Eli tilanne on se, että olen 17v. tyttö ja olen jättänyt peruskoulun kesken. Ensi syksynä olisi tarkoitus mennä kymppiluokalle. Minulle sanottiin, että kannattaa osallistua yhteishakuun. Olen siis nyt osallistunut siihen yhteishakuun. Minnekkään kouluun en tietenkään tule pääsemään, koska en saa tänä keväänä sitä peruskoulun päättötodistusta. Ymmärsin kuitenkin niin, että kun kuitenkin osallistuin tuohon yhteishakuun niin minulla on mahdollisuus joihinkin tukihin (työmarkkinatuki?), koska olen hakenut kouluihin, mutten ole niihin päässyt ja olen työtön. Mihin tukihin minulla sitten kenties olisi mahdollisuus? Menen kymppiluokalle ensi syksynä, olen 17v. ja asun kotona. Voisinko silti saada jotain opintotukea vai saisinko jotain työmarkkinatukea tms.? Lapsilisäkään kun en enää voi saada.. En ymmärrä näistä asioista mitään.. Olisin todella kiitollinen, jos joku vähän selventäisi tilannetta :)
Voinko saada mitään tukia?
6
725
Vastaukset
- en mitään tiedä
mutta työttömyystukea saa vain jos on ollut aikaisemmin vähintään 5kk töissä? No työkkärissähän se helpoiten selviää.
- selasin
vähän noita sivuja ja löytyi tuollainen. En tiedä, onko siitä apua, mutta ehkä jotain kuitenkin. Kela tietää myös ja heillä on omat sivut ihan Kelan nimellä. Toivottavasti kaikki järjestyy ja järjestyyhän ne! http://www.pohjolaopisto.fi/peruskoululinja.html
- työtönnä
suoraan kelan sivuilta: Jos olet 17-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vain työvoimakoulutuksen, työharjoittelun tai muun työllistymistä edistävän toimenpiteen ajalta. työkkäristä voi kysyä paikallisesta pajatoiminnasta, jonne voisi päästä harjoitteluun. sieltä ne muutenkin osaa neuvoa että mitä tehdä.
- vastuu itsestään
Olet alaikäinen, asut kotona vanhempiesi hoidettavana, jätit koulun kesken, syksyllä menet kymppiluokalle. Miksi yhteiskunnan pitäisi antaa sinulle mitään tukea? Tuet eivät ole mikään olemassaolon etuoikeus, eiköhän ne tuet kuulu niitä tosissaan tarvitseville.
- Jonttu1991
Ei veronmaksajat maksa tyhjämtoimittajille. Peruskoulun päättötoikkarin saa huonoimmatkin oppilaat, joten tässä ei pitäisi olla typeryydestä kiinni, vaan silkasta laiskuudesta. Juuri tämmöinen kuvottaa. Varmasti veronmaksajilla olisi vähän parempaa tekemistä verorahoilla, kuin rahoittaa sinun todennäköisesti mitä turhimpia menoja. Jonkinlaista opintotukea varmaankin saat, mutta se on täysin riippuvainen vanhempiesi tulojen suhteen. Toivon todellankin, että et saa penniäkään ennenkuin olet kouluun palannut ja ryhdistäytynyt. Toisaalta näen vain toisen puolen asiasta, joten anteeksi nyt viestini negatiivinen sävy, mutta varmaan itsekkin ymmärrät, että se on suuri ongelma yhteiskunnalle, että pitäisi työkykyisiä elättää verorahoilla. Siinäpäs kaikille vähän miettimistä!
- sssssssssssssssssss
käydä se ylä-aste loppuun ja mene sitten opiskelemaan niin saat opintorahaa. kaikki jättäisivät koulun kesken jos siitä sais rahaa:D mitä sä ny oikeen luulet!?????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152856
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1292780En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791796Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371352Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va671351- 471108
- 991011
- 109876
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6843- 46833