Nelossarjan teli!

...nappula.....

Onko tuossa joku järki olevinaan vai miten sen kanssa pitäs toimia? Kun pitää yläasennossa niin ensin ei meinaa tapahtua mitään, sitten pidät vähän lisää niin onkin jo ihan ylhäällä? Jotta mistäs sen tietää millonka vaan keventää ettei yritä kokonaan nostaa? Eli siis nelossarjalainen täysilma kyseessä.. Ja telinappula sellanen, että yläasennossa täytyy pitää painettuna että nousee ja ala-asennossa pysyy itsekseen.

34

11983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4444444444

      Caaniako tarkoitat????????????

      • sitäpä sitäpä

        Jos nyt ei muuten tullut ilmi niin kyllä, "caania" oli kyseessä...


    • painallus

      ...ylöspäin, niin pitäisi telin lähteä nousemaan. Katkaisija kyllä palautuu keskiasentoon, mutta ei sitä silti pohjassa tarvitse pitää. Kehuvat, että katkaisijaa pohjassa pitämällä telinrajoitin ohittuu ja saa rattaat ylös kuorma päälläkin.

      • kanjakanja

        Kyllä vaan meijän virmassa tarvii nelossarjalaisessa painaa vähän aikaa pohjas et nousee vaikkei olis kuormaakaan. En tiiä onko se sökö vai mikä mut ei nouse yhellä painalluksella.


      • näinpä näin
        kanjakanja kirjoitti:

        Kyllä vaan meijän virmassa tarvii nelossarjalaisessa painaa vähän aikaa pohjas et nousee vaikkei olis kuormaakaan. En tiiä onko se sökö vai mikä mut ei nouse yhellä painalluksella.

        Juu siksipä kysyinkin kun ei kanssa meidän autossa lähde nousemaan kun vaan kerran painaltaa. Tai sitten vaan ole tarpeeksi kärsivällinen.. Mutta joka tapauksessa aattelin että mistä tietäisi että vaan vähän keventää, jottei aina yrittäis ihan ylös asti roikottaa. Kun sillonhan se rasittanee mekaniikkaa enempi. Uskoisin. Mutta eipä siinä tunnu juuri logiikkaa olevan.


      • ainakaan silloin
        näinpä näin kirjoitti:

        Juu siksipä kysyinkin kun ei kanssa meidän autossa lähde nousemaan kun vaan kerran painaltaa. Tai sitten vaan ole tarpeeksi kärsivällinen.. Mutta joka tapauksessa aattelin että mistä tietäisi että vaan vähän keventää, jottei aina yrittäis ihan ylös asti roikottaa. Kun sillonhan se rasittanee mekaniikkaa enempi. Uskoisin. Mutta eipä siinä tunnu juuri logiikkaa olevan.

        kun kuorma on siinä rajoilla että nouseeko teli vai ei. Ite haluaisin vain keventää teliä mutta ei onnistu, lähtee heti nostamaan ja hetken päästä pudottaa alas. Siis että pitäis olla sellainen kevennys-asento siinä katkaisijassa. Usein myös nostaa kyllä ylös mutta kun pysähtyy ja kytkee käsijarrun niin alas tulee. Jossain volvossa oli joskus tämä ominaisuus ihan vakiona, kyllä järjen lähtö oli lähellä kun jakelua ajeli ja joka pihassa oli rattaat maassa. Kai sille jotain ois voinu tehdä jos pidempään sitä riesaa olis joutunu katsomaan. Ja kun tarkemmin mietin niin ei se tainnu käsijarrusta tippua vaan virran katkaisusta, vai miten se sitten olikaan.


      • asiaa on
        ainakaan silloin kirjoitti:

        kun kuorma on siinä rajoilla että nouseeko teli vai ei. Ite haluaisin vain keventää teliä mutta ei onnistu, lähtee heti nostamaan ja hetken päästä pudottaa alas. Siis että pitäis olla sellainen kevennys-asento siinä katkaisijassa. Usein myös nostaa kyllä ylös mutta kun pysähtyy ja kytkee käsijarrun niin alas tulee. Jossain volvossa oli joskus tämä ominaisuus ihan vakiona, kyllä järjen lähtö oli lähellä kun jakelua ajeli ja joka pihassa oli rattaat maassa. Kai sille jotain ois voinu tehdä jos pidempään sitä riesaa olis joutunu katsomaan. Ja kun tarkemmin mietin niin ei se tainnu käsijarrusta tippua vaan virran katkaisusta, vai miten se sitten olikaan.

        Juu totta puhut tuosta Volvosta, itse asiassa ellen ihan paskaa puhu niin jokaisessa mallissa ennen viirua oli niin, että kun virrat käänti pois niin ilmajouset meni ajoasentoon ja teli tippui alas. Joku väitti että viirussa olisi toisin. Mutta eniwei, back to business, tuo scanian systeemi on kyllä edelleen yhtä hämärä. Saa sitä aika kauan pitää ennen kun se nostaa sen kokonaan mutta tuntuu ettei se oikeen sitä ennen kevenekään. Mene ja tiedä. Onkohan R:ssä millainen systeemi..?


      • teleistä
        asiaa on kirjoitti:

        Juu totta puhut tuosta Volvosta, itse asiassa ellen ihan paskaa puhu niin jokaisessa mallissa ennen viirua oli niin, että kun virrat käänti pois niin ilmajouset meni ajoasentoon ja teli tippui alas. Joku väitti että viirussa olisi toisin. Mutta eniwei, back to business, tuo scanian systeemi on kyllä edelleen yhtä hämärä. Saa sitä aika kauan pitää ennen kun se nostaa sen kokonaan mutta tuntuu ettei se oikeen sitä ennen kevenekään. Mene ja tiedä. Onkohan R:ssä millainen systeemi..?

        R-Scanioissa on telille kaksi nappia, telinnosto ja telin kevennys. Eli kumpikin toiminto hoidetaan omalla napilla. Telinnosto tapahtuu siten että lyhyt painallus telinnosto napista ja teli nousee, kevennys toimii siten että painetaan sitä kevennys-nappia niin kauan kun tarvitsee(eli että vetosille on saatu haluttu paino)ja kas kas, teli kevenee =)(olipa säälittävä selitys, Anteeksi). Näissä ärräläisissä jos yrittää kuorma päällä nostamalla nostaa telin ylös(ei keventämällä)ja kuorma on liian raskas tulee mittaristoon teksti "tukiakselin nosto estetty->YLIKUORMITUS". Mutta jos sen telin haluaa kuorma päällä ylös niin tarpeeksi kauan kun pitää kevennys-nappia pohjassa niin teli nousee. Jos on täysilmajousitus ja akselivaakat, niin mittaristosta voi kokoajan seurata miten vetoakselille tulee lisää painoa ja miten muiden akseleiden painot muuttuu. 4-sarjalaisesta mitä itsellä on kokemusta niin, telin keventäminen/nostaminen oli hiukan ongelmallista. Jos kuormaa oli vaikka 12tn niin vaikka kuinka lyhyen aikaa painoi telinappia aina teli tuntui nousevan ylös vaikka tarkoitus oli vain keventää. Noista Volvoista, niin nämä vanhat FH-Volvot(


    • +-+

      Kannattaa aloittaa käyttö-ohjekirjasta, siellä lukee kuinka teli toimii!ylin asento katkaisiassa vain keventää. Ja viirusilmäs pysyy teli ylhäällä, vaik virta oliskin pois, jos vaan on kytketty toisella tapaa...

      • höpö hepoa

        >>ylin asento katkaisiassa vain keventää No mites se sitten kokonaan on tarkoitus nostaa?


      • koko kaanian mätö

        hyi sitä pahkakuppia on se hirviän näkönen laitos...


    • ex-sorakuski

      Kyseessä on varmaankin oikea teli, eli paripyörällinen malli. Nykyiset yksipyöräiset eivät ole telejä, vaan lähinnä apupyöriä. Se vihreä katkaisija ei tosiaan ole kauhean nerokas, mutta itse pyörästö on. Eli useissa tapauksissa lähtöisin Sisun akselistotehtaalta Hämeenlinnasta tai lisenssillä tehty Ruotsissa. Pyörän navasta erottaa jos on täysin sama Sisun kanssa. Vain S-logo on hiottu pois. medänkin autossa näkee kirjaimen vielä himmeästi. Eli kyseessä on maailman paras nostoteli. Sen järeys vaikuttaa kevyellä kuormalla hieman omituiselta, mutta eipä sitä tekniikkaa olekkaan suunniteltu eristevillan tai höyhentyynyjen kuljettamiseen... Eli kevyellä kuormalla se ei oikein osaa keventää ja siksi se nousee kokonaan ylös pienellä viiveellä. Mutta kun kuormat alkaa olemaan tuollaista 10-15 tonnin luokkaa, niin alkaa toimimaan niinkuin Sisu on sen tarkoittanut. Itse vein viime viikolla sellaisella vanhuksella rakennustyömaalle sementtikuormaa. Jyrkkä ylämäki ja pinta pehmeää irtosoraa. Kun tasaisella akselipainomittari näytti kahdeksaa tonnia, kolmen sekunnin painallus ja kevennin päällä ja vetävien paino oli jotain kaksitoista tonnia. Kun ajattelin sen jäävän silloinkin kuopimaan monttua päätin nostaa koko kuorman ylös. Eli katkaisija pidetään pohjassa kymmenisen sekuntia ja nousuteli näyttää voimansa ja koko paska nousee ylös. Vetävien paino tuolloin oli luokkaa 17-tonnia. Mittarin asteikot päättyy neljääntoista. Rinteen nousi että heilahti. Jollain kaupunkisportti-viirusilmällä tai ärräläisellä olisin sielä kaivamassa autoa ylös vieläkin... Eli se laite on tehty tukkiautoihin ja soravehkeisiin. Jossain jakarinupissa siinä menee "helmiä sioille.." Seuraa sitä painomittaria, jos sellainen on.

      • vinkistä!

        Tosiaan siitä painomittarista olen yrittänytkin kurkkia, mutta kevyellä kuormalla sekään ei juuri muutu. Mutta hyvä jos kerta on kuitenkin noin, että kolmisen sekuntia niin keventää ja kymmenisen sekuntia niin on kokonaan ylhäällä. Tai sekunneista nyt niin tai näin, mutta joka tapauksessa niin ettei siinä ole muuta "kikkaa" kun painaa nappia pidempään tai lyhyempään. Tosiaan sinkkupyörillä oleva teli on kyseessä. Mutta periaate tuon "vihreän katkaisijan" kanssa lienee jotakuinkin sama.


      • lähtee heti ylös
        vinkistä! kirjoitti:

        Tosiaan siitä painomittarista olen yrittänytkin kurkkia, mutta kevyellä kuormalla sekään ei juuri muutu. Mutta hyvä jos kerta on kuitenkin noin, että kolmisen sekuntia niin keventää ja kymmenisen sekuntia niin on kokonaan ylhäällä. Tai sekunneista nyt niin tai näin, mutta joka tapauksessa niin ettei siinä ole muuta "kikkaa" kun painaa nappia pidempään tai lyhyempään. Tosiaan sinkkupyörillä oleva teli on kyseessä. Mutta periaate tuon "vihreän katkaisijan" kanssa lienee jotakuinkin sama.

        jos akselipaino alle 13 tonnia, ja jos yli niin kevennys vaatii noin kahden sekunnin painalluksen. Ja vaikka pitää nappia yläasennossa puoli minuuttia niin ei nouse jos akselipaino yli tuon 13 tonnia. Teli nousee vaikka ei ois ajoasentoon jousitus itseään ehtiny hakea, mutta kevennys toimii vasta kun asento on löytyny. Talviliukkailla joutuu odottelemaan tasaantumista jos on pidon puutetta esim laiturista lähtiessä.


      • mutta kun kattoo

        betonikuorman kanssa!Riipukkeet ja akselit paskana!Jos volvossa kunnon renkaaat ja bropson drive,Kyllä mennään pahaan paikkaan,ja tullaan myös pois.Yhtään kuormaa ei oo jäänyt ajamatta..T: Betonikuski F 12.


      • päälykäine
        vinkistä! kirjoitti:

        Tosiaan siitä painomittarista olen yrittänytkin kurkkia, mutta kevyellä kuormalla sekään ei juuri muutu. Mutta hyvä jos kerta on kuitenkin noin, että kolmisen sekuntia niin keventää ja kymmenisen sekuntia niin on kokonaan ylhäällä. Tai sekunneista nyt niin tai näin, mutta joka tapauksessa niin ettei siinä ole muuta "kikkaa" kun painaa nappia pidempään tai lyhyempään. Tosiaan sinkkupyörillä oleva teli on kyseessä. Mutta periaate tuon "vihreän katkaisijan" kanssa lienee jotakuinkin sama.

        Nelossarjalaisen ilmatelin voi muuttaa toimimaan järkevästi. Telinappulan tilalle tulee kolmiasentoinen kytkin,joka pysyy joka asennossa. Eli alin asento on ajoasento,ylin on nosto ja keskiasento on noston/laskun pysäytysasento. Siis teliä on mahdollista nostaa juuri sen verran kuin haluaa,ihan kuin hydraulista teliä...


      • Informaatiovaje
        päälykäine kirjoitti:

        Nelossarjalaisen ilmatelin voi muuttaa toimimaan järkevästi. Telinappulan tilalle tulee kolmiasentoinen kytkin,joka pysyy joka asennossa. Eli alin asento on ajoasento,ylin on nosto ja keskiasento on noston/laskun pysäytysasento. Siis teliä on mahdollista nostaa juuri sen verran kuin haluaa,ihan kuin hydraulista teliä...

        akselipainomittari. Johdot nyt ilmeisesti paneelin takaa löytyy, toimiiko suoraan vai pitääkö käyttää huollon piuhassa?


      • päälykäine
        Informaatiovaje kirjoitti:

        akselipainomittari. Johdot nyt ilmeisesti paneelin takaa löytyy, toimiiko suoraan vai pitääkö käyttää huollon piuhassa?

        Nelossarjalaisessa mekaaninen akselipainomittari.Sama pyöreä kuin jo kakkossarjalaisissa...


      • Informaatiovaje
        päälykäine kirjoitti:

        Nelossarjalaisessa mekaaninen akselipainomittari.Sama pyöreä kuin jo kakkossarjalaisissa...

        sitten laittamatta, pitää mennä perstuntumalla jatkossakin.


      • kummonen homma
        Informaatiovaje kirjoitti:

        sitten laittamatta, pitää mennä perstuntumalla jatkossakin.

        laittaa. Mittari paikalleen, vetää letkun mittarista pussin kohdalle, puukolla pussille menevä letku poikki ja t-kappale väliin. Siinäpä se. Jos nyt ihmettelette että mille pussille niin älä koskekaan koko autoon.


      • R143
        mutta kun kattoo kirjoitti:

        betonikuorman kanssa!Riipukkeet ja akselit paskana!Jos volvossa kunnon renkaaat ja bropson drive,Kyllä mennään pahaan paikkaan,ja tullaan myös pois.Yhtään kuormaa ei oo jäänyt ajamatta..T: Betonikuski F 12.

        Pelivehkeet vaatimuksen mukaan,Tuskin renkaista kiinni,Ammattilainen hoitaa tiukatkin tilanteet.Turha marista jos kalusto ei riitä!Se on vain niin,että nykyäään tehdään ajoneuvot.Siihen mihin ne on tarkoitettu.Minkä takia pitäisi olla joku painoa lisäävä viritys?


    • teli nousee... tai sitten e...

      Vanhemmissa 4-sarjassa: joissa on yksi 3-asentoinen telikytkin painallus keskiasentoon=kevennin.(kevennin ei jaksa toimia juurikaan muutoin kun alustana) "sormiturrana painaminen"= teli ylös kuormalla tai pussit halki. uudemmissa joissa on 2 teli kytkintä toinen on kevennin = teli ylös tyhjänä. toisesta siirretään paineet teliltä vetäville= teli ylös tai pussit halki. Uudemmassa on alkuperäisesti paineen rajoitin jolla on säädetty max. paine vetäville.(vaikka koittaisikin pakottaa älyttömyyksiin)Molemmissa tapauksissa telin nousu pysähtyy ja jää siihen asentoon kun noston pakottamisen lopettaa.

      • halki????

        takatelisissä puolikkaissa vetoakselipaino nousee 25 tonniin teliä nostettaessa täydellä painolla.pussien kanssa ei silti oo ollu mitään ongelmia,eikä renkaiden tai muunkaan kanssa. mistäkö tiedän? kokemuksesta!


    • on erilaisia

      toimintoja autoissa. Just 4sarjan telin kans taistelleena tiedän miten se alunperin tehtaalta lähtiessä on suunniteltu toimimaan. Alaasento=telialhaalla, keskiasento=teliylhäällä, yläasento=painonsiirto vetoakselille (teli nousee ylös jos ei oo tarpeeks painava kuorma). Kyllä se teli tyhjällä autolla lähtee nousemaan ilman että käyttää katkaisijaa yläasennossa, kestää vaan vähän kauemmin, jos napin käyttää yläasennossa niin periaatteessa ei käytetä telinostoa vaan painonsiirtoa mutta ilman kuormaa teli nousee myöskin. Ykköspyöräteliautossa on rajoittimet tiukemmassa kuin normaalitelissä. Molemmissa mahdollista ScanAutolla poistattaa rajoitukset Jos on alkuperäiset rajoitukset niin liian suurella kuormalla painonsiirto toimii vaan tietyn ajan (puhutaan sekunneista ei minuuteista) ennenkuin rupeaa taas siirtämään painoa takaisin telipyörille. Sittenhän löytyy muita erikois ohjelmointeja mm. niinsanottuja "Norjanteli" tai "Rajuteli" tai "Nopeutettu teli" varmaan muitakin. Tuntuu että 4sarjan telin saa toimimaan vaikka millä lailla kunhan ohjelmoi ja lisäilee vähän venttiilejä sinne sun tänne.

      • +-+

        Vastus oli täydellinen! On se kumma, kun jengi ei viitti ees lukee ohjekirjoja, ennen ku itkee miten teli toimii! Toi kaikki löytyy siitä kummast kirjasesta, mikä yleensä löytyy sielt hytistä...


    • viisammat

      missä vika kun ei telinouse kasettilava(tyhjä) kyydissä(ennen nousi)? ScanAutokin raapii päätä, kaikki anturiarvot OK. Tekee sen että yrittää mutta laskee taas yrittää ja taas laskee siihen asti että ilmat loppuu ja summeri huutaa. Ois mukava saada vähän vinkkejä mistä etsiä kun Scanian pojat vaihtaa antureita ja venttiilejä ja tuumaavat "jaa ei tuokaan auttanut koitetaan vaihtaa seuraava" johon tuumasin että osaan mä ittekin vaihtaa kaikki uusiin. Meinaan ei oo mitään halpoja hiluja ne kun vaihtaa kaikki niin puhutaan 3000sta ylöspäin menevästä summasta.

      • sorakasetti

        Joo, vähä samaa tekee ihan parabelijousisessakin. Missäs asennossa sulla on trippeli? Se ainakin vaikuttaa mun autossa, eli kun se on ylhäällä niin teli (ei aina) nouse niin että ylettäisi tappeihin. Ilmavehkeistä en muuten tiedä mutta joku rajoitin siellä nyt vittuilee eli tunnistaa tyhjän kasetin massan lian suureksi ja ei "uskalla" nostaa teliä. Tietysti kasetti tulisi olla tämmätty niin että teli alhaalla saa lykätä tyhjän lootan pois.


      • se on
        sorakasetti kirjoitti:

        Joo, vähä samaa tekee ihan parabelijousisessakin. Missäs asennossa sulla on trippeli? Se ainakin vaikuttaa mun autossa, eli kun se on ylhäällä niin teli (ei aina) nouse niin että ylettäisi tappeihin. Ilmavehkeistä en muuten tiedä mutta joku rajoitin siellä nyt vittuilee eli tunnistaa tyhjän kasetin massan lian suureksi ja ei "uskalla" nostaa teliä. Tietysti kasetti tulisi olla tämmätty niin että teli alhaalla saa lykätä tyhjän lootan pois.

        Kyllä sitä saa teli alhaallakin kasetin takaisin (eipä tässä muita vaihtoehtoja oo viime aikoina ollut). Tahtoo vaan telipussien alaosat(rautaosat) ottaa aisaan kiinni. Talvella pirullista kun on liukasta niin joutuu rullia käyttää jatkuvasti. Kuorma päällä vielä pahempaa kun ei voi keventää risteyksissä tai mäissä. Ihan sama onko trippeli alhaalla vai ylhäällä.


    • Rahtimies1

      No jos ilmajousinen, niin meillä on 4 sarjalailnen ilmajousitettu Scania, ja pitää odottaa vähän aikaa kun laittaa käyntiin ennen kuin nostaa telin tai ei nouse kokonaan... Meillä pitää laittaa keskiasentoon jos nostetaan ja painetaan niin kauan ylöspäin että haluttu kevennys tulee... Näin!

      • Vaan

        tähän sivuun sanon että nelossarjan kaanioissa ei oo kevennintä.!!

        Kun painat telinapin ihan ylös pohjaan ja vapautat pysähtyy keskikohtaan ja woila teli on ylhäällä.
        sama juttu kun pistäisit ilmastoinin päälle mut siin se nappi vaan pysyy ylhäällä :D


      • MEINAAN===
        Vaan kirjoitti:

        tähän sivuun sanon että nelossarjan kaanioissa ei oo kevennintä.!!

        Kun painat telinapin ihan ylös pohjaan ja vapautat pysähtyy keskikohtaan ja woila teli on ylhäällä.
        sama juttu kun pistäisit ilmastoinin päälle mut siin se nappi vaan pysyy ylhäällä :D

        Sanonpa vaan että Scania ei ole keventimiä ennen asentanut kun nytten vasta tähän p-t-r-g sarjaan


        jos olette jossain nelossarjan kaniassa telin keventimen nähnyt ni se on sitte jossain pajalla itte lisäasennettu


      • Frakter
        Vaan kirjoitti:

        tähän sivuun sanon että nelossarjan kaanioissa ei oo kevennintä.!!

        Kun painat telinapin ihan ylös pohjaan ja vapautat pysähtyy keskikohtaan ja woila teli on ylhäällä.
        sama juttu kun pistäisit ilmastoinin päälle mut siin se nappi vaan pysyy ylhäällä :D

        Joopa.. Noissa nelossarjan "kaanioissa" ainakin meillä on telinkeventäjä.. Tule vaikka katsomaan jos et usko..


      • kattoo..
        MEINAAN=== kirjoitti:

        Sanonpa vaan että Scania ei ole keventimiä ennen asentanut kun nytten vasta tähän p-t-r-g sarjaan


        jos olette jossain nelossarjan kaniassa telin keventimen nähnyt ni se on sitte jossain pajalla itte lisäasennettu

        Tuu kattoo ja opi.


      • oikeassa ja väärässä
        Frakter kirjoitti:

        Joopa.. Noissa nelossarjan "kaanioissa" ainakin meillä on telinkeventäjä.. Tule vaikka katsomaan jos et usko..

        Oikein on että 4 sarjaan ei oo saanut tehdasvalmisteista telikevennintä.
        HUOM!!! Nostoteliautoissa on nostoteli, telivetoautoissa on kevennin.

        Nostoteliautossa ei puhuta keventimestä vaan painonsiirrosta vetäville pyörille.

        Telivetoautossa puhutaan keventämisestä, koska takimmainen vetävä ei kuulu nousta maasta irti.

        Väärässä olette siinä että pussit paukkuu jos ne paukkuu niin ne on muutenkin olleet viittä vaille hajoamista. YHDEN pussin maksimi kestävyys on nimittäin 30tonnia eli kunnossa olevat pussit kestää kyllä mitä vaan.

        Telikatkaisijan toiminto:
        Alhaalla=Telialhaalla
        Keskiasento=Teliylhäällä
        Yläasento=Painonsiirto vetäville(nousee jos on tarpeeks kevyt kuorma).
        Jos ette usko niin lukekaa autonne ohjekirja, siinä muuten lukee ensimmäisillä sivuilla että "LUKEKAA TÄMÄ ENNEN KUIN LÄHDETTE AJAMAAN" (tai ainakin jotain sinnepäin):D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      89
      2888
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe