Onko mielestäsi suomenkieli joskus hassua ? Esim. tuo yllämainittu sana. - Yökyöpeli, Yö, Yökkö, Ympyrä, Äyskäri, Äkämä, Äyriäinen etc.etc. Kyselee yksi huonouninen nainen v.52
yökyöpeli
29
1159
Vastaukset
- suomen kieli,
on kai meille se kaunein, hauskoin, ja jopa ihanin. Älämölö, Seitsemästä Veljeksestä, Kiven keksintö, on aika hieno sananen.
- minä vain
Ehdottomasti vallan veikeä sana ! Älämölö, söpö ! Olen äimänkäkenä kun löysit veljeksistä sellaisen ! * mulla kun on sivistyksessä aukko kun en ole laiskuuttani perehtynyt tarkemmin kansalliskirjaamme Yöllisin terv. Nainen 52v.
- on sananen.
minä vain kirjoitti:
Ehdottomasti vallan veikeä sana ! Älämölö, söpö ! Olen äimänkäkenä kun löysit veljeksistä sellaisen ! * mulla kun on sivistyksessä aukko kun en ole laiskuuttani perehtynyt tarkemmin kansalliskirjaamme Yöllisin terv. Nainen 52v.
"Et ymmärtänyt hänen sekamelskaista puhettansa, jossa usein kuului korkea ja kestävä huuto: »älämölöö, ai älämölöö!» Veljekset rukoilivat häntä käymään heidän kanssansa Impivaaraan eikä lähtemään takaisin tuonne susien kitaan, mutta hän seisoi yhä vaan paikallansa, jupisten itsekseen ja tuijoitellen."
on sananen. kirjoitti:
"Et ymmärtänyt hänen sekamelskaista puhettansa, jossa usein kuului korkea ja kestävä huuto: »älämölöö, ai älämölöö!» Veljekset rukoilivat häntä käymään heidän kanssansa Impivaaraan eikä lähtemään takaisin tuonne susien kitaan, mutta hän seisoi yhä vaan paikallansa, jupisten itsekseen ja tuijoitellen."
Kalmukki, kanalja, visakalloinen sonni, mahometti, koirankuonolainen, hunsvotti, hallavasilmäinen vuohipukki, Könnin kuokkamies, körri, kyöpeli - näitä riittää . Jossain päin sanotaan öylössäpäivänä, kun tarkoitetaan eilen. Pöljä on aika hauska kylän nimi, Nöykkiö on espoolainen kaupunginosa, ja kerran eräs ulkomaalainen yritti sitä minulle tolkuttaa, tuli Nökkivö. Meillä kielessä on uskomaton määrä eri vokaalien yhdistelmiä! Ä:tä ja ö:tä rutkasti tässäkin: Ääliö, älä lyö, ööliä läikkyy.
- vain ihailla
Ramoona1 kirjoitti:
Kalmukki, kanalja, visakalloinen sonni, mahometti, koirankuonolainen, hunsvotti, hallavasilmäinen vuohipukki, Könnin kuokkamies, körri, kyöpeli - näitä riittää . Jossain päin sanotaan öylössäpäivänä, kun tarkoitetaan eilen. Pöljä on aika hauska kylän nimi, Nöykkiö on espoolainen kaupunginosa, ja kerran eräs ulkomaalainen yritti sitä minulle tolkuttaa, tuli Nökkivö. Meillä kielessä on uskomaton määrä eri vokaalien yhdistelmiä! Ä:tä ja ö:tä rutkasti tässäkin: Ääliö, älä lyö, ööliä läikkyy.
Kiveä, ajatellen, että oli ensimmäinen suomenkielinen omalla alallaan. Monta sanaa on joutunut keksimään, muotoilemaan, kuulemaan, opettelemaan, kun tekstiään on suomeksi kirjoittanut.
- yön kulkija...
Köppäänen, flataanen, toisaikaanen, soilata...;) Tässä sulle rauhallista, kaunista musiikkia, http://www.youtube.com/watch?v=lxnNQnz8uGg&feature=related
- perhonen.....
En noita sanoja kyllä osaa suomentaa? Jotain pohjalaista, tai sinnepäin, luulen... http://www.youtube.com/watch?v=K4eissT2Q6k
- minä vain again
Kiitos kaunis musasta oli se tarkoitettu kelle hyvänsä ! Kuten "Perhonen", luulen ma myös että olisikos ollut pohojanmaan murteita ? Alkuperäisessä viestissäni kylläkin haeskelin näitä y- ja ä-voittoisia sanoja MUTTA kyllähän kaikki ( no, melkein ) MURTEETKIN ovat KIVOJA ! Nyssetulee ! Soonmoro ! - Muuten; aika harva enää osaa Hjalmar Nortimoa ! Terv. Nainen 52v.
- "Reetta"
minä vain again kirjoitti:
Kiitos kaunis musasta oli se tarkoitettu kelle hyvänsä ! Kuten "Perhonen", luulen ma myös että olisikos ollut pohojanmaan murteita ? Alkuperäisessä viestissäni kylläkin haeskelin näitä y- ja ä-voittoisia sanoja MUTTA kyllähän kaikki ( no, melkein ) MURTEETKIN ovat KIVOJA ! Nyssetulee ! Soonmoro ! - Muuten; aika harva enää osaa Hjalmar Nortimoa ! Terv. Nainen 52v.
Työ, "löylyn lyömät" ja lämsät auki löhööjät;)) Ja nämä oli sit niit sanonnoiksi tarkotettuja....
- muttei ymmärretä...
http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/Antonim baev.htm Tuossahan sitä on yötyössä lukemista, murretta tuntemattomalle ei yö riittäisi .huh..
- Yömyssy..
"Reetta" kirjoitti:
Työ, "löylyn lyömät" ja lämsät auki löhööjät;)) Ja nämä oli sit niit sanonnoiksi tarkotettuja....
...olis paikallaan vaan kun ei ole. Kai se on luo- vutettava kun ei täällä ole enää muita hulluja kuin minä. Läksin minä kesäyönä käymään...Läyliäisiin. *Olen muuten ihan oikeasti käynyt Läyliäisissä. Hyvää ötyä sitten vaan ! T. Nainen 52v.
- Sinä tosissaan...
muttei ymmärretä... kirjoitti:
http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/Antonim baev.htm Tuossahan sitä on yötyössä lukemista, murretta tuntemattomalle ei yö riittäisi .huh..
Rauman murretta ala lukemaan ?! Minä en edes yritä; sama kuin iskettäis käteen toora ! - Onkohan tällaista sanontaa edes olemassa: " snaa sää mnuu mnuuks ni mää snaa snuu snuuks "? ( mukamas= sano sinä minua minuksi niin minä sanon sinua sinuksi ). Epäilen. Niin tai näin - taidan lopetella pikkuhiljaa; tässä rakkineen ääressä aika vain jotenkin kuluu ihmeellisesti ! T. Nainen 52v.
Meneppä aamulla Rauman torille pystykaffeille, niin kuulet kuinka papparaiset laittavat Rauman glälel mailmaa reeraan, varsinkin SM-ligan aikana Lukko on kiinnostava puheenaihe. ;)
Sinä tosissaan... kirjoitti:
Rauman murretta ala lukemaan ?! Minä en edes yritä; sama kuin iskettäis käteen toora ! - Onkohan tällaista sanontaa edes olemassa: " snaa sää mnuu mnuuks ni mää snaa snuu snuuks "? ( mukamas= sano sinä minua minuksi niin minä sanon sinua sinuksi ). Epäilen. Niin tai näin - taidan lopetella pikkuhiljaa; tässä rakkineen ääressä aika vain jotenkin kuluu ihmeellisesti ! T. Nainen 52v.
Näinhän se sanonta kuuluu: "San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano."
- O - Orvokki
muttei ymmärretä... kirjoitti:
Kopioin tekstin koneelleni ja sain sen helpommin luettavaan muotoon, kun sekava tausta jäi pois. Huomasin, että mielessään ääneen lukien teksti avautuu kohtuullisen helposti ymmärrettäväksi. Tottahan siinä puhutaan, niin aika muuttuu ja ihan "harmiton" hauskanpitokin kielletään.;)) "Nii händ, muista mar mnää sem bäevä. Se ol siihe aikkan, go viäl sai vähä lystiäkkim bittä. Mutt menkkäst tähä aikka mailma panema jotta juhlalisemppa toime, ni ovaf fiskaali ja poliisik koht kimbusan." Kiitoksia linkistä. Nyt voi ryhtyä vaikka opiskelemaan Rauman giält. Lisäohjeita ja kielioppikin löytyy saman lähteen kautta: http://www.wakkanet.fi/nortamo-seor/sisaltor.htm
- Raspikurkku
Tellastiina kirjoitti:
Näinhän se sanonta kuuluu: "San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sano."
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sno. Kyseessähän ei ole murre vaan rauman kieli jonka Luoja näille vaivaisille antoi jotta he erottuisivat ihmisistä. Niinpä heidän kansalliskirjailijansakin on Porilainen (on oikein patsaskin pystytetty)kun originaaliväestöstä ei löytynyt kirjoitustaitoisia. Nortamo sai irti todella hienoja kertomuksia näistä pahantekoon ja juopotteluun taipuvaisista olennoista. Historia tullee peittämään heidät armollisesti hämärään. Tällaisia ajatuksia näin Porilaisena :-) .
- kirjoista
Raspikurkku kirjoitti:
San snää mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu sno. Kyseessähän ei ole murre vaan rauman kieli jonka Luoja näille vaivaisille antoi jotta he erottuisivat ihmisistä. Niinpä heidän kansalliskirjailijansakin on Porilainen (on oikein patsaskin pystytetty)kun originaaliväestöstä ei löytynyt kirjoitustaitoisia. Nortamo sai irti todella hienoja kertomuksia näistä pahantekoon ja juopotteluun taipuvaisista olennoista. Historia tullee peittämään heidät armollisesti hämärään. Tällaisia ajatuksia näin Porilaisena :-) .
Snoo snää.... .....snoon.
Raspikurkku kirjoitti:
Täällä sinun sanakirjasi! ;) http://www.hallituskatu14.com/dict
- non-rec
perhonen..... kirjoitti:
En noita sanoja kyllä osaa suomentaa? Jotain pohjalaista, tai sinnepäin, luulen... http://www.youtube.com/watch?v=K4eissT2Q6k
Eli millaista poikaa tarkoitetaan kun puhutaan "häjyystä" pojasta? Vinkki: pohojalaasta, pohojalaasta...
- meirikki
non-rec kirjoitti:
Eli millaista poikaa tarkoitetaan kun puhutaan "häjyystä" pojasta? Vinkki: pohojalaasta, pohojalaasta...
Se on lapsisarjan nuorin poika.
- hoitoalalla
yökkönä tuli oltua, kivaa hommaa ja mukavat lisät päälle
- *Ramoona
-Älä rääkkää sitä ruisrääkkää! - En minä raäkkääkään! Ökytalojen yrmyt isännät , ystävykset Yrjö , Jyrki ja Ylermi öykkäröivät yöjalassa Rymättylässä. (oma keksimä)
- iikka vaan
Yökyöpeli se hyörii kuin pyöriäinen, möyrii,räyhää ja öykkäröi. Siinä ulkomaiselle oppimista.
- sk49
Menee töihin yölöysiin. Möljö ja mönjä on eri sanoja mutta käytössä täällä kymenlaaksossa. Joku miljoona möljä kummittelee mielessäni, oisko ollut satamassa.
- ainakin
möljä liitty veteen, on eräs laiturialue ja uimarantakin siinä vieressä. Möljä on nimitys alueelle Pyhäjärvellä.
- Tellastiina*
ainakin kirjoitti:
möljä liitty veteen, on eräs laiturialue ja uimarantakin siinä vieressä. Möljä on nimitys alueelle Pyhäjärvellä.
Ja näin sanoo Wikipedia möljästä Möljä on satama-aallonmurtajaan liitetty satamalaituri, johon usein johdetaan myös junanraiteet. Möljällä saattaa olla myös tavarasuojia ja pienten alusten kunnostuspaikka. Mutta mitäs tarkoittaa mönjä?
- ihan-eri
ainakin kirjoitti:
Möljä oli tuttu hinaajien aikaan järvi-Suomessa. Mutta tiedättekös mikä on köpsä?
- on ihan outo minulle...
ihan-eri kirjoitti:
Möljä oli tuttu hinaajien aikaan järvi-Suomessa. Mutta tiedättekös mikä on köpsä?
Yhtäkkiä tuli mieleeni miten mummu meille sanoi: "älä sitte mirjoa ihtiis..." Jämpsäläine sanuu näin, kun pyyteä kakaroijen oleen kilttejä ja sotkemati ihtiinsä.
- AVKT
järkii ... ei ole!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup323811- 1522347
Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene121957Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko201499Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731386J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen1101337Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR3881280- 671265
- 821191
- 631165