Tärkeä kysymys

islamin opetuksesta

Hei kaikki muslimilasten äidit ja isät, Mieheni on muslimi, Suomen kansalainen, mutta alun perin Irakista, ja lapsemme saavat islamin opetusta koulussa. Se on sinänsä todella hyvä, että jokaisella on oikeus oman uskonnon opetukseen. Sitä arvosta ntodella. Minusta kuitenkin opetus on alkanut vaikuttaa pakkosyötöltä, Koraani esitetään ainoana totuutena ja oppilaat rukoilevat ja opettelevat Koraania ulkoa tunnilla. Lapsemme vaikuttavat joskus jopa ahdistuneilta asiasta, koska ovat oppineet myös itse ajattelemaan asioita ja eivät voi niellä tuosta vain kaikkea tuntien antia. En oikein pidä tällaisesta, vaan haluaisin pohdiskelevampaa ja monimuotoisempaa opetusta, jossa käsiteltäisiin arvoja ja elämänkatsomuksia vähän laajemminkin. Olen käsittänyt, että näin on luterilaisen uskonnon opetuksen puolella. Mieheni on hyvin maltillinen muslimi ja on kanssani samoilla linjoilla. Mikä on teidän käsityksenne ja mitä kokemuksia teillä on? Kiitos jo etukäteen keskustelusta, jos sitä tulee...

8

1233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole montakaan

      pätevää islamin opettajaa. Sen sijaan islamin uskonnon opetussuunnitelma pitäisi koulussa olla. Pyytäkää se itsellenne ja seuratkaa, noudattaako opettaja sitä vai ei. Tarvittaessa voitte keskustella opettajan tai rehtorin kanssa asiasta.

    • haskiisa ei jaksa kirjautua...

      Meidän lapsemme käyvät et-tunneilla joka on mielestäni erittäin hyvä vaihtoehto. Islamin opetusta saa kyllä vanhempanakin, jos pätevää opettajaa ei alueelta löydy (asia johon myös me olemme törmänneet) Keskustele asiasta koulun rehtorin kanssa, häneltäkin voi tulla hyviä vinkkejä ammattilaisen näkökulmasta.

    • islamin uskon
    • Myös iranilaisen vaimo

      Itse olen aina ollut pakanarekisterissä, mieheni on sunnimuslimi. Päädyimme siihen, että lapsemme voivat oppia ateismin minulta, islamin isältään ja normaalin kristinopin koulussa.

    • Šarian laki on aika

      kattava ja ylipääsemätön laki, en kyllä kehoita ketään tottelemaan sitä lakia mikä oikeuttaa miehet tekemään mitä haluaa ainakaan Suomessa, arabimaat on erikseen jossa sitä uskontoa harjoitetaan mittavasti mutta Suomen vallassa olevat uskonnot ei ole siine päinkään mitä koraani sanoo, muta mutta, turha on enää perääntyä kun et voi.

      • ei Suomessa painoa

        Suomessa noudatetaan Suomen lakia, joka on kaikille sama.


    • iakilainen nainen

      hei. pitää alusta tehdä selväksi ei kannata alistua. meidän perheessa taas noi uskonto asiat ovat eritäin vapaa se on harmillista kun sitäkin aina yleistetaan en tiedä teidän suhdesta mutta keskustele miehesi kanssa itse olen irakilainen mutta en uskontohullu syunnyinmaasta riipumatta ei pitäisi alistua.

      • kristitty nainen

        muslimimiesystäväni jonka kanssa suunnittelemme avioliittoa on sitä mieltä että muslimin lapset tulee kasvattaa muslimeiksi mutta itse haluaisin tarjota mahdollisille lapsillemme mahdollisuuden tutustua myös kristinuskoon ja tehdä itse valintansa. Onko kokemuksia miten asiasta voisi miehen kanssa jutella. Yksi vaihtoehtomme on adoptoida lapsia jolloin mies ei koe sitä velvoitetta mutta olisi kiva antaa mahdollisuus myös biologisille lapsille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe