yökyöpeli

minä vain

Onko mielestäsi suomenkieli joskus hassua ? Esim. tuo yllämainittu sana. - Yökyöpeli, Yö, Yökkö, Ympyrä, Äyskäri, Äkämä, Äyriäinen etc.etc. Kyselee yksi huonouninen nainen v.52

29

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomen kieli,

      on kai meille se kaunein, hauskoin, ja jopa ihanin. Älämölö, Seitsemästä Veljeksestä, Kiven keksintö, on aika hieno sananen.

      • minä vain

        Ehdottomasti vallan veikeä sana ! Älämölö, söpö ! Olen äimänkäkenä kun löysit veljeksistä sellaisen ! * mulla kun on sivistyksessä aukko kun en ole laiskuuttani perehtynyt tarkemmin kansalliskirjaamme Yöllisin terv. Nainen 52v.


      • on sananen.
        minä vain kirjoitti:

        Ehdottomasti vallan veikeä sana ! Älämölö, söpö ! Olen äimänkäkenä kun löysit veljeksistä sellaisen ! * mulla kun on sivistyksessä aukko kun en ole laiskuuttani perehtynyt tarkemmin kansalliskirjaamme Yöllisin terv. Nainen 52v.

        "Et ymmärtänyt hänen sekamelskaista puhettansa, jossa usein kuului kor­kea ja kestävä huuto: »älämölöö, ai älämölöö!» Veljekset rukoilivat häntä käymään heidän kanssansa Impivaaraan eikä lähtemään takaisin tuonne susien kitaan, mutta hän seisoi yhä vaan paikallansa, jupisten itsekseen ja tuijoitel­len."


      • on sananen. kirjoitti:

        "Et ymmärtänyt hänen sekamelskaista puhettansa, jossa usein kuului kor­kea ja kestävä huuto: »älämölöö, ai älämölöö!» Veljekset rukoilivat häntä käymään heidän kanssansa Impivaaraan eikä lähtemään takaisin tuonne susien kitaan, mutta hän seisoi yhä vaan paikallansa, jupisten itsekseen ja tuijoitel­len."

        Kalmukki, kanalja, visakalloinen sonni, mahometti, koirankuonolainen, hunsvotti, hallavasilmäinen vuohipukki, Könnin kuokkamies, körri, kyöpeli - näitä riittää . Jossain päin sanotaan öylössäpäivänä, kun tarkoitetaan eilen. Pöljä on aika hauska kylän nimi, Nöykkiö on espoolainen kaupunginosa, ja kerran eräs ulkomaalainen yritti sitä minulle tolkuttaa, tuli Nökkivö. Meillä kielessä on uskomaton määrä eri vokaalien yhdistelmiä! Ä:tä ja ö:tä rutkasti tässäkin: Ääliö, älä lyö, ööliä läikkyy.


      • vain ihailla
        Ramoona1 kirjoitti:

        Kalmukki, kanalja, visakalloinen sonni, mahometti, koirankuonolainen, hunsvotti, hallavasilmäinen vuohipukki, Könnin kuokkamies, körri, kyöpeli - näitä riittää . Jossain päin sanotaan öylössäpäivänä, kun tarkoitetaan eilen. Pöljä on aika hauska kylän nimi, Nöykkiö on espoolainen kaupunginosa, ja kerran eräs ulkomaalainen yritti sitä minulle tolkuttaa, tuli Nökkivö. Meillä kielessä on uskomaton määrä eri vokaalien yhdistelmiä! Ä:tä ja ö:tä rutkasti tässäkin: Ääliö, älä lyö, ööliä läikkyy.

        Kiveä, ajatellen, että oli ensimmäinen suomenkielinen omalla alallaan. Monta sanaa on joutunut keksimään, muotoilemaan, kuulemaan, opettelemaan, kun tekstiään on suomeksi kirjoittanut.


    • yön kulkija...
      • perhonen.....

      • minä vain again

        Kiitos kaunis musasta oli se tarkoitettu kelle hyvänsä ! Kuten "Perhonen", luulen ma myös että olisikos ollut pohojanmaan murteita ? Alkuperäisessä viestissäni kylläkin haeskelin näitä y- ja ä-voittoisia sanoja MUTTA kyllähän kaikki ( no, melkein ) MURTEETKIN ovat KIVOJA ! Nyssetulee ! Soonmoro ! - Muuten; aika harva enää osaa Hjalmar Nortimoa ! Terv. Nainen 52v.


      • "Reetta"
        minä vain again kirjoitti:

        Kiitos kaunis musasta oli se tarkoitettu kelle hyvänsä ! Kuten "Perhonen", luulen ma myös että olisikos ollut pohojanmaan murteita ? Alkuperäisessä viestissäni kylläkin haeskelin näitä y- ja ä-voittoisia sanoja MUTTA kyllähän kaikki ( no, melkein ) MURTEETKIN ovat KIVOJA ! Nyssetulee ! Soonmoro ! - Muuten; aika harva enää osaa Hjalmar Nortimoa ! Terv. Nainen 52v.

        Työ, "löylyn lyömät" ja lämsät auki löhööjät;)) Ja nämä oli sit niit sanonnoiksi tarkotettuja....


      • muttei ymmärretä...
        minä vain again kirjoitti:

        Kiitos kaunis musasta oli se tarkoitettu kelle hyvänsä ! Kuten "Perhonen", luulen ma myös että olisikos ollut pohojanmaan murteita ? Alkuperäisessä viestissäni kylläkin haeskelin näitä y- ja ä-voittoisia sanoja MUTTA kyllähän kaikki ( no, melkein ) MURTEETKIN ovat KIVOJA ! Nyssetulee ! Soonmoro ! - Muuten; aika harva enää osaa Hjalmar Nortimoa ! Terv. Nainen 52v.

        http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/Antonim baev.htm Tuossahan sitä on yötyössä lukemista, murretta tuntemattomalle ei yö riittäisi .huh..


      • Yömyssy..
        "Reetta" kirjoitti:

        Työ, "löylyn lyömät" ja lämsät auki löhööjät;)) Ja nämä oli sit niit sanonnoiksi tarkotettuja....

        ...olis paikallaan vaan kun ei ole. Kai se on luo- vutettava kun ei täällä ole enää muita hulluja kuin minä. Läksin minä kesäyönä käymään...Läyliäisiin. *Olen muuten ihan oikeasti käynyt Läyliäisissä. Hyvää ötyä sitten vaan ! T. Nainen 52v.


      • Sinä tosissaan...
        muttei ymmärretä... kirjoitti:

        http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/Antonim baev.htm Tuossahan sitä on yötyössä lukemista, murretta tuntemattomalle ei yö riittäisi .huh..

        Rauman murretta ala lukemaan ?! Minä en edes yritä; sama kuin iskettäis käteen toora ! - Onkohan tällaista sanontaa edes olemassa: " snaa sää mnuu mnuuks ni mää snaa snuu snuuks "? ( mukamas= sano sinä minua minuksi niin minä sanon sinua sinuksi ). Epäilen. Niin tai näin - taidan lopetella pikkuhiljaa; tässä rakkineen ääressä aika vain jotenkin kuluu ihmeellisesti ! T. Nainen 52v.


      • minä vain again kirjoitti:

        Kiitos kaunis musasta oli se tarkoitettu kelle hyvänsä ! Kuten "Perhonen", luulen ma myös että olisikos ollut pohojanmaan murteita ? Alkuperäisessä viestissäni kylläkin haeskelin näitä y- ja ä-voittoisia sanoja MUTTA kyllähän kaikki ( no, melkein ) MURTEETKIN ovat KIVOJA ! Nyssetulee ! Soonmoro ! - Muuten; aika harva enää osaa Hjalmar Nortimoa ! Terv. Nainen 52v.

        Meneppä aamulla Rauman torille pystykaffeille, niin kuulet kuinka papparaiset laittavat Rauman glälel mailmaa reeraan, varsinkin SM-ligan aikana Lukko on kiinnostava puheenaihe. ;)


      • Sinä tosissaan... kirjoitti:

        Rauman murretta ala lukemaan ?! Minä en edes yritä; sama kuin iskettäis käteen toora ! - Onkohan tällaista sanontaa edes olemassa: " snaa sää mnuu mnuuks ni mää snaa snuu snuuks "? ( mukamas= sano sinä minua minuksi niin minä sanon sinua sinuksi ). Epäilen. Niin tai näin - taidan lopetella pikkuhiljaa; tässä rakkineen ääressä aika vain jotenkin kuluu ihmeellisesti ! T. Nainen 52v.

        Näinhän se sanonta kuuluu: "San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano."


      • O - Orvokki
        muttei ymmärretä... kirjoitti:

        http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/Antonim baev.htm Tuossahan sitä on yötyössä lukemista, murretta tuntemattomalle ei yö riittäisi .huh..

        Kopioin tekstin koneelleni ja sain sen helpommin luettavaan muotoon, kun sekava tausta jäi pois. Huomasin, että mielessään ääneen lukien teksti avautuu kohtuullisen helposti ymmärrettäväksi. Tottahan siinä puhutaan, niin aika muuttuu ja ihan "harmiton" hauskanpitokin kielletään.;)) "Nii händ, muista mar mnää sem bäevä. Se ol siihe aikkan, go viäl sai vähä lystiäkkim bittä. Mutt menkkäst tähä aikka mailma panema jotta juhlalisemppa toime, ni ovaf fiskaali ja poliisik koht kimbusan." Kiitoksia linkistä. Nyt voi ryhtyä vaikka opiskelemaan Rauman giält. Lisäohjeita ja kielioppikin löytyy saman lähteen kautta: http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/sisaltor.htm


      • Raspikurkku
        Tellastiina kirjoitti:

        Näinhän se sanonta kuuluu: "San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano."

        San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sno. Kyseessähän ei ole murre vaan rauman kieli jonka Luoja näille vaivaisille antoi jotta he erottuisivat ihmisistä. Niinpä heidän kansalliskirjailijansakin on Porilainen (on oikein patsaskin pystytetty)kun originaaliväestöstä ei löytynyt kirjoitustaitoisia. Nortamo sai irti todella hienoja kertomuksia näistä pahantekoon ja juopotteluun taipuvaisista olennoista. Historia tullee peittämään heidät armollisesti hämärään. Tällaisia ajatuksia näin Porilaisena :-) .


      • kirjoista
        Raspikurkku kirjoitti:

        San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sno. Kyseessähän ei ole murre vaan rauman kieli jonka Luoja näille vaivaisille antoi jotta he erottuisivat ihmisistä. Niinpä heidän kansalliskirjailijansakin on Porilainen (on oikein patsaskin pystytetty)kun originaaliväestöstä ei löytynyt kirjoitustaitoisia. Nortamo sai irti todella hienoja kertomuksia näistä pahantekoon ja juopotteluun taipuvaisista olennoista. Historia tullee peittämään heidät armollisesti hämärään. Tällaisia ajatuksia näin Porilaisena :-) .

        Snoo snää.... .....snoon.


      • Raspikurkku kirjoitti:

        San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sno. Kyseessähän ei ole murre vaan rauman kieli jonka Luoja näille vaivaisille antoi jotta he erottuisivat ihmisistä. Niinpä heidän kansalliskirjailijansakin on Porilainen (on oikein patsaskin pystytetty)kun originaaliväestöstä ei löytynyt kirjoitustaitoisia. Nortamo sai irti todella hienoja kertomuksia näistä pahantekoon ja juopotteluun taipuvaisista olennoista. Historia tullee peittämään heidät armollisesti hämärään. Tällaisia ajatuksia näin Porilaisena :-) .

        Täällä sinun sanakirjasi! ;) http://www.hallituskatu14.com/dict


      • non-rec
        perhonen..... kirjoitti:

        En noita sanoja kyllä osaa suomentaa? Jotain pohjalaista, tai sinnepäin, luulen... http://www.youtube.com/watch?v=K4eissT2Q6k

        Eli millaista poikaa tarkoitetaan kun puhutaan "häjyystä" pojasta? Vinkki: pohojalaasta, pohojalaasta...


      • meirikki
        non-rec kirjoitti:

        Eli millaista poikaa tarkoitetaan kun puhutaan "häjyystä" pojasta? Vinkki: pohojalaasta, pohojalaasta...

        Se on lapsisarjan nuorin poika.


    • hoitoalalla

      yökkönä tuli oltua, kivaa hommaa ja mukavat lisät päälle

    • *Ramoona

      -Älä rääkkää sitä ruisrääkkää! - En minä raäkkääkään! Ökytalojen yrmyt isännät , ystävykset Yrjö , Jyrki ja Ylermi öykkäröivät yöjalassa Rymättylässä. (oma keksimä)

    • iikka vaan

      Yökyöpeli se hyörii kuin pyöriäinen, möyrii,räyhää ja öykkäröi. Siinä ulkomaiselle oppimista.

    • sk49

      Menee töihin yölöysiin. Möljö ja mönjä on eri sanoja mutta käytössä täällä kymenlaaksossa. Joku miljoona möljä kummittelee mielessäni, oisko ollut satamassa.

      • ainakin

        möljä liitty veteen, on eräs laiturialue ja uimarantakin siinä vieressä. Möljä on nimitys alueelle Pyhäjärvellä.


      • Tellastiina*
        ainakin kirjoitti:

        möljä liitty veteen, on eräs laiturialue ja uimarantakin siinä vieressä. Möljä on nimitys alueelle Pyhäjärvellä.

        Ja näin sanoo Wikipedia möljästä Möljä on satama-aallonmurtajaan liitetty satamalaituri, johon usein johdetaan myös junanraiteet. Möljällä saattaa olla myös tavarasuojia ja pienten alusten kunnostuspaikka. Mutta mitäs tarkoittaa mönjä?


      • ihan-eri
        ainakin kirjoitti:

        möljä liitty veteen, on eräs laiturialue ja uimarantakin siinä vieressä. Möljä on nimitys alueelle Pyhäjärvellä.

        Möljä oli tuttu hinaajien aikaan järvi-Suomessa. Mutta tiedättekös mikä on köpsä?


      • on ihan outo minulle...
        ihan-eri kirjoitti:

        Möljä oli tuttu hinaajien aikaan järvi-Suomessa. Mutta tiedättekös mikä on köpsä?

        Yhtäkkiä tuli mieleeni miten mummu meille sanoi: "älä sitte mirjoa ihtiis..." Jämpsäläine sanuu näin, kun pyyteä kakaroijen oleen kilttejä ja sotkemati ihtiinsä.


    • AVKT

      järkii ... ei ole!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe