Harkitsetko LASIK:a? Lue tämä.

noempäkerrokkaa

Minulla olisi ollut taloudellisen tilanteen kannalta mahdollisuus mennä paljolti mainostettuun taittovirheleikkaukseen, mutta yritettyäni puhelimessa keskustella komplikaatioista kiireisen silmälekurin kanssa, päätin kaivaa asioista itse lisää tietoa. Yhden illan googletuksen jälkeen LASIK ei voisi enää vähempää kiinnostaa. Asiassa häiritsi myös se, kuinka vähän komplikaatioinfoa on saatavissa Suomessa leikkaavien tahojen sivuilta - ymmärrettävää kyllä, kyseessä on todellakin miljoonaluokan bisnes tällä hetkellä. Postaan tähän linkkejä sivustoille, joihin toivon leikkausta harkitsevien ihmisten tutustuvan - parempi varmaan tietää asiasta muutkin puolet kuin pelkästään leikkauksella rahaa takovan yrityksen kanta? http://www.lasikcomplications.com/ http://www.lifeafterlasik.com/ http://www.lasiknewswire.com/ Jos harkitset leikkausta, noiden lukemisen jälkeen varmaa kiinnostaa googlata lisää. Niille jotka ei jaksa, tässä pieni yhteenveto: LASIK Surgery: Ten Reasons to Avoid LASIK Surgery By Admin on January 14, 2009 6:23 AM Reprinted with permission 1. LASIK causes dry eye Dry eye is the most common complication of LASIK. Corneal nerves that are responsible for tear production are severed when the flap is cut. Medical studies have shown that these severed nerves never return to normal densities and patterns. Symptoms of dry eye include pain, burning, foreign body sensation, and eyelid sticking to the eyeball. The FDA website warns that LASIK-induced dry eye may be permanent. Approximately 20% of patients in FDA clinical trials experienced "worse" or "significantly worse" dry eyes at six months after LASIK.(1) 2. LASIK results in loss of visual quality LASIK patients have more difficulty seeing detail in dim light (loss of contrast sensitivity) and experience an increase in visual distortion at night (multiple images, halos, and starbursts). A published review of data for FDA-approved lasers found that six months after LASIK, 17.5 percent of patients report halos, 19.7 percent report glare (starbursts), 19.3 percent report night-driving problems and 21 percent complain of eye dryness.(1) The FDA website warns that patients with large pupils may suffer from debilitating visual symptoms at night. 3. The cornea is incapable of complete wound healing after LASIK Researchers found that the flap heals to only 2.4% of normal tensile strength.(2) LASIK flaps can be surgically lifted or accidentally dislodged for the remainder of a patient's life. The FDA website warns that patients who participate in contact sports are not good candidates for LASIK. Collagen bands of the cornea provide its form and strength. LASIK severs these collagen bands and thins the cornea, resulting in permanent weakening.(3) The thinner, weaker post-LASIK cornea is more susceptible to forward bulging due to normal intraocular pressure, which may progress to a condition known as keratectasia and corneal failure, requiring corneal transplant. 4. The true rate of LASIK complications is unknown There is no clearinghouse for reporting of LASIK complications. Moreover, there is no consensus among LASIK surgeons on the definition of a complication. The FDA allowed laser manufacturers to hide complications reported by LASIK patients in clinical trials by classifying dry eyes and night vision impairment as "symptoms" instead of complications.(1) 5. LASIK results in loss of near vision Nearsighted patients who do not have LASIK retain the ability to see up close naturally after the age of 40 simply by removing their glasses. LASIK patients over the age of 40 may discover they have traded one pair of glasses for another. 6. There are long-term negative consequences of LASIK LASIK affects the accuracy of intraocular pressure measurements,(4) exposing patients to risk of vision loss from undiagnosed glaucoma. Like the general population, LASIK patients will develop cataracts. Calculation of intraocular lens power for cataract surgery is inaccurate after LASIK.(5) This may result in poor vision following cataract surgery and exposes patients to increased risk of repeat surgeries. Ironically, steroid drops routinely prescribed after LASIK may hasten the onset of cataracts. Research demonstrates persistent decrease in corneal keratocyte density after LASIK.(6) These cells are vital to the function of the cornea. Ophthalmologists have speculated that this loss might lead to delayed post-LASIK ectasia. 7. Bilateral simultaneous LASIK is not in patients' best interest In a 2003 survey of American Society of Cataract and Refractive Surgery (ASCRS) members, 91% of surgeons who responded did not offer patients the choice of having one eye done at a time. Performing LASIK on both eyes in the same day places patients at risk of vision loss in both eyes, and denies patients informed consent for the second eye. The FDA website warns that having LASIK on both eyes at the same time is riskier than having two separate surgeries. 8. Serious complications of LASIK may emerge later The medical literature contains numerous reports of late onset LASIK complications such as loss of the cornea due to biomechanical instability, inflammation resulting in corneal haze, flap dislocation, and retinal detachment.(7) A LASIK flap creates a permanent portal in the cornea for microorganisms to penetrate, exposing patients to lifelong increased risk of sight-threatening corneal infection.(8) Complications may emerge weeks, months, or years after seemingly successful LASIK. 9. Rehabilitation options after LASIK are limited LASIK is irreversible, and treatment options for complications are extremely limited. Hard contact lenses may provide visual improvement if the patient can obtain a good fit and tolerate lenses. The post-LASIK contact lens fitting process can be time consuming, costly and ultimately unsuccessful. Many patients eventually give up on hard contacts and struggle to function with impaired vision. In extreme cases, a corneal transplant is the last resort and does not always result in improved vision. 10. Safer alternatives to LASIK exist Some leading surgeons have already abandoned LASIK for surface treatments, such as PRK, which do not involve cutting a corneal flap. It is important to remember that LASIK is elective surgery. There is no sound medical reason to risk vision loss from unnecessary surgery. Glasses and contact lenses are the safest alternatives. References: 1. Bailey MD, Zadnik K. Outcomes of LASIK for myopia with FDA-approved lasers. Cornea. 2007 Apr;26(3):246-54. 2. Schmack I, Dawson DG, McCarey BE, Waring GO 3rd, Grossniklaus HE, Edelhauser HF. Cohesive tensile strength of human LASIK wounds with histologic, ultrastructural, and clinical correlations. J Refract Surg. 2005 Sep-Oct;21(5):433-45. 3. Jaycock PD, Lobo L, Ibrahim J, Tyrer J, Marshall J. Interferometric technique to measure biomechanical changes in the cornea induced by refractive surgery. J Cataract Refract Surg. 2005 Jan;31(1):175-84. 4. Cheng AC, Fan D, Tang E, Lam DS. Effect of Corneal Curvature and Corneal Thickness on the Assessment of Intraocular Pressure Using Noncontact Tonometry in Patients After Myopic LASIK Surgery. Cornea. 2006 Jan;25(1):26-28. 5. Wang L, Booth MA, Koch DD. Comparison of intraocular lens power calculation methods in eyes that have undergone laser-assisted in-situ keratomileusis. Trans Am Ophthalmol Soc. 2004;102:189-96. 6. Erie JC, Patel SV, McLaren JW, Hodge DO, Bourne WM. Corneal keratocyte deficits after photorefractive keratectomy and laser in situ keratomileusis. Am J Ophthalmol. 2006 May;141(5):799-809. 7. MEDLINE database of citations and abstracts of biomedical research articles. Go to PubMed 8. Vieira AC, Pereira T, de Freitas D. Late-onset infections after LASIK. J Refract Surg. 2008 Apr;24(4):411-3.

7

2107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

Yleiskommenttina kaikista: tekniikka on kehittynyt ja tulokset parantuneet vuosi vuodelta. Suuri osa tuossa lähteenä olevista tutkimuksista on melko vanhoja. Muutama lisäkommentti: 1. Pysyvä ongelma on harvinainen. 2. Tämä on ikävä kyllä totta. Mielenkiintoista kyllä vain harva potilas valittaa asiasta. Aivot tottuvat nopeasti. Näön tarkkuus ei kerro näön laadusta. Mitä suurempi korjaus vaaditaan, sen todennäköisempää on näkön laadun heikkeneminen. 3. Jos tulee osumaa, vammoja saattaa jäädä ilmankin LASIKia. On toki mahdollista että LASIK pahentaa tilannetta. Käytännössä läppä on oikeasti niin kovasti kiinni, että sen irti saaminen edellyttää sopivan muotoista esinettä joka sopivasti työntyisi läpän reunasta sisään. Toinen, sarveiskalvon kartiopullistuma on erittäin epätodennäköinen. 5. Tottakai! LASIK tekee saman kuin silmälasit. Vanhemmiten tarvitsee eri voimakkuudet lähelle. 6. Tekomykiön voimakkuuden laskeminen onnistuu nykyään melko tarkasti, ja tulevina vuosina tarkkuus varmasti edelleen paranee. Silmän optiikka on loppujen lopulta hyvin yksinkertaista. Toinen, steroiditippoja harvoin määrätään LASIKin jälkeen. Kolmas, silmänpaineesta voi todeta vain kohonneen glaukoomariskin - ei itse tautia. 7. Kuvastaa LASIKin pieniä riskejä, kun kummatkin silmät voidaan operoida samalla kertaa. Pahat komplikaatiot kummassakin silmässä ovat erittäin epätodennäköisiä. Lisäksi, osa komplikaatioista tulee leikkauksen aikana, jolloin toinen silmä voidaan jättää leikkaamatta. 8. Äärimmäisen harvinaisia. Kannattaa mieluummin huolia operaation jälkeen pian ilmenevistä komplikaatioista. Sarveiskalvon laserointeja on tehty maailmalla yli 16 miljoonaan silmään, ja siihen joukkoon mahtuu kaikkea mahdollista. 9. LASIK on peruuttamaton, mutta leikatuista lähes kaikki sanovat, että se ei todellakaan ole tarpeen! 10. Tässä puhutaan omituisesti PRK:n puolesti. Siinäkin on kyllä samoja riskejä kuin LASIKissa. Tämä paljastaa tekstin olevan tarkoitushakuinen. Elämä on täynnä riskejä. Esim. monien silmäsairauksien tuleminen on paljon todennäköisempää kuin vakavien LASIKin komplikaatioiden.

• olivebank

Leikattiin molemmat silmät Lasikilla. Hyvin meni, nyt on näkö parempi kuin koskaan. Alussa oli valon arkuutta, muttei nyt enää. Silmätippoja joudun yhä laitteleen 2-3- krt päivässä, mutta en ole kokenut tätä ongelmaksi. Hämäränäön heikkenemisestä olen kuullut aikaisemminkin, mutta koska en työn tai muunkaan puolesta hirveästi pimeässä/hämärässä liiku/aja autolla, niin en osaa tähän kohtaa vielään sanoa mitään. Jos ainut negatiivinen puoli leikkauksesta on se, että joutuu laittamaan silmätippoja, niin vaiva on pieni sen rinnalla, ettei tarvi enää kärsiä huurustuvista laseista urheillessa tai uimisesta sokkona.

• merkittävä seikka
        olivebank kirjoitti:

Leikattiin molemmat silmät Lasikilla. Hyvin meni, nyt on näkö parempi kuin koskaan. Alussa oli valon arkuutta, muttei nyt enää. Silmätippoja joudun yhä laitteleen 2-3- krt päivässä, mutta en ole kokenut tätä ongelmaksi. Hämäränäön heikkenemisestä olen kuullut aikaisemminkin, mutta koska en työn tai muunkaan puolesta hirveästi pimeässä/hämärässä liiku/aja autolla, niin en osaa tähän kohtaa vielään sanoa mitään. Jos ainut negatiivinen puoli leikkauksesta on se, että joutuu laittamaan silmätippoja, niin vaiva on pieni sen rinnalla, ettei tarvi enää kärsiä huurustuvista laseista urheillessa tai uimisesta sokkona.

todeta, että ns. aikuisnäkö tulee silmäleikkauksesta huolimatta.

• nainen kohta 24v

Menin itse juuri 22v täytettyäni PRK-leikkaukseen, ja se on kieltämättä ollut paras investointi tähän mennessä. Enää ei tarvitse kärsiä laseista :) suosittelen kaikille harkitseville. Neuvon kuitenkin ottamaan selvää kaikesta mahdollisesta leikkaukseen liittyvästä ja harkitsemaan sen mukaan (musta noi pelottelusivustot on naurettavia). Itse operaatio oli kokonaisuudessa 20 minuutissa ohi,sen jälkeen mulla kesti 3-4 päivää kipua silmissä, kun silmät paranivat(Buranaa popsin ahkerasti). Ja sen jälkeen näkö oli kirkas :) miinusta mulla oli silmissä noin -4.25. Riskit leikkauksessa on samat kuin missä tahansa leikkauksessa, ja lääkärit tekevät esitutkimuksen, sopiiko leikkaus itselle. Nyt voin vaan hehkua tyytyväisyyttä, kun näkö on paras mahdollinen.

• Kadutttaa

Menin lasik-leikkaukseen ja kun ikä alkaa painaa, voin sanoa, että se oli elämäni huonoin päätös. Olisinpa nähnyt nuo sivut aiemmin, niin olisi idioottimainen päätös todennäköisesti jäänyt tekemättä. Laseissa ei ole mitään ongelmaa, mutta lopullisesti pilatuissa silmissä on. Vaikka leikkaus on onnistunut, niin päätä särkee, silmiä kuivaa, yönäkö on huono, auton valot ovat kuin soihtuja... Säästäkää silmänne. Minulla se on myöhäistä.

• nainen kohta 24v
        Kadutttaa kirjoitti:

Menin lasik-leikkaukseen ja kun ikä alkaa painaa, voin sanoa, että se oli elämäni huonoin päätös. Olisinpa nähnyt nuo sivut aiemmin, niin olisi idioottimainen päätös todennäköisesti jäänyt tekemättä. Laseissa ei ole mitään ongelmaa, mutta lopullisesti pilatuissa silmissä on. Vaikka leikkaus on onnistunut, niin päätä särkee, silmiä kuivaa, yönäkö on huono, auton valot ovat kuin soihtuja... Säästäkää silmänne. Minulla se on myöhäistä.

Ikävää jos sulla on tollasia oireita :( mulla taas ei oo ollut minkäänlaisia ongelmia sitten viikko leikkauksen jälkeen, lukuunottamatta silmätippoja, joille olin allerginen (lopetettuani käytön ongelmat katos). Tosin olin PRK-leikkaukses, en lasikissa.

• on parempi
        nainen kohta 24v kirjoitti:

Ikävää jos sulla on tollasia oireita :( mulla taas ei oo ollut minkäänlaisia ongelmia sitten viikko leikkauksen jälkeen, lukuunottamatta silmätippoja, joille olin allerginen (lopetettuani käytön ongelmat katos). Tosin olin PRK-leikkaukses, en lasikissa.

koska hermotusta ei katkaista ja epiteeli uusiutuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe