diat digitaaliseen muotoon

Cityvihreä

Kuvasin nuorena n. 2000-3000 diakuvaa, jotka ovat nyt varastossa jotakin odottamassa. Ei ole diaprojektoria eikä valkokangasta enää, joten eipä noita tule katseltua. Millä tavalla olette siirtäneet itsellenne tärkeitä diakuvia digitaaliseen muotoon? Oletteko vieneet ne liikkeeseen? Hankkineet diaskannerin? Vai objektiiviin kiinnitettävän lisälaitteen? Mistä olette viimemainitut laitteet hankkineet? Itselläni on Nikonin runko ja kolme objektiivia - 18-55 ja 18-135 mm kittilinssit sekä 70-300 mm telezoomi. Saisiko noihin lisälaitteen kiinni? Muistelisin että suodinkierteet ovat 52 mm ja 67 mm. Kiitoksia vastauksista

7

3639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimmo Koo

Siirsin tärkeimmät diat ja filmillä olevat kuvat kolmelle PhotoCD-levylle 90-luvulla http://en.wikipedia.org/wiki/Photo_CD Näistä kuvista on myöhemmin tehty Photoshopissa täydestä resoluutiosta mahdollisimman vähän pakattu jpg-tiedosto. Tämä oli minusta paras - tosin kallis - ratkaisu. Siirtämisen hinta oli noin 10 lama-ajan markkaa per kuva eli levy maksoi lähes tonnin! Osan diosta olen siirtänyt heijastamalla valkokankaalle. Kokeilimme kolmea tai neljää projektoria, joista Leicalla saatiin kuva parhaiten valkokankaan suuntaiseksi. Kuvasimme projektorin takaa kameralla, joka oli jalustassa. Kamera laitettiin suoraksi vesivaakojen avulla. Kokeilimme kaikkia silloin porukan omistamia järjestelmäkameroita. Joukossa oli noin vuoden 2005 edullisenpään Canon, Nikon, Olympus ja Pentax, joista joko Nikon tai Pentax oli paras (eli ei minun Olympus eikä Canon). Esitöihin meni pari tuntia aikaa, mutta varsinainen kopioiminen oli nopeaa. Kuva vaihdettiin, käsitarkennuksella oleva kamera laukaistiin joko lankalaukaisimella tai 2 sekunnin viivellä ja vaihdettiin uusi kuva... Täten saimme kuvattu monta sataa diaa tunnissa (ehkä 1000 - 1500). Järjestelmä on yllättävän hyvä eikä maksa paljoa. Olen yrittänyt kopioida dioja myös skannerilla. Minulla on Epson 2400 Photo, mutta sillä diojen kopiointi on sekä hidasta että tulos on turhauttavaa huonon jäljen takia. Parempaan tulokseen pääsee ikkunaan teipattavan sopivan kehyksen avulla. Dian kokoinen kehikko laitetaan maalarin teipillä mahdollisimman tarkkaan oikeaan paikkaan ja teipataan paikalle. Kuva otetaan makrolinssillä ja tässä ainakin käytin lankalaukaisinta. Parempi jälki syntyy ainakin Olympuksella 50 mm makrolla http://www.olympus.fi/consumer/dslr_ZUIKO_DIGITAL_ED_50mm_1_2_0_Macro.htm kuin 150 mm makrolla http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3283&navigator=5 Käytin kuitenkin Sigman linssiä, jolloin kameran ja ikkunan välinen etäisyys oli pidempi. Kuvasin aina aurinkoisina päivinä iltapäivällä, jolloin olohuoneen ikkuna oli varjossa. Täten toisoin saavani valolle mahdollisimman samanlaisen värilämpötilan. Ikkunalta kopioiminen on hidasta, mutta jälki on vähintään kohtuullista. (ehkä 200-300 kuvaa tunnissa.) Tilasin aikanani Top-Shopista llisälaitteen, jonka avulla voisi kuvata diat suoraan kameran nokalta. Tilausvahvistuksen jälkeen tuli pari päivää myöhemmin anteeksipyyntö, jonka mukaan laitetta ei löydy mistään eivätkä he saaneet tilattua enää uusia. Kun selvittelin diojen kopioimista, otin yhteyttä paikalliseen museoon, jossa oli kuvia siirretty dioista tiedostoihin muistaakseni EU-rahoituksella. He olivat hankkineet kameraan kiinnitettävän kopiointilaitteen, mutta jälki ei ollut heille riittävän hyvä. Jos kuvaa diat itse, kuvien värit pitää korjata tietokoneella. Jos kuvaa satoja dioja, ne kannattaa korjata makrojen avulla, jolloin hitaan työn aikana voi olla kuvaamassa digilla :-) "Ei ole diaprojektoria eikä valkokangasta enää, joten eipä noita tule katseltua." Jos paikkakunnalla on kamerakerho tai vastaava, kannattaa sieltä kysyä lainaksi (eikä liittyminenkään ole huono ratkaisu). Kirpputoreilta löytää hyviä vehkeitä todella edullisesti. "Oletteko vieneet ne liikkeeseen? Hankkineet diaskannerin? Vai objektiiviin kiinnitettävän lisälaitteen? Mistä olette viimemainitut laitteet hankkineet?" Suosittelen valkokankaalta kuvaamista, jos meinaat kuvata monta sataa. Objektiiviksi kannattaa valita se, joka vääristää kuvaa vähiten. Jos kuvaat vain kymmeniä, mieti ikkunaan teippaamista ja makrolinssin ostamista. Makro maksaa saman kuin diaskanneri, mutta on myöhemmin paljon enemmällä käytöllä (?) "Mistä olette viimemainitut laitteet hankkineet?" Kyse ei varmaan ole tämän viikon projektista. Katselisin puoli vuotta huuto.nettiä, jos vaikka kolahtaisi. Onnea yritykselle.

• Cityvihreä

Kiitos paljon hyvin tyhjentävästä vastauksesta! Jep, kyseessä ei ole ihan tämän päivän asia, joten on hyvin aikaa tutkailla mistä tarvittavan välineistön saisi sopivalla hinnalla. Huuto.net on muutenkin jokapäiväisessä käytössä. Makro-objektiivia tosiaan voisi hyödyntää jatkossakin ötököiden kuvaamisessa. Ikkunaan teippaaminen ei juolahtanut mielessä, mutta diaprojektorin käyttäminen kylläkin. Skannerin taidan unohtaa. Tavoitteena ei ole saada aikaan aivan huippulaatua, vaan lähinnä saada aktiivikäyttöön sellaisia kuvia, joilla on tunnearvoa ja joita ei muuten tule koskaan katseltua. Sellaisia kuvia ei tuossa 2000-3000 kuvan erässä ole kuin joitakin kymmeniä, joten taloudellisesti ajatellen liikkeen puoleen kääntyminen ei veisi vararikkoon.

• Sepi

Tutki myös Canonin tasoskannerit, Verkkokaupassa ja oma Epson 1250 foto alkaa olla loppuunkäyttetty (liittimet löysät) olen sillä kuitenkin jonkin verran skannaillut vanhoja negoja, hidasta, laadussa ei valittamista, ja jossain määrin korjaillut Photoshopilla em. skannauksia.

• 2x4

Diaskannerin Esim. PLUSTEK OPTICFILM 7200 Tai A4-tasoskannerin Esim. EPSON PERFECTION V500 PHOTO skannaa kehystettyjä dioja 4 ruutua kerralla ja kehystämättömiä 16 ruutua kerralla

• On Soligor...

Diakopiointilaite. Se kiinitetään Canonin EOS 40D:n T-2 sovittemella kuin objektiivi. Diakopiointi laiteeseen vain dia ja jokin kirkas valo heijastamaan valoa laitteeseen ja otan kuvan normaalisti, eli kuva siirtyy kameran muistikortille :) En tiedä saako noita Solligor Zoom Slide Duplicator Type II diankopiointilaitteita mistään enään?

• keinoja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe