Millaiset kuukautiset muilla on?

Minua huolettaa kuukautisteni muuttuminen runsaammiksi viimeisen puolen vuoden aikana. Lähinnä se, että kolmantena tai neljäntenä päivänä alkaa yhtäkkiä vuotaa ihan tippumalla tummanpunaista verta, ihan kuin jostain valtimovuodosta tulisi. Alkupäivinä vuoto on kirkkaanpunaista ja hyytymiä jonkin verran joukossa, sitten kolmantena tai neljäntenä päivänä vuoto lakkaa lähes kokonaan, kunnes alkaa taas kuvailemallani tavalla vuotaa ihan hirveästi. Kipuja on, mutta niitä on aina ollut. Kuukautiseni kestää normaalisti 5-6 päivää ja kierto on säännöllinen. Onko muilla vastaavaa? Mikä voisi aiheuttaa moista? Olen alkanut pelätä syöpää ja vaikka mitä. Lääkärille on jo aika varattuna.
7854
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Kuulostaa ihan normaalilta, että vuodon keskivaiheilla vuoto on runsainta. Valtimosta veri ei tule tippumalla, se tulee suihkuna. Yleensä veren määrää luullaan runsaammaksi kuin se todella on. Asennon muutos ja lihasten rentoutus esimerkiksi virtsaamisen yhteydessä saa emättimeen kertyneen veren purkautumaan kerralla ulos.

Äänestä

Jos kiertosi on säännöllinen ja välivuotoja ei ole niin sanoisin, että kuukautisesi ja vuodon kuvauksesi ovat suht normaalit. Kirkkaanpunainen väri hämää usein luulemaan, että vuoto on runsaampaa, kuin mitä se sitten ei todellisuudessa olekkaan. Et maininnut mitään tuosta ehkäisy puolesta tai mahdollisesta kierukan käytöstä. Itselläni kuparikierukan laitto aiheutti noin parinvuoden käytön jälkeen runsaat ja jopa yli viikonkin kestävät vuodot, myös välivuotoja esiintyi ja olen kuullut samaa tapahtuneen muillekin. Jos asia vaivaa sinua, niin kannattaa varata aika lääkärille ja tietenkin, jos vuoto on todella runsasta on siinä myös riski anemiaan.

Äänestä
  • Kiitos vastauksista. Ei ole kierukkaa käytössä. Runsaantuneen vuodon lisäksi on ajoittain esiintynyt yhdynnänjälkeistä verenvuotoa. Voisiko esim. polyyppi, myooma tai endometrioosi aiheuttaa sellaista? Pelkään niin että on syöpää. Kivut on tosiaan aina olleet kovat kuukautisten aikana, mutta niistä olen kuitenkin särkylääkkeillä selvinnyt.

    Äänestä

  • neiti 28 kirjoitti:

    Kiitos vastauksista. Ei ole kierukkaa käytössä. Runsaantuneen vuodon lisäksi on ajoittain esiintynyt yhdynnänjälkeistä verenvuotoa. Voisiko esim. polyyppi, myooma tai endometrioosi aiheuttaa sellaista? Pelkään niin että on syöpää. Kivut on tosiaan aina olleet kovat kuukautisten aikana, mutta niistä olen kuitenkin särkylääkkeillä selvinnyt.

    Oletko käynyt säännöllisesti papa-kokeissa? Jos olet, niin en sinuna olisi yhtään huolissaan. Yhdynnänjälkeinen verenvuotokin voi johtua niin monesta syystä, joista suurin osa on ihan vaarattomia. Ja jos on endometrioosia niin se on hyvä nyt todeta, että se voidaan hoitaa. Syöpä on melko lailla viimeinen vaihtoehto, mutta käy lääkärissä niin saat mielenrauhan ja selviää varmasti mistä tuo yhdynnänjälkeinen verenvuoto voi johtua. :)

    Äänestä

Itselläni oli runsaat menkat jotka saattoivat kestää jopa 6 päivää..kun aloitin syömään e-pillereitä..aloin jo ihmettelemään kun menkat eivät kestäneet kuin 3-4 päivää ja olivat niukat.

Äänestä
  • Kävin lääkärillä ja löytyi polyyppi kohdusta ja nesterakkula toisesta munasarjasta. Siinä siis ilmeisesti syy runsaantuneille vuodoille ym. oireille. Papa-vastauksia vielä joutuu pari viikkoa odottelemaan.

    Äänestä

  • ap. kirjoitti:

    Kävin lääkärillä ja löytyi polyyppi kohdusta ja nesterakkula toisesta munasarjasta. Siinä siis ilmeisesti syy runsaantuneille vuodoille ym. oireille. Papa-vastauksia vielä joutuu pari viikkoa odottelemaan.

    Lääkärissä. Nyt sait vaivaan diagnoosin ja ennen kaikkea oikean hoidon ja mikä parasta, voit levollisin mielin suunnitella elämääsi eteenpäin. Kaikkea hyvää ja terveyttä sinulle, rouva 39.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


neiti 28 kirjoitti:

Minua huolettaa kuukautisteni muuttuminen runsaammiksi viimeisen puolen vuoden aikana. Lähinnä se, että kolmantena tai neljäntenä päivänä alkaa yhtäkkiä vuotaa ihan tippumalla tummanpunaista verta, ihan kuin jostain valtimovuodosta tulisi. Alkupäivinä vuoto on kirkkaanpunaista ja hyytymiä jonkin verran joukossa, sitten kolmantena tai neljäntenä päivänä vuoto lakkaa lähes kokonaan, kunnes alkaa taas kuvailemallani tavalla vuotaa ihan hirveästi. Kipuja on, mutta niitä on aina ollut. Kuukautiseni kestää normaalisti 5-6 päivää ja kierto on säännöllinen. Onko muilla vastaavaa? Mikä voisi aiheuttaa moista? Olen alkanut pelätä syöpää ja vaikka mitä. Lääkärille on jo aika varattuna.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu