joten varkaiksi Egyptiläisiä ei voi syyttää. Minullekin tultiin Gizan pyramideilla moneen otteeseen paikallisten toimesta huomauttamaan, kun laukkuni vetoketju oli jäänyt auki !
        Joten minulla/meillä ei ollut mitään onhelmia paikallisten kanssa, kuten ei ole ollut muissakaan vastaavissa muslimi maissa mm. Marokko, Turkki ja Thaimaa.
        Minusta Egyptiläiset ovat hyvin rakastavaista kansaa, toki siellä naisen asema on länsimaalaisiin naisiin verrattuna olematon, mutta se on heidän kulttuurinsa ollut jo TUHANSIEN vuosien ajan, jo sieltä ajoilta, jolloin Suomi oli jään alla ja täällä tallustelivat mammutit ja jääkarhut.
        Eihän meidän maallamme ole vastaavaa historiaa!!!!!!!!
        Olkaa ihmiset suvaitsevaisia ja nauttikaa maasta maan tavalla.
        Lomallehan olette menossa, joten rutinat pois ja ihailemaan mahtavista näkymistä vaikka Punaisenmeren aaltojen alle jos maanpäällä tallustavat ulkomaanelävät niin ärsyttävät.... siellä sitä nähtävää on VÄHINTÄÄN yhtäpaljon ;=D

• hissuliini
        LoveEgypt kirjoitti:

Näin juuri kuin sanoit; asenne ratkaisee.
        Itse juuri Sharmista palanneena ja ensikertalaisena koko Egyptissä, voisin todeta, että positiivinen kokemus todella.
        Luin ahkerasti kirjoituksia näiltä sivuilta ennen matkaa ja pienoinen pelko oli rinnassa, että hulluko olen, kun sinne matkan varasin ja mihin vaaraan perheeni nyt asetan.. seksihulluja ahdistelijoita, huijari-kauppiaita ja pommiuhka...Vatsatautikin tuntuu pieneltä vaaralta kaiken muun rinnalla. HUH HUH !
        MUTTA.
        Kokemukseni paikallisista ihmisistä Sharmissa ja Kairossa ovat pelkästään hyviä; ovat erittäin puheliaita,tulevat rohkeasti juttelemaan ( joka saattaa jurompaa/kielitaidotonta suomalaista oudoksuttaa) ja osaavat TODELLA HYVIN englantia ja ainakin suomalaisista pidettiin ja huudettiin heti, NOKIA NOKIA !!
        Loppulomasta jo nauroinkin, että sanon olevani NOKIALTA, koska muuta eivät maastamme tienneet.
        Keskusteluissa paikallisten kanssa kävi myös ilmi, että ARVOSTAVAT suomalaisia juuri heidän rehellisyytensä takia, josta olenkin ylpeä. Ja mitään varkaustapauksia ei ainakaan Aurinkomatkojen oppaana yli kolmevuotta olleelle ole tullut kertaakaan, joten varkaiksi Egyptiläisiä ei voi syyttää. Minullekin tultiin Gizan pyramideilla moneen otteeseen paikallisten toimesta huomauttamaan, kun laukkuni vetoketju oli jäänyt auki !
        Joten minulla/meillä ei ollut mitään onhelmia paikallisten kanssa, kuten ei ole ollut muissakaan vastaavissa muslimi maissa mm. Marokko, Turkki ja Thaimaa.
        Minusta Egyptiläiset ovat hyvin rakastavaista kansaa, toki siellä naisen asema on länsimaalaisiin naisiin verrattuna olematon, mutta se on heidän kulttuurinsa ollut jo TUHANSIEN vuosien ajan, jo sieltä ajoilta, jolloin Suomi oli jään alla ja täällä tallustelivat mammutit ja jääkarhut.
        Eihän meidän maallamme ole vastaavaa historiaa!!!!!!!!
        Olkaa ihmiset suvaitsevaisia ja nauttikaa maasta maan tavalla.
        Lomallehan olette menossa, joten rutinat pois ja ihailemaan mahtavista näkymistä vaikka Punaisenmeren aaltojen alle jos maanpäällä tallustavat ulkomaanelävät niin ärsyttävät.... siellä sitä nähtävää on VÄHINTÄÄN yhtäpaljon ;=D

Olen asunut Hurghadassa nyt 2kk ja aiemmin käynyt useampia kertoja. Tarkoitukseni viettää täällä koko vuosi ja mitä olen tähän mennessä nähnyt ja kokenut on jotain aivan muuta kuin turistina kulkiessani viikko tai kaksi. Nyt kun paikalliset ihmiset ovat nähneet ja kysyneet asutko täällä ei enää tyrkytetä yhtä ja toista tavaraa ja hinnatkin ovat ihan toista luokkaa...Olen samaa mieltä ollaan suvaitsevaisia ja nautitaan maassa maan tavoilla, kyllä kaikki sujuu hyvin!!
        Tervetuloa visiitille Hurghadaan...täällä on paljon nähtävää ja koettavaa, jo ainoastaan näiden ihmisten jokapäiväinen elämä täällä poikkeaa omasta niin paljon, kun lähes kaikki tapahtuu manuaalisesti ja mihinkään ei ole kiire....

• Stressaava reissu

Luxorissa on myöskin erittäin päälekäypiä kauppiaita. Huijataan sen kuin ehditään. Onneksi löysin ennen matkan päättymistä ihan keskustasta liikkeitä joissa oli erikseen merkintä "no hassle" eli ei häiritä vaan saa katsella rauhassa. Hinnat oli merkitty valmiiksi, mutta niistä sai tinkiä jos halusi. Hinnat olivat jo lähdössä edullisempia kuin basaarikujalla tinkimisen jälkeen. Ei jaksettu tinkiä saimme alennusta muutenkin. Tälläisiakin kauppoja löytyy varmaan muualtakin.

• ei enää!!!

Juuri Sharm el Sheikistä palanneena sanon..ei kiitos koskaan enää!!! Joka puolella vedetetään , tosiaan rahasta kusetetaan kokoajan ja tavaraa tyrkytetään erittäin agressiivisesti! Paljon snorklalleena voin sanoa että vedet ovat upeita ja se elämä siellä alla mutta kaikkien ns. sukellusmatkojen organisointi on
      arabialaiseen tyyliin sinne päin jotta kunhan hoituu huutamalla! En missään lomakohteessa ole havainnut sellaista järjettömyyttä kuin ainakin Sheikissä oli! Ja maksat siitä että jutut toimii , mutta ei siellä!
      Ja venäläiset ovat lukunsa sisällään, mitään piittamattomia etuilijoita, sikailijoita ja ties mitä!! Menispä joku
      Lenita Airisto kattoon miten ne pojat hoitaa hommat! Mutta niinhän se on että kuluttaja voi vaan äänestää jaloillaan ja kukkarollaan ja se jopa toimii!!! Vatsataudin saa jos ei ole tarkkana käsihygieniensa kanssa, se on saletti! Onneksi saa vielä valita mihin lomarahansa laittaa , Viva la vida!

• pukille tulijoita

yleensä paikallista ympäristöä ja tapaa elää.Olen ollut nyt 4 kertaa Egyptissä ja saa riittää. Osaan tulla paikallisten kanssa tutuksi ja silloin ei huijata, mutta menee puoli lomaa...
        On helpompiakin lomakohteista, jossa aurinko paistaa. Köyhät miehet pistävät parempaansa, minkä ehtivät. Toivoo paremmasta elintasosta Euroopassa jonkun vanhan muijan kainalossa- ei tuomittavaa, elinkeino. Olen itse vanha muija ja kokenut tämän.

• Jotain minäkin tiedä
        pukille tulijoita kirjoitti:

yleensä paikallista ympäristöä ja tapaa elää.Olen ollut nyt 4 kertaa Egyptissä ja saa riittää. Osaan tulla paikallisten kanssa tutuksi ja silloin ei huijata, mutta menee puoli lomaa...
        On helpompiakin lomakohteista, jossa aurinko paistaa. Köyhät miehet pistävät parempaansa, minkä ehtivät. Toivoo paremmasta elintasosta Euroopassa jonkun vanhan muijan kainalossa- ei tuomittavaa, elinkeino. Olen itse vanha muija ja kokenut tämän.

Olen matkaillut satunnaisesti siellä sun täällä, pahimmat törkypesät ovat olleet intia ja egypti. Näissä maissa ei ihmisistä piitata tuontaivaallista, kaduilla pyörii kerjäläisiä kilpaa rottien ja rosvojen kanssa.
        Egyptissä tykkäät käydä sellaiset akat jotka eivät suomessa saa "patukkaa", siellähän miehet ovat kovassa puutteessa että niille kelpaa ihan millainen lumppu tahansa.
        Käytiin viime kuussa toisen kerran egyptissä, sillon eräs keltahampainen gigolo yritti väen väkisin iskeä vaimoani kadulla kun hän kävi kävelyllä. Vaimoni joka on harrastanut kontaktilajeja tipautti oikealla suoralla keltahampaisen gigolon kanveesiin. Ei muuten olisi menty toistamiseen mutta edellisellä kerralla jäi pyramidit näkemättä.
        Ei tarvi kun kävelet 100m sivuun turistirysistä niin näet todellisen egyptin, se on todella masentavaa katsottavaa. Kerjäläisiä joka kadunkulmassa, poliisit hakkaavat heidät jos he ilmaantuvat turistipaikoille kerjäämään.
        Ne jotka pysyttelevät hotelli alueella eivät näe todellista totuutta, eivätkä nämä turistit edes ajattele sitä että hotelli alueita suojaavat muurit joita vartioivat poliisit.
        Edellisen kerran meillä oli 2 viikon reissu, nyt oltiin jo sen verran tutustuttu paikalliseen "kulttuuriin" että ymmärettiin olla vain viikko, siinäkin oli muutama päivä liikaa.....

Heh
        Ihan pisti nauruksi kun luki erään "tädin" kirjoituksen siitä että paikalliset huomauttivat useaan otteeseen että laukku oli jäänyt auki......
        Eiköhän joku ollut ensin avannut sen, varsinkin kun siitä muutaman kerran huomautettiin....

Tuosta egyptin kulttuurista sen verran että arabeilla ei ole minkäänlaista osuutta egyptin entisajan loistoon, egyptin alkuperäiset asukkaat ovat koptit joita on lähes 15miljoonaa egyptissä.

• pettynyt egyptiin

Hei

Olimme 2007 Egyptissä ja kokemukseni oli hyvin paljon samansuuntainen poislukien sairaalareissua. Sairastin myös vatsatautiin loman lopussa ja olin jo viikossa niin ahdistunut paikallisväestöön että lähetin hotellipojan asioille puolestani ja linnoittauduin siis hotelliin. Emme lähde muslimivaltioihin enään koskaan enkä suosittele matkustamista kenellekkään.

Jos haluatte nähdä Egyptin aarteita teidän on mentävä Englantiin sillä Egyptiläismuseo Kairossa on pettymys, sielä ei ole oikein mitään nähtävää. Aarteet on ryöstetty jo ajat sitten länsimaihin.

• seemuss

Unohdit 24 h / 24 pommiuhat ja kaduilla virtaavan ripulipaskan.

• tuppukylänturisti

se paskan levitys aina yöllä kun kaikki viemärikaivot tyhjennetään palmujen juurelle, se on muuten helvetin tosi.

• totta on
        tuppukylänturisti kirjoitti:

se paskan levitys aina yöllä kun kaikki viemärikaivot tyhjennetään palmujen juurelle, se on muuten helvetin tosi.

tarinasi on tosi, kätevää lannoitusta! Hyrghadan kentällä meinasimme mennä ainoalle puiston penkille odottelemaan ja istumaan aurinkoon. Paiklliset poliisit sanoivat, että ei kannata mennä. Nurmikkoa kastellaan juurii toiletten jätevesillä. Kuivaa, niin kaikki vesi täytyy käyttää hyväksi!

• ripuli...

90% sairastuu ripuliin eli loma menee vessassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      73
      3121
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2246
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2063
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe