Ulkona nukkuminen

titi

Hei! Onko mitään pakkasrajaa ulkona nukkumiselle? Meidän neiti on nyt 7kk eikä suostu sisällä päivisin nukkumaan. Kun on kuullut erilaisia mielipiteitä, osa sanoo että saa nukuttaa on keli mikä tahansa ja osa sit taas sanoo muuta. Vai käytänkö siinäkin maalaisjärkeä? Onko teillä vinkkejä miten saisin neidin nukkuun sisälläkin päiväunia?

28

22185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkeä

      Kyllä itse olen ulkona nukuttanut kelillä kuin kelillä.Meillä oli vaunuissa lampaan karva alla ja makuupussi ja täkki päällä niin että näkyi vain nenän pää kovilla pakkasilla.Voihan kuomun eteen laittaa vaikka sideharson ettei viima suoraan pääse sisään.On lapsikin terveempi kun saa nukkua ulkona raittiissa ilmassa.

    • Mommy78

      Alle puolivuotiaalle vauvalle neuvolan pakkasraja ulos menemisessä oli -10 astetta, pienellä vauvalla kun keuhkot eivät ole vielä täysin kehittyneet ja voivat ilm. vaurioitua liian kylmästä ilmasta. Kyllähän se itselläkin ottaa pakkanen henkeen kun ulos menee ja "ilmasto" vaihtuu. Sitä vanhempi saa sitten neuvolan mukaan nukkua unet 15 pakkasasteeseen asti ja kylmempi jos on niin mieluiten sisällä. Mutta maalaisjärkeä saa toki käyttää, esim. jos on lasitettu parveke niin siellä voi olla varsinaista ulkolämpötilaa lämpimämpää kun on suojaisa paikka. Itse laitoin joskus vaununkoppaan "pääpäähän" nurkkaan lämpömittarin ja 15 min kuluttua tarkistin mikä on tilanne- hämmästyttävää miten esim. kun pakkasta oli 12 astetta saattoi kopassa silti olla reilusti alle 10 astetta! Meillä tyttö nukkui tavallisella (ei laseja) parvekkeella, harso aina kuomun edessä.

    • madame

      ulkona nukuttaminen on vanhanaikainen suomalainen tapa!!! ymmärrän kyllä kesällä, keväällä, syksyllä vauvan nukuttamisen vaunuihin ulos, mutta en talvella??? menkää itse nukkumaan toppavaatteissa ulos -15 asteen pakkaseen! omaa lastani en ole ikinä nukuttanut ulos talvella pakkaseen mutta kesällä,syksyllä, ja keväällä kylläkin, eihän koiriakaan pidetä ulkona pakkasilla?(paitsi jotkut maalaisjuntit jotka ovat vanhanaikaisia) tyttöni ei ole sen sairaampi kuin muutkaan ikäisensä lapset vaikka en ole häntä pakkasella vaunuihin nukuttanutkaan että se siitä uskomuksesta!!!!!!!!

      • eeva

        meillä on 3kk ikäinen tyttö ja ulkona hän on ollut vaunuissa nukkumassa vain silloin kun itse lähden ulos kävelylle.koska räntäsateella tai kovalla pakkasella en itsekään mielelläni ulos mene, on vauva nukkunut unensa sisällä. toki eräs syy on myös se että hän huutaa aina naama punaisena vaunuissa, koska inhoaa kaikenlaisia päähineitä... huuto lakkaa melkein heti kun ottaa lakin pois! mutta se on jo toinen juttu...


      • Mam
        eeva kirjoitti:

        meillä on 3kk ikäinen tyttö ja ulkona hän on ollut vaunuissa nukkumassa vain silloin kun itse lähden ulos kävelylle.koska räntäsateella tai kovalla pakkasella en itsekään mielelläni ulos mene, on vauva nukkunut unensa sisällä. toki eräs syy on myös se että hän huutaa aina naama punaisena vaunuissa, koska inhoaa kaikenlaisia päähineitä... huuto lakkaa melkein heti kun ottaa lakin pois! mutta se on jo toinen juttu...

        Ei kyllä tulisi mieleenikään nukuttaa vauvaa ulkona pakkasella. Lapsi oppii kyllä nukkumaan sisälläkin; puhun nyt viiden lapsen kokemuksella. Ei tee hyvää pienen lapsen hengityselimille raaka pakkasilma.


      • Hyvin nukkuu!

        No kyllä me ainakin ollaan telttailtu vaeltaessa talvellakin, siis me aikuiset. Ja parhaat unet saa juuri silloin! Kyllä aikuinenkin nukkuu loistavasti pakkasella ulkona!

        Ja niin nukkuu lapsikin. Minua on nukutettu vauvana ulkona vaikka 30 asteen pakkasella, samoin miestäni. Ja samalla tavalla me olemme nukuttaneet kaikkia lapsiamme. No joo, varmaan se 30 on se raja, ei sitten kovemmilla pakkasilla, jos niitä joskus harvoin on.

        Oleellista on se, että kovalla pakkasella lapsi pitää pukea oikein. Makuupussi on tärkeä asia, ihmisen keho lämmittää sen pussin. Ahh... Kateellinen olen pienille, kun saavat vaikka joka päivä nukkua ulkona. Itselle se on vain harvinaista herkkua pari viikkoa vuodesta.


    • Jossu

      eikös se pakkasraja ole toi 15 astetta...!? meillä nukutaan kaikista parhaiten ulkona. Ulkona yleensä 4 tuntia ja sisällä saatta uni maistaa ½ tuntia...! En ole vielä keksinyt konstia saada nukkumaan pidempään sisällä päiväunia! Tuosta pakkasella nukkumisesta...mittasin yks päivä jolloin oli 12 astetta pakkasta niin vaunuissa oli 19 astetta plussan puolella!! et ei siellä nyt niin kylmä ole...

      • Mam

        Sittenhän vaaville riittää kesävaatteet päälle.


      • jossu
        Mam kirjoitti:

        Sittenhän vaaville riittää kesävaatteet päälle.

        Tajusit aivan oikein!!!! Eiku shortsit jalkaan vaan...! Tarkoitin että ei siellä vaunuissa ole 12 astetta pakkasta vaikka ulkona olisikin... ainakaan meillä ei ole kun laittaa vaatetta tarpeeksi päälle ja lampaantaljan vaunuihin niin kyllä tarkenee! on vauvallekkin mukavampi kun ei tarvitse väsyneenä kitistä kun ei ole saanut nukkua niitä totuttuja unia ulkona! En kyllä oikeen ymmärrä tätä hysteeriaa,että vauvaa ei voisi nukuttaa pakkasella ulkona...! Kyllä minusta on ainakin mukava talvellakin työnnellä vaunuja ulkona,eikä tököttää neljän seinän sisällä koko talvea!!


      • Mam
        jossu kirjoitti:

        Tajusit aivan oikein!!!! Eiku shortsit jalkaan vaan...! Tarkoitin että ei siellä vaunuissa ole 12 astetta pakkasta vaikka ulkona olisikin... ainakaan meillä ei ole kun laittaa vaatetta tarpeeksi päälle ja lampaantaljan vaunuihin niin kyllä tarkenee! on vauvallekkin mukavampi kun ei tarvitse väsyneenä kitistä kun ei ole saanut nukkua niitä totuttuja unia ulkona! En kyllä oikeen ymmärrä tätä hysteeriaa,että vauvaa ei voisi nukuttaa pakkasella ulkona...! Kyllä minusta on ainakin mukava talvellakin työnnellä vaunuja ulkona,eikä tököttää neljän seinän sisällä koko talvea!!

        Ihan tosissanihan minä tuossa olin. Itsekin pidän rajana tuota 15 pakkasastetta, koska sitä kylmempi ilma saa omankin nenäni vuotamaan ja keuhkot salpaantumaan. Viime vuonna joulun aikoihin oli tosi kovat pakkaset, ja silloin oli kerta kaikkiaan pakko opettaa vauva nukkumaan sisällä. Kyllä hän oppi, mutta ei se kädenkäänteessä tapahtunut. Nykyään 1v 5kk ikäinen nuorimmaiseni nukkuu yhtä hyvin sisällä ja ulkona, mutta mieluummin nukutan ulkona, jos sää sallii.


      • Nönnö
        Mam kirjoitti:

        Ihan tosissanihan minä tuossa olin. Itsekin pidän rajana tuota 15 pakkasastetta, koska sitä kylmempi ilma saa omankin nenäni vuotamaan ja keuhkot salpaantumaan. Viime vuonna joulun aikoihin oli tosi kovat pakkaset, ja silloin oli kerta kaikkiaan pakko opettaa vauva nukkumaan sisällä. Kyllä hän oppi, mutta ei se kädenkäänteessä tapahtunut. Nykyään 1v 5kk ikäinen nuorimmaiseni nukkuu yhtä hyvin sisällä ja ulkona, mutta mieluummin nukutan ulkona, jos sää sallii.

        Sarkasmi ei toimi netissä, välttäkää sitä.


    • mamuska

      Meillä poika nukkuu kyllä ulkona, säällä kuin säällä. Ei ole minulla ainakaan mitään vinkkiä sisällä nukuttamiseen, meillä kun poika ei sisällä nuku muuta kuin yöunet!

      Tarpeeksi vaatetta päälle, toppanen vauvan makuupussi, (tarvittaessa lisäpeittoja) ja joku peitto siihen vaunun suulle, niin sinne ei puhalla viima eikä pääse pakkanen, mutta happi kulkee, pakkanen ei ole liian raaka ja vauva viihtyy. Semmoset vajaa -30astetta on nyt kylmin ilma ollu nukkua ulkona.

      Ja minä taas en näe mitään syytä olla nukuttamatta ulkona! Ja nukkuisin toki itsekin ulkona, jos joku minut ensin pukee ja keinuttaa uneen..

      • kelikuinkeli

        Täällä etelässä harvoin pakkanen ylittää yli 20 astetta, mutta olen samaa mieltä kanssasi. Yli 1-vuotias voi nukkua päikkärinsä ulkona säällä kuin säällä, tarpeeksi vaatetta vaan päälle ja suojaa viimaa vastaan. Sitä nykyään ei muutenkaan ihmiset ulkoile tarpeeksi, kun lapsi saa edes päikkärit ulkona niin ei tarvitse koko päivää olla tunkkaisessa sisäilmassa tai ostoskeskuksessa (jossa yleensä näkee lapsia nukkumassa rattaissaan huonossa asennossa haalarit päällä...)


    • Herätkää

      Vaikka tämä viestiketju on jo aika vanha, niin en voi olla kommentoimatta.. en ymmärrä tätä ulkona nukuttamisen hysteriaa?! Kyllä vauva nukkuu sisälläkin jos on tarpeeksi väsynyt. Ja mitään terveydellisiä syitä tuohon ulkona nukkumiseen ei kyllä ole, ellei sitten satu asumaan jossain hometalossa jossa huono ilmanvaihto. Itselläni on 2 tervettä lasta, jotka ovat vauvoina nukkuneet aika paljon sisällä. Ulkona ehkä muutaman kerran viikossa. Ja kovilla pakkasilla ei koskaan. Tämä ulkona nukuttaminen on suomalainen tapa, esim. etelä euroopassa katsovat vähän kieroon jos siellä sanoo että vauva nukkuu ulkona. Joten turha väittää että lapset ovat jotenkin terveempiä kun nukkuvat ulkona, mitään tieteellistä pohjaa siihen ei ole! Ja tosiaan pienelle vauvalle kovassa pakkasessa nukkuminen on jopa vaarallista.

      • Lolie

        Sen verran on pakko sanoa,että ei se meidän vauva nukkunut sisällä päiväuniaan vaikka oli kuinka väsynyt. Sisällä hysteeristä huutoa ja taistelua unta vastaan ja kun pisti toppavaatteet päälle ja vaunuihin niin sammui heti!
        Nykyään 1,5veenä nukkuu jo päikkärit sisällä kun kesällä siihen opeteltiin, kun kesähelteillä ei meidän kuumakallea voinut rattaissa pitää..

        Laitoin vauvan ulos nukkumaan kun oli -17 astetta, täkki vaunujen päällä ja vaunujen "tuuletusaukot" auki jotta ilma vaihtuu. Vaunuissa oli -3 astetta kun mittasin.
        En sano että lapset olisivat terveempiä kun nukkuvat ulkona, se vaan toisille on ihan ehdoton jos haluaa että lapsi nukkuu pidemmät päikkärit kuin 20min. Eli näissäkin asioissa on paljon eroja niinkuin kaikessa muussakin mikä liittyy lapsiin.


    • Minä

      Meillä 6kk ikäinen tyttönen on aina nukkunut päikkärit pihalla. 20 asteen pakkasella laitoin lämpömittarin vaunukopan sisään ja näytti plus 10. Tosin meillä on vaunun päällä sadesuoja, joka vähän pitää tuulta loitolla ja kuomun edessä on harso ja käsipyyheliina, muutenhan kaikki lämpö karkaisi. Neidillä on aina tosi lämpöset jalat ja kädet, muttei kuitenkaan hikiset kun herää. Makuupussin alla on fleeceviltti ja neidillä on päällä fleecehaalari ja pakkauksen toppahaalari.

    • Ei enää ulkona

      Ulkona olen minäkin tähän asti nyt puolivuotiastani nukuttanut. Viime viikolla pojan posket tulivat aivan punaisiksi ja punaisina ovat pysyneet. Nukkui vaunuissa tuulelta suojattuna, pakkasta oli -12 astetta. Nyt olen tuosta poskien punaisuudesta huolissani ja päiväunet on nukuttu sisällä. Neuvolassa lohdutettiin, että punaisuus häipyy aikanaan, mutta pitää olla varovainen kylmällä. Onko muita parempia neuvoja?

    • tammikuu83

      -12 raja meillä ja kuomun eteen froteepyyhe tai fleece peitto niin kuomun sisällä on lämmin!!!!! jurottakoot nämä vanhanaikaiset idiootit sisällä koko talven jos huvittaa, ilmankos on masentuneita äitejä paljon kun eivät käy ulkona aivojaan tuulettamassa=)

    • Aatsipoppa

      Yhdyn edelliseen! Meidän 3,5kk ikäinen poika nukkuu mahdollisimman paljon ulkona ja ulkonanukuttamisen jälkeen on paljon paremmalla tuulella kuin jos sisällä nukkusi.. Hyvän happihyppelyn saa itsekki ku käy vähän vaunuja työnteleen ja koiraa samalla ulkoiluttaa :)

    • tammikuu83

      yötkin menee vauvalla paljon paremmin kun nukkuu päivällä ulkona ainakin meillä. ja muutenkin minusta on kiva että lapsi nukkuu ulkona ja saa raitista ilmaa.ja nukkuukin paremmin ulkona.

    • Minttulilja

      Oma vauvani syntyi keskosena ja keskosillahan on suurempi riski sairastua hengityselinten sairauksiin, joten en ole häntä talvella ulkona nukuttanut. Nyt kesällä ja varmaan vielä syksylläkin nukutan ulkona, mutta talven tullessa siirrytään taas sisälle.

    • tontut

      Jaa, nämä äidit siis nukuttavat sisällä että vauva saa raitista ilmaa :) hehhe. Kyllä me pakkasilla ulos mennään, sekä äiti että vauva, ettei sen takia tarvii ulkona nukuttaa kun äiti itse ei viitsi mennä ulos!

    • sdkposdg

      Mun on ollut pakko viedä ulos meidän vauva jo 4kk iässä -20 asteen pakkaseen. Mies päivät töissä niin mun on pakko lenkittää koira päivällä tai muuten tulee paskat sisälle. Ja vauva pitää ottaa mukaan tietysti eihän sitä nyt kotiakkaan voi jättää. Ja vieläpä meidän vauva on syntynyt keskosena melkein 2kk etuajassa! eli periaatteessa on jo 2kk lasketussa iässä ollut -20 asteen pakkasessa. Mutta puen vauvalle tosi paljon vaatetta. Pitkähihanen body ja puolipotkarit, sisähaalari siihen päälle, sen päälle mummon kutoma villanuttu, sen päälle toppahaalari. Käsiin tulee normaalit tumput, villatumput ja toppatumput, jalkoihin villasukat ja toppatöppöset. Päähän 2 lakkia. Ja koko "helahoito" laitetaan makuupussiin vaunuihin jossa suojana on vielä harso. Vauvalla ei oo koskaan ollut mitään hätää vaunuissa, nukkuu hyvin ja sisälle tultaessa vauva on jokapuolelta lämmin ei kylmyydestä tietoakaan.

    • ...............

      Muistakaa nyt hyvät ihmiset, että tuo pakkasraja vauvalle (-10'c) ei ole olemassa siksi, että vauvalle tulisi liian kylmä- pukemalla tarpeeksihan saat vauvan jopa hikoilemaan missä pakkasessa vain.

      Kyse on siitä, että vauvan keuhkot eivät ole tarpeeksi kehittyneet ja saattavat jopa vaurioitua siitä, että vauva joutuu nukkumaan kovassa pakkasessa. Voi tulla astman kaltaisia oireita ja keuhkojen tilavuus pienentyä, hengitysvaikeuksia kun keuhkorakkulat eivät pysty selviämään kylmästä, jne. se on kamala rasitus pienen kehittyville keuhkoille tuo kova kylmyys

      • ...///......

        Lässyn, lässyn.


      • Lopeta jo!!!!!!!!!!!

        Tällä ................ taitaa olla oikein missio päällä, kun täytyy vanhatkin ketjut nostaa pintaan. Oletko sairastuttanut lapsesi palelluttamalla hänet pakkasessa vai mistä moinen vouhkaaminen?

        Tässä kirjoittaa kolmen lapsen äiti, joka on ulkoiluttanut vauvojaan täysin ilman pakkasrajoja. Terveitä, fiksuja, opiskelevia nuoria heistä on tullut ja keuhkot ovat loistavassa kunnossa. :D


      • niiip
        Lopeta jo!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Tällä ................ taitaa olla oikein missio päällä, kun täytyy vanhatkin ketjut nostaa pintaan. Oletko sairastuttanut lapsesi palelluttamalla hänet pakkasessa vai mistä moinen vouhkaaminen?

        Tässä kirjoittaa kolmen lapsen äiti, joka on ulkoiluttanut vauvojaan täysin ilman pakkasrajoja. Terveitä, fiksuja, opiskelevia nuoria heistä on tullut ja keuhkot ovat loistavassa kunnossa. :D

        Aika moni kirjoittaa täällä tuolla ............. nimimerkillä.


      • Lopeta jo!!!!!!!!!!!
        niiip kirjoitti:

        Aika moni kirjoittaa täällä tuolla ............. nimimerkillä.

        Kyllä, mutta yhdellä ................. on aiheena ulkona nukuttaminen pakkasella. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe