kestoilijat

kertokaa!!

En kysy tätä millään pahalla, mutta tunnetteko olevanne parempia ihmisiä ja ÄITEJÄ kun käytätte kestovaippoja? Itse olen kokeillut ei ollut miniun juttu ja siirryin takaisin kertoihin ja kun "kestomammoja" olen kohdannut on saarna ollut kova: "miten voit kiduttaa lastasi noilla kemikaaleilla?" "tiedätkö kuinka nuo tuhoavat luonnon" "kallista" "jos, et osaa voin opettaa" "menen sinnejasinne sivuille ja ota asioista selvää" eikä tämä ole mikään yksittäinen kerta vaan näitä kertoja on MONIA, oikestaan lähes jokainen kestoilija jonka olen tavannut on pitänyt jonkin näköisen saarnan. En siis tuomitse enkä pahalla sano kysyn vaan. Ja haluan vielä painottaa että olen koeillut ei vain toiminut meillä.

10

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoa

      Jos kerran tietää että vika johtuu virheestä (virhellinen vaippa, virhellinen tapa toimia jne.), niin tokihan moni haluaa neuvoa. Kaikki vaipat ei käy kaikille, mutta aivan varmasti löytyisi sopiva jos koettaisit. En ole sellaista vauvaa tavannut jolle ei kestot sopisi. Ennenhän ei muuta ollutkaan ja mitäs silloin oltaisiin tehty?? Jokaisen oma asia miten vaippailee. Meille kestot oli ihan pakkohomma koska ei ole varaa... En usko että kukaan alkaa syyllistää tai tuntee olevansa parempi kestoillessaan. Sinusta vain tuntuu siltä koska epäonnistuit kokeilussa.

      • aloittaja....

        en millään tapaa epäonnistunut oli vaan kolme vaippaikäistä samaan aikaan joten kertikset olivat käytännöölisempiä.


      • kolmen äiti
        aloittaja.... kirjoitti:

        en millään tapaa epäonnistunut oli vaan kolme vaippaikäistä samaan aikaan joten kertikset olivat käytännöölisempiä.

        Heippa. Silloinhan olis ollut tosi iso säästö jos oli kolme vaippaikäistä yhtäaikaa :) Itse olemme osakestoilijoita :) Minun mielestäni ei ole pakko käyttää joko tai. Eli meillä käytetään päivällä kestoja ja yöllä on kertikset,koska arvostan yö unia sen verran että en halua yöllä vaihtaa vaippaa. Meillä siis kaksi vaippa ikäistä. Vaippoja on sellainen parisenkymmentä. Osan olen ommellut itse ja ovat tosi hyviä. Oma tekemät ovat parhaita meidän lapsille :) Itselläni on monta kaveria jotka käyttävät kertiksiä ja se on ihan ok,en tuputa kenellekkään näitä kestoja. Voin kertoa jos joku niistä jotain kysyy ja aika moni on niistä kiinnostunut,mutta eivät itse halua silti alkaa käyttää. Mutta moni on myös alkanut käyttämään :) Moni kaveri jotka eivät käytä,selittelevät sitä miksi eivät käytä,mun mielestä se selittely on turhaa,enkä mä niitä tuomitse siitä ettei ne käytä kestoja. Mutta olen myös törmännyt näihin kestot on aivan parhaita ja ainut vaihtoehto! Ihmisiin. Meillä ei eka lapsella käytetty,vasta toiselle ja nyt kolmannelle. Ensimmäisen kanssa tunsin että ne on niin tönkköjä ja kamalan isoja jne.. Mutta se johtui siitä että silloin vain yksi kaveripiiristä käytti niitä ja silloin lapsi oli jo puolivuotias. Tällä kaverilla ne vaipat oli aina sellaisia pökylöitä,että lapsella oli niissä vaikea istuakin ja hyvä että sai vaatteita sopimaan päälle :) Eli ei käytetty sillon niitä. Nykyään on hirveästi vaihtoehtoja vaipoissa,jotenka jos ei kukaan opasta niin ihan mahdotonta on osata päättää mitä vaippoja käyttäis ja meilläkin piti monet kokeilla ennenku löytyi sopivanlaiset. Kaikki valitsevat sen mitä käyttävät,ja minusta jonkin oman periaatteen tyrkytys toisille on rasittavaa :) Itse kerron jos joku kysyy,mutta tuputa en,tai sano että vain kestoja pitää käyttää. :)


    • vaan ihminen ja äiti

      joka on tehnyt paremman valinnan, mitä tulee omaan lapseeni. Se mitä muut valitsevat on heidän asiansa/parhaansa, ja he elävät omien valintojensa kanssa kuten minäkin. Homman nimihän on se, että teet niin tai näin niin aina, siis ihan aina, jollakulla on siihen huomauttamista. Kyllä kestovaipoistakin kritiikkiä saa (ei sillä, olen kyllä tavannut noita mainitsemiasi kestomammasaarnaajia), mutta olen ottanut sen asenteen että olen harkiten päätökseni tehnyt eikä muilla ole siihen nokan koputtamista. En suostu syyllistymään, syyllistettiin tai ei. Asiallisesti vastaamalla (oli toinen kuinka tahditon tahansa) saa toisen puolelleen - omaa mielipidettä ei tarvitse muuttaa, mutta silloin toinen ymmärtää sinun kantasi paremmin.

      • valois*

        Tuntuu usein, että tuo kritiikki on omassa päässä ja äidit kuvittelevat toisten syyllistävän valintojen takia. Olen käyttänyt kertavaippoja ja kestovaippoja. Kestoihin siirryin, kun meille syntyi toinen vauva. Olis pitänyt maksaa roskiksen tyhjennyksestä enemmän, kun 1x kussa ei enää riittänyt, koin vaippojen raahaamisen kaupasta vastenmieliseksi ja ovathan ne kalliitakin, jos laskee, että yksi lapsi käyttää 5000 vaippaa... Meillä on hyvä uusi pesukone ja kuivausrumpu, kestojen käyttäminen on vain meille kätevämpää, on sellainen fiilis, että olemme vapautuneet kertavaipoista :) Jokainen tekee omat päätöksensä, jos joku minulta neuvoa kysyy, vastaan toki, mutta ei mulla tulis mieleenkään ruveta aiheesta esitelmää pitämään, jos ei kukaan sitä kaipaa... Sama pätee perhepetiin, imetykseen, liinailuun, jokainen tekee, miten itselleen parhaaksi kokee.


    • en ole saarnannut

      En tiedä kyllä missä tällaisia saarnaajaäitejä on. Itsellä ei ainakaan ole pokkaa mennä sanomaan toisten valinnoista mitään. Mutta lukemattomia kertoja on käynyt niin, että kun olen jossain kerhossa/yleisessä hoitohuoneessa tmv. vaihtanut kestovaippaa, niin vierestä on alkanut kuulua hirvittävää selittelyä. Kaikenlaista litaniaa kestojen vaikeudesta ja toimimattomuudesta ja työmäärästä ja ekohörhöilystä sun muusta on tullut kuultua. Joskus olen poistunut hiljaa paikalta, joskus olen koittanut varovasti sanoa ettei minusta tämä työmäärä nyt niin iso ole, tai että meillä nämä ovat toimineet hyvin. Jos tämä sitten on saarnaamista niin ok. Tuntuu kyllä olevan aikamoinen kuuma peruna tämä aihe. Kyllä minäkin saattaisin kysäistä mikä on ollut vialla ja voisiko jotenkin auttaa, jos joku sanoo ettei kestoilu sujunut. Kun tosiaan niitä kestoja löytyy niin monenelaisia että kyllä ne kaikilla saadaan toimimaan jos halua on. Jos ei ole halua niin ei sitten mitään!

      • hohhoijakkaa

        ukko vaan lähtee:)


      • aloittaja....
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        ukko vaan lähtee:)

        mutta miksi kaikille lapsille pitäisi löytyä juuri sopiva kestovaippa? mitä jos on vain mieltynyt niihin kertiksiin enemmän. Siis tälläisiä saarnaajia olen tavannut ihan tuollaisissa yleisissä hoitohuoneissa ja kun näkevät että vaihdan kertistä on tullut näitä saarnoja enkä ole kommentoinut että olen kokeillut vaan automaattisesti aloittavat virren että missä vika kun tuollaisia käytät. tänään yksi taas kun kaupungilla oltiin.


      • helmimami
        aloittaja.... kirjoitti:

        mutta miksi kaikille lapsille pitäisi löytyä juuri sopiva kestovaippa? mitä jos on vain mieltynyt niihin kertiksiin enemmän. Siis tälläisiä saarnaajia olen tavannut ihan tuollaisissa yleisissä hoitohuoneissa ja kun näkevät että vaihdan kertistä on tullut näitä saarnoja enkä ole kommentoinut että olen kokeillut vaan automaattisesti aloittavat virren että missä vika kun tuollaisia käytät. tänään yksi taas kun kaupungilla oltiin.

        itsestänikin olisi helpompaa laittaa kaikki jätteet samaan sekaan.. mutta kiusakseni pesen tölkit ja purkit ja kierrätän ne, lajittelen lehdet ja pahvit ja energia jättee erikseen unohtamatta biojätteitä.. Asia on vaan mielestäni niin että vaipa tuottaa liikaa jätettä!! MIelestäni se ei vaadi kun vähän viitsimistä..


    • laiska äiti ja

      aion ainakin aloittaa kestoilla. En jaksa kantaa kaupasta kertiksiä kotiin ja käytön jälkeen ulos roskikseen kun voin laittaa kestot käytöstä pyykkiin, koneesta narulle ja sieltä päälle. Esikoisella käytin aikoinaan harsoja ja muoveja kun ekat "helppokestot" oli älyttömän hitaita kuivua. Meiltä on linnuntietä kaatopaikan rajalle n. 2km ja siitäkin on jo louhittu kalliota kun tila loppuu kesken. En kuitenkaan usko olevani fanaattinen kestoilija, sekakäyttö on luultavasti meille sopiva tapa. Yksi kesto vuorokaudessa on kuitenkin 7 kertistä vähemmän viikossa. Mulla ole aikomustakaan kuskata likaisia vaippoja maailmalta kotiin. Vaikka muut haluaakin täyttää kaatopaikan, sieltä on kuitenkin meidän vaipoista suurin osa pois. En siis ole parempi äiti kuin muut mutta toivon ettei asuinalueemme ole käyttökiellossa kun lapseni ovat aikuisia. Syitä on varmaan yhtä monia kuin vanhempiakin eikä kaikkea kannata ottaa niin vakavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3115
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2502
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2326
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2035
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe