Niin valpas...

plöm plöm

Meidän lyhytkarvainen collie on todella vilkas ja valpas. Menen sen kanssa 3 kertaa viikossa yli tunnin lenkin ja päivittäin monta kertaa ulos jollon se saa temmeltää vapaana niin paljon kun huvittaa. Mutta sitä enegiaa riittää! Se kattelee joka päivä ikkunasta ulos ja valppautuu heti jos siellä menee jokin (oli se sitten ihminen, koira, lintu...) . Sitten alkaa kauhea ulina ym. edestakainen kävely kun koira näkee sen jonkun. Tämän vuoksi joudutaan pitämään verhot kiinni ym. Sitten ulkonakin se on hyvin valpas erityisesti jos on lähettyvillä muita koiria. EN saa sitä menemään nätisti ohi kun se niiin kovasti haluaisi leikkimään YMS. (Vaikka siis leikkii joka päivä tunteja muiden koirien kanssa, niin tuntuu, että mikään ei tälle riitä..) Itse en vaan jaksa. Olen todella väsynyt. Hankkiessa koiraa, niin otin Collien siitä syystä, että on rauhallinen, helposti koulutettava, älykäs yms. Nykyinen elämäntilanne laittaa kyllä pinnat kireelle ja siitä syystä turhaudun ehkä helpommin. Niin en halua siitä nyt sitten kommentteja. Mutta onko kyse koiran luonteesta vai onko se häirikkökäyttäytymistä? Johtuuko, että on nuori (noin vuoden) ? Onko kyse paimentamisesta yms. ? Hommaanko samantien koiranomin avuksi, VAI? Tuntuu, että itsellä ei vaan kärsivällisyys riitä :/

8

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä vielä heitä

toivoa... Katsos, sinulla on ystävänä vilkas, iloinen ja nuori koira. Collie ei ole sohvaperunakoira, se vaatii aktiivista toimintaa, pelkkä lenkkeily ei tämän kaverin vireystasoa laske. Edes telmiminen tunteja toisten koirien kanssa ei kaveriasi välttämättä väsytä. Pitkät lenkit kasvattavat kuntoa, jolloin jaksaa entistä enemmän leikkiä ja temmeltää. Nyt nimenomaan ottamaan selvää koiran aktivoimisesta eri tavoin. Tietoa löytyy jo ihan kuuklettamalla. Ja koita päästä mukaan johonkin koirakoulu porukkaan. Sieltä saa mukavasti neuvoa ja koiran kanssa puuhastelu porukassa on kivaa. Kun annat koirallesi paljon myös aivojumppaa, se väsyttää koiraasi ihan toisella tavalla. Kaiken sen ajan ja vaivannäön mitä nyt koirallesi tarjoat, saat myöhemmin moninkertaisena takaisin. Saat iloisen, tyytyväisen koiran, joka on varauksetta kiintynyt sinuun. Samalla saat itsellesi ihan uutta virtaa ja jaksat muitakin asioita ihan toisella tavalla. Tsemppiä teille ja hyvää tulevaa kesää!

• nahkat ovat

vilkkaampia kuin pehkot, korjatkaa jos olen väärässä. Tottakai koirat ovat myös yksilöitä. Samaa mieltä kuin edellinen, liikunnan liiallinen lisääminen on huono keino, sillä pikkuhiljaa koira alkaa vaatia liikuntaa lisää ja lisää, sillä ei väsyttämisen uritys on tosi huono idea. Aivotyötä, yhdessä leikkimistä, collie on erittäin fiksu ja oppivainen, jos sille ei tarjota kuin liikuntaa se stressaantuu ja voi tulla "häiriövilkas". Vuoden ikä vaikuttaa tottakai, nyt olet sille erittäin reilu ja oikeudenmukainen, johdonmukainen, sillä murkkuikä alkamassa.

• varmasti mielellään

neuvoja miten leikittää, aivojumpata. Jos et kehtaa kysyä apua, soita vaikka vain kertoaksesi kuulumisia. Kasvattajat ovat aina onnellisia kuullessaan kasvateistaan.

• 3 v. collie-tytön omistaja

Hanki esim. sellainen pallo, jota pyörittämällä koira saa naksujansa. Muista laskea siinä käyttämäsi naksut pois päivittäisestä ruoka-annoksesta niin ei ala lihoo. Toinen hyvä keino on laittaa tyhjään laatikkoon vaikka tyhjiä vessapaperirullia ja sekaan naksuja niin menee vähän aikaa niiden etsimiseen. Meillä on myös ns. kongi- jonka täytän milloin milläkin. Pelkkä ulkoilu ei siis riitä. Toisaalta itse en anna hirveästi aina leikkiä toisten koirien kanssa - muuten koira ajattelee että jokainen koira jonka näkee leikkii - ja ulina alkaa..

• alkuperäinen ..

Paljon on jo sellaisia leluja mihin koirani saa purkaa enrgiaansa. Ne ei kyllä enää tehoa :/ Se keksii nopeasti konstit ja sitten leluista lähtee teho. Hyvä kun sanoitte siitä liikunnan lisäämisestä. Nimittäin itselläni ei olisi tullut mielenkään... TOKOA olen harkinnut. Varsinkin kesän tullessa olisi erittäin kiva koulutella koiraa ulkona. Agility on myös kiva, mutta en tiedä missä voisi olla lähin rata. Täytyy ottaa selvää :)

• jaksava

Meidän pk (1,5v) on myös tosi valpas. Ikkunasta katselee ja välillä ryntää ovelle kun kadulla joku kulkee. En pysty nousemaan istuimelta ylös saakka kun on jo napittamassa edessä leikkiä tai ulosmenoa odottamassa. Kun sitten otan kengät ja alan laittaa niitä jalkaan, kulkee esstaas edessäni. Sanon aina, että se veryttelee. Tein yhteen muovipullon korkkiin sen kokoisen reiän, että pienet makupalat mahtuvat siitä sisään ja ulos. Sitä se sitten polkee ja pyörittää saaden aina jonkin makupalan ulos. Se on jo hoksannut, että kun polkee sieltä suupuolelta, pullo lennähtää korkki alaspäin ja silloin saa paljon makupaloja. Kyllä koirasi on mielestäni ikäänsä vastaava collie. Kyllä kai kaikki tuon ikäiset koirat ovat yhtä vilkkaita.

• asia kannattaa tosiaan

huomioida. Jotkut lähtevät pyörällä ulkoiluttamaan, että koiran energia purkautuisi, sitten saadaankin pyöräillä ja pyöräillä ja pyöräillä. Tottakai liikuntaa riittävästi, mutta se ei saa olla keino, jolla koira "hiljennetään", siinä tekee myös itselleen karhunpalveluksen saati koiralleen. Ei koiran fysiologia ole tarkoitettu "yli-lenkkeilyyn", tulee vain fysiolog. ongelmia sekä turhaumia koiralle. Kongit yms. on meidänkin collielle ihan liian helppoja, ratkaisee ne heti. Ilmeisesti soveltuvat muille roduille paremmin. Opeta esim. tunnistamaan sormet :) Hierot namia (hajua) sormeen, jota näytät koiralle ja sanot : mikä on etusormi? Koira tökkää tietty tuoksuvaa sormea kuonollaan. Sitten toistoja ja kaikki sormet lopulta. Muista etteivät kaikki sormet saa haista yhtäaikaa, vaihda vaikka kättä.

• Tirkkuli

Jos nuo aktivointi-lelut tms ei toimi niin olisi hyvä opettaa koira tekemään töitä. Tosin siinä pitää sitte olla aikaa opettaa koiralle juttuja. Ja työ ei saa olla vakavaa tai tylsää, vaan kivaa yhteistä tekemistä omistajalle ja koiralle! Mulle jaksaminen ja ajan järkkääminen koiralle oli työn takana aikanaan ku lapset oli pieniä... Työt voi olla mitä vaan, roskien keruuta, tokoliikkeitä, agijuttuja, koiratanssia, temppuja. Pääasia että koira saa aivojumppaa, palvelee omistajaansa ja saa palkaa. Jotkut (en minä kylläkään =D) lenkittää koiransa lyhyessä hihnassa suurimman osan lenkkiä, koira tekee töitä melki kokolenkin. Yksi osuus lenkistä on vapaanaolo, silloin saa riehua. Tosin aika jäävi olen asias neuvomaan ku ittellä jo vanhus, suht rauhallinen sohvaperuna joka kyllä syttyy toimintaan. Tosin kokemusta tuosta rauhoittumisesta on, kun alotettiin agility niin koiralta loppu turhat vouhotukset ja karkailut. Tosin meillä oli siinä sopas muutto, lapsien syntymä jne ressiä joka vaikutti paljo koiraankin. Agility pelasti mun ja koiran mielenterveyden, karkeesti sanottuna =D Heti jos on pidempi tauko treeneissä niin johan taas on korvaton koira vaikka jo laiskanpuoleinen onki! Nyt vaan rupee ikä tuleen vastaan, jotakin muuta pitäis agin tilalle kesiä. Ei kauaa enää voi agia harrastaa rikkomatta koiraa. Pitää keksiä joku uusi harrastus henkireiäksi mulle ja koiralle, jotaki kivaa yhteistoimintaa =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      58
      4118
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      126
      2944
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      43
      2643
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2197
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      437
      1797
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      62
      1277
    7. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      72
      1266
    8. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      57
      1170
    9. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259