Mikähän nyt olisi oikea korkeus nuolukiven kiinnitykseen tolpan nokkaan?
Jotkut ohjeet käskee laittaa sen niin korkealle, ettei hirvet siihen yllä, vaan nuolisivat tolppaa pitkin alas valuvaa nestettä.
Mun mielestä toi on väärin. Ei kotieläimillekään nuolukiviä niin laiteta, kyllä ne nuoleskelee ihan sitä kiveä. Ja toisaalta ei sitä kosteutta aina piisaa niin, että niitä suoloja olisi valumaksi asti.
Ajattelin laittaa nuolukiven tukevan tolpan nokkaan turvan korkeudelle lyötyyn harjanvarren kappaleeseen, jottei käy lipokielille jäätymishaavereita. Teenkö oikein vaiko väärin?
Nuolukivi
21
12143
Vastaukset
- joopo
oikein :) taitaa olla taas ns. makuasia. laita niin kuin itsestä tuntuu parhaalta, pääasia että viitsit panostaa siihen. ei kai siitä ole muuta haittaa kuin, että kivi kuluu nopeammin?
- Pate
1,5m riittää hyvin.
- oli
niin ylös ettei porot tuhoa sitä viikossa...kokemuksen syvällä
- Jägermeister
itse kiveä. Eli luokkaa 1,5-2m on sopiva korkeus, tärkeintä on ettei liian korkealle
- Mä.
Mahtuuko harjan varsi nuolukiven reijästä läpi?
Tärkeää on myös sijoittaa nuolukivi hyvään paikkaan. Ei lähelle vilkasta tietä. Tarkoitan pikitietä taikka tollee. Metsäautotie toki saa mennä vierestä; Kyllähän me verevät metsästäjät jaksetaan kivi kantaa kauaskin nevalle, mutta saattaapi olla, että ei tuu ihan joka kuukausi tarkistettua, että jokohan se vanha on sulanu pois. Männyn taimikot kuulemma säästyvät noin 200 metrin säteellä kivestä, joten myös maanomistajalle on siitä apua, kun sen laittaa lähelle taimikkoa. Kiven ympärillähän hirvet pyörivät niin kiivaasti, että siinä ei hauista ohuemmat puut tahdo pystyssä säilyä. Siksi kivi mielellään valmiiseen pieneen aukkoon halkaisija edes 15m.
Eikös muuten nuolukivet maistuisi kauriillekin? Metsäkauriita alkaa jo olla vähä joka puolella Etelä- ja Keski-Suomea.
Nää nyt vaan oli mun mietteitä. - Haverisen Jokke
Itse laitan nuolukiven noin ihmisen pään korkeudelle josta hirven on helppo kiveä nuolla. Oma mielipide on se että kiveä ei pitäisi/edes kannata laittaa hirven ulottumattomalle korkeudelle. Tietenkin jos haluaa kantaa tikapuita pitkin mettiä on se jokaisen oma asia ja toisaalta niinkuin edellä mainittiin kelit eivät ole aina sellaiset että kivestä valuva suola riittäisi tolpan matkalle.
Puusta veistetty puutappi kiven paikallaan pitämiseksi olisi ehdoton. Ihmettelen näitä rauta tappeja joita kivissä näkyy joidenkin seurojen alueilla. Kokeilkaapa nuolasta -20 pakkasessa vaikkapa matontamppaus telinettä. En suosittele. Sama pätee hirveen mutta se ei odota että joku irrottaisi kielen kuumalla vedellä. Kaiken lisäksi kieli on hirven tärkein työkalu ravinnon hankinnassa joten terve järki mukaan kiven laittoon. Hyviä kokemuksia vastasivat edelliset kirjoittajat joten kiven sioituspaikasta en enempää kirjota.- Paavo
Meidän seura on käyttänyt vuosikaudet valkoista kotieläimille tarkoitettua kiveä ja hyvin on kelvannut.Viimeksi nämä kivet olivat tilapäisesti loppunet, niin otin kalliimpia ruskeita riistakiviä.Mutta nämä kivet ei meinaa kelvata millään.Onkohan tässä jokin tottumuskysymys,vai mistä kiikastaa?Tämä ei ole yksin minun havainto,vaan olen kuullut muiltakin samaa.
- Haverisen Jokke
Paavo kirjoitti:
Meidän seura on käyttänyt vuosikaudet valkoista kotieläimille tarkoitettua kiveä ja hyvin on kelvannut.Viimeksi nämä kivet olivat tilapäisesti loppunet, niin otin kalliimpia ruskeita riistakiviä.Mutta nämä kivet ei meinaa kelvata millään.Onkohan tässä jokin tottumuskysymys,vai mistä kiikastaa?Tämä ei ole yksin minun havainto,vaan olen kuullut muiltakin samaa.
huomio myös minulla parin vuoden takaa. Kun valkoiset kivet olivat loppuneet kokeilin ruskeaa jota sattui silloin löytymään. Ei kelvannut sitten millään.
- jahtimees
Haverisen Jokke kirjoitti:
huomio myös minulla parin vuoden takaa. Kun valkoiset kivet olivat loppuneet kokeilin ruskeaa jota sattui silloin löytymään. Ei kelvannut sitten millään.
älkää missään nimessä ostako ruskeita kiviä. Ne eivät kelpaa millekään riistalle. On pelkkää rahan haaskausta. Pitkältä aikaa tiedän sanoa.
Laittakaa laudan pala kiven päällee jottei sade piiskaa kiveä. Näin säilyy hyvin. - KaMe
Laita puutarhaletkua rautatapin päälle.
- haapa
2-2.5m on sopiva korkeus kivelle haapa paras puu ja mänty parempi kuin koivu
- minä
Mihin perustuu se, että nuolukiven läheisyydessä ei olisi taimikkotuhoja ?
- Nuolisko
On mielestäni kiusantekoa asettaa nuolukivi ihan naapurin taimikon viereen. Kyllä taimikko tuhoutuu jatkuvasti, kun hauiksen paksuiset männyt ja koivut murjotaan kaksin kerroin ja latvat syödään. Ainahan ne hirvet sen taimikon läpi kulkevat ja talveksi suorastaan majoittuvat siihen. Jälki on sitten sen näköistä ja perkaajan mieli perkeleitä täynnä. Kukaan ei harmia eikä vaivaa korvaa. Miksi ei hirvikantaa voi alentaa kerta kaikkiaan sellaiselle tasolle, että metsääkin voisi kasvattaa? Hyöty joutuu nykyään siirtymään "huvin" ja harrastuksen tieltä. Hirvet pitäisi ampua sieltä missä niitä on liikaa, -ja niitähän on.
- jokke okke
Paras puu iso haapa ja kivi korkealle. Ei haittaa vaikka hirvet eivät ylety kiveen asti, sillä suola valuu puun pintaa alas ja hirvet ja jänikset nuolevat sen siitä. Oikeastaan hyvä jos sade liuottaa suolaa.
- Miesväen
nuolukivi on kiimainen pillu heh heh hi hi hiiiiii
- erä jorma
Itse laitan niin korkealle,ettei hirvet pääse sarvilla kiveä hajoittamaan.
- Hirvenkuataja
Kivi pitää olla sellaisella korkeudella, että hirvi voi nuolla sitä. Nuoleen pitkällä kielellä sivusta.
Testatkaapa, laittakaa riistakamera kivelle joka on "taivaassa" ja sit kivelle mikä on 170 cm korkeudella.
Kokeen jälkeen tuloksia tänne.
Testattu on. - Raivaaja
Metsänomistajan pahin vihollinen on hirvimies,joka vie nuolukiven metsään.
- nuolukivi1
käykö hirville harmaa kivi?
- NUOLASE
Ennen metsälle lähtöä vähän justiinsa pissittyä pimppiä niin metsästys onni paranee.
- nuolemaan
Minulla on ruokinta-automaatissa, keväällä on enää omenan kokoinen kaikki nuolee jotka käyneet syömässä viljaa. Miksi pitää olla erillään tolpan nokassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446