kumpi parempi?

aloottelija

ekan haulikon osto olisi edessä. metsästystä aion harrastaa haulikolla, jänisjahtia, kanalintujen ja sorsan metsästystä. olen päättänyt että kaksipiippuisen haulikon hankin. Kysymys kuuluukin nyt että kumpi olisi ominaisuuksiltaan parempi, päällekkäispiippuinen vai rinnakkaispiippuinen?? osaako joku neuvoa? tiedän kyllä sen että poskelle sopivin haulikko on paras vaihtoehto, mutta haluaisin nyt kuulla mitkä ovat hyviä ja huonoja ominaisuuksia noin edellä mainituista haulikoista!

6

652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JPM77

      Tuo on vähän vaikea kysymys, kun molemmat toimii vallan hyvin. Enempi se on kiinni makuasioista. Jotain tietysti kertoo että haulikon kilpalajeja ammutaan päällekkäisillä, ehkä niillä ampuu _ammattilainen_ nopeammin ja tarkemmin. Metsästäjälle ihan yksi lysti kunhan on aseensa kanssa sinut ja perä on omaan kroppaan sopiva. Rinnakkaisessa on hiukan nopeampi pesien uudelleentäyttö, koska piippuja ei tarvitse kuin vähän nytkäyttää alas niin jo sopii uutta tilalle. Päällekkäisellä toisen piipullisen ampuu vähän nopeammin, koska alapiipun rekyyli ei juuri heilauta asetta (suuntautuu suoraan taaksepäin). Mutta tosiaan, ei noihin oikein saa sellaisia eroja joilla olisi suurta merkitystä metsästyksessä.

    • Baikalin testaaja

      Jotakin kertonee se, että päällekkäinen on nykyisin ylivoimaisesti käytetyin metsästyksessä. Kuten jo edellinen vastaajakin totesi, ampumaradoilla ei juuri muita tunneta, ei ainakaan vakavasti haulikkoammuntaa harrastavien keskuudessa. Rinnakaisia on nykyisin toki saatavilla, mutta paljon vähäisempi valikoima, ja ne ovat sitten enemmän sieltä hintaluokaltaan kalliimmasta päästä; Baikalia lukuun ottamatta. Toki jos satut löytämään laadukkaan käytetyn rinnakkaisen, josta omistaja luopuu edullisella hinnalla niin sitten. Aloittelijalle suosittelen ehdottomasti päälekkäispiippuista ensimmäiseksi haulikoksi. Jos sitten myöhemmin haluaa snobbailla varusteillaan vaikka kartanoiden fasaanijahdeissa ja varat riittävät, niin hanki sitten hienommaksi haulikoksi se rinnakkainen. Päällekkäinen on se metsästäjän perustyökalu.

    • pwned888

      maalilmaan sopii jos jonkinnäköstä haulikkoa, mutta yksi on ylitse muiden ja se on päällekkäis piippunen. jos sil aseella haluu osua johonki nii sen tärkein ominaisuus on se tukki sillä osutaan. sen pitää sopia ampujalle ku isi äitin selkään, meinaan vaan et pelkkä poskelle käyminen ei riitä

    • huonompi

      koska niitä ei saa kaliperissa 12/89

    • et pety

      Itelläni on ollut baikal kohta kolmatta vuotta on ollut mukana sorsametsän aloituksessa ja jänismetsällä helmikuun loppuun asti, on se myös pari kertaa tippunut johonkin majavan onkaloon, tosin itse oon tippunut myös perässä, ja itse olen päällekkäispiipuisten kannattaja koska se on minun mielestä hienompi kuin rinnakkaispiippuinen.

    • päällekkäispiippuinen

      Taloudellisella budjetilla ostettuna on se päällekkäispiippuinen parempi ja halvempi. Se nyt vaan on yleisin konstruktio tänäpäivänä. Toinen asia on sitten kun olet lottovoittaja ja ostat kauniin ja siron englantilaisen rinnakkaispiippuisen sivulukkohaulikon. Silloin vaan pitäisi repäistä 20 -30 tonnia takataskusta noin vaan ja varautua vielä vuoden toimitusaikaan. Niin ja perä käydään vielä erikseen sovittamassa tehtaalla, että matkakulut tähän päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7909
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4502
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      27
      2198
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2099
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1775
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1679
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe