Kaikki irti Lissabonista 6 vrk.

Setäti

Mies päätti sitten täyttää 50 v. vaikka sitä ei kukaan halunnut. No, päätti sitten roudata koko perheen Portugaliin lokakuussa kattomaan moto-gp kisoja!! Ei vois enempää kiinnostaa. Asiaan: kiva hotelli uima-altaalla, shoppailumahdollisuus heti ovesta ulos tullessa, elikkäs keskustassa. Te kaikki Mika Kallio-fanit, vastaa tähän viestiin! Kuinka selviän viikosta Lissabonissa kahden teinin ja yhden ei-niin-teinin kanssa? Nim. Kiva hotelli hakusessa uima-altaalla, keskustassa, ja Mika siihen kaupan päälle

13

3998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • santtu

      ehdottomasti kannattaa asua Estoril/Cascaisissa, jos mahdollista. Alue on tosi kaunis ja rauhallinen. Löytyy rantaa, shoppailua ym ym ja Lissaboniin on matkaa vain n.30min junalla, joka on halpa ja kulkee usein. Olen käynyt kummassakin ja lissabonista en kauheasti tykännyt mm. huumeita tyrkytettiin joka nurkalla, kaunista toki oli ja kauppoja enemmän kuin estoril-cascais akselilla. Moto-gp asiat ei minua kiinnosta, mutta onkos niin, että nekin ajetaan siellä Estorilin radalla. Matka olisi siis lyhyt seuraamaan ajoja. Jokaiselle pitäisi löytyä jotakin hotellin lähettyviltä. Olen varma, että tulet tykkäämään paikasta ja varmasti matka kiinnostaa kun pääset perille :) Et huomaakaan, kun viikko kuluu hujauksessa. Joka tapauksessa minun suositukseni on siis ehdottomasti ottaa hotelli estoril-cascais suunnalta!

      • HSO

        Olen itsekin menossa Lissaboniin, järkäten kaiken asta ööhön itse, ja tämä opas on todella hyvä (hankin kuukausi sitten), eli faktaa riittää MUTTA niin hauskasti ja hyvin kirjoitettu: Mondo -matkaopas: Lissabon Parin kympin kustannus on alempi kuin mitä opas sisältää :)


      • Mondolainen
        HSO kirjoitti:

        Olen itsekin menossa Lissaboniin, järkäten kaiken asta ööhön itse, ja tämä opas on todella hyvä (hankin kuukausi sitten), eli faktaa riittää MUTTA niin hauskasti ja hyvin kirjoitettu: Mondo -matkaopas: Lissabon Parin kympin kustannus on alempi kuin mitä opas sisältää :)

        Meilläkin oli Mondon opas käytössämme, kun olimme pääsiäisenä Lissabonissa omatoimisesti. Neljän vuorokauden matka oli vaan niin lyhyt, että pitäisi mennä uudestaan. Mondo tarjoaa turistille muutakin tekemistä kuin yhdeksää ostoskeskusta ja kymmentä outletia, uh. Sintraan kannattaa sitten mennä julkisilla, koska se on pieni kylä kukkulalla pienine kujineen. Orientessakin kannattaa käydä. Siellä on ollut maailmannäyttely 1998 ja rakennukset, puistot yms. ovat monumentaalisia ja mahtipontisia. Lissabonissa on hyvä julkinen liikenne ja sitä kannattaa hyödyntää. Ihmiset olivat ystävällisiä ja palvelualttiita. Syömään kannattaa mennä vähän sivummalle, jos ei ilahdu kujanjuoksusta keskustassa. Koko kävelykadun matkan on vastassa aktiivisia sisäänheittäjiä. Hiillostetut sardiinit, valkosipulin kanssa paistetut sienet sekä paikalliset juustot olivat herkullisia. Kunpa olisimme ehtineet kapverdeläisravintolaan tai kuuntelemaan aitoa fadoa. Seuraavalla kerralla sitten :) Mondon Rooma-opas on myös hyvä ja käytännössä kokeiltu.


      • Queque

        ILman muuta Estoril/Cascais on paras sekä loman- vieton, että Moto Grande Prémion takia. Estorilin rata on lähellä ja junalla pääsee tosi mukavasti Lissaboniin, mutta myös Costa do Sol-ranta-alue on kävelymatkan päässä ja sitä riitää kilometrikaupalla. Jos lokakuun säät suosivat, voi olla ihan lämmintäkin silloin, ranta- kävelyretkiä ajatellen.


      • KatiaZZ
        Queque kirjoitti:

        ILman muuta Estoril/Cascais on paras sekä loman- vieton, että Moto Grande Prémion takia. Estorilin rata on lähellä ja junalla pääsee tosi mukavasti Lissaboniin, mutta myös Costa do Sol-ranta-alue on kävelymatkan päässä ja sitä riitää kilometrikaupalla. Jos lokakuun säät suosivat, voi olla ihan lämmintäkin silloin, ranta- kävelyretkiä ajatellen.

        Estorilissa oli ainakin taannoin ihana pieni Pica Pao-niminen hotelli, jossa pihalla terassi ja uima-allas.
        Lissaboniin tosi hyvät sähköjunayhteydet puolen tunnin välein, ja Sintraan pääsi kätevästi bussilla. SINTRAA ei kannata jättää näkemättä!!! Upeat näköalat ylhäältä linnavuorelta ja kaupunki on pittoreski, sielläkin on linna, jossa on suurin savupiippu minkä olen nähnyt..


      • kiskontaa
        KatiaZZ kirjoitti:

        Estorilissa oli ainakin taannoin ihana pieni Pica Pao-niminen hotelli, jossa pihalla terassi ja uima-allas.
        Lissaboniin tosi hyvät sähköjunayhteydet puolen tunnin välein, ja Sintraan pääsi kätevästi bussilla. SINTRAA ei kannata jättää näkemättä!!! Upeat näköalat ylhäältä linnavuorelta ja kaupunki on pittoreski, sielläkin on linna, jossa on suurin savupiippu minkä olen nähnyt..

        Varsinkin cascaissa hinnat on lounaspaikoissa nostettu pilviin verrattuna Lissaboniin.
        Itse en viihdy paikassa - no ehkä en ole normaali keski-ikäinen matkailija.

        Suosittelen mieluummin Estorilia.


      • kiskontaa kirjoitti:

        Varsinkin cascaissa hinnat on lounaspaikoissa nostettu pilviin verrattuna Lissaboniin.
        Itse en viihdy paikassa - no ehkä en ole normaali keski-ikäinen matkailija.

        Suosittelen mieluummin Estorilia.

        Portugalin ravintolahinnat ovat varsin kohtuulliset suomalaiselle matkailijalle. Sekä Cascaisissa että Estorilissa on erikokoisille kukkaroille sopivia ravintoloita.


      • synttärit portugalissa
        Queque kirjoitti:

        ILman muuta Estoril/Cascais on paras sekä loman- vieton, että Moto Grande Prémion takia. Estorilin rata on lähellä ja junalla pääsee tosi mukavasti Lissaboniin, mutta myös Costa do Sol-ranta-alue on kävelymatkan päässä ja sitä riitää kilometrikaupalla. Jos lokakuun säät suosivat, voi olla ihan lämmintäkin silloin, ranta- kävelyretkiä ajatellen.

        Olen päättänyt viettää 50 v synttärit Portugalissa, Lissaboniin tutustuen. Ajankohta on maaliskuun loppupuolella ja nyt matkalle mukaan on ilmoittautunut vapaaehtoisesti jo 8 ihmistä. Koska en ole vielä infonnut kuin ihan läheisimpiä, niin koskaanhan ei voi tietää ketkä kaikki haluavat viettää juuri siihen aikaan lomaansa samaan aikaan Portugalissa. Heille löytynee majapaikat "ydinjoukon" asumuksen lähistöltä.
        Olen katsellut tuolle "ydinjoukolle" sopivia huviloita tai isoja huoneistoja Lissabonin lähistöltä ja olen jo löytänytkin ihan kivalta näyttäviä jopa 5-6 kylppärin taloja Estorilin/Cascaisin alueelta. Ja porukan suuruuteen nähden ihan kohtuuhinnalla.
        Sen verran olen seurannut keskustelupalstoja, että olen havainnut todellisia Portugalin asiantuntijoita käväisevän ja auliisti jakavan myös neuvojaan meille ekakertalaisille. Kiitos siitä! Itsekin olen vieraillut muilla sivustoilla ja antanut omat kokemukseni muiden käyttöön Keski-Euroopan lomakokemuksistani, mutta Portugali (Madeiraa lukuun ottamatta) on täysin vieras, jonka vuoksi olen asiallisia vinkkejä pyytelemässä.
        Huvila/talovinkkejä otan edelleen vastaan, mutta kaipaisin vinkkejä myös siihen varsinaiseen hoo-hetkeen eli syntymäpäivään. Olisi kiva löytää Estoril/Cascais - alueella soitteleva 1-2 hengen yksityistilaisuuksissa musisoiva kokoonpano, joka olisi kohtuuhinnalla saatavissa tuohon huvilaan esiintymään meille. Tiedän, että tällaisia soolotaiteilijoita tai duoja tai vaikka kokonaisia orkestereita on pilvin pimein missä vaan, kun hinnoista sovitaan, mutta etsin nyt kontakteja joiden avulla tai kautta voisin saada neuvoteltua juuri meille sopivan tilaisuuden missä sitten tuolla alueella asustelemmekin. Kun kyse on 50-vuotisjuhlasta
        ja kaikki osalllistuvat ovat vähintään saman ikäisiä, niin musiikkimaku on aika lailla tyypillinen; klassinen, 50-70-lukulainen tai sitten turistille sopiva portugalilainen eli lähinnä fado-tyyppinen. Tämä on yleistys kun en ole yhtään perehtynyt muuhun kuin fado-tyyppiseen portugalilaiseen musiikkiin ja siihenkin pelkästään Madeirakäynneillä, joten minkäänlaisella asiantuntevuudella en voi kehua.
        Summa summarum: mistä linkeistä voisi löytää ao. tilaisuuteen sopivia ohjelman suorittajia, muusikkoja jne? Ja onko joku huvila/talo ihan viimeisen päälle, jota itse olette käyttäneet jossakin vastaavanlaisessa tilanteessa?'
        Olisin kovasti kiitollinen vinkeistä taí edes linkeistä josta voisi löytää niitä vinkkejä.


    • memmuli

      Cascais, Cascais ja Cascais, ihana paikka , ranta , shoppailua, ravintoloita, siistiä, kaunista ja ystävällisä ihmisiä.
      Lissaboniin pääsee junalla parilla eurolla puolen tunnin välein. Ihana eläväinen kaupunki, mene ratikkakierrokselle.
      Eikä viisikymmpiselle täti-ihmiselle (minulle) kukaan huumeita tullut kauppaamaan.
      Lissabonin must: meriakvaario!

      • ...meilläkin, reilun viikon päästä lähtö Lissaboniin. Kuulostaa mukavalta, ystävällisiä ihmisiä, siistiä...
        Aattelimma tehä heti eka päivänä tuon ratikkakierroksen, niin saa nähdä mihin on lähteny ;) Cascais on myös kohteena ja tietysti meriakvaario!
        Kyllä nyt jo alkaa hieman jänskättää tuo lähtö ja mitähän ne nuo meidän teinit sitten tykkäävät (shoppailua, rantaa, shoppailua, eläintarha, shoppailu, meriakvaario...)...
        Olikos hintataso suurinpiirtein Suomen luokkaa?


      • irru kirjoitti:

        ...meilläkin, reilun viikon päästä lähtö Lissaboniin. Kuulostaa mukavalta, ystävällisiä ihmisiä, siistiä...
        Aattelimma tehä heti eka päivänä tuon ratikkakierroksen, niin saa nähdä mihin on lähteny ;) Cascais on myös kohteena ja tietysti meriakvaario!
        Kyllä nyt jo alkaa hieman jänskättää tuo lähtö ja mitähän ne nuo meidän teinit sitten tykkäävät (shoppailua, rantaa, shoppailua, eläintarha, shoppailu, meriakvaario...)...
        Olikos hintataso suurinpiirtein Suomen luokkaa?

        Hintataso on edullisempi kuin Suomessa. Suomen kuluttajahinnat ovat Eurostatin tuoreen tutkimuksen mukaan EU:n kolmanneksi korkeimmat indeksillä 125, kun EU:n keskiarvoa merkitään 100:lla. Portugalin vastaava luku on 87.


      • LissuT
        irru kirjoitti:

        ...meilläkin, reilun viikon päästä lähtö Lissaboniin. Kuulostaa mukavalta, ystävällisiä ihmisiä, siistiä...
        Aattelimma tehä heti eka päivänä tuon ratikkakierroksen, niin saa nähdä mihin on lähteny ;) Cascais on myös kohteena ja tietysti meriakvaario!
        Kyllä nyt jo alkaa hieman jänskättää tuo lähtö ja mitähän ne nuo meidän teinit sitten tykkäävät (shoppailua, rantaa, shoppailua, eläintarha, shoppailu, meriakvaario...)...
        Olikos hintataso suurinpiirtein Suomen luokkaa?

        Hei,

        Sääennuste tälle päivälle on 32 astetta, UV indeksi 10 (asteikon maksimi on 11). Luultavasti säätila on samankaltainen viikon kuluttua kun olette Lissabonissa, joten muistakaa käyttää korkeasuojakertoimista aurinkovoidetta, hattua ja aurinkolaseja joissa on UV-suoja.
        Itse käytän suojakerrointa 30.

        Ratikoista taas kerran:
        28e:n kyytiin voisi olla mukava nousta Martim Moniz päättäriltä: saa istumapaikan ja reitillä näette vanhan Alfama:n kaupunginosan. Martim Moniz on iltaisin ja öisin ei-suositeltava alue, mutta päiväsaikaan ok.

        Suositan, että menette 28e:llä Prazeres -päättärille ja sieltä takaisin keskustaan 25e raitiovaunulla - näiden kahden linjan reitit erkanevat Estrela:n puiston kohdalla (Estrelan puisto on hieno paikka!).
        Tämä on jo varmasti mainittu palstalla aiemmin: 28e ja 25e ratikoilla on eri mittaisia reittejä, joten kannattaa katsoa mikä paikka ratikan edessä olevassa kyltissä lukee.


      • LissuT kirjoitti:

        Hei,

        Sääennuste tälle päivälle on 32 astetta, UV indeksi 10 (asteikon maksimi on 11). Luultavasti säätila on samankaltainen viikon kuluttua kun olette Lissabonissa, joten muistakaa käyttää korkeasuojakertoimista aurinkovoidetta, hattua ja aurinkolaseja joissa on UV-suoja.
        Itse käytän suojakerrointa 30.

        Ratikoista taas kerran:
        28e:n kyytiin voisi olla mukava nousta Martim Moniz päättäriltä: saa istumapaikan ja reitillä näette vanhan Alfama:n kaupunginosan. Martim Moniz on iltaisin ja öisin ei-suositeltava alue, mutta päiväsaikaan ok.

        Suositan, että menette 28e:llä Prazeres -päättärille ja sieltä takaisin keskustaan 25e raitiovaunulla - näiden kahden linjan reitit erkanevat Estrela:n puiston kohdalla (Estrelan puisto on hieno paikka!).
        Tämä on jo varmasti mainittu palstalla aiemmin: 28e ja 25e ratikoilla on eri mittaisia reittejä, joten kannattaa katsoa mikä paikka ratikan edessä olevassa kyltissä lukee.

        vaikuttaa olevan lämmintä...Voiteet pakattu, ko eihän niitä täällä Lapissa paljon tartte :) Pääsin kartalle tuossa ratikkareitissä. Ihan fiksu ehdotus, että vaihtaa, tekee eri kierroksen...Mutta sitte ku me ollaan siellä niin sata varmasti pyörähdetään ja nähdään ihan eri paikat ko suunnitellaan, mutta onhan se kiva suunnitella... Kartalla on tosi selvää ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe