kaukaasian paimenkoira

ss mies

miten takoa ystävälleni järkeä päähän koska hän meinaa ostaa kaukkarin ja hänen nykyinen koira on dalmis ja ranskis eikä kokemusta laumanvartiaroduista

42

9728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Sanot hänelle vaikka, että >>no jos et koiraas sitten hallitse, niin sun se joka tapauksessa on ja sun siitä on vastuu otettava. Omapahan on päätökses ja vastuus koirastas>>.

      • ss mies

        niinpä


    • Anne -64

      täytyyhän se joskus ensimmäinen laumanvartijaki ostaa että se eka kokemus tulee siitä koirasta :O)

      • ss mies

        oon sitä mielt et kaukkari ei muutenkaan sovi omakotitalo alueelle jossa on naapurit lähellä


      • ss mies kirjoitti:

        oon sitä mielt et kaukkari ei muutenkaan sovi omakotitalo alueelle jossa on naapurit lähellä

        no ei päde tuo asia.se ei ole koiraa kummempi.


    • joku joku

      Mihin se sun ystävä tarvitsee kaukkaria? Minkälainen on elinympäristö? Kaukaasianpaimenkoira on työkoira (ei seurakoira), joka vartioi omaa reviriäänsä suurella sydämellä. Eli kaikki alueelle tunkeutujat joutuvat kohtaamaan tämän vahdin. Lisäksi tuo koira ei oikein taida sopia asutusalueelle, sillä se voipi stressata koiraa. Ja eikö yleensä se ole niin että vanhemmalle ja pienelle koiralle ei saisi hankkia suurta ja nuorempaa kaveria. Nuori kaukkari voi luulla itsestään liikoja ja tuo ranskis jää kyllä kakkoseksi vaikka se olisi vanhempi koira. Eli voi tulla hankaluuksia. Ja järkevä kasvattaja ei myy kaukaasianpaimenkoiraa ihan mihin vaan ja kenelle vaan...

    • oiva leffa

      Myrsky oivallinen elokuva kaukaasianpaimenkoirasta, suosittelen. KAUKAASIANPAIMEN JA KESKIAASIANPAIMEN EI OLE PAIMENKOIRIA VAIKKA NIMI SIIHEN VIITTAAKIN, VAAN LAUMANVARTIKOIRIA JOTKA EI PÄÄSÄÄNTÖISESTI VIIHDY SISÄLLÄ VAAN TARVITSEVAT KUNNON PIHAPIIRIN. RANKIKSET TAASEN TARVITSEVAT SOHVAN. Nämä vanhat "paimenet" ovat upeita, ihania koiria oikein kasvattettuna. Ongelmia epäonnistuneina kasvatuksina. Meillä KESKIAASIANPAIMENKOIRA ja RANSKIKSIA ja kaik ok.

      • ja vielä piti..

        Vielä piti sanoa, että itse asun itärajalla keskellä ei mitään. mm täällä rotu on oiva vahti pien/suurpetoja vastaan. Joten koira pääsee oikeuksiin mihin se alunperinkin on on tarkoitettu. Älkää ottako "paimenia" vaan sen takia, että tahdotte sellaisen.


      • muisku
        ja vielä piti.. kirjoitti:

        Vielä piti sanoa, että itse asun itärajalla keskellä ei mitään. mm täällä rotu on oiva vahti pien/suurpetoja vastaan. Joten koira pääsee oikeuksiin mihin se alunperinkin on on tarkoitettu. Älkää ottako "paimenia" vaan sen takia, että tahdotte sellaisen.

        minä otin laumiksen itelleni kun vaan tahdoin.ei siinä muuta ollut ja hyvin pyyhkii.tosin on kyllä kokemuksia muista ns.hankalista roduista.kyllä koira viihtyy missä vaan eri asia on viihtyykö naapurit!!


      • ss mies
        muisku kirjoitti:

        minä otin laumiksen itelleni kun vaan tahdoin.ei siinä muuta ollut ja hyvin pyyhkii.tosin on kyllä kokemuksia muista ns.hankalista roduista.kyllä koira viihtyy missä vaan eri asia on viihtyykö naapurit!!

        eiks kaukkari stressaannu niin vilkkaalla alueella omakotitalo alueella mis on naapurit lähellä tää on mun mielest ihan sama juttu ku ottais siperian haskin yksiöön


      • Myrsky.
        ss mies kirjoitti:

        eiks kaukkari stressaannu niin vilkkaalla alueella omakotitalo alueella mis on naapurit lähellä tää on mun mielest ihan sama juttu ku ottais siperian haskin yksiöön

        Yhdyn samaan kuin toinen kirjoittaja. Jos ei koira hermostu niin naapurit kyllä. Naapuri pihalla, pihan ohitse kävelevä ihminen, koira, ohi kiitävä auto saa kaukkarin/keskarin valppaaksi ja varsin äänekkääksi. Meidän tie on yksityinen tie. Päätie menee n 250m päässä, jos joku auto sattuu hiljentämään vauhtia jostain syystä lähellä risteystämme on keskarimme jo ilmoittanut asiasta meille. Kerran olimme käymässä katsomassa yhtä taloa. Kysyimme talon omistajalta onko naapureita kuinka lähellä? -kuulema metsikon takana asuu lähinaapuri. Kerroimme, että meillä asustaa ulkokoira josta "saattaa" lähteä ääntä. Mies oli hetken aatoksissaan ja tokaisi: ei se haittaa naapuri nimittäin viettää paljolti kesämökillään aikaa ja talvisin on pääsääntöisesti sisällä. kauppamies on kauppamies :-) Naapurisovun säilyttämiseksi on parempi, ettei naapuri asu naapurissa missä asuu kaukkari/keskari


      • kaukkarin omistaja
        Myrsky. kirjoitti:

        Yhdyn samaan kuin toinen kirjoittaja. Jos ei koira hermostu niin naapurit kyllä. Naapuri pihalla, pihan ohitse kävelevä ihminen, koira, ohi kiitävä auto saa kaukkarin/keskarin valppaaksi ja varsin äänekkääksi. Meidän tie on yksityinen tie. Päätie menee n 250m päässä, jos joku auto sattuu hiljentämään vauhtia jostain syystä lähellä risteystämme on keskarimme jo ilmoittanut asiasta meille. Kerran olimme käymässä katsomassa yhtä taloa. Kysyimme talon omistajalta onko naapureita kuinka lähellä? -kuulema metsikon takana asuu lähinaapuri. Kerroimme, että meillä asustaa ulkokoira josta "saattaa" lähteä ääntä. Mies oli hetken aatoksissaan ja tokaisi: ei se haittaa naapuri nimittäin viettää paljolti kesämökillään aikaa ja talvisin on pääsääntöisesti sisällä. kauppamies on kauppamies :-) Naapurisovun säilyttämiseksi on parempi, ettei naapuri asu naapurissa missä asuu kaukkari/keskari

        Kannattaa kertoa kaukkaria harkitsevaa tutustumaan rotuun ennalta. Käymään paikanpäällä tutustumassa eri yksilöihin. Keskustelemaan kaukkarin omistajien kanssa. Eli ennelta etukäteen paljon tietoa. Asumisympäristö pitää miettiä myös. Kaukkarit ovat herkkiä haukkumaan ja se ääni kantautuu kauas. Liian stressaava ympäristö ei toki saa olla, mutta kyllä koirat sopeutuvat. Meillä kaukkari on periaatteessa "seurakoirana". Oma piha-alue on mitä vartioida ja täytyy myöntää, että vartio samalla kyllä lähiympäristönsäkin. Oma ystävällinen itsensä on oman perheen ja tuttujen ihmisten ja eläinten kanssa, mutta vieraita kohtaan epäluuloinen. Kaukkari toimii itsenäisesti eli lenkillä ja näyttelykentillä omistajan täytyy olla aina "askeleen edellä" koiraa. Ennakointi on tämän rodun kanssa todella tärkeää. Mutta ihana koira, kunhan perusasiat ja suhteet ovat kunnossa.


      • Kaukkari ihminen
        kaukkarin omistaja kirjoitti:

        Kannattaa kertoa kaukkaria harkitsevaa tutustumaan rotuun ennalta. Käymään paikanpäällä tutustumassa eri yksilöihin. Keskustelemaan kaukkarin omistajien kanssa. Eli ennelta etukäteen paljon tietoa. Asumisympäristö pitää miettiä myös. Kaukkarit ovat herkkiä haukkumaan ja se ääni kantautuu kauas. Liian stressaava ympäristö ei toki saa olla, mutta kyllä koirat sopeutuvat. Meillä kaukkari on periaatteessa "seurakoirana". Oma piha-alue on mitä vartioida ja täytyy myöntää, että vartio samalla kyllä lähiympäristönsäkin. Oma ystävällinen itsensä on oman perheen ja tuttujen ihmisten ja eläinten kanssa, mutta vieraita kohtaan epäluuloinen. Kaukkari toimii itsenäisesti eli lenkillä ja näyttelykentillä omistajan täytyy olla aina "askeleen edellä" koiraa. Ennakointi on tämän rodun kanssa todella tärkeää. Mutta ihana koira, kunhan perusasiat ja suhteet ovat kunnossa.

        Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa että kyllähän nämäkin sopeutuvat ja toisekseen tälläisen koiran kasvatuksen aatelia on nimen omaan se että olet aina koiraasi askeleen edellä=) ajan saatossa tämmöisen koiran kanssa omistajan olisi hyvä oppia lukemaan koiraansa ja välttää vaikeat tilanteet.On myös huomioon otettava että kaukkareita on niin moneen lähtöön ja niiden kanssa eläminen vaatii varmasti kaikilta kaukkari ihmisiltä aikaa,siis tarkoitan että todellakin näiden kouluttamiseen voi melkeinpä varata ensinmäiset neljäkin vuotta ja siihen rinnalle todella hyvät hermot.Joissain tapauksissa voi saada suhtkot helpon yksilön joka on helppo kouluttaa mutta sitten on taas näitä ääri päitä joita saat kouluttaa koko koiran elämän ajan. Kehota ystävääsi ottamaan yhteyttä eri kasvattajiin ja tutustumaan koiriin paikan päällä kyselemään kaiken mitä mieleen vain tuleekin. Ja jos oikea kasvattaja huomaa että ystäväsi ei ole oikea "ihminen" tällä rodulle niin en usko että silloin pentua hänelle edes myydään. Niin ja meillä on myös kaukkarinartun kaverina ranskanbulldogg uros =)


      • Anonyymi
        kaukkarin omistaja kirjoitti:

        Kannattaa kertoa kaukkaria harkitsevaa tutustumaan rotuun ennalta. Käymään paikanpäällä tutustumassa eri yksilöihin. Keskustelemaan kaukkarin omistajien kanssa. Eli ennelta etukäteen paljon tietoa. Asumisympäristö pitää miettiä myös. Kaukkarit ovat herkkiä haukkumaan ja se ääni kantautuu kauas. Liian stressaava ympäristö ei toki saa olla, mutta kyllä koirat sopeutuvat. Meillä kaukkari on periaatteessa "seurakoirana". Oma piha-alue on mitä vartioida ja täytyy myöntää, että vartio samalla kyllä lähiympäristönsäkin. Oma ystävällinen itsensä on oman perheen ja tuttujen ihmisten ja eläinten kanssa, mutta vieraita kohtaan epäluuloinen. Kaukkari toimii itsenäisesti eli lenkillä ja näyttelykentillä omistajan täytyy olla aina "askeleen edellä" koiraa. Ennakointi on tämän rodun kanssa todella tärkeää. Mutta ihana koira, kunhan perusasiat ja suhteet ovat kunnossa.

        30 vuotta kaukkareiden kanssa työskennellyt. Paras mahdollinen vahti,omaa perhettä suojeleva rotu. Kaukkari erittäin hidas koulutettava. Pääsääntöisesti jos kaukkarilla on ongelmia se johtuu omistajasta max 1% koirasta. Vaatii vahdittavan tilan. Lähiöissä joko tulee apaattinen tai agre jos ei saa liikuntaa riittävästi. Myrsky elokuvan kaukkari tuttu koska minun entinen koira. Jos kaukkarin haluaa käy tutustumassa kellä on koira.nykyisen kaukkarin jonka omistan on sellainen kun tulee vieras pihaan pysäyttää heti ei pure. Voin ottaa koiran hihnaan ja antaa vieraalle ja sanon käy lenkillä. Tämä vaatii tietysti opettamista.enempää asiasta niin kaukkari on luotettavin koti koira mutta muistakaa että kaukkari tarvitsee päivittäin pientä kouluttamista ja aktiviteetttiä. Jos jollain kysyttävää tai muuta vastaan mielelläni,
        04viisi210015 kuusi.


      • Anonyymi
        kaukkarin omistaja kirjoitti:

        Kannattaa kertoa kaukkaria harkitsevaa tutustumaan rotuun ennalta. Käymään paikanpäällä tutustumassa eri yksilöihin. Keskustelemaan kaukkarin omistajien kanssa. Eli ennelta etukäteen paljon tietoa. Asumisympäristö pitää miettiä myös. Kaukkarit ovat herkkiä haukkumaan ja se ääni kantautuu kauas. Liian stressaava ympäristö ei toki saa olla, mutta kyllä koirat sopeutuvat. Meillä kaukkari on periaatteessa "seurakoirana". Oma piha-alue on mitä vartioida ja täytyy myöntää, että vartio samalla kyllä lähiympäristönsäkin. Oma ystävällinen itsensä on oman perheen ja tuttujen ihmisten ja eläinten kanssa, mutta vieraita kohtaan epäluuloinen. Kaukkari toimii itsenäisesti eli lenkillä ja näyttelykentillä omistajan täytyy olla aina "askeleen edellä" koiraa. Ennakointi on tämän rodun kanssa todella tärkeää. Mutta ihana koira, kunhan perusasiat ja suhteet ovat kunnossa.

        30 vuotta kaukkareiden kanssa työskennellyt. Paras mahdollinen vahti,omaa perhettä suojeleva rotu. Kaukkari erittäin hidas koulutettava. Pääsääntöisesti jos kaukkarilla on ongelmia se johtuu omistajasta max 1% koirasta. Vaatii vahdittavan tilan. Lähiöissä joko tulee apaattinen tai agre jos ei saa liikuntaa riittävästi. Myrsky elokuvan kaukkari tuttu koska minun entinen koira. Jos kaukkarin haluaa käy tutustumassa kellä on koira.nykyisen kaukkarin jonka omistan on sellainen kun tulee vieras pihaan pysäyttää heti ei pure. Voin ottaa koiran hihnaan ja antaa vieraalle ja sanon käy lenkillä. Tämä vaatii tietysti opettamista.enempää asiasta niin kaukkari on luotettavin koti koira mutta muistakaa että kaukkari tarvitsee päivittäin pientä kouluttamista ja aktiviteetttiä. Jos jollain kysyttävää tai muuta vastaan mielelläni,
        04viisi210015 kuusi.


    • kaukkarista

      Kerran olin erään nimeltämainitsemattoman koirakouluttajan luennolla, mieleen jäi, että hän oli kasvattanut kaukkareita, mutta luopui kasvatuksesta, kun pentueista palautettiin melkein kaikki koirat kasvattajalle ongelmien takia. Ne mitkä ei palanneet, olivat päässeet ulkokoiriksi alueille johon sopivat ja niihin tehtäviin mihin ne kuuluvat. Tämäkin kertoo aikalailla kaukkarin luonteesta, täytyy todella tietää mitä tekee ja missä.

      • jashe

        Tuo luki ainaki Peetsan kirjassa :D

        Mutta alottajalle, sano sille kaverilles että ottaa ekaksi laumikseksi vaikka leonbergin tai pyreneen... :D Ei nyt herranjestas ekaksi kaukkaria piä ottaa!!


      • muka
        jashe kirjoitti:

        Tuo luki ainaki Peetsan kirjassa :D

        Mutta alottajalle, sano sille kaverilles että ottaa ekaksi laumikseksi vaikka leonbergin tai pyreneen... :D Ei nyt herranjestas ekaksi kaukkaria piä ottaa!!

        leonberg laumis?


      • Laumanvartija rotu
        muka kirjoitti:

        leonberg laumis?

        Mutta aloittelija todellakin aiheesta huolissaan.
        Laumanvartija ei suositella kaupunki/lähiö alueille, vaatii tilaa niin pihalla, kuin myös omistajan ajatusmaailmasta. Laumis ei ole koira, jonka opettaa tosta vaan. Vaan se vaatii kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä, luovuutta ja ennen kaikkea rakkautta sitä koiraa kohtaan.

        Kerro kaverillesi että lukee kirjan; Laumanvartijat
        Käy kaukkareiden yhdistyksen sivuilla, käy keskustelua eri kasvattajien kanssa, kaivaa tietoa kaukkareista muutenkin kuin kattomalla leffan Myrsky.
        Kaukkari on ihana koira, mutta vain osaavissa käsissä. Vaikka itse olen ollut laumanvartijoiden omistaja jo 5v, en olisi varma, olisinko vieläkään valmis ottamaan kaukkaria. Se on kuitenkin jokseenkin kovempi koira kuin nämä minun nykyiset. Tai näin ainakin luulen ja olen ymmärtänyt. Joten mitäpä voisin vielä sanoa..


      • coccocco
        Laumanvartija rotu kirjoitti:

        Mutta aloittelija todellakin aiheesta huolissaan.
        Laumanvartija ei suositella kaupunki/lähiö alueille, vaatii tilaa niin pihalla, kuin myös omistajan ajatusmaailmasta. Laumis ei ole koira, jonka opettaa tosta vaan. Vaan se vaatii kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä, luovuutta ja ennen kaikkea rakkautta sitä koiraa kohtaan.

        Kerro kaverillesi että lukee kirjan; Laumanvartijat
        Käy kaukkareiden yhdistyksen sivuilla, käy keskustelua eri kasvattajien kanssa, kaivaa tietoa kaukkareista muutenkin kuin kattomalla leffan Myrsky.
        Kaukkari on ihana koira, mutta vain osaavissa käsissä. Vaikka itse olen ollut laumanvartijoiden omistaja jo 5v, en olisi varma, olisinko vieläkään valmis ottamaan kaukkaria. Se on kuitenkin jokseenkin kovempi koira kuin nämä minun nykyiset. Tai näin ainakin luulen ja olen ymmärtänyt. Joten mitäpä voisin vielä sanoa..

        Kaukkaria en suosittele kenellekään. Liian stressaantuvia, suurin osa perusarkoja tai aggressiivisia. Sopivat aidatulle alueelle teollisuusrakennusten vartijaksi, eipä juuri muuhun. Ja jos sellanen on pakko saada, niin mielellään osaaviin käsiin. Löytyy niistä Suomessa muutama tervejärkinenkin.


      • ...
        coccocco kirjoitti:

        Kaukkaria en suosittele kenellekään. Liian stressaantuvia, suurin osa perusarkoja tai aggressiivisia. Sopivat aidatulle alueelle teollisuusrakennusten vartijaksi, eipä juuri muuhun. Ja jos sellanen on pakko saada, niin mielellään osaaviin käsiin. Löytyy niistä Suomessa muutama tervejärkinenkin.

        Meillä otettiin kaukkari ns. ensimmäiseksi koiraksi. Toki molemmilla oli lapsuuden kodista kokemusta koirista, mutta siltikin kaukkari ensimmäinen oma koira.

        Tietoa etsittiin ja rodunedustajiin tutustuttiin muutaman vuoden ajan ja koko ajan vain vahvistui päätös siitä, että kaukkari on se oma rotu. Miksi siis ottaa "harjoituskoiraksi" ensin joku helpompi..?

        Nyt ollaan oltu ihanan kaukkaripojan omistajia jo vuosia ja hyvin on mennyt. Välillä opittu jotain "kantapään kauttakin", mutta koiraan ollaan hyvin tyytyväisiä.

        Kaukkari vaatii aikaa, työtä ja halua omistaa haastava ja vaativa koira. Sitä ei voi jättää kelle tahansa hoitoon joten reissaaminen on vähentynyt huomattavasti ja nykyään reissut tehdään koirat ja lapset huomioiden.

        Haukkuherkkyys ja vartiointi-/suojeluvietti on syytä ottaa huomioon. Kaukkaria ei voi ikinä kouluttaa 100% tottelevaiseksi vaan sillä säilyy kyky tehdä omia päätöksiä. Ennakointi ja oman koiransa tunteminen on kaiken a ja o.

        Koiramme ei ole agressiivinen eikä arva, vaan oikean kaukkarin luonteen omaava.


      • Anonyymi
        muka kirjoitti:

        leonberg laumis?

        Kyllä. Laumis. Ja tosipaikan tullen aika kova sellainen. Muuten lempeä.


    • Ryssän vihaaaja

      Täällä Nauvossa kaukaasialainen terrorisoi asukkaika nauvo/parainen lauttarannan lähistöllä.
      Jokin aika sitten se tappoi pienemmän koiran. Molemmat koirat olivat talutushihnasssa mutta kaukaasialaisen omistaja ei kyennyt hallitsemaan koiraansa vaan se hyökkäsi edellämainituin seurauksin.

      Eläinlääkärin ja poliisin toimesta mitään ei vielä ole tehty. Lieneekö eläinlääkärinä tuo KOKKOLAN MIES.

      Poliisi nyt ei tietenkään lain puitteissa voi asiaan juurikaan puuttua ellei koira käy kiinni ihmiseen.

      TOISAALTA! ONKO TODELLAKIN NIIN, ETTÄ SUOMESSA MYÖS TUOLLAISET TAPPAJA ELÄIMET OVAT LAIN ERITYISESSÄ SUOJELUKSESSA MUTTA IHMISET EIVÄT.


      Kaukaasialaisen omistajalle tiedoksi!!!! JOS RAKKISI SATTUU TULEMAAN LIIAN LÄHELTÄ MINUN PIHAANI JA MINUN KOIRIANI, NIIN EN VÄLITÄ SEURAUKSISTA:

      HAULIKKO LADATTU TÄYTTEISILLÄ JA SUSIHAULEILLA JA SE ALKAA VÄLITTÖMÄSTI LAULAAAAAAAAA!!!!

      • viittoja

        aikeistasi. Aina jää muistiin näiden kirjoittajan tiedot. Ja ne löytyy jos laulaminen tapahtuu!


      • ök

        tunge se haulikko hanuriis


      • Caucasian Ovcharka

        Ystävälläni on kaukaasianpaimenkoira, he asuvat paritalossa, heillä on naapureita ihan vieressä joka puolella, vilkas autotie ja ihmisiä kulkee aidatun pihan ohi tiheään. Koira ei hauku/riehaannu ohi kulkevista autoista ja ihmisistä, pari kertaa jotkut teinit ovat innostuneet ärsyttämään ryskyttämällä porttia, jolloin koira on ruvennut haukkumaan, lopettanut aina heti kun häiriköt ovat lähteneet. Kyllä se on koulutuksesta kiinni. Kaukkarilla on erittäin tärkeätä määrätietoinen koulutus, muuten on vakavat seuraukset. Ystäväni koira kulkee kiltimmin hihnassa, kuin heidän toinen koiransa, joka on pieni spanieli.
        Itsellänikin kaukkari, jonka koulutuksen aloitin heti luovutuksen jälkeen, nyt ikää 6 vuotta. Ei vedä, ei hauku tuntemattomille, elleivät he ärsytä koiraani (huuda, tule kiusaamaan koiraani), ohittaa toiset koirat nätisti, ei murise koskaan, ilmoittaa kyllä pihalle tulijoista, mutta muutamalla haukulla, tunnistaa tutut ihmiset ja eläimet, ei mitään moitittavaa.

        Kaukkareilla on selvästi huono leima menneisyytensä takia (Berliinin muuri), ei vahvisteta leimaa jättämällä koulutuksen toissijaiseksi!


      • luvialainemikko

        Miellän itse ko. koiran hyvinkin sympaattiseksi eläimeksi, ja perheen/ympäristön elämää tarkasti seuraavaksi. Siis helposti "oppivaksi" mitä ympärillä tapahtuu ja mitä saattaa tapahtua. Perusluonne ei ole käsittääkseni ongelmallinen, joten vikaa on etsittävä hihnan toisesta päästä, kuten yleensä aina koirien kanssa... Haasteellinen tietty on, sitä en epäile enkä kiistä. Perheessäni aina ollu koiria, lapsesta asti ja koskaan isän, eikä myöhemmin mun koirat ei o ollu agressiivisii... saattasko johtuu siitä ettei isä ollu, kuten en minäkään? Miks naapurin koirat oli aina kiukkusii??? Kohdeltiinko niitä samoin kuin meen isä kohteli omiinsa, tai minä? Luottamuskysymyksii... Doppereit aikanaan otti kaikki hörhöt, samoin ennen sitä Sheefereitä, myöhemmin Bitbulleja ja mitälie... Jos joku haluu "nostaa" itsees koiralla tai autolla tms. se ei o sen syy joka on ostettu siihen tarkotukseen.


    • nappi/nuppu

      meillä on kaksi kaukkaria ja hyvin on mennyt. asumme kerrostalossa ja siitä ei ole ollut mitään hankaluuksia. kumpikaan ei hauku sisällä muuta kuin jos ovikello soi. meillä ei ollut mitään kokemusta kaukkareista ennen näitä kahta ja hyvin sain koulutettua koirat.. ei kaukkari ole niin paha kuin sen maine on. meillä ainakaan ei ole yhtään vihaisia ja päälle käyviä. vartiovietti tietysti löytyy mutta sen saa koulutuksella vähän hillittyä(ainakin meillä näin kävi).eli ei kaukkarin hankita ole mitenkään paha asia..

      • Eisovikaikille

        Meidän porukoilta semmoinen Kaukkari löytyy. Oikein mukava tapaus perheenjäsenille ja tutuille. Vaikka en asu kotona enää, niin ei koira pidä minua minään vieraana eikä hauku lainkaan ja tunnistaa jopa autoni äänen kun porukoille tulen :D Mutta sitten jos taas jokin vieras ihminen tulee ja koira kuulee jo auton äänestä, niin kyllä se sitten haukkuu ja ilmoittaa varsin selvästi, että vieraita tulossa. Koira on NIMEN OMAA vartija ja se tulee huomioida ihan ensiksi. Koirasta siis lähtee ääntä eikä välttämättä häntä heiluen tule katsomaan uusia vieraita jos reviirille sattuvat. Eipä tuo meidän koira ole koskaan tehnyt kenellekään vieraalle mitään pahaa ja moni pahojansa aikova vieras on varmasti suosiolla kääntynyt takaisin, kun ovat älynneet että siellä pihalla on äärettömän hyvä aistinen vahti.

        Mutta ei siis ole ihan jokamiehen koira ja todellakin vaatii PALJON vastuuta, taitoa ja kykyä pitää tällainen ISO ja todella vartiointitaitoinen koira ilman, että tulee ongelmia ja kaikki voivat hyvin.


    • Tsiisus!Eläinparat!

      Kaukkarit kerrostalossa!Voi

    • sapsi1

      kaukkari on laumanvartija sen pitää juosta pihalla vapaana.sit laitumella vartioida karjalaumaa ja hätistää petoeläimet pois..en suosittele kaupunkiin ja kerrostaloon.

    • Morgan

      Itselläni ollut sekä tiibetinmastiffi että kaukkari. Molemmat soveltuu hyvin esim. ok-taloon kotikoiriksi ja vartijoiksi. Koirasta tulee juuri sellainen kuin sen kasvattaa. Ei se kaukkari mikään atomipommi ole. Vähän rajummat leikit ja äänessä kuuluu turbomoottori mutta ihan tottelee ja kiltti kuin mikä.
      Tiibetinmastiffi näistä kahdesta vähän rauhallisempi ja sopii paremmin lapsiperheeseen. Vaikka taaperot korvissa roikkuisivat niin tibsu vain väistyy syrjään. Ei murise eikä osoita aggressioita. Tibsu on laiska juoksemaan ja vain "juoksahtaa" siinä missä kaukkari kiitää suden nopeudella.

    • nauta1

      Kaukkari on hyvä koira ihmisaroille ja erakoituneille ihmisille. Laajakin ystäväpiiri kutistuu yhden käden sormilla laskettavaksi ystäväpiiriksi kun otat kotiisi sellaisen.

      Kaukkari on pienenpienelle lähipiirille lutuinen ja pehmyt halikarhu, mutta mikään koulutus ei voi viedä siltä vahtimisen viettiä. kaukkari on epäsosiaalinen isäntä jota renki (omistaja) kykenee vain jatkuvalla ennakoivalla ohjauksella pitämään aisoissa suppeaan lähipiiriin kuulumattoman vieraan saapuessa kylään.

      Kaukkari on isäntä joka on parhaimmillaan ulkona vartioimassa laajoja tiluksia tunkeutujien varalta. Varkaat, sudet ja karhut pysyvät taatusti aidan ulkopuolella. Jos jollakulla on sisällä iso ja lutuinen koira joka heiluttaa iloisesti häntää koiralle tuntemattoman vieraan saapuessa sisään, kyseessä ei ole kaukkari vaikka myyjä näin olisikin väittänyt.

      • Kakkari

        AIVAN VÄÄRIN!!!
        Kaukkari tunnistaa sellaiset ihmiset jokka ajattelee pahoja ja joilla on väärän puolueen jäsenkirja. Niitä net komentaa.
        Kaukkari on erittäin sosiaalinen kunhan sen kouluttaa OIKEIN!
        Kaukkari ei ole ISÄNTÄ vaan renki.


    • kaksi karvapalleroa

      Pakko kantaa kortensa kekoon tuohon kaukkarikeskusteluun. Ensinkään kaukkari on alkukantainen, voimakasvaistoinen luontokappale, isännäksi siitä ei missään tapuksessa ole, mutta renkinä se on parasta mitä ihminen voi saada. Molemminpuolinen luottamus on avainasia ja arvostus myös. Meillä noita rohjoja käikälehtää pihalla pari kappaletta ja voin myöntää, että se molemminpuolinen tunneside on niin vahva, että en ikinä voisi kuvitella vaihtavani rotua. 20 vuotta sitten minulla oli sakemanneja ja heidän kanssaan opin kuinka paimenkoirasta tehdään vartija, mutta vartijasta paimenen tekeminen on jo eri asia. Jos ihminen kysyy toiselta, minkalainen koira minulla olisi järkevä ottaa? vastaisin, että ei minkaanlaista, se yhteistyötunne tulee sisältä, ei toisten neuvoista.

    • Kaukkari 4 ever

      Meitin koiruus ei oikein soveltunut kerrostaloon se oli se haukkuminen liikaa noille fiineille naapureillemme :(

      Tuli lappu että joko koira pois tai sit häätö ja kaikkien hulluinta oli että se naapuri joka räkytti eniten siitä haukkumisesta muutti pois ennen kun annoin koiran takas kasvattajalle.

      Ikävä tuli koska koiruus ehti olla jo 4 vuotta meillä mut ei auttanut. vaikka yritin isännöitsijälle selittää että ei se niin paljoa hauku. Ukko selitti että siitä koirasta on tullut niin paljon jo valituksia että joko häätö tai sitten koira pois
      .
      Ei ollut varaa muuttaa ja sillanalla ei kukaan halua asustaa jollei ole joku trolli joten oli todella vaikeeta tehdä se päätös, otin sitten yhtettä kasvattajaan ja se oli siinä sitten.

      Joten henkkoht kokemuksesta voin sanoa että kaukkari ei ole kerrostalo koira ( on kuitenkin joitain yksilöitä jotka pärjää) on parempi että laumiksilla on sitä tilaa ja ne saa tehdä sitä mitä niiden kuluu tehdä.

      Joten oma piha on niille enemmän kuin passeli :)

      Mitä kaveriis tulee sano että ennekuin edes harklitsee menee 2delle eri kasvattajalla käymään niin kamus näkeee minkä kokonen se oikeasti on ja voi muutenkin sit kysellä paremmin rodusta :)

    • Be free

      Kaukkarit ei ole mitään dalmiksia niillä ei ole miellyttämisen halua ei ne aina välttis tule kun huudetaan ( niil on valkoiva kuulo :D )

      Voi olla jopa että jos ei ole mitään kokemusta esim rotikasta tai dobberista niin kasvattaja ei myy koska dalmis on kun pulla niin makea ja pehmoinen kun taas kaukkari on todella kova luonteinen koira.

      Johtajuus on AINA oltava selvillä kertaakaan ei saa livetä siitä mitä sääntöjä on kaukkarille laitettu ja se tulee kokeilemaan kuka on se real BOSS in the house meidän uros kaukkari kokeili 8kk joka ikinen päivä.

      Meidän uros kokeili hampaillaan ja se oli myös henkistä ( ne ei ole tyhmiä) taistelua koska ne on todella älykkäitä koiria.

      Joten meillä oli oikein jääräpää joten se ole mikään pieni pulla koira jolle voit opettaa sirkus temppuja joten sano kaverilles että ottaa tosissaan kaikki nämä huomioon ennekuin edes harkitsee ja se ei ole myöskään häkki koira.

      Joten oma alue missä se saa vapaana juosta on todella hieno asia Laumanvartijalle oli Kaukkari tai Keskari :)

    • hau

      Moi.mitä mieltä koiria ollut 20v aina perheen jäsen siis aikaa on.mutta nyt on sakemannin ja malinois risteytys.dominoiva ,vahtiviettinen eukolle ja mulle kaikki kaikessa.penskat maailmalla.kysymys tulisiko kaukkari toimeen Tän juniorin kanssa,eli olisko valta taistelu edes?aikaa kasvatuksee 24/7.pyörätuolissa kolarin jäljitä mutta määrätietoinen ja jempti koiran suhteen.halua ,aikaa,mielenkiintoa piisaisi. Jos joku haluaa vois antaa kasvattajana vinkin tai kaksi.ei kuultuja juttuja. [email protected]
      Kiitos

    • kaukkis78

      miten saat kokemusta laumanvartijoista jos niitä ei ota?netti täynnä tietoutta kasvatuksesta.itellä kaksi kaukaasian paimenkoiraa ja rotikoita kaksi.voin antaa neuvoja.tosin jos ystäväsi ei ole ollenkaan tälläisten koirien omistaja muotoa,niin kannattaa jättää ottamatta.

    • nootta:)

      Siis KAUKASIANKOIRA, paimen-sana jätettiin jo reilu pari vuotta sitten pois, koska se ei todellakaan paimenna yhtään mitään, puhdas vartija.Upea eläin, osaa koetella, pitää olla itsellä hermot.
      Viimeksi tänään toinen kaukkarini hyppäsi aidan yli, vaikka siinä on metalliverkko orapihlaja-aidan edessä ja erilaisia sidontavirityksiä. Ei se muuta kuin juoksi sydämensä kyllyydestä lumiauran vierellä vähät välittäen vastaan tulevista koirista, autoista jne. Sain sen kiinni- hihna vaikka juoksee pihalla vapaana- ja taas oli säyseä nalle kuten aina.Reviiriksi kun ei riitä iso aidattu parin tuhannen neliön tontti, vaan sitä reviiriä on 10 km suuntaan ja toiseen.

    • 988cat

      Ostaisin kaikkein.entistä koiraa on ikävä

    • Anonyymi

      Kolmen kaukkarin kokemuksella. Tarvitsin niitä töihin täällä karjalassa. Ensimmäisen kanssa kustansimme asiantuntija-apua kouluttamiseen. Kutakuinkin hyvin niiden kanssa on mennyt, mutta seurakoirana voi ensikertalaiselle tulla kallis vahinko.
      Vieraista tulijoista ovat aina järjen äänellä erotelleet lapset.
      Parhaat puolet ovat olleet lapsiystävällisyys (suorastaan rakkaus) sekä suhtautuminen Kaikkiin omiin ja naapurien kotieläimiin (poislukien vieraat koirat).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1690
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1329
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1132
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1075
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1023
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      5
      1009
    Aihe