Veljeni hoiti kaikki äitini kuolemaan liittyvät asiat enkä itse ottanut asioista selvää. Perintö jaettiin, mutta jakokirjaa ei tehty. Nyt isän kuoltua verottaja haluaa äidin jakokirjan, jota ei siis ole.
Mitä minun pitää tehdä?
Olenko syyllistynyt johonkin, kun olen ottanut vastaan perinnön, josta ei ole laadittu jakokirjaa?
Onko asia juridisesti niin, että kuolinpesä on itseasiassa jakamaton?
Jakokirja tekemättä, apua!!!
7
6824
Vastaukset
- ote
Koska verottaja vaatii jakokirjaa, niin se on tehtävä ja toimitettava verotajalle.
Olisi teidän pitänyt käsittää, ettei perintöjä ilman veroja saa ja jotenkin on ilmoitettava verottajalle kuka mitäkin on äidin perintönä saanut.
Kirjastosta löytyy asiakirjamalleja kirja ja siellä on kaava jakokirjan tekoon.- Tiina
Perintö jaettiin tasan. Veli ilmoitti verottajalle, että pesä on jaettu. Pesä, minä ja veli olemme maksaneet sen, minkä verottaja on halunnut. jakokirja puuttuu, eli asioita ei ole laitettu paperille.
- Lawmaker
>Onko asia juridisesti niin, että kuolinpesä on itseasiassa jakamaton? <
Perintö on asiallisesta vielä jakamatta. Perinnönjaon mutovaatimuksiin kuuluu, että osakkaat tekevät siitä jakokirjan, joka on kahden estettömän todistajan allekirjoittama.
Tehkää lain vaatima jakokirja. Mihinkään rikokseen ette ole syyllistyneet.- Tiina
kiitos lawmaker. ihmettelen vain, miksei seitsemään vuoteen ole tullut eteen tilannetta, missä jakokirjaa olisi tarvittu.
Kuolinpesä on nyt siis jakamaton, eli en olisi saanut käyttää niitä rahoja, jotka pesästä veli siirsi tililleni ilman veljen lupaa. Heh. hullu tilanne. Olen käyttänyt jakamattoman kuolinpesän rahoja omiin meikkeihini. kavallus? - Lawmaker
Tiina kirjoitti:
kiitos lawmaker. ihmettelen vain, miksei seitsemään vuoteen ole tullut eteen tilannetta, missä jakokirjaa olisi tarvittu.
Kuolinpesä on nyt siis jakamaton, eli en olisi saanut käyttää niitä rahoja, jotka pesästä veli siirsi tililleni ilman veljen lupaa. Heh. hullu tilanne. Olen käyttänyt jakamattoman kuolinpesän rahoja omiin meikkeihini. kavallus?>en olisi saanut käyttää niitä rahoja, jotka pesästä veli siirsi tililleni ilman veljen lupaa.<
Sellainen tulkinta, että olisit käyttänyt jakamattoman kuolinpesän varoja luvatta, ei ole mielekäs. Kerroit veljesi siirtäneen varat tilillesi. Tästä on pääteltävissä, että perinnönjakotoimiin on ryhdytty ja osakkaiden kesken (onko muita perillisiä?) vallitsee yhteisymmärrys siitä, että perintöä ollaan jakamassa. Näin ollen olet käyttänyt perintönä (merkityksessä perinnön ennakko) saamiasi varoja, mutta perinnönjako ei ole muodollisesti vielä päättynyt, koska laillinen jakokirja puuttuu. Tilanteessa on siis tehty vähäinen muotovirhe, ei mitään sen vakavampaa :) - Tinna
Lawmaker kirjoitti:
>en olisi saanut käyttää niitä rahoja, jotka pesästä veli siirsi tililleni ilman veljen lupaa.<
Sellainen tulkinta, että olisit käyttänyt jakamattoman kuolinpesän varoja luvatta, ei ole mielekäs. Kerroit veljesi siirtäneen varat tilillesi. Tästä on pääteltävissä, että perinnönjakotoimiin on ryhdytty ja osakkaiden kesken (onko muita perillisiä?) vallitsee yhteisymmärrys siitä, että perintöä ollaan jakamassa. Näin ollen olet käyttänyt perintönä (merkityksessä perinnön ennakko) saamiasi varoja, mutta perinnönjako ei ole muodollisesti vielä päättynyt, koska laillinen jakokirja puuttuu. Tilanteessa on siis tehty vähäinen muotovirhe, ei mitään sen vakavampaa :)Hyvä juttu. Kiitos!
- Lawmaker
Tinna kirjoitti:
Hyvä juttu. Kiitos!
Ole hyvä.
*iskee silmää*
Ja lämmintä joulumieltä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2234111Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112593Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382325Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811416Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te861298- 481159
- 751037
- 59913
- 45896
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58891