Heippa kaikki Olen jo tottunut siihen, että herään yöllä unestani aina joskus samanlaisiin kokemuksiin. Näitä kokemuksia on suurinpiirtein 1-3 kuukauden välein. Tavallisesti käy näin: Nukun, mutta yhtäkkiä olen melkein kuin hereillä. Samalla alan kuulla rapinaa ja outoa rapsuttelua viereltäni. Silloin tiedän jo: tämä on jo tuttua. Muutama sekunti kuluu ja rapsuttelua kuuluu lähempää. Rapina on jo aika kovaa. Se tulee sänkyyni. Samalla herään vielä vähän enemmän ja saan kylmiä väreitä selkääni, tiedän mitä on tulossa. Seuraavaksi jokin pienikokoinen olento hyppää selkääni! Sitä voisi kuvailla 120-150 senttiseksi hennoksi ihmiseksi, ihan kuin ihmislapseksi, joka painaa jotain 20-40 kiloa. Tämä olento hyökkää selkääni aina silloin kun nukun mahallani. En voi oikein liikkua, ja olio tekee selkäni päällä liikkeitä, joita voisi sanoa kiusanteoksi tai jonkinlaiseksi "paritteluksi". Liikkeet ovat todellakin ihan kuin joku muka yrittäisi "paritella" päälläni. Tämä olento ei ole kyllä mikään voimakas. Saan käännettyä aina hänet pois selästäni. Samalla kuitenkin herään itsekin. Sitten minua harmittaa kun en saanut sitä kiinni. Tiedän eron normaalin nukkumisen ja horrostilan välillä. Olen myös lukenut unihalvauksesta, mutta minusta tämä on erilaista kokemukseni perusteella. Koen aina nämä asiat kun nukun mahallani, kun taas unihalvauksessa kokemukset koetaan tavallisesti selällään. Minua ei harmita ollenkaan, jos joku ei usko näitä asioita. Minulle ne ovat kuitenkin aivan täyttä totta. Tiedän myös tarkalleen miltä minusta tuntuu öisin, joten en murehdi onko kyseessä unihalvaus vai jokin muu. Aika jännää kuitenkin, että tämä ilmiö löytyy joka kulttuurista, sille on kaikissa kulttuureissa oma nimi, ja samat kuvaukset. Outoa on kuitenkin se, miksi ihmiset kuvaavat tämän öisen tapauksen aiheuttajan tavallisesti pahansuovaksi (Wikipedia). Se on nimittäin vähän ilkeänoloinen! En tiedä, olenko kokenut öisin jotain yliluonnollista, mutta sen tiedän, että olen kokenut öisin jännittäviä hetkiä, ja varmaan koen tulevaisuudessakin .
Yön kulkijat
8
657
Vastaukset
- selityksiä
kyseessähän on vanha kunnon painajainen sanan alkuperäisessä merkityksessä http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/John_Henry_Fuseli_-_The_Nightmare.JPG kyllä tuo useimmiten liitetään unihalvauksen sivuoireeksi, ja siihen liittyviin hermostollisiin oireisin aivorungossa, myös nuo hallusinaatiot. tietysti voit asentaa kameran makuuhuoneeseen ja katsoa näkyisikö siellä ketään. ymmärrän hyvin, että nuo ovat täyttä totta sinulle. syntyyhän tietoisuuskin aivojen sähkökemian johdosta, ja tulkitsemme "todellisuutta" sen puitteissa. tampereen yliopistolla tehty gradu kertoo aiheesta: "Toinen faktori, Incubus, johon liittyvät paineen tunne rinnan päällä, hengitysvaikeudet ja toisinaan kipuaistimus, liittyy REM-tilan yhteydessä oleviin muutoksiin hengityksessä. REM-uneen liittyvä motorinen halvaus voi saada aikaan tunteen hengitysvaikeuksista mikäli henkilö yrittää hengittää syvään, mikä puolestaan voidaan kokea paineena rintakehän päällä." koko gradu täällä http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf siinä kerrotaan lisäksi hallusinaatioiden todentuntuisuudesta. joka on nimenomaan unihalvauksessa todella voimakas tuo on todella mielenkiintoinen aihe, joka vaatii vielä hurjasti lisätutkimusta
- Selittääkö kaiken?
Hei ja kiitos vastauksesta! Minua kuitenkin epäilyttää tuo unihalvaus. Etenkin siksi kun joka kulttuurissa tuodaan esiin samat "olennot" jotka ovat "pahanilkisiä". Miksi se tuntuu siltä että ne olisivat ilkeitä, ja miksi joka puolella maailmaa? Omien kokemuksieni mukaan ei olentoja ole koskaan rinnan päällä, vaan aina selän takana. Sieltä niitä kiusaajia on hankalampi ottaa pois, vaikka ei ne olekaan mitään voimakkaita, mutta ne on hankalampi sieltä poistaa. Niille pärjää liiankin helposti, mutta kun selän takaa on hankalaa ketään vääntää pois. Kiitos hyvistä ajatuksista.
- selityksiä
Selittääkö kaiken? kirjoitti:
Hei ja kiitos vastauksesta! Minua kuitenkin epäilyttää tuo unihalvaus. Etenkin siksi kun joka kulttuurissa tuodaan esiin samat "olennot" jotka ovat "pahanilkisiä". Miksi se tuntuu siltä että ne olisivat ilkeitä, ja miksi joka puolella maailmaa? Omien kokemuksieni mukaan ei olentoja ole koskaan rinnan päällä, vaan aina selän takana. Sieltä niitä kiusaajia on hankalampi ottaa pois, vaikka ei ne olekaan mitään voimakkaita, mutta ne on hankalampi sieltä poistaa. Niille pärjää liiankin helposti, mutta kun selän takaa on hankalaa ketään vääntää pois. Kiitos hyvistä ajatuksista.
Alussa antamasi kuvaus "Nukun, mutta yhtäkkiä olen melkein kuin hereillä. Samalla alan kuulla rapinaa ja outoa rapsuttelua viereltäni. Silloin tiedän jo: tämä on jo tuttua. Muutama sekunti kuluu ja rapsuttelua kuuluu lähempää. Rapina on jo aika kovaa. Se tulee sänkyyni. Samalla herään vielä vähän enemmän ja saan kylmiä väreitä selkääni, tiedän mitä on tulossa. Seuraavaksi jokin pienikokoinen olento hyppää selkääni!" sopii todella hyvin unihalvauksen/valveunen oirekuvaan. Se, että ilmiö koetaan ympäri maailman, johtuu siitä, että ihmisten kognitiivinen koneisto, aivot ja hermosto, eivät ole riippuvaisia kansalaisuudesta, rodusta tai kulttuurista. Vaan ne ovat samanlaisia. Samoin on myöskin unihalvaus, jota esiintyy ympäri maailmaa, samoin kuin flunssaa, painajaisia tai muita ihmisille tyypillisiä ilmiöitä. Samoin myöskin psykedeeleilla tuotettavia hallusinaatioita. Ja tuohon unihalvaukseen liittyy usein "pahanilkiset olennot" ja epämiellyttävä tunnelma. Aivan kuten flunssaankin liittyy vähemmän epämiellyttävä nuha ympäri maailmaa. Ja olet oikeassa siinä, että se on hyvin yleisempää selällään nukkuessa. Mutta olen kyllä kuullut tuosta selän päällä heilumisestakin. Onhan tuo hyvin kiusallinen ongelma, eikä siinä kauhuntunteessa itseään rauhoittelu tyyliin "se on vain unihalvaus, ei mitään hätää" auta yhtään, sen uskon. Tässä oli nyt kuitenkin joitain mahdollisia syitä ilmiölle. Tarkoitus ei ole missään nimessä väheksyä kokemuksiasi. Tuommoisten kokemusten kanssa lienee vain opeteltava elämään. Yksi samankaltaisia kokeva ystäväni pitää sänkynsa taskulamppua. Kun hän kokee samanlaisen tilanteen, hän sytyttää taskulampun ja jos valo syttyy hän on hereillä ja jos ei, hän tajuaa olevansa valveunitilassa, eli unessa, ja herää siihen. Tässä on nyt tietenkin se ero, että hän pystyy usein liikkumaan "unessaan". Ihmismieli on kyllä hämmästyttävä laitos...
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Camera nauhoittamaan öiksi?
- Ei pelottava
Tuo kokemani ei ole oikeastaan pelottava, vaan paremminkin jännittävä. Odotan jopa sitä, mutta se ei kyllä ikinä tule silloin kun itse haluaisin, vaan aina yllättämällä. Jos kuvaisin tapahtumaa kameralla, niin veikkaan, että näkisin vain itseni kääntämässä selästäni mukamas pois jotain mikä ei kuitenkaan näy kameralle, joten ei siitä olisi varmaan mitään hyötyä.
- Nnhh...
Kansanperinteen para käy kylässä. Ei aiheuta toimenpiteitä.
- ???
Parasiitti? Para-mikä, kerrotko tarkemmin? (Itse ei kyllä kiehtoisi saada ketään parittelemaan selkääni vai päässäkö se mömmö oli.)
- italia-4-ever
tuohon voi olla joku nukkumiseen liittyvä järjellinen selitys, mutta ei voi tietää oletko ihan järjissäsi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123680MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja661042Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778