käytin poikani juuri 1,5 vuotis neuvolassa, jossa kehotettiin puheen opettamista (lapsi ei osaa sanoa muita selviä sanoja kuin äiti ja ei, ymmärtää kyllä puhetta ja omaa kieltä ja höpötystä on paljon). miten sitä nyt sitten opetetaan puhumaan? itse olin siinä tietoisuudessa, että lapsi oppisi sen itse ajallaan, muita kuuntelemalla ym. enkä ole siksi erikseen pitänyt mitään puheenopettamis-leikkejä. puhun pojalle paljon, selostan tekemisiä, nimeän tavaroita, luen satuja ym. mutta mitä vielä pitäisi tehdä? neuvolan täti sanoi että nyt pitäisi ottaa asiakseni sen puheen opettaminen, lapsi kun lähtee kohta päiväkotiinkin.
puheen oppiminen
5
1439
Vastaukset
- hyvä kokemus
minä olen puhunut lapselleni erittäin paljon pienenä ja sanoo nyt muutamia samoja sanoja..kuten mamma, pappa, hauva yms. Tämä kehitys ei johdu siitä, että olen puhunut vaan siinä on syynä myös geeneettiset asiat. Ei pidä kiirehtiä asioissa on ne sitten puhetta, liikettä ym. kunhan katsot, että ei jää TODELLA paljon jälkeen kaikissa asioissa. Lapset ovat yksilöllisiä ja kaikki asiat vaikuttavat kaikkeen, joten malttia ja hyvää jatkoa.
- valois*
Meidän poika ei vielä tuon ikäisenä puhunut kuin muutaman sanan, niinkuin äiti, anna, auto jne. Sit pidemmät sanat poika luhensi, esim. laatikko oli laati, perhonen oli peeho, lentokone oli kone... Poika oli hoidossa 1v5kk ikäisestä 4 kk, poika ei 2 vuotiaanakaan puhunut kuin yksiä sanoja, joskus tuki sanapareja. Sovittiin sitten, että 2,5 vuotiaana on puhetarkastus neuvolassa... Ei tarvittu puheterapeuttia, sillä poika rupes puhumaan 2v1kk:n iässä ja siitä lähtien aivan mielettömän nopeasti ja aivan oikein. R- kirjainta ei osaa sanoa ja joissain sanoissa menee kirjaimet vähän sekaisin, esim metsä on mestä... Ei meidän neuvolassa oltu huolissaan edes 2 vuotiaan vähäpuheisuudesta, 2,5 vuotiaana olis joutunut menemään terapeutille, jos oplis ollut tarvetta...
- opettamisesta
valois* kirjoitti:
Meidän poika ei vielä tuon ikäisenä puhunut kuin muutaman sanan, niinkuin äiti, anna, auto jne. Sit pidemmät sanat poika luhensi, esim. laatikko oli laati, perhonen oli peeho, lentokone oli kone... Poika oli hoidossa 1v5kk ikäisestä 4 kk, poika ei 2 vuotiaanakaan puhunut kuin yksiä sanoja, joskus tuki sanapareja. Sovittiin sitten, että 2,5 vuotiaana on puhetarkastus neuvolassa... Ei tarvittu puheterapeuttia, sillä poika rupes puhumaan 2v1kk:n iässä ja siitä lähtien aivan mielettömän nopeasti ja aivan oikein. R- kirjainta ei osaa sanoa ja joissain sanoissa menee kirjaimet vähän sekaisin, esim metsä on mestä... Ei meidän neuvolassa oltu huolissaan edes 2 vuotiaan vähäpuheisuudesta, 2,5 vuotiaana olis joutunut menemään terapeutille, jos oplis ollut tarvetta...
Puhemaan opettamisesta löydät tietoa esim. dysfasialiitosta tai kirjasta "Joko se puhuu?". Kirjastosta löydät varmasti muitakin teoksia, joista saat apua puheen kehityksen tueksi.
- ei ongelmaa
opettamisesta kirjoitti:
Puhemaan opettamisesta löydät tietoa esim. dysfasialiitosta tai kirjasta "Joko se puhuu?". Kirjastosta löydät varmasti muitakin teoksia, joista saat apua puheen kehityksen tueksi.
puhuvat selvästi vähemmän ja köyhempää kieltä. Omalla panoksellasi vaikutat todella paljon:)
- poikanen
meidän 1v 7kk ikänen poika ei sano vielä mitään sanoja. Joskus harvoin kai vahingossa sanonut auto, tutti, äiti, isi. Mutta eipä se niitä hoe, enkä ole kun kerran pari kuullut. Tai sitten äiti höperönä vain halunnut kuulla noin :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 664195
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006