Olen uusi kanaharrastaja ja hankin vastikään silkkikanoja ja kochineja. Tiput ovat kohta 4 viikkoa vanhoja. Kuinka voi erottaa kana ja kukkotiput toisistaan? Olisiko jollakin neuvoja aloittelijalle :)
Kuinka erottaa kukko ja kanatiput toisistaan?
6
3326
Vastaukset
- kääpiö-koch
Hei! Minulla on yksi kääpiö-koch kana ja yksi silkkikana sekä heidän tipunsa viime kesältä ja risteytys kukkoja kaksi. Eli nämä ovat yhdessä. Jos haluat omilta kanoilta tipuja joskus ja samaa rotua etkä risteytyksiä niin pitää olla omassa rodussaan erillään eli omat paikat erikseen missä ovat tai ei antaa hautoa ollenkaan muutoin saat sitten risteytys kanoja/kukkoja. Minulla tuli viime vuonna näiltä ensimmäiset tiput (risteytys)ja nyt kääpiö-koch kana hautoo uudestaan ja tulee toukokuun alussa pikkutipuja. Muutenkin silkkikana ja kääpiö-kock kana ovat hyviä hautojia. Itse aloitin ihan "metsästä" kasvattamaan kanoi/kukkoi, mutta hyviä ohjeita sain lukemalla kirjastosta kirjoista tietoja sekä olen ns. palstalla jossa jutellaan kaikesta kanoista/kukoista koskevaa ja siellä saa hyviä vinkkejä. Nyt tunnen tiedän että omat kanat/kukot ovat onnellisesti hyvin hoidettuja ja olen "hurahtanut" näihin ja on minulla pari lammastakin. Ovat kesyjä niin kukot kuin kanatkin sekä tuntevat nimensä kun niitä kutsuu :) Tsemppiä sinulle uusien tipujen kanssa ja kysy jos on jotain tai tarvitset muita ohjeita tms. Ihanaa kevättä tipusten kanssa :)
...on ne erottaa. Minkäs maan kansalaisia ovat he,jotka lajittelevat tipuja nopsasti kuin kone ???? Olen yli kymmenen vuoden ajan tipuillut ja ostin "kasvattajalta" sulkajalkoja ja kuinka ollakkaan,niin ne tipuset alkoivat laulaa kukkokiekuu,joka ainoa,vaikka olin ostanut NIMENOMAAN kanoja. Nykyään yritän tunnistaa heltan perusteella kukon ja kanatipun,mutta vasta usean viikon ikäisenä. En tunne juurikaan noita rotujasi,voiko niiden helttoja tarkkailla,kuten maatiaiskanan ja sulkajalan.
- menee näinkin
Minusta silkkikanan ja kääpiö-kockin pystyy aika hyvin erottamaan HARJASTA ei heltasta, se kun niillä on huomattavasti pieni se päälaella. Itse huomasin kanan/kukon erottaa jo alle 4kk: ikäisinä kun veikkailin et kumpia on. Maatiaiset jo pistää enempi veikkamaan väärin, kun harja on isompi. Minullekin on käynyt niin et olen ostanut kanan ja kas kummaa se alkoikin kiekumaan :) Nyt on vain liikaa kukkoja sekä ylitarjontaa. Hyvä esimerkki on minun ns. kana/kukolla eli on sekoitus kääpiö-kochia sekä maatiaista niin olen sen ristinyt jo Elviiraksi aikaa sitten ja luulin et kana se on, mut nyt ikää 9kk niin ei muni eikä kiekaise, joten huomioin sitten et on sittenkin kukkopoika. Eli kun on kaksi voimakkaampaa kukkoa kaverina, niin on paree pysyä kotkottamatta et pysyy välit hyvinä joten on sitten pikkukukko ilman kiekumista ja laskee vain vienoisen ääntelyn kanojen luona mut ei "hännystele" toisten lähellä ettei tule tappeluita. Näin pärjäävät keskenään kolme kukkoa ja toivon et sopu säilyy kesään asti kun pääsee toivon mukaan uuteen kotiin. Et ei ne kanat/kukot aina niin varmoja tapauksia heti ole :) Psykologista silmää niin itsellä kuin näilläkin tarttee väliin olla.
- meriska15
Hei! mistä olet hankkinut silkkikanasi. olen jo jonkun aikaa koittanut etsiä myytäviä silkkikanoja ja kukkoa, mutta mistään ei tahdo löytyä :o
T: Meri - on..
Kukolla on munat? :)
- Reiskavaan2
Normaalisti naaraspuolisella on häntä yhtä reikää ylempänä kuin koiraalla.
Kukko kusee seisaaltaan ja naaras kyykkyy kustakseen.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 153329
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21625Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061577Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2251075Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 124871
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2836Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29807- 10805
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks45789