Määräaikainen vs. vakituinen?

Syksyä pohtimassa..

Miten paljon käytännössä on eroja sillä, onko töissä määräaikaisena vai vakituisena? Mietin syksyn tilannetta lto-hommieni suhteen. Olen nyt tehnyt 2 vuotta töitä määräaikaisena. Jatkosta saa tietää aina vain noin puoli vuotta kerrallaan (riippuu toisen ihmisen sairaslomasta..). Nyt löysinkin mielenkiintoisen vakipaikan, jota ajattelin hakea. Itsellä on kovin vähän tietoa, mitä etuja (ja haittoja) vakituinen paikka tuo tullessaan verraten määräaikaisiin pesteihin? Palkkaus, lomat jne. Jotenkin ajattelee, että onko vielä liian nuori hakemaan vakituista paikkaa ja myönnetäänkö niitä helpommin jo useemman vuoden työelämässä olleille tai sellaisille, jotka ovat toisesta vakipaikasta irtisanoutuneet. Valottakaahan joku asiasta enemmän perillä oleva, mitkä on vakituisten ja määräaikaisten työsuhteiden erot?

6

11061

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

Totta kai haet vakipaikkaa, jos sellainen on tarjolla! Outohan sellainen nuori, pätevä ihminen on, joka ei vakituista paikkaa tavoittele. Käytännön ero on se, että määräaikaisen työpaikka on aina katkolla. Jos joudut huonoon huutoon työkavereiden kanssa, erimielisyyksiin pomon kanssa, ongelmiin vanhempien kanssa tms. sinusta on helppo päästä eroon. Sama juttu, jos tulet vaikka raskaaksi; ei ole työpaikkaa äitiysloman tai hoitovapaiden jälkeen välttämättä odottamassa. Palkassa tms. ei eroa ole, mutta useimmat kyllä silti arvostavat vakituista työsuhdetta...

• vakipaikkaa!!!

Eihän sun siinä ole pakko maailmantappiin asti olla, mutta edellinen kirjoittaja jo listasikin ne edut joita vakipaikassa on. Itse sain heti valmistuttuani vaki lton toimen ja nyt olen vaihtanut alaa 16 vuoden lto rupeaman jälkeen. Ei vakituisesta paikasta minulle mitään haittaa ikinä ole ollut. terv. exlto

• Perustelu

En nyt täysin vastaa kysymykseesi mutta ainakin jossain suhteessa voi määräaikaisuudesta olla enempi etua kuin vakituisesta työstä. Joskus määräaikainen sopimus voi olla parempi vaikka itse ei tajua. Itselleni kävi niin että olin määräaikaisena mutta en sitten saanutkaan jatkaa vakituisena. Oli pätevämpi hakija. Minulle se olikin onnenpotku sillä sain uuden työn jossa palkkani on 1500 euroa parempi ja muitakin etuja entiseen on. Mikäli olisin saanut vakituisen paikan, olisin "jämähtänyt" paikalleni. Vakituisesta paikasta on myös erittäin hankala lähteä, ei uskalla tms. Mielestäni vakituista paikkaa kannattaa harkita vasta kun palkka yms. asiat ovat omasta mielestä kohdallaan.

• Onnenpotku

Vähän menee minunkin asiani sivuun, mutta juuri samanlaiset kokemukset ovat myös minulla. Minun maailmani romahti reilu 15-vuotta sitten, kun en saanut varmana pitämääni virkaa. Nyt jälkeenpäin se on ollut elämäni suurin onni. Jos tuon viran olisin saanut, en ikinä olisi uskaltanut siitä luopua. Nyt olen ihan toisessa ammatissa, ja ajatus siitä, että olisin saanut tuon viran saa tuskanhien nousemaan pintaa.

• ..............................

kuitenkin muistaa, että vakipaikkaan ei ole mikään pakko jäädä. Määräaikaisesta paikasta saattaa taas olla pakko lähteä, silloinkin kun se ei ole hyvä juttu.

• Pätkätyö on paras
        .............................. kirjoitti:

kuitenkin muistaa, että vakipaikkaan ei ole mikään pakko jäädä. Määräaikaisesta paikasta saattaa taas olla pakko lähteä, silloinkin kun se ei ole hyvä juttu.

Määräaikaisen työsuhteen etuja:

- Sinua ei voida irtisanoa määräaikasen suhteesi aikana (poislukien toki virkavirheet yms itsestään selvät asiat). Tiedät siis varmasti, että ainakin työsuhteesi keston ajan riittää töitä. Yt-neuvottelut eivät koske sinua. Jos saat potkut, voit hakea oikeudessa työsuhteen jäljellä olleen keston ajalta korvauksia menetetyistä palkkatuloista.
        - Jos kyllästyt työpaikkaasi tai alaasi, voit vain odottaa työsuhteesi loppua ja saat sen jälkeen heti ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Jos irtisanoudut vakipaikasta, joudut 3 kuukauden karenssiin, ennen kuin voit hakea ansiosidonnaista.
        - Määräaikaisuuksien välissä on helpompaa pitää halutessasi palkattomia vapaita kuin vakipaikassa.
        - Säästöön jää paljon rahaa, koska koko ajan pitää varautua taloudellisesti siihen, että työt eivät jatku määräaikaisuuden jälkeen.

Ja ainoa haitta, joka tuossa aiemmin jo tulikin: työsuhteen jatko on aina epävarma, joten stressi ja uupumus uhkaavat.

Vakityön edut:

- Vähemmän stressiä, kun ei tarvitse aina ylisuoriutua ja pelätä työn loppumista.
        - Varma palkka, joten voi halutessaan elää tuhlailevammin.

Vakityön haitat:

- On henkisesti vaikeaa päästä irti vakipaikasta, jos tulee tarve.
        - On käytännössä vaikeaa päästä irti vakipaikasta, jos tulee tarve. Katso työttömyysetuja koskeva kohta aiemmin.
        - Tulee elettyä tuhlailevammin, kun ei ole erityistä syytä säästää.
        - Rutinoituminen. Kun ei tarvitse yrittää parastaan, työssä lipsuu helposti keskinkertaisuuteen.
        - Kyynistyminen ja tylsistyminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe