tässä mietin, mihin tämä maailma on menossa.. Monet asiat ennen oli toisin kun nykyisin.. mihin siis maailma on menossa.. Ennen oli ihmisillä töitä.. oli uskoa huomiseen.. ennen oli terveyttä.. pystyi ihmiset liikkumaan paikasta toiseen.. rakennettiin tätä kaunista suomen maata.. Mihin tuo aika on mennyt.. milloin se palaa taas takaisin yhtä kauniina ja nousevana kun huomispäivän aurinko taivaalla.. lämmittävänä ja ihanana kun tulevan kesän valo ja auringon kajo..
Mietteitä eräänä lauantai-iltana
19
730
Vastaukset
- henri|
pienimuotoinen sota, tai kapinakin riittäisi.
- katsotaan eteenpäin
tulevaisuuteen, kyllä sieltä hyvää löytyy. http://www.youtube.com/watch?v=s6ulrjcVmy0
- oli ennen,
20 vuottako sitten, vai 100 vuotta sitten? Terveys meillä kullakin ikävä kyllä ikääntyessämme rapistuu, jos elon päiviä riittää. Ennen, kauan sitten, vain terveet elivät, koska lääketiede ei ollut kehittynyt parantamaan vaivoja, tai ainakin helpottamaan elämää. Minusta elämän peruspilari on toivo paremmasta. Siksi syntyy lapsia, kukin heistä tuo palasen toivoa tullessaan. Toivo kantaa, mutta kunkin meidän voimamme toivoa voivat ajan kanssa vähetä. Aurinko paistaa, elämä jatkuu, uusia Toivoja syntyy.
- havaittiin
että ihmiset olivat 60-luvulla onnellisempia kuin nykyaikana. 50-70-luvuissa oli vahva toivon ja eteen päin menemisen maku. Huomattavan laajat kansankerrokset olivat aika vähävaraisia. Niukkuus yhdisti ja synnytti yhteisöllisyyttä. Naapureissa käytiin kylässä, autettiin hommissa, lainailtaiin lapiota, sokeria. Köyhyys ei sinänsä ole pahaksi, sillä toimeentulosta kamppaileminen pitää virkeänä. Ja kyllä kauan haaveiltu lomamatka tuntuu aivan toiselta, kuin jos pystyy hyppimään berliinissä krakovassa joka viikonloppu. Mutta veemäistä on, kun nykyään joutuu olemaan köyhä hyvätuloisten joukossa. Lapsia pilkataan jos ei ole kaikkia MUST-varusteita, itse häpeilee nukkavieruuttaan. Ennen se oli helppoa, kun ympäristö oli enimmäkseen samanlaista sakkia. Suomalaisille tekisi eetvarttia reipas tulotason pudotus. Monet näistä kultalusikkasuista, joilla ei ole mitään taloudellista huolta, sairastelevat masennusta. Heille olisi taatusti virkistävä kokemus herätä kylmästä hellahuoneesta, ja etsiskellä lattian raoista viiden sentin kolikoita, jotta saisi päivittäisen makaroninsa.
- oli ennen,
havaittiin kirjoitti:
että ihmiset olivat 60-luvulla onnellisempia kuin nykyaikana. 50-70-luvuissa oli vahva toivon ja eteen päin menemisen maku. Huomattavan laajat kansankerrokset olivat aika vähävaraisia. Niukkuus yhdisti ja synnytti yhteisöllisyyttä. Naapureissa käytiin kylässä, autettiin hommissa, lainailtaiin lapiota, sokeria. Köyhyys ei sinänsä ole pahaksi, sillä toimeentulosta kamppaileminen pitää virkeänä. Ja kyllä kauan haaveiltu lomamatka tuntuu aivan toiselta, kuin jos pystyy hyppimään berliinissä krakovassa joka viikonloppu. Mutta veemäistä on, kun nykyään joutuu olemaan köyhä hyvätuloisten joukossa. Lapsia pilkataan jos ei ole kaikkia MUST-varusteita, itse häpeilee nukkavieruuttaan. Ennen se oli helppoa, kun ympäristö oli enimmäkseen samanlaista sakkia. Suomalaisille tekisi eetvarttia reipas tulotason pudotus. Monet näistä kultalusikkasuista, joilla ei ole mitään taloudellista huolta, sairastelevat masennusta. Heille olisi taatusti virkistävä kokemus herätä kylmästä hellahuoneesta, ja etsiskellä lattian raoista viiden sentin kolikoita, jotta saisi päivittäisen makaroninsa.
kuin minäkin olen usein kirjoittanut. Ihan kuin minun maailmaani, silloin, ennen. Viimeinen virkkeesikin suoraan lapsuudestani, 60-luvulta. Lattialistan vierastä vain aamulla katsottiin, mistä viime yön rotta taas yrittikään nakerrella sisään, suuriäänisesti. Silti minä, lapsi, muistelen tuota aikaa suurin onnentuntein. Haluaisinpa, jos mahdollista, kysyä vanhemmiltani samaa asiaa. Itse en osaa sanoa, miksi aineellisen hyvä lisääntyminen on tuonut mukanaan ihmisten sisimmän pahoinvointia? Ennen elämä oli pakostakin yhteisöllistä, nyt korostetaan jokaisen oikeutta olla persoonia, itseihmisiä.
- he ikävystyvät
oli ennen, kirjoitti:
kuin minäkin olen usein kirjoittanut. Ihan kuin minun maailmaani, silloin, ennen. Viimeinen virkkeesikin suoraan lapsuudestani, 60-luvulta. Lattialistan vierastä vain aamulla katsottiin, mistä viime yön rotta taas yrittikään nakerrella sisään, suuriäänisesti. Silti minä, lapsi, muistelen tuota aikaa suurin onnentuntein. Haluaisinpa, jos mahdollista, kysyä vanhemmiltani samaa asiaa. Itse en osaa sanoa, miksi aineellisen hyvä lisääntyminen on tuonut mukanaan ihmisten sisimmän pahoinvointia? Ennen elämä oli pakostakin yhteisöllistä, nyt korostetaan jokaisen oikeutta olla persoonia, itseihmisiä.
päiviinsä. Ahtaissa, niukissa oloissa ei toisilta ihmisiltä yksinkertaisesti ennen voinut välttyä. Vaikkei olisi tykännyt, oli pakko olla tekemisissä ja se kehitti sietokykyä ja sosiaalisuutta. Ja toi hauskuutta ja tärkeyden tuntoa elämään. Nyt väljissä asunnoissa voi kökkiä lopun ikäänsä viihdevehkeiden ääressä yksinään, mitä välillä kaupassa käy. Kukaan ei kolkuttele ovellesi. Venäjällä on juuri käymässä sama kehitys, jossa ihmisten elämää rikastuttava yhteisöllisyys on häviämässä. Ökyrikkaat ympäröivät itsensä muureilla joiden sisällä he dobermanneineen viihdyttävät itseään jenkkiviihteellä.
- lannenhunttari
oli ennen, kirjoitti:
aina ilmoitti,milloin hiiri oli mennyt keittion kaapin taakse.. ja silloin piti ottaa se pitkavartinen lattiaharja ja tipsu meni aina 'passiin' kaapin toiselle nurkalle,josta tiesi hiiren tulevan,kun harjalla koluttiin taustaa.. ja sittenhan tipsu useimmiten sai hiiripaistia [tuoretta] ja paantaputuksia hyvasta tyosta. jo vain lannenhunttarin veret kuohuivat noinkin varhaisessa vaiheessa...se oli elamaa taysilla maalais maisemissa tuolloin.ei ollut suuria,mutta oltiin tyytyvaisia pieneenkin.ja se elaman laatu oli sita hyvaa ja yksinkertaista.
- olin minäkin,
lannenhunttari kirjoitti:
aina ilmoitti,milloin hiiri oli mennyt keittion kaapin taakse.. ja silloin piti ottaa se pitkavartinen lattiaharja ja tipsu meni aina 'passiin' kaapin toiselle nurkalle,josta tiesi hiiren tulevan,kun harjalla koluttiin taustaa.. ja sittenhan tipsu useimmiten sai hiiripaistia [tuoretta] ja paantaputuksia hyvasta tyosta. jo vain lannenhunttarin veret kuohuivat noinkin varhaisessa vaiheessa...se oli elamaa taysilla maalais maisemissa tuolloin.ei ollut suuria,mutta oltiin tyytyvaisia pieneenkin.ja se elaman laatu oli sita hyvaa ja yksinkertaista.
kymmenvuotias, vanhemmista en mene takuuseen. Asuinpaikka oli maan suurimpia kaupunkeja, vuokrakasarmin piharakennus.
- !Hellin!
havaittiin kirjoitti:
"Lapsia pilkataan jos ei ole kaikkia MUST-varusteita, itse häpeilee nukkavieruuttaan. Ennen se oli helppoa, kun ympäristö oli enimmäkseen samanlaista sakkia." Pitää opettaa, ettei tavara tuo onnea! Ei lapsen tarvitse hävetä köyhyyttään, kun on opetettu, ettei kaikilla ole kertakaikkiaan mahdollisuutta kaikkiin hilavitkuttimiin! Lapselleni sanoi eskarissa eräs tyyppi, että onpa sulla typerät luistimet (kirppikseltä ostin, maksoi vitosen sen aikasta rahaa, oli musta-keltaiset)pitää olla tämmöset nhl-luistimet. Lapsi oli sanonut, että mitä väliä, näillä voi luistella...ope kertoi! Olin ylpeä! Ostin aina ja paljon kirppikseltä ja opetyin alun pitäen ettei kannata ostaa merkkitavaroita, miksi mainostaa jonkun nimeä, eikä se ole sen parempi kuin tämäkään tavallinen tuote,että muotikamppeet on vain sellaisille, jotka ei pysty itse ajattelemaan omilla aivoillaan jne... Nyt on aikuinen, ostaa vain kun tarvitsee, on henkistä pääomaa senkin edestä kun on tavarassa lapsena hävinnyt, fiksu nuori, menossa eteenpäin...eikä ole massateini eikä nyt massanuori! Eikä ole koskaan hävennyt köyhyyttään tai nukkavieruuttaan!
ja kaihoa voin sanoa omasta puolestani et ei palaa,entinen. kuuntelin just noita vanhoja rautalanka kipaleita,vaik vaeltelin lapsuuteni ja nuoruuteni maisemis,en ottais niitä aikoja takaisin. En ,jos pitäis elää samat vuoret jotka oon elänyt,mul on nyt sellanen olotila josta laulaja sanoo. On sydämmen ääni niin rauhallinen ,kaipuu ja kiire on jättänyt sen. Toisaalt on niinpaljon uutta tulossa et,päästän menneen menemään sovinnolla.
- Rosemeery
jotta eteenpäin mennään ja uusia ihania asioita suunnitellaan ja toteutetaan.Menneet on menneitä.Ei sitä seinäkelloakaan saa siirrettyä oikeesti taakseppäin.Aika menee tietyllä nopeudella etenpäin.Menneeseen ei itseasiassa ole edes minkäänlaista paluuta.Myöskin jokainen hetki elämässä on opettelua jostakin ja kokemusten kasvamista.Vai?Minusta iällä ei ole merkitystä,jokainen kasvaa sisäisesti ja kokee uusia asioita.
- JekkuKonttori
Et ajattele kultaisia ajatuksiasi ensimmäisenä,pirre tyttöseni,sillä jo Seneca Roomassa 0097 ajatteli samoja asioita eikä hänen viisaat oppinsa ole vieläkään saavuttaneet pimeintä Pohjolaa ja pirre tyttöstä vaikka ne on niin hyviksi vuosituhat todettu. Siis vedetään taas uudestaan huppu korville ja luotetaan että tuleva,viisampi sukupolvi viimeinkin ymmärtää Jeesuksen ja Senecan hyvät ja hyödylliset ratkaisut elämän vaikeuksiin ja ongelmiin.
nyt on nyt. Kaikki sukupolvet elävät omalla ajallaan. Tyytyväisyys lähtee omasta itsestä. Olen ajatellut omaa iso-isääni, eli 1900-luvun alkupuolella nuoruuttaan. Ei ollut edes polkupyörää, mutta tuskin sitä kaipasikaan. Oma isäni sotien aikana parhaimmissa voimissaan. Minä itse mielestäni olen elänyt parhainta aikaa, päässyt helpoimmalla. Tyytyväinen olen elämääni.
- ent.tehtaantyttö
menneisiin sukupolviin. Iso-äitini jolla oli voimakas ja keskeinen rooli omassa lapsuudenperheessäni oli myös syntynyt ennen 1900-lukua..nähnyt ja kokenut nuorena naisena niin paljon...ei tarvitse muuta kuin muistaa...ja muistanhan minä...peukolopään kokoisen isorokkoroketteen jäljen iso-äitini käsivarressa...niin..hiljaa olen.. meidän sukupolvi ainakin itse koen niin syntynyt -57 niin, lapsuudessa jo oli jo paljon helpompaa..usein vaan "romanttisoimme mielessämme" menneen hyvän ajan.. Tyytyväisyys omaan elämään lähtee meistä itsestämme...aika pitkälti..( ei nyt aina voi olosuhteita pois sulkea missä kukin elää) mutta pääsääntöisesti..uskoisin sen menevän näin.. t.friidu
- alima
ja herkkusuuna kaipaan eniten entisistä ajoista, aitoja maukuja. Tuoreen voin, maidon, leivän just jauhetun kahvin tuoksua. Limskat ja karkit maistuivat aidoilta. Mansikkakarkkeja ja nekkuja. Makkarat oli aitoja, eikä mitään pirun kevyitä. Nykyään tuntuu, että kaikki maut on viety joka paikasta. Minusta sellaiset maukkaat aidot elintarvikkeet kyllä saisi tulla takaisin, vaikka ei entis ajoista muuta tulisikaan.
- ole ainoa
lajissasi, joka muistaa muinoiset makunautinnot. Kun kaiken maun ovat lisä- ja tekoaineet korvanneet, ei mikään maistu, kuin silloin ennen. Mikä pakko mitään on syödä herkkuja paivittäin, mutta sillon, kun haluaisi, olisi makunautinto sallittu. Mutta kun ei, kun halvemmallakin mukatehdään mukatarvikkeita, joiden nimi on sama kuin ennen, maku kaukana alkuperäisestänsä.
- ent.tehtaantyttö
herneet maistuivat herneiltä, kurkut olivat kurkun makuisia ja tomaateissa oli sellainen väkevä maku..ym.ym. No, Hagiksen hallista vielä löytyy joitakin..makuja ja tuoksuja...Onneksi niin..:)) Tulisi nuo ilmat nyt sellaiseksi että, pääsisi torille kahville ja ostoksille...nyt tänäänkin täällä tosi kylmää...ei siellä ulkona kauan tarennut..mutta ollaan optimistisia kyllä se KEVÄT...vielä tulee.. t.friidu
- A.A.
....meinaan luteet ovat palanneet! http://www.hs.fi/uutiset/
- Aarre
Kauhiaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824797- 1882128
- 1321802
- 1751435
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161301ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191175- 351106
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3131030- 781003
- 541003