Tamponi ja side yhtäaikaa

tytöt

Onko normaalia, jos käyttää tamponia, että joutuu käyttämään myös sidettä yhtäaikaa? Miksi vaikka käyttää tamponia niin lanka muuttuu veriseksi ja tulee vuotoja läpi? Onko norrmaalia, että menkkojen aikaan virtsaputkesta tulee verta?

23

9392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Taitaa olla väärä imuteho, jos joutuu käyttämään sidettä tampoonin kanssa yhtä aikaa. Jos tampooni vuotaa läpi, vaikka se ei ole ollut vielä kauan sisällä, on todennäköisemmin kyse ohivuodosta. Käytössä on silloin luultavasti Tampax, joka laajenee pituussuunnassa ja ehkäsee huonosti ohivuodot. Kannattaa vaihtaa toiseen merkkiin. Ei ole normaalia, että verta tulee virtsaputkesta. On kyllä sairauksia jotka selittävät vuodon, mutta normaaliksi sitä ei voi sanoa. Lääkäriin on mentävä, jos veri tulee väärästä paikasta. Helposti tosin kuvittelee veren tulevan virtsaputkesta menkkojen aikana, vaikka se ei sieltä tulekaan.

      • tytöt

        Mihin merkkiin kannattaisi silloin vaihtaa? Pitäisi kuitenkin olla asettimella varustettu tamponi.


      • edellinen vastaaja
        tytöt kirjoitti:

        Mihin merkkiin kannattaisi silloin vaihtaa? Pitäisi kuitenkin olla asettimella varustettu tamponi.

        OB:lla ainakin on asettimellisia tampooneja ja ne laajenevat leveyssuuntaan. Ei tule ohivuotoja. Tosin eipä nuo ilman asentintakaan tulevat tampoonit ole mitenkään vaikeita käyttää. Samankokoisia ne ovat kuin asettimellisetkin ja laitetaan samaan paikkaan. Ainoa ero on siinä, että joutuu työntämään sormen sisäänsä ja se on ilmeisesti joillekin ihan hirveää. Pyh.


      • duudni
        edellinen vastaaja kirjoitti:

        OB:lla ainakin on asettimellisia tampooneja ja ne laajenevat leveyssuuntaan. Ei tule ohivuotoja. Tosin eipä nuo ilman asentintakaan tulevat tampoonit ole mitenkään vaikeita käyttää. Samankokoisia ne ovat kuin asettimellisetkin ja laitetaan samaan paikkaan. Ainoa ero on siinä, että joutuu työntämään sormen sisäänsä ja se on ilmeisesti joillekin ihan hirveää. Pyh.

        Moikka! Tiedäthän että tamponi pitäisi vaihtaa riittävän usein (n4-6 tunnin välein) Jos sinulla on käytössä vaikkapa normaali kokoinen tamponi, ja se menee esim. vain kahdessa tunnissa täyteen, niin vaihda sitten isompaan, super kokoon! Tamponin tiuhaan tahtiin vaihtaminen on myös terveys syistä tärkeää, ettei pääse syntymään mitään tulehduksia tms. Kannattaa myös lukea aina tamponien käyttöohje! Oletko varma että veri tulee juuri virtsaputkesta? Jos sinulla on verinen tamponi / lanka niin veri saattaa tarttua virtsaan myös siitä, ja useimmiten jos virtsaat ilman tamponia niin tietenkin verta tippuu sitten myös virtsan mukaan! Asettimellinen tamponi todella on hygieenisempi (muista kuitenkin kädet pestä siitä huolimatta ennen ja jälkeen laiton!) ja muutenkin yleensä helpompi laittaa kuin ilman asetinta olevat tamppoonit! Voi myös olla tarpeen, että kun kuukautisvuoto vähenee viimeisiä päiviä kohden, niin ostat kahta kokoa, ja käytät pienempiä loppupäivinä, milloin ne ovat todennäköisesti ihan riittävät! Tottakai jos sinusta siteiden käyttö tuntuu hyvältä ja saat siitä lisävarmuutta niin ei siitä mitään haittaakaan ole!


      • Anonyymi

        Kyllä ne joilla on runsaat vuodot käyttävät kumpaakin yhtä aikaa . Mutta tavallisen vuodon kanssa pärjää usein vaan yhdellä suojalla.


    • tytöt

      mutta jos 5 minuutin sisällä lanka on jo veressä?

      • että...

        Et ole silloin pessyt alapäätäsi ennen tampoonin laittamista. Silloin verta on häpyhuulissa ja emättimen suuaukolla niin paljon, että naru sotkeentuu hetkessä. Peseytyminen ei olisi pahitteeksi.


    • kuukuppiin

      on suht helppo ja halpa

      • Tuulia811

        En suosittele kuukuppia. Muutama ystävä kokeili ja haukkui lyttyyn. Ihan mistä tykkää..


      • asiatyttö
        Tuulia811 kirjoitti:

        En suosittele kuukuppia. Muutama ystävä kokeili ja haukkui lyttyyn. Ihan mistä tykkää..

        "muutama ystävä KOKEILI".... Paino sanalla kokeilla eli eivät varmaan perehtyneet riittäväti ko. välineen käyttöön. No, toiset haluavat laittaa enemmän rahaa elämänsä aikana kuukautisiin... mielipiteensä kullakin... Tytöille sanoisin, että kokeilkaa asettimellista tamponia, jos tähän mennessä tamponi on vaikka laitettu väärin -tällöin em. ongelmia saattaa olla :)


    • .............

      No mun mielestä on ihan mukava käyttää tamponin kanssa vaikka pikkuhousunsuojaa, on ainaki varma olo.

    • niin aivan pakko

      käyttää yhtäaikaisesti sekä sidettä että tamponia. Mulla ainakin tuossa nelikymppisenä alkoi menkat tulla niin runsaiksi, että on pakko käyttää isoa sidettä ja isointa mahdollista tamponia yhtäaikaisesti. Tamponin joudun vaihtamaan n. tunnin välein ja naru on silloin aina jo kastunut verestä ja siteeseenkin on valunut paljon verta. Mulle tehtiin kohdunkaavintakin siinä toivossa, että menkat muuttuisivat siedettäviksi mutta ei siitä kauan ollut apua. Hormonihoitoja en voi käyttää kun on niin vahva taipumus suvussa sydän- ja verisuonitauteihin.

    • nainen20...........

      Tulee ekana mieleen et sulla on liian pieni tamponi. Sen koon pitää vastata tiettyä vuotomäärää.

    • Nainen 44v

      Ennen muinoin kun käytin op:ta niin lanka oli verinen ja tampponi ei imenyt kunnolla, koska veren mukana tulee paljon limaa.

      Tänä päivänä tyydyn vain siteeseen ja olen tyytyväinen.

    • kokenut43

      Aina sekä side että tamponi, tosin olen vanhempi jo ja huomannut eri kuukausina vuodon määrä vaihtelle runsaasti, en luota vain tampooniin ja johonkin tuntimäärään, nykyään on niin hyvät valikoimat että haluan mahdollisimman varman olon enkä miettiä yhtään kauanko suojani kestää jos tulekin viivytys aiotulle vaihtoajalle. Tosin tuplasuojaaminen ja turvallinen olo juontaa sieltäkin, että olin 12 kun alkoivat ja meidän äiti ei edes aina ostanut siteitä, joudin etsimään rättejä ja salaa niitä pesemään, siksi haluan nyt olla menkkojen aikaan mahd normaali ja huoleton ja samaa olen opettanut tyttärelleni.

      Minulla joskus ohivuotoa jopa ob plussalla ja naru kastuu vaikka tamponi olis kuiva, siksikin aina joku pieni side lisänä.

    • :-/

      Ainakin mun kohdalla on niin, että jos käytän keskikokoista suurempaa tamponia, niin sitä ei sitten millään meinaa saada enää ulos vaikka se vastaisi vuodon määrää ja valuisi vielä yli.

    • tampoonien expert

      oletko varma ettet laittanut tampoonia väärään reikään?

      • olipa "hauskaa"

        No, eiköhän tuo ole sen neljässä vuodessa oppinut jos niin teki!


    • Itsellä sama tampoonin naru muuttuu aina veriseksi jonka seurauksena housut ja alushousut menkkaveressä

      • Anonyymi

        Et ymmärrä sitten vaihtaa uuteen tampooniin.Ei se tampooni ikuisuuksia sitä verat itseensä ime.


      • Anonyymi

        Vaihda tamponi aina ennen kuin se alkaa vuotaa.


      • Anonyymi

        Jos tamponin naru on tahriintunut ja märkä, olet jättänyt tamponin paikoilleen vähän liian pitkäksi aikaa.


    • Anonyymi

      Pitääkö tampponi laittaa peräreikään

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe