Tässä punkkifobiaa sairastaville linkki:
http://www.saaristolaakarit.fi/aikataulut
Paras suoja on järki. Ei ole häpeä liikkua vaikka sadetakki päällä pusikoissa. Nimimerkki Atwa tuossa aiemmin jo ohjeisti asiallisesti, että suihkussa voi huolellisesti huuhdella mahdolliset "vieraat" viemäriin ja muutenkin tarkastella hiuksiaan ym.
Turha siis panikoida moisen asian suhteen. Punkki hyökkää jos hyökkää manner-Suomessa laajemmin mitä Ahvenanmaa on.
Punkkifobia
4
531
Vastaukset
- manner laajempi
kun ahvena. Sitten olis tuulipuku & sadetakki kansaa hiljaisia liikkeitä.
- saaristossa asuva
Puutiaisesta eli lyhyemmin punkista on tullut viime vuosina kuuluisuus Ahvenanmaalla, sillä punkin pureman kautta niin aikuiset kuin lapsetkin voivat saada tartuntana kahta erilaista mikrobia: borreliabakteeria ja kumlingevirusta. Borreliabakteeri aiheuttaa ihottumaa, kuumetta sekä hermostotulehdusta. Kumlingevirus puolestaan aiheuttaa nk. puutiaisaivokuumetta. Punkin elinikä on 24 vuotta ja se kehittyy muutaman kymmenesosamillimetrin kokoisesta toukasta 34 millimetrin aikuiskokoon. Puutiaiset ovat erittäin yleisiä Ahvenanmaalla ja Saaristomeren alueella. Puutiaiset ovat aktiivisia Suomessa huhtikuusta loka-marraskuulle, ja niiden mielipaikkoja ovat ruohikot, heinikot, matalat pensaikot ja lehtometsien aluskasvillisuus. Punkin kiinnittyminen ihoon ei usein aiheuta kipua tai kutinaa, joten vanhempien tekemä "punkkisyyni" lapsille iltaisin on erityisesti lounaissaaristossa ja Ahvenanmaalla paikallaan. Kirjoitukset joilla yritetään vähätellä Ahvenanmaan punkkitilannetta ovat pöyristyttäviä, mutta tiedämme jo mitä valehtelijoita suomenruotsalaiset ovat niin emme välitä heistä. Myös heillä on hauskoja tapoja suojautua punkeilta kuten tuossakin. "Paras suoja on järki. Ei ole häpeä liikkua vaikka sadetakki päällä pusikoissa. Nimimerkki Atwa tuossa aiemmin jo ohjeisti asiallisesti, että suihkussa voi huolellisesti huuhdella mahdolliset "vieraat" viemäriin ja muutenkin tarkastella hiuksiaan ym." Itse voin kertoa sen, että punkeilta ei voi suojautua muuten kuin olla menemättä ulos luontoon.
- oudolta
se, kun ahvenanmaalaiset asuvat saarellaan ihan normaalisti ilman mitään punkkikammoa ja nyt jotkut mannersuomalaiset lietsovat paniikkia yms. punkeista tällä palstalla. Haloo?!!
- lintuinfulensu
oudolta kirjoitti:
se, kun ahvenanmaalaiset asuvat saarellaan ihan normaalisti ilman mitään punkkikammoa ja nyt jotkut mannersuomalaiset lietsovat paniikkia yms. punkeista tällä palstalla. Haloo?!!
että itse huolestuisitte .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903406Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3422981Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911596Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2441410Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621302Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 741020
- 791017
- 117980
- 72944