Pienoismallit.net

aloitteleva harrastaja

Miksi siellä on niin ikävä suhtautuminen aloittelijoihin? Kun kysyin jotain niin sanottiin ikävään sävyyn, että käytä hakua/tästä aiheesta on keskusteltu aikaisemmin. Eikö pienoismallipalsta ole sitä varten, että saa esittää kysymyksiä kokeneimmille rakentajille?

14

1427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lentsikka-fani

      Ei saa kysyä harrasteeseen liittyvistä asioista? No, eikö sitten kannataisi perustaa oma keskustelupalsta, joka olisi suunnattu meille aloittelijoille? Onko sellaisia jo olemassa...haloo?

    • ulkomaiden foorumien jäsen

      vain suomessa jaksetaan niuhottaa tuosta että pitäisi etsiä vanhoja juttuja eikä saisi aloittaa uutta aihetta ns. vanhasta asiasta. Monella ulkomaisella foorumilla olen törmännyt täysin päinvastaiseen asenteeseen, pyydetään anteeksi jos on vastattu kovin vanhaan juttuketjuun mutta asenne ulkomaisilla foorumeilla on paljon asiallisempi ja ystävällisempi kuin vittuilu-suomessa. Jos Englanti taittuu niin suosittelen ulkomaisia pienoismallifoorumeita, harrastus ulkomailla on paljon laaja-alaisempaa ja monipuolisempaa kuin suomessa jossa väkerretään vain jotain ihme mielikuvitus-tuning muoviautoja tai tylsiä panssarivaunuja.

      • pienoismallit.net

        oli aloittelijoiden asialla, mutta webmasterin vaihduttua siitä tuli webmaster ja hänen kaverinsa palsta. Ei saa kysyä jotain jota on voitu kysyä joskus vuonna 1 ja ei saa pienoismallia sanoa koottavaksi jne. jne. Joku näppärä henkilö tosiaankin voisi sorvata aloittelijoille oman pienoismalliforumin, jossa saisi ihan rauhassa keskustella pienoismalleista ilman että joku pienoisnatsi rajoittaisi keskustelua. Onhan se niin, että aloittelijat eivät voi tietää kaikkea. Ai niin, kuvien laittomahdollisuus olisi aina hyvä juttu aloittelijoiden palstalla :D Itse harrastan laiva ja lentokonemalleja.


      • TRR1
        pienoismallit.net kirjoitti:

        oli aloittelijoiden asialla, mutta webmasterin vaihduttua siitä tuli webmaster ja hänen kaverinsa palsta. Ei saa kysyä jotain jota on voitu kysyä joskus vuonna 1 ja ei saa pienoismallia sanoa koottavaksi jne. jne. Joku näppärä henkilö tosiaankin voisi sorvata aloittelijoille oman pienoismalliforumin, jossa saisi ihan rauhassa keskustella pienoismalleista ilman että joku pienoisnatsi rajoittaisi keskustelua. Onhan se niin, että aloittelijat eivät voi tietää kaikkea. Ai niin, kuvien laittomahdollisuus olisi aina hyvä juttu aloittelijoiden palstalla :D Itse harrastan laiva ja lentokonemalleja.

        "mutta webmasterin vaihduttua siitä tuli webmaster ja hänen kaverinsa palsta." Harrastus on Suomessa niin pientä että väkisinkin pitkään mukana olleet tuntevat toisensa. Itse en alkuaikojen Pienoismallit.nettiä kaipaa, ensimmäinen webmaster (jonka nimeä en muista) ei juuri panostanut sivustoon.


    • impsiläinen

      on nimeltään "harrasteen ukkoutuminen". Virallisesti toivotetaan uudet harrastajat tervetulleeksi, mutta käytännössä heihin suhtaudutaan vihamielisesti.

    • TRR1

      Mutta mikä siinä Haku-toiminnon käyttämisessä on niin vaikeaa? Onko se vain sitä että joutuu itse tekemään jotain hakemansa asian eteen? Jopa ehkä joutuu näkemään vaivaa? Jos vaikka siirtokuvien laittamisesta on olemassa kolme viestiketjua, niin tarvitaanko neljäs (tämä vain esimerkkinä, aihe nyt voi olla vaikka Tamiyan kitti, revellin tuubiliima jne)? Ihan vain sen takia että "SINÄ" olet sen perustanut, niin se on tärkeä pointti? En näe mitään järkeä käydä samoja asioita alusta lähtien läpi. Tuskin kellään on aloittelijoita vastaan mitään jos vaan aloittelija tulee hyvälle asenteella mukaan. Hyvä asenne ei ole "minä minä minä, auttakaa minua, keskittykään minun auttamiseen, kiirekkin on/vastaus heti, kaikki mulle heti".

      • eri foorumeita kolunnut

        en ole pienoismallit.net foorumilla ollut mutta muilla kyllä ja aina se haku-toiminto ei vain anna tuloksia vaikka kuinka olisi kymmenen juttuketjua aloitettu foorumin historiassa siitä. Joillain foorumeilla haettua asiaa ei edes pysty hakemaan kun on laitettu asetuksia että pitää olla haettavassa sanassa vähintään tietty määrä merkkejä, pitäisi olla javascript päällä ennenkuin haku toimii mutta sitä ei mainita, hakutoiminto karsii automaattisesti tiettyjä "yleisiä" sanoja pois haustasi ja palauttaa sitten kymmeniä tuhansia vastauksia joita ei erkkikään jaksa kahlata läpi tai sitten hakutoiminto ei vain kertakaikkiaan toimi vaikka tekisit mitä. Kannattaa huolehtia ensin että se hakutoiminto on kunnossa ennenkuin aletaan vittuilemaan uusille tulokkaille samojen asioiden jauhamisesta!


    • mutta pitää ensin

      tutustua foorumin sääntöihin. Mielestäni ei aloittelijoihin suhtauduta ikävästi, mutta ne jotka eivät noudata sääntöjä, saavat syystäkin ihan asiallista opastusta turhista aloituksista. http://www.pienoismallit.net/ohjeet/saannot/keskustelut/ "Uuden keskustelun aloittaminen Tarkista aina ennen uuden keskustelun aloittamista, ettei aiheesta ole jo aloitettu keskustelua. Muista myös lukea tarkasti alueiden kuvauksiin, jotta keskustelu menee oikealle alueelle. Ethän aloita uutta keskustelua, jos tarkoituksesi on heittää vain linkki jonnekin sivustolle, joka saattaisi kiinnostaa sivuston muita käyttäjiä. Oikea paikka pelkille linkeille on Linkit-osio. Sielläkin muut käyttäjät voivat kommentoida linkkejä." Muilla foorumin osaanottajilla ei välttämättä riitä ymmärrystä ja hyvää tahtoa, jos joku aloittaa jutun samasta aiheesta, jota on vasta äskettäin käsitelty jo perusteellisesti. Foorumilla on ihan hyvä hakutoiminto, sitä kannattaa käyttää.

    • meetsi

      On harmi että sinuun on suhtauduttu noin ikävällä tavalla. Katsopa toista foorumia http://www.fcma.fi/FCMABBS/ sieltä saat apua kaikkeen mallaukseen ja voit kysyä kaikkea alaan liittyvää eikä sinua sorsita takuulla, olen myös ko. yhdistyksen jäsen, ja junnumallarit ovat erittäin tervetulleita, kaikkeen löytyy vastaus, joten katsopa sieltä vinkkejä, ja KYSY ellet löydä etsimääsi sivuilta.

      • TRR1

        Ihan samalla tavalla FCMA:kin forumilla hakua suositellaan käytettäväksi. Ei ne säännöt ja ohjeet juurikaan eroa.


      • kimel
        TRR1 kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla FCMA:kin forumilla hakua suositellaan käytettäväksi. Ei ne säännöt ja ohjeet juurikaan eroa.

        Sitä on kaikilla foorumeilla. FCMA on kuitenkin parempi kuin Pm.net. (jos tekee autoja, raskasta kalustoa tai prätkiä)


      • Kuikelo'
        kimel kirjoitti:

        Sitä on kaikilla foorumeilla. FCMA on kuitenkin parempi kuin Pm.net. (jos tekee autoja, raskasta kalustoa tai prätkiä)

        Pienoismallit.net on mallailun yleisfoorumi, painottunut sotilaskalustoon ja lentokoneisiin. Silti myös autoja ym. käsitellään paljon. FCMA:n foorumille ei sotilaskalusto/lentokoneet kuulu ja se antanee enemmän automallareille. Pienoismallit.netissä malleja arvostellaan ja ruoditaan kriittisemmin(mielestäni), kun taas FCMA:lla ei niinkään.


      • kimel
        Kuikelo' kirjoitti:

        Pienoismallit.net on mallailun yleisfoorumi, painottunut sotilaskalustoon ja lentokoneisiin. Silti myös autoja ym. käsitellään paljon. FCMA:n foorumille ei sotilaskalusto/lentokoneet kuulu ja se antanee enemmän automallareille. Pienoismallit.netissä malleja arvostellaan ja ruoditaan kriittisemmin(mielestäni), kun taas FCMA:lla ei niinkään.

        "Pienoismallit.net on mallailun yleisfoorumi, painottunut sotilaskalustoon ja lentokoneisiin. Silti myös autoja ym. käsitellään paljon. FCMA:n foorumille ei sotilaskalusto/lentokoneet kuulu ja se antanee enemmän automallareille. Pienoismallit.netissä malleja arvostellaan ja ruoditaan kriittisemmin(mielestäni), kun taas FCMA:lla ei niinkään. " Automalleja ei Pm.net:issä kunnolla edes arvostella, kaikkien kommentteina on "hieno !!", "iha vatun makee !!!" tms. vaikka pinnassa olisi sentin paksu kerros maalia ja pinta täynnä karvoja.


    • Kysyin, joskus jotain ilmeisesti jonkun tosi pro "mallarin" mielestä hyvinkin simppeliä asiaa tuolta pienoismallit.net sivuilta ja vastaajan käyttätymismalli oli suorastaan niin tylyä, ettei sen jälkeen kiinnostanut kyseinen sivusto saati sivuston "vanhemmat valtiomiehet". Kulttuuri siellä on niin peri-suomalaista sisäänpäinlämpenevää sorttia, ettei "tyhmiä" kysyviä juurikaan suvaita. Kunhan vaan muistaisivat piireissä, että jokainen on ollut joskus aloitteleva harrastaja oli sitten laji mikä tahansa. Siirryin itse suoraan ulkomaisille sivuille ja voin todeta, että eroa "tervetuliaisilla" oli kuin yöllä ja päivällä. Ei tarvinnut vääntää kättä joka asiasta ja nipottaa pikkuseikoista, ilmapiiri on rentoa, mallarit jeesaa puolintoisin. Tokihan ne foorumeiden säännöt kannattaa ja pitääkin aina lukaista sekä osoittaa tiettyä kunnioitusta ja hienovaraisuutta. Niinhän se metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4914
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3227
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1375
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1206
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      887
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe