Sisältämmekö havaitsemme itsemme vaiko ulkoa
Mitähän mahdan tarkoittaa?
36
1032
Vastaukset
- mahdatkaan?
sisältämme me itse tiedämme muita voimme huiputtaa
- tankavaara
voisiko olla että silloin huiputtaa tällöin itseä
- t.l.
Joskus on hyvä kattella itteensä myös "ulkoapäin", ikäänkuin toisen silmin. Niin, mitä näkisimmekään ittestämme. Sisältäpäin katottuna näemme toisin, ehkä parempana ehkä huonompana, miten kukin näkeekään. Tätäköhän tarkoitit? Vai tulkitsinko väärin? Mielenkiintoinen aloitus. :)
- tankavaara
Me olemme "itsessämme" ja omissa arvoissamme/ajatusmaailmassamme niin kiinni, ettemme havaitse sitä mitä oikeasti olemmekaan. Emmehän ole vain subjekti, joka...
sillä ulkoapäin katsottuna "näkee" itsessään paljon hyvää ja myös pahaa mutta sisältäpäin jos osaa itseä katsoa näkee enemmänkin kuin oman itsensä ?
- tankavaara
Ulkoapäin paljastumme "jonkinlaiseksi" ja vasta uskaltauduttuamme katsomaan syvältä itseämme voimme mahdollisesti nähdä "yhteisen".
- henri|
viellä täällä mullakin henki pihisee.
- henrii
emme, itsemme, emme, miksi, maxsi, sillälailla, tällälailla, että mitä tarkoitat, ulkona.
Mahdotonta on nähdä sisäpuolelta peili tarvitaan
- tankavaara
eikö jokainen ihminen ole toisen peilausta vain
tankavaara kirjoitti:
eikö jokainen ihminen ole toisen peilausta vain
En yhtään tiedä :) vain kuvajainen pinnassa peilin olen itsenikö näen?
- tankavaara
PupuPuskasta kirjoitti:
En yhtään tiedä :) vain kuvajainen pinnassa peilin olen itsenikö näen?
sanot jotakin ja minä vastaan siihen reagoit itse
- varmaan
Tähystystä molemmista päistä. Sillä tavalla näkee sisälle mitä muuten ei voisi nähdä.
- tankavaara
... kyllä.
- Heikunkeikku
...arvailemaan, kun on helpompikin tapa :) Kertakaikkisesti kysymällä asianomaiselta itseltään. Siis: Mitä mahdat tarkoittaa? Voiko "havaita" itseään ypösen yksin? Tarvitsisiko sitten, jos ei olisi ketään toista ihmistä vaikkapa olemassakaan. Heti kun tuloo toinen immeinen siihen eteen, syntyy vuorovaikutteisuus. Toinen ihminen Reagoi. Jollakin tavalla. Hokaa, että Hei mä en ole näkymätön. :) ( on pareet lukea vain toisella silmällä ja ripotella huumoria päälle)
- tankavaara
Silti meillä ihan jokaisella on mielikuvitus, joka on uskomattomampi kuin uskommekaan...kunhan vain joskus meillä olisi mahdollisuus keskittyä siihen.
"Hämärän taa", lainaus: "ehkä jonain yönä vielä kaiken selvemmin sä näät, kunhan silmäsi tuttuu vain tähän hämärään". Tämän perusteella päätelmäni on; Ei ole kyse sisältämmekö vaiko ulkoa, vaan näkeminen on koska tai "hetki". Eikö joku kuolemanporteilla käynyt ole kertonut, kuinka näki elämänsä 'kristallin kirkaana'?
- tankavaara
sisältää "tässä ja nyt"- olemisen, jota vailla olemme vain "katkeran huolestuneita muuallaolijoita (liioitellusti sanottuna).
täydellinen.
- tankavaara
toivottavasti minusta tulekaan täydellistä.
