avoimuutta KELAan

Absolutely me

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi tuomion Kelalle. http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904229454347_uu.shtml "Usein potilaan työkyvystä ei päätä oma lääkäri, vaan Kelan omat asiantuntijalääkärit. Asiantuntijat eivät tapaa potilasta lausuntoa varten. Eläkkeitä, sairauslomia ja leikkauksia koskevia päätöksiä tehdään Kelassa vuosittain kaikkiaan noin 700 000. Tuhansia sairauspäivärahahakemuksia hylätään päivittäin." Hakijat eivät kuitenkaan saa mitään perusteita päätöksille, eikä edes päätökseen liittyviä asiakirjoja edes pyydettäessä.

26

5259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kelaaja

      Kela lupasi maksaa, mutta rahoja ei tullut..tuli sitten (2kk) vain pyynnöstä ilmoitus, että hylätty. Syy oli epämääräinen ja valitukseen tuli sama vastaus hylätty ja ettei saa valittaa päätöksestä. Kummallista touhua, mutta todellinen syy jäi hämäräksi.

      • vesuvius

        Sama koskee työpaikkaa haettaessa. Työnantajan tulisi antaa pyydettäessä selvitys hakuprosessin kulusta, mutta eipä se Suomessa toimi. Alkavat uhkailemaan kun moista pyytää!


    • Odottelen pienellä jännityksellä Kelan päätöstä tulevaisuudessa kun olen nyt ollut reilun 1,5 vuotta sairauslomalla/kuntoutustuella, että mitä seuraavaksi. Olin 2000-luvun alkupuolella n. 4,5 vuotta toisen EU-maan lipun alla seilaavassa laivalla töissa, mutta asuin Suomessa koko tuon ajan ja maksoin verojakin Suomeen poislukien se määrä, jonka maksoin kyseiseen lippumaahan. Kela vaati minua (meitä oli muitakin suomalaisia) ja muita luovuttamaan Kela-korttimme koska olemme sosiaaliturvattuja tuossa toisessa EU-maassa. Tänä päivänäkään kukaan eikä mikään taho ole pystynyt todistamaan, että olisimme olleet sosiaaliturvattuja kyseisessä maassa ja kun Kelan olisi pitänyt avustaa näiden toisen EU-maan sosiaaliturvakorttien saamisessa, niin ovatkin nyt "kusessa" koska eivät niin aikoinaan tehnyt. Seuraavaksi EU-antaa päätöksensä kyseisestä asiasta. Kun jäin siitä laivasta pois maihin töihin, niin eräs Kelan virkailija jopa ehdotti mulle, että kannattaisi varmaan hakea maahanmuuttajan erityistukea... aika jännä juttu kun en kerran ollut edes muuttanut Suomesta poiskaan missään vaiheessa... Nyt pelaavat vain aikaa Kelassa eivätkä oikein suostu puhumaan koko asiasta mitään. Kiinni jäävät. Se on varma, mutta löydetäänkö ketään syylliseksi onkin jo ihan eri asia.

    • eu korjaa

      Suomessa kaikenlaista toimintaa vaikeuttaa mittava virkamiesbyrokratia. Virkamiehet tuntevat olevansa lain yläpuolella. Eletään ikäänkuin DDR:ssä. Suomi saa jatkuvasti huomautettavaa EU:sta. Viime aikoina mm.: - autojen verotus - pitkittyneet oikeudenkäynnit - tullikuviot (joita ei pitäisi olla) - ihmisoikeudet (mitä kummaa??, nyt juuri kela) Virkamiehet tekevät mielivaltaisesti päätöksiä ihmisten toimeentuloon, terveyteen ja muihin oikeuksiin. Kukaan ei tunnut valvovan. Tai jos valvoo niin se on samassa huoneessa istuva toinen virkamies tai ko. viranomainen itse. Suomessa on mm. tuomarien jääviydestä päättää jääviksi epäilty tuomari itse! Eikö se ole mielivaltaa? Lääkärien virkavirheistä päättää lääkärin läheinen kolleega ja monasti pienissä kunnissa aivan sama lääkäri. Verottaja ei vastaa oikein kenelläkään (siis oikeasti). Valitusoikeus verottajan päätökseen on vasta tuomion (=mätkyjen) maksamisen jälkeen. Virkavirheisiin, hoitovirheisiin ja yleisesti mielivaltaan pitää puuttua. Sitten vasta alkaa vähentyä eu:lle tehnyt valitukset.

      • esimerkiksi

        muutama virkamies saunan taakse ,kirje kotiin p...i


      • rikotaan sääntöjä

        vähän siellä sun täällä,mutta ovat ensimmäisenä suuna päänä jos ulkomailla jotain tapahtuu,jakelemssa yk:n määräyksiä.kuitenkin niitäkin päätöksä täällä suomessa rikotaan,eivätkä korjaa virheitään vaikka on huomautettu useamman kerran.teillä joilla on parantumaton sairaus,pyytäkää kelalta lähete kuntoutuslaitokseen jossa tutkitaan täydellisesti,niitten laitosten lääkäreitten päätöksiä eivät uskalla Kelassa kumota.


    • Ei mitään selityksiä

      Kaikkien erikoislääkäreiden mukaan olen työkyvytön,mutta kelan lääkäri pyyhkii peppuaan erikoislääkäreiden lausaunnoilla. Hakemus hylätty,perustelu,teistä on omanlaiseen työhön! Kävin kelassa kysymässä mitä se on?mutta vastausta en saanut.

      • Hulluksi tehtyjä kansalaisia

        Jotka loppujenlopuksi kyllästyvät turhaan,juoksuttamiseen,turhien kaavakkeiden täyttöön,tietojen toimittamiseen jotka kela näkee nappia painamalla...Jne jne.. Itse olen myös tuohon touhuun täysin kyllästynyt. Aina kun kysely kaavake tulee,menen kelaan ja haistatan vitut! Ja sieltä löytyy kaavakkeita joita edes kelantyöntekiät eivät osaa täyttää!!!!!!


      • myös kelan armon alla

        Ens kerralla kelasse mennessä kysyy, olsko heillä tarjoa sinulle työpaikka, sita kun pystysit varma hoitama, kun siellä näköjään ei tarvi tehdä muuta kun otta paperia vasta ja postitaa vastauksia "hakemus hylätty".


      • elinaikananne

        "Ette tule saamaan mitään korvauksia elinaikananne". Tälläistä kansankielelle v***uilia sain kuulla päin naamaa. Hänellä oli ilmeisesti huono päivä. Jälkeenpäin kiellettiin jyrkästi, että tuollaista oltiin sanottu. Ensin v***uiltiin päin naamaa ja sitten valehdeltiin päin naamaa. Hienoa! Hyvät ihmiset: nauhoittakaa kaikki virastoissa ja viranomaisten kanssa käymänne keskustelut. Kännykälle onnistuu helposti. Jälkeenpäin on selvää mitä sanottiin. Se on laillista vaikka toisin viranomaiset väittävät: saatte nauhoittaa kaikki sellaiset keskustelut, joissa puhe on tarkoitetu teidän kuultavaksi ja olette keskustelussa mukana. Nauhoituksesta ei tarvitse kertoa toisille. Joku Karpo voisi tehdä maukkaan ohjelman törkeimmistä keskusteluista.


      • tiskiin
        myös kelan armon alla kirjoitti:

        Ens kerralla kelasse mennessä kysyy, olsko heillä tarjoa sinulle työpaikka, sita kun pystysit varma hoitama, kun siellä näköjään ei tarvi tehdä muuta kun otta paperia vasta ja postitaa vastauksia "hakemus hylätty".

        Viime kesänä sain vakuutusoikeudesta päätöksen asumistukiasiassa jonka käsittely kesti kaikkaan n. 2½ vuotta. Kysymys oli takaisinperinnästä jonka vakuutusoikeus päätti just niin kun Kelalle olin esittänyt. No maksettavaa kyllä vähän jäi, ja kun olin työttömänä niin tarjouduin "tiskiin" kehuen myös kahvinkeittotaitojani. Myös asumistukipäätökset onnistuisi koska olin joutunut perehtymään, ja paikallista Kelan toimistoa myös perehdyttämään asumistukilakiin. Virkailija totesi naurahtaen: "ei tänne ihan kuka tahansa pääsekkään". Millasethan pääsyvaatimukset sinne oikein on?


      • Kelaan kyrsiintynyt minäkin
        elinaikananne kirjoitti:

        "Ette tule saamaan mitään korvauksia elinaikananne". Tälläistä kansankielelle v***uilia sain kuulla päin naamaa. Hänellä oli ilmeisesti huono päivä. Jälkeenpäin kiellettiin jyrkästi, että tuollaista oltiin sanottu. Ensin v***uiltiin päin naamaa ja sitten valehdeltiin päin naamaa. Hienoa! Hyvät ihmiset: nauhoittakaa kaikki virastoissa ja viranomaisten kanssa käymänne keskustelut. Kännykälle onnistuu helposti. Jälkeenpäin on selvää mitä sanottiin. Se on laillista vaikka toisin viranomaiset väittävät: saatte nauhoittaa kaikki sellaiset keskustelut, joissa puhe on tarkoitetu teidän kuultavaksi ja olette keskustelussa mukana. Nauhoituksesta ei tarvitse kertoa toisille. Joku Karpo voisi tehdä maukkaan ohjelman törkeimmistä keskusteluista.

        Juu,tuossa oli muuten ideaa,meinaan että kun karpo on kuulemma palailemassa taasen kehiin ,niin siinä olisi varmasti sisukas totuuden etsijä ja julkituoja. Voi kun karpo nyt ottais asian essiin ja kävis tonkasemassa näitten maan parhaitten KELAN omien erikoislääkäreitten tekemisiä ja tapoja ym.perusteita joitten mukaan he päätöksiään tekevät! OOTAN KARPOA INNOLLA!


      • irjaliisami
        Kelaan kyrsiintynyt minäkin kirjoitti:

        Juu,tuossa oli muuten ideaa,meinaan että kun karpo on kuulemma palailemassa taasen kehiin ,niin siinä olisi varmasti sisukas totuuden etsijä ja julkituoja. Voi kun karpo nyt ottais asian essiin ja kävis tonkasemassa näitten maan parhaitten KELAN omien erikoislääkäreitten tekemisiä ja tapoja ym.perusteita joitten mukaan he päätöksiään tekevät! OOTAN KARPOA INNOLLA!

        samaa mieltä.Missään muussa työpaikassa ei voi olla vastaamatta teoistaan,rahankäytöstään,virheistään. Itse olen kassana,itse maksan jos kassasta puuttuu. Olen myös odotellut karpoa kehiin,voisi ottaa meihin yhteyttä......minun asiassani kela myönsi että on itse tehnyt virheen,ei kuitenkaan korjata.Maksan takaisinmaksua loppuikäni...kyllä se katkeroittaa ns.oikeusvaltiossa.


    • kokemuksia minulla.

      "Tuhansia sairauspäivärahahakemuksia hylätään päivittäin." Hakijat eivät kuitenkaan saa mitään perusteita päätöksille, " Tuo väite ei pidä paikkaansa: itse KELAn taannoisena asiakkaana puolisen vuotta sain joka kuukausi päätöksen perusteluineen kotiin. Tosin joskus niitä oli vaikea ymmärtää, mutta silloin kävelin KELAn toimistoon ja selvittivät asian henkilökohtaisesti. Minusta KELAsta saa hyvää palvelua.

      • justiina tre

        Onkin hienoa, että sentään joku saa Kelasta hyvää palvelua :) Kyllähän mäkin joskus saan, mutta näät sairaslomat ja työkyvyttömyyseläkehaut kyllä aina hylätään jossain vaiheessa ja ei ole auttanut vaikka on monenkin eri lääkärin B-lausunto, jossa todetaan, että olen allekirjoittaneen lääkärin mielestä työkyvytön mihinkään työhön ja eläkettä suosittelevat. Minuakin on pompotettu jo vuodesta 1999 ainakin eli 10 vuotta ja paras hylätty sairasloma olikin Kelan lääkärin määräämä kolmen kuukauden sairasloma, mutta asianajajan kirje sai Kelan myöntämään sairasloman. Olenkin nykyisin ottanut asianajajan tekemään valituksen, koska en enää jaksa kirjoitella valituksia.


    • tätämieltä

      Kaikki nämä virastot pitäis tehdä yhteistyötä avoimin mielin muutenkin että, med börjäre kansalaiset tietäis mistä mitäkin voi hakea ja millä perustein siinä ne kelalaiset on ihan samanlaisia kuin me kaikki muutkin ei se ole niiden pussista se on duuni siinä samassa kuin muutkin työt omaan ystäväpiiriini kuuluu kamu joka saa joka lähtöön kaikki avut kelasta ja sossusta rahallisesti yllättävän hyvin tekemättä mitään osasta ihmisiin on tähän osasta taas ei ja onko se vain siitä miten esität asian ja kenen saat hoitamaan asiaasi no paikkakunnallakin on tietty merkityksensä nämä on vaikeita juttuja ehkä ne todella tarvitsijat jäävät niiden osaajien jalkoihin luulis jos sairasloma kestää pitkään eihän lääkärit hupia sellaisia kirjoita ja kelan asiantuntija lääkärit "minkä asiantuntija" jos ei se ilmene ja näkemättä kumota toisen lääkärin lausuntoa se kuulostaa paperin siirtelyltä toiselle pöydälle kaikilla käsittääkseni pitäisi olla perusturva mutta, myös vedättäjät kuriin ja nyt työttömyys aikana pieniä ryhmiä tutkimaan taustoja.

      • kkk-k

        on kamulla pullat hyvin uunis meitsi eisaa sossust ei kelast r7 painaa päällä ja pitäis tehä duunii 6kk yhellä työn antajalla mut sainsen kumottua sillä ettei tänäpäivänä kukaan pidäduunis niin pitkään tulee maksujaliikkaa ja toi r7 on painannu 2006 saakka ja ton aikanakin on väitetty et oon nostannu rahoo vaikka en oo saannu rahoo


    • rosvojen rosvo

      taistelen lakisääteisestä perurahoistani hommasin asianajajan kun rupes vituttaa niiden selitykset kuuluu samaan kastiin ku toi arkaadian mäki et pannaan köyhätkyykkyyn ja kääritään voitot omiin liiveihin koko suomi lakkoon niin kyll ois äijillä ja eukoilla huuli pyöree

    • HIENOA!! Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. Kapuloita Kela-Mafian rattaisiin.

    • nesduuk

      Vihdoinkin jotain asiallista vastinetta näistä Kelan "asiantuntijoista". Itsellä evätty sairausloma ja eläke vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa!!!!! Uskomatonta, että nämä nk "asiantuntijat" voivat evätä esim noin kuukauden kestävät erittäin monipuoliset tutkimukset, jossa on todettu: ei mitään mahdolisuuksia työelämään! Ei voi ymmärtää, että senjälkeen joku koskaan minua edes tavannut Kelan "asiantuntijalääkäri" ilmaisee, että olen työkykyinen. Jossain on mätää ja tosi pahasti!!!!!!!

    • Kafkamaista touhua

      Oliskos syy se, että KELA on samanlaisten säästö- ja tulostavoitteiden kohteena kuin muutkin valtion ja kuntien virastot? Sanotaan vaikkapa näin, että valtiovarainministeriöstä on käynyt käsky, että vain XXX ihmistä saa päästää työkyvyttömyyseläkkeelle. Pitää nääs säästää ja toisaalta tarvitaan työvoimaa, jos muistamme mitä Matti sanoi tulevaisuuden "työvoimapulasta" etc. Tämän jälkeen viraston palkkaamat asiantuntijat (ne lääkärit) vetävät riman sellaiseen tasoon, että tuo 100 000 ylittyy nippa nappa ja muut saavat sitten yrittää uudestaan 2-3 vuoden jälkeen. Selittäisi aikas hyvin sen, miksi eioota -tulee takaisin työkyvyttömille ja toisaalta sen, ettei mitään tarvitse perustella eikä mitään nimiä tarvitse mainita. Nämähän viimeistään estävät kokonaan asioiden setvimisen. Siihen päälle vielä iäisyyden kestävät valitusprosessit, niin säästöjä ja tulee ja kansa pysyy pimennossa.

    • KESKUSTELUT!

      Olen itse myös salaa videokuvannut KELA:n virkailijoiden toimintaa. Pyytäkää Kelasta kaikki asiaanne koskevat asiakirjat ja kelan sisäiset viestit asiastanne. Pyydä aina saantitodistus jokaisesta paperista minkä kelaan viet! Näistä saamistanne papereista ilmi tulleet nimet voisi sitten tuoda julkiseksi, vaikka keskustelupalstojen kautta. Osuu luodit oikeisiin henkilöihin, kun se aika koittaa...

    • jäävuorenhuippu

      Tuo kelan tapaus on vain jäävuoren huippu. Noita tuomioita tulee ihan jatkuvasti. Koskahan olis työkkärin tai sossun vuoro? Kyllä nuo jutut pitäs saada suoraan kansainväliseen tuomiosituimeen koska Korkein oikeuskin rikkoo ihmisoikeuksia!! "Korkein oikeus rikkoi ihmisoikeuksia" http://eok.fi/eok/index.php?option=com_content&task=view&id=212&Itemid=50 "Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antoi 21.4.2009 tuomion jutussa Marttinen v. Suomi ja tuomitsi Suomen valtion ihmisoikeussopimuksen 6 artiklan loukkaamisesta. Kysymys oli rikoksesta epäillyn oikeudesta vaieta seikoista, joilla voisi olla merkitystä näyttönä häntä vastaan vireillä olleessa rikosasiassa. Oikeuskysymys on täsmälleen sama kuin korkeimman oikeuden 17.4.2009 antamassa tuomiossa samanlaisessa asiassa, joka sai Suomessa paljon julkisuutta." Kerkesivät rikkoa uudestaan 4 ennen kun tuomio tuli. Eli sama ruljanssi tuon 17.4.2009 tehdyn päätöksen osalta on odotettavissa.

    • Suamalainen

      KELA:n voisi kokonaan lakkauttaa, ei tarvitsisi kenenkään kärsiä huonosta palvelusta ja vääristä päätöksistä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe