Vaasa vai Lappeenranta

häröää

Kumpi on parempi paikka opiskella kauppatieteitä, Vaasa vai Lappeenranta? Eli siis kummassa on hauskempaa porukkaa

22

7908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

Näistä kahdesta valitsisin Lappeenrannan. Lappeenrannan teknillinen yliopisto valittiin tässä joku aika sitten vuoden yliopistoksi, olen kuullut pelkkää hyvää. Kauppatieteiden tiedekunta on tasokas. Suuri hyvä ja kansainvälinen skole, pk-seutu suht lähellä junalla /lähempänä mitä Vaasasta. Valitsetko yliopistosi sen perusteella, missä on hauskempaa porukkaa?! Itselläni on ainakin ihan eri kriteerit. Tuli mieleen eräs kaverini, joka nauroi miksi lähtisin paikkaan X opiskelemaan, siellähän ei ole yhtään hyvää yökerhoa!! :D wtf? Siis onko täällä oikeasti sellaisia tyyppejä, jotka ei valitse opiskelupaikkaansa itse koulun perusteella, vaan miljöön baaritarjonnan tms huvituksien??

• Lappeenrannassa asunut

En osaa yliopistosta sanoa mitään, koska opiskelen nyt muualla, mutta olen asunut Lpr:ssä 19 vuotta, eli pystyn hieman itse kaupungista kertomaan. Plussat ja miikat: Uskoisin, että itse lappeenrantalaiset ovat moninverroin mukavampaa, ja välittömämpää porukkaa, kuin vaasalaiset, jota arvatenkin ovat peri pohjalaiseen tyyliin sisään päin lämpiäviä hapannaamoja. Lappeenranta sijaitsee Saimaan rannalla, eli jos tykkää veneilystä ym. järvimaisemiin liittyvästä puuhasta, niin Lepran on paratiisi. Suora lento- junayhteys Helsinkiin Lpr on sisämaakaupunki, eli esim. Vaasassa esiintyvää vittumaista merituulta ei ole. Talvet ovat mukavan lumisia ja kylmiä. - En tiedä kumpaa sukupuolta olet, mutta näin miehen näkökulmasta on kiinnitettävä huomio kaupungin naistarjontaan. Koska kaupungissa sijaitsee Teknillinen yliopisto, Maasotakoulu ja AMK kaikkine teknisine aloineen, on miehistä selkeästi ylitarjontaa kaupungin yöelämässä. Naiset käyttävät tätä härskisti hyväksi, ja Lepran yöelämässä naiset ovat melkoisia nirppanokkia. Lty:llä opiskeleva kaverini kertoi, että yo:n käytävillä näkee jatkuvasti pariskuntia, joissa mies on mr.finland-tasoa ja nainen kaamea sotanorsu. Ts. Lpr on paratiisi sinkkunaiselle, mutta sinkkumiehellä menee kyllä helposti tumputushommiksi :D -Kaupunki suorastaa kuhisee ryss...anteeksi venäläisiä. Tämä oli oikeastaan suurin syy siihen, että itse halusin vaihtaa maisemaa. Jos siis tunnet jotain positiivisia fiiliksiä venäläisiä, tai venäjänkieltä kohtaan, niin Lpr on mainio paikka. Jos taas vihaat venäläisiä, niin et kyllä tule viihtymään. -Yo on rakennettu melko kauas keskustasta, ja yo:n ympäristössä olevat asuinalueet ovat melko huonomaineisia. Monikulttuurisuutta ja erilaisuuden rikkautta on havaittavissa runsaasti erinäisten järjestyshäiriöiden muodossa.

• semmottis sotanorsu

Lappeenrannan meininkeihin vaikuttaa teknillisen sijaitseminen saman katon alla, meno villimpää ja ihmiset ei jännitä niin paljon siellä. Kylteri sydän teekkari ja toiste päin. Ja Lappeenrannasta löytyy myös hoitsuopisto, joka on täynä naisia. Kauppatieteellinen yksikkö on valittu viime vuonna tehokkaimmaksi yksiköksi, joten myös opetus on siellä kohdallaan :)

• jo valmistunut

Itse liputan Suomen aurinkoisimman Vaasan puolesta! Vaasan kauppatieteillä on pitkät perinteet, opetus on laadukasta, kampusalue varmasti kaunein tässä maassa ja henki hyvä! Kaupungista löytyy kaiken kaikkiaan paljon korkeakouluopiskelijoita ja kansainvälistyminenkin hoituu niin kampuksella kuin loistavien vaihtomahdollisuuksien kautta. Eli ei muuta kuin Pohojanmaalle!

• vaasalaistunut
        jo valmistunut kirjoitti:

Itse liputan Suomen aurinkoisimman Vaasan puolesta! Vaasan kauppatieteillä on pitkät perinteet, opetus on laadukasta, kampusalue varmasti kaunein tässä maassa ja henki hyvä! Kaupungista löytyy kaiken kaikkiaan paljon korkeakouluopiskelijoita ja kansainvälistyminenkin hoituu niin kampuksella kuin loistavien vaihtomahdollisuuksien kautta. Eli ei muuta kuin Pohojanmaalle!

Tulin Vaasaan tuntematta ketään, ja nyt parin vuoden aikana olen saanut laajan kaveripiirin, sydänystäviä, uusia harrastuksia sekä aktiivisen opiskelijaelämän :D. Sopivan kokoiset piirit, joten helppo tutustua.

Vaasan opiskelijaelämä on ihan huippua, hyviä bileitä ja sitsikulttuuri on paras ;). Totta kai jos ihminen on kotona viihtyvä hapannaama, niin eipä sille mitään voi...

• jokula

Kannattaa jo tässä vähän miettiä myös mikä pääaine kiinnostaa ja minkälaiset mahdollisuudet sitä on opiskella noissa yliopistoissa.

• Kauppatieteilijä

Lappeenrannan kauppatieteellisessä tiedekunnassa on erinomainen pääainevalikko. Opetus on muutenkin korkeaa tasoa. Noista kahdesta kannattaa valita ehdottomasti Lappeenranta. Onhan sinne kyllä vaikeampi päästä sisään.

• helpoin
        Kauppatieteilijä kirjoitti:

Lappeenrannan kauppatieteellisessä tiedekunnassa on erinomainen pääainevalikko. Opetus on muutenkin korkeaa tasoa. Noista kahdesta kannattaa valita ehdottomasti Lappeenranta. Onhan sinne kyllä vaikeampi päästä sisään.

ihan ulkopuolisena pakko todeta, että Lappeenrantaan pääsee helpoiten sisään ja touhu on kuulemani mukaan sen mukaista. Jos laatua haluaa, Vaasa on ehdottomasti paras näistä kahdesta vaihtoehdosta. LAppeenrannan kauppista ei arvosta kukaan.

• Toinen ulkopuolinen
        helpoin kirjoitti:

ihan ulkopuolisena pakko todeta, että Lappeenrantaan pääsee helpoiten sisään ja touhu on kuulemani mukaan sen mukaista. Jos laatua haluaa, Vaasa on ehdottomasti paras näistä kahdesta vaihtoehdosta. LAppeenrannan kauppista ei arvosta kukaan.

Käypä esim. kauppatieteiden yhteisvalinnan sivuilla ja katso muutaman vuoden valintatilastot.

Vaikeusjärjestys on pisteiden valossa seuraava: hesa, Turku, Tampereen jotkut koulutusohjelmat ja sitten Lappeenranta. Mitä tuota selvästä asiasta kiistelemään mutta niin se vain näyttää olevan.

Onko sinulla jotakin Lappeenrantaa vastaan? Ja millä eväillä oikein arvioit siellä annettavaa koulutusta, kun myönnät olevasi asioista tietämätön? Jäitkö joskus pihalle?

• Jo valmis KTM
        helpoin kirjoitti:

Ei pitäisi kommentoida asioita, joista ei ole hajua.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto kokonaisuutena on laadukkaan opetuksen yliopisto. Siellä on kauan ennen Aalto-yliopistoa yhdistetty tekniikka ja talous menestyksekkäästi. Se on myös ainoa oikea Venäjän bisneksen oppilaitos Suomessa.

Kauppatieteistä pelkästään puhuttaessa on pakko todeta, että Helsingin ja Turun kauppakorkeakoulujen lisäksi ei missään muussa Suomen kauppatieteiden tiedekunnassa ole yhtä monipuolista pääaineiden vaihtoehtokirjoa kuin Lappeenrannassa. Lisäksi yhteistyöyliopistojen määrä eri puolilla maapalloa on suuri ja vaihtoehdot tasokkaita.

Suomalainen KTM-koulutus on tasokasta eikä Lappeenranta tee tässäkään asiassa poikkeusta. Suurin osa viimeisen vuosikurssin opiskelijoista saa työpaikan ennen kuin maisterin paperit ovat kourassa. Täytyy toivoa, että maailman talouden taantuma ei hankaloita kauppatieteiden maistereiden työllistymistä, ovat he sitten saaneet paperinsa mistä yliopistosta tahansa.

Kauppatieteitä opiskelemaan päässeet: olkaa ylpeitä saavutuksestanne älkääkä välittäkö niistä kateellisista, jotka mollaavat opinahjoanne oli se sitten mikä tahansa.

• ReoCoker
        Jo valmis KTM kirjoitti:

Ei pitäisi kommentoida asioita, joista ei ole hajua.

Lappeenrannan teknillinen yliopisto kokonaisuutena on laadukkaan opetuksen yliopisto. Siellä on kauan ennen Aalto-yliopistoa yhdistetty tekniikka ja talous menestyksekkäästi. Se on myös ainoa oikea Venäjän bisneksen oppilaitos Suomessa.

Kauppatieteistä pelkästään puhuttaessa on pakko todeta, että Helsingin ja Turun kauppakorkeakoulujen lisäksi ei missään muussa Suomen kauppatieteiden tiedekunnassa ole yhtä monipuolista pääaineiden vaihtoehtokirjoa kuin Lappeenrannassa. Lisäksi yhteistyöyliopistojen määrä eri puolilla maapalloa on suuri ja vaihtoehdot tasokkaita.

Suomalainen KTM-koulutus on tasokasta eikä Lappeenranta tee tässäkään asiassa poikkeusta. Suurin osa viimeisen vuosikurssin opiskelijoista saa työpaikan ennen kuin maisterin paperit ovat kourassa. Täytyy toivoa, että maailman talouden taantuma ei hankaloita kauppatieteiden maistereiden työllistymistä, ovat he sitten saaneet paperinsa mistä yliopistosta tahansa.

Kauppatieteitä opiskelemaan päässeet: olkaa ylpeitä saavutuksestanne älkääkä välittäkö niistä kateellisista, jotka mollaavat opinahjoanne oli se sitten mikä tahansa.

Ehdottomasti kannattaa lähteä Lappeenrantaan, itse olen sieltä valmistunut ja erittäin iloinen, että vietin opiskeluaikani siellä. Tosiaan LappeenrannanseudunOpiskelijaAsuntoSäätiö Loas takaa asunnon kaikille opiskelunsa aloittaville. Noin 3km säteellä yliopistosta sijaitsee 90% asunnoista, joten tekemistä kampusalueella riittää.

Pääainevalikoima on yksi Suomen suurimpia eikä pääaineeseen tarvitse erikseen hakea vaan ilmoittaa toisen opiskeluvuoden syksyllä mitä haluaa lukea ja se onnistuu. Ja jos vaihtoon lähteminen kiinnostaa onnistuu sekin, muistaakseni on yli 40 vaihtomaata joissa on 150 yliopistoa joihin voi vaihto-oppilasvuodeksi lähteä.

Ilmapiiri on yliopistolla mahtava, kaikki on yhtä suurta perhettä ja varsinkin kauppatieteiden puolella on fuksiviikot täynnä sellaista ohjelmaa, että kaikki kyllä tutustuu helposti ja saa kavereita. Siellä siis on myös hauskaa :D

Lappeesta lähtee paljon kimppakyytejä joilla pääsee helposti pk-seudulle ja myös junat kulkevat nopeasti n.2h13min Helsinkiin.

• Handelspartner
        ReoCoker kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa lähteä Lappeenrantaan, itse olen sieltä valmistunut ja erittäin iloinen, että vietin opiskeluaikani siellä. Tosiaan LappeenrannanseudunOpiskelijaAsuntoSäätiö Loas takaa asunnon kaikille opiskelunsa aloittaville. Noin 3km säteellä yliopistosta sijaitsee 90% asunnoista, joten tekemistä kampusalueella riittää.

Pääainevalikoima on yksi Suomen suurimpia eikä pääaineeseen tarvitse erikseen hakea vaan ilmoittaa toisen opiskeluvuoden syksyllä mitä haluaa lukea ja se onnistuu. Ja jos vaihtoon lähteminen kiinnostaa onnistuu sekin, muistaakseni on yli 40 vaihtomaata joissa on 150 yliopistoa joihin voi vaihto-oppilasvuodeksi lähteä.

Ilmapiiri on yliopistolla mahtava, kaikki on yhtä suurta perhettä ja varsinkin kauppatieteiden puolella on fuksiviikot täynnä sellaista ohjelmaa, että kaikki kyllä tutustuu helposti ja saa kavereita. Siellä siis on myös hauskaa :D

Lappeesta lähtee paljon kimppakyytejä joilla pääsee helposti pk-seudulle ja myös junat kulkevat nopeasti n.2h13min Helsinkiin.

Onko täällä joku epävirallinen kampanja menossa, vai miksi näitä kehuviestejä satelee useampaan ketjuun...?

• Fama
        Handelspartner kirjoitti:

Onko täällä joku epävirallinen kampanja menossa, vai miksi näitä kehuviestejä satelee useampaan ketjuun...?

Täällä on joku kiltatoimintaan hurahtanut LTY:n opiskelija päällimmäisenä äänessä. Suomi24 on viimeinen paikka missä itse mainostaisin lempipaikkaani.

• kysytään
        Fama kirjoitti:

Täällä on joku kiltatoimintaan hurahtanut LTY:n opiskelija päällimmäisenä äänessä. Suomi24 on viimeinen paikka missä itse mainostaisin lempipaikkaani.

Joku on esittänyt yksinkertaisen kysymyksen. Siihen voi vastata tai olla vastaamatta.

Vaikuttaa siltä, että Lappeenrannassa on tasokasta opetusta ja kaupunki on mukava, kaikki siellä joskus käyneet tietävät sen. Eilen tuli oikein myönteisiä uutisia Lappeenrannasta, joten joku muukin kuin LTY:ssa opiskelevat arvostavat kaupunkia, sen sijaintia ja infraa.

Tunnen ihmisiä, jotka joko opiskelevat siellä tai ovat valmistuneet sieltä. Lähes pelkästään myönteisiä ovat olleet kommentit yliopistosta. Sinne vaan hakemaan, jos siltä tuntuu.

• Akon112
        Handelspartner kirjoitti:

Joku on innostunu ilmeisesti tuosta idän ihmemaasta...

• ValitkaaSiisTurku:)

En nyt lähtisi täysin tallomaan kumpaakaan yliopistoa. Itse sivusta katsojana pakko todeta että ainakin viimeisen vuoden aikana Vaasan kauppakorkean opiskelijaelämä on vaikuttanut aivan loistavalta! Lappeenrannasta en osaa sanoa, sillä en ole juurikaan kyseisen koulun opiskelijoihin tutustunut. Vaasalaisia sen sijaan tuntuu pursuavan ovista ja ikkunoista aina ja kaikkialle! Olisi ihan mukava tutustua myös Lappeenrannan opiskelijaelämään paremmin, jotta saisi hieman laajemman näkemyksen.

Lähtisin kuitenkin vielä viimekädessä tarkastelemaan opetuksen laatua. Lappeenranta on ilmeisesti kokonaisuutena oikein hyvä koulu, kuten Vaasakin. Kehuja olen kuullut ulkomailta asti Vaasan rahoituksen laitoksesta. Lappeenranta puolestaan tekee erinomaista promotyötä monessa kaupungissa. Vaikea näistä nyt on lähteä parempaa löytämään. Muussa suhteessa, kuin siinä, että Vaasassa on ainakin koettu monet loistavat juhlat!

Valitkaa siis Turku :)

• ekon

Riippuu siitä sataako vai paistaako.

Ainakin opiskellessäni Lappeenrannassa oli aurinkoisiä päiviä enemmän kuin sateisia.

Auttoiko tuo suuren foorumin vastaukseksi.

Ekonomi

• gyvuu

Itse opiskelen Vaasassa ja tyttöystävä Lappeenrannassa. Plussia ja miinuksia

Vaasa
        laskentatoimen ja rahoituksen pääaineopinnot erittäin tasokasta
        ihmiset lappeenrantalaisia avoimempia
        yliopiston sijainti

-sijainti
        -ruotsi

Lappeenranta
        pääainevaihtoehtoja
        ihmiset hieman rauhallisempia (kuka tykkää mistäkin)

-yliopiston sijainti keskellä 'ei mitään'
        -sijainti
        -venäjä

• kylteri

Lappeenrannassa on ainakin tiedekunnan sisäinen ilmapiiri erittäin dynaaminen, innovaatinen ja kansainvälinen. Myös koulun uudelleen brändäys on onnistunut loistavasti ja hakimäärät tulevat vain kasvamaan. LUTissa on myös 3 enemmän tai vähemmän uutta ja erittäin kilpailukykyistä ja tasokasta maisterohjelmaa, joista mm. MITIM on tuplamaisteriohjelma pietarilaisen GSOM:n kanssa:

• International Technology and Innovation Management (MITIM)
      • International Marketing Management (MIMM)
      • Strategic Finance (MSF)

Myös se fakta, että tekninen ja teknillistaloudellinen tiedekunnat ovat saman katon alla mahdollistaa aika mukavia mahdollisuuksia sivuaineiden osalta.

• sepe18

hieno paikka se lappee 420

• kouvo3

kouvola on vastaus kaikkeen

• 14+16

Lappeenrannan ainoa heikkous on sen sijainti ja loppuamaton vertailu Aaltoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59