- minun tapani kokea
Kun löytää tiensä itseensä on niinkuin kotona. kokemuksen rintaääni
- tankavaara
Tehnyt "matkan"?
- Yxitypy
olisko näin: Mehän yleensä toistamme ulkoa opittuja asioita, mutta mikä lähtee meistä omasta itsestämme.. tai siis on meidän oma ajatus. Ääh.. en taida osata selittää :=((
- kawe
pohtia......... Sisäinen minä tarkastelee asioita subjektiivisesti, itseään tulkiten Ulkoista minää tarkkailevat muut objektiivisesti Nämä asiat sotkee esim. rakastuminen........
- tankavaara
pääse "irti" opituista asioista, mutta onneksi meillä on mahdollisuus päästää joistain asioista irti ja oppia uuttakin. Meillä aidosti on valinnanvapaus... miten sitä käytämme on jo hieman toinen juttu.
- itse kukin
olemme eniten sisältä itseämme havainnoimassa kun minuutemme arastelee ja vapisee omien laushdustemme tai kirjoitustemme tai muiden tuotostemme välittömänä 'heti-reaktiona'. Timanttikaivoksissakin ropsahtelee kun magmapesäkkeet riehaantuvat. GejkkaTsii
- tankavaara
kärsivällisyyttä meissä ei enää ole... elämmehän kvarttaalitaloutta. Vai voisko olla muutoin?
- G.J
tankavaara kirjoitti:
kärsivällisyyttä meissä ei enää ole... elämmehän kvarttaalitaloutta. Vai voisko olla muutoin?
annan linkin miun opettajan jutusteluihin AREA t:ssä. Kyllä 15 v sitten oli iso ilo kun ensin törmäsin hänen kirjaansa ja sitten oli tentittävä ettikan tentti hänelle ja siitä innostuin istumaan filosofian luennoillakin useammankin teeman kautta. Hän on ihminen ja kaiken hyvän lisäksi mies, joka ajattelee kuin minä ihmisenä olemisesta, mutta osaa asettaa sanansa kuunneltavasti. Ihmisenä oleminen: mm 'suru, 'pelko, ' viha ja häpeä. Suomen sanoissakin hänellä on 'valta' sanan analyysiä http://www.areatv.fi/nettiareatv.php?tunnus=Ihmisena oleminen - Pelko
- tankavaara
G.J kirjoitti:
annan linkin miun opettajan jutusteluihin AREA t:ssä. Kyllä 15 v sitten oli iso ilo kun ensin törmäsin hänen kirjaansa ja sitten oli tentittävä ettikan tentti hänelle ja siitä innostuin istumaan filosofian luennoillakin useammankin teeman kautta. Hän on ihminen ja kaiken hyvän lisäksi mies, joka ajattelee kuin minä ihmisenä olemisesta, mutta osaa asettaa sanansa kuunneltavasti. Ihmisenä oleminen: mm 'suru, 'pelko, ' viha ja häpeä. Suomen sanoissakin hänellä on 'valta' sanan analyysiä http://www.areatv.fi/nettiareatv.php?tunnus=Ihmisena oleminen - Pelko
samoin kuin hän. Muutos minussa on tapahtumassa pois "järkeistämisestä"... onnistunko? En tiedä? Minäkin ajattelin ennen, että ihminen on kehittymässä "älylliseen" suuntaan ja hänellä olevat tunteet seuraavat evoluutiota. Nykyisin olen aivan eri mieltä. Uskon, että tunteet ovat syvempiä ja vain "jäämistöä" evoluution myötä. Olen varma, että eläimillä on tunteita, jotka puuttuvat ihmisiltä... mikään ei muutoin "selitä" sitä tunteittomuutta ja iloa miten ihminen "tuhoaa" asioita oman edun tavoittelun myötä.
- G.J.
tankavaara kirjoitti:
samoin kuin hän. Muutos minussa on tapahtumassa pois "järkeistämisestä"... onnistunko? En tiedä? Minäkin ajattelin ennen, että ihminen on kehittymässä "älylliseen" suuntaan ja hänellä olevat tunteet seuraavat evoluutiota. Nykyisin olen aivan eri mieltä. Uskon, että tunteet ovat syvempiä ja vain "jäämistöä" evoluution myötä. Olen varma, että eläimillä on tunteita, jotka puuttuvat ihmisiltä... mikään ei muutoin "selitä" sitä tunteittomuutta ja iloa miten ihminen "tuhoaa" asioita oman edun tavoittelun myötä.
Spinozan ilon kautta Stoalaisen ihmiseen joka järjellä tyynesti hyväksyy mitä tuleman pitää. Ajattelu on keskeisessä roolissa koska ihmisen käyttäytyminen ja reaktiot syntyvät käsitysten kautta ja käsityksiä voi muokata ajattelemalla. Järkeistäminenkin on ajattelun ansa vaan ihminen on tunteiden aihiooilla ympätty kuin piilomiinakenttä ja Turusen sanoin *Tunteet ovat elämän liimaa. Ilman tunteita meillä ei ole suhteita kohdatuista ilmiöistä tehtyyn havaintoihin. Tunteellisimmat tahmatassut tyytyvät hunajaan, toiset tykkää miekkojen kilistelystä. Mutta tunteet on kaikkea mitä ihmiset ovat.
- Meriläinen
G.J. kirjoitti:
Spinozan ilon kautta Stoalaisen ihmiseen joka järjellä tyynesti hyväksyy mitä tuleman pitää. Ajattelu on keskeisessä roolissa koska ihmisen käyttäytyminen ja reaktiot syntyvät käsitysten kautta ja käsityksiä voi muokata ajattelemalla. Järkeistäminenkin on ajattelun ansa vaan ihminen on tunteiden aihiooilla ympätty kuin piilomiinakenttä ja Turusen sanoin *Tunteet ovat elämän liimaa. Ilman tunteita meillä ei ole suhteita kohdatuista ilmiöistä tehtyyn havaintoihin. Tunteellisimmat tahmatassut tyytyvät hunajaan, toiset tykkää miekkojen kilistelystä. Mutta tunteet on kaikkea mitä ihmiset ovat.
tuon takana on köntti pään sisässä jota aivoksi kutsutaan. Tunteet ja ajattelu, liikunta kaikki lähtee aivoista. Otetaan aivot pois, mitä sen jälkeen tekee tai kokee ihminen tai muukaan elävä olento?
- G.J
Meriläinen kirjoitti:
tuon takana on köntti pään sisässä jota aivoksi kutsutaan. Tunteet ja ajattelu, liikunta kaikki lähtee aivoista. Otetaan aivot pois, mitä sen jälkeen tekee tai kokee ihminen tai muukaan elävä olento?
se valo sieltä tunnelinpäästä imaista ihmisen sen kierrätysosan uudenlaisiin käsittämisen ja olemisen muotoihin joka selviää toisenlaisissa maailmoissa. ja jäljelee hylätty ihmisen biomaatuva suojapuku laitetaan puupalttooseen ja kaivetaan maahan tai poltetaan ja lopputuloksena ruumis antaa arsenikkinsa, mineraalinsa ja muut osat takaisin biohajottamoon. . ? ... ? . Aika mielenkiintoisia juttujahan netissä ja kirjoissakin kiertelee vaan miulle riittää hetken haasteet.
- Meriläinen
havaitsemmekin sisältämme toisen ja toiset, silloin voisimme olla yhtä, eikä itseämme tarvittaisi enää.
- tankavaara
sellaiseen päätelmään tulit?
- Meriläinen
tankavaara kirjoitti:
sellaiseen päätelmään tulit?
ja asioita mielessäni, ja nyt ne pyörähtivät tälle laidalle. Kenties elokuvan johdosta jonka juuri katsoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 342373
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle472106- 442068
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3231863- 1191514
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161435Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71308Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101167- 411065
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661036