World of Warcraft

ninni xxxxxxxx

Alan olla vähän huolissani 14v pojasta joka ei kohta enää muuta tekisi kun pelaisi tuota em nettipeliä. Hän opettaa sitä jo 8v pikkuveljellekin. Pitäisikö laittaa stoppi kokonaan vai riittääkö rajoitukset? Miten muilla? Onko kellään samaa ongelmaa?

30

3790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .e.e.e.e

      Rajoita ihmeessä lapsukaisesi pelaamista. Tietokone yhteiseen huoneeseen ettei yötämyöten pelaile. Selkeät säännöt pitää olla, anna vaikka kaksi tuntia pelata ja sen jälkeen otat vaikka nettipiuhan talteen jos ei muu auta.

    • anni

      Oletko ikinä tutustunut itse kyseiseen peliin? Tiedän pelin, muistaakseni se on kielletty alle 18 vuotiailta!! Se tarkoittaa, että peli sisältää sellaista väkivaltaa, joka EI SOVI lapselle. Peli takavarikkoon vielä 4 vuodeksi!!

      • deianna

        Katso pelin ikäraja. Perehdy edes itse.


      • ennen uhoa pl0x

        World of Warcraftin ikäraja on K12, joten touché tästä.


      • voilolol
        deianna kirjoitti:

        Katso pelin ikäraja. Perehdy edes itse.

        wowin ikäraja on 12


      • Oo tarkempi

        Se on 12 eikä mikää 18 .


      • Ex Nerd

        Kyseinen World Of Warcraft on K12, eikä sisällä mitään raakuutta.
        Peli aiheuttaa riippuvuutta kuten myös suosittu MMORPG peli RuneScape.
        Suosittelen että rajoitatte lapsenne pelaamista.
        Todennäköisesti lapsenne on ehtinyt koukuttaa itsensä täysin tähän
        peliin eikä muuta ajattelekkaan, vähiten koulua.
        Sieltä syvältä on vaikea päästä takaisin tähän todelliseen maailmaan
        ja elämiseen.. Joten älä kiellä koko peliä, vaan rajoita.
        Kieltäminen saattaa aiheuttaa erittäin voimakkaita agressiivisuus
        purkauksia perheenjäseniä, koulukavereita ja kaikkia ihmisiä
        kohtaan. Tämän kirjoitti entinen tietokonepelien maailmassa
        elänyt ihminen joka omisti 10 vuotta elämästään pelaamiseen.


      • lapsen näkökulma

        se on k-12


      • Anonyymi
        Ex Nerd kirjoitti:

        Kyseinen World Of Warcraft on K12, eikä sisällä mitään raakuutta.
        Peli aiheuttaa riippuvuutta kuten myös suosittu MMORPG peli RuneScape.
        Suosittelen että rajoitatte lapsenne pelaamista.
        Todennäköisesti lapsenne on ehtinyt koukuttaa itsensä täysin tähän
        peliin eikä muuta ajattelekkaan, vähiten koulua.
        Sieltä syvältä on vaikea päästä takaisin tähän todelliseen maailmaan
        ja elämiseen.. Joten älä kiellä koko peliä, vaan rajoita.
        Kieltäminen saattaa aiheuttaa erittäin voimakkaita agressiivisuus
        purkauksia perheenjäseniä, koulukavereita ja kaikkia ihmisiä
        kohtaan. Tämän kirjoitti entinen tietokonepelien maailmassa
        elänyt ihminen joka omisti 10 vuotta elämästään pelaamiseen.

        Ai ei sisällä raakuutta? Kuis Teldrassilin poltto ja tuhansien kaldorei eli nightelf siviilien polttomurha? Kyseinen peli SISÄLTÄÄ paljon raakuutta ja teemoja mikkä mun mielestä tekee pelistä ennemminki k16 pelin. Johan pelin nimiki on suomeks Sodankäynnin Maailma.


    • Crystalene

      Mielestäni jos se häiritsee muuten perheen arkea ja muuta ajankäyttöä, voisit toki rajoittaa pelaamista. Puolustukseksi voin sanoa että kyseisessä nettipelissä(jota itsekin pelaan)oppii vaikeatakin englantia ja tuonikäiset lapsukaiset saavat ns. ystäviä virtuaalisesti Wow-maailmassa(toki pitää kieltää luovuttamasta tietojaan kellekään)koska pelaaja-ikä on aika laaja. Minulla on itselläni lapsi. Toki yleisemmin me vanhemmat pelaajat pelaamme peliä ihan tosissamme siinä edetäksemme, emmekä etsiskele sieltä kavereita. Tietty niitäkin hörhöjä on olemassa. Jotkut tahot ja ryhmittymät pelaavat Wowia oikein ammatikseen ja sponsorien tukemana, joten mistään heppoisesta Habbo-hotellista ei siis ole kyse(voit tarkistaa Tilt-tvn arkistosta jos wowista on siellä tietoa). Tuon ikäiset lapset haluavat tuntea kuuluvansa jonnekkin. Rajoittaa voi toki monella tavalla jos siitä tulee ongelmia yömyöhään pelaamisen kanssa. 1. Pelistä pitää maksaa joka kuukausi noin 15e sitä käyttääkseen joten ihmettelen että maksavana aikuisena et ole pitänyt esim. "vapaita" välikuukausia jolloin ei pelata tai vain päättänyt että seuraavaa kk ei makseta. 2."Account" eli Käyttäjän sivustolla(jos osaa tarpeeksi englantia) voi laittaa monia rajoituksia palaamiselle, sivustolla on myös ohjeet vanhemmalle pelin suhteen. Voi Googlettaa sanan "Wow" ja pitäisi heti löytyä kyseinen sivusto. 3. Toki voit itse joskus seurata lapsesi pelaamista hetken ja päästä sen verran puhe-väleihin että voitte sopia pelaamisesta. Ette voi sopia asiasta jota hän ymmärtää mutta sinä et. Varsinkin tuon ikäiset haluaisivat varmasti että aikuinen osallistuu joskus heidän harrastuksiinsa. Ja Wowihan on meille vanhemmille oikeasti pelaaville ihmisille totinen harrastus. Miehenikin pelaa samaa nettipeliä. Mikään tahansa "ping-pong" -peli se ei olekaan kaikille, osa maksaa näet itsensä kipeäksi sen takia. Plus vielä lisäys. Jos lapsensa Wow- "tiliä ei vahdi" eikä varoittele muutenkaan sivustoilla ilmoitetuista Tili-varkauksista, ei pelaaminen ole kannattavaa, sillä moni todella tekee rahaa tämän ns. pelin takia ja moni on myös valmis varastamaan sievoisia summia tili-varkauksista. Kannattaa lukea varoitukset tarkasti. Tästä asiasta on oltava perillä ennenkuin voi kieltää tai hyväksyä mitään... Toivottavasti saatte asian mielyttämään molempia:)

    • asdasdsadsad

      Moi Rajoita ihmeessä ite pelasin kolme vuotta putkeen tota, enkä paljon muuta tehnyt, sain toki myös paljon kavereita jotka myös tapasin oikeassa elämässä mutta rajoita teet lapsellesi suuren palveluksen, ja jos ei muu auta niin ota peli pois. vaikka lapsesi suuttuisi , hän tulee kiittämään sinua myöhemmin 16 vuotias

      • ninni xxxxxxxx

        paljon kiitoksia teille jotka vastasitte asiallisesti. Ei oo aina helppoa olla teinin äiti, mutta eiköhän nyt laiteta vähän taukoa ainakin. Se peli kai on suunniteltu aellaiseksi että siihen jää koukkuun. Kyllä poika on siitä pelistä paljon oppinutkin, että ei kai se aika ihan hukkaan oo mennyt.


    • wowi-leski

      En nyt puhu vanhemman näkökulmasta, itselläni ei ole vielä lapsia siunaantunut. Mutta kerron mitä tapahtui ex-poikaystävälle. WoWin pelaaminen alkoi ammattikoulun toisella luokalla, eli siitä on viisi vuotta nyt. Mies ei valmistunut amiksesta koskaan. Nyt ei ole koulutusta, töitä, rahaa tai ruokaa. Muutti vieläpä toiseen suurempaan kaupunkiin kun sai tutun kautta vuokrakämpän. Nykyäänkin mies vaan istuu kotona ja pelaa. Viimeiset rahansakin käytti juuri ostaakseen lisää peliaikaa. Olen asiasta maininnut, että millä hän kuvittelee elävänsä, pyhällä hengelläkö? Kuulemma hänellä ei ole ongelmia pelaamisen suhteen. Kuitenkaan hänellä ei ole tällä paikkakunnalla muita kavereita kuin minä. Loput löytyvät netistä. Mies ei ole viitsinyt edes virallisesti erota koulustansa tai hakea apua sossusta tai kelasta. Olen kyllä patistanut mutta mies vaan loukkaantuu. Omapa on sitten ongelmansa. Toki onhan pelaamisessa hyvät puolensa, saa uusia ystäviä jne. Mutta pelaaminen maksaa, niin rahaakin kuin lapsesi aikaa. Sanoisin että jos olet kovasti huolestunut, rajoita peliä äläkä osta joka kuukausi lisää peliaikaa.

      • rakastan wowia

        siis mitä paskaa täällä jauhetaan??world of warcraft=hyvä peli,jossa yleensä vaan istutaan ja keskustellaan kavereiden kanssa...mut siis alat aina hiljattain vähentään sitä peli määrää.ps itekkii pelaan sitä helvetisti.:D:D:D:D


      • Toinen tapaus

        Olen pelannut wowia nelisen vuotta.
        Aloitin 18-vuotiaana ja viimeistelin juuri lukionkin samalla. Sitten kävin ammatillisen koulutuksen 2,5 vuotta meni siinä. Viimeinen puoli vuotta oli työssäoppimista ja näytöt. Nyt olen ollut vuoden ja siitä noin 80% ajasta töissä, kesälomaa en ole kerennyt pitämään kahteen vuoteen nyt.
        Kaiken sivussa olen pelannut wowiakin, pisimmän tauon pidin viime keväänä 8 kuukautta kun hain kouluihin ja olin töissä eli aikaa ei yksinkertaisesti ollut.

        Tuo riippuu siis ihan millainen itse on, minä pelaan muutenkin aika paljon.
        Pidän kuitenkin kokoajan mielessä että nukkuminen ja työ / keväällä kouluihin hakeminen on aina ykkössijalla.
        Viikonloppuisin palkitsen itsesi pidemmillä pelisessioilla. En juo tai käy ulkona, käyn salilla joten 40 euroa kahdesta kuukaudesta peliaikaa maksan helposti.

        Takaisin aiheeseen, en ole koskaan suositellut tätä peliä kellekään juuri siksi miten erilailla se vaikuttaa ihmisiin. Voi olla mahdollista että 14-vuotiaasi osaa tai ei osaa kontrolloida pelaamistaan. Olen kohdannut lukuisia alle 16-vuotiaita jotka olivat hyvin kohteliaita ja avuliaita, joten pois se harhaluulo että pelit muuttavat pienokaiset syljeskeleviksi kirosäkeiksi (vinkki: heikko vanhemmuus pelaa isoa osaa siinä).

        Suosittelen sijoittamaan koneen olohuoneeseen ja olemaan kiinnostuneita nuoren harrastuksesta.
        Äläkä ota äänensävyksesi "taasko nuo nettipelit?"
        Itse olisin varmasti ollut avoimempi peliharrastuksestani omille vanhemmilleni jos he olisivat joskus vaivautuneet istumaan alas ja edes yrittäneet ymmärtää mitä siellä ruudulla tapahtuu. Mutta sensijaan he vetivät herneen nenään ja alkoivat marisemisen joka kerta. Osoita kiinnostusta nuoren harrastusta kohtaan, jopa pelaamista.


    • makke_91

      Wowista löytyy yksinkertainen järjestelmä joka rajoittaa lapsen pelaamista. Melko hankala kiertää. Menet osoitteeseen: https://eu.battle.net/login/login.xml?ref=https://www.wow-europe.com/account/&app=wam Tarvitset käyttäjätiedot että pääset pääset muksusi käyttäjä tilille. Tililtä löytyy sellainen kuin ''Parental control''. Laittamalla sen päälle voit asettaa aikataulun milloin lapsesi voi pelata peliä.

    • Äippyliini75

      Heti pois tuonmoiset räiski pelit! En antaisi ikinä oman lapseni pelata noita ! Tuon ikäisenä lasten pitäisi leikkiä ulkona!! Noista peleistä ne nuorten ongelmat johtuvat eikä mistään muusta!! ;(

      • Anonyymi

        Ei oo räiskintä vaa MMORPG eli nettiroolipeli. Ja nykyisellään kyseinen peli itteasias opettaa lasta monessa asiassa. Kuten sosiaalisissa kanssakäymisissä erilaisten ihmisten kanssa, johtajataitoja ja tiimityöskentelyä.


    • ananasmehu

      Olen itse 25v nainen ja 1 lapsi. Pelannut peliä muutaman vuoden ja siitä ei ole aiheutunut peliriippuvuutta, ajan haaskausta tai taloudellisia ongelmia. Tietenkin teinipojan kanssa pelin suhteen on käytettävä järkeä. Itse sallisin poikani pelaavan peliä koska se opettaa kieltä ja sosiaalisia taitoja. Toki rajottaisin itse peliaikaa. Jos joidenkin mielestä tämä on pyhä synti ja pojan pitäisi olla ulkona leikkimässä. leikkimässä mitä?? tuon ikäiset pojat hakevat hyväksyntää "laumassa" eli olisiko parempi että hän hilluu ties missä tekemässä ties mitä, räkimässä mummojen päälle tai fubuilemassa assalla. Ohjeena antaisin vielä näiden kaikkien yllävastattujen lisäksi, että kohtuus kaikessa. Huonoimmassa tapauksessa voit saada erittäin vihaisen teinin joka kostaa äidilleen pelaamiskiellon, koska tämä ei ymmärrä pojan näkökulmaa peliin harrastuksena. Ehdotakin pojalle että saatko seurata tai kenties kokeilla pelata, jotta pääsette samalle aaltopituudelle. Mitä tuohon pikkuveljen pelaamiseen tulee niin hän voi vielä odottaa muutaman vuoden :)

    • justiinsa se

      Olen lukenut jostain sivulta,että World of Warcraft aiheuttaa riippuvuutta

      • :D

        Ei aiheuta riippuvuutta jos osaa olla vähä rennommi
        pelin suhteen. Ite pelaan peliä.


      • bb

        Must on world of warcraft parempi ku joku esim: Runescape . Ite pelaan warcraftii.


      • hebbos
        :D kirjoitti:

        Ei aiheuta riippuvuutta jos osaa olla vähä rennommi
        pelin suhteen. Ite pelaan peliä.

        se on just toi ku siinä pelissä ei kehity tarpeeks nopeasti jos pelaa vähän ja
        sitten tulee se tunne et ei pärjää... leveli ei nouse ja geari on paskaa


    • JennaD44 98

      Niin mun iso veli myös opetti mulle ton pelin ja eihän se jaksanu enää pelaa sitä enkä myös mäkää.. Ehkä teilläki peli into lantuu oikku hiljaa.. ^^

      • minä vain

        itse tuli pelattua kyseistä peliä alusta saakka, eli yli 5vuotta vähemmän ja enemmän aktiivisesti!

        Nyt esikoista odottaessa olikin helppo päätös, samantien lähti peli ja tietokone mäkeen :) nyt on enään kannettava millä surffailla välillä netissä. tuli tossa käytyä kesällä moikkaamassa kavereita, mutta ei se ole enään sama asia, ei ole enään mukana ja olokin vähän ulkopuolinen ja pihalla uusista asioista yms. Hahmotkin niin jälkeenjääneitä tahdista että mukaankaan ei kannata lähtee uusin paikkoihin tutustuun pelissä. sinänsä tosi harmi koska pelaisin vieläkin mielelläni kyseistä peliä, vaikka sitten kerran viikossa kun olis aikaa, mutta koska pelissä on vaikeaa pärjätä ja pysyä muiden mukana ja vielä kuukauden peliajan maksaminen muutaman tunnin pelaamisesta vaikuttaa tuhlaukselle, omalla kohdalla totaali lopettaminen on ollut sopiva valinta!

        Ja mitä tässä on puhuttu teinien ja lapsien pelaamisesta, omalla kohdalla tulen kyllä tulevaisuudessa rajoittamaan pelaamista, tutustuun lapsen tuleviin harrastuksiin ja mielenkiinnonkohteisiin, puhumaan asioista ja sopimaan yhteisistä säännöistä. pakottamalla ja komentamalla tulee vaan vihaisia lapsia ja päänsärkyä vanhemmille!

        Parental control päälle, sopiin lapsen kanssa peliajoista, läksyt ja kotityöt yms tehty, käyny lenkillä tms niin saa pelata. Muista kysyä lapselta pelistä ja tutustua kyseiseen peliin. WoW:n kohdalla se pari tuntia illassa ei ole tarpeeksi riittävä pituus pelata koska kohdalla saattaa olla isomman pelaajaryhmän (10-25) porukka joka lähtee pelaan kyseisenä iltana vaikeampaa ja isompaa "dungeonia" johon menee helposti se 3-6tuntia. Joten kannattaa sopia lapsen kanssa että "jos pelaat tänään sen pidemmän jakson niin huomenna teet muuta" reilua kaikkia kohtaan :)

        Joku jo sanoikin että muistuttaa moneen kertaan lasta olla antamatta mitään tietoja eteenpäin wowissa tai ylipäätänsäkkään internetissä! WoW:n on myös olemassa digitaalisia apuvälineitä (Blizzard Authentigator) millä estää että kukaan ei vie lapsesi accounttia. Tällä laitteella voi myös rajoittaa pelamiista, koska peliä ei pysty pelaan jos ei näpyttele laitteesta joka kerta vaihtuvaa koodin pätkää!

        Minusta tärkeää on myös opettaa lapselle käytöstavat, miten pelata kohteliaasti ja muita huomioon ottaen! Vaikuttaa lapsen kehitykseen varmasti jos pelaa vaan pelejä siel omassa pilvilinnassa vailla mitään kuria ja vastuuntuntoa, niistä kuoriutuu sitten niitä vinksahtaneita nuoria!

        Suosittelen kokeileen peliä niin tiedät mistä on kyse. mutta varoitan saattaa se wowi kärpänen purra myös vanhempia ihmisiä! ;)

        Onnea vaan lapsesi kanssa! eiköhän se siittä sutviudu kun sovitte reilut pelisäännöt! :)


    • .2483.

      Wow on sieltä minne aurinko ei paista.

    • 11 vee tyyppi

      Olen itse aika moinen Datis enkä voi sille mitään

    • Tietokone koukussa

      Ei peleissä ja netissä ole sitä oikeaa sosiaalista elämää.
      Mielestäni netti yleensäkkin vain pari tuntia päivässä maximissaan!

      Itse olen tietokoneella päivät pitkät. Tietokone koukuttaa missä pelitkin tai mikä tahansa esimerkkinä syöminen.

      Lapset ulos. Liikuntaa, raitista ilmaa, kavereita oikeassa elämässä ja nukkumista he kaipaavat. Tietokone on hieno ja jännä laite jossa aika rientää mukavasti ja tekemistä löytyy vaikka ei löytyisi.

      Olen kokeillut WOW:in 10 pv:n kokoeilu versiota, mutta en jaksanut pelata sitä.

      Peöaan kyllä, mutta en pahemmin netissä.

    • kaveri on datis

      mun kaveri on iha hullusti riippuvainen

    • Pelaajaaas

      WoW:issa ei ole ikärajaa, vaan ikäsuositus, joka on 12 .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe