käytin poikani juuri 1,5 vuotis neuvolassa, jossa kehotettiin puheen opettamista (lapsi ei osaa sanoa muita selviä sanoja kuin äiti ja ei, ymmärtää kyllä puhetta ja omaa kieltä ja höpötystä on paljon). miten sitä nyt sitten opetetaan puhumaan? itse olin siinä tietoisuudessa, että lapsi oppisi sen itse ajallaan, muita kuuntelemalla ym. enkä ole siksi erikseen pitänyt mitään puheenopettamis-leikkejä. puhun pojalle paljon, selostan tekemisiä, nimeän tavaroita, luen satuja ym. mutta mitä vielä pitäisi tehdä? neuvolan täti sanoi että nyt pitäisi ottaa asiakseni sen puheen opettaminen, lapsi kun lähtee kohta päiväkotiinkin.
puheen oppiminen
5
1409
Vastaukset
- hyvä kokemus
minä olen puhunut lapselleni erittäin paljon pienenä ja sanoo nyt muutamia samoja sanoja..kuten mamma, pappa, hauva yms. Tämä kehitys ei johdu siitä, että olen puhunut vaan siinä on syynä myös geeneettiset asiat. Ei pidä kiirehtiä asioissa on ne sitten puhetta, liikettä ym. kunhan katsot, että ei jää TODELLA paljon jälkeen kaikissa asioissa. Lapset ovat yksilöllisiä ja kaikki asiat vaikuttavat kaikkeen, joten malttia ja hyvää jatkoa.
- valois*
Meidän poika ei vielä tuon ikäisenä puhunut kuin muutaman sanan, niinkuin äiti, anna, auto jne. Sit pidemmät sanat poika luhensi, esim. laatikko oli laati, perhonen oli peeho, lentokone oli kone... Poika oli hoidossa 1v5kk ikäisestä 4 kk, poika ei 2 vuotiaanakaan puhunut kuin yksiä sanoja, joskus tuki sanapareja. Sovittiin sitten, että 2,5 vuotiaana on puhetarkastus neuvolassa... Ei tarvittu puheterapeuttia, sillä poika rupes puhumaan 2v1kk:n iässä ja siitä lähtien aivan mielettömän nopeasti ja aivan oikein. R- kirjainta ei osaa sanoa ja joissain sanoissa menee kirjaimet vähän sekaisin, esim metsä on mestä... Ei meidän neuvolassa oltu huolissaan edes 2 vuotiaan vähäpuheisuudesta, 2,5 vuotiaana olis joutunut menemään terapeutille, jos oplis ollut tarvetta...
- opettamisesta
valois* kirjoitti:
Meidän poika ei vielä tuon ikäisenä puhunut kuin muutaman sanan, niinkuin äiti, anna, auto jne. Sit pidemmät sanat poika luhensi, esim. laatikko oli laati, perhonen oli peeho, lentokone oli kone... Poika oli hoidossa 1v5kk ikäisestä 4 kk, poika ei 2 vuotiaanakaan puhunut kuin yksiä sanoja, joskus tuki sanapareja. Sovittiin sitten, että 2,5 vuotiaana on puhetarkastus neuvolassa... Ei tarvittu puheterapeuttia, sillä poika rupes puhumaan 2v1kk:n iässä ja siitä lähtien aivan mielettömän nopeasti ja aivan oikein. R- kirjainta ei osaa sanoa ja joissain sanoissa menee kirjaimet vähän sekaisin, esim metsä on mestä... Ei meidän neuvolassa oltu huolissaan edes 2 vuotiaan vähäpuheisuudesta, 2,5 vuotiaana olis joutunut menemään terapeutille, jos oplis ollut tarvetta...
Puhemaan opettamisesta löydät tietoa esim. dysfasialiitosta tai kirjasta "Joko se puhuu?". Kirjastosta löydät varmasti muitakin teoksia, joista saat apua puheen kehityksen tueksi.
- ei ongelmaa
opettamisesta kirjoitti:
Puhemaan opettamisesta löydät tietoa esim. dysfasialiitosta tai kirjasta "Joko se puhuu?". Kirjastosta löydät varmasti muitakin teoksia, joista saat apua puheen kehityksen tueksi.
puhuvat selvästi vähemmän ja köyhempää kieltä. Omalla panoksellasi vaikutat todella paljon:)
- poikanen
meidän 1v 7kk ikänen poika ei sano vielä mitään sanoja. Joskus harvoin kai vahingossa sanonut auto, tutti, äiti, isi. Mutta eipä se niitä hoe, enkä ole kun kerran pari kuullut. Tai sitten äiti höperönä vain halunnut kuulla noin :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391